Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Koen » di maart 05, 2013 8:08 pm

Duckfan van Down Under schreef:Ik vind de latere hoofdstukken (9-10-11) leuker. Waarschijnlijk omdat Dagobert daar een zakenman is, en dus meer zoals wij hem kennen. Het enige hoofdstuk daarvoor dat er voor mij uitspringt, is 4 (koper & Rockerduck). Het gedeelte met Gerrit Gladsnuit's stoomboot vond ik vroeger wel stoer, maar achteraf is het veel te overdreven. Rosa probeert altijd een legende van Dagobert te maken, en dat is hij niet. En hier gaat hij veel te ver daarin. Dat gedeelte met zijn moeder past daar ook niet bij. Bij Theodore Roosevelt is het juist andersom, die maakte hij niet awesome genoeg als je hem vergelijkt met de echte Roosevelt.*
Sommige B-hoofdstukken vind ik zelfs beter dan de 'A-hoofdstukken'. 3B, 6B en 10B vooral. 0B, waarin Magica terug in de tijd reist, heeft veel potentieel, maar was nog beter geweest als het na het Levensverhaal was geschreven.** De Kitty-verhalen spreken mij dan weer minder aan, omdat dit opnieuw niet de Dagobert is die ik ken. Al is Steele hilarisch.*

*Weetje: Dat verhaal is geschreven omdat de Mounties in 1995 100 jaar bestonden, en daar wilde iemand een Duckverhaal over. Daarom dat gedoe met "we always get our man".***


* Het hoeft toch niet te zijn dat alle belangrijke mensen zich ''awesome'' gedragen?

** Huh? Waarom?

*** :) Leuk om te weten!
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Oom Paspasu » di maart 05, 2013 11:05 pm

DvDU schreef:0B, waarin Magica terug in de tijd reist, heeft veel potentieel, maar was nog beter geweest als het na het Levensverhaal was geschreven

Wanneer je deel 1 van het Levensverhaal kent, is "Of Ducks, Dimes and Destinies" een beetje veel herhaling. Als Rosa het pas later had geschreven, zou hij dat vast anders hebben gedaan. Als je bedenkt dat het Levensverhaal nog niet bestond toen hij dit schreef, is het juist een heel bijzonder fantasie-stimulerend verhaal, dat verwijst naar een hele achterliggende geschiedenis, zonder die helemaal in te vullen. Had hij het hier maar bij gelaten! De kaars die op elke pagina terugkomt en telkens kleiner wordt, is ook leuk gedaan, al klopt het niet helemaal: wanneer de kaars bijna helemaal op is, zegt Magica dat ze nog een half uur heeft, van een uur totaal. "Wat heb ik gedaan? Ik heb Dagoberts eerste dubbeltje onderschept voor hij het heeft verdiend!" is wel heel voor de hand liggend en een beetje storend dat het verhaal op zo'n blunder van Magica gebaseerd is.
Kennen jullie de DuckTale ("het DuckTales-verhaal" is een tautologie) "A Dime in Time" met de Nederlandse titel "Een vent van 10 cent"? Het verhaal heeft ongeveer hetzelfde onderwerp: Magica gaat terug in de tijd om het net verdiende geluksdubbeltje te stelen, in dit geval in Klondike. Dit verhaal komt merkwaardig genoeg ook uit 1991. "Of Ducks, Dimes and Destinies" werd pas in 1995 gepubliceerd, maar heeft wel een D91-code.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo maart 06, 2013 7:09 pm

Koen schreef:* Het hoeft toch niet te zijn dat alle belangrijke mensen zich ''awesome'' gedragen?

Dat is ook zo, maar bij Roosevelt heeft het een historische basis. Deze man staat er om bekend dat hij legendarische dingen heeft gedaan, en Rosa had hem gerust nog wat 'larger-than-life' mogen maken. (Zoals hij graag met Dagobert doet.)

Koen schreef:** Huh? Waarom?

Om Magica steeds net buiten beeld te houden. Maar dat is nu ook gedaan, alleen andersom. Dus maakt het niet veel uit.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Ruben » zo maart 10, 2013 12:33 pm

In Lo$ 9, op de tweede pagina, op plaatje 4 van die pagina zie je Dagobert in de Whitehorse Bank. Op dat moment heeft Dagobert zijn eerste miljoen verdient. Tussen panel 2.4 en 2.5 (van Lo$ 9) zit de flashback in "The Last Sled to Dawson". Daarin gaat Dagobert nog een keer terug naar de Witte Kwelling Kreek om wat belangrijke spullen te halen. En daarna verlaat hij zijn claim voorgoed. Maar op plaatje 5 van Lo$ 9 (wat na de "The Last Sled to Dawson" komt) zie je Dagobert zijn goud begraven. Is hij dan weer terug gegaan naar de Witte Kwelling Kreek? Het moet wel want in "The Last Sled to Dawson" ligt er sneeuw en op panel 2.5 van Lo$ 9 niet. Zou hij dan in het voorjaar ofzo weer terug zijn gegaan? Of moeten plaatje 4 en 5 worden omgedraait?
"I was alone - me against the world - and the world was winning!"
$crooge McDuck - A Letter from Home
Avatar gebruiker
Ruben
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: do feb 28, 2013 11:21 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Oom Paspasu » zo maart 10, 2013 1:34 pm

Bij beide verhalen lijkt het om de laatste keer te gaan dat Dagobert zijn claim van plan is te bezoeken voor een lange tijd. Hij is eerst in Whitehorse, waar hij hoort dat hij miljonair is. Vandaar gaat hij naar White Agony Valley, waar hij zijn spullen pakt, en dan weer naar Whitehorse, waar hij de bank koopt. In "Last Sled" zegt hij: "Farewell, White Agony!" en in Lo$ 9 staat: "By then my White Agony Claim had petered out! I hid a last cache of nuggets there in case of emergency, then closed it down for good!"
Het zou een kleurfout in Lo$ 9 kunnen zijn, die zowel bij de Egmont- als de Boominkleuring voorkomt. Toch lijkt de grond meer op aarde dan op sneeuw. Misschien was Rosa vergeten dat er in "Last SLED" sneeuw ligt. Een andere mogelijkheid is dat hij "Last Sled" als fictieve fictie beschouwt, omdat er romantiek in voorkomt in plaats van (...).
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Ruben » zo maart 10, 2013 10:16 pm

Wat je zegt inderdaad, het zou een foute inkleuring zijn.

Maar nu even wat anders over het levensverhaal. Bij "De kluizenaar van Villa Duck" op pagina 5, plaatje 6 zegt Dagobert dat hij ook slecht met familie om kan gaan. Hij ziet nooit iemand. Daarop antwoorden Kwik, Kwek en Kwak dat ze dat gevoel ook kennen. Bedoelen ze hiermee dat hun ook nooit hun familie zien. Wordt hiermee verwezen naar Dumbella?
"I was alone - me against the world - and the world was winning!"
$crooge McDuck - A Letter from Home
Avatar gebruiker
Ruben
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: do feb 28, 2013 11:21 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Oom Paspasu » ma maart 11, 2013 12:24 am

In het Engels zegt oom Dagobert: "I'm not used to relatives, either! The few one I had seem to have... disappeared!" waarop de neefjes antwoorden: "We know how that feels, Unca Scrooge!" Dat lijkt me een duidelijke verwijzing naar hun ouders.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Ruben » ma maart 11, 2013 8:46 pm

Oom Paspasu schreef:In het Engels zegt oom Dagobert: "I'm not used to relatives, either! The few one I had seem to have... disappeared!" waarop de neefjes antwoorden: "We know how that feels, Unca Scrooge!" Dat lijkt me een duidelijke verwijzing naar hun ouders.

Dat dacht ik dus ook :)

Maarr ik heb even weer wat anders over het levensverhaal :P Op pagina 8 van Lo$ 8 zie je Koenraad Prul, tenminste dat wordt gezegd. Want op deze bladzijde heeft hij grote ogen, ik bedoel ogen tot aan zijn snavel. Maar in "Hearts of the Yukon", "The last sled to Dawson" en op de stamboom heeft Koenraad kleine ogen.
Donald en Dagobert zijn met kleine ogen geboren, maar ze groeide en kregen uiteindelijk grote ogen. Bij Koenraad kan dat niet want Lo$ 8 speelt zich eerder af dan "Hearts of the Yukon" en "The last sled to Dawson". Duss, foutje van Rosa?

En heeeel even off-topic. Dat geldt namelijk ook voor Sir Francis Drake. Op simmige plaatjes kleine ogen, maar op andere grote..
"I was alone - me against the world - and the world was winning!"
$crooge McDuck - A Letter from Home
Avatar gebruiker
Ruben
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: do feb 28, 2013 11:21 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Koen » ma maart 11, 2013 8:49 pm

Dat van Francis is besproken in een ander topic: viewtopic.php?f=15&t=167&p=51554&hilit=francis+kleine+ogen#p51554
(Sorry van dat roze gemaakte,is nog van de zoekresultaten :P )
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Ruben » di maart 12, 2013 4:58 pm

Ja dat zou kunnen, maar het ging me eigenlijk even om Koenraad.
"I was alone - me against the world - and the world was winning!"
$crooge McDuck - A Letter from Home
Avatar gebruiker
Ruben
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: do feb 28, 2013 11:21 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Ruben » do maart 14, 2013 6:25 pm

Niemand een verklaring?
"I was alone - me against the world - and the world was winning!"
$crooge McDuck - A Letter from Home
Avatar gebruiker
Ruben
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: do feb 28, 2013 11:21 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Oom Paspasu » do maart 14, 2013 6:53 pm

Over Francis Drake zegt Michiel Q:
Michiel Q schreef:Die tekeningen zijn afkomstig uit twee verschillende verhalen. In "Guardians of the Lost Library" heeft Francis Drake grote ogen. Niet echt 'n fout, eerder 'n keuze om een figuur anders te tekenen. Zo kreeg Hortense McDuck in latere verhalen 'n kleinere snavel. Wyatt Earp ziet er in "PoWAC" anders uit dan in "The King of the Klondike".

Die verklaring kan ook op Koenraad worden toegepast. Een andere mogelijkheid is dat het Koenraad helemaal niet is. Volgens Inducks wel, maar in het verhaal wordt zijn naam niet genoemd en de ogen en snavel zijn toch echt anders.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Ruben » zo maart 24, 2013 3:39 pm

Scrooge vertrok naar Amerika toen hij tien was. Maar was hij niet leerplichtig? Was er geen leerplichtwet in Schotland rond 1880?
"I was alone - me against the world - and the world was winning!"
$crooge McDuck - A Letter from Home
Avatar gebruiker
Ruben
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: do feb 28, 2013 11:21 am

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Koen » zo maart 24, 2013 4:08 pm

Wikipedia over leerplichtigheid in het Verenigd Koninkrijk eind 19e eeuw:

The Elementary Education Act 1870, also known as Forster's Education Act[23] created the concept of compulsory education for children under 13. Ten years after the Elementary Education Act 1880 insisted on compulsory attendance from 5–10 years.


Hij was denk ik dus wel leerplichtig. Misschien kan Oom Paspasu meer informatie geven?
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dagoberts Levensverhaal (Rosa)

Berichtdoor Ruben » zo maart 24, 2013 10:00 pm

Koen schreef:Hij was denk ik dus wel leerplichtig. Misschien kan Oom Paspasu meer informatie geven?

Hoezo eigenlijk Oom Paspasu?
"I was alone - me against the world - and the world was winning!"
$crooge McDuck - A Letter from Home
Avatar gebruiker
Ruben
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: do feb 28, 2013 11:21 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Don Rosa

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron