Donaldisme Don Rosa

Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » ma apr 01, 2013 8:13 am

Menig mens heeft geprobeerd een compleet overzicht van het Duck Universum te geven. Vele hebben dat soort dingen gebaseerd op verschillende tekenaars of hun eigen kijk op papier gezet. Ook ik ben bezig met het schrijven over onderwerpen van het "donaldisme". Dat alles baseer ik op de verhalen en theorieën van Keno Don Hugo Rosa. Ik schrijf de complete geschiedenis van Duckburg*, levensverhalen van verschillende personen van de Donald Duck Family Tree en ook de geschiedenis van de McDuck Clan, Duck Familie en Coot Tak* en nog meer dingen die te maken hebben met het donaldisme. Alles wat ik schrijf baseer ik dus op Rosa's verhalen en theorieën.

*ik gebruik alleen de Engelse, orginele namen (voor zowel plaatsen, dingen en personen).

Alles wat ik maak plaats ik op deze site: http://donaldisme.simpsite.nl/. Zoals je ziet ben ik nog maar net bezig.

Op dit topic heb ik gelezen hoe Ruben zijn kijk op het donaldisme verteld. Maar dat is zijn kijk. Ik vertel alles niet hoe ik het bekijk maar Rosa's kijk.

Net als Ruben ben ik ook begonnen met het levensverhaal van Hortense:
In 1876 werd Hortense McDuck geboren in Glasgow (Schotland), in een arm arbeidersgezin. Als we ervan uit mogen gaan dat familie McDuck niet verhuist is, dan is ze geboren in Paisley Street 1313. Dat kan je zien op panel 1.1 van Lo$ III.

Zoals te lezen is in Lo$ I groeide Hortense op bij Fergus McDuck (vader), Downy McDuck - O’Drake (moeder), Scrooge McDuck (broer), Matilda McDuck (zus) en Jake McDuck (oom, broer van haar vader). In 1880, toen zij 4 was, vertrok haar broer naar Amerika. Zij bleef met de rest van het gezin achter in Schotland.

In episode 5 (1885) zie je haar weer. Daar is ze negen jaar. Je ziet dat ze een zeer driftig karakter heeft. Naar wat er tussen 1880 en 1885 is gebeurd met Hortense kunnen we alleen maar naar raden. Waarschijnlijk is ze naar school gegaan en heeft ze niet veel bijzonders meegemaakt. Wel zie je Hortense in Lo$ III, op panel 7.2. Dat zou waarschijnlijk in 1883 zijn, want deel 3 speelt zich af tussen 1882 en 1884. En aangezien Scrooge een brief schrijft waar hij alle seizoenen van het jaar beschrijft zou er dus een jaar om moeten zijn. Je ziet Hortense daar dus in het jaar 1883. Samen met haar vader, moeder en zus. Omdat ze op dat plaatje een hap uit de stoel neemt, is ze op haar 7de al vrij driftig (Scrooge noemt in zijn cowboy tijd zelfs zijn paard Hortense, omdat het paard het zelfde temperament heeft als zijn zusje Hortense).

In Lo$ VII zie je Fergus en Jake in Kasteel McDuck. Eerst woonde het gezin in een arm huisje in Glasgow, maar omdat haar broer het familieslot heeft gered van de Whiskervilles door de schulden af te betalen is Hortense en de rest van het gezin verhuist. Tegenwoordig wonen ze in het kasteel. Hoe Hortense het leven in een oude burcht vind, wordt niet verteld. Wel vind ze het eng dat de geest van Sir Quack rondzwerft in het kasteel, dat kan je zien in Lo$ IX, op panel 7.8 en 7.9.

In 1897 overleed haar moeder op 67 jarige leeftijd. Je kan dat lezen in Lo$ VIII, op panel 20.4. Downy werd begraven op het familie kerkhof, de McDuck begraafplaats. Haar graf zie je in Lo$ IX en "A Letter From Home". Ik denk dat de vroege dood van haar moeder weinig impact heeft gehad op Hortense, omdat zij niet het karakter heeft die lange tijd verdriet zou hebben. Het is natuurlijk niet zeker, maar ik denk in ieder geval dat haar vader en zus meer verdriet hebben gehad.

Wat ze na de dood van haar moeder doet, is niet bekend. Waarschijnlijk werkt ze, aangezien er geen geld was voor een studie. Wel ontdekt ze samen met Matilda dat hun vader veel tijd besteedde aan Kruisvaarders, zoals je kan lezen in "A Letter From Home".

Zoals je in Lo$ IX kan lezen schrijft haar broer in 1902 dat hij naar huis komt, voorgoed! Als hij aankomt in Schotland ontvangt zij, samen met haar vader en zus, haar broer. Hortense en ook Matilda zijn trots op een broer, die op dat moment biljardair is! Zoals je kunt lezen in dat deel merkt Scrooge dat hij zich niet meer thuis voelt in Schotland. Haar broer besluit terug te gaan naar Amerika. Maar hij gaat niet alleen, ook zij en Matilda gaan mee. Haar vader is te oud om te verhuizen, zijn thuis is Schotland. Hij blijft achter en Scottie McTerrier wordt opzichter van het familielandgoed en zal voor de oude Fergus zorgen. Op de ochtend dat ze vertrekken wekken ze hun vader niet, want hij heeft zijn rust hard nodig, zoals je kan lezen op de laatste pagina van Lo$ IX. Maar tot groot verdriet horen ze later dat hun vader nooit meer wakker is geworden.

In hun reis naar Amerika toe droomt Hortense over Amerikaanse, stoere cowboys. Ze zijn op weg naar Duckburg, een klein dorp in Calisota, de eenenvijftigste staat van de Verenigde Staten. In Lo$ X kun je hun aankomst lezen. Als ze zijn aangekomen in het gehucht maken ze kennis met Humperdink, Elvira en hun kinderen Quackmore, Eider en Daphne Duck. Quackmore, de oudste zoon, blijkt het zelfde temperament te hebben als Hortense. Zoals je kan zien op panel 4.1, 2 en 3 van Lo$ X vliegen Quackmore en Hortense elkaar meteen in de haren, maar desondanks was het liefde op het eerste gezicht.

In "The Last Sled to Dawson" kun je lezen dat Scrooge een heuvel heeft gekocht, genaamd Fort Duckburg. Scrooge laat het fort slopen en bouwt het bekende geldpakhuis op de heuvel. In die tijd spreekt ze waarschijnlijk veel af met Quackmore. Je ziet hun onder andere picknicken op panel 15.7 van Lo$ X met op de achtergrond het net gebouwde geldpakhuis. Don Rosa zegt dat hij Scrooge en zijn twee zussen heeft laten arriveren in 1903. Volgens Lo$ X duurde de bouw van het geldpakhuis een halfjaar. Dus het pakhuis zal in de zomer van 1903 klaar geweest zijn. Dat kan goed aangezien zij en haar vriend Quackmore aan het picknicken zijn. Wanneer in 1903 het pakhuis af is, vertrekt Scrooge, begin 1904, met één doel; het geldpakhuis vol krijgen. Hij is van plan de rijkste eend ter wereld te worden! Matilda en zij blijven in Duckburg en werken in het pakhuis.

In 1906 gaat zij en haar zus mee met hun broer naar Panama. Ook al is ze verliefd op Quackmore haar interesse voor cowboys is er nog steeds. In "The Sharpie of the Culebra Cut" zie je haar regelmatig met cowboys flirten. Er is bijna sprake van "extreme geilheid".

Aan het begin Lo$ XI dat zich afspeelt in 1909, kun je lezen dat Scrooge onverwachts thuis komt. Hij kijkt hoe het ervoor staat en wil dan snel weer vertrekken. Maar Hortense en Matilda zijn het zat in Duckburg en willen met hun broer mee. Quackmore zal de leiding nemen in het geldpakhuis (hij was namelijk boekhouder in het pakhuis). Op panel 4.6 van Lo$ XI kun je lezen dat zij en Quackmore verloofd zijn. Aangezien ze in 1906 ("The Sharpie of the Culebra Cut") nog erg veel interesse heeft in cowboys, zal ze waarschijnlijk tussen 1906 en 1909 verloofd moeten zijn.

Zoals je kan lezen in Lo$ XI vertrekken de laatste drie McDucks naar Afrika. Daar merkt zij en haar zus dat Scrooge is veranderd. Hij laat zelfs een dorp van een Voodoo stam platbranden en jaagt de inwoners de jungle in. Hortense en Matilda kunnen dit gedrag niet accepteren en besluiten terug te gaan naar Duckburg. De zussen laten een briefje achter met daarop geschreven dat wanneer Scrooge spijt heeft en zijn leven heeft verbeterd, weer naar huis kan komen. Ze zullen hem opwachten.

In 1920 krijgen Quackmore en Hortense een tweeling, zoon Donald en dochter Della. Aangezien Lo$ XI in 1909 begon en zij met haar broer mee reisde naar Afrika en omdat ze al snel weer naar huis kwam, zal Hortense rond 1910 weer terug in Duckburg geweest moeten zijn. Quackmore en Hortense zijn dus tussen 1910 en 1920 getrouwd.

Het echtpaar zal waarschijnlijk 10 jaar lang gelukkig hebben geleefd. Quackmore en Hortense werkten in het geldpakhuis en de kinderen gingen naar school. Maar in 1930 horen ze dat Scrooge na 21 jaar weer na huis komt. Hortense, Quackmore en Matilda besluiten een reünie te organiseren om wat hun broer gedaan heeft te vergeven. Op de laatste pagina’s van Lo$ XI zie je dat de reünie anders loopt dan gepland. Haar broer negeert hun compleet en geeft geen enkele aandacht aan Hortense’s en Quackmore’s kinderen. Door dit gedrag vertrekken Hortense, Quackmore en Matilda en de kinderen. Ze willen hun broer nooit meer zien.

Omdat Donald bij Elvira "grandma" Duck opgroeide, zal hij waarschijnlijk na dit conflict bij zijn oma gebracht zijn. Ik denk dat ze besluiten hun drukke zoon bij hun (schoon)moeder te brengen, omdat Hortense aan rust toe is. Dit is niet zeker, maar het is wel zeker dat Hortense, Quackmore en ook Matilda Duckburg verlieten na deze gebeurtenis. Dat kun je lezen op panel 6.6 van "A Letter From Home".

Dat ze vertrokken is, is zeker. Net zoals het feit dat Donald opgroeide bij zijn oma. Maar waar ze naar toe zijn gegaan is een raadsel (net als haar zus). Misschien zijn ze terug naar Schotland gegaan of vertrokken naar een andere stad in Calisota. En waarom hebben ze Donald nooit opgehaald en waar was Della? Bleef zij wel bij haar ouders?

Waarschijnlijk is Hortense (en misschien ook Quackmore) op vroege leeftijd gestorven (misschien omgekomen). Dat heb ik geconcludeerd uit de manier hoe Donald over zijn moeder praat. Als Donald in het verhaal "The Dream of a Lifetime" terecht komt in Scrooge’s droom, ontmoet hij zijn moeder toen ze nog een kleuter was. Hij is zeer ontroerd zijn moeder te zien. Ook in "The Sharpie of the Culebra Cut" praat Donald met trots over zijn moeder, en dat op een manier waaruit ik concludeer dat Hortense op jonge leeftijd is gestorven of zelfs omgekomen.

Als ik iets ben vergeten van Hortense hoor ik het graag!
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Koen » ma apr 01, 2013 11:57 am

Zeg, Maarten, ben je niet gewoon een dubbelaccount van Ruben? ;)
Je hebt ook dezelfde soort naam, het eindigt allebei met ~en... ben je misschien toch een vriend van hem of familie?

Even over die negende alinea; je zegt dat hij een heuvel heeft gekocht, genaamd ''Fort Duckburg''. Dit is onjuist. Het fort zelf heet zo, de heuvel heet ''Killmotor Hill''.
Alinea 10: ['extreme geilheid'] Tja, dat krijg je met Rosa als maker.

PS: In welk Rosa-verhaal zie je dat Donald bij oma opgroeide? Ik heb dat alleen gezien in overige Deense (en Italisaanse?) verhalen.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Koen » ma apr 01, 2013 12:39 pm

Koen schreef:PS: In welk Rosa-verhaal zie je dat Donald bij oma opgroeide? Ik heb dat alleen gezien in overige Deense (en Italisaanse?) verhalen.


Aha, ik heb het al gevonden op Who's Who in Duckburg. Sorry, ik was nette laat om het te editen.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » ma apr 01, 2013 2:32 pm

Ik ken ruben inderdaad, maar meer eigenlijk niet.

Koen schreef:PS: In welk Rosa-verhaal zie je dat Donald bij oma opgroeide? Ik heb dat alleen gezien in overige Deense (en Italisaanse?) verhalen.
Koen schreef:Aha, ik heb het al gevonden op Who's Who in Duckburg. Sorry, ik was nette laat om het te editen.

Ja dat was voor mij ook een probleem. Rosa zegt volgens mij niets over hetgeen dat Donald opgroeide bij zijn oma. Maar jij zegt dat je het op Who's Who in Duckburg hebt gevonden. Mag ik vragen waar :)
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Koen » ma apr 01, 2013 2:41 pm

http://duckman.pettho.com/characters/donald.html

Deze site gaat overduidelijk van de Rosa-theorie uit, en aangezien er in de 'biography' rechts onderaan iets staat over een woonachtige situatie van Donald bij oma, denk ik dus alsnog dat dit ook 'volgens Rosa' is.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Oom Paspasu » ma apr 01, 2013 3:03 pm

http://duckman.pettho.com/characters/donald.html schreef:At some point his family leaves Duckburg. If he stayed in Duckburg all the time (at Grandma Duck's farm?) or left with his family, and then returned at later point is still unknown.

Rosa zegt er niets over, dus Grøsfjeld zegt "it is still unknown", hoewel in ieder geval in de film en strip "This is your life, Donald Duck" werd gesteld dat Donald bij zijn oma opgroeide. Hierin worden zijn ouders niet genoemd, want vrijwel alle figuren uit de Donald Duck- en Mickey Mousewereld hebben alleen ooms, tantes, neefjes, nichtjes en eventueel opa's en oma's. Laatst las ik een stukje van een Mickeyverhaal in een pocket waar hij zijn schoonfamilie ontmoette, namelijk Minnies oom en tante. Overigens komen Katriens ouders wel in het filmpje "Donald's Diary" voor.
Maarten schreef:Als Donald in het verhaal "The Dream of a Lifetime" terecht komt in Scrooge’s droom, ontmoet hij zijn moeder toen ze nog een kleuter was. Hij is zeer ontroerd zijn moeder te zien.

Don Rosa had graag verhalen gemaakt met de volwassen Donald en zijn moeder (in ieder geval had hij Hortensia willen gebruiken in "A Letter From Home"), maar dat mocht natuurlijk niet. Door Donald in de jeugdherinneringen van Oom Dagobert te laten duiken, kon Rosa hem toch zijn moeder laten ontmoeten.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ui » ma apr 01, 2013 3:48 pm

Maarten schreef:Dat alles baseer ik op de verhalen en theorieën van Keno Don Hugo Rosa.

Waarom schrijven Rosaïsten de naam van Keno Don Hugo Alfred Jodocus Rosa vaak voluit?

Maarten schreef:Ik schrijf de complete geschiedenis van Duckburg*, levensverhalen van verschillende personen van de Donald Duck Family Tree en ook de geschiedenis van de McDuck Clan, Duck Familie en Coot Tak* en nog meer dingen die te maken hebben met het donaldisme. Alles wat ik schrijf baseer ik dus op Rosa's verhalen en theorieën.

Alles gebaseerd op Rosa's verhalen en theorieën, is dat Donaldisme? Heeft Keno Don Mario Hugo Alfred Jodocus Rosa het Donaldisme gekaapt? Het Donaldisme is ouder dan Rosa, of niet soms?
Don Rosa is zowat een synoniem voor geschiedsvervalsing, met zijn zoogdier-eenden en andere eigenzinnigheden die ver, heel ver van Carl Barks en andere Disney-auteurs staan. Rosa snapt weinig van Disney en Barks, dus dramt hij zijn eigen ideeën door. Mensen die daarin trappen, maken sites om de Rosa-Donald te promoten alsof het de echte Donald is. Het een en ander doet denken aan het stichten van een nieuwe religie op basis van een bestaande religie. Zoals het Christendom eigenlijk een heidense tak is van het Jodendom, die het Jodendom de les probeert te lezen. Zo is Rosaïsme te vergelijken met Barksisme.

Koen schreef:Zeg, Maarten, ben je niet gewoon een dubbelaccount van Ruben? ;)

Lieve help, de Rosa-liefhebbers gaan zich klonen! (huil huil)

Koen schreef:Je hebt ook dezelfde soort naam, het eindigt allebei met ~en... ben je misschien toch een vriend van hem of familie?

Jouw naam eindigt ook met "~en". Dus misschien ben jij ook familie. Haha! (snik)

Koen schreef:http://duckman.pettho.com/characters/donald.html

Deze site gaat overduidelijk van de Rosa-theorie uit, [...]

Zie ook Wikipedia. De geschiedsvervalsing viert hoogtij. Ter ere van een omhooggevallen fanschrijver die van zichzelf zo weinig inspiratie had, dat hij andermans inspiratie maar is gaan verdraaien.

Oom Paspasu schreef:de film en strip "This is your life, Donald Duck" [...] het filmpje "Donald's Diary" voor.

Die zijn niet van Rosa, dus tellen niet mee. Want: "Alles wat ik schrijf baseer ik dus op Rosa's verhalen en theorieën."
En zo heeft Rosa, zogenaamd als zijnde de kleine man die tegen de grote bedrijven strijdt, Donald Duck weten te gijzelen. Strooi met wat namen, en men typt ze over.

Oom Paspasu schreef:"A Letter From Home"

Goed zo. Zulke pulpverhalen tellen wel mee, in ons grote onderzoek naar de geschiedenis van Donald Duck. Dat 'A Letter From Home' botst met Rosa's eigen 'Life of $crooge', waar Dagobert wel brieven van thuis krijgt, daar praten alleen kniesoren over. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Oom Paspasu » ma apr 01, 2013 5:40 pm

"This is your life, Donald Duck" laat zien waar het idee vandaan komt dat Donald bij Oma op de boerderij is opgegroeid. Rosaïsten nemen dat soms over. Op Who's Who wordt dit genoemd met een vraagteken.

Bij Rosa gaan er eenden dood, wat een logisch gevolg is van het langs een tijdlijn leggen van hun levens. Hij verwerkt dat soms ook in de verhalen, namelijk de dood van Dagoberts ouders. Van mij had dat niet gehoeven, maar het is maar een klein onderdeel van de verhalen en zij overlijden op leeftijd. Bij Rosaïsten zie je vaak dat de dood het centrale thema wordt. Dat bij Rosa Donald geen contact heeft met zijn ouders, heeft echter meer te maken met de conventies in de Duckwereld waar hij veel aan getornd heeft, maar waar hij soms aan moest toegeven.
Ui schreef:Alles gebaseerd op Rosa's verhalen en theorieën, is dat Donaldisme? Heeft Keno Don Mario Hugo Alfred Jodocus Rosa het Donaldisme gekaapt? Het Donaldisme is ouder dan Rosa, of niet soms?

http://de.wikipedia.org/wiki/Donaldismus schreef:Als Donaldismus bezeichnet man die Beschäftigung mit der fiktiven Familie Duck und die Erforschung von familiären, biologischen, technischen, soziologischen und gruppendynamischen Prozessen in der fiktiven Stadt Entenhausen, im englischen Original des Comics als die Städte Duckburg und Mouseton bezeichnet.

Die erste wissenschaftlich donaldistische Arbeit wurde 1973 von Jon Gisle in seinem Buch Donaldismen veröffentlicht.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » ma apr 01, 2013 5:40 pm

Oom Paspasu schreef:Rosa zegt er niets over, dus Grøsfjeld zegt "it is still unknown", hoewel in ieder geval in de film en strip "This is your life, Donald Duck" werd gesteld dat Donald bij zijn oma opgroeide.

Ik zat er zelf aan te twijfelen om het zo te laten verlopen. Misschien verliep het niet zo, maar volgens mij denkt ook Rosa dat Donald bij zijn oma is opgevoed.

Oom Paspasu schreef:Don Rosa had graag verhalen gemaakt met de volwassen Donald en zijn moeder (in ieder geval had hij Hortensia willen gebruiken in "A Letter From Home"), maar dat mocht natuurlijk niet. Door Donald in de jeugdherinneringen van Oom Dagobert te laten duiken, kon Rosa hem toch zijn moeder laten ontmoeten.

Ik weet het dat hij Hortense graag gebruikt had in "A Letter From Home". Maar dat mocht niet en dat is ook de reden dat in dit verhaal Matilda een wat driftiger karakter heeft. Want in Lo$ was zij vaak de rustige van de twee zussen. Maar Hortense mocht niet gebruikt worden, dus Matilda kreeg meer pit. Als Hortense wel gebruikt zo zijn, dan zou ik zeer benieuwd zijn naar dat verhaal. Dan ontmoet Donald zijn moeder.. Hoe zal Rosa dat vertellen.?

Ui schreef:Alles gebaseerd op Rosa's verhalen en theorieën, is dat Donaldisme? Heeft Keno Don Mario Hugo Alfred Jodocus Rosa het Donaldisme gekaapt? Het Donaldisme is ouder dan Rosa, of niet soms?

Donaldisme is eigenlijk het hele Duck-universum, dus verhalen van alle tekenaars. Maar omdat ik een Rosa fan bent zie ik zijn verhalen als 'echt'. En ik ga zijn Duck-universum uitdiepen en conclusies trekken. En dat is dus het Donaldisme volgens Rosa.

Ui schreef:Don Rosa is zowat een synoniem voor geschiedsvervalsing, met zijn zoogdier-eenden en andere eigenzinnigheden die ver, heel ver van Carl Barks en andere Disney-auteurs staan. Rosa snapt weinig van Disney en Barks, dus dramt hij zijn eigen ideeën door. Mensen die daarin trappen, maken sites om de Rosa-Donald te promoten alsof het de echte Donald is. Het een en ander doet denken aan het stichten van een nieuwe religie op basis van een bestaande religie. Zoals het Christendom eigenlijk een heidense tak is van het Jodendom, die het Jodendom de les probeert te lezen. Zo is Rosaïsme te vergelijken met Barksisme.

Zoogdier-eenden, ja daar heb ik meer van gehoord. Maar mag ik weten waar je dat vandaan haalt? Misschien gebruik je het verhaal The Sign Of The Triple Distelfink? Maar in dat verhaal wordt er niets over gezegd. Het enige is dat Oma Duck roept omdat haar kind ter wereld komt. Op welke manier? Dat wordt niet verteld.

Ui schreef:Ter ere van een omhooggevallen fanschrijver die van zichzelf zo weinig inspiratie had, dat hij andermans inspiratie maar is gaan verdraaien.

Wie bedoel je met "een omhooggevallen fanschrijver"? Mij?! En bedoel je met "hij" Sigvald Grøsfjeld?

Ui schreef:Goed zo. Zulke pulpverhalen tellen wel mee, in ons grote onderzoek naar de geschiedenis van Donald Duck. Dat 'A Letter From Home' botst met Rosa's eigen 'Life of $crooge', waar Dagobert wel brieven van thuis krijgt, daar praten alleen kniesoren over. (snotter)

Wie zegt dat er in de brieven van Lo$ heeft gestaan dat Scrooge's ouders trots op hem waren? Misschien vroegen ze alleen hoe het ging. En dan bedoeld Scrooge in "A Letter From Home" dat hij nooit heeft geweten dat zijn ouders trots op hem waren. Dat hebben ze nooit geschreven in zijn brieven.

Oom Paspasu schreef:Dat bij Rosa Donald geen contact heeft met zijn ouders, heeft echter meer te maken met de conventies in de Duckwereld waar hij veel aan getornd heeft, maar waar hij soms aan moest toegeven.

Coventies in de Duckwereld? Je bedoelt dat Donald niet op mocht groeien bij zijn ouders, dus namen ze Oma Duck?
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ui » ma apr 01, 2013 7:07 pm

Oom Paspasu schreef:"This is your life, Donald Duck" laat zien waar het idee vandaan komt dat Donald bij Oma op de boerderij is opgegroeid. Rosaïsten nemen dat soms over. Op Who's Who wordt dit genoemd met een vraagteken.

Met een vraagteken nog wel! (huil huil) Zie toch, hoe brutaal en schaamteloos Donald Duck ontvoerd wordt uit de Disney-wereld.

Oom Paspasu schreef:Bij Rosaïsten zie je vaak dat de dood het centrale thema wordt.

Zoals zo vaak, in religie. (snik)

Maarten schreef:
Oom Paspasu schreef:Don Rosa had graag verhalen gemaakt met de volwassen Donald en zijn moeder (in ieder geval had hij Hortensia willen gebruiken in "A Letter From Home"), maar dat mocht natuurlijk niet. Door Donald in de jeugdherinneringen van Oom Dagobert te laten duiken, kon Rosa hem toch zijn moeder laten ontmoeten.

Ik weet het dat hij Hortense graag gebruikt had in "A Letter From Home". Maar dat mocht niet en dat is ook de reden dat in dit verhaal Matilda een wat driftiger karakter heeft.

Blijkbaar heeft Rosa niet het artistieke vermogen om het verhaal zo te schrijven, dat het past bij het karakter van Matilda. Een beetje schrijver had haar neer kunnen zetten als een lieve vrouw die verdrietig is om haar vader en haar broer. Ze had daarmee aan het geweten van Dagobert kunnen knagen. Maar bij Rosa moet alles driftig, driftiger en driftigst. Dat driftige zie je ook in Rosa's optreden op internet, in met name de jaren '90. (snik)

Maarten schreef:Als Hortense wel gebruikt zo zijn, dan zou ik zeer benieuwd zijn naar dat verhaal. Dan ontmoet Donald zijn moeder.. Hoe zal Rosa dat vertellen.?

Dan had Donald Duck vast en zeker van zijn moeder, een pak slaag met die borstel gehad. Wat verwacht je anders, van Rosa?
Misschien zijn Rosaïsten in feite op zoek naar de blije Disney-wereld. Ze hopen dat de Duckfamilie bij elkaar komt. Maar zie wat Rosa ermee doet. Dagobert ziet een zus en het is meteen oorlog. We zien ouders van Dagobert, maar ook dat ze zijn overleden.

Maarten schreef:Donaldisme is eigenlijk het hele Duck-universum, dus verhalen van alle tekenaars. Maar omdat ik een Rosa fan bent zie ik zijn verhalen als 'echt'. En ik ga zijn Duck-universum uitdiepen en conclusies trekken. En dat is dus het Donaldisme volgens Rosa.

Maar je noemt het geen "Donaldisme volgens Rosa", maar kortweg "Donaldisme". En zo wordt de naam Donaldisme gekaapt door de Rosa-wereld.
"Donaldisme volgens Rosa", dat kan toch beter "Rosaïsme" heten?

Maarten schreef:Zoogdier-eenden, ja daar heb ik meer van gehoord. Maar mag ik weten waar je dat vandaan haalt? Misschien gebruik je het verhaal The Sign Of The Triple Distelfink? Maar in dat verhaal wordt er niets over gezegd. Het enige is dat Oma Duck roept omdat haar kind ter wereld komt. Op welke manier? Dat wordt niet verteld.

Ui dacht abusievelijk dat er daar iets over brekend vruchtwater werd gezegd. Maar misschien vergist Ui zich met een internet-uitspraak? Rosa heeft op internet (op DCML) verteld dat hij een voorkeur heeft voor "mammal ducks". Blijkbaar is Donald voor hem een mens in een eendenpak. Rosa lijkt zich wat te schamen voor de pratende eenden. Hij ziet ze als mensen en draaft daarin door. Barks zag de eenden ook als menselijk, maar liet ze wel uit een ei komen. Zo heeft hij aan Rosa een stamboom gestuurd waarin het woord "hatched" gebruikt wordt.

Maarten schreef:
Ui schreef:Ter ere van een omhooggevallen fanschrijver die van zichzelf zo weinig inspiratie had, dat hij andermans inspiratie maar is gaan verdraaien.

Wie bedoel je met "een omhooggevallen fanschrijver"? Mij?! En bedoel je met "hij" [...]?

De omschrijving "een omhooggevallen fanschrijver" verwijst naar Don Rosa. Ook het woord "hij".

Maarten schreef:
Ui schreef:Goed zo. Zulke pulpverhalen tellen wel mee, in ons grote onderzoek naar de geschiedenis van Donald Duck. Dat 'A Letter From Home' botst met Rosa's eigen 'Life of $crooge', waar Dagobert wel brieven van thuis krijgt, daar praten alleen kniesoren over. (snotter)

Wie zegt dat er in de brieven van Lo$ heeft gestaan dat Scrooge's ouders trots op hem waren? Misschien vroegen ze alleen hoe het ging. En dan [bedoelt] Scrooge in "A Letter From Home" dat hij nooit heeft geweten dat zijn ouders trots op hem waren. Dat hebben ze nooit geschreven in zijn brieven.

Zo kun je overal een draai aan geven. Daar is geen kunst aan. (snotter)
In Lo$ vertelt de vader, vlak voordat Dagobert vertrekt, dat hij trots is op Dagobert. Dus blijkbaar heeft Dagobert een geheugenpil nodig, ten tijde van 'A Letter From Home'. Of misschien kunnen de woorden van de vader dusdanig ontleed worden, dat ze eigenlijk maar weinig voorstellen. Maar dat zou Lo$ ontkrachten.
Bij 'A Letter From Home' lijkt de Rosa-koek dusdanig op te zijn, dat Rosa amper of niet zijn best heeft gedaan om het verhaal echt te doen aansluiten bij Lo$. En waarom zou hij? Zijn fans zorgen wel voor de stoplappen.

Maarten schreef:
Oom Paspasu schreef:Dat bij Rosa Donald geen contact heeft met zijn ouders, heeft echter meer te maken met de conventies in de Duckwereld waar hij veel aan getornd heeft, maar waar hij soms aan moest toegeven.

Co[n]venties in de Duckwereld? Je bedoelt dat Donald niet op mocht groeien bij zijn ouders, dus namen ze Oma Duck?

In de Disney-wereld heeft Donald van oorsprong geen ouders. Stellen dat "Donald niet op mocht groeien bij zijn ouders" geeft historisch gezien een fout beeld van de Disney-wereld. Het bedenken van ouders werd vermeden omdat Disney niet zomaar de draak kon steken met het ouderlijk gezag. Daarom is Donald de oom van de neefjes. Anders waren de neefjes wellicht, gewoon zijn eigen kinderen geweest.

Een uitzondering is de Grote Boze Wolf. Maar hoe slecht hij als vader ook is, zijn zoon blijft altijd beleefd en respectvol tegen hem. Stel je voor, dat Kwik, Kwek en Kwak altijd beleefd moesten zijn tegen vader Donald. Doordat hij een oom is, staat hij wat verder af en is spotten met zijn gezag wat veiliger.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » ma apr 01, 2013 7:53 pm

Ui schreef:Blijkbaar heeft Rosa niet het artistieke vermogen om het verhaal zo te schrijven, dat het past bij het karakter van Matilda. Een beetje schrijver had haar neer kunnen zetten als een lieve vrouw die verdrietig is om haar vader en haar broer. Ze had daarmee aan het geweten van Dagobert kunnen knagen. Maar bij Rosa moet alles driftig, driftiger en driftigst. Dat driftige zie je ook in Rosa's optreden op internet, in met name de jaren '90. (snik)

Ze is het gewoon zat na al die jaren en dat komt er in een keer uit :)

Ui schreef:Dan had Donald Duck vast en zeker van zijn moeder, een pak slaag met die borstel gehad. Wat verwacht je anders, van Rosa?
Misschien zijn Rosaïsten in feite op zoek naar de blije Disney-wereld. Ze hopen dat de Duckfamilie bij elkaar komt. Maar zie wat Rosa ermee doet. Dagobert ziet een zus en het is meteen oorlog. We zien ouders van Dagobert, maar ook dat ze zijn overleden.

Nee een pak slaag denk ik niet. Nee, ik "hoop" ook niet "dat de Duckfamilie bij elkaar komt".

Trouwens, aangezien Rosa Hortense wilde gebruiken in "A Letter From Home", zou ze nog niet overleden moeten zijn.. Maar hij wist natuurlijk dat dat nooit werd goed gekeurd, dus neem ik aan dat Rosa Hortense dan als dood beschouwd.

Ui schreef:Maar je noemt het geen "Donaldisme volgens Rosa", maar kortweg "Donaldisme". En zo wordt de naam Donaldisme gekaapt door de Rosa-wereld.
"Donaldisme volgens Rosa", dat kan toch beter "Rosaïsme" heten?

Mmmn ja over die naam heb ik helemaal niet gedacht. Kan admin de titel van het topic "Donaldisme Don Rosa" wijzigen naar "Rosaïsme".

Ui schreef:Ui dacht abusievelijk dat er daar iets over brekend vruchtwater werd gezegd. Maar misschien vergist Ui zich met een internet-uitspraak? Rosa heeft op internet (op DCML) verteld dat hij een voorkeur heeft voor "mammal ducks". Blijkbaar is Donald voor hem een mens in een eendenpak. Rosa lijkt zich wat te schamen voor de pratende eenden. Hij ziet ze als mensen en draaft daarin door. Barks zag de eenden ook als menselijk, maar liet ze wel uit een ei komen. Zo heeft hij aan Rosa een stamboom gestuurd waarin het woord "hatched" gebruikt wordt.

Sowieso moet je Donald Duck als mens beschouwen. Een van de oudste eenden werd 29.
Ik zou trouwens graag dat stuk willen lezen...

Ui schreef:Zo kun je overal een draai aan geven. Daar is geen kunst aan. (snotter)
In Lo$ vertelt de vader, vlak voordat Dagobert vertrekt, dat hij trots is op Dagobert. Dus blijkbaar heeft Dagobert een geheugenpil nodig, ten tijde van 'A Letter From Home'. Of misschien kunnen de woorden van de vader dusdanig ontleed worden, dat ze eigenlijk maar weinig voorstellen. Maar dat zou Lo$ ontkrachten.
Bij 'A Letter From Home' lijkt de Rosa-koek dusdanig op te zijn, dat Rosa amper of niet zijn best heeft gedaan om het verhaal echt te doen aansluiten bij Lo$. En waarom zou hij? Zijn fans zorgen wel voor de stoplappen.

Haha ja de fans maken er wel wat van. Oke ik geef toe dat "A Letter From Home" niet goed aansluit op Lo$. Maar ik ga nu niet zorgen voor "stoplappen".
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ui » ma apr 01, 2013 8:32 pm

Maarten schreef:
Ui schreef:Blijkbaar heeft Rosa niet het artistieke vermogen om het verhaal zo te schrijven, dat het past bij het karakter van Matilda. Een beetje schrijver had haar neer kunnen zetten als een lieve vrouw die verdrietig is om haar vader en haar broer. Ze had daarmee aan het geweten van Dagobert kunnen knagen. Maar bij Rosa moet alles driftig, driftiger en driftigst. Dat driftige zie je ook in Rosa's optreden op internet, in met name de jaren '90. (snik)

Ze is het gewoon zat na al die jaren en dat komt er in een keer uit :)

Ze is dus gefrustreerd. En hoe! Het een en ander doet Ui te veel aan Rosa's houding denken. (snotter)

Ui schreef:Dan had Donald Duck vast en zeker van zijn moeder, een pak slaag met die borstel gehad. Wat verwacht je anders, van Rosa?

Maarten schreef:Nee een pak slaag denk ik niet.

Waarom zou Matilda driftiger zijn dan Hortensia? Waarom deelt Matilda wel een klap uit met een borstel, terwijl de driftige Hortensia dat niet zou doen?

Maarten schreef:Trouwens, aangezien Rosa Hortense wilde gebruiken in "A Letter From Home", zou ze nog niet overleden moeten zijn.. Maar hij wist natuurlijk dat dat nooit werd goed gekeurd, dus neem ik aan dat Rosa Hortense dan als dood beschouwd.

Omdat het personage is afgekeurd, beschouwt Rosa het als dood? Dat zal vast niet.

Maarten schreef:
Ui schreef:Maar je noemt het geen "Donaldisme volgens Rosa", maar kortweg "Donaldisme". En zo wordt de naam Donaldisme gekaapt door de Rosa-wereld.
"Donaldisme volgens Rosa", dat kan toch beter "Rosaïsme" heten?

Mmmn ja over die naam heb ik helemaal niet gedacht. Kan admin de titel van het topic "Donaldisme Don Rosa" wijzigen naar "Rosaïsme".

De topictitel is op zich redelijk duidelijk, maar in het eerste bericht wordt "Donaldisme volgens Rosa" gaandeweg afgekort naar "Donaldisme".
Is RosaÎsme een betere titel voor het topic? Wat vindt men?

Ui schreef:Rosa heeft op internet (op DCML) verteld dat hij een voorkeur heeft voor "mammal ducks". Blijkbaar is Donald voor hem een mens in een eendenpak. Rosa lijkt zich wat te schamen voor de pratende eenden. Hij ziet ze als mensen en draaft daarin door. Barks zag de eenden ook als menselijk, maar liet ze wel uit een ei komen. Zo heeft hij aan Rosa een stamboom gestuurd waarin het woord "hatched" gebruikt wordt.

Maarten schreef:Ik zou trouwens graag dat stuk willen lezen...

DCML is een mailing list waar Don Rosa vroeger actief was, in met name de jaren '90. Vanaf de tijd van zijn laatste verhaal, 'A Letter From Home', verschijnt hij er nog zelden.
Zie bij http://www.mediafire.com/mcduck, het bestand "dcml_1995-2000.zip".
En voor de andere jaren (1992-1994, 2000-nu), zie http://nafsk.se/pipermail/dcml/.

Enkele jaren geleden was hij actief op het Italiaanse forum 'Il forum del Papersera'. Rosa schreef er in het Engels, maar verder weet Ui er weinig over.
http://www.papersera.net/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi

Maarten schreef:Sowieso moet je Donald Duck als mens beschouwen. Een van de oudste eenden werd 29.

Moet? Moet?
Donald Duck is geen gewone eend, maar een Disney-eend.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » wo apr 03, 2013 7:39 am

Ui schreef:Waarom zou Matilda driftiger zijn dan Hortensia? Waarom deelt Matilda wel een klap uit met een borstel, terwijl de driftige Hortensia dat niet zou doen?

Als Hortense gebruikt werd in het verhaal, zou er denk niet eens geslagen zijn :)

Ui schreef:Omdat het personage is afgekeurd, beschouwt Rosa het als dood? Dat zal vast niet.

Nja ik denk van wel. Hij wist dat hij de oude volwassen Hortense nooit zou mogen gebruiken. Dus ik denk dat hij Hortense wel als dood beschouwt, dat heb ik vooral uit de manier hoe Donald over zijn moeder praat. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Ui schreef:De topictitel is op zich redelijk duidelijk, maar in het eerste bericht wordt "Donaldisme volgens Rosa" gaandeweg afgekort naar "Donaldisme".
Is RosaÎsme een betere titel voor het topic? Wat vindt men?

Euhm ja misschien is het wel duidelijk, of andere McDrakers willen de titel per sé veranderden.

Ui schreef:DCML is een mailing list waar Don Rosa vroeger actief was, in met name de jaren '90. Vanaf de tijd van zijn laatste verhaal, 'A Letter From Home', verschijnt hij er nog zelden.
Zie bij http://www.mediafire.com/mcduck, het bestand "dcml_1995-2000.zip".
En voor de andere jaren (1992-1994, 2000-nu), zie http://nafsk.se/pipermail/dcml/.

Enkele jaren geleden was hij actief op het Italiaanse forum 'Il forum del Papersera'. Rosa schreef er in het Engels, maar verder weet Ui er weinig over.
http://www.papersera.net/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi

Ja dat weet ik, maar ik zou graag het stuk willen lezen over de zogenaamde zoogdier-eenden.

Ui schreef:Moet? Moet?
Donald Duck is geen gewone eend, maar een Disney-eend.

Nee, geen gewone eend. Donald Duck is een antropomorfisme (van menselijke gedaante).
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Koen » wo apr 03, 2013 7:27 pm

Werk je nog wel aan de site, Maarten?
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » wo apr 03, 2013 9:13 pm

Koen schreef:Werk je nog wel aan de site, Maarten?

Ja maar ik ga pas dingen plaatsen als ik meer heb. Ik ben bezg met de Clan McDuck. Als die af is ga ik er wat op zetten.
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Volgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron