Studio Comicup

Berichtdoor Bas » ma feb 01, 2010 9:52 pm

Ik merk dat jullie nog niet eens een topic over onze vrienden bij ComicUp hebben!
Ik weet dat men op Mcdrake vaak niet zo te spreken is over het werk van deze studio. Nu zitten er bij de studio een tiental tekenaars, die allemaal hun eigen sterke en zwakke punten hebben, dus over echt één stijl kun je niet spreken. Bernado wordt al vaak genoemd als een van de toppers, en volledig terecht, al moet ik wel melden dat deze tekenaar al jaren direct voor ons werkt, en niet meer via ComicUp. Verder vind ik Daniel Pérez bijvoorbeeld heel goed in z'n Rakker verhalen, e.d.

Zelf ben ik erg te spreken over Jordi Alfonso. Wanneer ik eens een verhaal heb geschreven (en dat is niet zo heel vaak) en dit wordt naar Comicup gestuurd, dan is Jordi meestal de tekenaar die mijn voorkeur geniet. Zo heb ik onlangs een serietje van 5 grappen geschreven over Donald en een malafide garagehouder. Ik zal hieronder het scenario plaatsen, plus de schetsen van Jordi. Let wel, deze zijn nog niet gepubliceerd, dus dit is eigenlijk een sneak preview!

Afbeelding

Met deze krabbels zadel ik de beste man dus op. Maar hij weet er toch het volgende van te maken:

Afbeelding
Afbeelding

Allereerst vind ik het uiterlijk van de malafide handelaar erg treffend. Zo had ik 'm ook in het hoofd. Verder wordt Donalds paniekerige gemanouvreer erg mooi in beeld gebracht aan de hand van het autootje. Als een soort rubberen bal stoot hij door het verkeer. Vooral de scène waar Donald over de openstaande brug heen dendert vind ik heel levendig.

Meer over Jordi Alfonso vind je in de Comiclopedia!
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor kwok » ma feb 01, 2010 10:01 pm

Leuk dat je een sneak preview geeft hij tekent goed maar het is jammer dat hij geen echte stijl heeft maar het is beter dan sander g. Niet dat ik hem wil beledigen want ik kan zelf geen fatsoenlijk huis tekenen maar hij tekent a-symetrisch. Maar nu verder over comicup is er een wikipedia artikel over of een nl. Talige site.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Bas » ma feb 01, 2010 10:21 pm

Dan wil ik ook nog even Sergio Garrido belichten. Sergio is een jonge tekenaar die vorig jaar is begonnen bij Comicup. In het weekblad heb je 'm nog niet zo vaak gezien, maar hij heeft in het begin erg veel voor Donald Duck Junior getekend. Hieronder weer een een voorbeeld aan de hand van een scenario van mij. "Ja hoor, weer 'n Schuddeboom," zul je je wellicht afvragen. Tja, van m'n eigen verhalen heb ik nou eenmaal 't materiaal bij de hand!

In dit verhaal brengen Donald en de neefjes de dieren uit oom Dagoberts dierentuin terug naar de jungle.

Ik zal de eerste twee pagina's tonen. Allereerst het scenario:
Afbeelding
Afbeelding

En dan de uitwerking van Sergio:
Afbeelding
Afbeelding
Ik vind dat Sergio zelf erg veel inbreng heeft gebracht in het uitbeelden van het verhaal. Hij had ook gewoon klakkeloos de scènes kunnen natekenen (uiteraard een stuk beter dan ik), maar hij stopt er heel veel eigen grapjes en subtiliteiten in. Zo heeft hij flink wat werk gestoken in de openingsplaat. De dieren ogen erg verveeld en ik vind het een mooi contrast met de opluchting en blijheid van het laatste plaatje.

Op pagina 2 vind ik 't al erg lollig hoe hij de olifant in de kooi heeft geplaatst. Hij had 't ook zo kunnen doen als ik, maar hij maakt er net iets meer van. Ook het neefje dat als uitkijk op de kop van de giraf staat is een extra dingetje dat hij heeft aangebracht. En de twee giraffes die elkaar op het derde plaatje even besnuffelen is een subtiel detail dat de tekening net iets meer sfeer geeft.
De rest kun je lezen in Donald Duck Junior 21 van 2009 :)

Een ander voorbeeld waaruit Sergio's enthousiasme blijkt is dit Zware Jongens-verhaal:

Afbeelding
Afbeelding

Let op alle extra grapjes die de tekenaar zelf op de binnenplaats van de petoet heeft gestopt:
Afbeelding
Afbeelding

En ook Sergio Garrido vind je uiteraard in de Comiclopedia!
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor McDuck Menu » ma feb 01, 2010 11:54 pm

Normaal gesproken ben ik ook niet de grootste Comicup fan, maar in deze schetsvorm vind ik het er wel erg mooi uitzien, vooral het verhaal met de dierentuin. Ik ben dan wel benieuwd hoe het zich naar inkt vertaald.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Bas » di feb 02, 2010 12:09 am

Bij Comicup wordt een verhaal haast nooit geïnkt door de tekenaar zelf. De inkters zitten op de studio te werken, terwijl de schetsers gewoon thuis werken. Dus het verschilt nog per inkter hoe het er uiteindelijk uit komt te zien.
Die van de dierentuin als volgt:

Afbeelding
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor DD » di feb 02, 2010 1:04 am

Wowww! Die Jordi kan écht voortreffelijk tekenen. Ik zou hem heel graag vaker terug zien in uitgaven!
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rubberduck » di feb 02, 2010 1:35 am

Erg leuk, zo'n kijkje in de keuken, Bas! Zoiets zou natuurlijk ook heel leuk zijn om op jullie officieele site te zetten.

Ik vind het jammer dat men bij ComicUp geen strips meer tekent, maar illustraties. Immers, een strip bestaat uit plaatjes met tekstballonnetjes. Maar nu maakt men bij ComicUp illustraties, waar jullie dan vervolgens met de computer ballonnetjes overheen plakken. Dus óver het tekenwerk. Goed beschouwd hebben we het hier over een daad van vandalisme. De ballonnetjes vallen uit de toon bij het tekenwerk. De ballon hoort onderdeel te zijn van de tekening. Bekijk die schetsen nu nog eens. Hoe mooi ze zijn. Denk dan de ronde computerballonnetjes erbij. Gelijk die hele tekening bedorven. Heeft die man zich voor niks uit zitten sloven. Beeld je nu eens in dat die tekenaar zélf zijn ballonnetjes had getekend, dus in zijn eigen stijl, één met de tekening, één met de compositie. Dat was prachtig geweest.

Verder vind ik de huidige lichting ComicUp-auteurs vaak ongeïnspireerde tekeningen afleveren. Mensen met een eigen stijl, die ziel en zaligheid in de tekeningen leggen, zoals bijv. Carlos zie je tegenwoordig niet meer in Donald Duck. Maar ach, misschien zou ik dat ook niet doen als ik wist dat er toch geknoeid ging worden aan mijn tekeningen.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor DD » di feb 02, 2010 1:50 am

Ik vind dat tekenaars in dit geval een voorbeeld aan Jordi moeten nemen. Als je goed kijkt, zie je dat hij bijna overal plaats heeft vrijgehouden voor een ballon.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rubberduck » di feb 02, 2010 2:15 am

DD schreef:Ik vind dat tekenaars in dit geval een voorbeeld aan Jordi moeten nemen. Als je goed kijkt, zie je dat hij bijna overal plaats heeft vrijgehouden voor een ballon.

Helemaal niet. Al die plaatjes zijn volgetekend. En vergelijk eens die schetsen van dat dierentuin-verhaal met de uiteindelijk versie. Da's toch zonde?
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ei » di feb 02, 2010 5:46 am

Bas schreef:Ik weet dat men op Mcdrake vaak niet zo te spreken is over het werk van deze studio.

Ei is doorgaans wel positief over Studio Comicup. Wat wil je, met voortreffelijke tekenaars zoals Bernado.

Bas schreef:Zelf ben ik erg te spreken over Jordi Alfonso. Wanneer ik eens een verhaal heb geschreven (en dat is niet zo heel vaak) en dit wordt naar Comicup gestuurd, dan is Jordi meestal de tekenaar die mijn voorkeur geniet. Zo heb ik onlangs een serietje van 5 grappen geschreven over Donald en een malafide garagehouder. Ik zal hieronder het scenario plaatsen, plus de schetsen van Jordi. Let wel, deze zijn nog niet gepubliceerd, dus dit is eigenlijk een sneak preview!

Dit verhaal (H29337) is nog niet te vinden in Inducks.
Ei vindt het o.m. eerste plaatje treffend. Het toont een autorijdende Donald die met moeite kan telefoneren met de garage, omdat zijn rem kapot is.

Bas schreef:[Sergio Garrido] In dit verhaal brengen Donald en de neefjes de dieren uit oom Dagoberts dierentuin terug naar de jungle.

Volgens Inducks is dit verhaal gepubliceerd in Donald Duck Junior 2009-21. Ei had dit tekenwerk dolgraag in Donald Duck Weekblad gezien.
http://coa.inducks.org/s.php?c=H+29253
Opvallend dat zinnen in de Junior blijkbaar niet standaard worden afgesloten met een uitroepteken.

Met zulk tekenwerk als dat van Alfonso en Garrido zul je Ei nooit horen klagen. Integendeel! Ei vindt het schitterend.

Wel zonde, dat die computerballonnen veel verpesten. Waarom toch. Wat zal er van het verhaal met de door het verkeer stuiterende Donald overblijven, als het met computerballonnen is gepubliceerd? Deze tekenaars steken veel emotie in hun werk, dat vervolgens wordt afgeplakt met jullie emotieloze standaard-ballonnen. Dat zou jou toch ook aan het hart moeten gaan, gezien je aanstekelijke enthousiasme over het tekenwerk.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Robb_K » di feb 02, 2010 5:48 am

Dank je wel, Bas, voor je "sneak preview". Comicup tekenaars zijn heel beter dan die van jaren geleden!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di feb 02, 2010 6:56 pm

Mag ik dit als "originele scan" op Inducks zetten? Het zou eeen echte aanwinst zijn! Ik weet niet of ik toestemming nodig heb, dus vraag ik het maar gewoon.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di feb 02, 2010 6:57 pm

Sergio's Ducks lijken net Barks! Jammer dat iemand anders ze geinkt heeft.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Bas » wo feb 03, 2010 12:52 am

Rubberduck schreef:Erg leuk, zo'n kijkje in de keuken, Bas! Zoiets zou natuurlijk ook heel leuk zijn om op jullie officieele site te zetten.

Dat hebben we op onze oude site een tijdje gehad. Maar het is zeker een leuk idee om dit weer eens opnieuw te doen!

Rubberduck schreef:Ik vind het jammer dat men bij ComicUp geen strips meer tekent, maar illustraties. Immers, een strip bestaat uit plaatjes met tekstballonnetjes. Maar nu maakt men bij ComicUp illustraties, waar jullie dan vervolgens met de computer ballonnetjes overheen plakken. Dus óver het tekenwerk. Goed beschouwd hebben we het hier over een daad van vandalisme. De ballonnetjes vallen uit de toon bij het tekenwerk. De ballon hoort onderdeel te zijn van de tekening. Bekijk die schetsen nu nog eens. Hoe mooi ze zijn. Denk dan de ronde computerballonnetjes erbij. Gelijk die hele tekening bedorven. Heeft die man zich voor niks uit zitten sloven. Beeld je nu eens in dat die tekenaar zélf zijn ballonnetjes had getekend, dus in zijn eigen stijl, één met de tekening, één met de compositie. Dat was prachtig geweest.

De tekstballonnen zijn ook een heikel punt alhier, daar ben ik mij van bewust.
Ik vind het echter zwaar overtrokken om het gelijk geen strip meer te noemen, maar illustraties. Er zijn immers talloze strips te noemen waar geen tekstballonnen in voorkomen. De tekenaar vertelt het verhaal in beelden, de schrijver/redacteur in tekst. De beeldvoering en regie vertellen nog steeds visueel het verhaal, daarvoor is geen ballon nodig.

De digitale ballonnen hebben hun voor en nadelen. Een voordeel is dat de ballon altijd precies groot genoeg is voor de tekst. Mau en Bas Heymans tekenen tegenwoordig weer zelf hun ballonnen, en het komt regelmatig voor dat die te groot of te klein zijn. Vooral bij een te grote ballon moet je als redacteur dan extra tekst bij gaan zwammelen om de ballon vol te krijgen. En dat komt de leesbaarheid van het verhaal niet altijd ten goede.

Spaanse tekenaars hebben doorgaans helemaal geen zicht op de Nederlandse tekst, dus dan is het maar hopen dat de ballonnen een goede grootte hebben.

Een nadeel van het tekenen zonder tekstballonnen is dat veel van de (vooral Spaanse) tekenaars nu weinig rekening houden met het feit dat de ballonnen er überhaupt nog in moeten. Vooral bij artiesten als Bernado moet je als redacteur soms met pijn in 't hart een ballon over een mooi stuk decor plaatsen. Maar ik vind het echt klinklare onzin om te stellen dat een tekenaar minder goed zijn best op een strip zou doen, omdat hij niet zelf de ballonnen tekent. Een tekstballon is toch niet het knelpunt? Vind je bovenstaande voorbeelden echt ongeïnspireerd?

Laat ik dus voorop stellen dat ik persoonlijk niks tegen de computerballonnen heb, maar ik kan me voorstellen dat je zelf getekende ballonnen vanuit een grafisch oogpunt mooier vindt.

Voor mij als webredacteur zijn ballonloze tekeningen overigens een uitkomst, omdat ik het beeld makkelijker kan gebruiken voor folders of andere dingetjes op de website. Bij de Deense verhalen heb ik vaak een hoop poetswerk om de ballonnen juist weg te krijgen. Maar da's natuurlijk geen doorslaggevend argument, dat is gewoon mijn eigen belang ;)

Ei schreef:Volgens Inducks is dit verhaal gepubliceerd in Donald Duck Junior 2009-21. Ei had dit tekenwerk dolgraag in Donald Duck Weekblad gezien.
http://coa.inducks.org/s.php?c=H+29253
Opvallend dat zinnen in de Junior blijkbaar niet standaard worden afgesloten met een uitroepteken.

De teksten in Donald Duck Junior zijn "AVI-3 proof". Dus eigenlijk voor beginnende lezers (groep 3). Daarom zijn de zinnen ook korter en is het aantal lettergrepen beperkt tot maximaal 2 (met een enkele uitzondering natuurlijk). Aangezien het tekenwerk voor Donald Duck Junior voltooid is, zul je binnenkort meer werk van Sergio in het blad zien.

Ei schreef:Wel zonde, dat die computerballonnen veel verpesten. Waarom toch. Wat zal er van het verhaal met de door het verkeer stuiterende Donald overblijven, als het met computerballonnen is gepubliceerd? Deze tekenaars steken veel emotie in hun werk, dat vervolgens wordt afgeplakt met jullie emotieloze standaard-ballonnen. Dat zou jou toch ook aan het hart moeten gaan, gezien je aanstekelijke enthousiasme over het tekenwerk.

Hierop heb ik eigenlijk hierboven al reactie gegeven. Het is jammer als de plaatjes te vol zijn om tekstballonnen in te plaatsen. Daar heb je inderdaad een van de nadelen te pakken.

Duckfan Down Under schreef:Mag ik dit als "originele scan" op Inducks zetten? Het zou eeen echte aanwinst zijn! Ik weet niet of ik toestemming nodig heb, dus vraag ik het maar gewoon.

Ik kan me niet voorstellen dat een der tekenaars daar bezwaar tegen zou hebben. Van mij mag 't, in ieder geval!
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor Rubberduck » wo feb 03, 2010 1:51 am

Allereerst dank voor het antwoorden. :)

Bas schreef:De tekstballonnen zijn ook een heikel punt alhier, daar ben ik mij van bewust.

Ik meen mij van Daniel ter herinneren dat het ook op DCML een punt is geweest, en ik weet dat Mau Heymans er zelf ook problemen mee had.

Bas schreef:Ik vind het echter zwaar overtrokken om het gelijk geen strip meer te noemen, maar illustraties. Er zijn immers talloze strips te noemen waar geen tekstballonnen in voorkomen.

De ironie is nu juist dat volgens huidig 'beleid' op de Nederlandse redactie dat elk plaatje voorzien moét zijn van tekst. Dat gaat dan zover dat men zelfs computerballonnetjes bij gaat plakken in buitenlandse verhalen, zoals in 'Willies eerste uitvinding' van Don Rosa. Ik vind het een beetje een rare regel, omdat, zoals jij zelf al opmerkt, er veel prima strips zijn waarin géén ballonnetjes voorkomen. Maar die strips zijn dan ook ingericht met het idee dat er geen balloons meer bijkomen. Zoals je zelf opmerkt, houden veel Spaanse tekenaars daar geen rekening mee, en moet je dan een mooie tekening bederven met computerballonnetjes, of op rare plaatsen inplakken. (Zo zie ik wel eens ballonnetjes onderin het plaatje.)

Ken je de serie 'Striptekenen met Mickey Mouse' die in Mickey Maandblad en diverse Vakantie -en Winterboeken heeft gestaan? De eerste les was dat je bij het tekenen begint met het bepalen van de positie van de tekstballonnetjes, zodat je bij de 'regie' van het plaatje weet hoeveel ruimte je nog over hebt om in te delen.

Bas schreef:Mau en Bas Heymans tekenen tegenwoordig weer zelf hun ballonnen, en het komt regelmatig voor dat die te groot of te klein zijn. Vooral bij een te grote ballon moet je als redacteur dan extra tekst bij gaan zwammelen om de ballon vol te krijgen. En dat komt de leesbaarheid van het verhaal niet altijd ten goede.

Dat vind ik opvallend. Wat is er mis mee als er wat minder tekst in een grote ballon staat? Ik denk dat, als het de leesbaarheid van een verhaal negatief beïnvloedt, je beter geen extra tekst kunt invoegen. Sowieso vind ik dat er in Nederlandse verhalen vaak wel erg veel gepraat wordt. Minder is vaak meer, nietwaar? Je kunt beter alleen het noodzakelijke vertellen. Een goed voorbeeld van veel te veel (digitaal ingevoerde) tekstballonnen vind ik deze pagina van Mau:

Afbeelding

Overigens dateert dat verhaal alweer uit 2000. Maar ik vind dat dit voorbeeld goed aantoont waarom digitaal ingevoerde ballonnetjes lelijk zijn. Ze vormen een te duidelijke stijlbreuk met de tekeningen. Iedere tekenaar tekent anders, en dus tekenen ze óók ballonnetjes in hun eigen stijl. Een ballon van Rosa is er niet één zoals die van Mau Heymans. In een strip uit 1993 zijn Mau's ballonnetjes één met het tekenwerk:

Afbeelding

Maar laat ik weer verdergaan over ComicUp. (Overigens tekenden de Spanjaarden vroeger toch ook gewoon zelf de ballonnetjes?)

Bas schreef:Maar ik vind het echt klinklare onzin om te stellen dat een tekenaar minder goed zijn best op een strip zou doen, omdat hij niet zelf de ballonnen tekent. Een tekstballon is toch niet het knelpunt? Vind je bovenstaande voorbeelden echt ongeïnspireerd?

Nee, van bovenstaande voorbeelden is het juist jammer dat er werk 'beschadigd' moet worden. Er zijn echter wel een aantal ComicUp-tekenaars die, gezien hun tekeningen, niet echt hun best doen. Maar -en dit vind ik best pijnlijk om vast te stellen- de meeste 'loonslaven van de tekenfabriek' (zoals ik ze graag hyperbolisch noem) maken wel een stuk betere tekeningen dan de eigen Nederlandse huistekenaars.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron