Carlo Gentina

Berichtdoor Hidde » di dec 07, 2010 7:09 pm

Hij komt uit Italië, volgens mij is hij net begonnen met tekenen. Maar schreef al eerder verhalen. Hoop dat hij nu ook verhalen gaat tekenen met meer bladzijden. http://coa.inducks.org/creator.php?c=CGe
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Bruno » di dec 07, 2010 7:53 pm

Hidde schreef:Hij komt uit Italië, volgens mij is hij net begonnen met tekenen. Maar schreef al eerder verhalen. Hoop dat hij nu ook verhalen gaat tekenen met meer bladzijden. http://coa.inducks.org/creator.php?c=CGe

Nee, er staat juist op die inducks dat hij begin jaren 80 al strips heeft gepubliceerd als tekenaar...
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Hidde » di dec 07, 2010 8:36 pm

Inderdaad dat waren deze verhalen. Nu zie ik het op Inducks.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor McDuck Menu » wo dec 08, 2010 8:05 pm

Hij is zo te zien qua stijl dus weinig veranderd. Ben benieuwd naar zijn verdere werk :)
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Bruno » do jan 20, 2011 12:11 am

Ik las zijn verhaaltjes op de achterkant altijd met veel plezier! Hij is best Barksachtig. En ik zag dat hij vooral veel heeft geschreven en getekend met drie stroken per pagina, maar dat hij aan het begin van zijn loopbaan wat langere verhalen heeft gemaakt met vier stroken per pagina!

In Inducks ben ik nog niet zo goed, maar als ik het goed begrijp zijn die verhalen over het algemeen alleen in Italië gepubliceerd. Ik ben ontzettend nieuwsgierig! Zouden ze geschikt zijn voor het weekblad mits opnieuw ingekleurd en geletterd?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » za dec 10, 2011 6:13 pm

Uit het topic 'DD 2011-43':
2011-10-25 15:38:12, Michiel Q schreef:Ik vind Gentina's grapjes te braaf en zijn tekeningen te stijf, maar hij heeft z'n charme. Zijn gags zijn in ieder geval origineler dan die uitgekauwde Carioca's en Saaie Jongens.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=46518#p46518

Hoezeer zijn lezers visueel gemarteld met Bas Heyman's eenogige Carioca en Gulien's Saaie Jongens, als ze Gentina's tekenwerk omarmen?
Het tekenwerk van Gentina oogt goedmoedig en vriendelijk, maar is niettemin knullig. Zie bijvoorbeeld de achterkantstrip van Donald Duck Weekblad 2011-48:
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+2011-196
Zit Sinterklaas in plaatje 1.6 op een paard of op een pony? En is het Sinterklaas of een grote kabouter? En de Donalds in plaatje 1.2 en 1.3, die hebben toch gewoon gebrekkige verhoudingen? (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma dec 12, 2011 12:38 pm

Wat mij betreft heb ik het tekenwerk steeds al te stijf gevonden, maar ik vind de absurde humor her en der erg leuk. En die humor plaatst de Ducks in mijn beleving in een absurde wereld, waar die stijve tekeningen dan wel bij passen. Maar het tekenwerk zelf omarm ik zeker niet.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Carlo Gentina

Berichtdoor Oom Paspasu » wo feb 13, 2013 4:24 pm

Ferdi F schreef:-Wie is die nieuweling die de achterkanten tekent?
Carlo Gentina, een Italiaanse tekenaar die tegenwoordig voor ons tekent. Bij Topolino moest hij zijn stijl gaan aanpassen aan de tegenwoordige Italiaanse stijl, terwijl hij bij ons Barksiaans mag blijven tekenen.

bron: viewtopic.php?p=21124#p21124
Vals Barkspurisme! Let ook op "de tegenwoordige Italiaanse stijl", wat suggereert dat oorspronkelijk met ook in Italië "Barksiaans" tekende, maar dat ze dat veranderd hebben, ten nadele van Gentina die niet mee wilde gaan in die verandering. Dat hij liever met een beperkte set personages werkt en een minder overdreven stijl heeft, is zijn goed recht, maar dat heeft niets met Barks te maken.
Ui schreef:
Ridder ter Geit schreef:Ook vind ik de droge absurdistische stijl van Gentina wel een vernieuwing.

Die houterige tekeningen? Vind je die een vernieuwing? (snotter)

bron: viewtopic.php?p=57707#p57707
Zijn stijl doet mij denken aan het eerste verhaal van Mau Heymans of van Don Rosa. Waarbij Heymans' stijl in korte tijd een grote sprong nam en Rosa's stijl eh, ook veranderingen doormaakte, tekent Gentina nog steeds als een beginner.
Voor de achterkantjes vind ik het zeker verfrissend na jaren Mau Heymans, die echt wel door zijn grappenvoorraad heen is. Bovendien tekent Gentina vandaag de dag nog beter ook dan Heymans. Het viel me bij het eerste jaar op dat er bijzonder vaak zoömorfe dieren een rol in spelen. Werkte hij vroeger in een dierentuin? Deze vind ik leuk:
Afbeelding
De grap in de tekstballon is flauw, maar de visuele grap vind ik erg sterk.
Hij heeft vroeger ook langere verhalen getekend, zoals De verborgen Ullalla, gepubliceerd in Pocket 2 (derde reeks). Dat is niet om aan te zien, maar het verhaal is wel okee, in ieder geval apart. In Italië maakte hij voornamelijk alleen scenario's, zoals voor De ongelukkige hond. Dat is nou echt een leuk verhaal.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Carlo Gentina

Berichtdoor Ridder ter Geit » do feb 14, 2013 3:00 pm

Zijn droge absurde invallen, vaak ook met vreemde apparaten, vind ik echt mooi en eens wat anders. Strips als die in de nieuwste Donald Duck, waarin een huis-aan-huis-verkoperrobot aanbelt, dat soort strips die iets absurds als iets heel gewoons presenteren, vind ik echt schitterend.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am


Keer terug naar Disney medewerkers Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron