Karel schreef:Als ik eerlijk mag zijn vind ik sommige verhalen van Rosa veel beter dan sommige verhalen van Barks.
Qua tekeningen of qua verhaal?
Karel schreef:Als ik eerlijk mag zijn vind ik sommige verhalen van Rosa veel beter dan sommige verhalen van Barks.
Hidde schreef:Karel schreef:Als ik eerlijk mag zijn vind ik sommige verhalen van Rosa veel beter dan sommige verhalen van Barks.
Qua tekeningen of qua verhaal?
Guus Geluk schreef:Dit verhaal geeft zoveel sensatie mee , een verhaal zoals "the prisioner of the white agony creek" is nergens anders te vinden. Dat maakt het zo bijzonder.
Ridder ter Geit schreef:Ui schreef:[Rosa-teking Dagobert's graf] Dat het blijkbaar om een tekening gaat voor een Donald Duck-fanzine dat kinderen buitensluit, is op zich al opmerkelijk.
Dat is niet alleen aan Rosa te weiten. Als ik het goed begrijp ging het om een fanzine met vele Disney-tekeningen voor volwassenen.
Guus Geluk schreef:Ui schreef:Guus Geluk schreef:Kijk dit is het levende bewijs dat Don Rosa beter tekent. De lijnen zijn scherper, er zitten meer details in de tekeningen van Rosa.
Heb je het over de voorplaten die Hidde heeft getoond? Daar heeft Barks toch echt de meeste detail, en de scherpste lijnen.
Nee, hoezo zijn die lijnen scherper? Ik zie toch duidelijk meer detail in de tekening van Rosa. En [sowieso] ook met de schaduweffecten.
Guus Geluk schreef:Ui schreef:Maar Donald Duck is van Walt Disney, en daar gaat men (uitgezonderd Rosa) toch anders met Donald om.
Laat die man toch lekker zijn eigen stijl eraan geven. Als iedereen hetzelfde zou doen dan zou de wereld wel heel erg saai worden.
Guus Geluk schreef:Rosa heeft een eigen stamboom gemaakt die in het ingewikkelde bolwerk van Barks nog logica heeft. Seafoam McDuck is waarschijnlijk een ''grootvader'' maar nog een paar generaties verder van Dagoberts echte grootvader Dingus Mcduck (de mijnwerker). Verder is er niets bekend over Seofoam Mcduck wat ik weet, dus ik heb geen idee waar je die informatie vandaan haalt.
Guus Geluk schreef:Ui schreef:Guus Geluk schreef:Bij Barks is het een onsamenhangend geheel en weet niemand waarom een gestoord paard als Karel Paardepoot gaat met een Clarabella Koe. xD!
Guus Geluk is een gans, maar toch familie van de eend Donald Duck. Hoe verklaar je dat?
Heel simpel, Goostave Gander gaat met Daphne Duck en krijgen een gans. Dat is dus een mix. Je ziet aan de achternaam dat het een gans is maar waarschijnlijk heeft Guus ook kenmerken van een eend. Alleen een gans heeft een luxere uitstraling wat natuurlijk weer past bij zijn zijn luxe leventje als geluksvogel;)
Guus Geluk schreef:Natuurlijk moet je kritisch zijn vooral bij iemand die zo perfectionistisch is al Rosa.
Guus Geluk schreef:Alleen dan kun je de kwaliteit halen die je wilt bereiken. En niet de dromerige verhaallijnen van Barks waarin het alleen gaat om de grappen en het moraal van het verhaal. Want dat zal uiteindelijk de essentie zijn waarmee Rosa Barks onderuit haalt.
Guus Geluk schreef:["oil-versie" van een Barks voorplaat] Maar die geschilderde is natuurlijk van een hele andere waarde. Maar die schaduweffecten lijken me bij Barks niet zo vanzelfsprekend als bij Rosa. Want als je kijkt naar Rosa's type tekeningen dan zie je dat ze bij het inkleuren er gewoon niet omheen kunnen om schaduweffecten te gebruiken.
Guus Geluk schreef:Als je kijkt naar het jasje van Barks of Rosa zie je ongelofelijk veel verschillen. Bij Rosa lijken de knopen een dikke buik strak te trekken, en bij Barks is het een strakke jas zonder een al te dikke buik;). Dus het is heel moeilijk te zeggen welke beter is.
Guus Geluk schreef:Misschien kunnen we beter oordelen over zwart/witte tekeningen van Barks en Rosa. Want dan letten we veel meer op details en op de kwaliteit van de tekeningen. Want Rosa kiest er duidelijk voor om zoveel mogelijk drukte in zijn tekeningen te gooien. Terwijl Barks het af en toe laat afweten met details als je kijkt naar de verhoudingen van die paarden op dat 2e plaatje. Daartegenover maakt hij prachtige scenario's.
Guus Geluk schreef:Deze discussie wordt nog ingewikkeld;P
Ridder ter Geit schreef:Als je de hierboven geplaatste tekeningen bekijkt zul je er denk ik niet meer onderuit kunnen dat Barks de betere tekenaar is. Ontzettend mooi!
Ridder ter Geit schreef:Dromige verhalen met grappen en een moraal; zijn dat geen kwalitatieve punten voor een verhaal? Waarom zou het perfectionisme van Rosa dit onderuit halen? Zijn stripverhalen vol feitelijkheden, als in een geschiedenisboek, beter dan stripverhalen met dromerige verhaallijnen, humor en een moraal?
Guus Geluk schreef:Alleen toch is er iets in die tekeningen van Barks wat me kan irriteren. En dat is de eenvoudigheid die er op sommige momenten in zijn verhalen lijkt toe te slaan. Net alsof hij een moment heeft bereikt waarbij hij al een tijdje aan het tekenen is, en de scherpe kantjes laat gaan. Daardoor krijg je zo''n effect wat je ziet bij de gezichten van de neefjes die qua kwaliteit minder lijkt.
Guus Geluk schreef:Het punt is alleen dat iedereen op dit forum voor Barks kiest, terwijl Rosa ook zijn goede punten heeft.
Guus Geluk schreef:Ridder ter Geit schreef:Dat Guus een gans is is wel goed bedacht, ja. Door Carl Barks.
Ja dat klopt, maar Rosa moest iets verzinnen om Guus Geluk te plaatsen in de stamboom. Maar als je werk van iemand anders moet aanvullen wordt dat [sowieso] een rommeltje. Je weet namelijk niet wat iemand anders in gedachte had met dat personage.
Guus Geluk schreef:De verhaallijnen van Barks ogen in mijn opzicht wel dromerig. Waarom? Omdat de fantasie dan een realiteit aanneemt die niet kan. Wat kan irriteren door een soort van voorspelbaarheid. Dromerig is geen kwaliteit, grappen en een moraal wel. De perfectionistische kijk van Rosa geeft een meerwaarde aan zijn verhalen. Omdat er dan een bepaalde structuur in komt die mensen boeit. Dat zie bij het levensverhaal van Dagobert Duck, doordat er deel na deel komt blijft het boeiend. Misschien is het wel een soort geschiedenisboek maar in het verleden van iemand terugduiken is altijd verrassend.
Michiel Q schreef:Ui schreef:De personages in 'Ancient Persia' overlijden niet. Ze vergaan tot weliswaar stof, maar zijn niet echt dood. Wat echt dood is komt niet meer tot leven. Ze zijn bijna-dood. Een nieuw brouwsel en ze zijn er weer.
O, dus dat telt niet? Nou, maar Fergus McDuck kan ook eenvoudig weer tot leven komen, hoor! Want in Hoofdstuk 5 van het Levensverhaal zie je dat Dagobert naar de hemel gaat, maar hij wordt weer teruggestuurd! Nou, dat gebeurde met Fergus natuurlijk ook! Maar dan buiten beeld, hè?
Michiel Q schreef:Ui schreef:In 'King Scrooge the First' veroudert de swami in rap tempo, op de laatste pagina. [...] Maar het daadwerkelijke sterven van de swami is niet te zien. [...] Zou er achter de heuvel een kistje liggen met een poeder dat hem weer oppept, dan kan hij nog duizenden jaren mee.
Dat haal je de koekoek. De doodswens van de swami is de drijvende kracht achter het verhaal. Zijn enige doel van is het bemachtigen van het poeder dat hem weer sterfelijk maakt. Het verhaal gaat over iemand die er alles voor over heeft om eindelijk te kunnen sterven.
Michiel Q schreef:Ui schreef:Het daadwerkelijke sterven van de swami is niet te zien. Ook zijn lijk niet. In Rosa's Levensverhaal is daarentegen onder een laken de contouren van het lijk van Dagobert's vader te zien. Dat gaat toch echt wel een stap verder dan Barks. Zie jij dat verschil niet?
Eerlijk gezegd moest ik dat verhaal een aantal keer opnieuw lezen vóór ik zag dat Fergus in bed overleden ligt te zijn. Je ziet alleen zijn buik en voeten onder de deken. De scène is verwarrend omdat Fergus ook als geest aanwezig is. Dat leidt de aandacht af van het bed. Dus ik vind dat Rosa dat behoorlijk subtiel heeft aangepakt.
Michiel Q schreef:Inderdaad, Rosa pakt het anders aan dan Barks. Toont Rosa de overledene? Ik zou zeggen dat hij er naar hint. Het gezicht van Fergus is niet zichtbaar. De lezer moet zelf uit de gegevens concluderen wat er aan de hand is. Gaat Rosa verder dan Barks? Mogelijk. In "The Old Castle's Secret" zit een lugubere scène waarin de neefjes het lijk van Scottie McTerrier in bed aantreffen. Achteraf blijkt dat 't Diamond Dick was, maar Scottie is wél overleden. Zolang de lezer in het ongewisse blijft is dat een schokkende scène. Schokkender wellicht dan Rosa's sterf-scène.
Michiel Q schreef:(Wordt vervolgd.)
Ridder ter Geit schreef:De tegestelling in zowel verhalen als tekeningen is dat Carl Barks wat soepeler en flexibeler blijft. Dit maakt ook het schrijven van meer verhalen en het verzinnen van meer dingen door andere schrijvers en tekenaars mogelijk. Bij Rosa moeten anderen haast wel in zijn kader gaan zitten of iets doen wat helemaal niet klopt met Rosa's verhalen.
Guus Geluk schreef:Persoonlijk vind ik die tekening van Rosa natuurgetrouwder(meer op de detail gefocust), maar dat van Barks is 100% goed qua verhoudingen.
Karel schreef:Ik was afgelopen week op vakantie en heb dus niks van deze discussie mee gekregen. Ik heb hem nu helemaal gelezen en ben het meer met Guus Geluk eens dan Ui. Als ik eerlijk mag zijn vind ik sommige verhalen van Rosa veel beter dan sommige verhalen van Barks.
McDuck schreef:Barks vs Rosa. Dit is denk ik een goede vergelijking. Iedereen kent het klassieke verhaal van Knappe Kitty wel. Toen Rosa later een nieuw verhaal wilde maken, tekende hij de plaatjes van Barks' verhaal na om het verhaal in te leiden.
Guus Geluk schreef:Rosa heeft het "nagetekend" maar dan wel zijn eigen draai eraan gegeven. Zelf vind ik dat hij er heel netjes mee omgegaan is en ik vind het ook mooi dat hij 'Barks' verhaallijn in ere houdt.
Guus Geluk schreef:Toen ik deze verhaallijn van Barks voor het eerst las voelde ik een leegte over me heenkomen omdat zoveel vragen niet werden beantwoord. Rosa heeft dat verduidelijkt en op nette wijze benaderd.
Ui schreef:
Och, ach en wee, is Karel nog te redden? (snotter) (huil huil)
Ui schreef:
Welke Rosa-verhalen bedoel je? En welke Barks-verhalen?
Karel schreef: Veel beter dan wie dan ook, zoals die Michiel Nadorp, Wilma van den Bosch, Ben Verhagen, Freddy Milton, William van Horn (zijn tekenstijl is zooo lelijk!), Sander Gulien, enz...
Karel schreef: Bijna alle Don Rosa-verhalen zijn beter getekend dan de Barks-verhalen.
Ui schreef:Het tonen van details kan een juist een zwakte zijn. Barks kende de kunst van het weglaten.
De details van Rosa laten zien, hoe slecht zijn Guus in zijn jasje past. Met andere woorden, hoe slecht dat jasje getekend is. Of is het Rosa's bedoeling, dat Guus slechtzittende kleding draagt? (snik)
Ui schreef:Dit is een dooddoener. Barks had ook zijn eigen stijl, maar wist deze stijl te vormen naar wat men bij Disney verwachtte. Dat is knapper dan botweg je eigen zin doordrammen, zoals Rosa.
Ui schreef:Die "informatie" komt uit Rosa's Levensverhaal, deel 1 en 4. Rosa's maakt Seafoam twee verschillende opa's tegelijk. Rosa maakt hiermee een bende van Barks's "ingewikkelde bolwerk". Waarbij aangetekend, dat het Barks bolwerk vooral ingewikkeld is voor Rosa en zijn volgelingen. Ze snappen weinig van Barks. Ze zijn ziende blind. (huil huil)
Ui schreef:Rosa heeft anders ook dromerige verhalen. (Ui vindt ze meer nachtmerrie-achtig, maar goed.) Rosa's Levensverhaal heeft een heel hoofdstuk over dromen. Een hoofdstuk dat haast niets met Barks te maken heeft. Vaag geklets over rotstekeningen die Dagobert's toekomst voorspellen. Dat Rosa de Kerstman niet accepteert, en dat hij zit te haarkloven tussen "witch" en "sorceress", maakt hem heus niet realistischer dan Barks. En wat te denken van Rosa's 'Quest For Kalevala'? Vager kan het haast niet worden.
Ui schreef:Die schaduweffecten, dat arceren, is een zwakte van Rosa. Door het arceren lijken zijn tekeningen beter dan dat ze zijn.
Eigenlijk zit hij zijn tekeningen ermee door te krassen. (snik)
Ui schreef:Kun je niet kiezen tussen een slechtzittende jas (Rosa) en een goedzittende jas (Barks)?
Ui schreef:Niets ingewikkeld. Hoe woest Rosa's golven ook tegen de kust slaan, vuurtoren Barks blijft er met een helder, leidend licht bovenuit schijnen. (snif)
Ui schreef:Over Barks's latere tekenwerk, van de late jaren 50 en de jaren 60, zijn de meningen verdeeld. Ook moest hij toen op papier van mindere kwaliteit tekenen, wegens bezuinigingen bij de uitgever. Ui vindt het tekenwerk van de late jaren '50, met lange eenden, niet mooi. De jaren '60 vindt Ui wel goed.
Maar laten we het hebben over Rosa. Sinds halverwege Levensverhaal verslonst zijn tekenwerk. En vind je de gezichten van Rosa's neefjes mooier dan die van Barks?
Ui schreef:Mooi gesproken. (snif)
Ui schreef:Als Rosa zo op detail is gefocust, waarom zit dan bij hem de jas van Guus niet goed? Waarom tekent hij dan niet gedetailleerd, een jas die Guus als gegoten zit?
Ui schreef:Rosa houdt Barks verhaallijn niet in ere. Rosa maakt er een eigen verhaal van.
Guus Geluk schreef:Ui schreef:Rosa heeft anders ook dromerige verhalen. (Ui vindt ze meer nachtmerrie-achtig, maar goed.) Rosa's Levensverhaal heeft een heel hoofdstuk over dromen. Een hoofdstuk dat haast niets met Barks te maken heeft. Vaag geklets over rotstekeningen die Dagobert's toekomst voorspellen. Dat Rosa de Kerstman niet accepteert, en dat hij zit te haarkloven tussen "witch" en "sorceress", maakt hem heus niet realistischer dan Barks. En wat te denken van Rosa's 'Quest For Kalevala'? Vager kan het haast niet worden.
Met komische humor is niets mis Ui. Als alles te mainstream wordt dan vallen we allemaal in slaap. Ik vind die humor bij deze tijd horen. Als ik Barks verhalen lees krijg ik een rugprikkeling en zegt mij iets dat deze verhalen zwaar gedateerd zijn.
Guus Geluk schreef:Ui schreef:Rosa houdt Barks verhaallijn niet in ere. Rosa maakt er een eigen verhaal van.
Ohw? Ik dacht het van niet hoor. Kijk hoeveel Rosa heeft overgetekend, daarin heeft hij echt niets aangepast. Dat werk kun je daarvan los zien.
Karel schreef:Ui schreef:Och, ach en wee, is Karel nog te redden? (snotter) (huil huil)
Nog te redden? Hoe zie jij het voor je; Help me, ik val in een zwart gat. De duistere wereld van Rosa!
Karel schreef:Rosa-verhalen, zoals "A little something special" en "The Black Knight". Die verhalen vind ik beter dan bijvoorbeeld het Barks-verhaal "Monsterlijke maskerade". Bijna alle Don Rosa-verhalen zijn beter getekend dan de Barks-verhalen.
Karel schreef:Op de rest van dat gezeur van Ui mag Guus Geluk op reageren.
Guus Geluk schreef:Ui schreef:Het tonen van details kan een juist een zwakte zijn. Barks kende de kunst van het weglaten.
De details van Rosa laten zien, hoe slecht zijn Guus in zijn jasje past. Met andere woorden, hoe slecht dat jasje getekend is. Of is het Rosa's bedoeling, dat Guus slechtzittende kleding draagt? (snik)
Waarom een zwakte?! Meer passie in de tekeningen en meer gevoel zodat de lezer meer geprikkelt wordt om dit te lezen. Daar lijkt me niks mis mee. Die kleding geeft een uitstraling, zeker als hij slecht zit. Je oog valt er meteen op en de arrogante uitstraling is compleet.
Guus Geluk schreef:Ui schreef:Dit is een dooddoener. Barks had ook zijn eigen stijl, maar wist deze stijl te vormen naar wat men bij Disney verwachtte. Dat is knapper dan botweg je eigen zin doordrammen, zoals Rosa.
Nee dat is het niet. Het zou echt saai worden, Barks manier van tekenen is geen uitgangspunt voor alle andere tekenaars. Alsof hij het ''grote'' voorbeeld zou moeten zijn. Wat een krankzinnige gedachte die ik liever gauw vergeet. Als je je stijl moet aanpassen omdat een commercieel bedrijf zoals Disney dat wilt, gaat natuurlijk je eigen kunstzinnige creatie eraan. Je kunt beter bij jezelf blijven zoals Rosa doet. Af en toe doordrammen geef uiteindelijk ook een mooier resultaat natuurlijk. Dat kunnen we goed nalezen in zijn verhalen.
Guus Geluk schreef:Ui schreef:Die "informatie" komt uit Rosa's Levensverhaal, deel 1 en 4. Rosa's maakt Seafoam twee verschillende opa's tegelijk. Rosa maakt hiermee een bende van Barks's "ingewikkelde bolwerk". Waarbij aangetekend, dat het Barks bolwerk vooral ingewikkeld is voor Rosa en zijn volgelingen. Ze snappen weinig van Barks. Ze zijn ziende blind. (huil huil)
Ohw echt? Uit de Nederlandse versie heb ik dat nooit kunnen opmaken.. Twee opa's haha wat een grap. Iedereen heeft twee opa's, wat is daar precies het probleem aan. Okee de achternaam is hetzelfde maar dat gebeurd wel vaker in Duckland. Kijk maar naar Donald DUCK en Katrien DUCK.
Guus Geluk schreef:Die toon die je tegen Rosa hebt bevalt me niet echt.. Waarom zo negatief..
Guus Geluk schreef:Ui schreef:Rosa heeft anders ook dromerige verhalen. (Ui vindt ze meer nachtmerrie-achtig, maar goed.) Rosa's Levensverhaal heeft een heel hoofdstuk over dromen. Een hoofdstuk dat haast niets met Barks te maken heeft. Vaag geklets over rotstekeningen die Dagobert's toekomst voorspellen. Dat Rosa de Kerstman niet accepteert, en dat hij zit te haarkloven tussen "witch" en "sorceress", maakt hem heus niet realistischer dan Barks. En wat te denken van Rosa's 'Quest For Kalevala'? Vager kan het haast niet worden.
Met komische humor is niets mis Ui. Als alles te mainstream wordt dan vallen we allemaal in slaap. Ik vind die humor bij deze tijd horen. Als ik Barks verhalen lees krijg ik een rugprikkeling en zegt mij iets dat deze verhalen zwaar gedateerd zijn.
Guus Geluk schreef:Ui schreef:Die schaduweffecten, dat arceren, is een zwakte van Rosa. Door het arceren lijken zijn tekeningen beter dan dat ze zijn.
Eigenlijk zit hij zijn tekeningen ermee door te krassen. (snik)
Jajajaja... wat moet ik hierop zeggen. Het huil-uurtje hebben we ook weer gehad Ui. Nu gaan we weer praten in de ''grote mensenwereld''.
Guus Geluk schreef:Ui schreef:Kun je niet kiezen tussen een slechtzittende jas (Rosa) en een goedzittende jas (Barks)?
Iedereen kiest de slechtzittende jas. Waarom? Omdat hij van betere kwaliteit is en hij ziet er beter uit. Dat zijn twee punten tegen jouw ene punt. Nu jij weer Ui.
Guus Geluk schreef:Ui schreef:En vind je de gezichten van Rosa's neefjes mooier dan die van Barks?
Uiteraard vindt ik die gezichten mooier. Alleen als om het feit dat die gezichten een eenheid zijn. En niet zoals bij Barks ''een rondje met daar nog twee rondjes in, en een snavel eraan vastgeplakt''.
Guus Geluk schreef:Details kunnen je soms ook tegenwerken. Maar meestal niet, daarom is die stijl ook beter als het ''oppervlakkig tekenen''.
Guus Geluk schreef:Ui schreef:Rosa houdt Barks verhaallijn niet in ere. Rosa maakt er een eigen verhaal van.
Ohw? Ik dacht het van niet hoor. Kijk hoeveel Rosa heeft overgetekend, daarin heeft hij echt niets aangepast. Dat werk kun je daarvan los zien.
Ui schreef:
Bijvoorbeeld: Dagobert; de zussen van Dagobert, met hun rare rokjes.
Ui schreef:
Rosa heeft die van Barks overgetekende plaatjes geplaatst in een heel eigen verhaal, waar hij zijn eigen draai geeft aan Barks's verhaallijn.
Karel schreef:Ui schreef:
Bijvoorbeeld: Dagobert; de zussen van Dagobert, met hun rare rokjes.
Rare rokjes?
Karel schreef:Ui schreef:Rosa heeft die van Barks overgetekende plaatjes geplaatst in een heel eigen verhaal, waar hij zijn eigen draai geeft aan Barks's verhaallijn.
Niet waar! Rosa gaat verder waar Barks ophield. In het Barks-verhaal "Back to the Klondike" verteld Barks dat Dagobert Kitty meeneemt en haar een maand gevangen neemt. Rosa gaat verder. Hij verteld wat er gebeurde in die maand. Dan geeft hij er toch geen eigen draai aan? Dit is maar één voorbeeld, maar ik zou er nog meer kunnen noemen!
Ui schreef:Hele rare rokjes. Als je wilt weten hoe je een rokje klunzig tekent, neem dat dit als voorbeeld:
[voorbeeld]
bron: http://coa.inducks.org/character.php?c=Matilda+McDuck&view=2
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten