Marco Rota

Berichtdoor DuckBoy » wo jun 24, 2009 8:13 pm

Ik vind de authentieke stijl van Rota prachtig. Als ik zijn tekenwerk zie, lijkt het net een jaren '60 verhaal. Prachtig gewoon! Maar helaas zijn zijn plots vaak onrealistisch zoals deze http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2005-176 . De verhalen dwalen vaak af naar onlogische dingen zoals in het zwembad verhaal wat jullie hier eerder hadden genoemd.

EDIT: smilies-optie uitgezet. wegens storing in link.
Laatst bijgewerkt door DuckBoy op wo jun 24, 2009 8:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor mcDuck King » wo jun 24, 2009 8:36 pm

DuckBoy schreef:Ik vind de authentieke stijl van Rota prachtig. Als ik zijn tekenwerk zie, lijkt het net een jaren '60 verhaal. Prachtig gewoon! Maar helaas zijn zijn plots vaak onrealistisch zoals deze http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2005-176 . De verhalen dwalen vaak af naar onlogische dingen zoals in het zwembad verhaal wat jullie hier eerder hadden genoemd.

EDIT: smilies-optie uitgezet. wegens storing in link.

Hij tekend in ieder geval 2 keer zo mooi als Van Horn.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jul 05, 2009 9:28 pm

Even een vraag: hoe heeft Rota het zolang weten uit te houden? Is de Italiaanse stripmarkt anders? Kijk maar naar Rosa (20 jaar), Barks (20 jaar, maakte het nog net tot z'n pensioen), Heymansen (20 jaar), Jippes (25 jaar?), Voges (nog geen 10 jaar, later een comeback) en Lucaks (ook nog geen 10 jaar). Over de Nederlandse tekenaars geproken, de redactie heeft talent om er het goede werk uit te halen, en het weg te gooien. Ze weten precies wat pulp is. Dat gebruiken ze nou juist.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DuckBoy » ma jul 06, 2009 5:49 pm

Ik denk dat hij het zo lang heeft vol gehouden omdat hij niet contstant zijn best doed. Hij wisselt geweldige verhalen af met troep zoals in DD 2-2008.
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor mcDuck King » di jul 07, 2009 12:49 pm

Duckfan van Down Under schreef:Barks (20 jaar, maakte het nog net tot z'n pensioen)

Bark het toch Duck verhalen 32 jaar getekent? En dan nog na zijn pensioen wat schilderijen en voor de strips nog werk aan Disney films. Maar die tellen we niet mee.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di jul 07, 2009 2:29 pm

24 jaar! 1942-1966! Of 1968, als je de laatste Daisy's Diarys meetelt.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Re: Marco Rota

Berichtdoor admin » vr jul 20, 2012 3:05 am

Uit het topic 'Je laatste Disney aankoop':

18 Jul 2012 08:12 pm , Karel schreef:En tenslotte:
Donald Duck 70 jaar in beeld - Van ei tot eend
Met daarin dit Rota verhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=I+HBP+++1-1
Een klein levensverhaaltje van Donald Duck. Ik zelf vind het geen leuk verhaal. Donald's ei ligt in een nest valt door de wind er uit en het ei breekt. Kleine Donald komt te voorschijn. Uiteindelijk wordt hij gevonden door Oom Dagobert en Oma Duck (in dit verhaal zijn ze broer en zus, waar ik het niet mee eens bent). Hij wordt opgevoed door Oma en nadat Kwik, Kwek en Kwak bij Donald zijn komen wonen ondekt Oom Dagobert (die al lange tijd Donald's afkomst probeert te zoeken) dat Donald echt zijn neef is. Een beetje vaag allemaal. Daarna komen er nog meer gebeurtenissen zoals de eerste ontmoeting tussen Donald en Katrien. Dit verhaal komt totaal niet overeen met de Rosa verhalen, waardoor ik dit verhaal niet leuk vind.
Afbeelding

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=52733#p52733

18 Jul 2012 09:29 pm, Michiel Q schreef:
Karel schreef:Donald's ei ligt in een nest valt door de wind er uit en het ei breekt. Kleine Donald komt te voorschijn. [...] [Later] ontdekt Oom Dagobert (...) dat Donald echt zijn neef is.

Ja, dat is volkomen knots. Dan is Oom Dagobert de broer van een wilde eend die haar nest in een bóóm legt. :lol:

Karel schreef:Oom Dagobert en Oma Duck (in dit verhaal zijn ze broer en zus, waar ik het niet mee eens ben.

Ach, zonder die stamboom van Rosa had je waarschijnlijk niet beter geweten. Het komt niet overeen met de Amerikaanse versie, maar uit Barks-verhalen valt dat nauwelijks af te leiden. Het speelt geen enkele rol bij Barks.

Karel schreef:Dit verhaal komt totaal niet overeen met de Rosa verhalen, waardoor ik dit verhaal niet leuk vind.

Nee, het is andersom! Rosa's versie komt niet overeen, want Rota's verhaal bestond al eerder. Don Rosa heeft niet goed opgelet! :P Trouwens, Marco Rota heeft 't wél echt prachtig getekend. Moet je die openingsplaat zien. Dát is nou een Amerikaanse stad!

Afbeelding

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=52736#p52736

19 Jul 2012 05:29 pm, DD schreef:
Michiel Q schreef:
Karel schreef:Donald's ei ligt in een nest valt door de wind er uit en het ei breekt. Kleine Donald komt te voorschijn. [...] [Later] ontdekt Oom Dagobert (...) dat Donald echt zijn neef is.

Dan is Oom Dagobert de broer van een wilde eend die haar nest in een bóóm legt. :lol:

HA! HA! HA! :D :P

En trouwens.. Eenden hebben hun nesten niet eens in bomen. Dus Dagoberts zus is wild én gek :P


Michiel Q schreef:
Karel schreef:Dit verhaal komt totaal niet overeen met de Rosa verhalen, waardoor ik dit verhaal niet leuk vind.

Nee, het is andersom! Rosa's versie komt niet overeen, want Rota's verhaal bestond al eerder. Don Rosa heeft niet goed opgelet! :P

Dat is waar maar toch vind ik ook Rosa's logica aantrekkelijker en realistischer.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=52746#p52746

19 Jul 2012 06:24 pm , Hidde schreef:
DD schreef:En trouwens.. Eenden hebben hun nesten niet eens in bomen. Dus Dagoberts zus is wild én gek :P

Niet waar! Mandarijneenden maken hun nesten in verlaten spechtennesten op grote hoogte in een boom! Als de kuikens oud genoeg zijn roept hun moeder ze vanaf de grond en komen ze naar buiten. Bekijk dit filmpje maar: http://www.youtube.com/watch?v=-Zl4xNAh ... re=related

Maar de Ducks zijn 'Witte kwakers' en die maken hun nest niet in een boom.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=52747#p52747

19 Jul 2012 07:39 pm, Karel schreef:
[DD] schreef:
Dat is waar maar toch vind ik ook Rosa's logica aantrekkelijker en realistischer.

Ik ook!

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=52748#p52748

Michiel Q schreef:
Hidde schreef:Mandarijneenden maken hun nesten in verlaten spechtennesten op grote hoogte in een boom!

Dat zijn twee interessante links die je daar post, Hidde. :) Ze zijn ook allebei een beetje melig. Ik twijfelde even of 't eigenlijk geen parodie was. De muziek onder 't filmpje is wel érg smakeloos, vind ik.

(Het nest in de strip ligt overigens niet in een boomholte, maar op een tak. Er ligt ook maar één ei in.)

Karel schreef:Michiel Q schreef:
Dat is waar maar toch vind ik ook Rosa's logica aantrekkelijker en realistischer.

Dat citaat is niet van mij, maar van DD! :O

Kijk, als je van logica houdt, dan kom je niet zo ver met 't verhaal van Marco Rota. Dus 't ligt nogal voor de hand dat fans van Don Rosa, met zijn obsessie voor continuïteit, dat verhaal helemaal niks vinden. Dat vind ik niet zo'n spannende discussie. Dat verhalen elkaar tegenspreken is onvermijdelijk. Het aardige is juist dat er zoveel diversiteit bestaat tussen verschillende tekenaars.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=52750#p52750
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Re: Marco Rota

Berichtdoor Ui » vr jul 20, 2012 3:36 am

Karel schreef:Donald Duck 70 jaar in beeld - Van ei tot eend
Met daarin dit Rota verhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=I+HBP+++1-1
Een klein levensverhaaltje van Donald Duck. Ik zelf vind het geen leuk verhaal. Donald's ei ligt in een nest valt door de wind er uit en het ei breekt. Kleine Donald komt te voorschijn. Uiteindelijk wordt hij gevonden door Oom Dagobert en Oma Duck (in dit verhaal zijn ze broer en zus, waar ik het niet mee eens bent). Hij wordt opgevoed door Oma en nadat Kwik, Kwek en Kwak bij Donald zijn komen wonen ondekt Oom Dagobert (die al lange tijd Donald's afkomst probeert te zoeken) dat Donald echt zijn neef is. Een beetje vaag allemaal. Daarna komen er nog meer gebeurtenissen zoals de eerste ontmoeting tussen Donald en Katrien. Dit verhaal komt totaal niet overeen met de Rosa verhalen, waardoor ik dit verhaal niet leuk vind.

Rosa's werk komt ook totaal niet overeen met de Barks-verhalen. Zijn die dan ook niet leuk?

Toen Ui een Uitje was, in 1984, heeft Ui volop genoten van Rota's verhaal. Het verhaal heeft meer gevoel voor Barks dan heel Rosa's repertoire bij elkaar. Zo is er bij Rota bijvoorbeeld geen sterfbed. En het verhaal sluit beter aan bij verhalen van andere Disney-auteurs; er wordt weinig tot niets dichtgetimmerd. (snif)

Michiel Q schreef:
Karel schreef:Donald's ei ligt in een nest valt door de wind er uit en het ei breekt. Kleine Donald komt te voorschijn. [...] [Later] ontdekt Oom Dagobert (...) dat Donald echt zijn neef is.

Ja, dat is volkomen knots. Dan is Oom Dagobert de broer van een wilde eend die haar nest in een bóóm legt. :lol:

De zoogdier-eenden van Rosa, díe zijn volkomen knots. Maar daar horen we weer niemand over. (snik)

Michiel Q schreef:Trouwens, Marco Rota heeft 't wél echt prachtig getekend. Moet je die openingsplaat zien. Dát is nou een Amerikaanse stad!

Het tekenwerk is zo mooi, dat Uitje een tijdje dacht dat Barks er misschien achter zat.
Helaas komt Rota al jaren niet meer in de buurt van deze hoge kwaliteit.

Michiel Q schreef:
Karel schreef:Don Rosa heeft niet goed opgelet! :P

Dat is waar maar toch vind ik ook Rosa's logica aantrekkelijker en realistischer.

Heeft Rosa logica? Rosa's logica rammelt en levert saaie, matig getekende verhalen op.

Rota's logica rammelt ook, maar levert daarmee wel een mooi verhaal met mooi tekenwerk.
Of rammelt Rota's logica niet? Misschien staat Donald bewust wat uit zijn nek te kletsen tegen die journalist? Of misschien is ook Donald wat wijsgemaakt, over zijn jongste jaren? Misschien is het geboorteverhaal een variant op het gebracht worden door de ooievaar?

Michiel Q schreef:Dat zijn twee interessante links die je daar post, Hidde. :) Ze zijn ook allebei een beetje melig. Ik twijfelde even of 't eigenlijk geen parodie was. De muziek onder 't filmpje is wel érg smakeloos, vind ik.

Welke twee interessante links? De ene is van Wikipedia. Waar zie jij een parodie?

Michiel Q schreef:Kijk, als je van logica houdt, dan kom je niet zo ver met 't verhaal van Marco Rota. Dus 't ligt nogal voor de hand dat fans van Don Rosa, met zijn obsessie voor continuïteit, dat verhaal helemaal niks vinden.

Rosa's continuïteit is een mythe. Rosa botst met zichzelf, Barks en vele andere Disney-artiesten.
Rota's verhaal past daarentegen goed in de Disney-wereld. Dus wie heeft er nu de meeste continuïteit?

Maar laten we in elk topic de onzin roepen dat Rosa en continuïteit samengaan. (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Marco Rota

Berichtdoor Karel » vr jul 20, 2012 7:48 am

Ui schreef:
Rosa botst met zichzelf, Barks en vele andere Disney-artiesten.

Kan je niet eens wat anders zeggen?!
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Marco Rota

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jul 20, 2012 8:41 am

Hidde schreef:Maar de Ducks zijn 'Witte kwakers' en die maken hun nest niet in een boom.


Ik had altijd begrepen dat de Ducks pekingeenden waren. Op Wikipedia vind je alleen pekingeend als gerecht:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pekingeend

Een nóg smakelozer link, dus. Of je moet ervan houden.

Hier een link over pekingeenden als zijnde levende eenden:
http://www.landleven.nl/nieuws/newsitem ... -waggelaar
Laatst bijgewerkt door admin op vr jul 20, 2012 2:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: url gecorrigeerd
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Marco Rota

Berichtdoor Ui » vr jul 20, 2012 9:10 am

Karel schreef:
Ui schreef:Rosa botst met zichzelf, Barks en vele andere Disney-artiesten.

Kan je niet eens wat anders zeggen?!

Wie is er nu bezig om overal te roepen dat Rosa o zo consistent is? (snotter)

Jammer dat je niet reageert op de verdediging dat Rota meer continuïteit toont dan Rosa.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Marco Rota

Berichtdoor Michiel Q » vr jul 20, 2012 2:18 pm

Ui schreef:De zoogdier-eenden van Rosa, díe zijn volkomen knots. Maar daar horen we weer niemand over. (snik)

Daar horen we niemand over, omdat Rosa dat idee in geen enkel verhaal ter sprake brengt.

Ui schreef:Welke twee interessante links? De ene is van Wikipedia. Waar zie jij een parodie?

De andere link is 't filmpje op YouTube. Dat filmpje is een beetje melig. Het Wikipedia-artikel staat vol bizarre details die de indruk geven dat 't artikel verzonnen is. Beide links geven de indruk van een parodie. N.B. Ik denk niet dat 't werkelijk om een parodie gaat.

Ui schreef:Maar laten we in elk topic de onzin roepen dat Rosa en continuïteit samengaan.

Waarom? O, waarom is er hier een discussie over Don Rosa? (huil huil) :rolleyes:
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Marco Rota

Berichtdoor Ui » vr jul 20, 2012 2:27 pm

Michiel Q schreef:[zoogdier-eenden van Rosa] Daar horen we niemand over, omdat Rosa dat idee in geen enkel verhaal ter sprake brengt.

Dit is te makkelijk. Rosa kan dus van alles beweren, op papier en internet, zolang hij het maar niet in een verhaal doet.

Michiel Q schreef:
Ui schreef:Maar laten we in elk topic de onzin roepen dat Rosa en continuïteit samengaan.

Waarom? O, waarom is er hier een discussie over Don Rosa? (huil huil) :rolleyes:

Rota werd vergeleken met Rosa. In Rota's nadeel, nota bene. Mag Ui dan tenminste voor Rota opkomen, door te melden dat Rosa en continuïteit slecht samengaan?
Maar oké, laten we afspreken dat niemand ooit nog de naam Rosa noemt. Is dat probleem ook opgelost. (snif)

Waarom? O, waarom is hier geen discussie over Rota? (snotter) ::cry:
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Marco Rota

Berichtdoor Michiel Q » vr jul 20, 2012 4:36 pm

Ui schreef:Dit is te makkelijk. Rosa kan dus van alles beweren, op papier en internet, zolang hij het maar niet in een verhaal doet.

Ik heb gereageerd in het topic "Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet".
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Marco Rota

Berichtdoor Koen » wo maart 27, 2013 11:18 pm

Werkelijk prachtig, vooral de eerste:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron