Knar schreef:Nu lijkt het alsof Dagobert haar betaald om een hele andere reden. Rosa zet Goldie bijne neer als een dame van lichte zeden.
Goudglans schreef:In dat verhaal slaat de scene van Carl Barks waarin Dagobert Kitty betaalt helemaal nergens op. Het past helemaal niet goed in het verhaal.
Rockerduck schreef:Oké, Dagobert is wel érg sterk en dapper; een soort superheld, maar dat hoort bij een Rosa-verhaal, blijkbaar.
Michiel P schreef:Er is toch een of ander totaal oninteressant Barksverhaal waarin Dagobert in een flashback een stuk of twintig vechtersbazen tegen de grond slaat? Als ik me niet vergis werd die scene nog gecensureerd ook. Zou Rosa zich wellicht daardoor hebben laten inspireren? Jij houdt niet van dat superheldengedoe bij Rosa, maar Rosa heeft dat wel gewoon bij Barks vandaan.
Rockerduck schreef:Punt is dat dat in het Barks-verhaal allemaal grootspraak van Dagobert kan zijn. Hij vertelt de scène met de vechtpartij aan de neefjes. Wie weet wat hij allemaal verzonnen heeft? Dagobert schept wel vaker op.
Michiel P schreef:Ik maak me geen illusies over de beschikbaarheid van Goldie, als saloongirl. Aan de andere kant, als "ster van het noorden" zullen mannen toch wel iets in huis moeten hebben gehad (geld, status) om zich haar toe te kunnen eigenen. Daar komt nog bij dat Rosa haar tot eigenaresse van de Blackjack Ballroom heeft gebombardeerd. In [de Nederlandse vertaling van] "Back to the Klondike" is dat op zijn best ambigu. Als ster en wellicht eigenaresse van de danstent zal ze mannen op een afstand hebben gehouden.
Michiel P schreef:Knar schreef:Nu lijkt het alsof Dagobert haar betaald om een hele andere reden. Rosa zet Goldie bijne neer als een dame van lichte zeden.
Dat is net zo goed de verdienste van Barks. Ik heb de tekst "Vijftig cent per dag was je waard en meer krijg je niet!" altijd al verdacht te vonden. Dat vond Barks' uitgever kennelijk ook, want die knipte de vier pagina's flashback in "Back to the Klondike" er gewoon tussenuit.
Michiel P schreef:Rockerduck schreef:Punt is dat dat in het Barks-verhaal allemaal grootspraak van Dagobert kan zijn. Hij vertelt de scène met de vechtpartij aan de neefjes. Wie weet wat hij allemaal verzonnen heeft? Dagobert schept wel vaker op.
Dat is een interessante interpretatie, die ik ziet zonder meer van de hand zou wijzen. Echter: Biedt "Back to the Klondike" aanwijzingen dat Dagoberts herinneringen opschepperij zijn? Is het in het algemeen bij Barks zo, dat uitgetekende flashbacks onbetrouwbaar kunnen zijn? Volgens mij niet. Volgens mij heeft een getekende flashback bij qua waarheidsgehalte een hogere status dan een mededeling als "In de buidel van een kangoeroe ging ik op goudjacht in Australië!"
Michiel P schreef:Het probleem is dat je nu voor Barks en Rosa met twee maten meet. Voor "Back to the Klondike" geldt volgens jou dat Dagobert makkelijk kan opscheppen. Toch zien we daar met onze eigen ogen hoe Dagobert een menigte van twintig man K.O. slaat. In "The King of the Klondike" houdt de verteller juist een slag om de arm.
Michiel P schreef:Dat is een interessante interpretatie, die ik ziet zonder meer van de hand zou wijzen. Echter: Biedt "Back to the Klondike" aanwijzingen dat Dagoberts herinneringen opschepperij zijn? Is het in het algemeen bij Barks zo, dat uitgetekende flashbacks onbetrouwbaar kunnen zijn? Volgens mij niet. Volgens mij heeft een getekende flashback bij qua waarheidsgehalte een hogere status dan een mededeling als "In de buidel van een kangoeroe ging ik op goudjacht in Australië!"
MichielP schreef:Het probleem is dat je nu voor Barks en Rosa met twee maten meet. Voor "Back to the Klondike" geldt volgens jou dat Dagobert makkelijk kan opscheppen. Toch zien we daar met onze eigen ogen hoe Dagobert een menigte van twintig man K.O. slaat. In "The King of the Klondike" houdt de verteller juist een slag om de arm. We zien alleen de verbluffende resultaten van de vechtpartij aan boord van Gladsnuits Varend Gokpaleis, maar van Dagobert zelf wordt geen enkele handeling in beeld gebracht. Vervolgens benadrukt het commentaar dat de gebeurtenissen hoogst overzichtelijk waren en zich niet makkelijk lieten navertellen.
Ei schreef:In Barks's 'Back to the Klondike' is een tweepersoonsbed te zien in het hutje van Goldie. In panels 25.6 en 27.7. Zou Dagobert dat tweepersoonsbed er hebben neergezet? Of is het er later door Goldie geplaatst? Voor wie? Zijn er redenen te bedenken om in dat hutje een tweepersoonsbed te hebben?
mcprul schreef:En die man die steeds de strop wil omhangen, vind ik ook minder, maar dat zal even wennen zijn omdat ik dit niet echt gewend ben van een Disney artiest. Volgens mij is dat stukje het favoriete verhaaltje van Saddam Hoessein...
Rockerduck schreef:mcprul schreef:En die man die steeds de strop wil omhangen, vind ik ook minder, maar dat zal even wennen zijn omdat ik dit niet echt gewend ben van een Disney artiest. Volgens mij is dat stukje het favoriete verhaaltje van Saddam Hoessein...
Het probleem is dat je nu voor Barks en Rosa met twee maten meet.
Rockerduck schreef:Toch zie ik een verschil tussen Barks en Rosa, en dat is voornamelijk dat Barks weet te doseren.
Ei schreef:In Barks's 'Back to the Klondike' is een tweepersoonsbed te zien in het hutje van Goldie.
Ei schreef:Zoals het B-hoofdstuk verhaal waarin Dagobert met een paard over drijvende stenen rent. Zegt een verteller daar dat dit onmogelijk is?
Ei schreef:En waar is de slag om de arm bij Rosa als Dagobert historische figuren ontmoet? Ook dat maakt Dagobert een soort van superheld.
Ei schreef:Het lijkt de film 'Forrest Gump' wel.
Michiel P schreef:Het probleem is dat je nu voor Barks en Rosa met twee maten meet.
Een ongeloofwaardige vechtscene bij Barks wordt door jou vergoelijkend afgedaan als opschepperij van Dagobert, maar ongeloofwaardige scenes bij Rosa weiger je te accepteren.
MichielP schreef:Mee eens. Rosa overdrijft. Maar wel op basis van Dagoberts eigenschappen bij Barks. De vechtpartij in "The King of the Copper Hill" (Lo$ 4) is op dezelfde leest geschoeid als Barks' vechtpartij in "Back to the Klondike".
MichielP schreef:Dagoberts vaardigheid in het trainen van dieren (bij Rosa) ligt in het verlengde van de getrainde aalscholvers in "Only a poor old man" (Dagobert spreekt aalscholvertaal!) en wellicht die kangoeroe ("Loony lunar goldrush").
Rockerduck schreef:Bij Barks kan het om opschepperij van Dagobert gaan. Als dat zo is --en in 'The loony lunar gold race' zien we dat Dagobert vaker opschept-- heeft Rosa behoorlijk de plank misgeslagen als hij zich daarop baseert.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten