Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Maarten » ma mei 27, 2013 8:51 pm

Ook ik wil graag mijn mening geven over Rosa's verhalen. Ik vind de verhalen van Don Rosa ten eerste goed bedacht. "A Little Something Special", vind ik geniaal bedacht, De zwarte ridder verhalen zijn naar mijn mening prachtige verhalen. Ook "W.H.A.D.A.L.O.T.T.A.J.A.R.G.O.N", "The Sign Of The Triple Distelfink" en "The Incredible Shrinking Tightwad" vind ik erg leuke verhalen. Ook Lo$ lees ik vaak zelfs nog een keer. Ook dat je Dagoberts familie ziet in Lo$ vind ik heel leuk.
Ten tweede vind ik zijn tekenstijl mooi, vaak mooier dan Barks. Niet altijd, want die laatste tekening van Guus vind ik ook niet zo. Maar de inkleuring is daarin tegen wel weer mooi.
Avatar gebruiker
Maarten
Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: zo maart 31, 2013 9:07 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Liampie » di mei 28, 2013 6:01 pm

Ui schreef:
Liampie schreef:Helaas, Ui.. maar Koen zal ik mijn mening geven. Had je niet verwacht, hè?

Later zul je spijt krijgen. Dan gaat het van, heb ik dát mooi gevonden? Echt wel! (snik)


En hoe denken wij daar zo zeker over te zijn, Ui? Of moet ik je toevallig gaan aanspreken met de naam 'waarzegger'. Ik weet heus wel wat ik kan waarderen en wat ik niet kan waarderen, Rosa waardeer ik enorm. Of je het nou leuk gaat vinden of niet! Dus bedankt voor je mening en theorie, maar ik zal hem toch maar laten varen...
None of your goldburn business!!!
$crooge Mcduck
Liampie
Tekenaar die vernieuwt...
Member
 
Berichten: 113
Geregistreerd: za sep 29, 2012 8:14 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Ui » di mei 28, 2013 7:35 pm

Maarten schreef:Ten tweede vind ik [Rosa's] tekenstijl mooi, vaak mooier dan Barks.

Ach, iedereen heeft recht op een eigen mening. Hoe spijtig ook, in dit geval. Haha! (snotter)

Liampie schreef:
Ui schreef:
Liampie schreef:Helaas, Ui.. maar Koen zal ik mijn mening geven. Had je niet verwacht, hè?

Later zul je spijt krijgen. Dan gaat het van, heb ik dát mooi gevonden? Echt wel! (snik)

En hoe denken wij daar zo zeker over te zijn, Ui? Of moet ik je toevallig gaan aanspreken met de naam 'waarzegger'. Ik weet heus wel wat ik kan waarderen en wat ik niet kan waarderen, Rosa waardeer ik enorm. Of je het nou leuk gaat vinden of niet! Dus bedankt voor je mening en theorie, maar ik zal hem toch maar laten varen...

Hoe denk jij zo zeker te zijn over wat je later leuk zult vinden? Ha, daar heb je niet van terug! (snif)

Ui spreekt uit eigen ervaring. Heeft vroeger ook geleden aan Rosaïtis. Maar Ui begon de verhalen steeds saaier te vinden. Dusdanig, dat Ui een keer in slaap is gevallen op een Gladstone comic. Dat was tijdens het lezen van 'The Vigilante Of Pizen Bluff'. Bij een ander verhaal, 'The Treasure Of The Ten Avatars', gebeurde bijna hetzelfde. Maar daar zorgde de eindgrap voor een opleving.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Liampie » di mei 28, 2013 8:03 pm

Liampie schreef:
Ui schreef:Later zul je spijt krijgen. Dan gaat het van, heb ik dát mooi gevonden? Echt wel! (snik)

En hoe denken wij daar zo zeker over te zijn, Ui? Of moet ik je toevallig gaan aanspreken met de naam 'waarzegger'. Ik weet heus wel wat ik kan waarderen en wat ik niet kan waarderen, Rosa waardeer ik enorm. Of je het nou leuk gaat vinden of niet! Dus bedankt voor je mening en theorie, maar ik zal hem toch maar laten varen...

Ui schreef:Hoe denk jij zo zeker te zijn over wat je later leuk zult vinden? Ha, daar heb je niet van terug! (snif)


Tjah... Je hebt een punt. Maar toch denk ik wel dat ik mijn eigen toekomst beter kan bepalen dan als jij dit kunt. Hoe dan ook...

Ui schreef:Ui spreekt uit eigen ervaring. Heeft vroeger ook geleden aan Rosaïtis. Maar Ui begon de verhalen steeds saaier te vinden. Dusdanig, dat Ui een keer in slaap is gevallen op een Gladstone comic. Dat was tijdens het lezen van 'The Vigilante Of Pizen Bluff'. Bij een ander verhaal, 'The Treasure Of The Ten Avatars', gebeurde bijna hetzelfde. Maar daar zorgde de eindgrap voor een opleving.


In slaap vallen van Rosa, ik zou het bijna een schande kunnen noemen. Overigens slaat dat Rosaïtis ook weer nergens op, maar hopelijk heb je dit zelf inmiddels ook door. Alsof het een ziekte is, werkelijk waar belachelijk! Hiermee bedoel ik absoluut niet dat Ui iemand is die niets goed doet en overal op in wil gaan, maar Ui hoeft tenminste niet zo'n onzin uit te kraaien. Een soort verkeerde manier van informatie verwerken, eerst doen en dan pas denken. Gelukkig zijn wij McDrakers aardig tegen elkaar en zal ik hier hoe dan ook een voorstander van zijn. Maar toch zie ik me zelf nooit van mijn leven, al mag ik 90 jaar oud zijn, in slaap vallen dankzij een verhaal van Rosa.... Hiermee hoop ik deze confrontatie te kunnen beëindigen, tenzij Ui mij nu de uitgang wil wijzen (aangezien het feit ik een Rosa-voorstander ben).
None of your goldburn business!!!
$crooge Mcduck
Liampie
Tekenaar die vernieuwt...
Member
 
Berichten: 113
Geregistreerd: za sep 29, 2012 8:14 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Hidde » di mei 28, 2013 9:15 pm

Ik moet zeggen dat ik het op veel punten met Ui eens ben op het gebied van tekeningen. Dit is voor mij de rede dat ik geen fan ben van Rosa. Ik moet toegeven dat ik veel Rosa-verhalen niet gelezen heb, dus ik kan er niet veel over zeggen. Over Don Rosa als persoon kan ik niets vertellen, want die heb ik nooit gesproken.

Van de verhalen die ik gelezen heb, moet ik zeggen dat ik ze erg leuk vind. Ze zijn grappig en goed verteld. Ook zit er veel humor in. Er is alleen één ding dat mij er van weerhoudt om zijn verhalen te kopen; de tekeningen.

Het probleem bij Rosa is, dat door alle extra lijntjes de slecht getekende figuren minder opvallen. Als je alle arceringen en details weg zou halen, valt het waarschijnlijk op dat de tekening zelf vaak slordig en stijfjes is. Naar mijn gevoel tekent Rosa te precies, alsof hij nooit een schets maakt. De stijve houdingen van de figuren zijn vaak niet om aan te zien. Rosa begint in ieder geval niet met een 'actielijn', iets wat toch bij de basis hoort voor het tekenen van een figuur.

De achtergronden vind ik daarentegen weer wel mooi getekend. Alleen het past niet in het kader van Disney vind ik. Dit is mijn mening, andere spreekt dit juist aan, wat ik respecteer.

OFF-TOPIC Liampie, ik heb nog een bouwplaat van een lichtbak voor je gemaakt. Zie: viewtopic.php?f=7&t=2693#p59120
Het is een tijdje geleden. Ik denk dat dit je ontgaan is. Dit topic lees je dus ik wilde je eraan herinneren. Ik hoop in ieder geval dat je nog veel zult tekenen!
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Liampie » wo mei 29, 2013 3:28 pm

Hidde schreef:Ik moet zeggen dat ik het op veel punten met Ui eens ben op het gebied van tekeningen. Dit is voor mij de rede dat ik geen fan ben van Rosa. Ik moet toegeven dat ik veel Rosa-verhalen niet gelezen heb, dus ik kan er niet veel over zeggen. Over Don Rosa als persoon kan ik niets vertellen, want die heb ik nooit gesproken.

Van de verhalen die ik gelezen heb, moet ik zeggen dat ik ze erg leuk vind. Ze zijn grappig en goed verteld. Ook zit er veel humor in. Er is alleen één ding dat mij er van weerhoudt om zijn verhalen te kopen; de tekeningen.

Het probleem bij Rosa is, dat door alle extra lijntjes de slecht getekende figuren minder opvallen. Als je alle arceringen en details weg zou halen, valt het waarschijnlijk op dat de tekening zelf vaak slordig en stijfjes is. Naar mijn gevoel tekent Rosa te precies, alsof hij nooit een schets maakt. De stijve houdingen van de figuren zijn vaak niet om aan te zien. Rosa begint in ieder geval niet met een 'actielijn', iets wat toch bij de basis hoort voor het tekenen van een figuur.

De achtergronden vind ik daarentegen weer wel mooi getekend. Alleen het past niet in het kader van Disney vind ik. Dit is mijn mening, andere spreekt dit juist aan, wat ik respecteer.



OFF-TOPIC Liampie, ik heb nog een bouwplaat van een lichtbak voor je gemaakt. Zie: viewtopic.php?f=7&t=2693#p59120
Het is een tijdje geleden. Ik denk dat dit je ontgaan is. Dit topic lees je dus ik wilde je eraan herinneren. Ik hoop in ieder geval dat je nog veel zult tekenen!



Ik kan me wel indenken in wat je verteld hoor, Hidde. Af en toe valt het mij op. Maar uiteraard zal het je vast niet zijn ontgaan dat ik het niet helemaal met je eens bent. Zo verschillen alle meningen van elkaar, maar gelukkig ben ik ontzettend blij dat jij (maar ook ik) dit in elk anders waarde kunt laten.
Ik wil je dan ook absoluut niet van je duidelijke mening afzetten, tenslotte mag iedereen zeggen wat hij/zij te ergens van vind.... Is een ander het hier niet mee eens dan mag dit wel, maar veel is er niet mee te bereiken.
Wel zal ik het erg op prijs stellen als je nog wat verhalen van Rosa gaat lezen, zoals bijvoorbeeld enkele van mijn favorieten;

https://coa.inducks.org/story.php?c=D+97437 (Guus de pechvogel)
https://coa.inducks.org/story.php?c=D+97346 (De zwarte ridder)
https://coa.inducks.org/story.php?c=D+95153 ( De schat van de 10 Avatars)

Uiteraard mag je er zelf voor kiezen of je ze nog eens gaat lezen, maar persoonlijk leek het me wel leuk (mede doordat je nog niet zo heel veel van zijn werk hebt gelezen) om wat meer te weten te komen over jouw meningen over de verhalen van Rosa.
Maar kijk zelf maar.... want ik respecteer je mening enorm. Zeker vanwege het feit jij wel kunt vertellen dat je niet echt een fan (of iets dergelijks) bent van Rosa, maar dat je hem vervolgens niet gelijk hoeft af te kraken van ''dit is verkeerd'' & ''wat is dit toch triest''.

Hoe dan ook, ontzettend bedankt voor je mening!

OFF-TOPIC Hidde, ontzettend bedankt voor de tekeningen. Ik heb een hele tijd geleden overigens ook een tekenboek gekocht met daarin de instructies over het ontwerpen van een lichtbak. Waarschijnlijk zul jij dit 'Strip & Cartoontekenen'' boek ook hebben.
None of your goldburn business!!!
$crooge Mcduck
Liampie
Tekenaar die vernieuwt...
Member
 
Berichten: 113
Geregistreerd: za sep 29, 2012 8:14 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Ui » zo jun 09, 2013 2:27 pm

Liampie schreef:Maar toch denk ik wel dat ik mijn eigen toekomst beter kan bepalen dan als jij dit kunt.

Jij kunt je eigen toekomst beter bepalen dan dat Ui zijn eigen toekomst kan bepalen?
Och, wat is taal soms verwarrend. Haha! (snik)

Liampie schreef:
Ui schreef:Ui spreekt uit eigen ervaring. Heeft vroeger ook geleden aan Rosaïtis. Maar Ui begon de verhalen steeds saaier te vinden. Dusdanig, dat Ui een keer in slaap is gevallen op een Gladstone comic. Dat was tijdens het lezen van 'The Vigilante Of Pizen Bluff'. Bij een ander verhaal, 'The Treasure Of The Ten Avatars', gebeurde bijna hetzelfde. Maar daar zorgde de eindgrap voor een opleving.

In slaap vallen van Rosa, ik zou het bijna een schande kunnen noemen.

Het ís een schande. Stel je voor dat Ui kroketten in de frituurpan had gedaan en, om de wachttijd te doden, dat voor Ui zo slaapverwekkende Rosaverhaal was gaan lezen. Levensgevaarlijke toestanden krijg je dan! Ui is misschien wel aan de dood ontsnapt! (snotter) Ui stelt voor, dat alle Rosaverhalen een gele sticker krijgen.

Apotheek.nl:
Rijden onder invloed is een misdrijf. Wie gaat rijden met drank op, brengt zichzelf en anderen in gevaar.
Maar niet alleen alcohol heeft dat effect, ook sommige medicijnen. Dat komt door bijwerkingen zoals sufheid, wazig zien en onhandigheid. [...]
Medicijnen die het reactievermogen verminderen, hebben altijd een gele sticker op de verpakking. Op die sticker staat de waarschuwing: ‘Dit geneesmiddel kan het reactievermogen verminderen’. Dit is handig, want u merkt deze bijwerking zelf niet altijd op.

bron: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Medicijnen/Nieuws/Thema_s/Medicijnen_en_verkeersveiligheid.aspx?mId=10702&rId=88

Natuurlijk uiterst absurd om Rosaverhalen met geneesmiddelen te vergelijken, maar het gaat om het idee. Haha! (snif)

Liampie schreef:Overigens slaat dat Rosaïtis ook weer nergens op, maar hopelijk heb je dit zelf inmiddels ook door. Alsof het een ziekte is, werkelijk waar belachelijk!

Ui heeft last van ongeneeslijke, chronische Barksgriep.

Liampie schreef:Hiermee hoop ik deze confrontatie te kunnen beëindigen, tenzij Ui mij nu de uitgang wil wijzen (aangezien het feit ik een Rosa-voorstander ben).

Ui wijst Rosa-voorstanders liever de ingang, van de AR-kliniek!* Hahaha! (snif)

(AR = Anonieme Rosaïsten)

Hidde schreef:Van de [Rosa-]verhalen die ik gelezen heb, moet ik zeggen dat ik ze erg leuk vind. Ze zijn grappig en goed verteld. Ook zit er veel humor in. Er is alleen één ding dat mij er van weerhoudt om zijn verhalen te kopen; de tekeningen.

Rosa-verhalen goed verteld? De man is zo druk met het zich bemoeien met Barks, dat zijn eigen verhalen fouten bevatten.

Hidde schreef:De achtergronden vind ik daarentegen weer wel mooi getekend. Alleen het past niet in het kader van Disney vind ik.

Als het niet gaat om de Disney-stijl kan Rosa redelijk tot goed tekenen, vindt Ui.

Hidde schreef:Dit is mijn mening, andere spreekt dit juist aan, wat ik respecteer.

Respecteer, respecteer. Niks respect. Ui moet andersdenkenden belachelijk kunnen maken, om zichzelf omhoog te duwen. Waar is internet anders voor! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Ui » ma jun 10, 2013 4:48 pm

Vervolg. Een vergeten antwoord.

Liampie schreef:Wel zal ik het erg op prijs stellen als je nog wat verhalen van Rosa gaat lezen, zoals bijvoorbeeld enkele van mijn favorieten;

https://coa.inducks.org/story.php?c=D+97437 (Guus de pechvogel)
https://coa.inducks.org/story.php?c=D+97346 (De zwarte ridder)
https://coa.inducks.org/story.php?c=D+95153 (De schat van de 10 Avatars)

Als men dan toch Ware Barksliefhebbers van het goede pad wil lokken, zou Ui kiezen voor deze verhalen:
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+102 ('The Son of the Sun')
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+104 ('Mythological Menagerie')
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+119 ('Metaphorically Spanking')
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+143 ('The Curse of Nostrildamus')
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+145 ('His Majesty, McDuck')

BTW. Aan het einde van 'The Curse of Nostrildamus' lijkt Rosa, tenminste in de oorspronkelijke taal Engels, de inhoud van de vloek vergeten te zijn. Zo kan slordig kan hij zijn, zelfs in een relatief kort verhaal van hemzelf. Maar laat dit voor deze ene keer de pret niet drukken. (snif)

Liampie schreef:Maar kijk zelf maar.... want ik respecteer je mening enorm. Zeker vanwege het feit jij wel kunt vertellen dat je niet echt een fan (of iets dergelijks) bent van Rosa, maar dat je hem vervolgens niet gelijk hoeft af te kraken van ''dit is verkeerd'' & ''wat is dit toch triest''.

Rosa kon op DCML, zelf zeer fel zijn in zijn mening. Niet dat daar dan een voorbeeld aan genomen moet worden, maar het plaatst de felle kritiek over zijn werk wel een in een context.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor anders and » vr jan 23, 2015 4:28 pm

Mijn mening over Don Rosa:
-Begint heel goed, met als -het eerste - onderstaande plaatje ongeveer zijn top, en best getekende verhaal.
-Verhalen zijn briljant bedacht, en je kunt er wat van leren.
-Leuk dat hij op Barks' verhalen verder gaat, zoals in dit verhaal.
-Persoonlijkheid ga ik niet op in.
-Jammer dat hij steeds slechter en stijver gaat tekenen, vergelijk maar eens het eerste met het tweede plaatje.
-Vind 'een brief van thuis' wel een goed verhaal, maar niet meer goed (nou ja, als je het met andere tekenaars vergelijkt...) getekend.
-Veel te veel romantiek, in zijn latere jaren. 'De gevangene van witte kwelling kreek' en 'Iets heel bijzonders...' Ik vind bijvoorbeeld 'Laatste slee naar Dawson' wel briljant.

Afbeelding
Afbeelding
Verzamelt eendenverhalen
Avatar gebruiker
anders and
Member
 
Berichten: 96
Geregistreerd: do jan 08, 2015 7:46 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Koen » vr maart 06, 2015 3:42 pm

Ik vind het vaak wel leuk om Rosa's verhalen te lezen, omdat er in veel ook echt avontuur zit. Aan de andere kant, zijn die verhalen vaak gebaseerd op die van Barks. En dat vind ik dan weer niet zo; hij probeert alles te verklaren, alles te laten kloppen in het hele 'Duck-universum'. Terwijl dat helemaal niet nodig is, het zijn namelijk gewoon verhalen waarvan mensen plezier willen hebben tijdens het lezen.
Al die verwijzingen, in de tekeningen zelf, maar ook dat in een kader moet worden verwezen naar een ander verhaal, vaak van Carl Barks, bederft het plezier van het lezen. Ik vind het een beetje f***ed* up, als je begrijpt wat ik bedoel.

*Euhm ff voor de zekerheid had ik ook het hele woord mogen gebruiken op dit forum lmao
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Jop Duck » za maart 10, 2018 10:39 pm

Ik vind de verhalen van Rosa niet meetellen. Die verhalen zijn scheldwoord-scheldwoord-scheldwoord-stom.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor jan Baksteen » zo maart 11, 2018 3:14 pm

Nou nou, dat mag je vinden.

Zelf vind ik zijn tekeningen prachtig. Er is niemand die beter kan tekenen als Don Rosa.
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Jop Duck » zo maart 11, 2018 4:24 pm

Ik zeg niet dat hij slecht kan tekenen. Ik vind alleen dat hij slechte verhalen schrijft.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Salomo » ma maart 12, 2018 5:12 pm

Jop Duck schreef:Ik zeg niet dat hij slecht kan tekenen. Ik vind alleen dat hij slechte verhalen schrijft.

Wat vind je slecht aan zijn verhalen?
“One of the greatest satisfactions in our work here at the studio is the warm relationship that exists within our cartoon family.
Mickey, Pluto, Goofy, and the whole gang have always been a lot of fun to work with.
But like many large families, we have a problem child. You're right, it's Donald Duck.”
- Walt Disney
Avatar gebruiker
Salomo
Geboren verzamelaar
Member
 
Berichten: 57
Geregistreerd: ma dec 11, 2017 12:09 am

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Jop Duck » ma maart 12, 2018 6:16 pm

Ten eerste moet je niet overal een verklaring op te hebben. En er zitten vaak wel behoorlijk veel fouten in die theorieën. En als je net als of doet dat je een tekenaar opvolgt, doe dan zijn stijl tenminste na.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron