Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Rockerduck » wo maart 07, 2007 9:22 pm

Michiel P schreef:Dit is waar deze hele discussie om draait. Die eerste bewering is gewoon niet waar. Jij geeft argumenten waarom jij vindt dat Rosa zichzelf wél als de tweede Barks neerzet, maar je zult Rosa dat nergens letterlijk zelf zo horen zeggen. Er is alleen een aanzwellend koor van jubelende fans die dat alsmaar blijven roepen.

En wat doet Rosa om dat koor tot zwijgen te brengen? Helemaal niets. Hij laat het zich lekker aanleunen. Critici die Rosa aanspreken op zijn enorme ego en zijn verwaande gedrag worden in de ban gedaan. Ondertussen gaat Rosa lekker door met te zeggen dat Barks slechte dagen had, of onzin uitkraamde over het geluksdubbeltje, of dat 'King Scrooge the First' een flauw verhaal was. Rosa schrapt en schrapt van Barks, alsof hij de alleswetende Heer en meester is. Ondertussen vertelt hij in interviews (o.a. tegen Stripschrift) dat hij de enige auteur is die bekend genoeg is met het werk van Barks om het Levensverhaal te maken. Rosa *gedraagt* zich alsof hij de tweede Barks is (zij het dan dat hij niet de vriendelijkheid en bescheidenheid van Barks aan de dag legt).

Michiel P schreef:De tweede bewering is niet helemaal waar. De premisse van het Levensverhaal is dat Rosa alle Barks-feitjes heeft verzameld *die betrekking hebben op Dagoberts verleden* en niet gewoon "alle Barks-feitjes".

Kom op, Michiel, geen spijkers op laag water zoeken nu, daar ben je te goed voor. Je snapte toch wel dat ik het over alle Barks-feitjes had die betrekking hebben op Dagobert? (Overigens is dat ook niet helemaal juist. Rosa gebruikte bijvoorbeeld de vierkante eieren en die komen uit een Donald-verhaal waarin Dagobert geheel afwezig is.)

Michiel P schreef:Of Penny Wise een schim uit Dagoberts verleden is, ligt open voor debat.

Helemaal niet. Miss Penny Wise is te zien in een Barks-verhaal op meerdere pagina's. Zij heeft een nota die Dagobert kan ruïneren. Over de inhoud van die nota zou gedebatteerd kunnen worden. Maar dat ze bestaat en in het verleden zaken heeft gedaan met Dagobert, staat vast.

Michiel P schreef:Of Rosa wel of geen zin heeft om Loebas te gebruiken heeft daar verder niets mee te maken (al geeft hij daar inderdaad wel een erg flauwe smoes voor).

Het schrappen van Loebas is alleen maar een zoveelste voorbeeld van de willekeur van Rosa én een illustratie van het feit dat hij liever doet wat hij zélf wil dan wat Barks deed, maar ondertussen wél blijft claimen trouw te zijn aan Barks. Rosa zei dat Barks de hond Loebas niet vaak gebruikt heeft, maar hij treedt in minstens zes verhalen op. Rosa wilde 'm alleen gebruiken als hij een speciale introductie mocht maken over Loebas die de neefjes redt- een superhond. Blijkbaar was een super-Dagobert nog niet genoeg. Volgens mij is Ei in het bezit van de e-mail met het geraaskal over Loebas.

Michiel P schreef:Kijk, daar zegt-ie het weer. "Every fact". Terwijl dat gewoon niet waar is. Want verderop, op dezelfde pagina geeft hij toe dat hij sommige feiten niet kon gebruiken of moest verdraaien. En hij geeft daar redenen voor. Acceptabele redenen, wat mij betreft, maar ik heb natuurlijk zand in mijn ogen.

Op dat laatste geef ik geen antwoord, maar Rosa noemt op die pagina's geen enkele keer Miss Penny Wise, de enige vrouw die Dagobert kan ruïneren.

Michiel P schreef:maar toch bij vlagen een min of meer sympathiek karakter heeft, dat hij opgewekt kan zijn, energiek en moedig, maar soms niet meer is dan een huilend hoopje ellende.

Terwijl Dagobert bij Rosa een typetje is geworden, dat óf snotterend als in de eerste de beste soap aan zijn 'geliefde' Goldie zit te denken, óf als een agressieveling die Donald afrost en verder chagrijnig is op de hele wereld. De opgewekte, soms naïeve of kinderlijke Dagobert van Barks, die zoveel facetten had, zie ik bij Rosa niet meer terug.

Michiel P schreef:Als in "The Magic Hourglass" staat dat Dagobert zijn fortuin te danken heeft aan een magische zandloper en hij volgens "Only a Poor Old Man" alles zelf heeft verdiend door keihard te werken en steeds door te zetten, welk verhaal is er dan waar? Vullen ze elkaar aan of sluiten ze elkaar uit? Welk verhaal is er belangrijker voor de definitie van het personage? Als je per se een keuze moest maken, wat zou je dan negeren? De magische zandloper of het harde werken? Als Dagobert steeds geluk had, had hij ook wel lui achterover kunnen zitten, denk je niet? Of strooit Rosa ons inderdaad zand in de ogen door te stellen dat er überhaupt een keuze gemaakt moet worden? Misschien is dat wel onzin. Feit is dat Rosa zelf wél een keuze heeft gemaakt én er een verantwoording voor geeft.

Het geluk met Disney-verhalen is, dat ze niet-continue zijn. Wat in het ene verhaal gebeurt, heeft geen invloed op de ander. In het ene verhaal kan Donald rijk worden, in het volgende is hij blut. Zo kan Dagobert in het ene verhaal dít verhaal over zijn jeugd vertellen en in een ander verhaal weer dát. Zo kan Dagobert in het ene verhaal neergezet worden als harde werker, in het andere als iemand die veel geluk had.

Ken je het verhaal 'Much luck McDuck' van Barks? Daarin vragen Donald en de neefjes zich hardop af of Dagobert rijk is geworden door geluk, wat deze als een belediging ervaart. Aan het einde van het verhaal stuit Dagobert toevallig op waardevolle grondstoffen, puur toevallig. Hij herkent ze meteen en besluit het land te gebruiken om een fabriek op te zetten om ze te delven. De neefjes zeggen dat dit een bewijs is dat Dagobert rijk is geworden door geluk, waarop Donald zegt: "Dat kan best zijn, maar iemand die [die grondstoffen] met het blote oog kan herkennen, heeft niet veel geluk nódig". Dat is de kracht van die verhalen van Barks. Het laatste woord is aan de lezer en álles is mogelijk.

Ei heeft volgens mij een e-mail in zijn bezit van een Disney-fan die hij aan DCML wilde sturen, maar niet geaccepteerd werd omdat hij Rosa zou kunnen kwetsen (!). Die ging over de magische zandloper en bijgeloof van Dagobert. Dát is de sleutel tot 'The magic hourglass'. Wie zegt dat de magische zandloper echt geluk bracht? Wie zegt dat de plotselinge verliezen van Dagobert niets te maken hebben met toeval? Waarom hebben Rosa-fans zo weinig fantasie om dat te bedenken? En Dagobert is in veel Barks-verhalen bijgelovig, bijvoorbeeld in 'Lost beneath the sea'. Zo kun je het verhaal ook interpreteren.

Bovendien was de smoes van Rosa dat hij dat verhaal niet kon gebruiken, omdat Dagobert toen nog niet genoeg ontwikkeld was als karakter, terwijl hij wel vroege verhalen als 'Christmas on Bear Mountain' en 'Voodoo Hoodoo' gebruikte.

Michiel P schreef:En we weten ook donders goed dat Dagobert een drama queen in optima forma is, die in tranen kan uitbarsten over een verloren kwartje.

Pffft, alsof er geen verschil is tussen het verlies van een kwartje en het verliezen van een heel fortuin? De vergelijking is volkomen onterecht.

Michiel P schreef:Hebben jullie gelezen wat Geir Hasnes op dcml schreef n.a.v. Miss Penny Wise? [...] Klinkt zinnig toch? Je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn.

Wat heb ik met ene Geir Hasnes te schaften? Iedereen kan wel van alles roepen op teh internets. Wat maakte ne Geir Hasnes tot een expert? Ik vind het allesbehalve zinnig. Rosa schrapt één van de beste Barks-verhalen, baseert zijn beslissing op gebakken lucht en vervolgens proberen de fans er een uitleg aan te breien. Het is een uitleg achteraf, met veel omhaal die niet nodig is. De post van Geir hangt aan elkaar van aannames en gissingen. Terwijl er helemaal geen aannames en gissingen nodig is om te zien wat er aan de hand is in het Barks-verhaal met Penny Wise. Scenarist Jonker heeft, onder een alias, een perfecte analyse geschreven van het Penny Wise-verhaal die aantoont waarom zij wél belangrijk is: Donald gaat van deur tot deur om Dagomeel te verkopen en hij verpest het iedere keer. Bij ieder huis is de inwoner belangrijker en invloedrijker. Er is dus een opbouwende lijn. En wie komt er na een hele rits belangrijke zakenlieden? Een oud vrouwtje, en Dagobert is van alle mensen bij wie Donald het verprutst heeft, het bangst voor háár. De uitleg van Geir is dus waardeloos.

Michiel P schreef:Voor hetzelfde geld heeft Miss Penny Wise wél een belangrijke rol gespeeld in Dagoberts verleden. Is er iets in het verhaal dat dat noodzakelijk maakt of uitsluit?

Zij hééft een belangrijke rol gespeeld in het leven van Dagobert, want zij heeft een nota die hem kan ruïneren.

Michiel P schreef:Feit is dat Barks het niet heeft verteld, jullie het niet kunnen verzinnen en Rosa al helemaal geen zin heeft om zich erover te buigen.

Daar sla je de spijker op z'n kop: Rosa heeft geen zin! *Rosa*, die trots opschept dat alle feiten aangaande Dagobert in het verhaal zitten. Rosa, die opschept dat hij de enige is die bekend genoeg is met de verhalen. Rosa, die zich laat voorstaan op zijn lange voorbereidingen op zijn verhalen. Hij schrapt een Barks-verhaal. Hij schrapt 'gladly' een Barks-verhaal en zegt "to HELL with it"! Da's nogal wat, alleen omdat je geen zin hebt.

Michiel P schreef:Als Barks niet eens uitlegt wat er aan de hand is, hoe kom je er dan bij dat het een belangrijk feit in Dagoberts leven is?

Dat heb ik pas 100 keer uitgelegd, maar misschien ben je slechtziend? Het feit dat zij een nota heeft die Dagobert kan ruïneren, maakt haar belangrijk in zijn leven.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » wo maart 07, 2007 9:41 pm

Rockerduck schreef:Volgens mij is Ei in het bezit van de e-mail met het geraaskal over Loebas.

Die email, van 17 augustus 2005, komt van DCML. Zie ook McDuck International.
http://bb.mcdrake.nl/engdisney/viewtopic.php?pid=1219#p1219

DCML archives:

Don Rosa - 17 augustus 2005
http://nafsk.se/pipermail/dcml/2005-August/023477.html
Over Bolivar.

Don Rosa - 18 augustus 2005
http://nafsk.se/pipermail/dcml/2005-August/023483.html
Over Bolivar.

Don Rosa - 20 augustus 2005
http://nafsk.se/pipermail/dcml/2005-August/023499.html
Over Rosa's zus.

Don Rosa - 21 augustus 2005
http://nafsk.se/pipermail/dcml/2005-August/023502.html
Over General Snozzie.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo maart 07, 2007 9:48 pm

Ridder ter Geit schreef:Ik kan me in Michiel P. vinden. We WILLEN toch helemaal niet dat Rosa dit Penny Wise verhaal uitwerkt?

Daarnaast: als we Rosa geen goede opvolger van Barks vinden, let dan niet te veel op hem. Het is als kinderen met ouders. Op een gegeven moment willen ze zich niet teveel meer van hen aantrekken, maar gaan ze wel express tegen hen in. Doe dat dan ook niet. Dan laat je je alsnog door hen sturen!

Ik ben nooit een fan geweest van je appeasement-aanpak, dat weet je. Ik vind dat, met zó'n houding, je over je heen laat lopen. Jij geeft het kleine kind zijn zin, door 'm niet tegen te spreken en ondertussen breekt het de boel af en zal het nooit manieren leren.

Michiel P schreef:Kort en goed: Niet luisteren naar Rosa-fans die beweren dat er zoiets bestaat als een Barks-Rosa-universum. Dat is helemaal niet waar. Die verhalen sluiten helemaal niet op elkaar aan. Rosa zit gewoon lekker te knoeien in zijn eigen wereldje, alleen heeft hij daar allemaal elementen van Barks voor gebruikt, verbouwd en verdraaid.

Nou, dat zeg ik de hele tijd! Maar het probleem is dat Rosa zélf wel denkt dat er een Barks-Rosa/Rosa-Barks universum is. Dat is de kern.

Michiel P schreef:Barks-fans raken daar een beetje in de war van. Die denken: "Hee, een wereldje dat een beetje lijkt op dat andere wereldje dat ik altijd zo gezellig vond." Maar na een tijdje blijkt dat het bij Rosa helemaal niet zo gezellig is. Of tenminste, voor sommige mensen is het niet zo gezellig als ze gehoopt hadden. En dan zijn ze teleurgesteld. En dan gaan ze rare dingen roepen, dat Rosa Barks heeft aangetast. Maar dat is onzin.

Wat jij schrijft is onzin, beste Michiel. Het zijn juist de Barks-fans die hartstikke helder zijn. Die weten het Barks- van het Rosa-universum te onderscheiden. Die zien de aantasting van Barks door Rosa. Zie bijvoorbeeld de Black Jack Ballroom. In 'Back to the Klondike' zegt Dagobert dat het de ballroom is waarin hij Goldie voor het eerst ontmoette. Maar in 'Hearts of the Yukon', die zich chronologisch eerder afspeelt, fikt Rosa die ballroom af. Zodat Dagobert en zijn neven in het Barks-verhaal in een replica rondlopen.

Michiel P schreef:Rosa kàn Barks toch helemaal niet aantasten? Die verhalen blijven toch als een huis overeind staan? Worden Barks' verhalen ineens onwaar wanneer Rosa roept dat hij ze ijskoud negeert?

Jawel hoor. Op verzoek van Gemstone Uitgeverij heeft Bill van Horn een raamwerk getekend voor 'The magic hourglass'. Bang voor boze Rosa-fans heeft Gemstone besloten van het Barks-verhaal een niet-bestaand kampvuur-verhaal te maken. Rosa heeft flink wat verhalen van Barks verworpen als 'fictional fiction': verhalen die niet gebeurd zouden zijn in het Duck-universum. En het zou nog niet zo erg zijn als hij die visie privé voor zichzelf hield. Maar nee, hij kermt het uit op het Internet en alle fans nemen het over. Dan krijg je dit soort discussies, waarin zelfs simpele basisfeiten aan Rosa-fans uitgelegd moeten worden. En Rosa doet niks om ze terug te fluiten. Die zit stiekem te genieten.

Michiel P schreef:Sterker nog: Moet Rosa van jullie écht een vervolg schrijven op "The Magic Hourglass" of "Flour Follies" zodat die verhalen weer "waar" en "legitiem" worden? Alsof Rosa de macht heeft om Barks' verhalen te laten afsterven en op magische wijze weer tot leven te wekken!

Nee, Rosa had in eerste instantie ze moeten includeren of anders z'n mond moeten houden met zijn snoeverijen. Wat hij nu zou kunnen doen, is zijn eerdere uitspraken over de geschrpate Barks-verhalen herroepen.

Michiel P schreef:Als Rosa's interpretatie van Barks' verhalen je niet aanstaat, maar je gaat je evengoed toch zorgen maken over wat Rosa al dan niet van die verhalen vindt, dan laat je je blikveld nog steeds bepalen door Rosa en de Rosa-fans. Alsof elke "onthulling" door Don Rosa een nieuwe revolutie betekent! Alsof alles wat door Rosa wordt tegengesproken met terugwerkende kracht onwaar is! Maar ik geef toe, het is wel lastig om dat in het oog te houden met al die fans die bij elke scheet van Rosa van pret over elkaar heen buitelen.

Het gaat erom dat Rosa en zijn fans het onmogelijk maken voor anderen om van Barks en Ducks te genieten. Onze Disney-scenarist op het forum, Rob Klein, kan erover meepraten. Hij schreef voor Egmont een scenario over Dagobert's jeugd: gewoon een leuk, op zichzelf staand verhaal. Egmont weigerde het, omdat het in conflict was met de visie van Rosa! Zo trekt zelfs een uitgever één bepaalde auteur voor. Eén auteur temidden van duizenden anderen krijgt een bevoorrechte positie. Ondertussen timmert Rosa het Duck-universum vol en zijn collega's hebben het nakijken.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor ????? » wo maart 07, 2007 10:40 pm

Rosa moet niet elk verhaal diepe betekenis geven. Bijna elk verhaal is ergens wel gebasserrd op een Barks verhaal. En dan past hij het liefst Barks zzijn ideeen aan. Kan Rosa niet net als veel andere tekenaars van Barks ideeen afblijven en zelf wat verzinnen. Een verhaal als Forgot it of an eye for detail is toch ook leuk.

Trouwens in welk verhaal zat Penny Wise ook alweer?

Maar goed als Rosa van Barks verhalen was afgebleven was hij misschien nog een van de beste tekenaars geworden. Nu zijn sommige verhalen wel mooi, alleen demotiveert Rosa je om die verhalen te lezen
?????
 

Berichtdoor Ridder ter Geit » do maart 08, 2007 12:10 pm

Rockerduck schreef:
Ridder ter Geit schreef:Ik kan me in Michiel P. vinden. We WILLEN toch helemaal niet dat Rosa dit Penny Wise verhaal uitwerkt?

Daarnaast: als we Rosa geen goede opvolger van Barks vinden, let dan niet te veel op hem. Het is als kinderen met ouders. Op een gegeven moment willen ze zich niet teveel meer van hen aantrekken, maar gaan ze wel express tegen hen in. Doe dat dan ook niet. Dan laat je je alsnog door hen sturen!

Ik ben nooit een fan geweest van je appeasement-aanpak, dat weet je. Ik vind dat, met zó'n houding, je over je heen laat lopen. Jij geeft het kleine kind zijn zin, door 'm niet tegen te spreken en ondertussen breekt het de boel af en zal het nooit manieren leren.

Nu draai je wel de vergelijking om en maaK je van Rosa het kind.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » do maart 08, 2007 10:00 pm

Ik vind Rosa ook wel een drammerig kind. :P
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor ????? » ma maart 12, 2007 5:55 pm

In iedergeval doet Rosa erg kinderachtig.
?????
 

Berichtdoor Rockerduck » ma maart 12, 2007 9:53 pm

Dit artikel vond ik vandaag, over voor- en tegenstanders van 'Het Levensverhaal van Oom Dagobert':

A lot of Disney fans were furious when the drawer Don Rosa mapped Uncle $crooge's life. "$crooge's life is an adventure - not science" was the protest and now the life of the rich duck is collected in one huge book.

BY JOHN PETERSEN
(Translated by Thomas Lauritsen)

A lot of children know that Walt Disney hasn't made all the comics about life in Duckburg. But that has a number of energetic drawers from most of the world - including Denmark. And for most of the fans of Anders And & Co*2. there is one drawer who raises above them all. His name is Carl Barks.

Today the 96 year-old Barks is retired long ago. But he invented Duckburg and almost everybody who lives there. Gladstone Gander, the Beagle Boys, Gyro Gearloose and Uncle $crooge – the richest duck in the world - are all jumped out of Bark's imagination.

One of the greatest admirers of Carl Barks is the drawer Don Rosa. He knows all the fabulously stories about Donald, $crooge and the kids being on the move - near or far or in Plain Awful wherefrom the square eggs come.

Don Rosa was mostly enthusiastic about Uncle $crooge. And in 1991 he started drawing a series, which was supposed to tell the rich duck's life story in chronological order.

All facts he found in Barks' many $crooge McDuck stories which used to jump unruly around in time and place without any sense of systematic. With the help of Rosa things were going to be mapped.*

"If $crooge made a comment about his youth in some comic – as long as it was a story written by Barks – that fact is mentioned somewhere in this series", says Don Rosa about his $crooge story in 12 chapters.

All the chapters have just been collected in a huge book, Joakim von And – Her er dit liv*1, which the Egmont publishers has sent out on the occasion of the rich duck's 50th birthday.

Don Rosa himself indicates the book as a work of reference of the Uncle $crooge Carl Barks has created.

"There's no particular reason why I or anyone else should expect other Duck writers to adhere to my vision of $crooge's history, as carefully and authentically as I sought to construct it... it was never intended to be anything but my personal telling of the Life of $crooge McDuck", Don Rosa thinks.

No force

The Danish Disney drawer Freddy Milton, who hasn't planned to follow Rosa's reference book, takes it like that too.

The latest 20 years Milton has done Donald Duck stories especially for the Dutch Disney comic books.

He definitely don't think that $crooge's life is to be put into boxes:

"The facts in a story are only true as long as you read it. After that you can start from the beginning. Often Carl Barks draws Donald Duck's house in two storeys if the story requires a scene with a staircase. And then he doesn't care if Donald lived in a house with only one storey in the previous story", says Freddy Milton:

"But that kind of inexactitude bothers Don Rosa. He would like to have it all in a system like a puzzle."

At the same time Freddy Milton admits that the publishers don't demand Rosa's reference book of Uncle $crooge's life to be followed:

"I have never met any drawer or writer who has been hit in the head with it", he says.**

Received a critic award

Joakim von And – Her er dit liv*1 has split Disney fans in two groups. One group is crazy about Don Rosa while the other is sceptical, said mildly.

To the latter belongs Jacob Stegelmann who, among other things, runs the TV program Troldspejlet*3.

He has written a tribute book to Carl Barks where he also touches on Don Rosa's version of $crooge:

»He (Barks, red.) is not keen on the American drawer Don Rosa ripping up in the old Barks stories and (...) tries to tell whole Uncle $crooge's life story. The irritation is understandable because the essence of Barks' universe is that there are no permanent rules. Even the most trivial things are changed from time to time.«

But the critics don't change the fact that Don Rosa is tremendously popular. And his series about $crooge's life received a coveted critic prize, the Will Eisner award.

If you ask Disney drawer Freddy Milton there is at least one important reason of Don Rosa's success:
"He is popular because many children like things systematized."***

http://www.duckburg.dk/articles/andedam/
--------------------------------

*Niet alle feiten. Zo ontbreken de magische zandloper en Miss Penny Wise.

**Volgens mij weigerde Egmont een script van Robert Klein omdat het botste met de visie van Rosa. Dat klopt toch, nietwaar Rob?

***Logisch, maar hoe zit het met de volwassenen?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » wo maart 14, 2007 12:03 am

Heb ik net een uur besteedt aan het editten van de Nederlandse Wikipedia-sectie over Rosa, hebben ze nu alles weer teruggedraaid! :mad:
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » wo maart 14, 2007 12:07 am

Het gekke is, dat als ik weer wil bewerken, ik de al door mij bewerkte versie te zien krijg!???
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » wo maart 14, 2007 8:02 am

Het kan aan je cookies liggen.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo maart 14, 2007 2:26 pm

Nu staat er in ieder geval weer de ge-update versie. Hmm, die moet ik misschien maar bewaren..
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » wo maart 14, 2007 10:18 pm

Is dit het adres?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Don_Rosa
Wat heeft Rockerduck er precies geschreven? Is zijn bewerking wel of niet verwijderd? Kan het resultaat hier op McDrake geciteerd worden?

Ei ziet heden op Wikipedia Nederland veel onzin staan over Rosa. Hoe is de internationale versie?
Uiteraard kan Rosa er zelf niets aan doen. Het zijn natuurlijk zijn fans die zo vol van hem zijn dat ze hem als een heilige bejubelen. Arme Rosa. Wat zal hij het erg vinden.

Neem nou zo'n kopje "Beroemdheid". Is het triest of is het triest? Dat zie je toch alleen zo opgeblazen worden bij Rosa en z'n Rosaïsten? Alsof men wat te bewijzen heeft. De wereld moet en zal er van doordrongen zijn dat Keno Don Hugo Rosa een "beroemdheid" is.
"Don" is geen zwaar onderbetaalde sufferd die zich laat gebruiken om de kassa van uitgevers en Walt Disney te spekken. Nee hoor. Dat lijkt maar zo. "Don" is beroemd! "Don" heeft die aandacht nodig. "Don" heeft wat te compenseren, met zijn rotjeugd en ruziënde ouders van weleer. Terwijl de uitgever het hardst lacht.

Wikipedia Nederland schreef:Een week in het leven van Don Rosa
Don wordt doordeweeks normaal gesproken wakker rond zeven uur. Hij begint de dag met het beantwoorden van nieuwe e-mailberichten. Meestal krijgt hij zo’n 30 á 40 e-mail’s en andere berichten. Nadat hij een tijdje op het internet heeft gesurft begint hij met werken rond 10 uur en stopt rond 17:00. Natuurlijk neemt hij pauzes om nieuwe berichten te beantwoorden. Op één werkdag tekende Don meestal een halve bladzijde. Het kan ook verschillen als hij meer details in de tekening stopt. Na zijn werk controleert hij zijn e-mail weer en gaat dan rond twaalf uur slapen. Een paar uur later staat hij weer op om zijn e-mail te beantwoorden. In het weekend maakt Don geen verhalen. Hij antwoord zijn e-mail wel de hele dag. Behalve op zaterdag, wanneer hij dat alleen ’s morgens doet. De rest van de dag doet hij huishoudelijk werk en rust hij uit.

Vanwaar dat ziekelijke geDon? Waarom hebben Barksisten het zelden over Carl? Waarom schrijven Rosaïsten vaak over "Don" alsof ze met hem geknikkerd hebben? Of erger, alsof ze verkering met hem hebben?
Enfin. Het citaat hierboven laat zien hoe een week in het leven van "Don" is. Ei vraagt zich nu meer dan ooit af wat voor leven de grote Keno Don Hugo Rosa heeft. De man komt internetverslaafd over, met dat eeuwige controleren van z'n e-mail. Begrijpt Ei goed dat "Don" slaapjes gaat doen om 0.00 uur, om dan vervolgens na een paar uur weer op te staan om zijn e-mail te controleren? Dat kan toch niet waar zijn? Het zou wel een aantal overspannen e-mails van "Don" verklaren.

Ei vindt het maar zielig. Ben je de grote Keno Don Hugo Rosa die wereldwijd door tientallen miljarden mensen geloofd en geprezen wordt, en dan ziet je week er zo uit. Ei heeft niet eerder een biografie gezien waarin een artiest als vanzelfsprekend zo ziekelijk is neergezet. Alsof het belangrijk is om te weten hoe vaak de grote Rosa achter zijn computertje z'n tijd zit te verdoen.

Hoe zit het met de persoon die wel geacht wordt om liefkozend "Don" te zeggen? Namelijk zijn vrouw? Leuk hoor, zo'n huwelijk met een door internet en zichzelf geobsedeerde kerel.

Natuurlijk neemt hij pauzes om nieuwe berichten te beantwoorden.

Natuurlijk? Rosaïsten vinden het blijkbaar nog normaal ook, dat hun held stopt met werken om te gaan e-mailen. Wederzijdse triestheid. Ei wil weleens reacties zien van Rosaïsten (of hoe ze zichzelf ook noemen) die dit gedrag van Rosa "natuurlijk" vinden.

En vanwaar in de eerste plaats die opschepperij over "30 á 40 e-mail’s en andere berichten"? Dat zie je volgens Ei alleen bij Keno Don Hugo Rosa en nergens anders. Heb je ooit Robbie Williams of Britney Spears zien opscheppen over hun e-mails en hoe vaak ze hun tijd achter de computer verslijten?
Het aantal "30 á 40 e-mail’s en andere berichten" valt best mee. Er zullen zat mensen zijn die dagelijks meer e-mails ontvangen. Moet je daar beroemd voor zijn?
Wat zijn trouwens die "andere berichten"? Spam misschien? Lidmaatschappen van mailing lists?

Ei heeft medelijden met Rosa en zijn fans. Ze kunnen alleen maar opscheppen.

Wikipedia Nederland schreef:Het maken van strips
Een verhaal dat getekend (en geschreven) door Don Rosa kan gemakkelijk herkend worden: het is nauwkeurig en voorzichtig getekend en zit vol met grappige details. [...]

Waar staat ergens op deze pagina de keerzijde van Don Rosa? Waar staat de kritiek op zijn controversiële aanpak van Barksverhalen? Waar staat kritiek op de vele fouten in zijn verhalen? Zo nauwkeurig is "Don" niet. Hij maakt veel fouten. (Zogenaamd omdat hij zo goed is.)
Wikipedia moet toch neutraal zijn?

Wikipedia Nederland schreef:Hij heeft ook malplaatjes van zijn universiteit, wat voorwerpen zijn die een professionele artiest nooit zou gebruiken. Maar Don gebruikt ze wanneer hij eenden tekent en ronde voorwerpen, als munten. Hij heeft ook een verlicht bureau voor zijn precieze details.

Wat wil deze tekst vergoeielijken? Als je eenden en munten tekent kun je wel mallen gebruiken?
Wat is een "verlicht bureau"? Is dat niet gewoon een lichtbak zoals veel tekenaars die hebben?
Of bedoelt de schrijver dat Rosa een lamp boven zijn bureau heeft hangen en dat andere tekenaars in het donker zitten?

Wikipedia Nederland schreef:Beroemdheid
[...] Hij is de enige naast Carl Barks (en uiteraard Walt Disney) wiens naam op de cover van een Disney-strip verschijnt (in Finland tenminste). In Amerika is hij ook helemaal niet populair, terwijl hij in Europa soms wordt gezien als een popster.

Waar wordt Don Rosa gezien als een popster? Hier in Europa? Waar dan? Ach, nu ziet Ei hoe creatief het geschreven is. Er staat "soms in Europa". Wat is "soms"?
Dat Rosa's naam op voorplaten verschijnt is een beslissing van uitgevers. Zij zetten Rosa op de voorplaat.

Zie ook hoe er tussen haakjes staat dat het "tenminste" voor Finland geldt. Creatief hoor. Finland is maar één land in Europa. Zo kan iedereen een "popster" zijn.
Ei leest ook weleens wat over Europa. Bijvoorbeeld dat onder de bevolking van Finland sprake is van het hoogste zelfmoordpercentage.

Deze Wikipedia-pagina leest als een promotie-folder. Rosa wordt kritiekloos als een heilige neergezet. Zijn bizarre gedrag wordt als "natuurlijk" ervaren.
Ei ziet nergens iets staan over Rosa's naar eigen(!) zeggen beroerde tekenwerk. Ei ziet nergens iets staan dat een echt kritische beschouwing lis. Wat wel op kritiek lijkt, zit verstopt in de tekst. Wat wel lovend over Rosa is wordt overbelicht, met een enkel verzachtend woordje ertussen ("soms", "tenminste") om de waarheid niet al te veel geweld aan te doen.

Rosa een popster in Europa...
Wanneer is het Eurovisie Songfestival?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » wo maart 14, 2007 10:25 pm

Ei schreef:Ei ziet nergens iets staan dat een echt kritische beschouwing lis.

Moet zijn: ... beschouwing is.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo maart 14, 2007 11:57 pm

Wat raar... Als ik op Wikipedia Nederland naar het artikel van Rosa kijk, staat mijn kritische bewerking er nog altijd. Misschien dan toch een probleem van cookies, zoals Caspar zegt?

Ik bewerkte het stuk tot deze lap tekst (weer gewaarschuwd!):

Keno Don Rosa is op 29 juni 1951 geboren in Louisville, Kentucky. Hij maakte al vroeg kennis met de Donald Duck-verhalen van "The Duckman" Carl Barks. Hij droomde er van om ooit zelf die verhalen te maken.
In 1987 kreeg hij de kans waar hij al die jaren op gewacht had. Hij mocht voor uitgeverij Gladstone zijn eerste Duck-strip maken. Zijn eerste verhaal was “The Son of the Sun”, een verhaal over Dagobert Duck. In dit verhaal en de verhalen die daarop volgden, bleek dat hij een schrijfstijl had die erg veel leek op die van Carl Barks zelf, hoewel moet worden aangetekend dat enkele verhalen, vooral in de laatste jaren, het aan logica of een goede plotstructuur ontbreekt. En ondanks dat zijn geniale en gedetailleerde tekenstijl afwijkt van die van Barks noemen velen hem “The New D.U.C.K.man”.

Hij verstopt in zijn meeste verhalen ook in de eerste of laatste tekening de letters D.U.C.K. (in zijn vroegste verhalen is dit weggehaald). Dit staat voor “Dedicated to Uncle Carl from Keno”. Maar behalve D.U.C.K. verstopt hij ook vaak een tekening van Mickey Mouse. Dat laatste is meer een lichte vorm van spot, aangezien hij een hekel heeft aan het karakterloze figuur Mickey Mouse.
Don Rosa is vooral bekend geworden doordat hij de aanwijzingen die Carl Barks gaf over de jeugd van oom Dagobert heeft uitgewerkt tot een serie verhalen: De jonge jaren van Oom Dagobert. Oorspronkelijk zouden dit 12 verhalen worden, maar uiteindelijk zijn het er steeds meer geworden. Barks zelf was niet gelukkig met deze ordening: "I wish he hadn't done it."

Biografie

[bewerk] Familie en kinderjaren

Don’s vader, Hugo Rosa, werd geboren in Maniago, een klein dorpje bij Venetië in Noord-Italië. Hugo was nog maar een kleine jongen toen zijn familie in 1915 naar de Verenigde Staten verhuisde, vlak voor de Eerste Wereldoorlog. In 1905 was Don's grootvader, Gioachino “Keno” Rosa, een tegelbedrijf begonnen. Dit bedrijf, met de naam “Keno Rosa Company”, werd later door Hugo Rosa geërfd. Volgens Don leven er nog veel Rosa’s in Noord-Italië, maar is hij de laatste Rosa in Amerika.

Don’s moeder, Chilistina Titiano, en haar familie woonden al geruime tijd in Amerika. Haar vader was Duits en haar moeder had Schotse en Ierse verwanten.

Don Rosa werd op 29 juni 1951 geboren, en groeide op in St. Matthews, Kentucky en later ook elders in de VS. Hij volgde het traditionele Amerikaanse onderwijs, en leerde daardoor nooit Italiaans spreken.

Don begon met tekenen nadat hij uit zijn wiegje kwam, en zijn ouders moesten de tekstballonnen dus nog invullen. Het verhalen verzinnen vond Don leuker dan het tekenen. Hij zag ze als filmpjes, omdat hij ook een groot filmfanaat was. Zijn karakters waren tot de achtste/negende klas van de hogeschool nog erg gewoontjes. De verhalen werden steeds beter, maar de tekeningen bleven lange tijd op een bepaald niveau steken. Vooral omdat hij ze niet erg belangrijk vond, ze brachten vooral het verhaal op gang.

Don’s grote zus, de elf jaar oudere Diana, had veel stripboeken, sommige van de uitgever Dell die Disney-verhalen publiceerde. Don las deze strips en zo leerde hij alle verhalen van Carl Barks vanaf 1949 kennen. Door de boeken van zijn zus werd hij een groot Barks-liefhebber, en in navolging van Diana sloeg ook hij aan het verzamelen. Later, toen hij net tien was, gooide hij alle strips van hem en zijn zus weg, behalve zijn twee favorieten: Four Color #386, het eerste Oom Dagobert stripboek (maar hij wist dat niet) met het verhaal “Only a Poor Old Man” (“Een meer vol misère”), en het tweede boek dat het “Golden Helmet”-verhaal bevatte. Later ging Don weer op zoek naar de verhalen die hij had weggegooid, maar het was niet hetzelfde als wat hij eerst had.

Met uitzondering van het kunstgeschiedeniscollege bezocht Don alleen maar jongensscholen. Hij begon op de kostschool Saint Thomas Accquines Prepaparaty en bleef daar tot de achtste klas. Daarna ging hij naar de katholieke jongensschool Saint Xavier High School Louisville, en uiteindelijk naar The Engineering School for Boys. Zelfs onder de les was Don aan het tekenen: hij maakte satirische verhalen over datgene waarin onderwezen werd. Hij nam echter op geen enkele school tekenlessen.

[bewerk] Niet-Disney-verhalen

Toen Don op college zat, wilde zijn krant, Kentucky Kernal politieke satirische strips publiceren, en vroegen aan Don (die toen een karikaturist was) dit te doen. Don deed het en tekende een trimester lang elke dag een stripverhaal, genaamd Pertwillaby Papers had als held Lancelot Pertwillaby, die de universiteit volgde zonder te betalen. Lancelot was net zoals Don Rosa en dus hield Rosa nogal van dat karakter. Na het tekenen van die strip vroeg de redacteur of hij het leuk vond om avonturenverhalen te publiceren. Don zet zijn grappige karakters in een schattenjacht - verhaal aan, wat hij later in zijn eerste Duck-verhaal, The Son of the Sun (De Zoon van de Zon) gebruikte. Het verhaal wordt Lost in (an alternative section of) the Andes genoemd. Na hij het diploma van universiteit in 1973 behaalde kreeg hij de titel Barchalor of Arts. Don ging werken bij het familiebedrijf als tegelzetter. De bedoeling was dat hij later de werkgever van het bedrijf zou zijn. In zijn extra tijd zette Don zijn Pertwillaby Papers-comics voort, maar dit keer maakte hij het voor The Rocket's Blast Comiccollector-fanzine. Alles bij elkaar maakte hij drie verhalen voor het blad met als laatste, Knighttime, die nooit volledig af is geweest. Het werd gepubliceerd in 1979. Reeds in het zelfde jaar begon Don met het maken van een wekelijks stripverhaal voor een lokale krant aan, Louisville Times. Het heette Captain Kentucky en het was een parodie op de superheldenstrips, waar Don nooit erg van hield. Captain Kentucky is een Lancelot Pertwillaby superheld alter ego. Nadat hij 150 stripverhalen over 3 jaar had gemaakt, stopte Don ermee. Hij had er namelijk te weinig geld meer voor en dacht dat het het ook niet meer waard was. Don zette de tekentafel aan de kant en zette geen lijntje meer op papier tot 1986. Nadat hij was gestopt met Captain Kentucky, tekende Don nog één episode van Knighttime, wat begint met Lance die wakker wordt na een nachtmerrie en zich realiseert dat hij nooit een superheld is geweest. RBCC heeft het nooit gepubliceerd. In 2001 publiceerde de Noorse Gazette Bok twee hardcover boeken onder de naam: The Don Rosa Archives: The Pertwillaby Papers en The Adventures of Captain Kentucky. De boeken waren in het Engels. In Nederland zijn deze verhalen niet verkrijgbaar.

[bewerk] The Son of the Sun (De zoon van de zon)

Op een dag in 1986 zag Don Rosa in een etalage van een kleine stripwinkel een Gladstone-stripalbum. Het eerste Amerikaanse stripboek met Disney-figuren sinds de jaren zeventig. In eerste instantie dacht hij dat de voorplaat, die was getekend door Daan Jippes, een onbekende voorplaat van Carl Barks was. Dit omdat Jippes' tekenstijl bijna hetzelfde was als die van Barks. Rosa liet zich door dit stripboek inspireren en zocht contact met Byron Erickson, de redacteur van Gladstone. Hij vroeg aan Byron of hij een Oom Dagobert verhaal mocht maken. Erickson ging akkoord en de volgende dag begon Rosa aan zijn eerste Duck-verhaal: The Son of the Sun.
Het verhaal ging over de oude Inca's en de tempel van Manco Capac. Rosa had het verhaal al geschreven in 1971, en later in 1973 gebruikt in zijn Pertwillaby Papers-strip, in het verhaal 'Lost in (an alternative section of) the Andes'. Toen hij het verhaal af had, vond hij het niet nodig om meer verhalen te maken voor Gladstone. Maar toen het verhaal in Uncle Scrooge issue 219 werd gepubliceerd was het een enorm succes. Het werd zelfs genomineerd voor de Harvey Award. Gladstone wilde meer van Rosa. Rosa ging akkoord en verkocht zijn tegelbedrijf om een fulltime striptekenaar te worden.

[bewerk] Disney, Oberon en Egmont

In 1989 stopte Don bij Gladstone, omdat Disney de originele verhalen niet meer wilde teruggeven aan de tekenaars. Als een freelancer kon Don hier niet van leven, omdat hij altijd ook de originelen moest verkopen om geld te verdienen. Hij zat nu dus zonder werk, maar niet voor lang. De uitgever van een Disney-blad genaamd DuckTales vroeg Don als scriptschrijver. Omdat hij geld moest verdienen, accepteerde hij de baan en schreef het script voor Back in Time for a Dime! Hij stopte met werkten voor het blad omdat hij problemen had met zijn betaling en omdat hij zijn grappen niet goed tot recht kwamen in het tijdschrift. Don’s volgende baan was scriptschrijver voor televisieseries. Disney Television had hem al een jaar eerder de baan aangeboden. Hij ging akkoord met het aanbod, maar de serie waarvoor hij zou gaan schrijven, DuckTales, was al gestopt. Zo begon hij met schrijven van de nieuwe Talespin-series. Hij schreef alleen de eerste drie episodes (die niet als eerste werden uitgezonden). Hij verliet de studio’s om twee redenen. De eerste reden was dat hij niet zeker was of hij salaris kreeg. De twee reden was dat hij als scriptschrijver maar over een klein deel van de show gezag kon uitoefenen. Hij wilde verantwoordelijk worden voor het alles, waar voordelen en nadelen aan zitten … Toen hij nog werkte als scriptschrijver ontdekte dat de Deense Egmont (voorheen Gutenberghus) zijn verhalen had gepubliceerd, en dat ze meer van hem wilde. Hij had in de jaren 1986-1989 ook Disney-verhalen gemaakt voor het Nederlandse uitgeverij Oberon, waar hij vooral tekende. Hij maakte ze tussen zijn Gladstone-verhalen door, omdat hij meer geld nodig had. Oberon was ook erg geïnteresseerd in zijn verhalen. Zo moest hij kiezen tussen Oberon of Egmont. Hij koos voor Egmont, omdat die een hoger budget gaven en hij verwachte bij hen een hoger salaris. Rond die tijd wilde ook Disney verhalen van Gladstone publiceren en zij waren ook geïnteresseerd in Rosa’s verhalen. Maar omdat Disney freelancer veel rechten ontnam, weigerde Don en bleef bij Egmont. Hij deed één verhaal voor Disney (The Money Pit – geen Nederlandse titel) om duidelijk te maken dat hij voor hen zou werken als ze het contract zouden veranderen. Don maakte na die tijd bijna al zijn verhalen als freelancer voor Egmont. Drie verhalen tekende hij namelijk voor het Franse Picsou. Die verhalen zijn: The Coin (Door de Ogen van een Knaak), Attaaaaaack! (De Onzichtbare Vijand) en The Sharpie of the Culebra Cut (Topdeal in Panama). Deze verhalen waren voor Frankrijk gemaakt omdat Egmont ze niet accepteerde. Ze hadden namelijk gezegd dat ze niet meer verhalen wilden over de jeugd van Dagobert. 'Aaaaatack' en 'The Coin' vonden ze bovendien onder de maat. Rosa maakte ook Pin-ups (één pagina tekeningen) voor het Franse maandblad 'Picsou Magazine' (vernoemd naar Balthasar Picsou: Dagobert Duck).

[bewerk] Een week in het leven van Don Rosa (volgens Rosa)

Rosa wordt doordeweeks normaal gesproken wakker rond zeven uur. Hij begint de dag met het beantwoorden van nieuwe e-mailberichten. Meestal krijgt hij zo’n 30 á 40 e-mail’s en andere berichten. Nadat hij een tijdje op het internet heeft gesurft begint hij met werken rond 10 uur en stopt rond 17:00. Natuurlijk neemt hij pauzes om nieuwe berichten te beantwoorden. Op één werkdag tekende Rosa meestal een halve bladzijde. Het kan ook verschillen als hij meer details in de tekening stopt. Na zijn werk controleert hij zijn e-mail weer en gaat dan rond twaalf uur slapen. Een paar uur later staat hij weer op om zijn e-mail te beantwoorden. In het weekend maakt Rosa geen verhalen. Hij antwoord zijn e-mail wel de hele dag. Behalve op zaterdag, wanneer hij dat alleen ’s morgens doet. De rest van de dag doet hij huishoudelijk werk en rust hij uit.

[bewerk] Rosa's werk

Een verhaal dat getekend (en geschreven) door Don Rosa kan gemakkelijk herkend worden: het is nauwkeurig en voorzichtig getekend en zit vol met grappige details. De veelheid van die details kent zijn oorsprong in Don’s jeugd, toen hij veel MAD-tijdschriften las. Die bladen publiceerden verhalen van Harvey Kurtzman en Will Elder, die vol zaten met kleine details. Gedeeltelijk komt het van zijn techniekopleiding en gedeeltelijk doordat hij gewoon precies wilde tekenen. Don wilde altijd de achtergrond van zijn verhalen nakijken, om er zeker van te zijn dat alles precies klopt. Bij lange avonturen kan dit soms een paar weken duren. Zijn Ducks lijken niet op die van Barks, of andere professionele Disney-artiesten. Ze nemen veelal stijve, statische posities in. Eén van de kritieken op Rosa is dat hij, in tegenstelling tot zijn collega's, niet vanuit zichzelf tekent, maar poses van de personages uit het hoofd leert. Al zijn verhalen (behalve sommige uitzonderingen) spelen in de Jaren Vijftig, de tijd waarin hij zelf Barks-verhalen las. Maar ook omdat Dagobert anders over de 130 jaar zou zijn, volgens Rosa's eigen tijdlijn. Volgens Don stierf Dagobert ook in 1967, op 100-jarige leeftijd. Dit soort ideeën, die Rosa luid verkondigt op het Internet, is hem door veel Duck- en Barks-fans niet in dank afgenomen. Zij vinden het belachelijk dat Rosa een geliefd stripfiguur wil laten sterven.

Don is naar eigen zeggen een grote Carl Barks fanaat. Hij gebruikt de posities die de eenden aannemen in de verhalen van Barks ook in zijn eigen, zelfs eerste, verhalen. Hij tekende zelfs sommige plaatje van Barks helemaal over in zijn The Lifes and Times of $crooge McDuck (De Jonge Jaren van een Steenrijke Eend). Hij maakt ook vervolgverhalen op legendarische verhalen van Barks, bijvoorbeeld in Return to Xanadu (Terugkeer naar Xanadu), War of the Wendigo (geen Nederlandse titel) en The Lost Charts of Columbus (De Kaart van Columbus).

Bij het tekenen gebruikt Don het, met lagen bedekte, Strathmore papier (wat erg duur is), maar liefst zeven verschillende potloden en, uiteraard, een gom. De potloden die hij gebruikt zijn eigenlijk niet de potloden van een professionele striptekenaar. Hij gebruikt technische pennen, kalligrafische pennen, enz. Er wordt ook beweerd dat hij PigmaMicron 01 (Sakura) potloden gebruikte in al zijn Gladstone-verhalen (later heeft Don gezegd dat dit niet waar is). Hij heeft ook malplaatjes van zijn universiteit, wat voorwerpen zijn die een professionele artiest nooit zou gebruiken. Maar Don gebruikt ze wanneer hij eenden tekent en ronde voorwerpen, als munten. Hij heeft ook een verlicht bureau voor zijn precieze details.

Wanneer Don het aantal pagina’s van zijn verhaal weet, begint hij met tekenen bij het einde, want dan weet hij hoe het afloopt. Hij tekent dan van het einde naar het begin toe, en in het midden van het verhaal stopt hij, en start hij weer aan het begin met tekenen. Rond het midden combineert hij het begin en het einde met een paar pagina’s. Deze manier van werken kan het de belangrijkste gedeelten van het verhaal goed uit elkaar houden: het begin en het einde. Bijkomstig nadeel is dat dit ook voor zijn methode van scenario-schrijven opgaat, waardoor enkele van zijn verhalen plotgaten of andersoortige fouten in de logica bevatten.

In plaats van de gebruikelijke acht plaatjes, plaatst Don meestal 10 tot 12 plaatjes in een pagina als het verhaal maar 25 tot 30 pagina’s lang mag zijn en als hij een idee heeft voor een 60 pagina’s lang verhaal. Dit leidt ertoe dat zijn pagina's vaak geen 'lucht' krijgen en helemaal volgeprakt worden met tekstballoons, wat ten koste gaat van het tekenwerk. Barks daarentegen adviseerde altijd dat minder méér is. Rosa bedenkt zijn korte grappen verhalen (tien pagina verhalen) nooit van te voren, maar hij plant wél lange avonturen. Als hij een idee heeft voor een korte grap, maakt hij het meteen. Hij twijfelt nooit om te denken of zijn grappen niet te volwassen zijn. Hij maakt zijn verhalen voor volwassenen, niet voor kleine kinderen. Ironisch genoeg zijn die kleine kinderen wel de doelgroep van zijn werkgever Egmont. In zijn laatste verhaal, 'The prisoner of White Agony Creek' vertelt Rosa, tegen zijn eerdere beloften in, wat er tussen Dagobert en Goldie (Knappe Kitty) gebeurd zou zijn in de maand dat zij samen op zijn claim in Klondike werkten, zoals te zien is in 'Back to the Klondike' van Barks. Barks liet altijd in het midden wat er op die claim gebeurde. In eerste instantie werd die scène zelfs door de Amerikaanse uitgever uit het Barks-verhaal verwijderd. In zijn verhaal zinspeelt Rosa er bijna expliciet op dat Dagobert en Goldie met elkaar naar bed zijn geweest, wat heeft geleid tot verontwaardigde, heftige protesten van Duck- en Barks-fans die vinden dat Rosa smakeloos omgaat met hun geliefde stripfiguren.

Soms verstopt Don een Mickey Mouse plaatje in zijn verhalen, als een grap, omdat hij niet erg van Mickey houdt. Hij vindt dat Mickey geen echte persoonlijkheid heeft, maar gewoon een leeg plaatje is. Don wil dan ook geen Mickey-verhalen maken. Maar hij denkt wel dat Floyd Gottfredson's verhalen succesvol zijn. Hij verstopt in het eerste plaatje bijna altijd de tekst D.U.C.K., dat Dedicated to Unca Carl from Keno (Opgedragen aan Oom Carl van Keno). In zijn eerste verhaal had Don het heel duidelijk laten zien, maar omdat Gladstone dacht dat het een handtekening was, en hebben ze het verwijderd. In de verhalen daarna heeft hij het dus steeds verstopt.

Don favoriete personage is Dagobert, omdat het zo veelzijdig is dat hij in veel verhalen tot zijn recht kan komen. Hij kan vechten tegen de Zware Jongens of Zwarte Magica om zijn geld (of Geluksdubbeltje) te beschermen. Hij kan een wedstrijd houden met een andere rijkaard, bijv. Govert Goudglans. En hij kan op schattenjacht gaan of een verhaal vertellen over zijn jeugd. Dagobert verzamelt geen geld om spullen te kopen, maar krijgt zijn plezier op avontuur, tijdens het reizen of zaken na te slaan. In de meeste verhalen is Dagobert het hoofdkarakter. Critici vinden dat Rosa de veelzijdigheid van Dagobert, die bij Barks duidelijk te zien is, de nek om heeft gedraaid door hem als agressief en chagrijnig typetje neer te zetten.

[bewerk] Beroemde en bekritiseerde werken

Het grootste (en meest gewaardeerde/bekritiseerde) werk van Don Rosa is het 12-delige 'The Life and Times of Scrooge McDuck' (De Jonge Jaren van een Steenrijke Eend), dat Dagobert’s leven verteld van zijn tiende verjaardag tot Eerste Kerstdag 1947, toen hij Kwik, Kwek en Kwak voor het eerst ontmoette. Don maakte de series in 1991 tot en met [[1993]. Hij kreeg zijn werk omdat een goede vriend van Don, Byron Erickson, een soortgelijk verhaal wilde. Hij wist dat Rosa van Dagobert hield, en vroeg daarom hem. Don maakt ook vier b-delen bij het levensverhaal: 'Hearts of the Yukon' ('Bevroren Harten', wat hij zelf niet als b-hoofdstuk had bedoeld), 'The Vigilante of Pizen Bluff' ('De Beschermer van Beulshart Klif', terwijl in de Nederlandse versie van de niet-b-hoofdstukken wordt verwezen naar 'De scherpschutter van Stofdorp'), 'The Cowboy Captain of Cutty Sark' (De Cowboy-Kapitein van de Cutty Sark) en het nieuwste 'The Sharpie of the Culebra Cut' (Topdeal in Panama), dat hij voor het Franse Picsou maakte, omdat Egmont niet meer b-delen wilde publiceren. Sommige mensen zien de verhalen 'Of Dimes, Ducks and Destinies' (Van Ducks, Dubbeltjes en Dwaze Heksen) en 'The Dutchman’s Secret' (Het Geheim van de Hollander) ook als een deel van de serie.

Behalve lof, oogste Rosa ook veel kritiek op zijn Levensverhaal van Oom Dagobert. De grootste en meest gehoorde klacht richt zich op het feit dat de charme van de verhalen van Barks niet te vangen is in één groot raamwerk, plus dat de Barks-verhalen juist zo leuk zijn omdat ze veel open laten en de fantasie van de lezer vaak het laatste woorde geven. Rosa zou dat de nek omgedraaid hebben. Een andere klacht richt zich op het opzettelijke schrappen van bepaalde feiten uit Barks-verhalen. Dit gegeven gaat in tegen de opschepperige berichten van Rosa op Internet (o.a. in DCML- Disney Comics Mailing List) waarin hij claimt alle feiten op een rijtje te hebben gezet. Toen critici wezen op de vermiste feiten, ging Rosa in het defensief en betitelde de Barks-verhalen waarin ze voorkwamen als 'kul' en 'fictional fiction' (niet-gebeurde verhalen). Uiteraard tegen het zere been van de Barks-liefhebber.

De magische zandloper uit het gelijknamige verhaal ('The magic hourglass'), dat Dagobert als scheepsjongen in Marokko had gekocht en dat hem geluk zou brengen, duikt bijvoorbeeld niet op in Rosa's Levensverhaal. Eerst heette de uitleg dat Dagobert in dat verhaal (1949) nog te zeer in de kinderschoenen stond om gebruikt te worden. Toen echter duidelijk werd dat Rosa eerdere verhalen met Dagobert wél gebruikte (zoals 'Voodoo Hoodoo' en 'Christmas on Bear Mountain'), heette de uitleg dat Dagobert in het Barks-verhaal handelde in strijd met zijn latere karakter. In 'The magic hourglass' wordt Dagobert namelijk helemaal overstuur als hij miljoenen begint te verliezen nadat hij zijn zandloper weg heeft gegeven aan zijn neefjes. Rosa's argument was dat Dagobert's fortuin niet gebouwd is op geluk. Opmerkelijk, want hij vlakt daarmee de mogelijkheid uit dat het verliezen van het geld louter toevallig samenviel met het wegdoen van de zandloper. Barks liet dit in het midden, net zoals hij de kracht van het Geluksdubbeltje in het midden liet. In veel Barks-verhalen is Dagobert bovendien bijgelovig. Een campagne van Rosa-fans zorgde er echter voor dat kritische e-mails van Barks-kenners niet meer op DCML geplaatst mochten worden, wat laatstgenoemden sterkten in hun kritiek jegens Rosa.

Een ander ontbrekend element in Rosa's Levensverhaal van Dagobert is oude Miss Penny Wise (juffrouw Duit). Zij duikt op in een Donald Duck-verhaal van 10 pagina's uit 1955, waarin Donald als verkoper van DagoMeel huis na huis afgaat en overal een ravage aanricht. Eén van zijn klanten is deze Penny Wise, die volgens dit verhaal een nota van Dagobert bezit die hem zou kunnen ruïneren! Dagobert zou zijn hele fortuin kwijt kunnen raken en daarom is zij de enige persoon waarvoor hij bang is. Penny Wise is echter in Rosa's verhaal nergens te vinden. Toen een lezer ernaar vroeg, wist Rosa eerst niet eens over wie het ging. Daarna zei hij dat hij er bewust voor had gekozen om haar te negeren, omdat hij het een zwak verhaal vond van Barks. Hij vond de plotselinge opkomst van Penny Wise geforceerd en ziet de nota daarom als 'verzonnen'. Hij zei zelfs: "I'll gladly ignore it". Wederom tegen het zere been van Duck- en Barks-fans, die erop wijzen dat het verhaal van Barks een opbouw kent die de komst van Penny Wise juist uiterst belangrijk maakt: Donald richt eerst een ravage aan bij allemaal belangrijke zakenrelaties, en per volgend huis wordt de persoon belangrijker. Maar Dagobert wordt pas écht bang voor Penny Wise. Iets dat Rosa niet heeft begrepen.

De beroemdste tekening van Don Rosa is mogelijk de Duck Family Tree (Donald Duck Stamboomposter), wat in Nederland werd gepubliceerd in 1995 als stickerposter bij het weekblad Donald Duck en in 1997 als poster bij de albumreeks Oom Dagobert. Eigenlijk was het de bedoeling van Rosa om een verhaal te maken over de familie van de Duck’s, maar de redacteur vroeg of hij gewoon een stamboom kon tekenen en toen het klaar was, was er geen verhaal nodig. Rosa beschouwt Diederik Duck als niet-bestaand, maar hij moest hem van Egmont in zijn boom opnemen, omdat het personage in Europa heel bekend en populair is.

Rosa baseerde zijn boom op de stamboomschetsen van Carl Barks. Deze had in de jaren '50 een eigen schetsje voor privégebruik gemaakt, maar was deze kwijtgeraakt. Deze circuleerde onder Barks-fans en zo kwam Rosa eraan. Dat was al nadat hij Barks in de jaren '90 had gevraagd om hulp en Barks voor hem een stamboom had gemaakt. Rosa stuurde Barks zijn jaren '50-schets toe, waarop Barks zijn tweede boom aanpaste en terugstuurde naar Rosa. Deze houdt de derde boom van Barks echter sinds jaar en dag geheim. Critici vermoeden dat er zaken opstaan die zouden conflicteren met Rosa's eigen boom.

In Nederland werd de stamboom hergeïnkt door Michel Nadorp, die ook een aantal dingen in de stamboom veranderde. Zo werden de hoofden van Hortensia en Woerd (Donald’ ouders) en het hoofd van Wilhelmus Duck (Dora [oma]’s man) door onbeduidende plaatjes.

Don Rosa heeft twee Will Eisner Awards, de Oscar’s van de stripwereld gewonnen: in 1995 voor het beste vervolgverhaal (The Life and Times of $crooge McDuck – De Jonge Jaren van een Steenrijke Eend) en in 1997 voor de grappigste verhalen van een schrijver/tekenaar.

Don Rosa is een van de populairste, nog levende Disney-auteur. Hij is de enige naast Carl Barks (en uiteraard Walt Disney) wiens naam op de cover van een Disney-strip verschijnt (in Finland tenminste). In Amerika is hij ook helemaal niet populair, terwijl hij in Europa soms wordt gezien als een popster.

Tegelijkertijd wordt hij bekritiseerd. Vooral Rosa's internetcampagne's in de jaren '90 hebben kwaad bloed gezet bij Barks-liefhebbers. Rosa schreef de ene kwade e-mail na de andere naar DCML, over de persoon Carl Barks. Die had hem namelijk niet te woord willen staan op een stripbeurs in Atlanta en had zich negatief uitgelaten over 'The Life and Times of Scrooge McDuck'. Rosa schilderde een volledig subjectief negatief beeld van Barks, wat door iedereen die dicht bij Barks stond werd tegengesproken. Rosa ging zelfs zover om Barks een "evil genius" te noemen. Rosa's tegenstanders vermoedden dat de vele haatzaaiende berichten van Rosa voortkwamen uit het feit dat Barks hem niet als zijn opvolger zag. In 1997 mocht Rosa dan eindelijk Barks thuis ontmoeten, waarover een advertentie-achtig artikel verscheen in een Disney-tijdschrift, dat berichtte dat alles weer koek en ei was tussen de twee. Rosa heeft echter nooit verantwoording afgelegd voor zijn berichten, maar schoof de schuld op de managers van Barks.

DCML bestaat nog steeds. Het kan bezocht worden op: http:// nafsk.se/mailman/listinfo/dcml

Het archief kan nagelezen worden op: http:// nafsk.se/pipermail/dcml/
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten