Donaldisme Don Rosa

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Koen » wo apr 03, 2013 9:15 pm

Oké. De site is trouwens erg mooi!
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » wo apr 03, 2013 9:15 pm

Koen schreef:Oké. De site is trouwens erg mooi!

Dankje :) Heb je nog miss tips voor de site?
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Koen » wo apr 03, 2013 9:17 pm

Nee, nog niet. Dat kan ik niet, aangezien er nog niets opstaat. Tot nu toe heb ik dus alleen maar positief commentaar. ;)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » wo apr 03, 2013 9:19 pm

Koen schreef:Nee, nog niet. Dat kan ik niet, aangezien er nog niets opstaat. Tot nu toe heb ik dus alleen maar positief commentaar. ;)

Top haha. Maar van het weekend ga ik er dingen op plaatsen!
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Michiel Q » do apr 04, 2013 6:18 pm

Maarten schreef:Volgens mij denkt ook Rosa dat Donald bij zijn oma is opgevoed.

Don Rosa schreef:I've been seeing some "Donald as a youth" stories in the Egmont comics [...] I can't read the stories, but I think I'd like 'em -- the art seems to be depicting a timeless small-town period which, to *my* eyes, looks very early-1930's-ish, which would be when I'd want to see stories of DD's youth take place. It looks like they are doing it as I do with my stories where I set them in the 1950's, showing nothing beyond 1950's technology, but still just letting the readers decide for themselves when they want the story to take place.

Those of you who can read them -- what reason do they give for DD living with his Grandma? My attitude to the several old (Strobl, I think) stories that show this is the simple explanation that DD spends the summers or other holidays on the grandparents' farm, which is how it was with many American kids in the early-mid 20th Century.

Bron: http://nafsk.se/pipermail/dcml/2001-Feb ... 08664.html

Don Rosa schreef:I can't read the comics that I receive with the "Donny Duck" (so you called it) stories of Donald living on Grandma Duck's farm, so I don't know what reasons are given, if any, in the storyline to explain why he's not with his own parents. Egmont tells me that these stories make it clear that young Donald *permanently* lives on the farm and that his parents are obviously (to the readers) dead and gone. Izzat true?

But regardless of where his parents are when he grew up, where have they been for the past 10-20 years of his adulthood if they are still alive somewhere? If they live in another town, why haven't we ever seen them visit their family in Duckburg in even one instance in the past 37,579 Duck stories published worldwide? Even if they didn't want to associate with $crooge, why couldn't they have avoided him and visited with others? These are the questions that I would need to answer in any story in which I reintroduced Hortense McDuck. I don't know if I want to try anything so tricky.

My idea that she (and Matilda) had been living at Castle McDuck for many years could have simply not mentioned what happened to their husbands, and we could assume at least those two are "deceased" in unspoken terms. But at first Egmont refused to allow me to even use Matilda until I argued for at least her being there... she doesn't have children in Duckburg. But Egmont still said that if Hortense was alive, she would have appeared in comics long before now.

Bron: http://nafsk.se/pipermail/dcml/2003-June/017402.html
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » do apr 04, 2013 9:15 pm

Harstikke bedankt Michiel! Don Rosa denkt dus niet dat Donald opgroeide bij zijn oma. Want wat zou daar de reden van moeten zijn? Hij zegt dat Donald in de vakantie's zijn oma heeft bezocht op de boerderij. Maar dat hij er opgroeide ontkent (als ik het goed lees :) )
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr apr 05, 2013 7:59 am

Hij is hier verbaasd over het idee dat kleine Donald op de boerderij opgroeide. Hij geeft niet echt aan of hij zich erin kan vinden of niet, maar blijkbaar had hij zelf voor ogen dat Donald bij zijn ouders opgroeide. Waar zijn ouders later zijn gebleven, daar is hij niet echt uit, hij weet ook niet of het niet te lastig is om dit in een verhaal uit te leggen. Omdat hij Hortense niet mag gebruiken in strips blijkt dit niet nodig.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » vr apr 05, 2013 3:54 pm

Hortense McDuck staat op de site:
http://donaldisme.simpsite.nl/McDuck-Clan

Afbeeldingen komen er nog aan!
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » vr apr 05, 2013 11:36 pm

Ook de afbeeldingen heb ik bij Hortense geplakt. Tips zijn welkom!
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Koen » za apr 06, 2013 10:25 am

Die fout over Fort Duckburg staat er nog steeds in, onder het vierde plaatje.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » za apr 06, 2013 2:18 pm

Koen schreef:Die fout over Fort Duckburg staat er nog steeds in, onder het vierde plaatje.

Dankje! Het is aangepast.
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ui » zo apr 07, 2013 3:27 pm

Maarten schreef:
Ui schreef:Waarom zou Matilda driftiger zijn dan Hortensia? Waarom deelt Matilda wel een klap uit met een borstel, terwijl de driftige Hortensia dat niet zou doen?

Als Hortense gebruikt werd in het verhaal, zou er denk niet eens geslagen zijn :)

Hoe bedoel je? Dat Hortense gewapend is en daarom haar zoon kan uitschakelen zonder hem te slaan? Of geeft ze hem een trap? Wat bedoel je? (snik)

Maarten schreef:
Ui schreef:Omdat het personage is afgekeurd, beschouwt Rosa het als dood? Dat zal vast niet.

Nja ik denk van wel. Hij wist dat hij de oude volwassen Hortense nooit zou mogen gebruiken. Dus ik denk dat hij Hortense wel als dood beschouwt, dat heb ik vooral uit de manier hoe Donald over zijn moeder praat. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Misschien weet Rosa zelf niet, wat hij allemaal denkt. Als hij tegenwoordig nog actief was en Egmont besluiten zou om een serie over een bejaarde "Matilda en Hortensia" te maken, reken maar dat ze dan springlevend voor hem zijn. Gokt Ui.

Maarten schreef:
Ui schreef:De topictitel is op zich redelijk duidelijk, maar in het eerste bericht wordt "Donaldisme volgens Rosa" gaandeweg afgekort naar "Donaldisme".
Is RosaÎsme een betere titel voor het topic? Wat vindt men?

Euhm ja misschien is het wel duidelijk, of andere McDrakers willen de titel per sé veranderden.

Barksist Ui ziet "Rosaïst" natuurlijk als een scheldwoord. Dus Rosaïsten die zichzelf Rosaïsten noemen, dat is voor Ui een dijenkletser van een situatie. Haha! (snotter)

Ui schreef:DCML is een mailing list waar Don Rosa vroeger actief was, [...] Enkele jaren geleden was hij actief op het Italiaanse forum 'Il forum del Papersera'.

Maarten schreef:Ja dat weet ik, maar ik zou graag het stuk willen lezen over de zogenaamde zoogdier-eenden.

Dat wordt dan waarschijnlijk graven in de periode waarin het verhaal 'The Sign Of The Triple Distelfink' als nieuw verhaal besproken wordt. Ui meent zich iets te herinneren over "water broke". Maar misschien was dat in een nachtmerrie, na het lezen van te veel Rosa - en dat doet Ui al gauw.
Er is geen "stuk". Het gaat om bijdragen van Rosa aan een mailing list. Wil je gek worden, ga ze dan vooral lezen.

Maarten schreef:
Ui schreef:Donald Duck is geen gewone eend, maar een Disney-eend.

Nee, geen gewone eend. Donald Duck is een antropomorfisme (van menselijke gedaante).

Moet een "antropomorfisme" per definitie geboren zijn zoals een mens geboren is? Is de op Wikipedia getoonde humanoïde robot Asimo een antropomorfisme en dús geboren zoals een mens?

Don Rosa schreef:I've been seeing some "Donald as a youth" stories in the Egmont comics [...] I can't read the stories, but I think I'd like 'em

Thank You God. Is dat even een opluchting. Nu de voorwaarden nog.

Don Rosa schreef:-- the art seems to be depicting a timeless small-town period which, to *my* eyes, looks very early-1930's-ish, which would be when I'd want to see stories of DD's youth take place. It looks like they are doing it as I do with my stories where I set them in the 1950's, showing nothing beyond 1950's technology, but still just letting the readers decide for themselves when they want the story to take place.

Rosa laat niets nieuwers zien dan techniek uit de jaren '50, maarrr... hij is "still just letting the readers decide for themselves when they want the story to take place". Gelooft hij het zelf?

Don Rosa schreef:Those of you who can read them -- what reason do they give for DD living with his Grandma? My attitude to the several old (Strobl, I think) stories that show this is the simple explanation that DD spends the summers or other holidays on the grandparents' farm, which is how it was with many American kids in the early-mid 20th Century.

Rosa's "attitude" is dus een stoplap om voor zichzelf te verklaren, waarom Donald reeds bij Tony Strobl woont bij Oma Duck. De man is zo onverbeterlijk eigenwijs, dat zelfs als hij bewijs van tegendeel ziet, hij er nog een draai aan probeert te geven om zichzelf alsnog gelijk te geven. Dit toont een mate van geloofsgestoordheid.

A: Donald heeft geen matrozenpet.
B: Die heeft hij wel.
A: Dat is dan een geleende matrozenpet.

Laat iemand Ui nu eens uitleggen, wat zo interessant aan zo'n knullige manier van eigenwijs doordraven. Iemand? (snik)

Don Rosa schreef:I can't read the comics that I receive with the "Donny Duck" (so you called it) stories of Donald living on Grandma Duck's farm, so I don't know what reasons are given, if any, in the storyline to explain why he's not with his own parents. Egmont tells me that these stories make it clear that young Donald *permanently* lives on the farm and that his parents are obviously (to the readers) dead and gone. Izzat true?

Zie toch hoe Rosa doordraaft. Volgens zijn houding zou Disney ook moeten uitleggen in het verhaal, waarom hier een pratende, aangeklede eend rondloopt. Volgens de Disney-traditie woont Donald bij zijn oma. Wie daar tegenin gaat is eigenwijs en eigenlijk niet meer met Disney bezig.
Zie het verschil met Barks. Die geeft nergens uitleg over hoe het toch komt, dat Kwik, Kwek en Kwak bij hun oom wonen. Terwijl hun aanwezigheid bij Donald, officieel nog steeds gaat om een logeerpartij. Misschien spelen al die Barksverhalen zich af in de schoolvakanties?

Don Rosa schreef:But regardless of where his parents are when he grew up, where have they been for the past 10-20 years of his adulthood if they are still alive somewhere? If they live in another town, why haven't we ever seen them visit their family in Duckburg in even one instance in the past 37,579 Duck stories published worldwide? Even if they didn't want to associate with $crooge, why couldn't they have avoided him and visited with others? These are the questions that I would need to answer in any story in which I reintroduced Hortense McDuck. I don't know if I want to try anything so tricky.

Zie toch hoe de man doordraait. Maarten, weet je zeker dat je je jeugd wil verspillen aan dergelijk krankzinnig gedrein over Donald Duck?
Rosa lijkt voor zichzelf te willen verdedigen dat hij strips leest die bedoeld zijn voor kinderen. In zijn strijd tegen die schijn van kinderachtigheid, laat hij een kinderachtigheid zien die geen grenzen kent. Je mag het elders niet zeggen, waar beheerders kruipen voor een Rosa-tekening, maar Rosa toont met dergelijk geratel een zekere mate van krankzinnigheid. En wie dat niet ziet, die is wat Ui betreft, ook krankzinnig. Ja, Rosa-gelovigen weest u maar beledigd. De beledigingen kunnen niet altijd van één kant komen. Rosa heeft de draak gestoken met Disney-tradities en verwacht zelf onaantastbaar te zijn? Dat zouden veel machtsbeluste gelovigen wel willen.

Don Rosa schreef:My idea that she (and Matilda) had been living at Castle McDuck for many years could have simply not mentioned what happened to their husbands, and we could assume at least those two are "deceased" in unspoken terms. But at first Egmont refused to allow me to even use Matilda until I argued for at least her being there... she doesn't have children in Duckburg. But Egmont still said that if Hortense was alive, she would have appeared in comics long before now.

Ja hoor, daar is het woord "deceased" weer. Laat Ui zich maar troosten dat Rosa's werk vooralsnog zelf "deceased" is. In Rosa's dichtgetimmerde wereld van dood en verderf valt weinig te beleven, dus navolging zal beperkt zijn. Rosa krijgt vooral nog aandacht van mensen die zelf niet kunnen tekenen en die blijkbaar niet kunnen begrijpen dat de Duckfamilie draait om ooms, tantes en grootouders. Een keuze die doelbewust vermijdt, dat ouders belachelijk worden gemaakt. Sommige mensen zullen die wereld van ooms, tantes en grootouders nooit snappen. Die mensen hebben misschien een stoornis in hun fantasie:

moeder: "Er was eens..."
kind: "Wanneer? Wanneer! Ik moet weten wanneer! Want ik ben zo super-intelligent, dat ik niet om kan gaan met zo'n vage tijdsbepaling!"
moeder: "... in een land hier ver vandaan..."
kind: "Waar? Welk land? Ik kan niet slapen als u dat land niet eerst op de globe aanwijst!"

Zo kinderachtig en dom kan de Rosa-wereld zijn. (snotter)

Maarten schreef:Harstikke bedankt Michiel! Don Rosa denkt dus niet dat Donald opgroeide bij zijn oma. Want wat zou daar de reden van moeten zijn?

De reden daarvan is, dat Rosa weinig heeft met de Disney-wereld. Zelf kan hij geen populaire strippersonages bedenken, dus laat hij eigen strippersonages kruipen onder de huid van de Disney-eenden. Rosa de sluipwesp, als het ware. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Oom Paspasu » zo apr 07, 2013 4:23 pm

Maarten schreef:Donald Duck is een antropomorfisme (van menselijke gedaante).

Een eend van menselijke gedaante is een mensvorm die kwaakt, in de sloot zwemt en eieren legt. Antropomorf is letterlijk van menselijke vorm, maar wordt meestal gebruikt om menselijke eigenschappen toegekend aan niet-mensen aan te duiden. "Het zonnetje lacht." Wanneer dit consequent wordt toegepast op een dierlijk personage, dan is het een antropomorf dier. Dit kan in verschillende gradaties gebeuren: Rakker heeft ook menselijke eigenschappen, maar veel minder dan Donald. Donald is bijna gewoon een mens. In sommige verhalen zijn eenden en honden familie, wat ik altijd erg grappig vind, of Donald gaat op eendenjacht, of eenden eten eend. In andere verhalen is er sprake van identificatie van onze antropomorfe vrienden met normale eenden, of wordt het hele verschil antropomorf dier <-> gewoon dier in de war gebracht.
Zie: http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/M ... yConfusion
Ui schreef:Rosa laat niets nieuwers zien dan techniek uit de jaren '50, maarrr... hij is "still just letting the readers decide for themselves when they want the story to take place". Gelooft hij het zelf?

Het ligt er niet heel dik bovenop dat het in de jaren vijftig afspeelt. De Nederlandse redactie denkt dat kinderen oude verhalen niet meer snappen omdat er toen nog geen mobieltjes waren, maar ik denk dat dat best meevalt. Ik had vroeger nooit het idee dat Rosa's verhalen niet in onze tijd spelen. Wij hadden ook een oude zwartwit-tv en van Donald verwacht je toch ook niet dat hij de nieuwste dingen kan betalen. Alleen het einde van Lo$ bracht me in verwarring, vanwege de vastgestelde tijdlijn.
Don Rosa schreef:We could assume at least those two are "deceased" in unspoken terms.

Dit is een logisch gevolg van het plaatsen van de levens van de personages langs een tijdlijn. Geen auto-ongelukken en zelfmoorden hier, enkel een losse suggestie. Maar waar zelfs Rosa niet verder de geschiedenis invult, gaan de Rosaïsten verder. Zie ook: http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?id=1294
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ui » zo apr 07, 2013 4:48 pm

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Rosa laat niets nieuwers zien dan techniek uit de jaren '50, maarrr... hij is "still just letting the readers decide for themselves when they want the story to take place". Gelooft hij het zelf?

Het ligt er niet heel dik bovenop dat het in de jaren vijftig afspeelt. De Nederlandse redactie denkt dat kinderen oude verhalen niet meer snappen omdat er toen nog geen mobieltjes waren, maar ik denk dat dat best meevalt. Ik had vroeger nooit ...

Vroeger, zegt hij! Haha! (snif)

Oom Paspasu schreef:Ik had vroeger nooit het idee dat Rosa's verhalen niet in onze tijd spelen. Wij hadden ook een oude zwartwit-tv en van Donald verwacht je toch ook niet dat hij de nieuwste dingen kan betalen.

Toen waren er nog geen of weinig mobieltjes. Dat "vroeger", waarmee u vast de jaren '90 bedoelt, is voor veel lezers een tijdperk van voordat ze geboren zijn. Tegenwoordig is een bijna-vierkante kleurenbeeldbuis (4:3) al ouderwets. Zelfs het woord "beeldbuis".
Ja, Oom Paspasu, de tijden veranderen sneller dan ooit. Vandaag kan al gisteren wezen! (snik)

Oom Paspasu schreef:Alleen het einde van Lo$ bracht me in verwarring, vanwege de vastgestelde tijdlijn.

Dat is dan een gebrek in het verhaal. Een gebrek in Rosa's visie, dus. Ui neemt aan, dat Lo$ niet je eerste Duck-verhaal was en dat je reeds vele Disney-verhalen kende. Als je dan in verwarring wordt gebracht, is dat een gebrek van de verteller.

Oom Paspasu schreef:
Don Rosa schreef:We could assume at least those two are "deceased" in unspoken terms.

Dit is een logisch gevolg van het plaatsen van de levens van de personages langs een tijdlijn.

Disney maakt geen gebruik van een tijdlijn. Rosa zit de Disney-wereld een tijdlijn op te dringen en komt daarmee zelf, het ene na het andere probleem tegen. Een verstandig mens zou zich afvragen of zo'n tijdlijn dan wel houdbaar is, maar Rosa verft zichzelf liever de hoek van de kamer in.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Michiel Q » zo apr 07, 2013 9:07 pm

Oom Paspasu schreef:Alleen het einde van Lo$ bracht me in verwarring, vanwege de vastgestelde tijdlijn.

Ergens in de jaren '90 trof ik 't volledige Levensverhaal in de tweedehandsbak van "mijn" stripwinkel. Die albums heb ik toen laten staan, omdat ik de jaartallen op de covers niet snapte. "Daar klopt toch niks van!" Een jeugd in 1877 strookte niet met mijn verwachtingen, want ik ging uit van 'n eigentijdse Dagobert. Van Don Rosa had ik nog nooit gehoord.
Laatst bijgewerkt door Michiel Q op zo apr 07, 2013 9:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron