Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor dom blondje » di jan 09, 2007 3:01 pm

Wat voor fouten zitten dan in die verhaallijn. Ik merk er anders niks van?
dom blondje
 

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 10, 2007 1:29 am

dom blondje schreef:Wat voor fouten zitten dan in die verhaallijn. Ik merk er anders niks van?

Eén voorbeeld waar Frank Jonker mij op wees:

In 'De kaarten van Columbus' vist Guus de verloren gewaande Gouden Helm op. Volgens een oude wet van Karel de Grote uit 792, die nooit ingetrokken is, heeft iedereen die land ontdekte op ontdekkingsreizen recht op bezit van dat land. De Gouden Helm die in Noord-Amerika is gevonden, is het bewijs dat in die tijd (ver voor Columbus) iemand in Noord-Amerika is geweest. Bezitter des Helms wordt dus bezitter van Noord-Amerika. Maar dan duiken er allemaal oudere spullen op, die erop wijzen dat al eerder beschavingen in Noord-Amerika zijn geweest en die volgens die wet dat land dus mogen opeisen. Iedereen gaat op jacht naar die voorwerpen. Maar Rosa heeft er niet aan gedacht dat die wet pas gold vanaf 792, dus die klopjacht, waar het hele verhaal om draait, is overbodig.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Dom Blondje » wo jan 10, 2007 3:35 pm

Je hebt helemaaal gelijk. Ik heb er nooit op gelet. Maar de verhaalijn wordt er toch niet slecht van. Er zit gewoon een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelllllllllllllllllllllllllllllllllleeeee domme fout in. Maarr zo dom dat het niet opvalt. Maar dat heeft toch niks te maken met de verhaallijn.
Dom Blondje
 

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 10, 2007 8:08 pm

Jawel, want de heel grote, heel domme fout ondermijnt de verhaallijn. Want het uitgangspunt van het verhaal, waar alles om draait, klopt al niet meer.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor duckduck » wo jan 10, 2007 11:04 pm

??????? schreef:Ik vond het ook erg mooi toen carl barks olieschilderijen achterop de donald duck extra stonden. Dat is een stuk beter dan reclame, wat ze steeds vaker doen.

Heb je wel door dat juist met die reclame het blad niet al te duur wordt? Adverteerders betalen goud geld voor de achterkant van zo'n nummer. Zouden ze dat niet doen, dan zou jij waarschijnlijk meer gaan betalen voor je donald duck extra. Natuurlijk is zo'n mooi olieschilderij of iets anders redactioneels leuker, dat zullen de mensen bij Duck zelf ook vast vinden. Maar als het blad te duur wordt gaan minder mensen het kopen en dat zou ook niet goed zijn, toch?
duckduck
 

Berichtdoor De steenrijke eend » do jan 11, 2007 9:34 am

??????? schreef:Ik vond het ook erg mooi toen carl barks olieschilderijen achterop de donald duck extra stonden. Dat is een stuk beter dan reclame, wat ze steeds vaker doen. Ik vindt het zonde dat veel Barks en Rosa covers of illustrstie niet of allleen lelijk bewerkt worden gepubliceerd

Mooie tijden,mooie tijden.
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor Dromer » vr jan 12, 2007 6:55 pm

Het waren ook mooie tijden toen Rosa nog verhalen maakte, en veel tekenaars nog mooi tekende. Nu is het zo dat als Rosa 2 verhalen per jaar tekent heyt veel is. En als er een nieuw verhaal wordt gemaakt, er veel aandacht aan wordt besteed. De oude disney tijd was in veel opzichte beter. Laten we hier allleen bij Don Rosa blijven.

Zo vind ik dat Raso meer verhalen moet tekenen, die meer weg hebben van zijn begin tijd, dan van zijn recent werk.
Dromer
 

Berichtdoor $crooge McDuck » vr jan 12, 2007 7:03 pm

Ach kom, Rosa blijft goed. Als het niet allemaal precies klopt is het toch nog beter doordacht, hoor!
$crooge McDuck
New member
 
Berichten: 5
Geregistreerd: vr jan 05, 2007 6:50 pm

Berichtdoor duckduck » za jan 13, 2007 1:46 am

$crooge McDuck schreef:Ach kom, Rosa blijft goed. Als het niet allemaal precies klopt is het toch nog beter doordacht, hoor!

Die logica snap ik niet. Leg uit!
duckduck
 

Berichtdoor Hans » za jan 13, 2007 8:31 pm

Aangezien ik de voorkeur aan Barks geef, zou ik zeggen, qua tekenaar is barks niet te verbeteren. Helaas voor Rosa.
Hans
Member
 
Berichten: 168
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 3:23 am
Woonplaats: 15 km van Belgie

Berichtdoor ???????? » za jan 13, 2007 9:25 pm

Maar dat houd niet in dat Rosa niet goed kan zijn. Hij is niet zo goed als Barks, maar ook niet super slecht.
????????
 

Berichtdoor Luigi » vr jan 19, 2007 5:19 pm

Rockerduck schreef:
dom blondje schreef:Wat voor fouten zitten dan in die verhaallijn. Ik merk er anders niks van?

Eén voorbeeld waar Frank Jonker mij op wees:

In 'De kaarten van Columbus' vist Guus de verloren gewaande Gouden Helm op. Volgens een oude wet van Karel de Grote uit 792, die nooit ingetrokken is, heeft iedereen die land ontdekte op ontdekkingsreizen recht op bezit van dat land. De Gouden Helm die in Noord-Amerika is gevonden, is het bewijs dat in die tijd (ver voor Columbus) iemand in Noord-Amerika is geweest. Bezitter des Helms wordt dus bezitter van Noord-Amerika. Maar dan duiken er allemaal oudere spullen op, die erop wijzen dat al eerder beschavingen in Noord-Amerika zijn geweest en die volgens die wet dat land dus mogen opeisen. Iedereen gaat op jacht naar die voorwerpen. Maar Rosa heeft er niet aan gedacht dat die wet pas gold vanaf 792, dus die klopjacht, waar het hele verhaal om draait, is overbodig.

Er zit ook een fout in 'De kroon van de kruisvaarders'.
Nuja, het is geen fout van de verhaallijn. Rosa's verhalen zijn altijd best leerzaam als hij tenminste de juiste informatie verschaft.
In 'De kroon van de kruisvaarders' zit de clou hem eigenlijk in de overgang van de Juliaanse naar de Gregoriaanse kalender waardoor er in oktober 1582 tien dagen werden geschrapt. Donald merkte toen op dat het eigenlijk zondag de 22e zou moeten zijn in plaats van vrijdag de 13e (dit wordt in het verhaal uitgelegd).
Echter, bij de overgang van de twee kalenders liepen de weekdagen zonder onderbreking door! Dus dan zou het alsnog vrijdag de 22e zijn. Maar ook hier zit een foutje. Don Rosa houdt vrijdag 13 oktober 1307 aan als reden voor vrijdag de 13e. Hij heeft het mooi zitten uitpluizen en ziten uitrekenen. Maar in 1307 was het verschil tussen de Juliaanse kalender en de Gregoriaanse kalender nog geen 10 dagen. Volgens mijn berekeningen komen we uit op vrijdag de 20e. Al met al leuk bedacht door Rosa, maar niet helemaal juist.
Ik wens niet geassocieerd te worden met die infantiele loodgieter!
Luigi
Member
 
Berichten: 140
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 4:51 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 19, 2007 11:59 pm

Pfoeh.. ik heb geprobeerd het na te rekenen, maar ik kom er niet helemaal uit met die data. Ik weet maar heel globaal iets van die kalenders en stuff enzo. Misschien moet een zekere vleermuis hier maar naar kijken?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Luigi » za jan 20, 2007 4:37 am

Dit is wat ik weet:

Door een onnauwkeurige werking met schrikkeljaren loopt de Juliaanse kalender eens in de 128 jaar een dag achter. Ook moet je uitgaan van het jaar 313 in verband met de Kerkvrede en omwille van de berekening met Pasen. Daar daaide immers de hele poespas om. Paus Gregorius de XIII zag in dat met de scheve Juliaanse Kalender Pasen op de verkeerde dag gevierd zou worden. Ik heb geen flauw idee wat ik opschrijf maar zo is het mij verteld. Ik kan het echter wel bewijzen:

1582:128=12.36 <---huh?
1582-313=1269
1269:128=9.9

Klik anders hier voor meer informatie.
Ik wens niet geassocieerd te worden met die infantiele loodgieter!
Luigi
Member
 
Berichten: 140
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 4:51 pm

Berichtdoor Luigi » za jan 20, 2007 6:24 pm

(In het jaar 313 werden alle Katholieke feestdagen bepaald)
Ik wens niet geassocieerd te worden met die infantiele loodgieter!
Luigi
Member
 
Berichten: 140
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 4:51 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron