Prisoner of White Agony Creek

Berichtdoor Michiel P » do jul 12, 2007 11:02 pm

Ik bedoel natuurlijk dat Kitty ook zong.

Dagobert: "Ze werkte in de danstent van Zwartjas! [...] Links op het toneel stond toen een piano en Kitty, de ster van het noorden, zong haar succesnummer "Is eenmaal het stervensuur daar" ["After the ball" in het origineel] met een stemmetje zo mooi als het geknisper van verse bankbiljetten!"

Ik maak me geen illusies over de beschikbaarheid van Goldie, als saloongirl. Aan de andere kant, als "ster van het noorden" zullen mannen toch wel iets in huis moeten hebben gehad (geld, status) om zich haar toe te kunnen eigenen. Daar komt nog bij dat Rosa haar tot eigenaresse van de Blackjack Ballroom heeft gebombardeerd. In [de Nederlandse vertaling van] "Back to the Klondike" is dat op zijn best ambigu. Als ster en wellicht eigenaresse van de danstent zal ze mannen op een afstand hebben gehouden.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » do jul 12, 2007 11:54 pm

Knar schreef:Nu lijkt het alsof Dagobert haar betaald om een hele andere reden. Rosa zet Goldie bijne neer als een dame van lichte zeden.

Dat is net zo goed de verdienste van Barks. Ik heb de tekst "Vijftig cent per dag was je waard en meer krijg je niet!" altijd al verdacht te vonden. Dat vond Barks' uitgever kennelijk ook, want die knipte de vier pagina's flashback in "Back to the Klondike" er gewoon tussenuit.

Ambiguïteit over de aard van de diensten waar Dagobert voor betaalt wordt door Rosa in ieder geval effectief buiten de deur gehouden. Zo er tussen Dagobert en Goldie al iets onbetamelijks heeft plaatsgevonden moet dat op die laatste dag in het hutje zijn gebeurd. De betaling geschiedt echter duidelijk voor het werk dat Goldie in de afgelopen maand heeft verricht, niet alleen op de laatste dag: "A month's pay for a month's work! Fifty cents a day is all you earned and it's all you get!"

Goudglans schreef:In dat verhaal slaat de scene van Carl Barks waarin Dagobert Kitty betaalt helemaal nergens op. Het past helemaal niet goed in het verhaal.

Dat ben ik absoluut met je eens. Die scenes sluiten niet goed op elkaar aan. De scene op de 14e pagina past ook niet naadloos in het verhaal. Bij Barks geeft die uitdrukking aan Kitty's definitieve verslagenheid, bij Rosa herstelt ze zich meteen weer. Op de 2e pagina heeft Rosa Dagoberts gezichtsuitdrukking bij het drinken van de koffie veranderd. Bij Barks is er sprake van een gezond wantrouwen van Dagobert jegens Kitty, iets wat in de Amerikaanse versie direct wordt tegengesproken door Rosa: "For some reason he was actually trusting that day."

Rockerduck schreef:Oké, Dagobert is wel érg sterk en dapper; een soort superheld, maar dat hoort bij een Rosa-verhaal, blijkbaar.

Er is toch een of ander totaal oninteressant Barksverhaal waarin Dagobert in een flashback een stuk of twintig vechtersbazen tegen de grond slaat? Als ik me niet vergis werd die scene nog gecensureerd ook. Zou Rosa zich wellicht daardoor hebben laten inspireren? Jij houdt niet van dat superheldengedoe bij Rosa, maar Rosa heeft dat wel gewoon bij Barks vandaan.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 13, 2007 3:53 am

Michiel P schreef:Er is toch een of ander totaal oninteressant Barksverhaal waarin Dagobert in een flashback een stuk of twintig vechtersbazen tegen de grond slaat? Als ik me niet vergis werd die scene nog gecensureerd ook. Zou Rosa zich wellicht daardoor hebben laten inspireren? Jij houdt niet van dat superheldengedoe bij Rosa, maar Rosa heeft dat wel gewoon bij Barks vandaan.

Punt is dat dat in het Barks-verhaal allemaal grootspraak van Dagobert kan zijn. Hij vertelt de scène met de vechtpartij aan de neefjes. Wie weet wat hij allemaal verzonnen heeft? Dagobert schept wel vaker op.

Wat ik interessant vond, was de verwijzing naar Rosa's eigen 'King of the klondike', hoofdstuk 8 uit het Levensverhaal. Daarin wordt de rivierboot van Gladsnuit totaal met de grond gelijk gemaakt. Door Dagobert, zo wordt gesuggereerd. Rosa heeft later gezegd dat hij klachten kreeg van Europese lezers die het te superhelden-achtig vond. Rosa antwoordde daarop dat de scène niet letterlijk genomen hoefde te worden. Hij had de *legende* van Dagobert willen laten zien, en legendes hoeven niet waar te zijn. Maar in 'Prisoner' zegt Gladsnuit wel degelijk dat het alleen Dagobert was die zijn schuit had laten zinken.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » vr jul 13, 2007 5:38 am

Rockerduck schreef:Punt is dat dat in het Barks-verhaal allemaal grootspraak van Dagobert kan zijn. Hij vertelt de scène met de vechtpartij aan de neefjes. Wie weet wat hij allemaal verzonnen heeft? Dagobert schept wel vaker op.

Dat is een interessante interpretatie, die ik ziet zonder meer van de hand zou wijzen. Echter: Biedt "Back to the Klondike" aanwijzingen dat Dagoberts herinneringen opschepperij zijn? Is het in het algemeen bij Barks zo, dat uitgetekende flashbacks onbetrouwbaar kunnen zijn? Volgens mij niet. Volgens mij heeft een getekende flashback bij qua waarheidsgehalte een hogere status dan een mededeling als "In de buidel van een kangoeroe ging ik op goudjacht in Australië!"

Het probleem is dat je nu voor Barks en Rosa met twee maten meet. Voor "Back to the Klondike" geldt volgens jou dat Dagobert makkelijk kan opscheppen. Toch zien we daar met onze eigen ogen hoe Dagobert een menigte van twintig man K.O. slaat. In "The King of the Klondike" houdt de verteller juist een slag om de arm. We zien alleen de verbluffende resultaten van de vechtpartij aan boord van Gladsnuits Varend Gokpaleis, maar van Dagobert zelf wordt geen enkele handeling in beeld gebracht. Vervolgens benadrukt het commentaar dat de gebeurtenissen hoogst overzichtelijk waren en zich niet makkelijk lieten navertellen.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » vr jul 13, 2007 12:23 pm

Michiel P schreef:Ik maak me geen illusies over de beschikbaarheid van Goldie, als saloongirl. Aan de andere kant, als "ster van het noorden" zullen mannen toch wel iets in huis moeten hebben gehad (geld, status) om zich haar toe te kunnen eigenen. Daar komt nog bij dat Rosa haar tot eigenaresse van de Blackjack Ballroom heeft gebombardeerd. In [de Nederlandse vertaling van] "Back to the Klondike" is dat op zijn best ambigu. Als ster en wellicht eigenaresse van de danstent zal ze mannen op een afstand hebben gehouden.

Bij Barks is Goldie een dief. Ze bedwelmt Dagobert en steelt zijn goud. Zou ze haar eigen klanten zo bestelen?
Goldie is "ster van het noorden". Wat dat ook mag wezen. Wat zegt zo'n titel in die omgeving? Het kan een kitscherige naam zijn, zoals "sterkste man ter wereld".

Michiel P schreef:
Knar schreef:Nu lijkt het alsof Dagobert haar betaald om een hele andere reden. Rosa zet Goldie bijne neer als een dame van lichte zeden.

Dat is net zo goed de verdienste van Barks. Ik heb de tekst "Vijftig cent per dag was je waard en meer krijg je niet!" altijd al verdacht te vonden. Dat vond Barks' uitgever kennelijk ook, want die knipte de vier pagina's flashback in "Back to the Klondike" er gewoon tussenuit.

In Barks's 'Back to the Klondike' is een tweepersoonsbed te zien in het hutje van Goldie. In panels 25.6 en 27.7.
Zou Dagobert dat tweepersoonsbed er hebben neergezet? Of is het er later door Goldie geplaatst? Voor wie?
Zijn er redenen te bedenken om in dat hutje een tweepersoonsbed te hebben?

Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Punt is dat dat in het Barks-verhaal allemaal grootspraak van Dagobert kan zijn. Hij vertelt de scène met de vechtpartij aan de neefjes. Wie weet wat hij allemaal verzonnen heeft? Dagobert schept wel vaker op.

Dat is een interessante interpretatie, die ik ziet zonder meer van de hand zou wijzen. Echter: Biedt "Back to the Klondike" aanwijzingen dat Dagoberts herinneringen opschepperij zijn? Is het in het algemeen bij Barks zo, dat uitgetekende flashbacks onbetrouwbaar kunnen zijn? Volgens mij niet. Volgens mij heeft een getekende flashback bij qua waarheidsgehalte een hogere status dan een mededeling als "In de buidel van een kangoeroe ging ik op goudjacht in Australië!"

Barks's 'The Looney Lunar Gold Rush' (US 49) en 'Windy Story' (US 37) zetten Dagobert neer als een opschepper.

In 'Back to the Klondike' laat Donald duidelijk horen dat hij een herinnering van Dagobert met een korrel zout neemt.
In panel 9.3 van 'Back to the Klondike' zegt Dagobert tegen Donald: "Stop griping! When I was your age, I crossed this pass with TWO HUNDRED POUNDS on my back!" Waarop Donald antwoordt: "If you were as full of hot air then as you are now, you probably FLOATED over like a balloon!"

Michiel P schreef:Het probleem is dat je nu voor Barks en Rosa met twee maten meet. Voor "Back to the Klondike" geldt volgens jou dat Dagobert makkelijk kan opscheppen. Toch zien we daar met onze eigen ogen hoe Dagobert een menigte van twintig man K.O. slaat. In "The King of the Klondike" houdt de verteller juist een slag om de arm.

In Rosa's 'Life of Scrooge' is elders te zien dat Dagobert vele hem omsingelende wilde dieren op de vlucht jaagt. Er zijn ook Rosaverhalen waarin een slag om de arm ver te zoeken is. Zoals het B-hoofdstuk verhaal waarin Dagobert met een paard over drijvende stenen rent. Zegt een verteller daar dat dit onmogelijk is?
En waar is de slag om de arm bij Rosa als Dagobert historische figuren ontmoet? Ook dat maakt Dagobert een soort van superheld.

Wellicht zou heel Rosa's Life of $crooge, inclusief B-hoofdstukken, als een sterk verhaal gezien kunnen worden. Dagobert ontmoet een bekende president in zijn jonge jaren. Dagobert is op de Titanic. Het lijkt de film 'Forrest Gump' wel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Forrest_gump
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor mcprul » vr jul 13, 2007 6:56 pm

Sorry dat ik jullie discussie verstoor, maar ik heb het verhaal gelezen en heb er gemengde gevoelens over. Opzich is het best een spannend en leuk verhaal, maar met sommige dingen ben ik het niet eens.

Waar ik het altijd al over heb: dit verhaal is te lang geleden als Dagobert nu nog leeft. Volgens Rosa leeft hij dus ook al niet meer, maar dat heeft hij denk ik alleen bedacht omdat hij anders in de knoei kwam...

Verder zijn die verwijzingen van "Oom Dagobert heeft het te druk om jullie verhaaltjes te vertellen" wel goed veranderd door de redactie, maar die gezichtsuitdrukkingen verraden toch iets.

En die man die steeds de strop wil omhangen, vind ik ook minder, maar dat zal even wennen zijn omdat ik dit niet echt gewend ben van een Disney artiest. Volgens mij is dat stukje het favoriete verhaaltje van Saddam Hoessein...
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 13, 2007 8:50 pm

Michiel P schreef:Dat is een interessante interpretatie, die ik ziet zonder meer van de hand zou wijzen. Echter: Biedt "Back to the Klondike" aanwijzingen dat Dagoberts herinneringen opschepperij zijn? Is het in het algemeen bij Barks zo, dat uitgetekende flashbacks onbetrouwbaar kunnen zijn? Volgens mij niet. Volgens mij heeft een getekende flashback bij qua waarheidsgehalte een hogere status dan een mededeling als "In de buidel van een kangoeroe ging ik op goudjacht in Australië!"

Tegelijkertijd wordt in hetzelfde verhaal waarin melding wordt gemaakt van het reizen per kangoeroe, nl. 'The looney lunar gold race', een flashback uitgetekend waarin te zien is hoe het goud tussen de rotsen uit droop en een goudzoekers met vuurbestendige wanten Dagobert voor is bij het weghalen van het goud. Terwijl het volgens mij toch duidelijk is dat Dagobert gewoon een potje staat te liegen voor de ploeg Woudlopers.

MichielP schreef:Het probleem is dat je nu voor Barks en Rosa met twee maten meet. Voor "Back to the Klondike" geldt volgens jou dat Dagobert makkelijk kan opscheppen. Toch zien we daar met onze eigen ogen hoe Dagobert een menigte van twintig man K.O. slaat. In "The King of the Klondike" houdt de verteller juist een slag om de arm. We zien alleen de verbluffende resultaten van de vechtpartij aan boord van Gladsnuits Varend Gokpaleis, maar van Dagobert zelf wordt geen enkele handeling in beeld gebracht. Vervolgens benadrukt het commentaar dat de gebeurtenissen hoogst overzichtelijk waren en zich niet makkelijk lieten navertellen.

Het klopt wat je zegt (ik neem aan dat je bedoelt dat de gebeurtenissen in 'King of the Klondike' hoogst onoverzichtelijk waren). Maar ik zie niet in hoe ik dan volgens jou met twee maten meet.

Ik stel ook niet met zekerheid dat, wat we in de flashback zien in 'Back to the Klondike' nooit gebeurd is. Het kan zo zijn dat die hele vechtpartij wél echt zo heeft plaatsgevonden als Dagobert hem voorstelt. Toch zie ik een verschil tussen Barks en Rosa, en dat is voornamelijk dat Barks weet te doseren. Een gevecht van één plaatje waarin Dagobert wel 20 schurken kan overwinnen. Terwijl Barks in andere verhalen een andere kant toont van Dagobert: laf en bang (bijv. in 'The old castle's secret'). Rosa echter maakt van Dagobert *altijd* een superheld. Rosa sweept ermee. Ik zie toch een belangrijk verschil tussen die ene vechtpartij bij Barks en de constante, steeds onmogelijker wordende, heldendaden die supereend Dagobert bij Rosa uithaalt. Eerst was er al Dagobert rijdend op zijn paard over drijvende lavabrokstukken op volle zee, in 'Cowboy-captain of the Cutty Sark'. In 'Prisoner' rijdt hij op twee kariboe's over drijvende ijsschotsen, terwijl hij de raarste manoeuvres uithaalt om Goldie te redden.

Rosa weet geen maat te houden.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 13, 2007 8:53 pm

Ei schreef:In Barks's 'Back to the Klondike' is een tweepersoonsbed te zien in het hutje van Goldie. In panels 25.6 en 27.7. Zou Dagobert dat tweepersoonsbed er hebben neergezet? Of is het er later door Goldie geplaatst? Voor wie? Zijn er redenen te bedenken om in dat hutje een tweepersoonsbed te hebben?

Hey, die had ik helemaal gemist! Wat dom van mij dat ik daar nooit op gelet heb. Tjonge, wat ben jij scherp.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 13, 2007 8:53 pm

mcprul schreef:En die man die steeds de strop wil omhangen, vind ik ook minder, maar dat zal even wennen zijn omdat ik dit niet echt gewend ben van een Disney artiest. Volgens mij is dat stukje het favoriete verhaaltje van Saddam Hoessein...

:lol:
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor coolojw » za jul 14, 2007 7:34 pm

Rockerduck schreef:
mcprul schreef:En die man die steeds de strop wil omhangen, vind ik ook minder, maar dat zal even wennen zijn omdat ik dit niet echt gewend ben van een Disney artiest. Volgens mij is dat stukje het favoriete verhaaltje van Saddam Hoessein...

:lol:

Ik vind het ook wel erg hard
coolojw
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:28 pm

Berichtdoor Michiel P » zo jul 15, 2007 2:25 am

Het probleem is dat je nu voor Barks en Rosa met twee maten meet.

Een ongeloofwaardige vechtscene bij Barks wordt door jou vergoelijkend afgedaan als opschepperij van Dagobert, maar ongeloofwaardige scenes bij Rosa weiger je te accepteren.

Rockerduck schreef:Toch zie ik een verschil tussen Barks en Rosa, en dat is voornamelijk dat Barks weet te doseren.

Mee eens. Rosa overdrijft. Maar wel op basis van Dagoberts eigenschappen bij Barks. De vechtpartij in "The King of the Copper Hill" (Lo$ 4) is op dezelfde leest geschoeid als Barks' vechtpartij in "Back to the Klondike". Dagoberts vaardigheid in het trainen van dieren (bij Rosa) ligt in het verlengde van de getrainde aalscholvers in "Only a poor old man" (Dagobert spreekt aalscholvertaal!) en wellicht die kangoeroe ("Loony lunar goldrush").

Ei schreef:In Barks's 'Back to the Klondike' is een tweepersoonsbed te zien in het hutje van Goldie.

Ei betoont zich bijzonder scherpzinnig. Uitgekookt, zou men haast zeggen.

Ei schreef:Zoals het B-hoofdstuk verhaal waarin Dagobert met een paard over drijvende stenen rent. Zegt een verteller daar dat dit onmogelijk is?

Het B-hoofdstuk met de drijvende stenen is een flashback die door Dagobert verteld wordt. Volgens Rockerducks argument kan het daar natuurlijk best om opschepperij gaan. Maar niet in het Levensverhaal zelf, want daar ontbreekt dat flashback-kader wél.

(Op sommige passages na, waar het getoonde wordt becommentarieerd in een brief van Dagobert of in een gesprek tussen Fergus en Jake of door een verteller die beweert dat niemand weet wat er precies heeft plaatsgevonden.)

Ei schreef:En waar is de slag om de arm bij Rosa als Dagobert historische figuren ontmoet? Ook dat maakt Dagobert een soort van superheld.

Vind je? Ook hier heeft Barks het precedent geschapen. In "Only a poor old man" beweert Dagobert dat hij Jesse James heeft bedrogen en de Daltons te slim af is geweest (plaatje 9.4). Hij denkt dat bij zichzelf, zonder toehoorders. Waarom zou hij liegen?

De schier eindeloze rij van historische personages die Dagobert ontmoet is inderdaad een Rosaïsche overdrijving. Overigens een gangbare praktijk in strips met een historische setting (bijv. Lucky Luke).

Ei schreef:Het lijkt de film 'Forrest Gump' wel.

Een (nog) beter voorbeeld is de tv-serie 'Young Indiana Jones', die ongeveer in dezelfde tijd speelt als het levensverhaal en waarin Indiana Jones in elke aflevering meerdere historische personages (waaronder Theodore Roosevelt) voor zijn kiezen krijgt. Heb ik me erg mee vermaakt en 'Gump' is ook favoriet bij mij.

Waar gaat deze discussie nu over? Dat Rosa's Dagobert een uitvergrote karikatuur is van het subtielere origineel van Barks. Valt Rosa's overdrijving te genieten? Voor mij wel.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jul 15, 2007 10:17 pm

Michiel P schreef:
Het probleem is dat je nu voor Barks en Rosa met twee maten meet.

Een ongeloofwaardige vechtscene bij Barks wordt door jou vergoelijkend afgedaan als opschepperij van Dagobert, maar ongeloofwaardige scenes bij Rosa weiger je te accepteren.

Huh? Er is niks vergoeilijkends aan. En er is ook geen sprake van een 'weigering' om iets te accepteren.

Het enige wat ik gezegd heb, is dat er een verschil is tussen de vechtpartij uit 'Back to the Klondike' en de superheldenstreken die Rosa Dagobert laat uithalen. Bij Barks kan het om opschepperij van Dagobert gaan. Als dat zo is --en in 'The loony lunar gold race' zien we dat Dagobert vaker opschept-- heeft Rosa behoorlijk de plank misgeslagen als hij zich daarop baseert.

MichielP schreef:Mee eens. Rosa overdrijft. Maar wel op basis van Dagoberts eigenschappen bij Barks. De vechtpartij in "The King of the Copper Hill" (Lo$ 4) is op dezelfde leest geschoeid als Barks' vechtpartij in "Back to the Klondike".

Die overeenkomst heb ik ook gezien. Maar voor de rest: zie hierboven.

MichielP schreef:Dagoberts vaardigheid in het trainen van dieren (bij Rosa) ligt in het verlengde van de getrainde aalscholvers in "Only a poor old man" (Dagobert spreekt aalscholvertaal!) en wellicht die kangoeroe ("Loony lunar goldrush").

Toch zul je toe moeten geven dat er een groot verschil zit tussen het trainen van vogels en het temmen van leeuwen, olifanten, neushoorns, jaguars etc. en dat allemaal in één scène, in deel 6 van het Levensverhaal, in Afrika.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » ma jul 16, 2007 12:00 am

De dikke vette overeenkomst is natuurlijk dat Dagobert de taal van die beesten beheerst, zodat hij ze kan manipuleren. Dit geldt voor de emoe in Lo$ 7 en de elanden in Lo$ 8 en PoWAC, maar ook voor die aalscholvers bij Barks. Voor de goede orde: "hard schreeuwen zodat alle beesten schrikken" is niet hetzelfde als temmen.

Rockerduck schreef:Bij Barks kan het om opschepperij van Dagobert gaan. Als dat zo is --en in 'The loony lunar gold race' zien we dat Dagobert vaker opschept-- heeft Rosa behoorlijk de plank misgeslagen als hij zich daarop baseert.

Jawel, en als het niet zo is heeft Rosa de plank niet misgeslagen. Het hangt maar van je interpretatie af. Goud dat van de rotsen druipt is veel minder geloofwaardig dan twintig man in elkaar timmeren. Het varieert dus nogal hoe erg Dagobert opschept - soms liegt 'ie, soms vertelt 'ie een min of meer geloofwaardig verhaal. Rosa is in dit geval kennelijk sneller bereid om Dagobert te geloven dan Rockerduck.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » ma jul 16, 2007 12:10 am

Ik ben even kwijt waar de discussie over gaat. Volgens mij is het ongeveer dit:

R: Dagobert doet bij Rosa allemaal rare dingen.
M: Ja, dat heeft 'ie bij Barks weg.
R: Ja, maar bij Barks is het anders. Bovendien: misschien schept Dagobert wel op bij Barks.
M: Dus Barks hoeven we niet per se te geloven, maar Rosa is ongeloofwaardig?
R: Ja, want als Dagobert bij Barks liegt en Rosa baseert zich daar op, dan doet Rosa het fout.
M: Behalve als Dagobert niet liegt, want dan doet Rosa het goed. We weten het niet helemaal zeker.

Misschien kunnen we het maar beter weer over PoWAC hebben.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jul 16, 2007 12:35 am

Toch is het in menig voorbeeld van Rockerduck en Ei zo dat Dagobert duidelijk opschept. In ieder geval word het in de Lunar Gold Dinges duidelijk aangegeven.

Echter, dit is minder duidelijk in andere Barksstrips, dus ook jij krijgt een punt!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron