Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Rockerduck » wo okt 14, 2009 11:25 pm

Michiel P schreef:Nou is dat ook een beetje de schuld van Carl Barks, want die gooit in dat verhaal allerlei namen uit de geschiedenis door elkaar heen. In het verhaal wordt de stad Sagbad aangevallen door de Mongolduks. "Sagbad" verwijst naar Baghdad, maar die stad werd pas in 762 AD gesticht, dus die bestond nog lang niet in 2000 BC. De Mongolduks verwijzen naar de Mongolen, die in de 13e eeuw Europa binnenvielen. Ik denk dat de Duitse vertaler het verhaal daarom heeft aangepast.

Hoezo, "schuld van Barks"? Barks gebruikt namen als Sagbad en Mongolduks. Wie zegt dat die verwijzen naar de echte stad Bagdad en het volk de Mongolen?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Van Drakenstein » do okt 15, 2009 10:45 am

Dat verhaal over Pah-Peh-Rheo (alias Petronius Paperonius) uit Storia e Gloria della Dinastia dei Paperi, staat trouwens ook vol met historische feiten die doorelkaar gegooid zijn, waardoor het moeilijk is er een preciese datum aan te geven.

- De overgrootmoeder van Cleopatra (eigenlijk Cleopatra VII), ene Cleopatra III, regeerde van 142 tot 101 voor Christus.
- Rome werd pas een keizerrijk onder Augustus in 27 voor Christus.
- De start van de bouw van het Colosseum begon pas in 70 na Christus onder keizer Vespasianus
- En een Romeinse bezetting van Brittannie vond pas plaats onder keizer Claudius in 43 na Christus.
- De overgrootvader van Willies voorouder Wortelius (Archimede Pitagorico) zou Archimedes zijn, maar die leefde van circa 287 tot 212 voor Christus.
Van Drakenstein
Member
 
Berichten: 56
Geregistreerd: wo jun 17, 2009 7:57 pm

Berichtdoor huugduck » do okt 15, 2009 3:49 pm

Duckfan van Down Under schreef:Heb je al ideeen, Huugduck?

Al ideeën voor een verhaal bedoel ja zeker. inderdaad zijn er heel veel verhalen over de neefjes oom donald en oom daobert in een andere tijd. Nu jij er een paar heb evonden zitten die tijden ook weer vol met ducks. Michiel P ik denk steeds dat er een verhaal is met de Ducks. dat Donald een ridder van de ronde tafel is. Is dit verhaal er ik heb het niet kunnen vinden. Ik kan duck verwissled hebben met Huckelberry Hound. Als ik aan een verhaal begin. Begin ik in de tijd van de eygyptenaren. Over die tijd is nog veel bekend verder terug is niet echt een vast volk. Zoals de romeinen en grieken. Ik nog nooit verhalen over de germanen ofzo gelezen. wel zijn er verhalen over de prehestorie dat kan er misschien wel in.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do okt 15, 2009 3:59 pm

Prehistorie! Ha! Pocket 9: Op Zoek Naar Vuur! Heb je daar wat aan? Je zou ook nog Babylonische Ducks kunnen hebben, trouwens.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Van Drakenstein » do okt 15, 2009 4:22 pm

Het hebbende over de voorouders van de Ducks mag deze serie natuurlijk niet ontbreken:

http://coa.inducks.org/subseries.php?c=DA+Ancestors

Er komen voorouders in voor van de Ducks uit onder andere het Oude Egypte, het Oude Griekenland en Babylon.
Meeste verhalen (1 uitgezonderd) zijn echter niet in het Nederlands verschenen.
Van Drakenstein
Member
 
Berichten: 56
Geregistreerd: wo jun 17, 2009 7:57 pm

Berichtdoor huugduck » do okt 15, 2009 4:28 pm

Nou ja het is beter als niets. En er zijn ook andere verhalen over de prehetsorie.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do okt 15, 2009 5:33 pm

Dat vehaal ging niet over de prehistorie. Het gaat over de kinderoppasser van Arthur Conan Doyle, de schrijver van de Sherlock Holmes boeken. Blijkbaar heeft zij hem op ideeen gebracht. Aangezien dit verhaal niet lang geleden gebeurde (in de jaren 1860) kunnen we zeggen dat dit of Katriens overgrootmoeder is, als je verhalen zoals Rosa in de jaren 50 plaatst, of dat dit ongeveer Katriens overoverovergrootmoeder is, als je de verhalen in het heden plaatst.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » do okt 15, 2009 9:55 pm

Carl Rosa schreef:Bij de link naar inducks staat dat het verhaal in 1966 gepubliceerd is, maar de tekeningen verraden een veel mooiere stijl dan gebruikelijk uit die tijd. Het is ook een andere openingsplaat dan de afbeelding op inducks. Ik denk dat bovenstaand plaatje uit eind jaren 50 is.

Dat klopt, want je keek bij het verkeerde verhaal. Het verhaal over het kasteel is inderdaad van 1958 ("The Loch Eerie Monster"). Het verhaal uit 1966 is "The Battle at Hadrian's Wall".

Rockerduck schreef:Hoezo, "schuld van Barks"? Barks gebruikt namen als Sagbad en Mongolduks. Wie zegt dat die verwijzen naar de echte stad Bagdad en het volk de Mongolen?

Dat Sagbad en Mongolduks naar Bagdad en Mongolen verwijzen, hoeft inderdaad niet te betekenen dat het verhaal zich ook afspeelt in de tijd van de Mongoolse invasie, als je dat bedoelt. Het zijn immers niet dezelfde namen, maar variaties daarop.

Carl Barks strooit met allerlei namen die verwijzen naar verschillende tijdsperioden. De Duitse vertaler raakte daarvan in de war en heeft het verhaal kennelijk zó vertaald, dat het zich af moet spelen in de Middeleeuwen.

Zo verwijzen de "Visigeese", "Vandalcoots" en "Gobblegoths" naar de Visigothen en de Vandalen, volkeren die het Romeinse Rijk hebben geteisterd met hun invallen. Met de Mesopotamische beschavingen van ca. 2000 BC hebben ze niets te maken.

Van Drakenstein schreef:Dat verhaal over Pah-Peh-Rheo (alias Petronius Paperonius) uit Storia e Gloria della Dinastia dei Paperi, staat trouwens ook vol met historische feiten die doorelkaar gegooid zijn, waardoor het moeilijk is er een preciese datum aan te geven.

Dat klopt. Misschien valt het te ondervangen door aan te nemen dat elk volgende hoofdstuk over een nieuwe generatie Paperonii gaat? Ik weet het niet, want ik heb die verhalen nooit gelezen.

huugduck schreef:Ik denk steeds dat er een verhaal is met de Ducks, dat Donald een ridder van de Ronde Tafel is. Is dit verhaal er? Ik heb het niet kunnen vinden.

Misschien bedoel je dit verhaal? http://coa.inducks.org/story.php?c=D+93529 Maar dat is niet in het Nederlands verschenen. Er staan geen plaatjes op Inducks, maar aan de Duitse titel kun je zien dat Koning Arthur in dit verhaal een versie van Dagobert is. Er zijn trouwens ook een hoop Mickey-verhalen over Koning Arthur.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Van Drakenstein » vr okt 16, 2009 8:48 am

Michiel P schreef:
Van Drakenstein schreef:Dat verhaal over Pah-Peh-Rheo (alias Petronius Paperonius) uit Storia e Gloria della Dinastia dei Paperi, staat trouwens ook vol met historische feiten die doorelkaar gegooid zijn, waardoor het moeilijk is er een preciese datum aan te geven.

Dat klopt. Misschien valt het te ondervangen door aan te nemen dat elk volgende hoofdstuk over een nieuwe generatie Paperonii gaat? Ik weet het niet, want ik heb die verhalen nooit gelezen.

Nee, dat gaat dus niet. Ik heb de serie in het Duits gelezen (behalve deel 4, die staat niet in dat LTB) en daarin staat beschreven dat Dagoberts voorouder uit Egypte (deel 2 van de serie) toen hij aangekomen was in Rome (deel 3 van de serie) zijn naam veranderde. Het gaat dus om een en dezelfde persoon. En alle feiten die ik hierboven opnoemde staan in deel 2 en deel 3 van die serie.

De andere (daarop volgende) delen gaan wel over andere generaties. En in die delen worden ook jaartallen genoemd, dus die zijn makkelijker te dateren. Overigens is vooral het laatste deel van de serie (deel 8) geheel in strijd met Rosa´s visie op Dagoberts verleden. Zo is volgens dat verhaal Dagobert geboren in de VS en kende hij Rockerduck al in zijn jeugd. En zo zitten er nog wel meer dingen in die anders zijn.
Van Drakenstein
Member
 
Berichten: 56
Geregistreerd: wo jun 17, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Michiel P » vr okt 16, 2009 5:12 pm

huugduck schreef:Ik denk steeds dat er een verhaal is met de Ducks, dat Donald een ridder van de Ronde Tafel is. Is dit verhaal er? Ik heb het niet kunnen vinden.

Of misschien is het deze? http://coa.inducks.org/story.php?c=D+91140 Die is tenminste wél in Nederland verschenen. Ik zou het niet weten, hoor.

huugduck schreef:Als ik aan een verhaal begin, begin ik in de tijd van de Egyptenaren. Over die tijd is nog veel bekend. Verder terug is niet echt een vast volk, zoals de Romeinen en Grieken.

Vóór de Egyptenaren waren er ook al volkeren met een eigen cultuur, maar deze mensen kenden het schrift niet. We weten veel méér over de Egyptenaren, de Grieken en de Romeinen, omdat die hun geschiedenis zelf hebben opgeschreven. Daarom vinden de schrijvers van de strips het makkelijker om verhalen over deze volkeren te bedenken.

Duckfan van Down Under schreef:Prehistorie! Ha! Pocket 9: Op Zoek Naar Vuur!

Wist je dat dit verhaal óók al deel uitmaakt van een serie? Mooie titelpagina's ook.

Afbeelding + Afbeelding

Bron: http://coa.inducks.org/subseries.php?c=Ancient+Agent

Van Drakenstein schreef:Het hebbende over de voorouders van de Ducks mag deze serie natuurlijk niet ontbreken: http://coa.inducks.org/subseries.php?c=DA+Ancestors

Aha, een serie over de voormoeders van Katrien, die allemaal hun eigen dagboek bijhielden! Deze serie biedt dus een vrouwelijk perspectief op de geschiedenis van de Ducks! Een waardevolle aanwinst voor het historisch onderzoek, want tot nu toe stonden steeds de mannelijke Ducks centraal. En wéér zulke mooie titelplaten!

Afbeelding + Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor huugduck » vr okt 16, 2009 5:25 pm

Ik bedoelde ook de bekende volkeren. Over de vrouwelijke kant dat komt wel goed. Want de donald uit een ander tijd. Heeft vaak katrien als vrouw/vriendin. Dan is dit tijd vak nog leeg 2000 v cr tot 1000 v cr. Een paar belangrijke punten uit die tijd. Is de oorlog met troje de bronstijd begint in de lage landen. Niet echt onderwerpen waar de ducks in voor komen. je kan wel zoiet bedenken als archduckes. Dit wordt vaker gedaan.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Michiel P » vr okt 16, 2009 5:53 pm

Duckfan van Down Under schreef:Je zou ook nog Babylonische Ducks kunnen hebben, trouwens.

Er zijn minstens twee verhalen over Babylonische Ducks:

- In Pocket 1 vind je het verhaal over de beroemde Hangende Tuinen. Deze werden aangelegd in ca. 600 BC.
- Het tweede verhaal hoort bij bovenstaande serie over de voorouders van Katrien. Volgens de beschrijving heeft voormoeder Paperishtar de beroemde Wetten van Hammurabi geschreven! Dit verhaal past in het gat tussen Scrooge-Shah en Donald Dysses ("In de ban van de reus"), want deze wetten werden opgetekend in ca. 1790 BC.

- "De Hangende Tuinen van Babyduck" - http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1800-AP
- "Paperishtar segretaria perfetta" - http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2095-3

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Code_of_Hammurabi

Verder is er o.a. een Mickey-verhaal over Babylon, dat ik toevoeg vanwege de mooie plaatjes. Het bouwwerk rechtsbovenaan is de reusachtige blauwe Ishtar-poort, die ik heb gezien in het Pergamon Museum in Berlijn. Je ziet de poort ook op de voorgrond van het andere plaatje.

- "Mickey à Babylone" - http://coa.inducks.org/story.php?c=F+JM+57005

Afbeelding + Afbeelding

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Ishtar_gate

Van Drakenstein schreef:Nee, dat gaat dus niet. Ik heb de serie in het Duits gelezen (behalve deel 4, die staat niet in dat LTB) en daarin staat beschreven dat Dagoberts voorouder uit Egypte (deel 2 van de serie) toen hij aangekomen was in Rome (deel 3 van de serie) zijn naam veranderde. Het gaat dus om een en dezelfde persoon.

Wat jammer dat ze er zo'n rommeltje van gemaakt hebben. Die Lustige Taschenbücher worden toch nog steeds herdukt? Dan moet ik daar eens achteraan, want het lijkt me wel leuk om die serie te lezen. Spijtig dat het vierde hoofdstuk ontbreekt, want dat begint met de aankomst van Petronius in Schotland. Enig idee hoe dat Hunnen-verhaal uit Dubbelpocket 28 op de serie aansluit?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » vr okt 16, 2009 6:55 pm

huugduck schreef:Over de vrouwelijke kant: dat komt wel goed, want de Donald uit een andere tijd heeft vaak Katrien als vrouw/vriendin.

Jawel, maar het is belangrijk om te weten wat de vrouwelijke Ducks er zélf van vonden. De meeste antieke geschiedschrijvers zijn namelijk mannen. Ze schreven alleen maar over dingen die mannen belangrijk vonden. Er zijn weinig vrouwelijke schrijvers uit die tijden.

huugduck schreef:Dan is dit tijd vak nog leeg 2000 v cr tot 1000 v cr. Een paar belangrijke punten uit die tijd. Is de oorlog met Troje, de bronstijd begint in de Lage Landen. Niet echt onderwerpen waar de Ducks in voorkomen.

ca. 1790 BC - Paperishtar schrijft de Code van Hammurabi - http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2095-3
ca. 1184 BC - Donald Dysses vecht in de Trojaanse Oorlog - http://coa.inducks.org/story.php?c=D+92228
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr okt 16, 2009 7:13 pm

Kan iemand een lijst maken met alle verhalen die we hebben met jaren? 't Zou een beetje overzichtelijker zijn.
Trouwens, als we de tijdlijn willen voltooien, komt de vraag: doen we zoals Rosa en zeggen we dat de nieuwste generatie vlak voor WOII is geboren, of doen we gewoon en plaatsen we de Ducks in het heden?
En, we zijn nu wel heel erg in het verleden, Rosa heeft ook niks gezegd over de Middeleeuwen en de Renaissance. Kunnen we dit ook nog opvullen?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr okt 16, 2009 7:33 pm

Michiel P schreef:Wist je dat dit verhaal óók al deel uitmaakt van een serie?

Die Italianen zijn nogal gek op series, heb ik zo het idee. Al denkt de cynicus in mij dat het opzetten van dergelijke "series" (waarvan de verhalen moeiteloos afzonderlijk kunnen worden gelezen) voornamelijk voortkomt uit een poging om lezers aan te wakkeren ze allemaal te verzamelen: "collect them all!"

Michiel P schreef:Mooie titelpagina's ook. [...] En wéér zulke mooie titelplaten!

In Duitsland doen ze grote moeite die mooie logo's te reproduceren in hun pockets. Vergelijk dat eens met de dikke zwarte viltstift die Nederland hanteert!

Verder ben ik van mening dat dit topic beter past onder subforum 'Personages'.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten