Al Taliaferro

Berichtdoor mcDuck King » za jun 20, 2009 11:05 am

Geef hier je mening over Al Taliaferro.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Caspar » za jun 20, 2009 11:58 am

Tja, Al Taliaferro. Toch wel iemand die zeer belangrijk is geweest voor de Ducks en zijn stripjes verschijnen gelukkig nog regelmatig op de scheurkalender en in 'een weekje...'. Z'n tekeningen vind ik wel speciaal, ze zijn niet heel bijzonder ofzo, maar hebben toch een bepaalde uitstraling die bij de verhaaltjes past. En die verhaaltjes zelf... Schreef hij die eigenlijk zelf? In elk geval vind ik ze meestal wel grappig, het is toch knap om een grap in 4 plaatjes te verwerken met alsnog een goede opbouw.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor mcDuck King » za jun 20, 2009 1:44 pm

Nee, het blijkt dat Taliaferro ze alleen tekende, Bob Karp schreef de verhalen.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jun 20, 2009 3:45 pm

Hij is begonnen in 1934, met de Kleine Wijze Kip, en heeft gewerkt tot 1969 met krantenstrips en zondagstrips. Eigenlijk wel leuk wie wie na probeert te doen. Kijk:

Ub Iwerks
Floyd Gottfredson
Al Taliaferro
Carl Barks
Don Rosa
Duckfan van Down Under
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor mcDuck King » za jun 20, 2009 8:13 pm

Duckfan van Down Under schreef:Hij is begonnen in 1934, met de Kleine Wijze Kip, en heeft gewerkt tot 1969 met krantenstrips en zondagstrips. Eigenlijk wel leuk wie wie na probeert te doen. Kijk:

Ub Iwerks
Floyd Gottfredson
Al Taliaferro
Carl Barks
Don Rosa
Duckfan van Down Under

Van boven naar beneden, of van beneden naar boven (deze is denk ik het beste)???
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Caspar » zo jun 21, 2009 6:00 pm

Uh, lijkt me nogal logisch ja, dat was dus eigenlijk een onnodige vraag.

En hoezo deed Barks dan Taliaferro na? Heb ik dan hoofdstuk in de Duck-geschiedenis weer gemist? Of wacht, ik herinner me wel vaag iets dat Barks toen een periode had dat hij Taliaferro nadeed. Maar daarna (of daarvoor?) heeft hij een heel eigen stijl ontwikkeld.
En Rosa doet Barks al he-le-maal niet na. De gedachte alleen al :P
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 21, 2009 6:30 pm

Sorry, ik heb het verkeerd gezien. Floyd Gottfredson heeft Ub Iwerks wel opgevolgd, maar Barks tekende hem na. Deels, want alleen zijn Mickey tekende hij over. Voor Donald ging hij naar de tekenfilms, waar ook Taliaferro zijn inspiratie vandaan heeft.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo jun 21, 2009 9:11 pm

Rosa probeerde wel Barks na te doen. Niet per see de tekenstijl, danwel in de verhalen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Caspar » zo jun 21, 2009 9:28 pm

Niet echt nadoen, meer elementen van Barks verwerken in zijn verhalen, toch? Ik vind dat hij zowel op het vlak van tekeningen als verhalen niet Barks probeert na te doen.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo jun 21, 2009 10:16 pm

Dat geeft aan dat hij er niet in slaagde. Hij wilde in de stijl van Barks avonturenverhalen maken, maar hij had geen hoop de tekenstijl te kunnen benaderen.

Het is wel discutabel of ik gelijk heb; alles wat hij zelf aangaf was dat hij strips wilde maken, omdat hij zo'n enorme Barks-fan was.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » zo jun 21, 2009 11:32 pm

In de periode dat Barks te lange eenden tekende (ruwweg 1957-1959) probeerde hij, naar eigen zeggen, de eenden van Taliaferro na te doen:

Wim van Helden: 'Volgde u de model sheets van de Disney Studio's?'
Barks: 'Reken maar! Dat deed ik zo goed als ik kon. Hoewel, één keer ben ik er mee in de problemen gekomen, met een model sheet gebaseerd op de krantestrips van Al Taliaferro. Je weet dat Taliaferro de eenden nogal rechtop liet lopen...'
Jippes: '... zoals Groucho Marx...'
Barks: '... en ik probeerde mijn eenden wat meer op die van Taliaferro te laten lijken. Maar daardoor begon ik ze steeds langer te maken. In die tijd hadden we ook net ander tekenpapier gekregen van Western, [Barks' uitgever] veel zachter; dat speelde ook een rol. Anderen zagen het ook; die zeiden: 'Wat zijn die eenden van jou ineens lang geworden!' En ze zágen er ook niet uit... Dat heeft een jaar of twee geduurd...'

[...]

Jippes: 'Die lange periode begon zo rond 1956 of '57 denk ik?'
Barks: '1957? Dat zou wel kunnen; dat tweede verhaal met Flintheart Glomgold [Govert Goudglans]?... Die eenden leken nergens naar, toen. De tranen schieten me nog steeds in de ogen bij het zien van die verhalen... Dus op een gegeven moment dacht ik: to hell with Al Taliaferro's ducks, ik teken ze gewoon weer zoals ik het zelf wil.'

Uit: Wim van Helden, Carl Barks en de mythe van Walt Disney's Donald Duck, Vonk/Uitgevers, 1985, p. 12. De opmerkingen tussen haken zijn van mij. Italics zijn van Van Helden.

Ook Michel Nadorp is in het begin van zijn carrière beïnvloed geweest door Taliaferro, o.a. in Het oog van de radja en Schandaal in het Grand Hotel. In beide verhalen zijn duidelijk Taliaferro-achtige bijfiguren te zien, vooral de honden.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jun 22, 2009 3:55 pm

Caspar schreef:Niet echt nadoen, meer elementen van Barks verwerken in zijn verhalen, toch? Ik vind dat hij zowel op het vlak van tekeningen als verhalen niet Barks probeert na te doen.

Toch heeft hij ook de tekenstijl na willen doen, alleen hij week in z'n tweede jaar al af (1988).
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » do jul 23, 2009 4:48 pm

Opmerkelijke krantenstrip uit 1943:

Afbeelding

http://coa.inducks.org/story.php?c=YD+43-11-08

"Fuehrer" is natuurlijk een lastig woord om te spellen. Donald bedekt het portret met zgn. "War bonds" (obligaties): http://en.wikipedia.org/wiki/War_bonds

Ik zou eindeloos door kunnen gaan met het posten van opmerkelijke of grappige Taliaferro-gags, dus dat moet ik vooral niet gaan doen. De meeste zijn goed leesbaar op Inducks. Ik begin wel de behoefte te voelen aan een goede Amerikaanse uitgave met àlle stroken. (Die ik vervolgens niet zou kopen, want ongetwijfeld te duur.)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » zo okt 18, 2009 11:49 pm

Michiel P schreef:Opmerkelijke krantenstrip uit 1943: [...]
http://coa.inducks.org/story.php?c=YD+43-11-08

Ei snapt de grap niet. Donald koopt een schilderij van Adolf Hitler, om het vervolgens (na protest van de neefjes?) te bedekken met "war bonds"?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma okt 19, 2009 5:43 pm

Ei schreef:Ei snapt de grap niet. Donald koopt een schilderij van Adolf Hitler, om het vervolgens (na protest van de neefjes?) te bedekken met "war bonds"?

Het is propaganda om mensen aan te zetten tot het kopen van war bonds.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten