Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Rockerduck » do maart 15, 2007 12:02 am

Nee, nu heb ik de cookies gewist en de navigatiegeschiedenis, maar nu staat mijn versie er nog steeds. Vreemd.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » do maart 15, 2007 10:55 am

Ik vind het wel een sterk stuk, hoor. Uitgebreid en kritisch.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Eider » do maart 15, 2007 5:45 pm

Ja, de tekst was (is nog steeds???) een vertaling van http://www.perunamaa.net/donrosa/intro_long.shtml.
Deze tekst is door Joos Gommans vertaald en vervolgens door een of andere zombie (Bombie? ;)) op Wikipedia geplaatst ZONDER TOESTEMMING.
Dat stoort met dan zo. Doet iemand moeite om zo'n hele tekst te vertalen, wordt het weer gekopieërd en gedistribueerd zonder toestemming.

Ik zou zeggen, kort de tekst in en zet er minstens netjes een bronvermelding bij.
Eider
Member
 
Berichten: 119
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:08 pm

Berichtdoor ?????????? » ma maart 19, 2007 8:39 pm

Maar dat is vaker op wikipedia, maar toch mij hoor je niet klagen. Zolang de informatie maar betrouwbaar, al moeten ze het copie recht niet zomaar schenden. Maar als dat wel gebeurd vind ik het niet erg zolang er maar een bronvermelding is. Het gaat immmers om de informatie, maakt het nou veel uit waar je het leest?
??????????
 

Berichtdoor Rockerduck » di maart 20, 2007 4:50 pm

Maar zoals aangekaart is de informatie op Wikipedia dus niet betrouwbaar, omdat het eenzijdig kan zijn, zoals in het geval van het Nederlandse Rosa-artikel.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor ?????? » wo maart 21, 2007 3:10 pm

Je houdt altijd dat er mening in worden gestopt
??????
 

Berichtdoor Eider » wo maart 21, 2007 6:05 pm

Zeker, maar men moet proberen een zo onafhankelijk mogelijk artikel te schrijven.
Het is ook Wikipedia's bedoeling een encyclopedie te zijn met geen sterke meningen in haar artikelen.
Dan is deze pagina dus in strijd met de regels, of niet?

Misschien wil iemand de moeite nemen om een nieuw artikel te schrijven?
Eider
Member
 
Berichten: 119
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:08 pm

Berichtdoor Rockerduck » do maart 22, 2007 12:23 am

Dat had ik dus al gedaan, maar die wordt er steeds afgehaald. :(
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Eider » do maart 22, 2007 1:45 pm

Dat is dus het verveldende punt aan Wikipedia; er is een elite-groepje dat kiest wat voor een artikel er verschijnt.
Men zegt wel dat iedereen het vrij kan bewerken maar vervolgens komt het er toch nooit op.
dit heb ik ook al een aantal keer gehad omdat een of andere gebruiker het niet bij het artikel vond passen.

Zo je het artikel hier kunnen plaatsen? Ik ben erg benieuwd.
Eider
Member
 
Berichten: 119
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:08 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do maart 22, 2007 1:50 pm

Er zijn blijkbaar maar twee auteurs die Duckverhalen maken: Carl Barks en Don Rosa: http://duckstories.free.fr/
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duck fan » za maart 24, 2007 12:57 pm

Je ziet dit wel vaker voorkomen, veel mensen kennen alleen barks en rosa bij naam of vinden alle anderen tekenaars niet belaangrijk genoeg. Ik vind dat iedere tekenaar de eer verdiend om genoemd te worden. Rosa en Barks zijn niet de enige opvallend en of goed tekenenden tekenaars. Aleen veel andere tekenaars worden niet met naamgenoemd of als een standdaard tekenaar gezien, en dus niet bijzonder om te vernoemen.
Duck fan
 

Berichtdoor Daniel(LXXIII) » za maart 24, 2007 8:28 pm

Duck fan schreef:Je ziet dit wel vaker voorkomen, veel mensen kennen alleen barks en rosa bij naam of vinden alle anderen tekenaars niet belaangrijk genoeg. Ik vind dat iedere tekenaar de eer verdiend om genoemd te worden. Rosa en Barks zijn niet de enige opvallend en of goed tekenenden tekenaars. Aleen veel andere tekenaars worden niet met naamgenoemd of als een standdaard tekenaar gezien, en dus niet bijzonder om te vernoemen.

Een verschil tussen Rosa en andere auteurs is dat Rosa blijkbaar graag in het publiek schrijft, en dat Rosa zich niet makkelijk laat wegjagen. Een Rosafan heeft zodoende bakken aan informatie, klaar om te kopiëren. Andere auteurs zie je zelden of nooit. Die hebben het bijvoorbeeld "te druk" (Frank Jonker), of ze hebben "geen zin" (Mau Heymans).
Rosa besteedt veel tijd aan public relations. Mede daardoor heeft hij een achterban die veel voor hem over heeft. Op McDuck is veel spot geweest over de motieven van Rosa, waarin weinig ruimte was voor de keerzijde. Rosa heeft gewoon veel voor zijn fans over, om wat voor reden dan ook. Zodoende is het al te makkelijk om Rosa als een klein kind in de hoek te zetten. Rosa heeft herhaaldelijk stuitende klinklare onzin over Barks verkondigd, maar zelfs met de halve waarheid heeft Barks veel aandacht gekregen. Uiteindelijk moeten mensen zelf weten of ze bij Rosa blijven, of dat ze zich gaan verdiepen in Barks.

Hoeveel mensen hadden Barks niet gekend zonder Rosa? Terugkijkend op Rosa vind ik dat hij een vreselijke vervelende vent kan zijn, maar dat hij hoe dan ook zijn best heeft gedaan om op zijn manier discussies aan te zwengelen. Rosa kan slecht tegen kritiek, maar hij heeft veel kritiek verdragen waarvoor een ander allang hooghartig was weggerend.
Daniel(LXXIII)
 

Berichtdoor ?????????? » zo maart 25, 2007 8:57 am

En bergen fan schrijven, maar hooguit 1 keer per maand een tekeningen 1 per jar een verhaal. Rosa moet meer verhalen tekenen en niet 1 keer per jaar met een verhaal komen. Als je dat noog een disneyartist kan noemen.
??????????
 

Berichtdoor Josephine » wo apr 04, 2007 8:52 am

Ik vind zijn verhalen vaak wel mooi en leuk om te lezen. Zijn tekeningen zijn vrij druk, maar dat is wel leuk, want op de achtergrond zie je dan vaak grappige dingen.

Wat ik wel jammer vind is dat er vaak data bij komen kijken (Ja, ik weet het, onvermijdelijk bij een levensverhaal, maar toch). Ik bedoel, episode 1 begint in 1877, als Dagobert 10 jaar is. Dat zou beteken dat hij geboren is in 1867 en nu dus stokoud is. Ja, hij is ook oud, maar dit is onmogelijk. Dat maakt het ietwat onrealistisch.
Wordt lid van mijn forum: Duckstadonline
Josephine
Member
 
Berichten: 15
Geregistreerd: zo maart 25, 2007 3:59 pm

Berichtdoor DD Fan » wo apr 04, 2007 3:51 pm

Wil je dan zeggen dat dagobert tussen 1947 en nu oeder is geworden in de verhalen?
DD Fan
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten