Don Rosa Documentaire

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jul 03, 2010 2:43 pm

Rosa-fans en niet-fans opgelet: er wordt een Don Rosa documentaire gemaakt.
Meer informatie hier: http://donrosamovie.com/
En hier: http://www.indiegogo.com/life-and-times-of-don-rosa
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Daniel73 » za jul 03, 2010 7:31 pm

Duckfan van Down Under schreef:Rosa-fans en niet-fans opgelet: er wordt een Don Rosa documentaire gemaakt.
Meer informatie hier: http://donrosamovie.com/

Och hemeltjelief, dat ook nog. Waar is een documentaire over Carl Barks? Het adres "carlbarksmovie.com" bestaat niet.

Jammer dat het voorfilmpje op Donrosamovie.com helemaal geen navigatieknoppen biedt, om te pauzeren of vanaf een bepaald punt verder te kijken.

Het filmpje toont Don Rosa in luxe, donkere, lederen fauteuil. De setting doet me denken aan Dagobert's debuut, in Barks's 'Christmas on Bear Mountain'. En aan Rosa's verbitterde Dagobert, die daarop is gebaseerd. In het filmpje meldt Rosa dat hij in afgelopen jaren geen interviews heeft willen geven. Rosa lijkt zich af te zonderen, op de manier zoals (wat ik uit zijn strips begrepen heb over) de hoofdpersoon van de hem geliefde film 'Citizen Kane'.
Het filmpje is maar amper begonnen of het woord "depressing" komt voorbij. Rosa vindt de achteruitgang van zijn tekenkunst en de hoge verwachtingen voor een nieuw verhaal, redenen om geen interviews te geven, omdat het "depressing" is. ("I can't draw like I used to.") De filmbeelden laten een tuinhek zien met daarop "DO NOT ENTER". Uiteraard opent dit tuinhek zich wel voor de filmmaker. Rosa zegt, in de fauteuil: "I don't feel funny anymore. I can't think of funny stories like I used to. But I guess this is all... [...] part of this depression."*
Als ik me niet vergis, raakt Rosa enigzins in tranen. Vlak voordat Neil Young's 'Heart of Gold' begint.

*= Laatste zin kan ik moeilijk erstaan. Rosa breekt een zin af en begint een nieuwe zin, waarvan ik niet zeker ben hoe deze begint. (Misschien is het: "So, it's all part of this depression.")

Hoewel Rosa niet te benijden is, vind ik dat het voorfilmpje hem cliché-matig neerzet als een legendarische kluizenaar. De legende heeft jarenlang geen interviews willen geven. In de buitenwereld verwacht het publiek dat de legende iets bijzonders gaat maken. Terwijl de legende binnen zit te lijden, voor een HD-camera.

Life and times of Don Rosa
I hate drawing. It's tedious work and I hate it

ABOUT
Danish documentary director Sebastian Cordes, who has always been a fan of Duckburg stories, set out to make a documentary about comic book artist Don Rosa. Don Rosa is one of the most distinguished, yet most underestimated storytellers in the world of Donald Duck and Uncle Scrooge comics. He has a love for telling stories about the ducks and enjoys creating the comics with much enthusiasm.
Don Rosa has always been a comic book fan and collector himself. All his work is dedicated to the number one duck artist, Carl Barks. His great love for duck stories has resulted in comic books that are crammed full of information and elaborate details to an extent, that it far exceeds that of many comic book artist.
He has won two Eisner Awards; one of them for his masterpiece “The life and times of Scrooge McDuck” in 1995, and the other one for best writer/artist of humor in 1997.
But in spite of his succes, he has had to struggle his entire life to do what he loves most of all, to write and draw Uncle Scrooge comics. He has had to deal with a crushed hand, failing eyesight, low payment, obnoxious Disney copyright executives, a responsibility to the family company, loneliness and a lawsuit by and against his own idol, Carl Barks.

The Documentary covers the entire life of Don Rosa, from cradle to retirement. It is intended for the fans of duck stories and Don Rosa artwork.
The film is presented in pictures and with soundtracks that flaunts poetic imagery; the classic documentary confronted. It is shot in HD format with at high level of detail.

The film is yet to be edited, but has so far been shot for an extremely low budget, aprox. 5.000 dollars.
What we need is additional funding to ensure professional editing and animation effects. Also we need people to spread the word, so that the fans out there know that a documentary about Don Rosa is soon about to exist.

Check out the trailer on www.Donrosamovie.com

It’s also possible to contact us on either Jakob@donrosamovie.com or Sebastian@donrosamovie.com

LOCATION
Copenhagen, Denmark

CREATED BY
Jakob Kristensen

bron: http://www.indiegogo.com/life-and-times-of-don-rosa

"I hate drawing. It's tedious work and I hate it". Wat gezellig dat Rosa weer wat van zich laat horen! Het artikel meldt dat Rosa te maken heeft gehad met problemen zoals "loneliness". Kortom: klaag, klaag, klaag.
Volgens mij hoeft de kijker geen vrolijk makende, verfrissende documentaire over een Disney-tekenaar te verwachten. Afgaande op het voorfilmpje en het artikel, verwacht ik een sombere sfeer zoals in 'A Letter From Home', waarin die zogenaamde zuster van Dagobert verbitterd en gefrustreerd in een kasteel zit.

Een ander in het artikel genoemd probleem uit Rosa's leven is "a lawsuit by and against his own idol, Carl Barks". Kan Rosa daar ook nog over klagen. Over hoe het gedrag van Barks's managers hem zogenaamd dwong om Barks een "evil genius" te noemen op internet. Rosa was zelf een van de eerste die openlijk de managers geen zuivere koffie vond. Maar dan toch de hoogbejaarde Barks voor "evil genius" uitmaken. Is het niet tegenstrijdig?
Hoe zal de film hier op ingaan? Zou Rosa eindelijk dat woordje "sorry" uit zijn strot kunnen krijgen? Dat zou hem zo sieren!

Dit is de eerste keer dat ik Rosa zie en hoor spreken. Als ik de oude man zo zie zitten, zou ik zowat vergeten hoe naargeestig hij met zijn "vrienden" het Duckstadse internet kon overheersen.

Ik verwacht een huilfilm. Een film die de kijkers snotterend achterlaat: die arme man, wat heeft hij het zwaar gehad in zijn leven. De kijkers zullen dusdanig diep onder de indruk zijn, dat ze volledig de rijkdom vergeten waarin Rosa leefde en leeft. Men zou zowat vergeten, hoe ontzettend veel warme aandacht Rosa heeft gekregen. De man blijft ongeneeslijk klagen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 905
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » za jul 03, 2010 7:40 pm

Daniel73 schreef:Hoewel Rosa niet te benijden is, [...]

Nou trap ik er zelf in! Natuurlijk is een oogoperatie een kwelling, maar er zijn veel mensen die er geen geld voor hebben en kansloos blind worden.

Wat vooral niet te benijden valt aan Rosa, is zijn onvermogen zich gelukkig te voelen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 905
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jul 03, 2010 8:04 pm

Het wordt niet helemaal depressief: er komen getekende Disneyfiguren in voor.
Laatste zin: But, but i guess, so I'm told, this is all part of my depression.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jul 03, 2010 8:09 pm

Daniel73 schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Rosa-fans en niet-fans opgelet: er wordt een Don Rosa documentaire gemaakt.
Meer informatie hier: http://donrosamovie.com/

Och hemeltjelief, dat ook nog. Waar is een documentaire over Carl Barks?

U vraagt, zij draaien:
http://www.youtube.com/watch?v=mWEnk4xlG6s
http://www.youtube.com/watch?v=IO1L5urChlg
http://www.youtube.com/watch?v=6sJkCjcA2C0
En nog iets over Don Rosa: http://www.youtube.com/watch?v=ImEqjLUuWoM
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Daniel73 » za jul 03, 2010 8:51 pm

Duckfan van Down Under schreef:Het wordt niet helemaal depressief: er komen getekende Disneyfiguren in voor.

Getekende Disneyfiguren zoals die sjacherijnige, gefrustreerde Rosa-zus van Dagobert? :lol:

Waarom begint het voorfilmpje over een depressie? Waarom begint het filmpje met een groot tuinhek met daarop een bordje "DO NOT ENTER"? De sfeer doet mij denken aan het begin van Lo$ 12, 'The Recluse Of McDuck Manor'.
http://coa.inducks.org/s.php?c=D+93488

Duckfan van Down Under schreef:Laatste zin: But, but i guess, so I'm told, this is all part of my depression.

Denk je dat hij "so I'm told" zegt? Dat zou betekenen dat hem is vertéld dat het allemaal onderdeel van zijn depressie is. En dat kan alleen een specialist doen, als het gaat om een depressie in medische zin.
Ik twijfel.

Dank voor de linken.
Laatst bijgewerkt door Daniel73 op za jul 03, 2010 8:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 905
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jul 03, 2010 10:28 pm

Daniel73 schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Laatste zin: But, but i guess, so I'm told, this is all part of my depression.

Denk je dat hij "so I'm told" zegt? Dat zou betekenen dat hem is vertéld dat het allemaal onderdeel van zijn depressie is. En dat kan alleen een specialist doen, als het gaat om een depressie in medische zin.
Ik twijfel.

Ik zie het anders al helemaal voor me: Don Rosa op een ligbank bij de psychiater.
"Dus, meneer euh... Don Rosa was toch? Juist, meneer Don Rosa. U tekent eenden als beroep? Wat denkt u zelf hiervan? Een midlife-crisis, een verslaving, of heeft u vroeger problemen gehad? Werd u wel eens gepest? U heeft een Eisner-award gewonnen, maar uw buurman weet niet wat u voor beroep doet? Meneer Rosa, heeft u ooit gehoord van waanbeelden?" Neem dit met een paar korreltjes zout natuurlijk. :P
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rubberduck » zo jul 04, 2010 12:34 am

Twee dingen die opvallen in de ronkende aankondiging: men zegt dat Rosa 'underestimated' is: ondergewaardeerd.

Garbel, garbel...!! 'ONDERgewaardeerd'? Die man is juist ontzettend OVERgewaardeerd. Kijk hoeveel aandacht en complimenten hij door de jaren heen heeft gekregen. Twee Eisner Awards nog wel, een DCML-lijst die helemaal naar zijn hand stond, en (naarverluidt) drommen fans op elke stripbeurs waar hij te gast was. Terwijl veel mensen de namen van bekwamere Disney-tekenaars vaak niet eens kent. Marco Rota, William van Horn, Daan Jippes: toch niet de minsten, maar nooit kregen ze een fractie van de eerbetonen die Rosa ontving!

Ten tweede: er staat dat Rosa veel tegenslag heeft gehad in zijn leven, zoals 'obnoxious Disney copyright executives'. Boehoe! Dat had Rosa kunnen weten toen hij voor Disney ging werken. Bij Disney krijg je geen speciale status, maar ben je zomaar één van de duizenden werknemers en sta je al je rechten af. Barks-fan als hij is, had hij dat kunnen weten. Barks, dié had het pas moeilijk met Disney. Maar toen Disney hem verbood nog langer schilderijen met Donald Duck te maken, klaagde Barks toen? Nee, hij zei tegen de fans dat ze Disney dankbaar moesten zijn dat hij het nog zo lang had mogen doen. Tijdens zijn carrière als striptekenaar kon Barks helemaal niet bogen op bekendheid of roem, zoals Rosa. Barks werkte anoniem en werd niet speciaal behandeld door zijn uitgevers. Met Rosa was dat wel anders! Wat klaagt die man toch?
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Badeend » zo jul 04, 2010 1:19 am

Dat wordt smullen! Ja natuurlijk is deze trailer gebaseerd op de oude Dagobert, dat heeft de maker zo bedoeld en Rosa weet best dat ie daaraan meespeelt.

NEXT GENERATION CINEMA presents:
A portrait documentary of the famous comic creator - Don Rosa.

We all know Scrooge McDuck, Donald Duck and the rest of Duckburg, and have probably known them since we were kids. This documentary tells the story behind one of the greatest creators of this famous universe!

In a more stillistic and asthetic form than the usual hand-held camera documentarists often use, the film takes you into the lonely daily life of Don Rosa outside Louisville, Kentucky, where he lives on a farm with his wife and no kids. Educated engineer, he inherited his fathers steel company, but at the age of 37 he closed the company to pursuit a life as comic creator.

But in 2005 he was forced to quit drawing after an eye disease hit him. Since that time he has suffered from a depression, but after a talk with director (and lifetime fan) Sebastian Cordes he surprisingly decides that this documentary would be the thing that would help him make his life worth living again..

Filming in USA will be
April 20th - May 5th 2009 -

Director: Sebastian S. Cordes
Producer: Mathias Bohn
Sound & Light: Jakob Bæk
Cinematographer: Peter Andersen

This group was also used for production diary during filming in Kentucky, USA.

bron: Facebook - "Life & Times of Don Rosa" - the documentary

Spannend, wat zou Cordes in Rosa's leven veranderd hebben? Zou hij toch weer gaan schrijven en/of tekenen? Of heeft deze reflectie gezorgd dat hij toch wat meer voldaan is over z'n prestaties?

Jullie kennen natuurlijk ook allemaal dit interview door Fievel A. Elliott uit 2000:
Don Rosa Interview
Een stuk positiever, en leuk om de man met zijn werk te zien. Al vond Badeend destijds de interviewer wel erg slijmen.
Badeend
Member
 
Berichten: 26
Geregistreerd: di maart 16, 2010 4:46 pm

Berichtdoor Daniel73 » zo jul 04, 2010 3:32 pm

Alle emo's verzamelen! Haal de zakdoekjes tevoorschijn! Oom Don is back in town. :P

Duckfan van Down Under schreef:Ik zie het anders al helemaal voor me: Don Rosa op een ligbank bij de psychiater.
"Dus, meneer euh... Don Rosa was toch? Juist, meneer Don Rosa. U tekent eenden als beroep? Wat denkt u zelf hiervan? Een midlife-crisis, een verslaving, of heeft u vroeger problemen gehad? Werd u wel eens gepest? U heeft een Eisner-award gewonnen, maar uw buurman weet niet wat u voor beroep doet? Meneer Rosa, heeft u ooit gehoord van waanbeelden?" Neem dit met een paar korreltjes zout natuurlijk. :P

"U heeft een Eisner-award gewonnen, maar uw buurman weet niet wat u voor beroep doet?" :lol:

Laat men zich trouwens niet blind staren op die Eisner Award. Medailles en bekers kun je gewoon in de winkel kopen. McDrake zou gemakkelijk een McDrake Award kunnen uitreiken. Je koopt een blikken beker, je kiest een beroemdheid en gaat daar vervolgens aandacht staan trekken: aandacht voor jouzelf, om precies te zijn.
Zo is Rosa's eerbetoon aan Barks vooral een eerbetoon aan Rosa zelf. Het gaf Rosa een excuus om Barks's aandacht te vestigen op... Rosa.

Rubberduck schreef:Twee dingen die opvallen in de ronkende aankondiging: men zegt dat Rosa 'underestimated' is: ondergewaardeerd.

Garbel, garbel...!! 'ONDERgewaardeerd'? Die man is juist ontzettend OVERgewaardeerd. Kijk hoeveel aandacht en complimenten hij door de jaren heen heeft gekregen. Twee Eisner Awards nog wel, een DCML-lijst die helemaal naar zijn hand stond, en (naarverluidt) drommen fans op elke stripbeurs waar hij te gast was. Terwijl veel mensen de namen van bekwamere Disney-tekenaars vaak niet eens kent. Marco Rota, William van Horn, Daan Jippes: toch niet de minsten, maar nooit kregen ze een fractie van de eerbetonen die Rosa ontving!

Kun je nagaan hoe triest de man en z'n achterban zijn.

Voor zover er kritiek op Rosa is op internet, hebben Rosa en zijn vrienden hun best gedaan om dat te censureren. Terwijl Rosa zelf onbeperkt kritiek mocht spuien, onder meer richting Barks. Als Rosa eens tegengas kreeg ging hij zielig doen en ontstond er een volksopstoot: Rosa-schennis!
Die DCML mailing list staat nog steeds naar Rosa's hand. DCML is vanaf 2005 onder moderatie, omdat er naargeestige e-mails van Rosa uitlekten. Het inmiddels opgerichte DCF barst van de moderators die met liefde je berichtgeving over een overgewaardeerde Rosa hadden verwijderd.

En hoe ondergewaardeerd zal Rosa zich werkelijk voelen, als hij verwachtte dat Barks hem zou prijzen. Rosa's eerbetoon lijkt me "an offer you can't refuse". Barks had het maar mooi te vinden, want anders... boehoe, boehoe, waarom wil die hoogbejaarde "evil genius" mijn eerbetoon niet eren?

Rubberduck schreef:Ten tweede: er staat dat Rosa veel tegenslag heeft gehad in zijn leven, zoals 'obnoxious Disney copyright executives'. Boehoe! Dat had Rosa kunnen weten toen hij voor Disney ging werken. Bij Disney krijg je geen speciale status, maar ben je zomaar één van de duizenden werknemers en sta je al je rechten af. Barks-fan als hij is, had hij dat kunnen weten.

Nu Rosa niet meer tekent staat hij buitenspel. Misschien heeft hij hier een terugslag van. Rosa kan op conventies en in interviews wel vertellen over vroeger, maar uiteindelijk willen de meeste mensen van zijn publiek een nieuw stripverhaal van hem zien.

Inderdaad, Rosa wist dat van die "obnoxious Disney copyright executives" van tevoren. Het is dankzij Disney's copyright-systeem, dat Rosa veel van Barks's werk heeft kunnen gebruiken voor z'n eigen verhalen. Dat vergeet men vaak. Stel dat Rosa eerst toestemming had moeten vragen aan Barks.

Rubberduck schreef:Barks, dié had het pas moeilijk met Disney. Maar toen Disney hem verbood nog langer schilderijen met Donald Duck te maken, klaagde Barks toen? Nee, hij zei tegen de fans dat ze Disney dankbaar moesten zijn dat hij het nog zo lang had mogen doen. Tijdens zijn carrière als striptekenaar kon Barks helemaal niet bogen op bekendheid of roem, zoals Rosa. Barks werkte anoniem en werd niet speciaal behandeld door zijn uitgevers. Met Rosa was dat wel anders!

Volgens mij heeft de toch al gebrekkige kwaliteit van Rosa's werk ontzettend geleden onder die bekendheid en roem. De man leek meer bezig met complimentjes oogsten en andersdenkenden aanvallen, dan dat hij nog goede verhalen maakte. Vanaf het moment dat hij zijn internetaansluiting kreeg in 1993, gaat de kwaliteit van zijn werk zienderogen achteruit.

Overigens is Barks natuurlijk het schoolvoorbeeld van de (voor werkgevers) ideale werknemer. Wie wil niet zo'n goedkope, overijverige knecht? Reken maar na hoeveel winst men heeft kunnen maken op de eenmalige betaling per pagina. Zie hoeveel mensen van Barks's ideeën geprofiteerd hebben.
Barks is ontzettend gebruikt. En toen Barks zich in begin jaren '90 liet inpalmen door managers, kon hij met hen heel Europa doorreizen zonder dat een hoofdredacteur of uitgever zelfs maar een wenkbrauw fronste. Barks die gebruikt wordt, what's new. Men gebruikte de man zelf ook. Medeplichtigen onder elkaar.

Dat Barks dankbaar was toen hij in de jaren '70 moest stoppen met schilderen, is natuurlijk een schitterend verhaal voor een werkgever als Disney. Werknemers, werknemers, neem toch een voorbeeld aan deze goede man! Niet klagen, maar zweten. Dan krijgen jullie straks ook een bladgouden horloge als jullie gaan pensioneren.
Ik heb begrepen dat Barks vooral dankbaar was omdat hij eindelijk echt kon pensioneren. Er was een hele veilinghandel ontstaan. Men heeft misschien het beeld van een bejaarde die rustig zit te schilderen, maar het was lopende band-werk geworden. Mensen stonden in de rij.

Rubberduck schreef:Wat klaagt die man toch?

Ik denk dat het klagen in de aard van Rosa zit. Reken maar dat zijn publiek zal smullen van het gehuil.

Anderzijds zit Rosa werkelijk in een triest wereldje. Wat heeft hij heden voor positie? Onder hem zitten slijmerige fans. Boven hem zitten inhalige uitgevers. Met zijn collega's heeft hij niks en maakte hij zelfs ruzie. Als hij naar de pinautomaat loopt, komt er geen betaling van Disney meer uit.

Badeend schreef:Dat wordt smullen! Ja natuurlijk is deze trailer gebaseerd op de oude Dagobert, dat heeft de maker zo bedoeld en Rosa weet best dat ie daaraan meespeelt.

Zegt Badeend, de trotse eigenaar van een gedachtenlezer. :P
Welk imago proberen de regisseur en Rosa op te bouwen? Waarom zou men Rosa voor de grap modelleren als een eenzame, depressieve man, achter een hek op een landgoed? Is dat humor? Zet Rosa dan halverwege de film zijn feestmuts op?

NEXT GENERATION CINEMA presents:
A portrait documentary of the famous comic creator - Don Rosa.

We all know Scrooge McDuck, Donald Duck and the rest of Duckburg, and have probably known them since we were kids. This documentary tells the story behind one of the greatest creators of this famous universe!

Het woord "famous" is weer terug! Maar hoe past dit bij het "ondergewaardeerd" zijn? ;)

In a more stillistic and asthetic form than the usual hand-held camera documentarists often use, the film takes you into the lonely daily life of Don Rosa outside Louisville, Kentucky, where he lives on a farm with his wife and no kids. Educated engineer, he inherited his fathers steel company, but at the age of 37 he closed the company to pursuit a life as comic creator.

Meteen een trap naar anderswerkende documentaire-makers. De Rosa-documentaire is "more stillistic and asthetic form than the usual hand-held camera documentarists". Ach, de camera staat op statief! Hoe bijzonder. Wat anders kun je verwachten bij een tekenaar die passers, mallen en linealen gebruikt.

But in 2005 he was forced to quit drawing after an eye disease hit him.

Rosa was toch al gestopt voordat hij die oog-operatie kreeg? Dit meen ik te begrijpen uit het YouTube-filmpje die Duckfan van Down Under gaf. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Don Rosa Eyeproblem explanation
http://www.youtube.com/watch?v=ImEqjLUuWoM
7:41 Don Rosa during the Komiks Convention in Copenhagen 31st May 2008

Wat een verschil is dit filmpje met die "stillistic and asthetic" documentaire van Cordes. Ik vind Rosa in het filmpje van die Kopenhaagse conventie wel prettig overkomen. Als ik het publiek zo hoor lachen, zou ik bijna de bittere ernst van de oogkwaal vergeten. (Het zal je maar gebeuren, dat je last krijgt van je ogen terwijl je visueel bent ingesteld.)

Since that time he has suffered from a depression, but after a talk with director (and lifetime fan) Sebastian Cordes he surprisingly decides that this documentary would be the thing that would help him make his life worth living again..

Wat een drama. Rosa heeft een film over zichzelf nodig "to make his life worth living again". Dan ben je ver heen, hoor.

Maar wat is precies die "depression"? Is Rosa ziek of alleen somber? Een depressie kan onder meer verwijzen naar:
Major depressive disorder
http://en.wikipedia.org/wiki/Major_depressive_disorder
Depression (mood)
http://en.wikipedia.org/wiki/Depression_(mood)
Mood disorder
http://en.wikipedia.org/wiki/Mood_disorder

Badeend schreef:Spannend, wat zou Cordes in Rosa's leven veranderd hebben? Zou hij toch weer gaan schrijven en/of tekenen? Of heeft deze reflectie gezorgd dat hij toch wat meer voldaan is over z'n prestaties?

Tijdens het filmen krijgt Rosa aandacht en leeft hij natuurlijk helemaal op. Maar daarna zijn de filmers weg, is de film klaar, hebben mensen deze gezien en gaat de DVD de kast in. En wat dan? Hallo depressie, daar ben ik weer.

Een nieuw verhaal? Volgens de informatie van 'Next Generation Cinema' heeft het filmen plaatsgevonden van 20 april tot en met 5 mei 2009. Dat is ruim een jaar geleden. Waar is dat nieuwe verhaal dan?
En zelfs al zou er een nieuw Rosa-verhaal komen, heeft dat dan minstens dezelfde gebrekkige kwaliteit als 'A Letter From Home'? Rosa's verhalen gingen achteruit, ook los van zijn oogkwaal.

Waar is überhaupt die documentaire? Men bedelt om geld om deze te kunnen voltooien. Hoe actueel is de documentaire nog, als deze klaar is?
Daniel73
Member
 
Berichten: 905
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Badeend » ma jul 05, 2010 12:45 am

Daniel73 schreef:
Badeend schreef:Dat wordt smullen! Ja natuurlijk is deze trailer gebaseerd op de oude Dagobert, dat heeft de maker zo bedoeld en Rosa weet best dat ie daaraan meespeelt.

Zegt Badeend, de trotse eigenaar van een gedachtenlezer. :P
Welk imago proberen de regisseur en Rosa op te bouwen? Waarom zou men Rosa voor de grap modelleren als een eenzame, depressieve man, achter een hek op een landgoed? Is dat humor? Zet Rosa dan halverwege de film zijn feestmuts op?

Kijk, het hoeft niet lollig te zijn. Wat de trailer laat zien is de ironie van Rosa's leven en werk: hij portretteert norse, verbitterde eenden en lijkt er zelf een te zijn geworden. En zou het niet mooi zijn als de docu eindigt net als deel 12 van Dagoberts levensverhaal? Een jonge generatie die de man komt opzoeken, die geïnteresseerd is in zijn verhalen en werk, die hem weer helemaal doet opleven? Badeend moet nu al een traantje wegpinken... (Of was dat opspattend badwater?)

Voor de jonge documentairemakers moet het een spannende uitdaging zijn om een dramatisch, 'esthetisch' verhaal neer te zetten terwijl de man in zijn waarde gelaten wordt. Bedenk wel dat zij het zijn die hem gevraagd hebben, en die beslissen wat eruit komt. Rosa doet mee. Terecht, want wij fans willen het zien, en waarom zou hij ons geen plezier doen. Rosa is vast niet zelf bezig geweest met PR of imago's.

Daniel73 schreef:Waar is überhaupt die documentaire? Men bedelt om geld om deze te kunnen voltooien. Hoe actueel is de documentaire nog, als deze klaar is?

Citaat vanuit Facebook:
Sebastian Cordes schreef:Sebastian Cordes There is no actual date on the release (since it's not all done yet, but almost!). And we're looking for a way to distribute it worldwide, besides selling it of a website. Hopefully a rich distributor will find this post and our problems will be solved almost before they begin :-)

Ook interessant op die site zijn de dagboeken van de makers.
Badeend
Member
 
Berichten: 26
Geregistreerd: di maart 16, 2010 4:46 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jul 05, 2010 1:51 pm

Daniel73 schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Ik zie het anders al helemaal voor me: Don Rosa op een ligbank bij de psychiater.
"Dus, meneer euh... Don Rosa was toch? Juist, meneer Don Rosa. U tekent eenden als beroep? Wat denkt u zelf hiervan? Een midlife-crisis, een verslaving, of heeft u vroeger problemen gehad? Werd u wel eens gepest? U heeft een Eisner-award gewonnen, maar uw buurman weet niet wat u voor beroep doet? Meneer Rosa, heeft u ooit gehoord van waanbeelden?" Neem dit met een paar korreltjes zout natuurlijk. :P

"U heeft een Eisner-award gewonnen, maar uw buurman weet niet wat u voor beroep doet?" :lol:

Het is waar. Dat van die Eisner-award weten we al, en zoals Wikipedia zegt:
De Engelse Wikipedia schreef:Rosa is popular with readers in Europe. He considers himself rather obscure in his native United States. According to him, even his next-door neighbor does not know his profession.

Zie hoofdstuk History, paragraaf Retirement. http://en.wikipedia.org/wiki/Don_Rosa
Hoe heeft hij trouwens met 55 jaar kunnen pensioneren terwijl Duck-tekenen zo slecht betaalt?

Daniel73 schreef:Laat men zich trouwens niet blind staren op die Eisner Award. Medailles en bekers kun je gewoon in de winkel kopen. McDrake zou gemakkelijk een McDrake Award kunnen uitreiken.

Waarom niet? Laten we een topic oprichten en iedere maand iemand nomineren voor de McDrake award. Na 9 maanden mag dezelfde weer gekozen worden. Het hoeft niet per se Carl Barks te zijn, het mag ook bijvoorbeeld Gulien zijn, nadat hij een lang verhaal heeft gemaakt die boven zijn nieveau is (ook al zie ik dat niet gebeuren, hoe ongelooflijk laag "boven zijn niveau" ook is). In toevoeging kunnen we ook een McDraspberry award maken: we heeft het de afgelopen maand helemaal in de soep laten lopen?

Daniel73 schreef:Zo is Rosa's eerbetoon aan Barks vooral een eerbetoon aan Rosa zelf. Het gaf Rosa een excuus om Barks's aandacht te vestigen op... Rosa.

Hm. Een paradox. Gaat het universum er nu aan? :)

Daniel73 schreef:Voor zover er kritiek op Rosa is op internet, hebben Rosa en zijn vrienden hun best gedaan om dat te censureren. Terwijl Rosa zelf onbeperkt kritiek mocht spuien, onder meer richting Barks. Als Rosa eens tegengas kreeg ging hij zielig doen en ontstond er een volksopstoot: Rosa-schennis!

Hoe doet iemand zoiets? Het is al zovaak gebeurt, en dan bedoel ik niet alleen bij Rosa, maar ik snap niet hoe je mensen zover kunt krijgen. Maar ja, ik ben geen mensenkenner. Dat zal ik niet ontkennen.

Daniel73 schreef:En hoe ondergewaardeerd zal Rosa zich werkelijk voelen, als hij verwachtte dat Barks hem zou prijzen. Rosa's eerbetoon lijkt me "an offer you can't refuse". Barks had het maar mooi te vinden, want anders... boehoe, boehoe, waarom wil die hoogbejaarde "evil genius" mijn eerbetoon niet eren?

Zwak. Zeer zwak. Waarom is de wereld zo zwak? Een arme oude man zoiets vragen. Nee, bevelen. Nu (ten tijde van de documentaire) zijn de rollen omgedraaid. Nu is Rosa "een arme oude man". Je zult hem maar eens vragen om mij eerbetoon te geven. Weet je wat Barks in die tijd had moeten doen?
Screw Politeness, I'm A Senior!
Maar ja, er zijn twee dingen die hem daarvan hebben weerhouden:
-Barks was veel te aardig. De "ideale werknemer", zoals al eerder werd genoemd. Hij heeft in zijn hele carriere een brief gekregen dat hij het niet goed deed. Een moeder had geklaagd dat Donald "Shut up!" tegen zijn neefjes zei aan het eind van WDC 186-02. Maar goed dat dat ouwe kreng South Park nooit heeft gekend. Ze zou zo een vierdubbele hartaanval hebben gekregen. Wat zeg ik, een achtdubbele. Barks heeft gereageerd zoals Daniel73 in een mail aan Thom Roep. Hij kreeg "Hints on writing Dell comics" terug.

-Het waren de jaren negentig. Hij zou veel te veel kritiek van Don Rosa en Co. terug hebben gekregen. Het zou in alle kranten komen gaan staan:
MAN WIL GEEN EER BETONEN AAN DE GROTE DON ROSA

Rubberduck schreef:Ten tweede: er staat dat Rosa veel tegenslag heeft gehad in zijn leven, zoals 'obnoxious Disney copyright executives'. Boehoe! Dat had Rosa kunnen weten toen hij voor Disney ging werken. Bij Disney krijg je geen speciale status, maar ben je zomaar één van de duizenden werknemers en sta je al je rechten af. Barks-fan als hij is, had hij dat kunnen weten.

Daniel73 schreef:Inderdaad, Rosa wist dat van die "obnoxious Disney copyright executives" van tevoren. Het is dankzij Disney's copyright-systeem, dat Rosa veel van Barks's werk heeft kunnen gebruiken voor z'n eigen verhalen. Dat vergeet men vaak. Stel dat Rosa eerst toestemming had moeten vragen aan Barks.

Dan had Barks toch wel ja moeten zeggen. Daar rollen de kranten weer:
MAN WIL DE GROTE DON ROSA VERHALEN STOPPEN

En dan nog 1 krantenkop, als Rosa door blijft gaan met concurrentie uitschakelen:
New York Times, July 22, 2047
DON ROSA'S SCROOGE MCDUCK 100 YEARS!
Niemand zal ooit meer weten van Carl Barks. Barks? Barks wie? Het was toch Don Rosa die al die geniale verhalen heeft bedacht, Oom Dagobert, Willie Wortel, Guus Geluk en de hele rambam? Rosa heeft toch de Vierkante eieren bedacht, en de Gouden Helm? En de Zware Jongens? Ga toch naar het bejaardentehuis met je Barks, man! Je bent al 74! Niemand zal jou ooit nog geloven. Sterker nog, we gaan nog wat verder in de toekomst:
Kentucky Times, January 13, 2080
LOCAL HERO DON ROSA COMICS NOW 150 YEARS
Walt Disney? Wie is dat?

EDIT: quote-tag gecorrigeerd
Laatst bijgewerkt door Duckfan van Down Under op ma jul 05, 2010 3:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma jul 05, 2010 4:30 pm

De collage-tekening op het affiche 'Life and Times of Don Rosa' verwijst alleen naar Barks-verhalen. Bijvoorbeeld een gelaatloos persoon uit 'The Many Faces of Magica de Spell' (US 48) en een Marsman uit 'Lost Beneath the Sea' (US 46). Wat heeft Rosa met deze verhalen van doen? Ik vind dat de tekening doet voorkomen alsof Rósa die Barks-ingrediënten heeft bedacht. Alsof Rósa de tekenaar is van die verhalen uit mijn jeugd.
"We all know Scrooge McDuck, Donald Duck and the rest of Duckburg, and have probably known them since we were kids. This documentary tells the story behind one of the greatest creators of this famous universe!"
One of the creators of this famous universe? Dat beroemde universum bestond al voordat Rosa begon te tekenen.
Waarom verwijst de tekening niet naar Rosaverhalen? Zijn die minder interessant voor het publiek?

De verwijzing naar 'Lost Beneath the Sea' is de ironie (en geschiedvervalsing) ten top. Aangezien Rosa zich niet kon vinden in de manier hoe Dagobert's eerste dubbeltje is neergezet in dat verhaal.

Badeend schreef:Wat de trailer laat zien is de ironie van Rosa's leven en werk: hij portretteert norse, verbitterde eenden en lijkt er zelf een te zijn geworden. En zou het niet mooi zijn als de docu eindigt net als deel 12 van Dagoberts levensverhaal? Een jonge generatie die de man komt opzoeken, die geïnteresseerd is in zijn verhalen en werk, die hem weer helemaal doet opleven?

Ik zie al voor me hoe Rosa somber bij het haardvuur zit, met kinderen om hem heen die met rode wangetjes vragen: "Oom Don, vertelt u ons over de dood van Dagobert?" Rosa veert op en vraagt met bevende stem: "Zijn jullie daar geïnteresseerd in?" De kindertjes knikken. Rosa haalt vlug zijn plakboek, waarin hij al zijn notities en schetsen voor de dood van Dagobert heeft bewaard. Rosa vertelt. "Kijk, Dagobert zou gedood kunnen worden door mijn Zwarte Ridder, die hem tergend langzaam laat wegzakken in een pot oplosverf!" En zo, terwijl de meekijkende kindertjes inmiddels lijkbleke gezichten hebben, misselijk worden en sommigen hartverscheurend beginnen te huilen om alle gruwelijkheden, zit Rosa weer als vanouds te glunderen. HAPPY END.

Zou zo'n einde waarin een jongere generatie lezers hem komt opzoeken, geen cliché der cliché's zijn? Daar moet meer mee gebeuren: Kindertjes die dolgraag hun held Rosa willen verrrassen met een bezoek, klimmen over dat hek met dat bordje "DO NOT ENTER". Een aantal van hen wordt ter plekke geëlectrocuteerd. De rest strompelt zwartgeblakerd verder. Een kanon komt uit een luik in de grond...

Badeend schreef:Badeend moet nu al een traantje wegpinken... (Of was dat opspattend badwater?)

:lol:

Badeend schreef:Voor de jonge documentairemakers moet het een spannende uitdaging zijn om een dramatisch, 'esthetisch' verhaal neer te zetten terwijl de man in zijn waarde gelaten wordt. Bedenk wel dat zij het zijn die hem gevraagd hebben, en die beslissen wat eruit komt. Rosa doet mee. Terecht, want wij fans willen het zien, en waarom zou hij ons geen plezier doen. Rosa is vast niet zelf bezig geweest met PR of imago's.

Rosa niet bezig met PR en imago's? Dat zou voor het eerst zijn. De man had amper een internetaansluiting of hij beloofde Barksfans dat zijn levensverhaal voor Dagobert, alle Barksverhalen zou behandelen. Wat niet waar is. Rosa zette zich neer als slachtoffer van Barks. Rosa schepte op over de moeite die hij in zijn verhalen stak. Rosa zette zich neer als hobbyist onder de hobbyisten, terwijl hij een professional is. Rosa was, met name via DCML, constant bezig zichzelf een imago te geven en andere mensen labels op te plakken.

Badeend schreef:
Daniel73 schreef:Waar is überhaupt die documentaire? Men bedelt om geld om deze te kunnen voltooien. Hoe actueel is de documentaire nog, als deze klaar is?

Citaat vanuit Facebook:
Sebastian Cordes schreef:Sebastian Cordes There is no actual date on the release (since it's not all done yet, but almost!). And we're looking for a way to distribute it worldwide, besides selling it of a website. Hopefully a rich distributor will find this post and our problems will be solved almost before they begin :-)


Van welke datum is deze uitspraak? Ik kan het citaat niet vinden op de site.

Badeend schreef:Ook interessant op die site zijn de dagboeken van de makers.

Interessant, zeker.
[Peter:] Today was also the day that we were going to do our last interview in the US. We got Dan Shane’s address from Donn and drove down there. The interview went great, even though he seemed a bit nervous. But who wouldn’t be? We got a chance to talk about some of the Carl Barks stuff that none of the other people we interviewed wanted to talk about, so that was really great!

[Sebastian] 'The dark years' is a period in the late 90's that Don Rosa and Carl Barks fans refer to when they talk about the worst of all times, between the idol and the fan, the mentor and the student, Don Rosa and Carl Barks. This is a tough period with the both of them having 'communication problems' with each other, and at some point including lawyers and stuff.
Today we got an interview with Dan Shane, one of Don's only friends, and he seemed to be willing to talk about what no other was willing to talk about before him. This period. Tough answers for a tough period. I really want to tell some of this here, but.. It's simply too good :-) You will have to see it in visual form.

bron: http://www.facebook.com/topic.php?uid=68259633861&topic=9412 (Gemaakt op 2 mei 2009 om 15:52)

"The dark years", eind jaren '90? Toen was Rosa al op bezoek geweest bij Barks. De periode duurde pakweg van 1993 tot 1998.

En hoezo zijn de "dark years" een periode waar "Don Rosa and Carl Barks fans refer to when they talk about the worst of all times, between the idol and the fan, the mentor and the student, Don Rosa and Carl Barks."
Hoezo, Don Rosa EN Carl Barks fans? Als Barks-fan maak ik me vooral druk over wat toen met BARKS is gebeurd. Rosa is een voetnoot. Ik spreek van "dark years" omdat de oude Barks zich liet gebruiken door twee omhooggevallen fans die zijn managers gingen spelen. "Dark years" omdat de oude Barks door een andere omhooggevallen fan, Rosa, werd zwartgemaakt via internet, als zijnde een "evil genius".

Hoe ironisch dat Dan Shane openheid wil geven over die tijd. Toen ik eind jaren '90 op DCML openheid gaf over de inhoud van een blauw boekje over Rosa, dat ik van de 'Carl Barks Studio' ontving, ging Shane brullen. Waarom o waarom moest ik dat weer oprakelen, vroeg hij zich af.

Men voert Barks op als mentor van Rosa. Maar uit gepubliceerde brieven van Barks aan Rosa blijkt, dat Rosa zijn lessen en zelfs verhaal-ideeën negeerde. Als Rosa een student van Barks was, lette hij erg slecht op wat de meester hem te vertellen had.

De Rosa Propaganda-machine draait weer als vanouds. Gekleurde, verdraaide informatie om keizer Rosa in het zonnetje te zetten. Barks wordt weer als vanouds voor het karretje gespannen. Zonder Barks zijn immers weinige mensen geïnteresseerd in Rosa.
De propaganda suggereert zelfs dat ik me als Barks-fan bekommer om een afstand tussen de grote Barks en ene Rosa.
Maar goed, zonder trucjes is de documentaire zeker niet te pruimen. Men moet er een toneelstukje van maken, over een zielige kluizenaar. Men moet de waarheid creatief neerzetten.

En wat een geslijm van die makers! Jakob schrijft, op dezelfde pagina: "I’m also really gonna miss the gleam in his eyes, when he looked at the white-castles we brought him the other day."
Hoe krijg je het uit je toetsenbord. Wordt Rosa daar nou zelf niet onpasselijk van? Kan Rosa zo'n knul niet terechtwijzen?
Stel je voor dat ik nu zou schrijven dat ik de glans in je ogen echt zal missen, die je had toen je een cadeautje van me kreeg. Je zou toch gillend wegzwemmen? :lol:
In de Rosa-wereld zijn zulke mierenzoete uitspraken normaal. Maar ik vind het, voor de buitenstaander, geen promotie voor de documentaire. Wordt het een evenwichtige documentaire of dweperige fanpropaganda? Ik zou na zo'n amateuristische uitspraak vrezen voor het laatste.
Daniel73
Member
 
Berichten: 905
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Appie Aap » ma jul 05, 2010 4:48 pm

Ik ben zeer benieuwd naar deze film. :)
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Badeend » ma jul 05, 2010 5:23 pm

Daniel73 schreef:
Badeend schreef:Citaat vanuit Facebook:
Sebastian Cordes schreef:Sebastian Cordes There is no actual date on the release (since it's not all done yet, but almost!). And we're looking for a way to distribute it worldwide, besides selling it of a website. Hopefully a rich distributor will find this post and our problems will be solved almost before they begin :-)


Van welke datum is deze uitspraak? Ik kan het citaat niet vinden op de site.

01 juli om 16:01
Badeend
Member
 
Berichten: 26
Geregistreerd: di maart 16, 2010 4:46 pm

Volgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron