Donaldisme Don Rosa

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » ma mei 27, 2013 8:52 pm

Iemand nog aanmerkingen op het stuk van Fergus?
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Oom Paspasu » ma mei 27, 2013 9:29 pm

Maarten schreef:Ze zijn dus verhuis na 1885

Moet zijn: verhuisd

In dit stuk staat veel dat niet direct over Fergus gaat. Bij Hortense vertelde je ongeveer hetzelfde verhaal. Je kan het flink inkorten en alleen dat wat echt over het personage gaat, laten staan. Dan heb je ook kans dat mensen de moeite nemen het te lezen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » di mei 28, 2013 4:59 pm

Oom Paspasu schreef:In dit stuk staat veel dat niet direct over Fergus gaat. Bij Hortense vertelde je ongeveer hetzelfde verhaal. Je kan het flink inkorten en alleen dat wat echt over het personage gaat, laten staan. Dan heb je ook kans dat mensen de moeite nemen het te lezen.

Klopt inderdaad. Ik heb wel wat weggelaten, maar echt flink ingekort is het niet geworden (je kan het zien op de site). Als ik meer weg haal dan snap je het denk niet meer.
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » di mei 28, 2013 7:03 pm

Ik had net even tijd dus maakte even de biografie van Quagmire McDuck. Dat is toch kort.
Quagmire zal waarschijnlijk iets na 1800 geboren moeten zijn. Quagmire was, in tegenstelling tot zijn broer, heel rijk. Zo rijk dat hij waarschijnlijk een eigen landgoed had. Hoe hij aan dit geld is gekomen, is onduidelijk. Geërfd lijkt hoogst onwaarschijnlijk aangezien familie McDuck een arme clan was. Wel heeft hij van zijn voorvader Hugh Seafoam McDuck een zilveren horloge en een goudenkunstgebit geërfd. Na zijn dood rond 1870 is het horloge en kunstgebit geërfd door zijn neefje Fergus McDuck. Quagmire had dus waarschijnlijk geen kinderen en al helemaal geen kleinkinderen, aangezien de kleinkinderen van zijn broer Dingus de laatste leden van de McDuck Clan zijn.
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Oom Paspasu » di mei 28, 2013 7:34 pm

In het stuk over Fergus: Wiskervilles moet Whiskervilles zijn.

Het is duidelijk dat je je alleen op Rosa (en Wikipedia) baseert en niet op Barks. In "Heirloom Watch" krijgt Dagobert de erfenis van Quagmire toebedeeld. Blijkbaar is die in 1954 net overleden. Over het horloge zegt Dagobert: "It ran faithfully for my grandfather and his grandfather, and it has run faithfully for me, for many, many years!" Volgens Rosa's stamboom moet het horloge dus van "Dirty" Dingus geweest zijn. Het "estate" dat in de erfenis genoemd wordt, is geen landgoed, maar erfgoed. Dat blijkt wel uit de plaatjes 8.5-7: Het is het robijntje dat in het hertenoog hoort. Blijkbaar was ook Quagmire arm.

Wikipedia geeft dus verkeerde informatie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Clan_McDuck#Quagmire_McDuck schreef:Quagmire McDuck was first mentioned by Carl Barks in the story "The Heirloom Watch", published on June, 1955.
Quagmire was a brother of Dingus McDuck. He had inherited his ancestor Hugh McDuck's silver watch. Apparently he was wealthy enough to have his own estate. When he died his watch was inherited by his nephew Fergus McDuck. His estate remained unclaimed until the time that his grandnephew Scrooge McDuck, by then owner of the watch, tried to claim it.[26]
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » di mei 28, 2013 8:10 pm

Oom Paspasu schreef:Het is duidelijk dat je je alleen op Rosa (en Wikipedia) baseert en niet op Barks. In "Heirloom Watch" krijgt Dagobert de erfenis van Quagmire toebedeeld. Blijkbaar is die in 1954 net overleden. Over het horloge zegt Dagobert: "It ran faithfully for my grandfather and his grandfather, and it has run faithfully for me, for many, many years!" Volgens Rosa's stamboom moet het horloge dus van "Dirty" Dingus geweest zijn. Het "estate" dat in de erfenis genoemd wordt, is geen landgoed, maar erfgoed. Dat blijkt wel uit de plaatjes 8.5-7: Het is het robijntje dat in het hertenoog hoort. Blijkbaar was ook Quagmire arm.

Ik heb het stuk over dat landgoed/erfgoed weggelaten. Rosa zegt daar (volgens mij) niets over. Ik heb het verhaal gelezen en blijkbaar was Quagmire niet rijk. Zijn erfgoed was alleen dat robijntje. Ik ga het op de site aanpassen. Rosa zal ook wel van mening zijn dat Quagmire niet rijk was.
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor N. Hoogvliet » ma jun 03, 2013 4:08 pm

donaldisme.simpsite.nl schreef:Fergus maakt het bekende schoenpoet kistje voor zijn zoon.

Dit moet natuurlijk zijn schoenpoets kistje.
Mijn favoriete personage: Knappe Kitty
Avatar gebruiker
N. Hoogvliet
Don Rosa fan
Member
 
Berichten: 49
Geregistreerd: di feb 19, 2013 4:58 pm
Woonplaats: Aarde

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Koen » ma jun 03, 2013 4:24 pm

Of schoenpoetskistje. :)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » ma jun 03, 2013 4:32 pm

Idd, heel erg bedankt!
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor N. Hoogvliet » di jun 04, 2013 6:31 pm

Maarten schreef:Idd, heel erg bedankt!

Geen dank hoor. Dit soort foutjes zijn er om verbeterd te worden.
Mijn favoriete personage: Knappe Kitty
Avatar gebruiker
N. Hoogvliet
Don Rosa fan
Member
 
Berichten: 49
Geregistreerd: di feb 19, 2013 4:58 pm
Woonplaats: Aarde

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » zo jun 09, 2013 1:19 pm

Een stuk over Ludwig von Drake. Ik heb trouwens Ludwig als personage geplaatst onder het kopje McDuck-Clan.
LUDWIG VON DRAKE

Algemene informatie:

Naam: Ludwig von Drake
Geslacht: Man
Nationaliteit: Oostenrijk, Verenigde Staten
Geboren: ca 1870
Gestorven: ca 1965
Beroep: Professor, leraar en uitvinder

Familie:

Vader: ?
Moeder: ?
Broers/zussen: ?
Partner: Matilda McDuck
Kinderen: -

Biografie:

Ludwig von Drake zal waarschijnlijk rond 1870 geboren moeten zijn, aangezien Rosa hem liet trouwen met de zus van Scrooge McDuck, Matilda McDuck, die geboren is in 1871. Hij werd geboren in Wenen (Oostenrijk). Daar groeide hij op, ging naar school en haalde diverse diploma’s. Echt veel is niet bekend over hem, omdat Rosa’s uitgever hem verbood Ludwig te gebruiken in zijn verhalen. Anders hadden we wellicht meer over hem geweten.

Rond 1910 zou Ludwig de vrouw van zijn leven hebben ontmoet. Omdat Lo$ XI in 1909 begon en Matilda McDuck (Ludwig’s toekomstige vrouw) met haar broer Scrooge McDuck mee reisde naar Afrika en omdat ze al snel weer naar huis kwam, zal zij rond 1910 weer terug in Duckburg geweest moeten zijn. Rond die tijd kwamen Ludwig en Matilda vermoedelijk in contact met elkaar. Waarschijnlijk was Ludwig in de VS, in Duckburg voor wetenschappelijke zaken. Het zal rond 1915 geweest moeten zijn wanneer Ludwig en Matilda trouwden. Of ze in Duckburg gingen wonen of in Wenen is onbekend. Waarschijnlijk wel aangezien Ludwig een eigen laboratorium heeft in Duckburg op panel 4.3 van "The Pied Piper of Duckburg".

Afbeelding
Ludwig von Drake

Aan het eind van Lo$ XI (1930) organiseren Matilda en haar zus Hortense een reünie, omdat hun broer Scrooge na ruim twintig jaar weer terug komt na Duckburg. Bij die reünie zijn Hortense, haar echtgenoot Quackmore Duck en hun kinderen Donald en Della aanwezig. Matilda staat niet met haar echtgenoot. Misschien zat Ludwig in het buitenland of hij had andere wetenschappelijk zaken. Of Ludwig en Matilda trouwde pas na 1930. Dit zou hoogst onwaarschijnlijk zijn aangezien het echtpaar dan 60 jaar was. Het meest voor de hand liggend is nog steeds dat hij getrouwd is rond 1915.

In "A Letter From Home" zie je Ludig’s vrouw Matilda die woont in Kasteel McDuck. Zij is, na de dood van Scottie McTerrier, de kasteelbewaakster van het familieslot van de McDucks. Waar Ludwig is weten we niet. Misschien was zij wel tijdelijk bewaakster totdat er iemand anders uit een omliggend dorp haar taak over nam. Zij bleef daar wellicht een paar weken en vertrok daarna weer naar Duckburg. Maar ook dit is onlogisch, want Huey, Dewey en Louie zeggen op panel 33.11 van "A Letter From Home" dat ze hun oudtante Matilda willen uitnodigen in Duckburg. Dat betekent dus dat Matilda niet in Duckburg woonde, maar echt in Schotland. Of Ludwig wel in Duckburg woonde, of dat hij in Oostenrijk woonde of dat hij misschien ook in Kasteel McDuck in Schotland woonde, is onbekend. Hoe het precies zat rond 1955 met Ludwig en Matilda en hun woonplaats weten we niet.

Aangezien Ludwig nog lang als weduwe heeft geleefd is Matilda iets na 1955 overleden. Hij bleef na de dood van zijn vrouw professor en interesseerde zich in van alles en nog wat. Zelf stierf Ludwig von Drake rond 1965.
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ui » zo jun 09, 2013 1:38 pm

Maarten schreef:Ludwig von Drake zal waarschijnlijk rond 1870 geboren moeten zijn, aangezien Rosa hem liet trouwen met de zus van Scrooge McDuck, Matilda McDuck, die geboren is in 1871.

Waar liet Rosa hem trouwen? In welk Disney-verhaal? (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » ma jun 10, 2013 9:00 pm

Ui schreef:
Maarten schreef:Ludwig von Drake zal waarschijnlijk rond 1870 geboren moeten zijn, aangezien Rosa hem liet trouwen met de zus van Scrooge McDuck, Matilda McDuck, die geboren is in 1871.

Waar liet Rosa hem trouwen? In welk Disney-verhaal? (snif)

Volgens Rosa trouwde Ludwig en Matilda met elkaar. Rosa liet Ludwig dus trouwen. Dat staat niet in een Disney-verhaal.
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ui » ma jun 10, 2013 9:24 pm

Maarten schreef:Rosa liet Ludwig dus trouwen. Dat staat niet in een Disney-verhaal.

Wat staat het wel? (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Oom Paspasu » ma jun 10, 2013 11:20 pm

Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron