Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Little Helper » za feb 02, 2013 12:50 am

Ridder ter Geit schreef:Wat ik goed vind aan Rosa is:
- de humor
- lange spannende verhalen met veel historie erin


Bzz Bzzzz Bz Bzzzz

(Historie die in best een aantal verhalen of: onvolledig is, waardoor verwarring ontstaat.
Niet klopt
waarbij de plaatjes niet kloppen.


Ik vind de humor bij Rosa echter ook goed. Die droge grappen, zowel op voor- als achtergrond, laten me vaak lachen. Zijn tekenstijl vind ik ook goed passen bij dat soort humor.

Als verhalen vind ik bijvoorbeeld het verhaal met de stiltaande tijd en een aantal Magica-verhalen (de schaal en de omgedraaide zwaartekracht.) erg goed. De verhalen waarin hij alles probeert uit te leggen en te laten kloppen vind ik over het algemeen wat minder.)
Fan of Gottfredson, Taliaferro, Barks, Gulbransson,
Avatar gebruiker
Little Helper
Member
 
Berichten: 74
Geregistreerd: za jan 26, 2013 3:27 am
Woonplaats: Gyro Gearloose's workshop

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Koen » za feb 02, 2013 10:23 am

Ik ben het roe-rend eens met Little Helper.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Koen » do maart 28, 2013 11:56 am

Ja Rosa-fans, jullie moeten wel toegeven dat dit een spuuglelijke tekening is:
Afbeelding

En dit is dus een van de velen redenen dat ik anti-Rosa ben.
Nog een voorbeeld:
Afbeelding

Dit kan echter nog wel mooi gevonden worden, maar ik vind het wel lelijk.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Ruben » do maart 28, 2013 5:59 pm

Hahaha deze tekeningen zijn inderdaad niet de mooiste.
"I was alone - me against the world - and the world was winning!"
$crooge McDuck - A Letter from Home
Avatar gebruiker
Ruben
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: do feb 28, 2013 11:21 am

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Scrooge$ » do maart 28, 2013 9:22 pm

Nee, ik vind deze tekeningen ook niet mooi.
Maar elke tekenaar heeft wel eens lelijke plaatjes, zelfs Carl Barks.
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Hidde » do maart 28, 2013 9:36 pm

Bij die eerste tekening zijn die voeten en benen wel erg lelijk! ::shock:

Kunnen de Rosa-fans niet een plaat laten zien die ze wel erg mooi vinden? Ik ben wel benieuwd eigenlijk. :)
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Koen » do maart 28, 2013 9:44 pm

Ja, ik ook. En vooral wat ze er dan precies zo mooi aan vinden.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Scrooge$ » do maart 28, 2013 9:56 pm

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door admin op do maart 28, 2013 10:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: img-waarde gecorrigeerd
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Koen » wo mei 01, 2013 6:54 pm

Een redelijke cover, maar ik vind de ogen van de neefjes lelijk en ik denk dat er iets niet klopt aan de handen van Dagobert en Goudglans die dat gouden beeldje vasthouden. Als dat beeldje weg is, zal je zien dat de bovenarmen veel te kort zijn. Kunnen de experts zeggen of dit klopt? Hidde? McDuck Menu?
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Hidde » wo mei 01, 2013 7:51 pm

Jammer dat Rosa-fans nooit uitleggen waarom ze iets van Don Rosa mooi vinden. :/

Met de lengte van de armen is niets mis volgens mij. Behalve dat het lijkt alsof ze het beeldje niet goed vasthouden. Het lijkt of het beeldje uit hun handen zou gaan glippen en stuk op de grond valt. Ten tweede: wie houdt een beeldje zo vast als je er tegen iemand anders aan trekt?
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Koen » do mei 09, 2013 6:53 pm

Hidde schreef:Jammer dat Rosa-fans nooit uitleggen waarom ze iets van Don Rosa mooi vinden. :/



En dat doen ze nog steeds niet. :(
Nog iets vreselijks van Rosa:

Afbeelding

In de lijst van recent toegevoegde originelen op Coa Inducks kan je nog meer van dit afschuwelijke tekeningen van Rosa zien.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Liampie » di mei 14, 2013 7:06 pm

Hidde schreef:Jammer dat Rosa-fans nooit uitleggen waarom ze iets van Don Rosa mooi vinden. :/


Oké... Misschien ben ik dan wel de eerste (en enigste :( ) Rosa-fan die even zijn woord doet over hem.
Om een beetje mijn mening te kunnen geven kan ik jullie de volgende pluspunten, zo vind ik tenminste, geven over Rosa:

1) Veel verhalen van hem zijn erg lang (qua hoeveelheid pagina's). Bovendien vind ik hoe langer een verhaal is, hoe beter het verhaal wordt. Hoewel dit helaas niet
altijd het geval is. Wel moet ik concluderen dat ik Rosa's lange verhalen stukken beter vind als de kortere verhalen van hem.

2) Ik vind de stijl van Rosa gewoonweg prachtig. Zijn strips zijn zeer gedetailleerd en het geen wat zijn tekenstijl herkenbaar maakt vind ik ook fantastische (sorry voor deze slechte uitleg, maar het is onmogelijk om dit te verwoorden).

3) Rosa heeft veel Barks feiten weten te gebruiken in het levensverhaal van Dagobert Duck. Ook was hij één van de grootste bewonderaars (of mogelijk we lde grootste) van Carl Barks. Dus ga nu alsjeblieft nooit meer zeggen dat Rosa nooit Ducks had moeten tekenen i.v.m. zijn totaal andere tekenstijl, want hij geeft enkel zijn draai eraan.

4) Rosa's verhaallijnen zijn ook fantastisch, zo vind ik 'De Zwarte Ridder' zijn allerbeste verhaal. Mede door het briljante plot, maar ook door zijn tekenstijl.

Dus ik hoop hoe dan ook dat er (op dit forum) een beetje met respect wordt gepraat over de naam 'Keno Don Hugo Rosa', want net als iedere andere simpele Ducktekenaar (waar veel minder kritiek op wordt geleverd; omdat deze minder opvallend is...?) had hij zijn eigen inbreng.
Bedankt voor de aandacht!
None of your goldburn business!!!
$crooge Mcduck
Liampie
Tekenaar die vernieuwt...
Member
 
Berichten: 113
Geregistreerd: za sep 29, 2012 8:14 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Liampie » di mei 14, 2013 7:09 pm

Koen schreef:Ja Rosa-fans, jullie moeten wel toegeven dat dit een spuuglelijke tekening is:
Afbeelding


Helaas Koen,
Maar naar mijn mening is dit weer zo'n briljante schepping van Rosa. Hoewel ik wel moet zeggen dat de snavel veels te puntig is. Maar voor de rest is hij weer eens geniaal! Oftewel....ik ben voorstander!
None of your goldburn business!!!
$crooge Mcduck
Liampie
Tekenaar die vernieuwt...
Member
 
Berichten: 113
Geregistreerd: za sep 29, 2012 8:14 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Liampie » di mei 14, 2013 7:22 pm

Koen schreef:Ja, ik ook. En vooral wat ze er dan precies zo mooi aan vinden.


Oké, nu heb ik hem weer...
Ik kon net even niet de juiste woorden er voor vinden, maar nu zal ik even duidelijk zijn:

Wat ik mooi vindt aan Rosa zijn stijl?
Het geen dat hij realistisch tekent, wat absoluut binnen het kader van zijn tekenstijl valt, maar hij zorgt er wel voor dat Donald Duck Donald Duck blijft en Guus Geluk Guus Geluk en etc. Enkele posts terug liet Koen 2 tekeningen van Rosa zien van Guus Geluk. Ik moet hierbij duidelijk vermelden dat ik de bovenste tekening vele malen mooier vindt als de onderste tekening, die eerlijk gezegd walgelijk is. Hoewel de onderste tekening in principe meer op de stijl van Barks lijkt ter verhouding met de bovenste tekening. Dus dit is een harde conclusie, maar mening is mening (en ik hoop dat ik er geen kritiek op krijg), maar hier uit blijkt dat ik Rosa zijn 'stijl' verkies boven die van 'Barks'.
Vat mij niet verkeerd, want ik ben een absolute aanhanger van Barks en ik ben dan ook dol op zijn fantastische verhalen; kort of lang. Maar toch zijn het de tekeningen van Rosa die ik liever bekijk dan de tekeningen van Barks.
None of your goldburn business!!!
$crooge Mcduck
Liampie
Tekenaar die vernieuwt...
Member
 
Berichten: 113
Geregistreerd: za sep 29, 2012 8:14 pm

Re: Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet

Berichtdoor Ui » za mei 25, 2013 2:42 pm

Liampie schreef:
Hidde schreef:Jammer dat Rosa-fans nooit uitleggen waarom ze iets van Don Rosa mooi vinden. :/

Oké... Misschien ben ik dan wel de eerste (en enigste :( ) Rosa-fan die even zijn woord doet over hem.

Ui waardeert je moed. Haha! (snif)

Liampie schreef:1) Veel verhalen van hem zijn erg lang (qua hoeveelheid pagina's).

Lange verhalen kunnen ook een zwakte van de schrijver zijn. Het is knapper om een spannend verhaal relatief kort te houden, dan om te klagen dat de uitgever te weinig pagina's toestaat - zoals Rosa deed.

Liampie schreef:3) Rosa heeft veel Barks feiten weten te gebruiken in het levensverhaal van Dagobert Duck.

Rosa heeft veel Barks-feiten naar zich toe verdraaid. Hierdoor denken veel mensen die Barks's werk niet goed kennen, dat er echt Barks-feiten zijn gebruikt. (snik)

Liampie schreef:Ook was hij één van de grootste bewonderaars (of mogelijk wel de grootste) van Carl Barks.

Gaan we een wedstrijd houden? Ui is een veel grotere bewonderaar van Barks dan heel Rosa, die vooral een bewonderaar van zichzelf is. Barks is big business voor Rosa.

Liampie schreef:Dus ga nu alsjeblieft nooit meer zeggen dat Rosa nooit Ducks had moeten tekenen i.v.m. zijn totaal andere tekenstijl, want hij geeft enkel zijn draai eraan.

Rosa's tekortkomingen worden zijn stijl genoemd.
Eigen draai? Dat kan dan ook gezegd worden van andere tekenaars die grote moeite hebben om een Disney-Duck te tekenen.

Liampie schreef:4) Rosa's verhaallijnen zijn ook fantastisch, zo vind ik 'De Zwarte Ridder' zijn allerbeste verhaal. Mede door het briljante plot, maar ook door zijn tekenstijl.

Briljant plot in 'De Zwarte Ridder'? Er zit letterlijk een grote kier in dat plot. Dagobert's kluis heeft er aan de onderkant een kier die groot genoeg is om er een rode loper onderdoor te laten lopen. Maar een kluis hoort geen kier te hebben, omdat het dan geen kluis is. Die kier zul je in andere verhalen niet zien. En al zeker niet bij Barks.

Liampie schreef:Dus ik hoop hoe dan ook dat er (op dit forum) een beetje met respect wordt gepraat over de naam 'Keno Don Hugo Rosa', want net als iedere andere simpele Ducktekenaar (waar veel minder kritiek op wordt geleverd; omdat deze minder opvallend is...?) had hij zijn eigen inbreng.

Waarom wordt de naam van Keno Don Mario Hugo Jodocus Alfred Carolus Wilhelmus Rosa zo vaak voluit uitgesproken door zijn bewonderaars?
Rosa een simpele Ducktekenaar? Daar denken veel van zijn bewonderaars anders over. Wat critici zoals Ui, extra kritisch (en extra irritant) maakt.

Liampie schreef:
Koen schreef:Ja Rosa-fans, jullie moeten wel toegeven dat dit een spuuglelijke tekening is:
Afbeelding

Helaas Koen,
Maar naar mijn mening is dit weer zo'n briljante schepping van Rosa. Hoewel ik wel moet zeggen dat de snavel veels te puntig is. Maar voor de rest is hij weer eens geniaal! Oftewel....ik ben voorstander!

Wat is er briljant en geniaal aan een Guus die loopt als een Muppet?

Liampie schreef:Wat ik mooi [vind] aan Rosa zijn stijl?
Het geen dat hij realistisch tekent, wat absoluut binnen het kader van zijn tekenstijl valt, maar hij zorgt er wel voor dat Donald Duck Donald Duck blijft en Guus Geluk Guus Geluk en etc.

Donald Duck is bij Rosa doorgaans een klaploper die ongestraft mag worden mishandeld door Dagobert.

Liampie schreef:Enkele posts terug liet Koen 2 tekeningen van Rosa zien van Guus Geluk. Ik moet hierbij duidelijk vermelden dat ik de bovenste tekening vele malen mooier vindt als de onderste tekening, die eerlijk gezegd walgelijk is. Hoewel de onderste tekening in principe meer op de stijl van Barks lijkt ter verhouding met de bovenste tekening. Dus dit is een harde conclusie, maar mening is mening (en ik hoop dat ik er geen kritiek op krijg), maar hier uit blijkt dat ik Rosa zijn 'stijl' verkies boven die van 'Barks'.

Die andere tekening is een plaatje uit het verhaal 'Nobody's Business'. Een plaatje waarin Guus met de voeten op een bureau, strips leest. Hierin is weinig van de stijl van Barks te herkennen. Of anders evenveel als in de 1e, bovenste tekening, die je briljant en geniaal noemt. Je lijkt Barks af te keuren aan de hand van een slechte Rosa-tekening, die je walgelijk noemt. Maar leg nu eens een echte Barks-tekening naast een van Rosa. Als je durft! (snotter)

Liampie schreef:Vat mij niet verkeerd, want ik ben een absolute aanhanger van Barks en ik ben dan ook dol op zijn fantastische verhalen; kort of lang. Maar toch zijn het de tekeningen van Rosa die ik liever bekijk dan de tekeningen van Barks.

Smaken verschillen. Zoveel is duidelijk. (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron