Donaldisme Don Rosa

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » do apr 11, 2013 7:06 pm

Een nieuw stukje over Scrooge's vader; Fergus McDuck. Het is nog niet af. Meer volgt later. Tips en andere ideeën zijn erg welkom!


Algemene informatie:
Naam: Fergus McDuck
Geslacht: Man
Nationaliteit: Groot-Brittannië (Schotland)
Geboren: 1830
Gestorven: 1902
Beroep: Fabrieksarbeider

Familie:
Vader: "Dirty" Dingus McDuck
Moeder: Molly McDuck - Mollard
Broers/zussen: Angus "Pothole "McDuck (broer)
Jake McDuck (broer)
Partner: Downy McDuck - O'Drake
Kinderen: Scrooge McDuck (zoon)
Matilda McDuck (dochter)
Hortense McDuck (dochter)

Biografie
In 1830 werd Fergus McDuck geboren. Omdat Fergus op panel 1.2 van Lo$ VII zegt dat hij nooit Schotland heeft verlaten, zou hij dus in Schotland geboren moeten zijn (waarschijnlijk Glasgow). Fergus is de oudste zoon van “Dirty” Dingus en Molly McDuck. Het echtpaar kreeg nog twee zoons, Jake en Angus.

Hoe de jeugd van Fergus was weten we niet. Hij groeide waarschijnlijk op in Glasgow en werkte als jonge knul misschien in de stad. Hij en zijn broers hadden het niet breed thuis. Hun moeder was straatarm en volgens de ongepubliceerde schetsen van Lo$ I was hun vader mijnwerker.

Aangezien zijn eerste zoon Scrooge geboren werd in 1867, zou hij voor 1867 getrouwd moeten zijn. Hij trouwde met Downy O’Drake die, aan haar achternaam gezien, waarschijnlijk uit Ierland moest komen. Fergus woonde samen met zijn vrouw en broer Jake in een nederig huisje in Glasgow. Waarschijnlijk in Paisley Street 1313, zoals af te leiden is van het adres wat boven aan de brief staat die Scrooge schrijft op panel 1.1 van Lo$ III. Don Rosa laat ons in ongepubliceerde schetsen van Lo$ I zien dat Fergus als fabrieksarbeider werkte. Hij moest lange dagen maken om zijn vrouw te onderhouden die thuis de eindjes aan elkaar probeerde te verkopen.

In 1867 kregen ze hun eerste kind, zoon Scrooge, de laatste van de clan McDuck. Een paar jaar later, in 1871 kregen ze een dochter, Matilda. En in 1876 kregen ze nog een dochter, Hortense. In Lo$ I zie je dat het gezin het niet breed heeft. Ook kun je lezen dat Fergus zijn zoon op zijn tiende een schoenpoets kistje geeft, zodat hij ook wat geld kan verdienen voor zijn moeder en zusjes. Don Rosa laat ons zien dat het eerste muntje wat zijn zoon verdiend Scrooge inspireerde. Zijn zoon wil geld verdienen, op avontuur uit! Hij besluit naar Amerika te gaan, naar oom Angus, Fergus’ broer.

Wat er gebeurt met Fergus wanneer zijn zoon weg is weten we niet. Hij zal waarschijnlijk hebben gewerkt en voor de rest niets bijzonders mee hebben gemaakt. Wel zie je hem in Lo$ III, op panel 7.2. Dat zou waarschijnlijk in 1883 zijn, want deel 3 speelt zich af tussen 1882 en 1884. En aangezien Scrooge een brief schrijft waar hij alle seizoenen van het jaar beschrijft zou er dus een jaar om moeten zijn. Fergus leest daar een brief van zijn zoon, die opdat moment cowboy is.
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Koen » do apr 11, 2013 7:14 pm

Maarten schreef:Aangezien zijn eerste zoon Scrooge geboren werd in 1867, zou hij voor 1867 getrouwd moeten zijn.


Hoezo, wie zegt dit? Weet iemand meer over dergelijke gewoontes in de 19e eeuw?

Maarten schreef:Hij trouwde met Downy O’Drake die, aan haar achternaam gezien, waarschijnlijk uit Ierland moest komen.


Het kan ook dat een verre voorouder van Downy uit Ierland kwam. Maar volgens mij 'vindt' Rosa ook dat ze Iers was.

PS: Welke gemenerik noemt zijn kind nou Downy? :P
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » do apr 11, 2013 7:53 pm

Koen schreef:
Maarten schreef:Aangezien zijn eerste zoon Scrooge geboren werd in 1867, zou hij voor 1867 getrouwd moeten zijn.

Hoezo, wie zegt dit? Weet iemand meer over dergelijke gewoontes in de 19e eeuw?

Ik zat er over te twijfelen, maar volgens mij zijn ze getrouwd. En ik ben er eventjes van uitgegaan dat ze pas na hun trouwen kinderen kregen. En aangezien Scrooge in 1867 werd geboren, zouden ze dus voor 1867 getrouwd moeten zijn. Zeker weten doe ik het niet, maar ik denk dat in die tijd vanzelfsprekend kinderen kreeg na het huwelijk.

Koen schreef:
Maarten schreef:Hij trouwde met Downy O’Drake die, aan haar achternaam gezien, waarschijnlijk uit Ierland moest komen.

Het kan ook dat een verre voorouder van Downy uit Ierland kwam. Maar volgens mij 'vindt' Rosa ook dat ze Iers was.

Zou ook kunnen, maar haar wortels liggen in ieder geval in Ierland.

Koen schreef:PS: Welke gemenerik noemt zijn kind nou Downy? :P

Ja, elke keer als ik het typ en lees denk ik ja wat een naam.
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Oom Paspasu » do apr 11, 2013 9:28 pm

Maarten schreef:Volgens de ongepubliceerde schetsen van Lo$ I was hun vader mijnwerker.

Barks' "Hound of the Whiskervilles" 1.5: "My grandfather wore a miner's cap!" (Misschien kan ik dit er beter niet bijhalen, want we moeten niet gaan denken dat er zoiets als een Barks-Rosa universum bestaat.)
Maarten schreef:Zeker weten doe ik het niet, maar ik denk dat [men] in die tijd vanzelfsprekend kinderen kreeg na het huwelijk.

Pas nadat men weer gescheiden was?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » vr apr 12, 2013 1:56 pm

Oom Paspasu schreef:
Maarten schreef:Volgens de ongepubliceerde schetsen van Lo$ I was hun vader mijnwerker.

Barks' "Hound of the Whiskervilles" 1.5: "My grandfather wore a miner's cap!" (Misschien kan ik dit er beter niet bijhalen, want we moeten niet gaan denken dat er zoiets als een Barks-Rosa universum bestaat.)

Ik baseer alles op Rosa. Dus Barks' "Hound of the Whiskervilles" kan ik er niet bijhalen.
Oom Paspasu schreef:
Maarten schreef:Zeker weten doe ik het niet, maar ik denk dat [men] in die tijd vanzelfsprekend kinderen kreeg na het huwelijk.

Pas nadat men weer gescheiden was?

Huh, hoe bedoel je?
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Oom Paspasu » za apr 13, 2013 12:41 am

Maarten schreef:
Oom Paspasu schreef:
Maarten schreef:Zeker weten doe ik het niet, maar ik denk dat [men] in die tijd vanzelfsprekend kinderen kreeg na het huwelijk.

Pas nadat men weer gescheiden was?

Huh, hoe bedoel je?

Na het huwelijk, dus wanneer het huwelijk voorbij en afgelopen is.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » za apr 13, 2013 5:55 pm

Oom Paspasu schreef:Na het huwelijk, dus wanneer het huwelijk voorbij en afgelopen is.

Ow sorry ik bedoelde na het trouwen.
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » wo apr 17, 2013 6:25 pm

Binnenkort het levensverhaal van Fergus (complete versie) en zijn vrouw Downy O'Drake.
Dat jullie het even weten :P
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Scrooge$ » za mei 25, 2013 10:01 pm

Ik zie dat er al een tijd niks meer is verandert, maar misschien zou Maarten andere stamboomposters kunnen toevoegen zoals die van Barks.
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Oom Paspasu » za mei 25, 2013 11:40 pm

Scroogedollarteken schreef:Misschien zou Maarten andere stamboomposters kunnen toevoegen zoals die van Barks.

Maarten schreef:Ik baseer alles op Rosa.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » zo mei 26, 2013 11:53 am

Ik heb het druk met school, maar ik ben wel van plan weer verder te gaan. Het gaat nog even duren, maar ik ga weer schrijven!
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » zo mei 26, 2013 3:48 pm

Deze had ik vorige week nog gemaakt:
In 1830 werd Fergus McDuck geboren. Omdat Fergus op panel 1.2 van Lo$ VII zegt dat hij nooit Schotland heeft verlaten, zou hij dus in Schotland geboren moeten zijn (waarschijnlijk Glasgow). Fergus is de oudste zoon van “Dirty” Dingus en Molly McDuck. Het echtpaar kreeg nog twee zoons, Jake en Angus.

Hoe de jeugd van Fergus was weten we niet. Hij groeide waarschijnlijk op in Glasgow en werkte als jonge knul misschien in de stad. Hij en zijn broers hadden het niet breed thuis. Hun moeder was straatarm en volgens de ongepubliceerde schetsen van Lo$ I was hun vader mijnwerker.

Aangezien zijn eerste zoon Scrooge geboren werd in 1867, zou hij voor 1867 getrouwd moeten zijn. Hij trouwde met Downy O’Drake die, aan haar achternaam gezien, waarschijnlijk uit Ierland moest komen. Fergus woonde samen met zijn vrouw en broer Jake in een nederig huisje in Glasgow. Waarschijnlijk in Paisley Street 1313, zoals af te leiden is van het adres wat boven aan de brief staat die Scrooge schrijft op panel 1.1 van Lo$ III. Don Rosa laat ons in ongepubliceerde schetsen van Lo$ I zien dat Fergus als fabrieksarbeider werkte. Hij moest lange dagen maken om zijn vrouw te onderhouden die thuis de eindjes aan elkaar probeerde te knopen.

In 1867 kregen ze hun eerste kind, zoon Scrooge, de laatste van de clan McDuck. Een paar jaar later, in 1871 kregen ze een dochter, Matilda. En in 1876 kregen ze nog een dochter, Hortense. In Lo$ I kun je lezen dat Fergus zijn zoon op zijn tiende een schoenpoets kistje geeft, zodat hij ook wat geld kan verdienen voor zijn moeder en zusjes. Rosa laat ons zien dat het eerste muntje wat zijn zoon verdiend Scrooge inspireerde. Zijn zoon wil geld verdienen, op avontuur uit! Hij besluit naar Amerika te gaan, naar oom Angus, Fergus’ broer.

Wat er gebeurt met Fergus wanneer zijn zoon naar Amerika is gegaan, weten we niet. Hij zal waarschijnlijk hebben gewerkt en voor de rest niets bijzonders mee hebben gemaakt. Wel zie je hem in Lo$ III, op panel 7.2. Dat zou waarschijnlijk in 1883 zijn, want deel 3 speelt zich af tussen 1882 en 1884. En aangezien Scrooge een brief schrijft waar hij alle seizoenen van het jaar beschrijft zou er dus een jaar om moeten zijn. Fergus leest daar een brief van zijn zoon, die opdat moment cowboy is.

Rosa laat Fergus weer zien in Lo$ V. Daarin kun je lezen dat Kasteel McDuck, het familieslot, veel schulden heeft. Ze dreigen het zelfs kwijt te raken aan hun aartsrivalen, de Wiskervilles. Maar zijn zoon Scrooge heeft een cheque van tienduizend dollar, dat hij verdiend heeft in Amerika. Scrooge betaalt de achterstallige belastingen en het slot is in bezit van de laatste van de clan McDuck. Aan het eind van Lo$ V staan Fergus en Scrooge op het kasteel, uit te kijken over het landgoed van hun voorouders. Zijn zoon besluit na dit avontuur weer terug te gaan naar Amerika. Hij wil nog steeds rijk worden.

Rond 1896 zien we Fergus weer, in Lo$ VII, samen met zijn broer Jake. Hij verteld hem dat Scrooge in Australië zit. Fergus is trots op zijn zoon! Ook zie je dat Fergus en Jake in het kasteel wonen. Ze zijn dus verhuis na 1885, toen Scrooge het familieslot had gered.

Fergus werkte als fabrieksarbeider, maar voor 1897 moet hij zijn baan zijn kwijt geraakt. Dat heb ik geconcludeerd uit de brief die Scrooge ontvangt op panel 20.1 van Lo$ VIII. Downy schrijft dat Fergus en hun twee dochters naar werk hebben gezocht om de nieuwe schulden van Kasteel McDuck te betalen. Het vinden van werk is niet gelukt, aangezien Downy vraagt om geld. Ook schrijft ze dat zij probeert werk te zoeken, maar ze voelt zich zo moe de laatste tijd.

In 1897 overlijd Fergus’ vrouw, zoals te lezen is op panel 20.4 van Lo$ VIII. Downy werd begraven op het familie kerkhof, bij Kasteel McDuck. Deze vroeg dood zal hard hebben aangekomen bij hem. Na de dood leefde hij lange tijd samen met zijn twee dochters, Matilda en Hortense. Rosa laat ons ook zien (in "A Letter From Home") dat Fergus zich steeds meer in Kruisvaarders ging interesseren, omdat een van zijn voorvaderen Kruisvaarder was. Door zijn interesses kwam hij op het spoor van de schat die in Kasteel McDuck ligt. Hij vind de schat uiteindelijk niet. In "A Letter From Home" kun je lezen dat Scrooge jaren later, met behulp van zijn vaders aanwijzingen, de schat weet te vinden.

In 1902 schrijft zijn zoon dat hij voorgoed naar huis komt, terug naar Schotland. Zoals te lezen in Lo$ IX. De thuiskomst maakt de weduwnaar Fergus emotioneel. Waar zijn broer Jake is in dat verhaal is onbekend. Hij speelde lange tijd een rol, maar verdween na dit avontuur uit de verhaallijn van Lo$. Wanneer Scrooge in Schotland is wil hij laten zien dat hij daar thuishoort. Hij doet mee met verschillende Schotse spellen, maar merkt snel dat hij toch niet thuishoort in de Schotse Hooglanden. De mogelijkheden zijn beperkt en dus besluit hij te emigreren naar de Verenigde Staten. Zijn zussen gaan met hem mee, maar Fergus is te oud om nog te verhuizen. Schotland is zijn thuis en hij blijft daar tot de laatste adem. Scottie McTerrier wordt opzichter van het familielandgoed en zal voor de oude Fergus zorgen.

Op een vroege ochtend vertrekken Scrooge, Matilda en Hortense. Fergus ligt op dat moment nog te slapen en zou ook nooit meer wakker worden. Op de laatste bladzijde van Lo$ IX zie je dat zijn geest de laatste McDucks uitzwaait. Fergus sterft in 1902 en wordt begraven op het familiekerhof.

Kritiek of ideeën zijn welkom!
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » zo mei 26, 2013 4:30 pm

Ook heb ik dit op de site geplaatst inclusief plaatjes: http://donaldisme.simpsite.nl/McDuck-Clan
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Koen » zo mei 26, 2013 7:15 pm

Ziet er goed uit! Ik heb nog één vraagje over de site: Wat ga je eigenlijk plaatsen op ''Duckburg''?
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » zo mei 26, 2013 10:19 pm

Koen schreef:Ziet er goed uit! Ik heb nog één vraagje over de site: Wat ga je eigenlijk plaatsen op ''Duckburg''?

De geschiedenis en andere info over Duckburg
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron