Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Michiel P » do maart 01, 2007 5:46 pm

Ik laat blinde Rosa-vereerder met oogkleppen op mij niet de les lezen over BARKS.

O, dat heb ik dan even gemist. Wie heeft er hier iets over Barks gezegd?

Barks heeft Dagobert bedacht en Barks heeft bedacht dat Dagobert maar voor één persoon bang is en dat die hem kan ruïneren, en dat is Miss Penny Wise.

Daar zul je mij niet over horen. Vooral niet omdat dat in zo'n beetje elk Donald Duck-verhaal wel een keertje wordt aangestipt. Je kunt er bijna niet onderuit. Wie heeft er nog nooit van Penny Wise gehoord? Don Rosa kennelijk niet. Een grote schande! Laat Rosa ogenblikkelijk een verhaal over Penny Wise schrijven!

Rosa schept overal op dat hij de tweede Barks is en alle Barks-feiten heeft meegenomen in zijn Levensverhaal.

Kul.

Dat kun je zelf lezen in het Barks-verhaal met Penny Wise.

Prima. Ik zie niet in waarom Rosa er dan nog een verhaal over zou moeten schrijven.

Ik vind het belangrijk dat aggressieve Rosa-zotten zoals jij eindelijk eens ophouden met alle terechte, op feiten en argumenten berustende kritiek op Rosa aan de kant te schuiven als zijnde slechts 'gekanker'.

Misschien dat Caspar ook "aggressie", "feiten" en "argumenten" even voor je op kan zoeken in de Van Dale.

Het zal mij worst wezen of Rosa elk detail uit Barks' verhalen gebruikt of niet. Voor Barks moet je bij Barks wezen, niet bij Rosa. En ik krijg niet de indruk dat het jou een lor kan schelen. Penny Wise hoeft van jou niet in een verhaal van Rosa, want Rosa kan toch niets goed doen in jouw ogen. Ga lekker over Barks discussiëren, dan draag je misschien nog iets postiefs bij.
Michiel P
 

Berichtdoor Caspar » do maart 01, 2007 8:35 pm

Rosa hoeft niet nog een verhaal over Penny Wise te schrijven. Graag niet zelfs. Laat hem maar op zichzelf staande verhalen als forget it schrijven. Maar dan moet Don Rosa NIET gaan beweren dat hij wel alle verhalen van Barks gebruikt, om er later met een smoesje van af te komen ("fictional fiction", "mijn zus heeft hem nooit gekocht").
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Caspar » do maart 01, 2007 8:36 pm

En bijvoorbeeld het gebruik van Ludwig von Drake: Barks heeft hem een keertje in een only-art gag gebruikt. MAar Rosa houd van hem, net als de kinderen, dus gebruikt hij hem maar. Terwijl figuren als Loebas, die door Barks bedacht zijn (dat is toch zo?) niet gebruikt worden.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Luuuuk » do maart 01, 2007 8:51 pm

Caspar schreef:Terwijl figuren als Loebas, die door Barks bedacht zijn (dat is toch zo?)

Nee, Loebas is bedacht door Al Taliaferro.
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Caspar » do maart 01, 2007 8:53 pm

Luuuuk schreef:
Caspar schreef:Terwijl figuren als Loebas, die door Barks bedacht zijn (dat is toch zo?)

Nee, Loebas is bedacht door Al Taliaferro.

Nou ja, Barks heeft hem wel gebruikt, in verhalen die hij zelf geschreven heeft! Tenminste, ik hoop dat dat zo is, want anders zit ik nu wel erg te blunderen :P
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Caspar » do maart 01, 2007 8:56 pm

Voila, inducks geeft aan dat Barks in dit verhaal Loebas (Bolivar) heeft gebruikt.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Luuuuk » do maart 01, 2007 9:00 pm

Ja, Barks heeft Loebas best vaak gebruikt.
Otto Van Drakenstein heeft hij ook in dit verhaal gebruikt.
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Caspar » do maart 01, 2007 9:03 pm

Ja, als enige. En het verhaal heeft hij dus niet zelf geschreven. Terwijl hij zijn loebas verhalen wel zelf schreef (okay, sommige dan). Toch negeert Don Rosa die verhalen, terwijl hij Otte wel gebruikt/wil gebruiken. En tegelijkertijd pronken met de bewering dat hij de opvolger van Barks is.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Luuuuk » do maart 01, 2007 9:06 pm

Dit heeft niks met Barks te maken maar wel met een verhaal van hem,
Dat verhaal Wat jij net gaf, Caspar,
De voorplaat die naar aanleiding van dat verhaal is getekend door Robert van der Koft, daar op vind ik Loebas heel raar.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Luuuuk » do maart 01, 2007 9:07 pm

Luuuuk schreef:Dit heeft niks met Barks te maken

Zei hij in het topic van Don Rosa... :P
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Caspar » do maart 01, 2007 11:08 pm

De vraag is natuurlijk: Wat vind jij, Luuuuk?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr maart 02, 2007 4:32 am

Michiel P schreef:Daar zul je mij niet over horen. Vooral niet omdat dat in zo'n beetje elk Donald Duck-verhaal wel een keertje wordt aangestipt. Je kunt er bijna niet onderuit. Wie heeft er nog nooit van Penny Wise gehoord? Don Rosa kennelijk niet. Een grote schande! Laat Rosa ogenblikkelijk een verhaal over Penny Wise schrijven!

Je sarcasme is volledige misplaatst. Dat Miss Penny Wise maar in één verhaal voorkomt, doet er niet toe. Er zijn beslist meer obscure feiten uit Barks-verhalen die Rosa heeft meegenomen, zoals Dagobert die in 'The Loony Lunar Gold Rush' vertelt dat hij ooit in de buidel van een kangoeroe reisde. Rosa moet consequent zijn, of zijn mond houden. En jij zou er beter aan doen om kritiek serieus te nemen, in plaats van te proberen criticasters de mond te snoeren.

Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Rosa schept overal op dat hij de tweede Barks is en alle Barks-feiten heeft meegenomen in zijn Levensverhaal.

Kul.

Wás het maar kul. Maar Rosa heeft al zo vaak aangegeven dat Barks dit fout doet, en dat, en dit, en dat, en dat híj, Rosa, dat even netjes rechtgezet heeft. Dat is een 'tweede Barks', toch? Dat kun je in de DCML-archieven nalezen. Ook heeft hij in een interview met Stripschrift gezegd dat hij de enige is die bekend genoeg is met de verhalen van Barks om erop voort te borduren. Kortom: Rosa denkt dat hij een tweede Barks is.

Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Dat kun je zelf lezen in het Barks-verhaal met Penny Wise.

Prima. Ik zie niet in waarom Rosa er dan nog een verhaal over zou moeten schrijven.

Dat weet je wel, dat weet je dondersgoed, amar je houdt je met opzet van den domme. Rosa schept op dat hij álle Barks-feiten opneemt in zijn levensverhaal, en hij schept ook op dat zijn Levensverhaal *consistent* is met de Barks-verhalen. Dat blijkt niet zo te zijn. Dus óf Rosa maakt een B-hoofdstuk over Penny Wise óf hij houdt vanaf nu z'n mond.

Michiel P schreef:Het zal mij worst wezen of Rosa elk detail uit Barks' verhalen gebruikt of niet. Voor Barks moet je bij Barks wezen, niet bij Rosa.

Kijk, dát vind ik nou een prachtige uitspraak: "voor Barks moet je bij Barks wezen, niet bij Rosa"! Ik zou 'm zó in willen lijsten en boven m'n bed willen hangen. Het probleem is alleen dat heel veel fans denken dat ze voor Barks bij Rosa moeten zijn. En Rosa laat zich dat lekker aanleunen. Die komt vertellen dat Barks slechte dagen had toen hij bepaalde verhalen maakten, en dat die eigenlijk niet meetellen. Zodoende reduceerde Rosa de magische klassieker van Barks 'The magic hourglass' tot niet-bestaande pulp. De lezers volgden en masse, zodat nu Gladstone dat verhaal heeft herdrukt als onderdeel van een raamvertelling, getekend door een andere artiest (Bill van Horn). En zodoende is het verhaal een kampvuur-verhaaltje geworden dat nooit écht heeft plaatsgevonden. En zo gaat Rosa door met de tweede Barks uit te hangen. En de lezers slikken het.

Michiel P schreef:En ik krijg niet de indruk dat het jou een lor kan schelen. Penny Wise hoeft van jou niet in een verhaal van Rosa, want Rosa kan toch niets goed doen in jouw ogen. Ga lekker over Barks discussiëren, dan draag je misschien nog iets postiefs bij.

Inderdaad, mensen die over Barks discussiëren dragen iets positiefs bij. Want Barks was zélf altijd heel positief, in tegenstelling tot de eeuwig klagende Rosa, en Barks' verhalen waren positief, in tegenstelling tot de soap-verhalen van Rosa die vol staan van familieruzies, overleden ouders en gesnik en gesnotter.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Kwekje » vr maart 02, 2007 2:06 pm

jajaja ZO IS DAT hihi.........................
Enne NU koffie met kuukskes lekker he
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor Kwekje » vr maart 02, 2007 2:07 pm

maar wie is Penny Wise ? Het lijkt mij dat het de alombekende "KNAPPY KITTY" is of vergis ik mij ?
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor Caspar » vr maart 02, 2007 2:27 pm

Kwekje schreef:maar wie is Penny Wise ? Het lijkt mij dat het de alombekende "KNAPPY KITTY" is of vergis ik mij ?

Dat is niet zo. Zelf weet ik ook niet het verhaal waar ze in staat, maar het is een meisje/vrouw die Dagobert kan ruineren.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron