Donaldisme Don Rosa

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ui » zo apr 07, 2013 9:14 pm

Michiel Q schreef:Die albums heb ik toen laten staan

Waar is het sindsdien misgegaan? Haha! (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Oom Paspasu » ma apr 08, 2013 12:25 am

Van Oom Dagobert kan je nog wel zeggen dat hij héél erg, onmogelijk erg oud is, maar Kwik, Kwek en Kwak kunnen niet zó lang kind blijven. Daar zat voor mij het probleem. Bij het lezen van andere Rosa-verhalen had ik vroeger (ja, vroeger, want nu niet meer) niet het idee dat ze niet speelden in de tijd waarin ik het las. Misschien verschilden de jaren '50 technologisch minder van de jaren '90 dan de jaren '90 van onze huidige tijd. Toch denk ik dat een kind vandaag de dag een strip kan lezen waarin iemand een telefooncel benut, zonder te denken dat het verhaal in het verleden speelt.
Ik vind niet dat het er bij Rosa dik bovenop ligt dat het in de jaren '50 speelt, niet voor de argeloze lezer. Daarnaast bevatten ook veel andere verhalen aanwijzingen voor de tijd waarin ze zich afspelen (en normaliter ook geschreven zijn). Het zijn juist de verhalen waarin de hedendaagse technologie een rol speelt, die snel ouderwets worden.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ui » ma apr 08, 2013 9:09 am

Oom Paspasu schreef:Het zijn juist de verhalen waarin de hedendaagse technologie een rol speelt, die snel ouderwets worden.

Barks tekende de hedendaagse technologie. Zo heeft Donald in 1947 een wasmachine en een vriezer, te zien in een grap waarin Donald ze door elkaar haalt.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++178-05
De enorme, lompe supercomputer van Dagobert in 'The Golden River' (1957) is tegenwoordig lachwekkend, maar was toen hedendaagse technologie. Zie de zogenaamde IBM mainframes.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++21-02
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_mainframe
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_700/7000_series
En neemt Donald niet ergens een douche, in de jaren '40 of '50? Ook dat was modern. In Nederland moest, in de jaren '50, menig gezin naar een badhuis of gebruikmaken van een wastobbe.

Ui heeft ergens gelezen, dat Duckstad in het Nederland van de jaren '50 futuristisch overkwam, vanwege de moderne technologie in de verhalen.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Michiel Q » ma apr 08, 2013 3:25 pm

Ui schreef:Waar is het sindsdien misgegaan? Haha! (snotter)

Mijn interesse in Rosa's verhalen werd gewekt door 'n artikel in Stripschrift. Een alter ego van Ui had daar zijn medewerking aan verleend. Dus eigenlijk is het de schuld van Ui. Haha! (snik)

Oom Paspasu schreef:Toch denk ik dat een kind vandaag de dag een strip kan lezen waarin iemand een telefooncel benut, zonder te denken dat het verhaal in het verleden speelt.

Sterker nog, kinderen zijn zich zelden bewust dat 'n verhaal NIET in 't heden speelt. Weet zo'n kind veel wanneer zo'n strip werd getekend. Kuifje dateert van vóór de Tweede Wereldoorlog, Suske & Wiske ontstonden vlak erna. Was jij daarmee bezig als kind? Zelfs bij Lucky Luke heeft 'n kind niet onmiddellijk door dat 't in 't verleden speelt. Hij is gewoon cowboy.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » ma apr 08, 2013 4:21 pm

Bedankt voor al jullie reacties! Heel veel reacties! Op een paar reacties wil ik ook even reageren.

Ui schreef:Hoe bedoel je? Dat Hortense gewapend is en daarom haar zoon kan uitschakelen zonder hem te slaan? Of geeft ze hem een trap? Wat bedoel je? (snik)

Stel dat Hortense gebruikt zou worden in het verhaal "A Letter from Home" dan zou het verhaal er heel anders uit hebben gezien. En dat slaan is dan erg onbelangrijk.

Ui schreef:Misschien weet Rosa zelf niet, wat hij allemaal denkt. Als hij tegenwoordig nog actief was en Egmont besluiten zou om een serie over een bejaarde "Matilda en Hortensia" te maken, reken maar dat ze dan springlevend voor hem zijn. Gokt Ui.

Ja dat is zeker waar. Helemaal mee eens. Maar aangezien Hortense's leeftijd zou ze rond 1960 waarschijnlijk zijn gestorven, aan (gewoon) ouderdom.

Ik weet niet of jullie de site al hebben gezien? Er zijn nog wat aanpassingen (bij de McDuck Clan). Tips zijn van harte welkom!
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ui » ma apr 08, 2013 5:28 pm

Maarten schreef:Bedankt voor al jullie reacties! Heel veel reacties!

Hoe ga je betalen? Cheque of contant? Haha! (snik)

Michiel Q schreef:
Ui schreef:Waar is het sindsdien misgegaan? Haha! (snotter)

Mijn interesse in Rosa's verhalen werd gewekt door 'n artikel in Stripschrift. Een alter ego van Ui had daar zijn medewerking aan verleend. Dus eigenlijk is het de schuld van Ui. Haha! (snik)

Een alter ego van Ui had daar zijn medewerking aan verleend!?! Welke Stripschrift? Welk artikel?
Deze zaak moet tot op de bodem uitgezocht worden! Waarschijnlijk gaat het om iemand die Ui's naam als pseudoniem gebruikt om zichzelf meer gezag te geven.

Maarten schreef:
Ui schreef:Hoe bedoel je? Dat Hortense gewapend is en daarom haar zoon kan uitschakelen zonder hem te slaan? Of geeft ze hem een trap? Wat bedoel je? (snik)

Stel dat Hortense gebruikt zou worden in het verhaal "A Letter from Home" dan zou het verhaal er heel anders uit hebben gezien. En dat slaan is dan erg onbelangrijk.

Hoe weet je, of het verhaal er dan heel anders uit hebben gezien? En hoe weet je, of dat slaan dan erg onbelangrijk is?

Maarten schreef:
Ui schreef:Misschien weet Rosa zelf niet, wat hij allemaal denkt. Als hij tegenwoordig nog actief was en Egmont besluiten zou om een serie over een bejaarde "Matilda en Hortensia" te maken, reken maar dat ze dan springlevend voor hem zijn. Gokt Ui.

Ja dat is zeker waar. Helemaal mee eens. Maar aangezien Hortense's leeftijd zou ze rond 1960 waarschijnlijk zijn gestorven, aan (gewoon) ouderdom.

Weer een dode! Ui blijft rouwkaarten kopen! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » ma apr 08, 2013 6:19 pm

Ui schreef:Hoe weet je, of het verhaal er dan heel anders uit hebben gezien? En hoe weet je, of dat slaan dan erg onbelangrijk is?

Haha jaja dat weet ik niet. Maar laten we stoppen met dat gedoe over hoe het gegaan zou zijn en of Hortense haar zoon geslagen zou hebben.
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Michiel Q » ma apr 08, 2013 6:31 pm

Ui schreef:Een alter ego van Ui had daar zijn medewerking aan verleend!?! Welke Stripschrift? Welk artikel?

- Pieter van Cleef, ‘Don Rosa. Duckman in de kleinste details’ in: Stripschrift 6 (1998) blz. 4-13.

Eigenlijk gaat 't om twee artikelen, waarvan 't tweede 'n interview is. Op de laatste pagina schrijft Van Cleef: "Met dank aan Arthur de Wolf, Harry Fluks en Daniël van Eijmeren voor hun tips en aanbevelingen."
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ui » ma apr 08, 2013 6:43 pm

Maarten schreef:Maar laten we stoppen met dat gedoe over hoe het gegaan zou zijn en of Hortense haar zoon geslagen zou hebben.

Heeft Ui weer de smaak van het Rosaïstisch graven te pakken, wordt het verboden! (huil huil)

Michiel Q schreef:
Ui schreef:Een alter ego van Ui had daar zijn medewerking aan verleend!?! Welke Stripschrift? Welk artikel?

- Pieter van Cleef, ‘Don Rosa. Duckman in de kleinste details’ in: Stripschrift 6 (1998) blz. 4-13.

Eigenlijk gaat 't om twee artikelen, waarvan 't tweede 'n interview is. Op de laatste pagina schrijft Van Cleef: "Met dank aan Arthur de Wolf, Harry Fluks en Daniël van Eijmeren voor hun tips en aanbevelingen."

Huh? Zo ziet men maar, hoe relatief makkelijk het is om ergens een naam vermeld te krijgen en hoe moeilijk die te verwijderen kan zijn. (snotter)

Pieter van Cleef was Roepredacteur en is later striptekenaar geworden. Gaat het om een lovend artikel over Rosa? Van Cleef heeft later mooier tekenwerk afgeleverd dan Rosa ooit zal doen.
http://vancleef-illustration.com/
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » ma apr 08, 2013 6:46 pm

Ging het artikel over Rosa, Michiel? En waar kan ik dat dan vinden? Ik zou het graag willen lezen :)
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ui » ma apr 08, 2013 6:55 pm

Maarten schreef:Ging het artikel over Rosa, Michiel? En waar kan ik dat dan vinden? Ik zou het graag willen lezen :)

Niet zo doorvragen. Michiel heeft het vast veel te druk om hier nog verder over te schrijven. Laten we het over iets belangrijkers hebben. (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Michiel Q » ma apr 08, 2013 7:02 pm

Maarten schreef:Ging het artikel over Rosa, Michiel? En waar kan ik dat dan vinden? Ik zou het graag willen lezen :)

Michiel Q schreef:- Pieter van Cleef, ‘Don Rosa. Duckman in de kleinste details’ in: Stripschrift 6 (1998) blz. 4-13.

Hier na te bestellen: http://www.stripschrift.nl/index.php?pa ... ist&ss=313
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Ui » ma apr 08, 2013 7:35 pm

Michiel Q schreef:Hier na te bestellen: http://www.stripschrift.nl/index.php?pa ... ist&ss=313

Kortom, ze zitten er na 15 jaar nog mee. Wie maakt ze los? Wie maakt ze los? Haha! (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Oom Paspasu » di apr 09, 2013 1:16 am

Haha!
Stel dat Hortense gebruikt zou worden in het verhaal "A Letter from Home" dan zou het verhaal er heel anders uit hebben gezien.

Zouden ze dan de schat niet hebben gevonden?
Ui schreef:Barks tekende de hedendaagse technologie.

En vergeet niet de vaatwasser! Sorry, Maarten, voor het vervuilen van je mooie topic!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Donaldisme Don Rosa

Berichtdoor Maarten » di apr 09, 2013 2:58 pm

Oom Paspasu schreef:Zouden ze dan de schat niet hebben gevonden?

Weet ik veel
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron