Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Karel » do sep 06, 2012 4:59 pm

Hidde schreef:Je kan niet zeggen dat de tekeningen uit dat verhaal niet mooi zijn.

Nou, ik vind bijvoorbeeld plaatje 4.4 niet zo. Je ziet Duckstad als een dorp met een kerk midden in. Duckstad is een stad, met wolkenkrabbers!
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Michiel Q » do sep 06, 2012 5:47 pm

Karel schreef:Nou, ik vind bijvoorbeeld plaatje 4.4 niet zo. Je ziet Duckstad als een dorp met een kerk midden in. Duckstad is een stad, met wolkenkrabbers!

Haha! :lol: Dat zal jij beter weten dan Carl Barks, die Duckstad bedacht heeft. Ten tweede, dat een dorp geen stad is, is geen argument om te stellen dat dat dorp niet mooi getekend werd. Ten derde, ik weet niet of je vindt dat "Trick or Treat" ook qua verhaal niet goed is, maar waarschijnlijk ligt dat aan de BV-versie, die door de Nederlandse redactie werd samengesteld uit twee onvolledige, verschillende versies van dat verhaal.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Ui » vr sep 07, 2012 3:38 am

Karel schreef:['Trick or Treat'] Nou, ik vind bijvoorbeeld plaatje 4.4 niet zo. Je ziet Duckstad als een dorp met een kerk midden in. Duckstad is een stad, met wolkenkrabbers!

Het kan gaan om een buitenwijk van Duckstad.
Of Donald is in dit verhaal verhuisd naar een plaats buiten Duckstad. Misschien is hij Duckstad ontvlucht, wat ook bij Barks weleens gebeurt.

Michiel Q schreef:[stad, met wolkenkrabbers] Haha! :lol: Dat zal jij beter weten dan Carl Barks, die Duckstad bedacht heeft.

Voor de stripversie van 'Trick or Treat' heeft Barks (officieel) alleen het tekenwerk gedaan. Het "dorp met een kerk" is overgenomen van de tekenfilm. Barks had niet de vrijheid om in plaats daarvan, een stad met wolkenkrabbers te tekenen. En wat hij wel verzon, elders in het verhaal, werd door de Western-redactie verwijderd. (snik)
De openingsplaat met het "dorp met een kerk", die met de tekenfilm correspondeert, moest overigens vervangen worden. Mogelijk vanwege de prominente grafstenen, die in de tekenfilm als silhouetten zijn te zien; en omdat titelheld Donald niet op de eerste strippagina verschijnt.

Walt Disney - Trick or Treat (1952)
http://www.youtube.com/watch?v=QkJglpEueHo
Bij 0:36 is nagenoeg dezelfde tekening te zien als de (oorspronkelijke) openingsplaat van Barks.

Michiel Q schreef:Ten tweede, dat een dorp geen stad is, is geen argument om te stellen dat dat dorp niet mooi getekend werd.

Zo'n dorp tekenen is vele malen moeilijker dan het tekenen van een stel wolkenkrabbers. Een stad met wolkenkrabbers is lineaalwerk. Op papier ontworpen en daardoor relatief makkelijk weer op papier te zetten. Maar een dorp moet de indruk wekken dat de huizen min of meer spontaan zo gebouwd zijn, zonder planning vooraf.
Rosa maakt het zichzelf dus maar makkelijk, met zijn wolkenkrabbers.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr sep 07, 2012 8:42 am

Dit is dus niet zo'n goed voorbeeld. Heb je nog een ander voorbeeld?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Ui » do sep 13, 2012 11:02 am

Ridder ter Geit schreef:Heb je nog een ander voorbeeld?

En weg zijn ze! Haha! (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Karel » vr sep 14, 2012 5:56 am

Ui schreef:
Ridder ter Geit schreef:Heb je nog een ander voorbeeld?

En weg zijn ze! Haha! (snotter)

Hoezo zal ik een ander voorbeeld geven? Als ik dat een minder goed verhaal vind dan vind ik dat toch?
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr sep 14, 2012 7:36 am

Ja, maar dit verhaal is geen goed voorbeeld, omdat er sprake van is dat Carl Barks alleen het tekenwerk heeft gedaan, het gebaseerd is op een tekenfilm, en omdat het verhaal veranderd en geknipt en geplakt is door uitgevers. Daarom vraag ik of je een beter voorbeeld hebt.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Karel » vr sep 14, 2012 3:40 pm

"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Duck » vr sep 14, 2012 4:41 pm


Ow, dat is echt een heel leuk verhaal!! :D

Wat vind jij er niet goed aan?
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Hidde » vr sep 14, 2012 8:30 pm


Wat is hier mis mee? Ik snap het echt niet!
Ik vind het een erg leuk en grappig verhaal. Aan de tekeningen is niks mis mee lijkt mij. Vooral de uitdrukkingen vind ik erg geslaagd. Het is ook het eerste verhaal met Guus, één van mijn favoriete figuren! :D
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor snowmansion » di sep 18, 2012 8:15 pm

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Dit is ook een van die verhalen die me altijd is bijgebleven omdat het het eerste verhaal is waar Guus in voorkomt. Het verhaal vind ik ook leuk trouwens.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Karel » wo sep 19, 2012 8:36 pm

Sorry ::oops: dat verhaal bedoelde ik niet. Ik het de vorige keer snel opgezocht en keek dus niet goed. Dat verhaal is niet slecht maar juist grappig!
Dit verhaal vind ik wel wat minder http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++70-02
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Ui » do sep 20, 2012 12:08 am

Karel schreef:Dit verhaal vind ik wel wat minder http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++70-02

Wat?! 'The Doom Diamond?! Man, kijk toch hoe mooi alleen al het openingsplaatje is.

Afbeelding
(Zweden, KA1968-07)

Zie hoe overtuigend de rennende Dagobert is getekend; hoe overtuigend de munten daarbij door de lucht gaan; en hoe overtuigend de dieptewerking is. Wat betreft diepte lijkt de tekening zowat in 3D. De twee vogels op de voorgrond, Dagobert iets minder op de voorgrond, de derde vogel al wat verder weg, en op de achtergrond de familie met daarachter nog meer achtergrond, die duidelijk nog verder weg is. En dit alles met schijnbaar minimale inspanning getekend. De kunst van het weglaten is perfect. Het zijn toch niet Ui's tranen die de tekening zo mooi doen overkomen? (snotter)
Wijs Ui één voorbeeld van een Rosa-tekening die zo volmaakt in elkaar zit.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Karel » do sep 20, 2012 6:31 am

De tekeningen zijn niet slecht. Maar het gaat mij vooral om het verhaal. Weer een strijd tussen de Zware Jongens. Daar zijn al zoveel Barks-verhalen van! En van al die Zware Jongens verhalen vind ik dit niet zo'n leuk verhaal.



Afbeelding
Op deze afbeeling zie ik
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Wie is er een Don Rosa fan en wie niet?

Berichtdoor Karel » do sep 20, 2012 7:11 am

Die stomme edit knop. Ik wou m'n bericht wat wijzigen, kan dat niet meer!

Ui schreef:Zie hoe overtuigend de rennende Dagobert is getekend; hoe overtuigend de munten daarbij door de lucht gaan; en hoe overtuigend de dieptewerking is. Wat betreft diepte lijkt de tekening zowat in 3D. De twee vogels op de voorgrond, Dagobert iets minder op de voorgrond, de derde vogel al wat verder weg, en op de achtergrond de familie met daarachter nog meer achtergrond, die duidelijk nog verder weg is. En dit alles met schijnbaar minimale inspanning getekend. De kunst van het weglaten is perfect. Het zijn toch niet Ui's tranen die de tekening zo mooi doen overkomen? (snotter)
Wijs Ui één voorbeeld van een Rosa-tekening die zo volmaakt in elkaar zit.

Deze bijvoorbeeld. Die munt is tot in detail uitgewerkt, hij komt echt naar voren!
http://duckman.pettho.com/covers/fpm99001c.html

Ook in deze afbeelding is diepte. Die hand van Donald is met schaduw uitgewerkt en het is net 3D.
http://www.duckmania.de/images/picsou345.jpg

En deze dan, dat monster komt je bijna verslinden!
http://www.duckmania.de/images/picsou339.jpg

Ook in zijn verhalen gebruikt Don Rosa diepte. Hij tekent altijd schaduw. In het verhaal Trash or Treasure (http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2003-017) helemaal.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten