Joe Grant

Berichtdoor Rockerduck » za apr 04, 2009 2:08 am

Uit topic Ollie Johnston overleden:

Duckfan van Down Under schreef:De "Tenth Old Man" vind ik Joe Grant.

Daar valt veel voor te zeggen. Joe Grant was een vertrouweling van Walt Disney zelf, en één van de weinigen die Disney kon beïnvloeden. Hij was geen animatr, maar had de leiding over de afdeling waar de vroegste modelsheets en sfeerschetsen voor nieuwe tekenfilms werden gemaakt. Op die manier beïnvloedde Grant de manier waarop de tekenfilms eruit kwamen te zien nog vóór de animators één lijn op papier hadden gezet. Hij verliet de studio wel al in 1949. Sommige van zijn ideeën zijn later nog gebruikt in Disney-films, zoals bepaalde elementen in Lady and the Tramp, al ging Walt met de eer strijken. In 1989 kwam hij terug bij de studio, om mee te werken aan Beauty and the Beast. Grant is letterlijk overleden aan de tekentafel, aan een hartstilstand.

Van Wikipedia:

Grant worked four days a week at Disney until he died, 9 days short of his 97th birthday. Grant's final project, "Lorenzo", for which he conceived the idea and helped storyboard, received an Academy Award nomination in 2005.

Joe Grant was bijna 97 jaar oud en werkte nog steeds 4 dagen per week aan tekenfilms!!! :o
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor huugduck » za apr 04, 2009 12:10 pm

Aan welke films heeft die Joe Grant dan mee gewerkt.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo apr 05, 2009 3:13 am

huugduck schreef:Aan welke films heeft die Joe Grant dan mee gewerkt.

Aan Snow White and the Seven Dwarfs ('Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen') bijvoorbeeld. Voor die film heeft hij de boze koningin ontworpen. Voor Pinocchio ('Pinokkio') heeft hij personages ontworpen en daar modellen van gemaakt, zodat tekenaars goed konden zien hoe ze een bepaald figuur moesten tekenen. Hierdoor had Joe Grant grote invloed op hoe de figuurtjes er uiteindelijk uit zijn gaan zien. Grant heeft ook het verhaal gescheven voor Dumbo, en het gedeelte over Bongo de circusbeer in Fun and Fancy Free ('Vrij en vrolijk'). Hij werkte ook mee aan Alice in Wonderland, maar verliet de studio in 1949, twee jaar voordat de film uitkwam.

Hij werkte ook mee aan Fantasia. Voor Fantasia 2000 (1999) is een idee gebruikt dat Grant al had bedoeld voor de originele versie, maar dat toen niet gebruikt is: struisvogels met een jojo. Alleen zijn de struisvogels veranderd in flamingo's, maar het principe is hetzelfde:

Fantasia Flamingos
http://www.youtube.com/watch?v=x4H3icCCiXY

Grant kwam later terug bij Disney en heeft meegewerkt aan Beauty and the Beast ('Belle en het Beest'), Aladdin, The Lion King ('De Leeuwenkoning'), Pocahontas, Hercules, The Hunchback of Notre Dame ('De Klokkenluider van de Notre Dame'), Mulan en Monsters, Inc. (van Pixar). De laatste film waaraan hij meewerkte vóór zijn dood was Chicken Little. Grant was met zijn hoogbejaarde leeftijd opvallend bij de tijd. Hij was een groot voorstander van computeranimatie. Hij geloofde dat, als Walt Disney nog geleefd zou hebben, deze dol zou zijn geweest op 3D.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor huugduck » zo apr 05, 2009 12:54 pm

Rockerduck slaap jij weleens :P
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma apr 06, 2009 1:10 am

huugduck schreef:Rockerduck slaap jij weleens :P

Is dat alles wat je te zeggen hebt, na al die informatie... :o

Ja, ik slaap wel eens, maar meestal niet vóór 4 uur.

Hier is de pagina van Joe Grant uit de Internet Movie Database, waarop je kunt zien op welke manier hij aan welke film heeft meegewerkt:
http://www.imdb.com/name/nm0335469/
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » ma apr 06, 2009 1:31 pm

Rockerduck schreef:Is dat alles wat je te zeggen hebt, na al die informatie... :o

Dat is een nadeel van de grootste expert zijn, beste veteraan. Mensen kunnen dan alleen maar ja en amen terugzeggen, of gauw overschakelen op een ander onderwerp. :P
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor huugduck » ma apr 06, 2009 4:51 pm

Rockerduck schreef:Is dat alles wat je te zeggen hebt, na al die informatie... :o

Hier voor wist ik niet eens wie joe grant was. Bedankt voor de informatie.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor mcDuck King » vr apr 24, 2009 1:03 pm

Namens mij, ook bedankt.
Ik weet nu wie dat is.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm


Keer terug naar Disney medewerkers Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron