Wanneer komt er weer eens iets nieuws van Don Rosa?

Berichtdoor mcprul » do apr 12, 2007 8:57 pm

Het tegenovergestelde van Rosa is Rota.

- Bij Rosa zijn de personages stijf, bij Rota helemaal niet.
- Rosa heeft vaak drukke achtergronden, bij Rota is het heerlijk rustig.

Misschien dat je ook Barks in kan vullen i.p.v. Rota. En dan beweert Rosa een fan te zijn van Barks? Aan zijn stijl en enkele ideeen is dit niet het geval!
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr apr 13, 2007 12:41 am

Ei schreef:Waarom wel melding van Don Rosa en niet van Freddy Milton? Die heeft eenzelfde verhaal (over een grote niezer) meerdere malen verkocht, aan diverse maatschappijen.

Vier maal zelfs! Ik heb daar eerder over geschreven. Belachelijk, eigenlijk. Als je steeds hetzelfde verhaal kunt maken met verschillende personages, stellen die personages toch niks voor?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr apr 13, 2007 10:00 am

De kwaliteit van Rota is ook wisselend. Soms schitterend, soms net Rosa.

Wat Milton betreft: ik heb hier een album van hem met een soort ganzen erin die rechtstreeks uit een Donald Duck verhaal lijken te zijn weggelopen. En het is geen Disney-album. Het is een soort kies-je-eigen-verhaal strip over allerlei maatschappelijke thema's: 'Toen het land verdronk'. Nog geen jaar geleden uitgekomen, trouwens.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » vr apr 13, 2007 9:39 pm

Dat album heb ik ook gelezen. De eindes zijn behoorlijk slap, vaak geforceerd, en de onderlinge platen sluiten niet op elkaar aan. Maar dit is offtopic.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » vr apr 20, 2007 3:04 am

2007-04-03, Ridder ter Geit schreef:O nee, in plaats van aan een nieuw verhaal werkt hij aan covers, pin-ups en levert hij tekst en bonus materiaal voor verscheidene Egmont Rosa Hall of Fame boeken en specilae Gemstone-uitgaven.

Dat zal de tol van zijn roem zijn... geen nieuwe verhalen maken omdat hij te druk is met zijn roem onderhouden.

Volgens nieuws op DCML heeft Don Rosa een nominatie gekregen voor een Eisner Award voor beste verhaal van het jaar, voor 'The Black Knight Glorps Again!'. Hieronder een selectie van twee e-mails. De tweede betreft een mening waar Ei zich grotendeels in kan vinden.

- - - - - - - - - -

Don Rosa Eisner Nomination
UNDBKB
Thu Apr 19 05:19:52 CEST 2007

FYI
> Don Rosa has been nominated for an Eisner Award for BEST STORY OF THE YEAR.
> "The Black Knight GLORPS Again!".
> Announcement will be made Thiss week!


Barry Branvold

- - - - - - - - - -

Don Rosa Eisner nomination
M.J. Prior
Fri Apr 20 01:24:01 CEST 2007

As much as I like and enjoy reading Rosa's stories, I'd
regret to see him get an Eisner Award for "The Black
Knight GLORPS again!", because that's really not one of
his best stories and certainly can't stand up against "A
Matter of Some Gravity" and the Lo$-series, which were
actual Eisner Award winners.

First and foremost, the story is derivative of the earlier
story "The Black Knight", which was better than its
sequel. Secondly, the story can't stand on its own, as it
needs too much explaining about things that happened in
previous stories. I feel the narrative is bogged down by
these explanations.

Thirdly, some of the panels have artwork that really
shouldn't be allowed in comics, especially panel 10.7,
where Miss Quackfaster's hand is cropped off, where Rosa
could have let her point outwards the panel. The middle of
the panel is a big closed door, and the characters are
pushed to the edge of the screen. There should be another
way to show this situation.

Fourthly, the story reuses a Barks character, the museum
director from "The Golden Helmet", who was originally a
sterner and more rounded character, but comes off very
bland in Rosa's story, in which he has only a minor part.

Upon rereading "The Black Knight GLORPS again!" I got a
more favourable impression than I remembered having. It's
an amusing story and it works well once you know where
it's heading. Still, it can be unfavourably compared to so
many other stories that I don't think it would deserve the
Eisner Award for which it's nominated.

If any, Rosa should have the Eisner Award for Cramming the
Highest Possible Amount of Information in Twenty-Five
Pages.

Greetings,

Michiel Prior.

- - - - - - - - - -

http://nafsk.se/pipermail/dcml/2007-April/date.html

Interessant punt over het hergebruik van een Barks-karakter. Laat Ei raden: Het excuus zal wel zijn dat het Barks-karakter maar kort gebruikt wordt en daarom de tijd niet heeft om uit de verf te komen, of dat Rosa nou eenmaal zijn eigen visie op Barks heeft.

Ei wil aan de beschouwing toevoegen dat 'The Black Knight Glorps Again!' een aantal fouten bevat die het verhaal onderuit halen. Wat de vraag oproept hoe goed een verhaal moet zijn om met koeienletters 'best story of the year' te worden. Zo bevestigt de ridder Arpin Lusene een haak aan zijn rug, als een zogenaamd slim idee, terwijl je dan (als je slim bent) van tevoren kunt verwachten dat daar misbruik van gemaakt wordt, zoals dus ook gebeurt. In dit verhaal maakt Arpin een lachtertje van zichzelf als onoverwinnelijke schurk.
Bevat dit verhaal de scene waarin verdovende gassen worden gefilterd door de helm, terwijl zuurstof ook een gas is? Of was dat in de sequel ervoor?
Rosa geeft veel informatie, maar dat betekent niet dat die informatie klopt.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » vr apr 20, 2007 2:57 pm

Meer e-mails van DCML:

- - - - - - - - - -

Date: Thu, 19 Apr 2007 14:43:49 -0500
From: "deanmary"
Subject: Congrats to Don Rosa and Gemstone!
To: <dcml

The 2007 Eisner Award nominees were just announced. In the category of "Best Short Story", Don Rosa's, "The Black Knight Glorps Again" was one of the 5 nominees! So much congratulations to Don Rosa and Gemstone for this honor!

Dean Rekich

- - - - - - - - - -

Date: Fri, 20 Apr 2007 10:32:41 +0300
From: Kriton Kyrimis
Subject: Re: Don Rosa Eisner nomination
To: dcml

MICHIEL:

> As much as I like and enjoy reading Rosa's stories, I'd
> regret to see him get an Eisner Award for "The Black
> Knight GLORPS again!", because that's really not one of
> his best stories

To get the award, the story only needs to be better than the other five
nominated stories, not better than Don's previous stories. I would assume
that, the Eisner award being a prestigious industry award, these six stories
*are* some of the best stories published last year, even if their creators
have produced better stories in the past.

Kriton.
-----
"To the rational mind nothing is inexplicable--only unexplained."
-----

- - - - - - - - - -

Wat zijn de andere genomineerde verhalen? Is er niets beters gepubliceerd in het laatste jaar?
Waarom gefeliciteerd Gemstone? 'The Black Knight Glorps Again!' is bij Ei's weten een Egmont-verhaal. Heeft Egmont niets beters gemaakt dat Gemstone kon publiceren in het afgelopen jaar?

Hoe zijn de nominaties tot stand gekomen? Wat zijn de voorwaarden? Waaraan moet een verhaal voldoen?
Waarop is de Will Eisner Comic Industry Award gebaseerd? Welke mensen zitten er achter? Iedereen kan naar een medaille-winkel lopen om een beker te laten maken, als een soort van "Oscar" voor wat dan ook.

Was er niet ooit geroddel over de Will Eisner Comic Industry Awards halverwege de jaren 90, omdat een oud Barksverhaal was aangedragen, of omdat een verhaal van Block was aangedragen? Waren er toen geen klachten van het Rosa-kamp? Of Ei haalt het een en ander door elkaar?
Ei weet nu in elk geval met de huidige nominatie hoe weinig zo'n award voorstelt. Blijkbaar is de Will Eisner Comic Industry Award als een industrieel wijntje met goede en zeer slechte jaren. Is 'Life of $crooge' ("Best serialized story") van Rosa ook genomineerd omdat er niets beters voorhanden was voor een Will Eisner Comic Industry Award?
Het nomineren van 'The Black Knight Glorps Again!', dat zelfs voor Rosa-maatstaven maar een zwakke sequel is, betekent een inflatie van de award. Voor zover de award waarde heeft.

Maar niet getreurd: Rosa is genomineerd! Daar gaat het om. Sommige mensen hebben zulke ceremoniële vertoningen nodig. Bij Rosa kun je niet genoeg adverteren dat er toch echt een aantal mensen zijn die achter z'n werk staan.
Nu kan Rosa als een trotse keizer verschijnen op Amerikaanse beurzen, waar hij naar eigen zeggen weinig aandacht van het publiek krijgt omdat Disney strips (waaronder die van Rosa) nog amper gelezen worden in de USA.

Die nominatie voor een Eisner award is dan misschien een feestje voor Gemstone, maar wel een feestje op een zinkend schip.
Blijkbaar zijn er weinig mensen die zo'n 7 á 8 dollar over hebben voor een maandblad van 64 bladzijdes, dat o.m. Barks-herdrukken en zelfs Rosa-herdrukken bevat.
Ten tijde van voorloper Gladstone moest je drie van die blaadjes kopen om een compleet nieuw stripverhaal van Rosa te lezen, omdat deze in drie delen werden uitgesmeerd. Dat is ruim 20 dollar per Rosa-verhaal, en drie maanden wachten tot je het helemaal kan lezen.

Rosa laat zich volgens Ei als uithangbord gebruiken in een spelletje van "vrienden", uitgevers en industriëlen. Een award lijkt heel wat. Maar vaak is het een voorgekookt onderonsje van belanghebbenden.
Het nomineren van 'The Black Knight Glorps Again!' benadrukt dat de oogsten van Rosa en Disney steeds magerder worden. Voor zover er nog oogsten zijn.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor speurneus » vr apr 20, 2007 4:29 pm

Ei schreef:Wat zijn de andere genomineerde verhalen? Is er niets beters gepubliceerd in het laatste jaar?

Uit de "MASTER NOMINEE LIST 2007 Eisner Awards":
Best Short Story
- "The Black Knight Glorps Again," by Don Rosa, in Uncle Scrooge #354 (Gemstone)
- "Felix," by Gabrielle Bell, in Drawn & Quarterly Showcase 4 (Drawn & Quarterly)
- "A Frog’s Eye View," by Bill Willingham and James Jean, in Fables: 1001 Nights of Snowfall (Vertigo/DC)
- "Old Oak Trees," by Tony Cliff, in Flight 3 (Ballantine)
- "Stan Lee Meets Spider-Man," by Stan Lee, Oliver Coipel, and Mark Morales, in Stan Lee Meets Spider-Man (Marvel)
- "Willie: Portrait of a Groundskeeper," by Eric Powell, in Bart Simpsons’s Treehouse of Horror #12 (Bongo)

bron: http://www.comic-con.org/cci/cci_eisners_main.shtml
speurneus
 

Berichtdoor Michiel P » vr apr 20, 2007 10:37 pm

Ei schreef:Bevat dit verhaal de scene waarin verdovende gassen worden gefilterd door de helm, terwijl zuurstof ook een gas is?

"GLORPS" bevat een scene waarin het harnas traangas absorbeert, zoals het later ook met de zuurstof in de kluis doet. Of bedoelt Ei een andere scene die Michiel P zich even niet kan herinneren?

Het einde van het verhaal is ook idioot. De Zwarte Ridder wil Dagoberts trofeeën vernietigen, zodat het publiek denkt dat hij ze gestolen heeft. Kunnen we ons van Dagoberts geld nog voorstellen dat het makkelijker is om het Geldpakhuis leeg te glorpen ipv al het geld te stelen en mee te nemen, voor Dagoberts trofeeën gaat dat niet op. Die vullen immers maar één kamer, ipv 'three cubic acres'. Aan het einde van het verhaal moet de Ridder het zonder harnas en kleren stellen, maar slaagt hij er evenwel in een compleet Vikingschip ongezien mee te nemen. Dan had hij toch net zo goed alle trofeeën kunnen stelen? Want dan zou hij alsnog gewonnen hebben.

Wat? De Zwarte Ridder zonder kleren? Inderdaad. We zouden het bijna vergeten, maar dit verhaal bevat één plaatje dat ik persoonlijk ongepaster en smakelozer vind dan alles wat jullie in "PoWAC" menen te kunnen ontdekken. Een blote man in een Disneystrip? Waar is dat nu weer voor nodig? Had Rosa hem simpelweg een boxershort met hartjes- dan wel Mickey Mouse-motief gegeven, zoals gebruikelijk is in het genre, dan was het gewoon grappig geweest. Nu krijgen we een bordje met 'censuur'. Er is niks te zien natuurlijk, maar anders dan bij de boxershort dringt zich bij het bordje onherroepelijk de gedachte op aan wat er zich dan achter dat bordje moet bevinden.

Tegelijkertijd valt het me van mezelf tegen dat ik hier zo'n preuts standpunt bij inneem. Ik vind dat bloot in strips en films gewoon moet kunnen. Ik heb zelfs niet het idee dat bloot dan tenminste uit kinderverhalen moet worden geweerd. En toch voelt het verkeerd. Wat Don Rosa daar tekent, 'gecensureerd' of niet, hoort volgens mij niet thuis in een Disneystrip.

Kanttekening 1: Aan het einde van "The Black Knight" was het precies andersom, want daar kleedt de Zwarte Ridder Donald uit. Nou draagt Donald maar één kledingstuk en loopt hij altijd lekker in zijn blote eendenkont, maar Donald is een eend en geen hondmens.
Kanttekening 2: Ik herinner me een "Goofy geeft les", waarin Goofy op de wc zit. Donald slaat dan de punt van de bladzijde over het plaatje, omdat dat natuurlijk niet kan in het weekblad. Is dat nou grappig of toch gewoon onsmakelijk?
Kanttekening 3: Ik kan me een weekbladposter van Mau Heymans herinneren met een grote tekening van het Cornelis Prulplantsoen, inclusief hondenpoep. Komen die drollen dan van Loebas en Pluto?

Even terug naar Don Rosa en meer specifiek naar Hoofdstuk 8 van het Levensverhaal ("De argonaut van Witte Kwelling Kreek"). In dit hoofdstuk treffen we een blote man in een bad aan (17.1), een po met inhoud (18.4) en natuurlijk de inhoud van de kwispedoor (19.1). Maar dat vind ik dus allemaal grappig. Het was wel smakeloos geweest als Dagobert de inhoud van die po over zijn hoofd had gekregen, maar dat gebeurt niet.

En wat is dan precies het verschil tussen de blote-man-in-bad en de blote Zwarte Ridder? Misschien het feit dat er in het tweede geval nadrukkelijk aandacht aan die naaktheid wordt besteed. Kwak moet er zelfs van blozen. (Wat mij meteen herinnerde aan het rode hoofd van Donald op de laatste bladzijde van "De Zwarte Ridder". En waarom bloost Donald eigenlijk? Omdat hij geen kleren aanheeft of omdat hij de Zwarte Ridder heeft laten ontsnappen?)

Laten we tot slot nog even kijken naar het plaatje met de po. (Lo$ 8, 18.4) Wat gebeurt daar precies? Dagobert loopt een hotel binnen en klimt weer naar buiten door het raampje van een (slaap)kamer, waar twee personen aanwezig zijn. De ene persoon slaakt een gil, de ander scheldt Dagobert uit en slingert hem een po naar zijn hoofd. Wat was daar nou aan de hand? Vul zelf maar in. Persoonlijk denk ik dat het het raam van de eetzaal is, dat de onzichtbare personen twee heilsoldates zijn, die bovendien allebei aan een ander tafeltje zitten. Het projectiel is een kan met citroenlimonade. Maar het is natuurlijk wel een shabby hotel in een goudzoekerstadje vol onguur volk. Er kan ook wat anders aan de hand zijn. Je moet overal rekening mee houden.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » za apr 21, 2007 1:15 am

Voor de goede orde: bovenstaande scene vind ik dus wél grappig. Het is eigenlijk een vrij subtiele grap, want er is in dat plaatje -misschien- wel iets aan de hand wat niet in thuishoort in Disneystrips, maar alleen als je er over nadenkt en je kunt er makkelijk overheen lezen. Als de gedachte überhaupt niet bij je opkomt ben je waarschijnlijk te jong of te naïef en lijdt je er niet onder. Als de gedachte wel bij je opkomt ben je er waarschijnlijk oud genoeg voor en vind je het waarschijnlijk grappig. Het bordje in "GLORPS" is verre van subtiel, hoewel er vast wel mensen zijn die het grappig vinden. Dat is eigenlijk humor van schoolkrantniveau.

Overigens is "De Magnifieke Zeven (Min Vier) Caballero's" (in DDEx 2006-7½) het meest zouteloze verhaal dat Don Rosa ooit geschreven heeft. En zelden heeft een vertaler zo weinig inspiratie gehad bij het creatief vertalen van een slechte titel. Ik vraag me af hoeveel lezertjes de verwijzing naar "The Magnificent Seven" begrepen hebben. Ik vraag me af waar de verwijzing naar "The Magnificent Seven" überhaupt op slaat. Heeft het verhaal een plotelement of een locatie gemeen met de film? Nee? Wordt er in het verhaal verwezen naar de titel? Nee? Schrappen die titel! Niemand die het begrijpt en niemand die het grappig vindt.

Oorspronkelijk had Rosa een andere titel voor het verhaal, nl. "The Three Caballeros and the Mines of Fear". Spannende titel toch? Niks mis mee. Die titel viel echter af omdat "Mines of Fear" een woordgrapje was en Don Rosa was bang dat dat niet in andere talen vertaald kon worden. Nou en? Daar heb je vertalers voor, die verzinnen dan wel een andere titel die goed bij het verhaal past. Dat is toch geen reden om een goede titel op te geven voor een slappe titel? Nog even het woordgrapje uitleggen: het verhaal gaat over de Mijnen van Ophir, waar Donald en zijn companen toevallig over struikelen, en 'Ophir' klinkt bijna hetzelfde als 'Fear' (Angst).

(Zijn er mensen die moeite met Engels hebben, maar wél de moeite nemen om mijn lappen tekst te lezen?)

Als schatzoekersverhaal deugt het ook al niet. Rosa heeft meerdere schatzoekerverhalen geschreven en de meeste zijn erg leuk, maar in dit verhaal wordt de belangrijkste gimmick van die soort verhalen domweg achterwege gelaten. De hoofdpersonen weten meestal donders goed waarnaar ze op zoek zijn, beginnen met één aanwijzing en volgen vanaf dat vertrekpunt langs verschillende locaties het spoor naar de schat. Gaandeweg komen we meer over de geschiedenis van de schat te weten, het liefst met plaatjes, en in de betere verhalen zit er aan het einde nog een 'twist', omdat de schat (of een ander element) iets anders blijkt te zijn dan verwacht, bijvoorbeeld: Bibliotheek van Alexandrië blijkt Woudlopershandboek of Goudreservefonds blijkt Tempeliersloge (wat heel goed ingeleid wordt omdat die Tempeliers consequent als kale mannen met baarden worden afgebeeld).

In het tweede Caballero's-verhaal is van een geraffineerd plot geen sprake. Onze vrienden leren van het bestaan van de 'Offermijnen', ze lopen er toevallig tegenaan en Donald leest in een boekje dat het de Mijnen van Ophir zijn. Joh, wat spannend! Geen spannende inleiding over koning Salomo, Ophir en Percy Fawcett, geen geleidelijke ontsluiering van het mysterie, maar een stuk of acht volgepropte tekstballonnen waarin Donald een foldertje voorleest (zonder verduidelijkende plaatjes) en Joe en Panchito die 'Ooh' en 'Aah' mogen zeggen. Waarom bijvoorbeeld geen flashback waarin Dagobert Fawcett ontmoet? Waarom zou je de Caballero's niet het graf van Fawcett laten vinden? Waarom eigenlijk geen geloofwaardige Zuid-Amerikaanse schat verzonnen? Rosa wauwelt terloops wat over Incagoud en Eldorado, maar die schatten zijn allemaal al door 'ome Dabbert' gevonden. De Phoenicische koning Hiram van Tyrus! Tuurlijk! Weet je waar dat ligt, Tyrus? In Libanon! Fat chance dat die Phoeniciërs in Brazilië terecht zouden zijn gekomen.

Kanttekening 1: In "The Lost Charts of Columbus" ontdekt de Phoenicische prins Hanno Amerika. Minder ongeloofwaardig, want Hanno kwam uit Carthago, Noord-Afrika en zou bovendien als eerste rond Afrika zijn gevaren. En zijn vermeende ontdekking is dan nog een eenmalige reis waarop de Puniërs schipbreuk lijden en geen regelmatig bevaren handelsroute naar Brazilië (want dat lijkt me de consequentie van de exploitatie van die diamantmijnen).

Kanttekening 2: "Fawcett meende dat de verloren stad een kolonie is van Atlantis! Maar ik weet dat dat niet klopt! De Atlantiërs werden vismensen en leven onder water!" Hoezo is dat met elkaar in tegenspraak? Waarom zou het feit dat Atlantis vergaan is het bestaan van een koloniestad uitsluiten? Tenzij Fawcett natuurlijk meende dat de Atlantiërs allemaal naar Brazilië waren gevlucht, maar dan pas na het vergaan van Atlantis. Het bestaan van een koloniestad in het binnenland is sowieso flauwekul. Koloniesteden vind je meestal aan de kust.

Verder: ongeloofwaardige acties, bijvoorbeeld: Luiaard krabt os (17.3). Die luiaard moet zijn poot wel heel raar houden om die os te krabben. Knullig. Reuzenanaconda functioneert als katapultelastiek (27.5-6). Gezocht. Donald knalt tegen boomstam (17.10) die afbreekt, zodat Donald en boomstam elk een andere andere kant uit vliegen, wat resulteert in pijlvormige uitsparing in het zand. Dat is een onmogelijke scene en ik krijg koppijn als ik er naar kijk. Overigens wél een typisch Rosa-thema. (Iets ondergaat een verandering en lijkt plotseling ergens anders op. Denk maar aan de cijfers 313 in "Recalled Wreck" (in OD 69) en Donalds huis dat in een grote pompoen verandert in "Fit to be pied" (volgens mij in OD 73). Subtielere varianten zijn de omgekeerde ibis in OD 63 en de clou in "The Lost Charts of Columbus".)

En waar begint het verhaal eigenlijk? De eerste drie pagina's kun je sowieso schrappen. Waar is al dat excessieve geweld voor nodig? Waarom moet Donald zich eerst slecht voelen om een avontuur te mogen beleven? Het is niet alsof het humeur van Donald een belangrijke rol speelt in het verhaal. In zijn eerste Caballero's-verhaal vond Rosa het ook al nodig om uit te leggen dat Donald eigenlijk geen vrienden heeft en dat zijn neefjes de enigen zijn die om hem geven (en andersom) maar dat pakte hij toen aanmerkelijk subtieler aan. Is Dagoberts houding jegens Donald niet in tegenspraak met al dat geklets over dat 'schatzoeken met ome Dabbert'? Wil Rosa dat we positief of negatief over hun relatie denken? Moet Donald leren dat hij ook zonder ome Dabbert op schattenjacht kan? Maar dat deed Donald al lang! Die Woudlopers en hun vervelende foldertje kunnen er ook wel uit, inclusief nutteloze verwijzing naar eerder verhaal (W.A.T.E.E.N.T.I.T.E.L.*) Als er iemand iets over Brazilië moet vertellen kan Joe dat toch prima doen? En waarom moeten die andere twee tegen Donald opkijken? Is er dan pas sprake van een gelijke verhouding?

*) Waarin: de Allereerste Titels En Eretekens van de Neefjes, Titanisch Inspannende Tests en Een Lidmaatschap.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor kopiekat » do apr 26, 2007 5:16 pm

Uit een e-mail van DCML:

- - - - - - - - - -

DCML Digest, Vol 50, Issue 17 (on divers matters)
kimba1962
Mon Apr 23 01:07:44 CEST 2007

[...]

Michiel Prior wrote:
>I don't feel that Don Rosa should have an Award for
> ["The Black Knight Glorps Again"], when so many other, *better*
> stories didn't get an Award...
> "The Black Knight GLORPS again!" is nice, but not great.
> It's the only Disney story that got nominated for this
> year's Eisner Awards, which suggests that, if nothing
> else, it's this year's best Disney story. And *that* would
> suggest that this year's Disney stories simply weren't
> very great.

Given how many Rosa stories are LEFT to appear, I'd say we should all be rooting for him to win, regardless of what you may think about this particular story. He may not have many more chances.

Chris Barat

- - - - - - - - - -
kopiekat
 

Berichtdoor Ei » do apr 26, 2007 5:55 pm

Chris Barat schreef:Given how many Rosa stories are LEFT to appear, I'd say we should all be rooting for him to win, regardless of what you may think about this particular story. He may not have many more chances.

root for = toejuichen, aanmoedigen, steunen, werken voor, ophemelen

Ruwe vertaling van Ei:
"Gegeven hoeveel Rosa verhalen OVERGEBLEVEN zijn om te verschijnen, zou ik zeggen dat we allemaal zouden moeten aanmoedigen voor hem om te winnen, ongeacht wat je vindt over dit bepaalde verhaal. Hij heeft misschien niet veel meer kansen."

:O
Op deze manier is Rosa's eer belangrijker dan de waarde van de award. Wat maakt het uit of het verhaal goed of slecht is. Interessant om te lezen hoe Michiel Prior terecht gewezen wordt. En dan dat "we should all"...

Hoezo zouden "we" "allemaal"?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » do apr 26, 2007 6:01 pm

Met terugwerkende kracht wordt zodoende de waarde van de Will Eisner Comic Industry Award onderuit gehaald.

Hieronder een e-mail aan DCML van Gary Leach, van de Gemstone-redactie:

- - - - - - - - - -

On matters
Gary Leach
Fri Apr 20 18:14:14 CEST 2007

[...]

M.J. Prior:

> If any, Rosa should have the Eisner Award for Cramming the Highest
> Possible Amount of Information in Twenty-Five Pages.

One certainly does get one's money's worth in that respect :-)

[...]

Kriton:

> To get the award, the story only needs to be better than the other
> five
> nominated stories, not better than Don's previous stories. I would
> assume
> that, the Eisner award being a prestigious industry award, these
> six stories *are* some of the best stories published last year,
> even if their creators have produced better stories in the past.

Perfectly true, and a key point that too often gets overlooked.

Gary

- - - - - - - - - -

bron: http://nafsk.se/pipermail/dcml/2007-April/024944.html

Met andere woorden, de award zegt eigenlijk maar bitter weinig. Het lijkt een vergulde wassen neus. Men kan lobbyen voor een verhaal dat ongeacht de kwaliteit moet winnen.
Het verhaal hoeft alleen beter te zijn dan de vijf andere genomineerde verhalen. Maar hoe zijn die genomineerd voor "beste korte verhaal" als 'The Black Knight Glorps Again' aantoonbaar veel fouten bevat? Wat zegt dat over de kwaliteit van de andere verhalen? En wat zegt het over de kwaliteit van de jury? Is het een eer om samen met Rosa's 'The Black Knight Glorps Again' genomineerd te zijn?

Ei dacht dat de Will Eisner Comic Industry Award heel wat was. Was er echt niets beters om te nomineren over het fagelopen jaar, of stelt de jury weinig voor? Als zo'n slecht Rosa-verhaal wordt genomineerd, dan is er drastisch iets mis.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » do apr 26, 2007 6:30 pm

Ja hoor, de criticus heeft het zwaar op DCML. Hieronder een andere aanmoediging om vooral maar niet kritisch te zijn. Het gaat immers niet om het spel, maar om de knikkers. Is het niet om Rosa te laten winnen, dan is het wel om Disney aandacht te geven.

- - - - - - - - - -

Gemstone TPBs + Eisner thoughts
deanmary
Mon Apr 23 07:24:19 CEST 2007

[...]

As far as Don Rosa's "The Black Knight Glorps Again" getting nominated for an Eisner, I think that is great news. Whether it is among his best stories is of course a personal view with neither a right or wrong answer. Even if you do not have a high opinion of it though, I *still* think it should be thrilling news. Disney comics get *so* little attention in North America that almost *any* attention is good! And as others have pointed out, these were nominations for *one* year. As the cliché goes, I am just happy the story was nominated. :)

I have only met Don Rosa two times and thus do not know him personally. However, from what I have read him write on the Internet and in some publications, I would think that Don's win of a an Eisner for his "Life and Times of Scrooge" series will always be the highlight for him as far as awards go, at least for North America. If I am wrong Don, please correct me.

Finally, personally of course I like some of Don's stories better than others. However, even the stories I like relatively the least, I *still* love! To me, that is a kind of "batting average" that is hard to beat!

Dean Rekich

- - - - - - - - - -

http://nafsk.se/pipermail/dcml/2007-April/024954.html

In het hier door Ei weggelaten gedeelte slijmt de schrijver zich suf over Gemstone. De schrijver wil kritisch zijn, maar durft blijkbaar niet. Voor zover de voorafgaande censuur van DCML, critici überhaupt toelaat om erdoor te komen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » do apr 26, 2007 6:44 pm

M.J. Prior schreef:If any, Rosa should have the Eisner Award for Cramming the Highest Possible Amount of Information in Twenty-Five Pages.

Gary Leach schreef:One certainly does get one's money's worth in that respect :-)

Ei zou gaarne op DCML willen melden aan Gemstone-redacteur Gary Leach dat deze reclame complete kolder is. Want hoe meer informatie bij elkaar is geprakt, hoe meer van die informatie onderling in tegenspraak kan zijn.

Meer is lang niet altijd beter. Er is ook een kunst van het weglaten. Levert iemand die de kunst van het weglaten verstaat minder waar voor je geld?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » do apr 26, 2007 6:53 pm

Mon, 2 Apr 2007, Dan Shane op DCML schreef:Some members have asked what Don Rosa's next story might be, and it has been suggested that he is in retirement.

As many here know, I see Don quite frequently. I can promise he is just as active as ever, designing covers & pin-ups and providing texts and bonus material for various Egmont ROSA HALL OF FAME books and Gemstone special issues. But he is just not currently working on a story.

Wat deed Barks in zijn pensioen? Barks ging naar beurzen. Barks leverde teksten. Barks maakte illustraties, covers en schilderijen. Barks maakte bonus materiaal voor de Carl Barks Library. En... Barks leverde soms een bijdrage aan een verhaal. Barks was in zijn pensioen dus actiever dan Rosa in de laatste tijd.

Zou het kunnen dat Rosa een writer's block heeft? Ei vermoedt dat ook van Mau Heymans. Ze leveren weinig werk af. En wat ze maken is vaak warrig, ondoordacht en uitgeblust.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast