Francisco Peinado

Berichtdoor Ei » vr jul 20, 2007 7:26 pm

Uit het topic 'DD 2007-30, over Francesco Peinado':
Rockerduck schreef:
mcprul schreef:Vind je dat een goede artiest?

Ja, ik vind dat hij Donald Duck en zijn familie héél mooi tekent, maar ook de andere personages krijgen van Peinado alle aandacht. Zie bijvoorbeeld het verhaal 'Het verdachte afspraakje' in DD 07-2006. Daarin bezoekt Donald o.a. een restaurant en een discotheek. Zelfs figuren die maar op één plaatje voorkomen hebben een heel eigen karakteristieke vormgeving. Af en toe moet ik daarbij denken aan de figuurtjes uit de film A Goofy Movie, ken je die? Vergelijk dat maar eens met de typetjes die bij Gulien of Mau Heymans op de achtergrond door het beeld lopen; die lijken allemaal op elkaar en zijn saai en kleurloos. Ik vind dat je aan dit soort details een artiest met bezieling herkent, een artiest die aandacht heeft voor álle kenmerken van een goed getekende strip.

Ik vind Peinado ook uitstekend in het uitbeelden van emoties van de stripfiguren; de expressies op de gezichten van Donald en de anderen zijn sprekend. Niet overdreven, maar wel duidelijk... en overtuigend. De snelle afwisseling van de emoties doet me af en toe denken aan Barks. Vooral het voorbeeld uit het verhaal met Dagobert's kanon komt in me op; waarin Dagobert binnen twee plaatjes verandert van wanhopig naar vastberaden. Peinado weet hetzelfde gevoel over te brengen. En alles met 'schwung', beweging. Niet de stijfheid van Gulien, Rosa of Vicar.

De scripts zijn niet altijd om over naar huis te schrijven, dat geef ik toe. Maar hij schrijft de verhalen niet zelf, en de tekeningen maken veel goed.

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=4347#p4347

*EDIT*: Titel van topic gecorrigeerd. Was 'Francesco Peinado'.
Laatst bijgewerkt door Ei op vr jul 20, 2007 8:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » vr jul 20, 2007 7:42 pm

Rockerduck schreef:Vergelijk dat maar eens met de typetjes die bij Gulien of Mau Heymans op de achtergrond door het beeld lopen; die lijken allemaal op elkaar en zijn saai en kleurloos. Ik vind dat je aan dit soort details een artiest met bezieling herkent, een artiest die aandacht heeft voor álle kenmerken van een goed getekende strip.

Hoe lang is Francesco Peinado bezig? Zeker Mau Heymans was aanvankelijk goed. Totdat, tja, totdat wat eigenlijk? Misschien tot het moment dat men ontdekt dat het geen donder uitmaakt of je wel of geen details tekent? Of misschien tot het moment dat je ontdekt dat men kostenreductie als ware drijfkracht hanteert?

Overigens kunnen details en variatie ook ten koste gaan van een verhaal. Dosering is belangrijk. Een achtergrondfiguur is een achtergrondfiguur. Die moet niet teveel aandacht trekken, in vergelijking met de hoofdpersonen. Doet die achtergrondfiguur dat wel, dan lijkt het een aanwijzing voor het verloop van het verhaal.
Hoe pakt Peinado dit aan?

Rockerduck schreef:De snelle afwisseling van de emoties doet me af en toe denken aan Barks. Vooral het voorbeeld uit het verhaal met Dagobert's kanon komt in me op; waarin Dagobert binnen twee plaatjes verandert van wanhopig naar vastberaden. Peinado weet hetzelfde gevoel over te brengen.

Barks heeft die snelle wisselingen gedoseerd. Snelle wisselingen kunnen een verhaal vermoeiend maken om te volgen.
Barks heeft ook scenes gemaakt waarin plaatjes doelmatig veel op elkaar lijken. Bijvoorbeeld een bijenverhaal waarin Donald steeds meer bijen rond zijn hoofd ontdekt. En het verhaal met het hypnose-pistool, waarin Donald vrijwel bewegingloos in zijn stoel zit terwijl de neefjes spelen op de achtergrond.
Bekendst zijn natuurlijk twee pagina's in 'Luck of the North'. Waarin Donald 's nachts piekert.

Rockerduck schreef:En alles met 'schwung', beweging. Niet de stijfheid van Gulien, Rosa of Vicar.

Vicar stijf? Vicar heeft lang goed, solide tekenwerk geleverd. Totaal niet te vergelijken met Gulien of Rosa.

Rockerduck schreef:De scripts zijn niet altijd om over naar huis te schrijven, dat geef ik toe. Maar hij schrijft de verhalen niet zelf, en de tekeningen maken veel goed.

Ha ha! Nou tellen scripts niet meer mee bij je beoordeling van tekenwerk? Daar houdt Ei je aan! :D
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor mcprul » vr jul 20, 2007 10:08 pm

Ei schreef:
Rockerduck schreef:Vergelijk dat maar eens met de typetjes die bij Gulien of Mau Heymans op de achtergrond door het beeld lopen; die lijken allemaal op elkaar en zijn saai en kleurloos. Ik vind dat je aan dit soort details een artiest met bezieling herkent, een artiest die aandacht heeft voor álle kenmerken van een goed getekende strip.

Hoe lang is Francesco Peinado bezig? Zeker Mau Heymans was aanvankelijk goed. Totdat, tja, totdat wat eigenlijk? Misschien tot het moment dat men ontdekt dat het geen donder uitmaakt of je wel of geen details tekent? Of misschien tot het moment dat je ontdekt dat men kostenreductie als ware drijfkracht hanteert?

Overigens kunnen details en variatie ook ten koste gaan van een verhaal. Dosering is belangrijk. Een achtergrondfiguur is een achtergrondfiguur. Die moet niet teveel aandacht trekken, in vergelijking met de hoofdpersonen. Doet die achtergrondfiguur dat wel, dan lijkt het een aanwijzing voor het verloop van het verhaal.

Hmm... ik vond het plaatje er een beetje ComicUp-achtig uitzien. Ik zal eens zoeken naar een strip van deze Francisco Peinado.

Achtergrondfiguren zijn wel belangrijk in een strip. De figuren van Gulien zijn eigenlijk altijd hetzelfde. Heymans heeft dan wel vaak grapjes in de personages op de achtergrond en de figuren zijn wel wisselend. Rockerduck zal nu wel zeggen dat élk figuur grappig is, en dat is nu juist de grappige herkenbaarheid van Mau's strips. Overigens zijn de achtergrondfiguren bij Barks ook vaak hetzelfde.

Ei schreef:
Rockerduck schreef:En alles met 'schwung', beweging. Niet de stijfheid van Gulien, Rosa of Vicar.

Vicar stijf? Vicar heeft lang goed, solide tekenwerk geleverd. Totaal niet te vergelijken met Gulien of Rosa.

Inderdaad. Vicar is best goed geweest. Maar het tekenwerk van de laatste jaren is bagger en flodderig. De figuren zij ook bij Vicar vaak hetzelfde hoor, meneer Ei.

Ei schreef:
Rockerduck schreef:De scripts zijn niet altijd om over naar huis te schrijven, dat geef ik toe. Maar hij schrijft de verhalen niet zelf, en de tekeningen maken veel goed.

Ha ha! Nou tellen scripts niet meer mee bij je beoordeling van tekenwerk? Daar houdt Ei je aan! :D

Rockerduck heeft hier wel gelijk. Je moet geen appels met peren vergelijken.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Rockerduck » za jul 21, 2007 1:30 am

Ei schreef:Hoe lang is Francesco Peinado bezig?

Volgens de Lambiek Comiclopedia tekent Peinado sinds 1988 Disney-strips. Hij begon zijn carrière bij ComicUp, maar werkt nu al enige jaren direct voor Egmont.

Comiclopedia over Francisco 'Paco' Rodriguez Peinado:
http://lambiek.net/artists/r/rodriguez_paco.htm

Ei schreef:Zeker Mau Heymans was aanvankelijk goed. Totdat, tja, totdat wat eigenlijk? Misschien tot het moment dat men ontdekt dat het geen donder uitmaakt of je wel of geen details tekent? Of misschien tot het moment dat je ontdekt dat men kostenreductie als ware drijfkracht hanteert?

Het werk van Heymans is door de jaren heen met sprongen achteruit gegaan, als je het mij vraagt. Ik denk dat de neergang ergens rond 1998 in begon te zetten. Is het toeval dat dat min of meer samenvalt met de invoering van de computerballoons? Heymans begon erg sterk en is gaandeweg steeds minder goed geworden. Peinado begon als een gemiddelde tekenaar, een typische ComicUp-artiest, maar hij heeft zich ontwikkeld tot een buitengewone tekenaar, die steeds beter werd.

Ei schreef:Overigens kunnen details en variatie ook ten koste gaan van een verhaal. Dosering is belangrijk. Een achtergrondfiguur is een achtergrondfiguur. Die moet niet teveel aandacht trekken, in vergelijking met de hoofdpersonen. Doet die achtergrondfiguur dat wel, dan lijkt het een aanwijzing voor het verloop van het verhaal.
Hoe pakt Peinado dit aan?

Ik hanteer een schaal qua achtergrondverschijnselen/figuren betreft. Aan het ene uiterste staan de achtergronden- en figuren van Gulien: onbenullig, saai, niet noemenswaardig. Aan het andere uiterste staan die van Rosa: druk, afleidend, haalt je uit het eigenlijke verhaal. Peinado zit daar tussenin. Zijn achtergrondfiguren zijn op een dergelijke manier vorm gegeven, dat ze niet afleidend werken, maar dat ze wél leuk en mooi genoeg getekend zijn om een tweede keer naar te kijken als je daar de tijd voor wilt nemen.

En laten we niet vergeten dat Barks ook vaak grappen op de achtergrond uithaalde. In de Willie Wortel-verhaaltjes trekt Lampje op de achtergrond ook altijd alle aandacht weg van het eigenlijke verhaal.

Ei schreef:Barks heeft die snelle wisselingen gedoseerd. Snelle wisselingen kunnen een verhaal vermoeiend maken om te volgen. [...]

Absoluut, daar ben ik me van bewust. Ik bedoelde ook niet dat Peinado dat altijd doet. Dat laten de scipts natuurlijk ook niet toe. Maar als Donald snel van emotie moet wisselen, weet Peinado dat met zijn tekeningen overtuigend over te brengen.

Ei schreef:Vicar stijf? Vicar heeft lang goed, solide tekenwerk geleverd. Totaal niet te vergelijken met Gulien of Rosa.

Ja, vroeger ja, ten tijde van 'Hang gliders be hanged' (naar een plot van Barks). Maar heb je bijvoorbeeld het verhaal gezien in de laatste DD Extra (08-2007)? Dat vind ik echt slecht werk. Het lijkt wel alsof hij helemáál niet meer fatsoenlijk kan tekenen. Vooral Loebas is belachelijk in dit verhaal.

Ei schreef:Ha ha! Nou tellen scripts niet meer mee bij je beoordeling van tekenwerk? Daar houdt Ei je aan! :D

Eh? .... Hoe bedoel je? Wilde je beweren dat ik voorheen altijd scripts heb betrokken bij beoordeling van tekenwerk? Want dat is niet waar. Dat zou ook niet logisch zijn: een script is één ding, een tekening totaal iets anders. Als ik van 'een Vicar-verhaal' spreek, dan doe ik dat, omdat de verhalen die hij van zijn redacteuren van Egmont krijgt, allemaal van hetzelfde slechte niveau zijn.

mcprul schreef:Hmm... ik vond het plaatje er een beetje ComicUp-achtig uitzien. Ik zal eens zoeken naar een strip van deze Francisco Peinado.

Peinado is begonnen bij ComicUp, maar ik zie een heel duidelijk verschil. Bij Peinado zie ik geen lopende band-werk, waarbij de tekenaar probeert zoveel mogelijk een standaard eend te tekenen. Peinado heeft juist een heel eigen stijl, die meteen te herkennen is.

Een informatieve pagina over Peinado:
http://www.ehapa.de/comicnews/zeichner/ ... iguez.html (ja hoor, dit is de goede)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcprul » za jul 21, 2007 10:29 am

Rockerduck schreef:Een informatieve pagina over Peinado:
http://www.ehapa.de/comicnews/zeichner/ ... iguez.html (ja hoor, dit is de goede)

Huh? Er staat boven: "Paco Rodríguez '. Maar wat bedoel je met: "dit is de goede"?
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jul 22, 2007 1:05 am

mcprul schreef:
Rockerduck schreef:Een informatieve pagina over Peinado:
http://www.ehapa.de/comicnews/zeichner/ ... iguez.html (ja hoor, dit is de goede)

Huh? Er staat boven: "Paco Rodríguez '. Maar wat bedoel je met: "dit is de goede"?

Dat had ik erbij gezet omdat ik deze reactie verwachtte. Peinado heet voluit Francisco Rodriguez Peinado (zoals ik eerder in mijn bericht al zei, toen ik verwees naar Comiclopedia). 'Paco' is blijkbaar een afkortende naam die men gebruikt voor hem (een beetje zoals Amerikanen 'James' altijd aanduiden met 'Jimmy'; 'Robert' met 'Bobby' etc.). Waarom de Duitsers hem niet gewoon Peinado noemen, weet ik eigenlijk niet.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond


Keer terug naar Disney medewerkers Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten