Rosa vervolgen op Barks verhalen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr apr 23, 2010 5:28 pm

Een topic over Rosa vervolgen op Barks verhalen. Hier kun je zeggen wat je ervan vindt. Het moeten wel complete vervolgen zijn.
Eerst een lijstje:
AR 102-The Son of the Sun (De zoon van de zon)
AR 103-Nobody's Business (Donald en Guus in zaken)
AR 106-Cash Flow (Geld als water)
AR 113-Last sled to Dawson (De laatste slee naar Dawson)
AR 119-Metaphorically Spanking (Lente-spijbelaars)
AR 130-Return to Plain Awful (Terugkeer naar Doffe Ellende)
KD 0190-The Money Pit
D 90314-Return To Xanadu (Terugkeer naar Xanadu)
D 91076-Super Snooper Strikes Again (Supersnater slaat weer toe!)
D 91192-War Of The Wendigo
D 93488-The Recluse of McDuck Manor (De kluizenaar van villa Duck)
D 94144-The Lost Charts of Columbus (De kaart van Columbus)
D 96203-Attack Of The Hideous Space-Varmints! (Ruimtemonsters op rooftocht)
D 2001-143-Gyro's First Invention (Willies eerste uitvinding)
D 2005-061-The Prisoner of White Agony Creek (De gevangene van Witte Kwelling Kreek)
Wat een lijst, he? Nu ga ik de verhalen stuk voor stuk behandelen.

The Sun of the Sun
Rosa's eerst verhaal. Een vervolg op de Dagobert-Govert wedstrijden, uit US 15 en US 27. Dagobert gaat op zoek naar de tempel van Manco Capac in Zuid-Amerika. (dat is Amerika, maar dan in 't Zuiden!) Rosa gebruikte dit verhaal al een eerder voor een strip van zijn eigen figuur, Lancelot Pertwillaby. Toen het gemaakt werd in 1987 was het heel vernieuwend en leuk voor jong en oud! Vooral voor oud, want Rosa als Barksist voor de laatste 15 jaar en Duck-liefhebber voor de laatste 35 jaar pakte zijn oude strips er weer bij en tekende allerlei details tussendoor van oude Barksverhalen. Omdat het in de buurt was, pakte hij er de oude Peruviaan uit het vierkante-eieren verhaal er bij. Ook vind ik het nog altijd hilarisch over de locatie van de schat. Want zoals Govert Goudglans al zei,
Govert Goudglans schreef:DIE LIGT OP DE BODEM VAN HET MEER!

Al met een een geslaagd verhaal, en een goed (eerste!) begin voor Gladstone.

Nobody's Business
Dit kortere verhaal is een vervolg op WDC 155. Gewoon een leuk verhaaltje, met een verwijzing naar McDonald's die pas jaren na de tijd waarin Rosa zijn verhalen plaatst opende.

Cash Flow
In dit verhaal keert de professor uit US 8 terug. Deze keer heeft hij 2 andere stralen. Deze heeft hij blijkbaar weer uitgevonden zonder dat hij het wilde. Nu zijn het stralen die kracht verwijderen en alles glad maken. Hier begint Rosa's Tijdperk Vol Met Research (RoTiVoMRes). Weer eens niet te begrijpen. Heet je toevallig Von Drake en ben je afgestudeerd in zo'n beetje alles, ja dan is het een leuk en gelooflijk verhaal. Zo niet, dan bezorgt het je koppijn. Helaas, want Rosa kan ook best simpelere dingen verzinnen. Dat moet ik ook doen. Ik kan wel heel moeilijk gaan doen met historie en zo, en stambomen, maar in de praktijk hou ik het niet moeilijker dan mijn Geldpakhuis-op-wielen verhaal.

Last sled to Dawson
Rosa's eerste volle vervolg-verhaal (niet vervolgverhaal, dat is iets anders!), een vervolg op FC 456. Een mooi verhaal, met een moraal dat sterk lijkt op dat van Up. Een van Rosa's beste verhalen, samen met het bibliotheek-verhaal en de topdeal in Panama. Ook leuk detail is dat, net zoals in Back to the Future (ik heb gelzen in het achtergrondcommentaar van Life and Times 0 dat hij dat ook leuk vindt), dat je de stuurman van Gladsnuit's boot al sinds 1899 bij Gladsnuit werkt, en aangezien aan het begin geknipoogd wordt naar het jaar 1954, hij daar dus al 55 jaar in dienst is. Niet permanent, natuurlijk. Gladsnuit kennen we van US 59.

Metaphorically Spanking
Een kort verhaal dat wat wegheeft van WDC 133. Gewoon een vervolg met meer van hetzelfde. Nooit echt leuk gevonden vanwege het inkleuring, met name het lelijke gebruik van de kleur roze. Jech!

Return to Plain Awful
Een leuk verhaal en een vervolg op OS 223. Gemaakt op aanvraag, dat verhaal moest laten zien waarom Barks op het nieuwste olieverfschilderij Dagobert in Doffe Ellende had gezet. Daar wilden ze een litho van maken en dat zou er raar uit zien. Leuk verhaal, maar ik vind het alleen jammer dat hij Govert Goudglans er zo met de haren heeft bijgesleept. Die hoort daar niet thuis (Dagobert ook niet trouwens, het was wel een Donald Duck verhaal). Het verhaal was al spannend genoeg zonder hem. En een nieuwe verschijning van de oude Peruviaan die geloof ik ook nog een verschijning maakt in het verhaal met Eldorado.

The Money Pit
Een vervolg op WDC 130, dat ook nog genoemd wordt als de "vorige keer". Leuk, maar niet voor mensen met claustrofobie. Het laatste verhaal uit Rosa's "vroege periode". Zijn latere periode begint bij Egmont. Iedere keer als een decennium om is, eigenlijk. Dan verandert Rosa weer. Een verhaal over zeldzame munten. Valt eigenlijk niet veel over te zeggen.

Return to Xanadu
Dit verhaal is meer een vervolg op twee verhalen, we gaan terug naar Tralla La uit US 6 en de kroon van Genghis Khan uit US 14. Het is een geniaal vervolg, dat wel. Supermooi, alleen is het iets te architecturistisch, dat hele gedoe met de rivier en de draaikolk. Zoals Cash Flow dus. Verder is het wel fantastisch. Ik wou dat de Ducks langer bleven in Tralla La. Ook een soort van Dalai Lama, die volgens mij de Franse Revolutie nog heeft meegemaakt. Ook jammer dat ze niet verder terug gaan op Oom Dagobert's medicijn. Maar zeker een van Rosa's betere verhalen!

Super Snooper Strikes Again
Leuk kort verhaal over Supersnater, alleen markeert dit het begin van Donald's depressie die we later terug zullen zien in de 3 Caballero's verhalen en "De eend die nooit bestond". Een Donald die de lezer ontmoedigt en een indruk geeft dat Donald een hopeloze depressieveling is die er een eind aan wil maken. En niet op de grappige manier als in "Donald als Slangenbezweerder". Ook lijkt het hier of Rosa meer een tekenaar is die liever voor Superman werkt, zoals in zijn serie Captain Kentucky. Donald verschijnt nu ook geregeld in Scandinavie en ze vinden hem te gek. Een Levensverhaal met een Steenrijke Eend zit er zo aan te komen. Maar nu eerst...

War Of the Wendigo
Deze verhalen heb ik nooit echt leuk gevonden, omdat ik Donald Duck niet echt een icoon vindt die voor milieubehouding is en zich daar ook mee bezighoudt. Dan moet je een Mickey Mouse verhaal maken. Ook begint Donald vanaf dit verhaal soms een achtergrondpersonage te worden a la Barl Carks, en focust Rosa teveel op Dagobert en de neefjes. Hoe dan ook, hij weet er een goed verhaal van te maken. O ja, en dan nog iets:
Afbeelding
Hoe doet-ie dat toch? Het gaat nog wel even duren voor ik zover ben.

The Recluse of McDuck Manor
Laatste deel van de Lo$ serie. The day after... OS 178. Gewoon een einde. Ja, Rosa heeft er best wel iets van kunnen maken, maar was het einde maar wat spectaculairder geweest en niet van: DIT IS HET EINDE. EINDE. PECH GEHAD.

The Lost Charts of Columbus
Een vervolg op OS 408. Leuk bedacht, met een einde waar ik een beetje bang van word. Zal het straks zo zijn dat op 21 december 2012 iemand komt en zegt, Europa is van mij, pech gehad, ga maar naar huis, ik ben nu dictator? Natuurlijk niet. Maar toch, het gevoel dat Europa van iemand is... Verder is het een heel leuk verhaal dat verder gaat over Jonge Woudlopers, waaran je meer zult zien in het Croesus-verhaal en het verhaal met de Alexandriatische Bieb. Zonder Dagobert deze keer! Dat is maar in 12 verhalen gebeurd! Wak! Wel met Guus Geluk, die net zoals Govert Goudglans in het verhaal met Doffe Ellende, maar gewoon een lastpost is en snel uit het verhaal is. Dan is er nog een raar grapje met Napalm bommen waar ik niks van snap, en dat is het wel zo'n beetje. Leuk verhaal.

Attack Of The Hideous Space-Varmints!
Dit verhaal is iets in de trant van DISBP 1 en US 29. Het heeft ook de rakt van het eerste verhaal, maar dat is dan ook alles. Een nieuwe manier van Rosa om Dagobert opnieuw opnieuw opnieuw naar Klondike te laten gaan. Gewoon een verhaal in de ruimte, met een verwijzing naar de toekomst, naar 9 september 2001.

Gyro's First Invention
Een verhaal over Willie Wortel en wat verwijzingen naar toekomstige uitvindingen. Dit verhaal gaat meteen verder op het fantastische verhaal OS 367. Leuk verhaal, en de nieuwe Rosa. Dat is dan minder, de nieuwe Rosa vind ik niet zo leuk meer. Te overdreven. Verder verbindt hij dat verhaal ook nog eens met WDC 138. Hm. Verdient niet meer dan een ho-hum en een ahh voor het redden van Lampje.

The Prisoner of White Agony Creek
Rosa's allerlaatste verhaal en een nieuwe manier om Dagobert opnieuw opnieuw opnieuw O-OPNIEEUWW naar Klondike te sturen!!! Nu zien we wat er eindelijk (ahum, eigenlijk) in die maand gebeurde tussen Dagobert en Kitty. Meteen worden er 3 historische figuren bijgehaald die hartstikke onnodig zijn-
O nee wacht, 5 historische figuren! Nog een haat-liefde verhouding (blijkbaar?) en romance en een heel gedoe op McDrake over dit verhaal, en je hebt nog niet het hele verhaal! Want er blijft weer een nacht over. Maar Rosa zei in 1992 nog dat hij die maand nooit verder zou gaan onderzoeken. Anno 2006 zei hij dat hij niks wil zeggen over die nacht. Wat zal hij zeggen anno 2020? Niet veel waarschijnlijk, want dan is hij al bijna 70. En ik zeg ook niet veel meer, alleen dit:
BARKS HAD DIT NIET GEWILD. Maar ja, die is dood en de mensen van Western waarschijnlijk ook (of heel oud).

En nu jullie.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Otto » vr apr 23, 2010 6:48 pm

wat was er dan op 9 setember 2001 zo bijzonder??? ;)

(ja ik weet het wel... maar kan het gewoon niet laten... sorry.. :P)
W.H.A.D.A.L.O.T.T.A.J.A.R.G.O.N
Otto
Member
 
Berichten: 249
Geregistreerd: wo sep 16, 2009 10:25 pm

Berichtdoor Dubbelduck » vr apr 23, 2010 6:55 pm

Wat dacht je van deze:

Escape From Forbidden Valley
Vervolg op Barks' Forbidden Valley, het verhaal waarin we voor het eerst Venijn McSnekke zien. Helaas heb ik geen van de verhalen, dus kan ik er ook niet over oordelen. Ik heb Rosa's verhaal wel een keer gelezen, maar dat is al best een tijdje geleden.

The Vigilante Of Pizen Bluff
Return To Pizen Bluff, hoofdstuk 6B van de Lo$ serie, is één van de verhalen waarin Barks weer een beetje van het verleden van oom Dagobert onthult. Back to the Klondike is ook zo'n verhaal en er zijn er vast nog wel meer. Die verhalen zijn door Rosa gebruikt om het levensverhaal te construeren.
Return To Pizen Bluff is in mijn bezit en vond ik een zeer goed verhaal. Het begint met een verwijzing naar Dagoberts verleden. Daarna wordt het aan het heden gekoppeld, want oom Dagobert gaat ernaartoe om zijn mijn weer te heropenen. Het is een grappig verhaal met een goed einde.

The Duck Who Fell To Earth
Dit verhaal is een vervolg op Donald Duck's Atom Bomb. Beide verhalen zijn in mijn bezit, dus nu kan ik wel oordelen. Hoewel op Inducks staat dat Rosa's verhaal een vervolg is op die van Barks, ben ik het daar niet mee eens. Er komen weliswaar een aantal dezelfde figuren in voor, maar dat maakt het verhaal niet gelijk een vervolg. Er zijn andere, meer duidelijke vervolgen zoals Return To Xanadu. Bovendien zijn er meer verhalen van Rosa waarin Barks figuren in voor komen en die geen vervolg op elkaar zijn. Een voorbeeld is de eenhoorn uit Barks' Trail of the Unicorn[/url. Deze komt ook voor in Rosa's [url=http://coa.inducks.org/s.php?c=AR+125]The Crocodile Collector, maar Rosa's verhaal is geen vervolg op die van Barks.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Dubbelduck » vr apr 23, 2010 6:57 pm

Nu nog een keer goed: Bovendien zijn er meer verhalen van Rosa waarin Barks figuren in voor komen en die geen vervolg op elkaar zijn. Een voorbeeld is de eenhoorn uit Barks' Trail of the Unicorn. Deze komt ook voor in Rosa's The Crocodile Collector, maar Rosa's verhaal is geen vervolg op die van Barks.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Dubbelduck » vr apr 23, 2010 6:59 pm

Dubbelduck[b schreef:The Vigilante Of Pizen Bluff[/b]
Return To Pizen Bluff, hoofdstuk 6B van de Lo$ serie, is één van de verhalen waarin Barks weer een beetje van het verleden van oom Dagobert onthult.

Sorry, nu haal ik de verhalen door elkaar. The Vigilante Of Pizen Bluff is hoofdstuk 6B van Lo$, en dus niet Return To Pizen Bluff.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Appie Aap » vr apr 23, 2010 7:00 pm

Duckfan van Down Under schreef:Gewoon een verhaal in de ruimte, met een verwijzing naar de toekomst, naar 9 september 2001.

Zo'n 'verwijzing' naar de toekomst kan je ook vinden in het verhaal "Incident at McDuck Tower" ('Wie hoog werkt, kan laag vallen!') op plaatje 3.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr apr 23, 2010 7:44 pm

Jullie doelen op 11 september ( = 11-09 of in America vaker aangeduid als 9-11)
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr apr 23, 2010 9:41 pm

Dubbelduck schreef:Escape From Forbidden Valley
Vervolg op Barks' Forbidden Valley, het verhaal waarin we voor het eerst Venijn McSnekke zien. Helaas heb ik geen van de verhalen, dus kan ik er ook niet over oordelen. Ik heb Rosa's verhaal wel een keer gelezen, maar dat is al best een tijdje geleden.

Ja, die ben ik vergeten. Hoe kan dat nou? Dit is ongeveer hetzelfde als het verhaal in de Andes. Dagobert komt mee, in plaats van McSnekke, en het begint over muskaatnoten.

Dubbelduck schreef:The Vigilante Of Pizen Bluff
Return To Pizen Bluff, hoofdstuk 6B van de Lo$ serie, is één van de verhalen waarin Barks weer een beetje van het verleden van oom Dagobert onthult. Back to the Klondike is ook zo'n verhaal en er zijn er vast nog wel meer. Die verhalen zijn door Rosa gebruikt om het levensverhaal te construeren.
Return To Pizen Bluff is in mijn bezit en vond ik een zeer goed verhaal. Het begint met een verwijzing naar Dagoberts verleden. Daarna wordt het aan het heden gekoppeld, want oom Dagobert gaat ernaartoe om zijn mijn weer te heropenen. Het is een grappig verhaal met een goed einde.

Opnieuw heb je gelijk. Maar Back to the Klondike heb ik al bij Last Sled to Dawson en PoWAC. Natuurlijk kan daar ook nog bij Hearts of the Yukon and Lo$ 8.

Dubbelduck schreef:The Duck Who Fell To Earth
Dit verhaal is een vervolg op Donald Duck's Atom Bomb. Beide verhalen zijn in mijn bezit, dus nu kan ik wel oordelen. Hoewel op Inducks staat dat Rosa's verhaal een vervolg is op die van Barks, ben ik het daar niet mee eens. Er komen weliswaar een aantal dezelfde figuren in voor, maar dat maakt het verhaal niet gelijk een vervolg. Er zijn andere, meer duidelijke vervolgen zoals Return To Xanadu. Bovendien zijn er meer verhalen van Rosa waarin Barks figuren in voor komen en die geen vervolg op elkaar zijn. Een voorbeeld is de eenhoorn uit Barks' Trail of the Unicorn. Deze komt ook voor in Rosa's The Crocodile Collector, maar Rosa's verhaal is geen vervolg op die van Barks.

Dit verhaal heb ik met opzet niet gekozen, want op de gekke prof na is dit geen vervolg. Ik wilde al bijna een report naar Inducks sturen.

P.S. Dubbelduck: we moeten eens goed kijken naar welke verhalen Rosa in het Levensverhaal allemaal verwijst. Ik heb de Gemstone editie met making-of, daar staat het wel bij.

En voor de verhalen waar ik de vervolgen niet van heb gezegd:
Supersnooper-Barks verhaal met dezelfde titel
Wendigo-verhaal met de Piewiega's
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr apr 23, 2010 9:43 pm

Appie Aap schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Gewoon een verhaal in de ruimte, met een verwijzing naar de toekomst, naar 9 september 2001.

Zo'n 'verwijzing' naar de toekomst kan je ook vinden in het verhaal "Incident at McDuck Tower" ('Wie hoog werkt, kan laag vallen!') op plaatje 3.

Je hebt gelijk! Heeft Rosa dit nu echt al 10 jaar van te voren gepland?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm


Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron