Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Don Rosa Fan » di jan 02, 2007 5:35 pm

Ik wil graag weten hoe jullie aankijken tegen Rosa`s werk en wat jullie er goed en/of slecht vinden.
Don Rosa Fan
 

Berichtdoor coolojw » wo jan 03, 2007 11:56 am

ik vind het goed dat hij vervolgen maakt op barks-strips
coolojw
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:28 pm

Berichtdoor Guus Geluk » do jan 04, 2007 12:43 pm

IK ook
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Henrieke » do jan 04, 2007 3:25 pm

Eens even denken.
Zijn verhalen vind ik meestal erg leuk, ze zijn goed en boeiend verteld. Niet alleen het levensverhaal van Dagobert, maar ook juist zijn kortere verhalen. Alleen vaak maakt hij het allemaal wat dramatisch, in bijna ieder verhaal stopt hij wel zo'n glazige blik. Vooral Goldie stopt ie wat mij betreft te vaak in de verhalen, ik heb een hekel aan romantiek dus dat hoeft van mij allemaal niet zo. De vervolgen op Barks' verhalen zijn op zich leuk, maar hij moet het niet al te vaak doen. De verhalen zelf zijn wel goed verteld, maar je moet er rekening mee houden dat ook lezers die niet alle oude verhalen kennen het moeten kunnen begrijpen.
Zijn tekenwerk is voor mij een beetje dubbel. Zijn landschappen zien er schitterend uit, alle superkleine details zijn mooi, maar... Voor mij is de kracht in de Duckverhalen, en dan vooral in die van Barks juist dat de tekenaar met een paar simpele lijnen alles duidelijk kan maken. Dus het tekenwerk van Rosa vind ik wel mooi, maar het past eigenlijk niet bij Donald Duck en Disney. Als je alle arceringen en details weg zou halen, valt het op dat de 'basis' vaak wat rommelig en stijfjes is.
Maar goed, ik lees zijn verhalen met plezier, dus een Rosa-hater ben ik zeker niet.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor ???????? » vr jan 05, 2007 12:57 pm

Ik vind wel dat hij hij Kitty te veel gebruikt. De leukste verhalen vind ik de langere verhalen zoals contra het geldpakhuis en die met de zwarte ridder heel erg leuk. Maar waarneer hij Kitty gebruikt als een hoofdpersoon wordt het verhaal minder leuk. Het wordt dan vaak zo`n romantisch gedoe. Bah!
????????
 

Berichtdoor $crooge McDuck » vr jan 05, 2007 6:54 pm

Welnee. Meer details is toch beter vertellen, niet dan? Meer voor dezelfde prijs! Daarnaast ben ik blij dat Don Rosa tenminste begrijpt dat romantiek heel belangrijk is in Dagoberts leven!
$crooge McDuck
New member
 
Berichten: 5
Geregistreerd: vr jan 05, 2007 6:50 pm

Berichtdoor Devin » vr jan 05, 2007 11:14 pm

Humor en detail zijn bij Rosa onge-evenaard. Daar is wat mij betreft geen speld tussen te krijgen. Zonder Barks was Rosa lang niet zo belangrijk, en is ook meer een aanvulling. Zijn veranderingen zie ik als vernieuwingen en maken de Duck verhalen fris en modern. Als Barks nog een verhaal kon maken a-la 2007 zou het lang niet de cult-status bereiken die z'n oude catalogus zeker wel hebben. Hulde aan beide, maar zo jammer dat Rosa vrijwel niets meer maakt (of zit ik er (hopelijk) langs!)
Devin
New member
 
Berichten: 7
Geregistreerd: vr jan 05, 2007 10:48 pm

Berichtdoor De steenrijke eend » za jan 06, 2007 8:09 am

Devin schreef:Humor en detail zijn bij Rosa onge-evenaard. Daar is wat mij betreft geen speld tussen te krijgen. Zonder Barks was Rosa lang niet zo belangrijk, en is ook meer een aanvulling. Zijn veranderingen zie ik als vernieuwingen en maken de Duck verhalen fris en modern. Als Barks nog een verhaal kon maken a-la 2007 zou het lang niet de cult-status bereiken die z'n oude catalogus zeker wel hebben. Hulde aan beide, maar zo jammer dat Rosa vrijwel niets meer maakt (of zit ik er (hopelijk) langs!)

Hij maakt nog posters voor de Franse Picsou
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor coolojw » za jan 06, 2007 3:47 pm

Henrieke schreef:Eens even denken.
Zijn verhalen vind ik meestal erg leuk, ze zijn goed en boeiend verteld. Niet alleen het levensverhaal van Dagobert, maar ook juist zijn kortere verhalen. Alleen vaak maakt hij het allemaal wat dramatisch, in bijna ieder verhaal stopt hij wel zo'n glazige blik. Vooral Goldie stopt ie wat mij betreft te vaak in de verhalen, ik heb een hekel aan romantiek dus dat hoeft van mij allemaal niet zo. De vervolgen op Barks' verhalen zijn op zich leuk, maar hij moet het niet al te vaak doen. De verhalen zelf zijn wel goed verteld, maar je moet er rekening mee houden dat ook lezers die niet alle oude verhalen kennen het moeten kunnen begrijpen.
Zijn tekenwerk is voor mij een beetje dubbel. Zijn landschappen zien er schitterend uit, alle superkleine details zijn mooi, maar... Voor mij is de kracht in de Duckverhalen, en dan vooral in die van Barks juist dat de tekenaar met een paar simpele lijnen alles duidelijk kan maken. Dus het tekenwerk van Rosa vind ik wel mooi, maar het past eigenlijk niet bij Donald Duck en Disney. Als je alle arceringen en details weg zou halen, valt het op dat de 'basis' vaak wat rommelig en stijfjes is.
Maar goed, ik lees zijn verhalen met plezier, dus een Rosa-hater ben ik zeker niet.

Daar heb je wel gelijk in
coolojw
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:28 pm

Berichtdoor De steenrijke eend » za jan 06, 2007 7:40 pm

De steenrijke eend schreef:
Devin schreef:Humor en detail zijn bij Rosa onge-evenaard. Daar is wat mij betreft geen speld tussen te krijgen. Zonder Barks was Rosa lang niet zo belangrijk, en is ook meer een aanvulling. Zijn veranderingen zie ik als vernieuwingen en maken de Duck verhalen fris en modern. Als Barks nog een verhaal kon maken a-la 2007 zou het lang niet de cult-status bereiken die z'n oude catalogus zeker wel hebben. Hulde aan beide, maar zo jammer dat Rosa vrijwel niets meer maakt (of zit ik er (hopelijk) langs!)

Hij maakt nog posters voor de Franse Picsou

Trouwens,die posters zouden de achterkant van de Donald Duck extra mooi sieren!
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor coolojw » za jan 06, 2007 9:13 pm

ja
coolojw
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:28 pm

Berichtdoor ??????? » zo jan 07, 2007 10:23 am

Ik vond het ook erg mooi toen carl barks olieschilderijen achterop de donald duck extra stonden. Dat is een stuk beter dan reclame, wat ze steeds vaker doen. Ik vindt het zonde dat veel Barks en Rosa covers of illustrstie niet of allleen lelijk bewerkt worden gepubliceerd
???????
 

Berichtdoor Rockerduck » zo jan 07, 2007 9:27 pm

Vroeger was ik een heel grote fan van Don Rosa. Ik groeide op met 'Het levensverhaal van Oom Dagobert', terwijl ik de meeste verwijzingen naar Barks helemaal niet doorhad. Ik vond de afwijkende tekenstijl toen al een pluspunt. Ik vond en vind zijn vroegere tekenwerk helemaal niet lelijk, zoals sommigen beweren. Het tekenwerk in 'The last lord of Eldorado' bijvoorbeeld vind ik juist geweldig. In recente jaren echter, prakt Rosa zijn pagina's steeds voller, wat ten koste gaat van de leesbaarheid, het overzicht en blijkbaar ook de kwaliteit. Zijn tekeningen krijgen niet meer de spreekwoordelijke lucht die ze nodig hebben. De expressies van zijn eenden worden steeds lelijker.

Verhalend gezien kan hij helemaal in de roos schieten, of er helemaal naast zitten. Collega-scenarist Frank Jonker wees al op een flink aantal fouten en gaten in Rosa's scenario's, die vaak beginnersfouten genoemd mogen worden. Dat zag ik ook pas na 200 pagina's discussie, hoor. Van zijn nieuwste verhaal, 'The prisoner of White Agony Creek', heb ik voorproefjes gezien. Ik vind het een smakeloos en goedkoop verhaal. Rosa schijnt zichzelf op te hebben willen winden met duidelijke verwijzingen naar geslachtsgemeenschap tussen Dagobert en Goldie. Dit hoort niet thuis in een Disney-strip.

Eerder was ik al op Rosa afgeknapt, vanwege zijn arrogantie tegenover... wel, iedereen die het niet met hem eens is. Keer op keer zeikt hij ook Barks af, en hij claimt nog wel dat hij de grote Opvolger van Barks is. Ondertussen negeert hij veel Barks-verhalen. Rosa hoeft voor mij dus niet meer. Liever helemaal nooit meer.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor ???????? » ma jan 08, 2007 12:00 pm

Ik vind hoe Rosa over ander mensen en vooral andere tekenaars van disney praat te slecht voor woorden. Maar toch zijn sommige vervolgverhalen niet erg slecht. Ik kijk liever niet naar zijn gedrag maar naar zijn tekening. Over dat liefde gedoe ben ik het met rockerduck eens. Dat moet hij weglaten in een Disney verhaal
????????
 

Berichtdoor Gyro Gearloose » ma jan 08, 2007 3:02 pm

Ik vind de verhaallijnen best aardig, maar zijn tekeningen zuigen wat mij betreft.
Gyro Gearloose
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 4:00 pm

Volgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten