Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Karel » zo mei 13, 2012 3:31 pm

Ik heb gelezen op deze site (http://goofy313g.free.fr/calisota_online/Characters/della.html) dat Don Rosa graag een verhaal zou willen maken over de geschiedenis van Dumbella. Dat kun je lezen in het een na laatste stukje, naast het plaatje van deel 11 van het levensverhaal van oom Dagobert en naast het plaatje van 'Guus de pechvogel'. Ze zeggen dat dat verhaal nooit uitgegeven zou mogen worden, best jammer vind ik. Ik zou graag een verhaal willen lezen als een soort vervolg op Lo$ 11. Dan zou je kunnen lezen dat Hortensia en Woerd Snater vertrokken en dat ze Donald bij Oma Duck laten (want Donald groeide op bij zijn oma). En dan gaan ze bijvoorbeeld terug naar Schotland waar Dumbella opgroeit. Dumbella gaat weer op 20 jarige leeftijd terug naar Duckstad, ontmoet de man van d'r leven, trouwt en krijgt drie kinderen. Ik zie het verhaal al helemaal voor me! :P
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Ui » do mei 17, 2012 2:43 pm

Karel schreef:'Guus de pechvogel'

Inducks: http://coa.inducks.org/story.php?c=D+97437

Als je dat kolderverhaal leest over hoe Guus aan zijn geluk zou zijn gekomen, hoe kun je dan nog nieuwsgierig zijn naar kolder over de zus van Donald? (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Karel » do mei 17, 2012 2:44 pm

Guus heeft zijn geluk van zijn moeder Trijntje.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Ui » do mei 17, 2012 2:58 pm

Karel schreef:Guus heeft zijn geluk van zijn moeder Trijntje.

Het was volgens Rosa iets met een psychedelische tekening die werd getroffen door een bliksemschicht. Toch? (snik)

Ui gokt, dat Rosa de ouders van Kwik, Kwek en Kwak ziet als wereldreizigers, al dan niet als Jonge Woudlopers. Waarom zou er anders een hint zijn met betrekking tot Xanadu, of all places?

In 'Return to Xanadu' was al een vooruitwijzing opgenomen, maar die werd door Egmont geschrapt. Aldus Michiel Q.
Bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=51343#p51343
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Karel » do mei 17, 2012 3:07 pm

Ik snap het nog steeds niet. In het verhaal 'Return to Xandu' gaan Dagobert, Donald en Kwik, Kwek en Kwak op reis naar Xandu om de schat Djengis Khan te zoeken. Maar wat gebeurt er dan, een vooruitwijzing? Kan iemand mij dit uitleggen?
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Ui » do mei 17, 2012 6:52 pm

Karel schreef:In het verhaal 'Return to Xandu' gaan Dagobert, Donald en Kwik, Kwek en Kwak op reis naar Xandu om de schat Djengis Khan te zoeken. Maar wat gebeurt er dan, een vooruitwijzing? Kan iemand mij dit uitleggen?

In het andere topic schrijft Michiel Q over een schets voor 'n ongebruikte pagina in "Return to Xanadu". Daarin is de vooruitverwijzing te zien.
Inducks: http://coa.inducks.org/story.php?c=D+90314B

17 mei 2012 06:18 pm, Michiel Q schreef:Wat je ziet is 'n schets voor 'n ongebruikte pagina in "Return to Xanadu". De Hoge Lama van Tralla-La roept de neefjes bij zich voor 'n belangrijke mededeling. Hij geeft hen 'n cryptische aanwijzing m.b.t. de verblijfplaats van hun ouders. Rosa heeft op DCML al eens gehint naar de inhoud van deze pagina.

Zie: http://nafsk.se/pipermail/dcml/2003-March/016427.html

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=51391#p51391 (Topic 'Speciaal Don Rosa nummer?!')
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Karel » do mei 17, 2012 8:47 pm

Wat wordt er eigenlijk gezegd in die ongepubliceerde schets? In grote lijnen weet ik het. Maar per plaatje bedoel ik. Dus wat wordt er gezegd op plaatje 1 en wat op plaatje 2 enz...

En stel dat deze schets wel gepubliceerd was, tussen welke pagina's zou het dan moeten zitten?
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Hidde » do mei 17, 2012 9:04 pm

Karel schreef:En stel dat deze schets wel gepubliceerd was, tussen welke pagina's zou het dan moeten zitten?

Op COA inducks staat: Sketches for unused page 23 of Return to Xanadu

De schets zou dus tussen blz. 22 en 23 moeten zitten.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Karel » do mei 17, 2012 9:17 pm

Nee volgens mij tussen 23 en 24. Je ziet dat Kwik, Kwek en Kwak worden opgehaald door Lah Deedah om met die oude eend te praten. Dat gebeurt tussen pagina 23 en 24. Op dat moment verteld hij dus waar de ouders van de neefjes zijn of verteld hij dat ze alleen maar langs zijn gekomen?
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Karel » do mei 17, 2012 9:32 pm

Even wat anders dan de achtergrond van Dumbella. Hoe zouden jullie het vinden als Don Rosa een verhaal zou maken dat Oom Dagobert aan Donald en de neefjes een plakboek laten zien met daarin foto's over Dumbella. Donald probeert in archieven zoveel mogelijk informatie te krijgen over zijn zus. Samen met Dagobert en de neefjes vertrekken ze naar een plaats waar Dumbella het laatst gezien/gewoond heeft. Daar vragen ze in de buurt of iemand Dumbella kent. Sommige herkennen haar. Ze gaan nog steeds zoeken naar Dumbella en belanden buiten het centrum bij een oud huis. Daar zou Dumbella gewoond moeten hebben, de neefjes vinden een moeder niet terug en ze gaan weer naar huis. Wel zou er in het verhaal een schim kunnen voorkomen die verdacht veel lijkt op Dumbella. Ik bedoel dan dat je de Ducks door een straat ziet lopen en dan zie op de voorgrond Dumbella, net als plaatje 1 van deze bladzijde: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/show.php?num=14&loc=D93121&s=date. In plaats van Sir Quack zie je dan Dumbella en dan zie je beneden Dagobert, Donald en de neefjes lopen. Zo'n verhaal lijkt mij ook prachtig!
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Michiel Q » do mei 17, 2012 9:46 pm

Karel schreef:Wat wordt er eigenlijk gezegd in die ongepubliceerde schets? [...] Dus wat wordt er gezegd op plaatje 1 en wat op plaatje 2 enz...

Dat weet ik niet. De scan op Inducks is onleesbaar.

Karel schreef:Nee volgens mij tussen 23 en 24. Je ziet dat Kwik, Kwek en Kwak worden opgehaald door Lah Deedah om met die oude eend te praten. Dat gebeurt tussen pagina 23 en 24.

Op zich heb je gelijk. Dat heb je zeker op Béru's Disney Comics zitten nakijken, hè? Op die website wordt de Amerikaanse versie van dat verhaal getoond. Die versie heeft 'n extra pagina, omdat het verhaal in twee delen werd gepubliceerd. Die extra blz. telt eigenlijk niet mee. Dus Hidde heeft ook gelijk.

Karel schreef:Hoe zouden jullie het vinden als [...] Oom Dagobert aan Donald en de neefjes een plakboek laten zien met daarin foto's over Dumbella.

Waarom zou Dagobert een plakboek met foto's van Dumbella hebben en Donald niet? In Rosa's visie was Dagobert niet bij de opvoeding van Donald & Dumbella betrokken.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Karel » do mei 17, 2012 10:01 pm

Oké Donald dan, maar het gaat om de rest van het verhaal, hoe vinden jullie dat?
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Michiel Q » vr mei 18, 2012 12:06 am

Karel schreef:Wat wordt er eigenlijk gezegd in die ongepubliceerde schets? [...] Dus wat wordt er gezegd op plaatje 1 en wat op plaatje 2 enz...

23.1 Lahdee Dah: "Children - when you're done, the High Lama wishes to see you!"
HDL: "We're on our way!"

23.2 Shortly...
HDL: "Did you wish to see the saws we made, Your Lamaness?"
Lama: "No, my children! I wish to speak to you three on another matter!"

23.3 Lama: "My aide, Lahdee Dah, tells me your names are Huey, Dewey and Louie - of the land of Duckburg?"
HDL: "Well, yes, that's correct!"

23.4 Lama: "Tralla La has many secrets - but one unspoken truth involves you children! But for now, I can tell you no more!"

23.5 Lama: "If you do not succeed in saving our valley, this truth matters not! But if you do succeed, return here and we will speak!" HDL: "Um... Yessir!"

23.6 HDL: "Jeepers! What was the High Lama talking about?"
Donald: "Hurry kids! Time is running out!"

23.7 Meanwhile, Lahdee Dah reports to the High Lama...
Lahdee Dah: "Master! The outlander Ducks restarted our whirlpool and saved Tralla La - but they were swept away!"

23.8 Lama: "Do not fear for them - I sense they will survive! Tralla La still conceals part of their destiny! Someday, the little ones will return!"

Zie ook: http://nafsk.se/pipermail/dcml/2008-October/025567.html
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Karel » vr mei 18, 2012 7:34 am

Echt duidelijk staat het er niet, vind ik. Maar leuk dat je het gevonden hebt!
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Dumbella's achtergrond (verhaal) door Don Rosa

Berichtdoor Ui » vr mei 18, 2012 11:58 am

23.5 Lama: "If you do not succeed in saving our valley, this truth matters not! But if you do succeed, return here and we will speak!" HDL: "Um... Yessir!"

23.8 Lama: "Do not fear for them - I sense they will survive! Tralla La still conceals part of their destiny! Someday, the little ones will return!"

Return... Return... Het is Rosa ten voeten uit. Nog een verhaal met Tralla La, alsof één sequel niet genoeg is.
Laat Ui raden. De aanwijzing is natuurlijk, dat de bewoners van de Vierkante Vallei er meer vanaf weten. Die sturen de neefjes door, naar... Noem maar een Barkslocatie. Ze worden doorgestuurd naar de Vallei met de Gezichtlozen. Maar bewoners daarvan zeggen, dat de ouders zijn vertrokken naar de 24 Karaats Maan en... Help! Er schuilt een Rosa in Ui! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Volgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron