Nine Old Men

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 17, 2009 1:12 am

Uit topic Ollie Johnston overleden
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=739

Rockerduck schreef:
Ega Bevan schreef:Wie en wat zijn de 'nine old men'?

De 'Nine Old Men' zijn de negen beroemdste en bekwaamste Disney-tekenaars, die zowat vanaf het begin met Walt Disney zelf aan alle Classics (en vele shorts) hebben meegetekend. De mannen die altijd de leiding hadden over de personages in de films. De mannen die het beste konden tekenen van allemaal. En mannen die Walt allemaal overleefd hebben en waarvan de laatsten nog hebben meegewerkt aan The Rescuers (De Reddertjes) in 1977.

De 9 mannen zijn: Les Clark, Ollie Johnston, Frank Thomas, John Lounsberry, Ward Kimball, Milt Kahl, Eric Larson, Marc Davis en Wolfgang Reithermann. De naam 'Nine Old Men' komt van de bijnaam die president Franklin Roosevelt gaf aan de negen rechters van het Amerikaanse Hooggerechtshof.

Op YouTube staan veel filmpjes met/over (werk van) de Nine Old Men:
http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f

Meer over hen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Disney's_Nine_Old_Men
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 17, 2009 1:21 am

Een kleine wie-is-wie met enkele van de personages die door de Nine Old Men zijn geanimeerd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr jul 17, 2009 12:15 pm

Gaan we weer personages raden?

Eric Larson:
??????? (uit "Beauty and the Beast"?)-J. Thaddeus Toad (uit "The Adventures of Ichabod and Mr. Toad" 1949)-???? (uit "Hercules" 1984?)
Cinderella (uit "Cinderella" 1950)-Eric Larson-???? (uit "Oliver & Co." 198?)
Figaro (uit "Pinocchio" 1940 en later in Pluto cartoons als Minnie's kat)-???? (uit "The Sword in the Stone" 196? ?)-???? (uit ????)
Peter Pan (uit "Peter Pan" 1953)-????????? (uit ?????)
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 17, 2009 4:39 pm

Ik vind het interessant om te zien hoe iedere animator een andere specialiteit had. Bij Ward Kimball zie je bijv. dat hij veel overdreven, komische bijfiguren heeft geanimeerd. Marc Davis was vooral goed met vrouwelijke hoofdpersonen. En verder zie je dat ze eigenlijk allemaal heel veelzijdig waren en in allerlei stijlen hebben gewerkt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 17, 2009 4:41 pm

Duckfan van Down Under schreef:Eric Larson:
??????? (uit "Beauty and the Beast"?)-J. (uit "Hercules" 1984?)
Cinderella (uit "Cinderella" 1950)-Eric Larson-???? (uit "Oliver & Co." 198?)

Nee, zulke late films hebben ze niet gehaald. Toen was er al een hele nieuwe ploeg. Vergeet niet dat de Nine Old Men er al bij 'Sneeuwwitje' bij waren in 1937! Een hint: alle afgebeelde figuren komen uit films uit de Walt-dagen (dus tot 1966).
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » vr jul 17, 2009 4:47 pm

Duckfan van Down Under schreef:Gaan we weer personages raden?

Ja, dat is een leuk idee, want ik ken ze lang niet allemaal. Van boven naar beneden en van links naar rechts!

1. Eric Larson

1. De blauwe rups uit "Alice in Wonderland"
2. Pad van Paddenstein uit "De wind in de wilgen"/"The adventures of [...] Mr. Toad"
3. Een centaur uit "Fantasia"
4. Assepoester / Cinderella
5. Peg uit "Lady en de Vagebond"
6. Figaro uit "Pinocchio"
7. De uil uit "Bambi"
8. Een van de drie gieren uit "Jungle Book"
9. Peter Pan
10. Sir Ector uit "The Sword in the Stone"

Je had er vier goed, Duckfan!
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » vr jul 17, 2009 5:46 pm

Rockerduck schreef:Een kleine wie-is-wie met enkele van de personages die door de Nine Old Men zijn geanimeerd:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je deze mooie plaatjes vandaan hebt. Heb je ze zelf in elkaar gezet?

Rockerduck schreef:Ik vind het interessant om te zien hoe iedere animator een andere specialiteit had. [...] En verder zie je dat ze eigenlijk allemaal heel veelzijdig waren en in allerlei stijlen hebben gewerkt.

Kun jij ze ook uit elkaar houden? Dat je een figuurtje ziet en dan een sterk vermoeden hebt wie het getekend zou kunnen hebben? Zou Henrieke dat soort dingen kunnen zien? (Ik niet, hoor.)

Rockerduck schreef:Een hint: alle afgebeelde figuren komen uit films uit de Walt-dagen (dus tot 1966).

Maar komen alle figuren ook in een film voor? Die schetsen onderaan bij Marc Davis en Milt Kahl kan ik onmogelijk plaatsen.

Michiel P schreef:Ja, dat is een leuk idee, want ik ken ze lang niet allemaal.

Valt nogal mee, eigenlijk. Afgezien van de genoemde schetsen kan ik Lounsbery-5 (man met snor) en Clark-1 (blond jongetje) niet plaatsen. Al heb ik sterk het vermoeden dat ik dat jochie wél ergens gezien heb.

Al is zijn tekenwerk wat kreupel, Rosa blijft geliefd bij het gepeupel.
Toch vind ik hem wat overschat: steeds meer kwam in zijn werk de klad.
Maar hij verdient ons mededogen: Rosa heeft wat aan zijn ogen.
Hoewel, misschien niet onterecht, dat van zijn fans ook wordt gezegd.

Wat een leuke signature, Rockerduck! Waar heb je die nou vandaan? :D
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 17, 2009 8:42 pm

Alle personages komen uit Disney-films, behalve inderdaad sommige van de geschetste figuurtjes links en rechts van de naam van de animator. Die van Marc Davis zijn vroege idee-schetsen die nooit zijn gebruikt; die van Milt Kahl zijn de Prins uit Snow White (links) en koning Hubert uit Sleeping Beauty (rechts).

Lounsberry-5 (man met snor) is natuurlijk Mr. Darling uit Peter Pan. Clark-1 (blond jongetje) is een jonge prins Philip. De enige die ik niet kan plaatsen is Clark-3 (man met muts).

De, inderdaad prachtige, collages heb ik niet zelf in elkaar gezet. Ik had inderdaad even credit moeten geven. Ze komen van een forumlid van het UltimateDisney-forum: http://www.ultimatedisney.com/forum/vie ... 947#449947

Nee, ik ben niet zover dat ik kan zeggen welke animator welk personage heeft geanimeerd. Vaak werkten ook meerdere hoofd-animators aan hetzelfde personage, of werkte één hoofd-animator aan verschillende personages. Dan werkten ze ook nog in zoveel verschillende stijlen, afhankelijk van de film. En dan waren er ook nog tientallen animators die onder hen werkten, zodat ik niet per film kan zeggen welk stukje ook echt door één van de Nine Old Men is gemaakt. Maar er schijnen mensen te zijn die dat wel kunnen. De filmpjes die op YouTube staan, waarnaar ik gelinkt heb, helpen wel en ze zijn nog leuk om te zien ook!

Tja, die sig... Ik stuitte op dat gedichtje van je toen ik in een oud topic iets op aan het zoeken was. De limiet van een sig is op McDrake 4 regels, dus een zin als "bedacht door Michiel P" kon er helaas niet meer in. :P
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » vr jul 17, 2009 8:59 pm

Rockerduck schreef:De enige die ik niet kan plaatsen is Clark-3 (man met muts).

Dat is Paul Bunyan, een reusachtige houthakker uit de Amerikaanse folklore. Daarom heet Dagoberts ontbossingsmachine, die voorzien is van een gigantische bijl, ook "The Paul Bunyan Machine" (BV 114).

http://www.youtube.com/watch?v=SoG94ieN828

Rockerduck schreef:Tja, die sig... Ik stuitte op dat gedichtje van je toen ik in een oud topic iets op aan het zoeken was.

Dat topic waarin we zo tegen elkaar te keer gaan, bedoel je? :P

Rockerduck schreef:De limiet van een sig is op McDrake 4 regels, dus een zin als "bedacht door Michiel P" kon er helaas niet meer in.

Ach, daar kan ik niet mee zitten. Ik beschouw het als een compliment. :)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » za jul 18, 2009 2:49 am

Uit welke film komt Paul Bunyan?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » za jul 18, 2009 12:12 pm

Rockerduck schreef:Uit welke film komt Paul Bunyan?

Uit "Paul Bunyan" natuurlijk! Klik maar op de YouTube-link, hierboven.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » zo jul 19, 2009 12:53 am

Michiel P schreef:Daarom heet Dagoberts ontbossingsmachine, die voorzien is van een gigantische bijl, ook "The Paul Bunyan Machine" (BV 114).

Euh, ik bedoelde natuurlijk de houtkapmachine van de Zware Jongens. :D Het Barksverhaal stamt uit 1959, de Disney-film kwam uit in 1958. Mogelijk werd Barks door de film geïnspireerd. In de film velt Paul Bunyan met één zwaai van zijn bijl meerdere bomen tegelijk, net zoals de Allesvernietiger van de Zware Jongens. Het beeld is hetzelfde.

De film bevat ook een grap over een vuur dat bevriest omdat het te koud is (7:50). Don Rosa gebruikte dezelfde grap in "The King of the Klondike". Zou die grap erg oud zijn? Of zou Rosa hem rechtstreeks uit de film hebben?

Rockerduck schreef:Uit welke film komt Paul Bunyan?

Maar Rockerduck! Heb je "Fargo" dan niet gezien? :P

http://www.youtube.com/watch?v=Mi5MQNWnoyM (vanaf 5:30)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » zo okt 18, 2009 10:55 pm

Michiel P schreef:De film bevat ook een grap over een vuur dat bevriest omdat het te koud is (7:50). Don Rosa gebruikte dezelfde grap in "The King of the Klondike". Zou die grap erg oud zijn? Of zou Rosa hem rechtstreeks uit de film hebben?

Er is een verhaal van Suske en Wiske dat 'Het bevroren vuur' heet, uit 1951-1952.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_bevroren_vuur
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm


Keer terug naar Disney medewerkers Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron