Don Rosa Documentaire

Berichtdoor Badeend » ma jul 05, 2010 5:24 pm

(dit jaar)
Badeend
Member
 
Berichten: 26
Geregistreerd: di maart 16, 2010 4:46 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma jul 05, 2010 6:12 pm

Vervolg van mijn vorige bericht vandaag. Of moet ik zeggen: "sequel"? :P

Duckfan van Down Under schreef:Hoe heeft hij trouwens met 55 jaar kunnen pensioneren terwijl Duck-tekenen zo slecht betaalt?

Rosa's familie had een bedrijf en dat heeft Rosa verkocht. Een construction company, was het niet? Zoals ik heb begrepen, is Rosa erfgenaam van een rijke familie.

Duckfan van Down Under schreef:Laten we een topic oprichten en iedere maand iemand nomineren voor de McDrake award.

Dit is iets voor een ander topic. :)

Duckfan van Down Under schreef:
Daniel73 schreef:Voor zover er kritiek op Rosa is op internet, hebben Rosa en zijn vrienden hun best gedaan om dat te censureren. Terwijl Rosa zelf onbeperkt kritiek mocht spuien, onder meer richting Barks. Als Rosa eens tegengas kreeg ging hij zielig doen en ontstond er een volksopstoot: Rosa-schennis!

Hoe doet iemand zoiets? Het is al zovaak gebeurt, en dan bedoel ik niet alleen bij Rosa, maar ik snap niet hoe je mensen zover kunt krijgen. Maar ja, ik ben geen mensenkenner. Dat zal ik niet ontkennen.

Als je, zonder enige zelfreflectie, zielige verhalen over jezelf kunt ophangen, kun je daar veel mensen in meekrijgen.
Als je voor nieuwe Barks speelt, als je tekeningen uitdeelt aan iedereen die je gunstig gestemd is, als je uitvoerig je brieven beantwoordt, dan bouw je een loyaal publiek op dat bereid is om je te helpen. Beheerders van hobby-websites zullen trots zijn dat ze Rosa als hun "vriend" mogen zien. Ze zullen sneller bereid zijn om critici van hun club te verwijderen. Want de arme Rosa heeft al zoveel geleden.

Duckfan van Down Under schreef:-Barks was veel te aardig. De "ideale werknemer", zoals al eerder werd genoemd. Hij heeft in zijn hele carriere een brief gekregen dat hij het niet goed deed. Een moeder had geklaagd dat Donald "Shut up!" tegen zijn neefjes zei aan het eind van WDC 186-02.

Eén lezersbrief die bekend is. Barks kreeg van zijn uitgever meerdere malen opdracht om verhalen te wijzigen, voor zover de uitgever dat niet eigenhandig deed.

Duckfan van Down Under schreef:-Het waren de jaren negentig. Hij zou veel te veel kritiek van Don Rosa en Co. terug hebben gekregen. Het zou in alle kranten komen gaan staan:
MAN WIL GEEN EER BETONEN AAN DE GROTE DON ROSA

Die sfeer heerste vooral op DCML. Volgens een DCML-bericht van 24 november 1995, dachten kranten er anders over:
I just received a fax with articles about "Disney's Donald Duck illustrator, Don Rosa, is in an enormous battle against the Walt Disney Company, Egmont, and his big idol Carl Barks, this all is taking place by Rosa writing on the internet.."
The articles have been published in "La Repubblica" (Italy) on november 14th and in "Ekstra Bladet" (Denmark) on september 30th.
I would like to know more about this.

bron: http://nafsk.se/pipermail/dcml/1995-November/005605.html

Schokkend (en dom) hoe onder anderen ikzelf me liet inpalmen door de Rosa-propaganda die op DCML regeerde. In een Deens artikel uit mid-jaren '90, waarvan de titel vertaald is als 'War in Duckburg', is Rosa omschreven als een paranoide individu. Mogelijk is dat het bovengenoemde artikel in "Ekstra Bladet".

Duckfan van Down Under schreef:
Daniel73 schreef:Het is dankzij Disney's copyright-systeem, dat Rosa veel van Barks's werk heeft kunnen gebruiken voor z'n eigen verhalen. Dat vergeet men vaak. Stel dat Rosa eerst toestemming had moeten vragen aan Barks.

Dan had Barks toch wel ja moeten zeggen. Daar rollen de kranten weer:
MAN WIL DE GROTE DON ROSA VERHALEN STOPPEN

Nee, want wie had Rosa dan gekend? Rosa werd pas bekend ná het gebruik van Barksverhalen, vanaf zijn Disney-debuut 'The Son of the Sun'.

Eigenlijk zou er een website moeten zijn waarop ongecensureerd en open, de andere kant van het verhaal belicht kan worden. Waar een opsomming gemaakt kan worden van verschillen tussen Rosa en Barks. Waar een opsomming gemaakt kan worden van plotgaten in Rosa-verhalen.
Maar wie wil zijn tijd daaraan opofferen? De onzin rondom Rosa is makkelijk te weerleggen, als je niet tegengewerkt wordt door een beheerder. Maar het is zovéél onzin die weerlegd moet worden.
Helaas geeft zo'n website ongewild veel aandacht aan Rosa, wat hij volgens diezelfde website niet verdient. Om aandacht aan Rosa te geven zou ik Barks opzij moeten schuiven, waardoor ik ongewild meer belang hecht aan Rosa dan aan Barks! Dit spreekt zichzelf tegen.


On-topic. Meer over de documentaire:

In mijn vorige bericht ging ik in op citaten van de makers. Jakob schrijft, over hun verstandhouding met Rosa: "We’re like buddies now. Which is so nice. Great!"
Sebastian schrijft: "Tomorrow will be the last time with Don.. I Can't wait till the professional barrier is gone, and I can tell him how much his work has ment to me, and what an artist and storyteller I believe he is."
http://www.facebook.com/topic.php?uid=68259633861&topic=9412
Wat een gedweep en geslijm. Welke serieuze investeerder wil geld steken in zo'n project, als de makers zichzelf zo kinderlijk neerzetten op een website over het project? Ze lijken mij zo een stel fans met een dure camera en een statief. Een van hen kan niet wachten totdat "the professional barrier is gone", zodat hij Rosa eindelijk om de nek kan vliegen. Maar hij meldt dat op een website over de documentaire, waar de professionele barrière wel geldt.

Elke potentiële investeerder kan nu, in gebrekkig Engels, meelezen dat de filmers zich gedragen alsof ze verliefd zijn op Rosa. Men zou zich plaatsvervangend schamen voor Rosa, om vervolgens te ontdekken dat de man het geslijm alleen maar schitterend vindt. De documentaire is een onderonsje geworden, die een buitenstaander mag gaan betalen. Ik ben benieuwd welke nuchtere investeerder hierin gelooft.

Als Rosa zo "famous" is in Scandanivië, waarom staan investeerders er dan niet in de rij? Rosa was toch een keer bijna even populair als de president van Finland? Zo'n verhaal deed toch de ronde? Anno 2010 zie ik een aantal aanstellerige filmers, die hopen dat ze gevónden worden door een "rich distributor". Een distributeur die kan helpen de film wereldwijd te verspreiden, in plaats van het te verkopen vanaf een website. Kortom, ruim een jaar na het filmen heeft de documentaire vooralsnog eenzelfde status als menige YouTube-film.

De website waar de trailer staat, donrosamovie.com, bevat een doodlopende home-link.
De trailer is zo amateuristisch geplaatst, dat er geen navigatie-bar is. En wat is de kwaliteit van de trailer zelf? Menige amateur maakt een betere montage. De voice-over klinkt dof en mompelend. Er is geen tekst in beeld, alleen aan het einde verschijnt de titel in een mager font. De trailer begint meteen te mompelen over Don Rosa, alsof iedereen weet wie hij is. Daaronder staan beelden die een buitenstaander weinig zeggen. Men toont Disney-figuren zonder dat de betekenis duidelijk is, namelijk dat Rosa deze getekend heeft. De buitenstaander moet zelfs raden dat het Disney-figuren zijn.
Als Rosa's buurman deze trailer ziet, snapt hij nog steeds weinig van wat Rosa doet.

Appie Aap schreef:Ik ben zeer benieuwd naar deze film. :)

Wat zou ik graag de glans in je ogen zien, als onze buddy Rosa in beeld komt. :D
(Hoe krijgt iemand zoiets geschreven?)

Aangrijpend punt in de trailer vind ik het moment dat Rosa geëmotioneerd raakt. Wat moet hij ongelukkig zijn, zich ondanks zijn geërfde rijkdom zo te laten gaan. Wat een pech dat hij geen evenwichtige documentaire-makers ontmoet, maar een stel slijmballen met vooral veel verliefde praatjes en tot dusver weinig resultaat.

Ach, waar maak ik me druk over.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Appie Aap » ma jul 05, 2010 6:30 pm

Daniel73 schreef:
Appie Aap schreef:Ik ben zeer benieuwd naar deze film. :)

Wat zou ik graag de glans in je ogen zien, als onze buddy Rosa in beeld komt. :D
(Hoe krijgt iemand zoiets geschreven?)

Aangrijpend punt in de trailer vind ik het moment dat Rosa geëmotioneerd raakt. Wat moet hij ongelukkig zijn, zich ondanks zijn geërfde rijkdom zo te laten gaan. Wat een pech dat hij geen evenwichtige documentaire-makers ontmoet, maar een stel slijmballen met vooral veel verliefde praatjes en tot dusver weinig resultaat.

Ach, waar maak ik me druk over.

Ben jij dan niet benieuwd wat hieruit komt, met zo'n laag budget en zo'n neutraal gezichtspunt van de makers ? :P
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jul 05, 2010 7:12 pm

Daniel73 schreef:Vervolg van mijn vorige bericht vandaag. Of moet ik zeggen: "sequel"? :P

Laten we het speciaal voor dit topic Rosa-achtig maken: "The Sequel of the Big Note." :)

Daniel73 schreef:
Duckfan van Down Under schreef:-Het waren de jaren negentig. Hij zou veel te veel kritiek van Don Rosa en Co. terug hebben gekregen. Het zou in alle kranten komen gaan staan:
MAN WIL GEEN EER BETONEN AAN DE GROTE DON ROSA

Die sfeer heerste vooral op DCML.

Die vervolgens naar de kranten en het nieuws gaan om...

Daniel73 schreef:Eigenlijk zou er een website moeten zijn waarop ongecensureerd en open, de andere kant van het verhaal belicht kan worden. Waar een opsomming gemaakt kan worden van verschillen tussen Rosa en Barks. Waar een opsomming gemaakt kan worden van plotgaten in Rosa-verhalen.
Maar wie wil zijn tijd daaraan opofferen? De onzin rondom Rosa is makkelijk te weerleggen, als je niet tegengewerkt wordt door een beheerder. Maar het is zovéél onzin die weerlegd moet worden.
Helaas geeft zo'n website ongewild veel aandacht aan Rosa, wat hij volgens diezelfde website niet verdient. Om aandacht aan Rosa te geven zou ik Barks opzij moeten schuiven, waardoor ik ongewild meer belang hecht aan Rosa dan aan Barks! Dit spreekt zichzelf tegen.

Ahum. McDrake is hier, en jij bent de beheerder. Duuh. We maken gewoon een topic aan! Hoewel, dan krijg je misschien hopen tegenwerk. Maar ja, dat ben je nu wel gewend. :)

Daniel73 schreef:Kortom, ruim een jaar na het filmen heeft de documentaire vooralsnog eenzelfde status als menige YouTube-film.

Nietes. Menige YouTube-film is bekender. :)

Daniel73 schreef:
Appie Aap schreef:Ik ben zeer benieuwd naar deze film. :)

Wat zou ik graag de glans in je ogen zien, als onze buddy Rosa in beeld komt. :D
(Hoe krijgt iemand zoiets geschreven?)

Aha. Hier kan ik jou wat leren. Gewoon blijven slijmen en slijmen, tot je bijna helemaal binnenstebuiten raakt.
Ik kan echt niet wachten, tot die besteste Donnie Rosa weer eens in beeld komt. Dan krijg ik helemaal zo'n glans in mijn ogen, net zoals in de ogen van zijn toppie-joppie eenden.
Hoe iemand dat vol kan houden zonder zelf over z'n nek te gaan, dat gaat mij dan wel weer te boven. Bweuurk! Plut! Plut!

Daniel73 schreef:Ach, waar maak ik me druk over.

Over Keno Don Rosa, een van de grootste druktemakers en aanstellers in het hele universum. In ieder geval in Kentucky. :)
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DuckBoy » ma jul 05, 2010 7:51 pm

Een documentaire over Don Rosa? Krijgen we dan ook documentaires over die 1000 andere tekenaars? Wat overdreven, zo'n documentaire. Maar ik ga hem denk ik wel kijken.
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor McDuck Menu » ma jul 05, 2010 11:46 pm

Vreemde documentaire.. Volgens mij signeert Rosa nog steeds op conventies, dus waar komt dat 'geen interviews geven' vandaan? Praat hij dan niet?
Hij woont alleen met zijn vrouw, en dan is hij eenzaam? Laat het haar maar niet horen dan.. Ik vind dit zeer vreemd neergezet allemaal..

Ik vind Rosa's verhalen best leuk, al zijn er uitzonderingen, maar iemand zo ophemelen vind ik behoorlijk overdreven.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Daniel73 » di jul 06, 2010 8:25 pm

De trailer is ook te zien op YouTube:

"Life And Times Of Don Rosa" Trailer
http://www.youtube.com/watch?v=U2eVVAfXIxo
Trailer for the upcoming Don Rosa documentary, "Life And Times Of Don Rosa" premiering in 2010.
Geplaatst door: DonRosaMovie, 24 mei 2010.

Maar nu komt het. Er staat een melding van YouTube onder:
MEDEDELING Deze video bevat een audiotrack waarvoor geen toestemming is gegeven door WMG. De audio is uitgeschakeld. Meer over auteursrecht

En op het kanaal van de makers staat het bericht:
DonRosaMovie (1 maand geleden)
Something with the copyrights for the audio track.. Yes, our release date is this year: 2010

bron: http://www.youtube.com/user/DonRosaMovie

De hele trailer is geluidloos op YouTube. Blijkbaar heeft men Neil Young's 'Heart of Gold' gebruikt zonder de auteursrechten te regelen. Is dat amateuristisch of is dat amateuristisch?
De documentaire-makers zetten zich in een aankondiging af tegen documentaire-makers die "the usual hand-held camera" gebruiken, maar auteursrechten regelen is te moeilijk?

Het moet een peulenschilletje zijn om die montage opnieuw te renderen, zonder Neil Young. Maar ze laten die (letterlijk) stomme trailer en de melding staan!
Met zo'n door YouTube afgestrafte, geluidloze presentatie zet een serieuze documentairemaker zichzelf voor joker. Met Don Rosa erbij. Wat moet een "rich distributor" ervan denken?

Extra gênant is dat men in een andere aankondiging gewag maakt van "obnoxious Disney copyright executives". Dat komt niet geloofwaardig over als je zomaar, ongevraagd, andermans liedjes in je professionele soundtrack zet.

Appie Aap schreef:
Daniel73 schreef:Ach, waar maak ik me druk over.

Ben jij dan niet benieuwd wat hieruit komt, met zo'n laag budget en zo'n neutraal gezichtspunt van de makers ? :P

Ik word met de dag nieuwsgieriger. :) Wat wil je, als men het project zo professioneel aanpakt. :P

Duckfan van Down Under schreef:Gewoon blijven slijmen en slijmen, tot je bijna helemaal binnenstebuiten raakt.
Ik kan echt niet wachten, tot die besteste Donnie Rosa weer eens in beeld komt. Dan krijg ik helemaal zo'n glans in mijn ogen, net zoals in de ogen van zijn toppie-joppie eenden.

Misschien kunnen we een slijmtopic maken, lieve Duckfanny. Een topic waar alleen in geslijmd mag worden. :)

McDuck Menu schreef:Vreemde documentaire.. Volgens mij signeert Rosa nog steeds op conventies, dus waar komt dat 'geen interviews geven' vandaan? Praat hij dan niet?

Volgens een vlugge zoekactie op YouTube, is Rosa op dinsdag 21 oktober 2008 in ComixArt in Bamberg, Duitsland geweest:

Don Rosa in Bamberg 2008
http://www.youtube.com/watch?v=rvOR5Lpp7LQ

Volgens de makers van de Don Rosa documentaire hebben hun interviews plaatsgevonden van 20 april tot 5 mei 2009.
Dat is ongeveer een half jaar na Rosa's bezoek in Bamberg.

Maar misschien wilde Rosa toen niet praten? Hij sprak, volgens een ander YouTube-filmpje, in elk geval wel op 31 mei 2008. Dit filmpje is eerder in het topic genoemd:

Don Rosa Eyeproblem explanation
http://www.youtube.com/watch?v=ImEqjLUuWoM
7:41 Don Rosa during the Komiks Convention in Copenhagen 31st May 2008

Wil Rosa niet praten? Hij is er niet stil te krijgen. Dit is een jaar voordat die interviews van de documentaire werden gefilmd. Zelfs al zou de trailer ingesproken zijn in 2010, dan nog kon men tijdens die interviews niet weten dat Rosa jaren zou zwijgen. (Wat hij niet gedaan heeft, want hij heeft immers met hen gesproken.)

McDuck Menu schreef:Hij woont alleen met zijn vrouw, en dan is hij eenzaam?

Als ik de trailer goed begrijp, houdt Rosa zelf de deur dicht. Dus dan is het makkelijk om over eenzaamheid te klagen.
Misschien bedoelt men een psychische eenzaamheid?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » za jul 17, 2010 2:11 pm

Don Rosa, Il forum del Papersera, #2869 - 15.07.10 alle 16:44:27
acara:
>>>>>Could Don Rosa please comment on this site?
Apparently you are working on a documentary on you work on “The Life and Times of Scrooge McDuck”. It really looks interesting. Can you tell us more about it?

Well, in the Spring of 2009 a group of young Danish filmmakers visited me here for a week and filmed many dozens of hours of interviews with me. They filmed all around my home and nature preserve, followed me to several Kentucky Derby Festival events here in Louisville (the Kentucky Derby took place during their visit), rode with me in the Great Steamboat Race on the Ohio River (an annual Derby event), also rode with me in my 1948 Dodge and 1938 Lafayette, and filmed a great deal more. Then they went back to Denmark to work on finding time and funding to edit that massive amount of material down into a single documentary film. This sort of project takes a LOT of time and money, I'm sure. As to their progress, you know as much as I do about that from their recent postings on the Internet.

« Ultima Modifica: 15.07.10 alle 17:07:02 da Don Rosa »

bron: http://www.papersera.net/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?num=1069256543/2869#2869
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » ma aug 02, 2010 3:31 pm

Volgens het topic 'Don Rosa's Duitslandtour' gaat Rosa in oktober 2010 op tour door Duitsland.
Zie: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1657

Hoe is dat nieuws te rijmen met de in 2009 gemaakte filmopnames voor de Don Rosa Documentaire, waarin Rosa is afgebeeld als een eenzame kluizenaar? In het jaar voordat Rosa aan die documentaire meewerkte, was hij nog te zien op conventies. En nu gaat hij, het jaar erna, weer op tour.

Overigens heeft de trailer op YouTube nog steeds geen geluid. En er staan 0 reacties.
http://www.youtube.com/watch?v=U2eVVAfXIxo

Op het bijbehorende kanaal staan wel wat reacties. Waaronder deze:
tetepeb (6 dagen geleden)
It breaks my heart too see and here Don Rosa this way. If you read this Keno, you don´t owe us anything, we owe you everything! Thanks for all the joy you brought us over the years, hope you live the rest of your life in happiness/ Oscar a Swedish fan.

"It breaks my heart"... "If you read this Keno, you don´t owe us anything, we owe you everything!" :O
Mag ik een emmer? Van zulke reacties zou ik een studie willen maken. Ik zie dergelijke reacties vaak op YouTube. Fans die als een geloofgestoorde door het stof kruipen voor hun heer. De heer is ons niets schuldig, wij zijn schuldig aan de heer!
En was Rosa's roepnaam niet Don? Waarom Keno opvoeren als koosnaampje? Hebben zulke fans geen vriendinnetje of vriendje, in plaats te kwijlen onder het balkon van een oude man?
Ik zou bijna zeggen dat het mijn hart breekt om de arme Rosa koning te zien zijn van zulke zielloze drommels. :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma dec 06, 2010 10:34 pm

Nadat iemand een tijdje terug een vraag had gesteld, ging ik er nog eens rondkijken. Ik vond een foto.
Afbeelding
Wie van onsgaat zijn leven als verzamelaar zo eindigen?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » di dec 07, 2010 10:31 am

Wat raar dat ik dit topic nooit eerder heb gezien. Hopelijk komt het inderdaad ook in Nederland uit MET ondertiteling.

Enne.. Zo zie ik mijn verzameling in de toekomst inderdaad voor me :D
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Bruno » di dec 07, 2010 3:51 pm

Jaa die wil ik ZO graag zien! MET Nederlandse ondertiteling. Lijkt me heel erg super razend interessant, en het gaat vast ook een klein beetje over Barks.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor DD » wo dec 08, 2010 8:55 pm

Ff een losse vraag. Weet iemand hoe het liedje in de trailer heet en van wie het is?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor DD » wo dec 08, 2010 8:56 pm

O heb het al. Neil Young - Heart of Gold :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor DordrechtDuck » do dec 09, 2010 8:28 pm

DD schreef:O heb het al. Neil Young - Heart of Gold :P

mooi he, ben 10 jaar terug nog naar een concert van hem geweest
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron