Tegengaan off-topic berichten & omhoog halen oude topics.

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Daniel73 » do jul 09, 2009 8:08 pm

Redmess schreef:Als een overijverige mod een onterechte beslissing neemt, en de andere mods (en gebruikers) komen daartegen in opstand, dan vliegt die mod eruit. Met maar een mod kan die persoon de macht in handen houden, er is dan geen onderlinge controle van andere mods.

Als een overijverige mod een onterechte beslissing neemt, is het kwaad al geschied. Topics en berichten kunnen gedelete worden, zonder dat dit te herstellen is.
In het geval van één mod kan men gemakkelijk een heel nieuw forum oprichten en die mod het nakijken geven.

Uiteraard ben ik me bewust van het gevaar van partijdigheid. Maar is de moderatie van McDrake ooit partijdig geweest? In dat geval kan men openbaar klagen op McDrake. Er zijn fora waar zulke klachten worden verwijderd, maar niet op McDrake!

Wat hadden één of meer moderators kunnen doen aan het tegengaan van off-topic berichten? Hier een voorbeeld van off-topic berichten die eigenlijk gedelete moeten worden:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=16163#p16163
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=16165#p16165
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=16166#p16166
Het topic gaat over Otto van Drakenstein. Deze berichten gaan alleen over televisie-series. Deleten die hap? Er zit nota bene een afzender tussen die geklaagd heeft over off-topic berichten!
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Redmess » do jul 09, 2009 11:55 pm

Ja, elk systeem heeft zo zijn voordelen. Ik denk dat elk voortkomt uit de behoefte van een forum. Bij ons was het ooit de overmaat aan spam en algemene wanorde. Daarvoor waren er helemaal geen mods OF admins. Hier is dat bij mijn weten nooit gebeurd, wss omdat deze comunity zichzelf veel beter reguleert.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 10, 2009 12:51 am

Daniel73 schreef:Het topic gaat over Otto van Drakenstein. Deze berichten gaan alleen over televisie-series. Deleten die hap? Er zit nota bene een afzender tussen die geklaagd heeft over off-topic berichten!

*gaat zich zitten schamen in een hoekje*

Ja, maar mijn off-topic berichten zijn nog inhoudelijk!

*kruipt terug in het hoekje*
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rick Vansloneker » za jul 11, 2009 10:18 am

Is er wel eens overwogen het forum over te zetten op PHPBB? Dat heeft veel meer mogelijkheden om te beheren, bijvoorbeeld berichten verplaatsen, wijzigen, beheer van gebruikersrechten enz. Het is gratis, er is van alles voor te krijgen en word voortdurend geactualiseerd.
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor Caspar » za jul 11, 2009 10:25 am

Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Guus Geluk » za jul 11, 2009 11:02 am

Daniel73 schreef:Dus off-topic berichten wel toestaan en bij MSN-achtige berichten gaan bannen?

Laat ik het consequent houden, bij beiden de eerste keer een waarschuwing van een moderator, de tweede keer een ban voor twee dagen en de ban loopt als je het weer doet op, totdat je helemaal niet meer op het forum mag.

Daniel73 schreef:Er is een verschil tussen gezag en angst.
Laten we bij de praktijk blijven. Er was een klacht en daar is, zonder ingrijpen, meteen gehoor aan gegeven. Men luisterde zo goed, dat een vloed aan off-topic berichten plaatsmaakte voor een vloed aan waarschuwingen tegen off-topic berichten. Hoeveel meer gezag wil je hebben?

Ik wil het gezag van een moderator op het forum, niet van gewone gebruikers, wat niet serieus over kan komen. Het kan i.m.o heel wat professioneler.
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Caspar » za jul 11, 2009 11:08 am

Ik weet het eigenlijk niet hoor. Dit forum heeft eigenlijk zo weinig leden, dat 1 moderator/admin me wel genoeg lijkt denk ik. Bovendien vind ik, ondanks de off-topic berichten, dit wel een heel gezellig forum, bij 'professioneler' klinkt het alsof alles serieus moet en niet meer 'gezellig', bovendien heeft dit forum een van de meest professionele beleiden (mv. van beleid, hoe doe je dat eigenlijk) van alle fora die ik ken, juist vanwege het gebrek aan regeltjes, bijna alles mag.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Redmess » za jul 11, 2009 12:43 pm

Professioneel en gezellig kunnen heus wel samengaan. En het is hier rustig omdat onze leden een grote mate van zelfbeheersing hebben, waardoor ze geen ongein gaan trappen.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » za jul 11, 2009 2:06 pm

Inderdaad, daarom hangt het ook vaak samen. Moderators moeten worden ingesteld als er een te groot aantal mensen is dat zit te klieren en de sfeer verpest, en zijn dus niet nodig als het forum leuk en gezellig is. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat als er moderators komen dat het ongezellig wordt hier.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jul 12, 2009 3:06 am

Ja, het is wel gezellig, dat klopt. :)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Daniel73 » za feb 27, 2010 7:04 pm

Uit het topic 'Nederlandse Redactie':
2010-02-24 23:30:04, Ferdi F schreef:Het is ook wel lastig om het allemaal bij te houden. Voortdurend worden de discussies naar een ander topic verplaatst door admin, omdat ze off-topic gaan. Dat snap ik best, maar als je drie dagen niet op McDrake hebt gekeken is het soms onmogelijk om alles nog te volgen. Want vaak gaan de gesprekken dan in twee verschillende topics door.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=21777#p21777

Het is (logischerwijs) verboden om, na verplaatsing, de gesprekken in twee verschillende topics door te zetten.

Het beste zou zijn, van een "verplaatst" (lees: gekopieerd) bericht het origineel te verwijderen. Maar admin is nogal huiverig voor deleten. Want weg is weg. En de berichten zijn niet altijd geheel off-topic, waardoor ze niet in hun geheel verwijderd kunnen worden.

Ja, McDrake kan na een paar dagen ontzettend moeilijk te volgen zijn. Een groot nadeel is dat bij uitloggen, automatisch al je ongelezen berichten worden beschouwd als gelezen. Dat vind ik bijzonder lastig. Je bent dan genoodzaakt om binnen één bezoek al je ongelezen berichten af te handelen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » za feb 27, 2010 8:19 pm

Jep, daarom zit ik nog weleens gestresst door te lezen als ik eigenlijk moet stoppen...
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » wo jul 28, 2010 7:28 pm

Uit het topic "Wat is Rosa's reden voor het maken van het levensverhaal?:

Guus Geluk schreef:Thanks admin Michiel p begon iets teveel off topic te worden!

Nou doe je net of het aan mij ligt! Malle jongen! :lol: Ik begin mijn geduld met jou te verliezen.

Je hebt één keer geklaagd dat je mooie topic off-topic ging. Daar heb ik adequaat op gereageerd en in mijn eigen reactie het topic weer bijgestuurd. Vervolgens heb ik je gevraagd wat je eigen mening was.

Reageer je daar op? Nee, je gaat door met zeuren dat we off-topic zijn. Zo maak je het probleem zelf alleen maar erger. Inmiddels heeft Admin al die off-topic berichten terecht verwijderd. En dan kom je terug om mij de schuld te geven? Ga fietsen!

Jouw probleem is dat je niets kunt laten rusten. Het is vast niet slecht bedoeld, maar door steeds terug te verwijzen naar een probleem, houd je dat probleem alleen maar in stand. Terwijl het soms juist vanzelf ophoudt, wanneer je het negeert. Het beste wat je met off-topic berichten kan doen, is ze negeren. De beste manier om een discussie on-topic te sturen, is een reactie te geven die on-topic is.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Vorige

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten