Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor De Zwarte Schim » do okt 18, 2012 2:36 pm

Je bedoelt Espiode 2? Die heb ik gevonden voor 17,50.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Guus Geluk » za okt 20, 2012 11:29 pm

Afbeelding
Jep, deze dus.
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Oom Paspasu » do feb 21, 2013 10:09 pm

N. Hoogvliet schreef:Hallo allemaal. Ik wou even aan jullie vragen: wat is jullie favoriete gedeelte van het levensverhaal van oom Dagobert (Rosa)? Mijn favoriete gedeelte zijn de stukjes met Knappe Kitty, en dan vooral bevroren harten.

Koen schreef:Misschien is het een idee om ook te zeggen waarom je dat het beste deel vind?:)

bron: viewtopic.php?f=15&t=2683
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Oom Paspasu » do feb 21, 2013 11:41 pm

Het levensverhaal van oom Dagobert. Het spijt me het te moeten zeggen, maar ik vind het best wel aardig, al is dat voornamelijk uit nostalgie. Toen ik het voor het eerst las, was ik ongeveer zo oud als Dagobert in episode 1 en op die leeftijd was het verhaal heel inspirerend. Ik wilde net zo'n leven leiden, vol avontuur, wijze levenslessen en natuurlijk veel rijkdom. Veel van de Barksverhalen waar Rosa zich op baseerde, kende ik nog niet. Ik denk dat dat alleen maar in het voordeel van het levensverhaal was, al begreep ik bepaalde passages daardoor niet. De eerste episode vond ik erg sterk en zeven (Dreamtime Duck) en acht (Argonaut) ook. Het einde van episode tien (Invader of Ft. Duckburg), 'Wen maar gauw aan dat "monsterlijke ding", mevrouw ... want dat blijft!' heeft een emotionele lading die ik nog steeds wel kan waarderen. Andere gedeeltes, zoals de dood van zijn ouders, niet. Dat ze sterven is wel een logische consequentie wanneer je de personages in een tijdskader plaatst, maar het had wat mij betreft buiten het verhaal gelaten mogen worden. Dagobert als superheld die de vreemdste dieren berijdt vond ik maar stom.
De reguliere episodes zijn uit de periode dat Rosa, met allerlei hulpmiddelen, toch best wel redelijk tekende, zeker in vergelijking met zijn vroege en late periode. Zijn gedetailleerde stijl past alleen totaal niet bij landschappen. Kijk hoe Dagobert de White Agony Valley ontdekt: in plaats van serene onverstoorde natuur lijkt het wel spitsuur in een metropool. Rosa's dieren vind ik ook altijd erg lelijk.
In de reguliere episodes vond ik Knappe Kitty vooral verwarrend. Er is nauwelijks interactie tussen haar en Dagobert, maar opeens heeft hij wel een lok van haar en in deel 12 fluistert hij haar naam. In het album heeft men het verhaal dat oom Dagobert in "Back to the Klondike" vertelt, bijgevoegd, wat ook niet echt verhelderend is, aangezien er daarin geen sprake is van liefde, alleen van verdoving, beroving, ontvoering en dwangarbeid. Ik ergerde me eraan dat Kitty ook nog in andere verhalen van hem terugkwam in verschillende vormen.
Pas veel later heb ik "Hearts of the Yukon" en "Prisoner of White Agony Creek" gelezen. Ik vind beide verhalen erg slecht, de ene nog slechter dan de andere, maar ze maken tenminste wel duidelijk waar al dat gedoe in de andere verhalen op slaat. De stukjes in "Hearts" met Kitty zijn wel de enige aardige stukjes, want dat gedoe met Steele en London is afschuwelijk slecht en niet grappig. Dagobert die in de sneeuwstorm nog maar één gedachte heeft, "Kitty...", is dan weer niet de Dagobert die ik ken en die op dat moment toch echt aan geld zou denken. Het einde is dan wel weer mooi, als je ervan houdt, wat ik niet doe.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr feb 22, 2013 8:46 am

Tja, smaken kunnen verschillen, want ik vond dat gedoe met Steele en London wél heel grappig. En inderdaad, de laatste pagina was ook mooi gedaan.
Van het oorspronkelijke levensverhaal vond ik episode 8 het beste, waarin Dagobert zijn goud vindt. Ik vind het sterk in beeld gebracht wat een lange zware weg dit voor hem was.
Rosa had oorspronkelijk een ander idee, met heel veel bijfiguren, maar gelukkig heeft hij dit allemaal laten varen en een lang verhaal gemaakt die zich vooral op Dagoberts ploeteren voor goud concentreert.
Ik herinner me nu wel een indrukwekkend stukje dat misschien wel een beetje overdreven was: Speksnuit had Dagobert vastgebonden en las een brief voor waaruit bleek dat zijn moeder was overleden. Dagobert trok daarna de schoorstenen van de boot omver, a la Simson. Er stond bij dat het niet helemaal duidelijk is wat er precies gebeurt was, wat het misschien nog iets kan nuanceren, maar dit stukje vond ik persoonlijk in het verhaal wat minder, omdat het bovennatuurlijke krachten in Dagobert suggereert. Daarnaast is het gedoe met die brief rond zijn moeder een beetje té dramatisch.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 22, 2013 4:10 pm

Ridder ter Geit schreef:Ik vond dat gedoe met Steele en London wél heel grappig.

Steele en London dienen voornamelijk als running gag, zoals Rosa die in zijn meeste verhalen stopt. Vergelijk het met de actiefilms die Donald in "The Guardians of the Lost Library" kijkt: "De aflevering waarin smurf Snaters in gevecht raakt met drie smurfen en zijn smurf in brand vliegt!" Die vind ik wel grappig, vooral wanneer zijn paard in brand vliegt. De running gag in "Hearts" is tweedelig: "Een commandant van de Mounties smurft nooit smurf!" waar ik de grap nog wel van inzie, en het zoeken naar een Mountie-motto. Kan jij me uitleggen wat daar grappig aan is?
Daarnaast dient Steele als aanleiding voor het verhaal: hij komt "law and order" brengen en de mensen in Dawson die een hekel aan Dagobert hebben willen daar misbruik van maken. Ook Kitty gebruikt hem om in contact met Dagobert te komen. De beschuldigingen zijn dat hij een raderboot en een steiger verwoest heeft en dat hij Kitty ontvoerd heeft en een maand op zijn claim heeft laten werken. Op het einde zegt Steele: "Door uw gedurfde redding van die onschuldige dame, besef ik dat meneer Prul hier me de waarheid heeft verteld! (...) Alle aanklachten zijn vervallen!" Sorry? Heeft Koenraad Steele verteld dat de beschuldigingen niet waar zijn? Dat zijn ze toch juist wel? En hoezo bewijst de "gedurfde redding" dat Koenraad de waarheid sprak?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Meester Warbol » vr feb 22, 2013 6:13 pm

Oom Paspasu schreef:Het zoeken naar een Mountie-motto. Kan jij me uitleggen wat daar grappig aan is?

Het motto "We always get our man" is tegenwoordig een bekende slogan. De grap is dat Steele telkens een variant bedenkt die er nét naast zit. Het is dus een taalspelletje. Meester Warbol kan daar wel om lachen.
Avatar gebruiker
Meester Warbol
Schoolfrik
Member
 
Berichten: 100
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 10:20 pm

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 22, 2013 7:13 pm

Ik snap het wel, maar ik vind het erg geforceerd en geen grap. Misschien is het leuker in het Engels.
Oom Paspasu schreef:De reguliere episodes zijn uit de periode dat Rosa toch best wel redelijk tekende.

Ik denk dat het feit dat de normale Donald Duck-figuren er weinig in voorkomen, ook meespeelt bij mijn beoordeling: bij andere verhalen ergert het me hoe afwijkend (lelijk) Rosa hen tekent.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Ridder ter Geit » za feb 23, 2013 10:02 am

Over Steele: het begint met de aankondiging dat hij komt. Een woeste man op een beer komt die roept 'Legge!' en 'Vrete!' Daarna smeert hij hem weer, omdat Steele komt. Zo wordt al menig lezer op het verkeerde been gezet.
Dan komt Steele zelf. Een onberispelijke mountie in Dawson, die zich ergert aan alles wat niet netjes en schoon is. Hij wil meteen iets doen aan de modder daar, bijvoorbeeld. Ik vind het personage behoorlijk grappig.

Over je tweede punt: door Dagoberts heldhaftige actie beoordeelt hij diens karakter en ziet hij in dat hij vals beschuldigd is.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Oom Paspasu » za feb 23, 2013 1:00 pm

Misschien is dat goed voor strafvermindering, maar feit is dat hij niet vals beschuldigd is.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Ruben » zo maart 03, 2013 5:59 pm

Weet iemand een site waar het hele levensverhaal van Scrooge McDuck op staat? Of een site waar je het kan downloaden?
Een weet iemand of dat levensverhaal ook te vinden is zonder kleur en tekst. Dus zoiets als dit:
Afbeelding
"I was alone - me against the world - and the world was winning!"
$crooge McDuck - A Letter from Home
Avatar gebruiker
Ruben
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: do feb 28, 2013 11:21 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Michiel Q » zo maart 03, 2013 10:46 pm

Ruben schreef:Weet iemand of het Levensverhaal ook te vinden is zonder kleur en tekst?

Nee, maar op deze pagina vind je Rosa's eigen commentaar op 't Levensverhaal. Per hoofdstuk zijn er telkens 2 tot 4 halve pagina's zonder kleur en tekst opgenomen. Dat is natuurlijk vrij weinig, maar toch 'n gedeelte van wat je zoekt.

Heb je de albums nog niet?
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Ruben » zo maart 03, 2013 11:48 pm

Jawel ik heb alles van het levensverhaal! Daar heb ik lang voor gespaard. Maar t is compleet!
Ik kende die site al, maar toch bedankt :)

Maar mij ging het niet zo erg om de zwart wit plaatjes. Maar ik wil gewoon het levensverhaal (in kleur en engelse tekst). Maar jij weet zeker ook geen site waar je iemand bv Lo$ helemaal heeft ingescand. Of een site waar ik het zou kunnen dowloaden. Een jaar geleden ofzo bestond er nog wel zo'n site, dat weet ik nog. Disney comics free ofzo. Maar die ligt eruit. Maar dat was echt een super site! Alle verhalen van Rosa, Barks en nog meer tekenaars ingedcand! Maarja die bestaat niet meer. Dus mij vraag was of iemand nog zo'n site wist? Of waar ik het zou kunnen downloaden?
"I was alone - me against the world - and the world was winning!"
$crooge McDuck - A Letter from Home
Avatar gebruiker
Ruben
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: do feb 28, 2013 11:21 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Oom Paspasu » ma maart 04, 2013 12:34 am

Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di maart 05, 2013 8:02 pm

Ik vind de latere hoofdstukken (9-10-11) leuker. Waarschijnlijk omdat Dagobert daar een zakenman is, en dus meer zoals wij hem kennen. Het enige hoofdstuk daarvoor dat er voor mij uitspringt, is 4 (koper & Rockerduck). Het gedeelte met Gerrit Gladsnuit's stoomboot vond ik vroeger wel stoer, maar achteraf is het veel te overdreven. Rosa probeert altijd een legende van Dagobert te maken, en dat is hij niet. En hier gaat hij veel te ver daarin. Dat gedeelte met zijn moeder past daar ook niet bij. Bij Theodore Roosevelt is het juist andersom, die maakte hij niet awesome genoeg als je hem vergelijkt met de echte Roosevelt.
Sommige B-hoofdstukken vind ik zelfs beter dan de 'A-hoofdstukken'. 3B, 6B en 10B vooral. 0B, waarin Magica terug in de tijd reist, heeft veel potentieel, maar was nog beter geweest als het na het Levensverhaal was geschreven. De Kitty-verhalen spreken mij dan weer minder aan, omdat dit opnieuw niet de Dagobert is die ik ken. Al is Steele hilarisch.*

*Weetje: Dat verhaal is geschreven omdat de Mounties in 1995 100 jaar bestonden, en daar wilde iemand een Duckverhaal over. Daarom dat gedoe met "we always get our man".
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron