Tegengaan off-topic berichten & omhoog halen oude topics.

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Rockerduck » za jun 27, 2009 7:10 pm

Sinds enige tijd wordt het forum geteisterd door een stortvloed aan off-topic berichten. In de meeste gevallen komen deze van de nieuwe, jongere leden. (Ik zeg: 'in de meeste gevallen', dus niet allemaal.) Ik weet niet of ik hier alleen in sta, maar ik word in ieder geval langzamerhand goed ziek van het feit dat ik topic na topic nakijk op 'nieuwe bijdragen' en ik alleen maar reacties vind die totaal niks van doen hebben met het topic. Zo worden topics vaak gebruikt voor MSN-achtige communicatie.

Een ander recent fenomeen is het omhoog halen van (heel) oude topics. Natuurlijk is het toegestaan om aan oude topics nieuwe informatie toe te voegen. Daar kan niemand iets tegen hebben. Maar wat er nu gebeurt, is dat vaak een topic uit 2008 of zelfs 2007 omhoog wordt gehaald met een mededeling als: "dat vind ik ook!" of iets dergelijks onbenulligs.

Aangezien vriendelijk vragen, verzoeken, smeken, bedelen niet heeft gewerkt, stel ik voor dat er nu iets aan gedáán wordt. Ik stel voor: een bekendmaking van de Admin dat degene die niet ophoudt met dit soort gedrag, voor korte tijd geband (verbannen) wordt. Een dagje of twee, om af te koelen. Misschien leert men het dan eens af. Want op de manier zoals het nu gaat, heb ik steeds minder zin in McDrake, want ik heb geen zin om me iedere keer door pagina's MSN-communicatie te moeten worstelen om een zinnig bericht te vinden.

Ik lees graag de mening van anderen en van de Admin.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcDuck King » zo jun 28, 2009 8:08 am

Je hebt wel gelijk. In mijn 1e 200 berichten deed ik zo kletsen. Maar ik doe tegenwoordig wel iets interresants schrijven, toch? Dus ik stem voor Rockerduck, ik hoop dat dat kan lukken.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Caspar » zo jun 28, 2009 10:09 am

Uit het topic "Plaatsen van Topics:

Caspar schreef:Ik denk wel dat het beleid gewoon wat strenger kan, vaker topics sluiten of samenvoegen als ze irrelevant zijn of al bestaan. Zelfde voor het offtopic gaan, je zou bijvoorbeeld waarschuwingen kunnen gaan uitdelen aan mensen die offtopic gaan en iemand met een X aantal waarschuwen wordt bijvoorbeeld voor een tijdje gebanned, of misschien een minder grote 'straf' (gebanned is ook weer zo erg), maar in elk geval, dan stopt het hopelijk.

Ik denk dat inderdaad McDuck King tegenwoordig veel serieuzer post en ik doe zelf ook m'n best om niet offtopic te gaan, maar het kan snel gebeuren. Dus ik denk dat als er 1 iemand offtopic is, dat er dan zo snel mogelijk die post verplaatst moet worden naar een relevant topic en dat men er vooral niet op ingaat.

Misschien is het een idee om 1 of 2 moderators in te stellen, wat oudere leden die wat langer op McDrake zitten, zoals Rockerduck of Ridder ter Geit, die voor dat soort dingen zorgen. Dus mensen terechtwijzen als ze off-topic gaan en offtopic posts verplaatsen naar een ander topic. Of misschien zelfs erge offtopic posts verwijderen, hoewel dat niet echt past bij het beleid van McDrake.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jun 28, 2009 12:47 pm

mcDuck King schreef:Je hebt wel gelijk. In mijn 1e 200 berichten deed ik zo kletsen. Maar ik doe tegenwoordig wel iets interresants schrijven, toch? Dus ik stem voor Rockerduck, ik hoop dat dat kan lukken.

Nee, mcDuck King, jij bent nog steeds in ieder topic off-topic. Je schrijft meer om het aantal bijdragen op te krikken. Misschien is het een idee om de optie uit te zetten dat je kan zien hoeveel bijdragen iedereen heeft? Kan dat? Misschien dat die eindeloze stroom berichten in de trant van: "ja, dat vind ik ook", "oh", "goed dat je het zegt" etc. eens opdroogt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 28, 2009 1:35 pm

Soms wil ik nog eens in een oud topic reageren, gewoon, maar moet ik dan denken: "O nee, de houdbaarheidsdatum van dit topic is verstreken."? Zo komt er binnenkort niemand meer in "Fanfictie en tekeningen".

En ik weet het, mijn berichten van "dit is mijn 1000e bericht" worden ook saai. Maar ik kan er gewoon niet mee stoppen.

En nog iets, ik ga vaak alleen OffTopic als er al iemand voor mij OffTopic is gegaan.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 28, 2009 1:38 pm

Caspar schreef:Misschien is het een idee om 1 of 2 moderators in te stellen, wat oudere leden die wat langer op McDrake zitten, zoals Rockerduck of Ridder ter Geit, die voor dat soort dingen zorgen.

Er is de afgelopen jaren al ZOVAAK gevraagd of alle leden een editfunctie kunnen krigen, kunnen we dat niet proberen? En dan is er 1 SuperModerator, die alle grapjassen eruithaalt. Zou dat niet kunnen?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Caspar » zo jun 28, 2009 2:16 pm

Denkje dat een edit-functie de offtopic berichten tegengaat? Ik zie niet in waarom dat zo zou zijn.

Je kan natuurlijk best in een oud topic posten, als je daarvoor een relevant bericht hebt of iets wat echt iets toevoegt. Maar veel berichten zouden bijvoorbeeld ook in een ander topic kunnen of voegen niks toe in een oud topic. Ik bedoel, je kan ook wel je mening geven over een Duck uit 2008, maar dat interesseert niemand meer en als je niet een heel uitgebreidde mening hebt maar in een paar zinnen zegt wat je vond, is het zo zinloos. Vertel dan in evenveel woorden wat je van de nieuwe Duck vindt.

"Hij begon!", ja, zo kan ik het ook. Juist als je er op in gaat ontstaat er een off-topic gesprek, als niemand er op ingaat dan blijft het bij een bericht.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 28, 2009 2:30 pm

Caspar schreef:Denk je dat een edit-functie de offtopic berichten tegengaat? Ik zie niet in waarom dat zo zou zijn.

Dat denk ik ook niet. Maar dan kunnen de leden zelf hun berichten verplaatsen naar een relevanter topic.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Caspar » zo jun 28, 2009 6:46 pm

Misschien een optie proberen in te schakelen dat leden hun berichten wel kunnen verplaatsen?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor DuckBoy » zo jun 28, 2009 6:57 pm

Ik heb een aantal vragen aan Rockerduck.

1. Mag je wel in oude topics over tekenaars je mening geven. Ik heb de laatste tijden vaak mijn menig gegeven in haast dode topics over onder andere Rota, Strobl en Barburdy.
2. Ben ik een van de leden die volgens jou erg vaak off topic gaat? Als dat zo is ga ik er gelijk aan werken hoor.
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 28, 2009 9:02 pm

DuckBoy schreef:1. Mag je wel in oude topics over tekenaars je mening geven. Ik heb de laatste tijden vaak mijn menig gegeven in haast dode topics over onder andere Rota, Strobl en Bradbury.

Van mij wel. (ik heb je iets anders geciteerd, er stond Bardbury)
DuckBoy schreef:2. Ben ik een van de leden die volgens jou erg vaak off topic gaat? Als dat zo is ga ik er gelijk aan werken hoor.

Vroeger wel.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jun 28, 2009 9:17 pm

DuckBoy schreef:Ik heb een aantal vragen aan Rockerduck.

1. Mag je wel in oude topics over tekenaars je mening geven. Ik heb de laatste tijden vaak mijn menig gegeven in haast dode topics over onder andere Rota, Strobl en Barburdy.
2. Ben ik een van de leden die volgens jou erg vaak off topic gaat? Als dat zo is ga ik er gelijk aan werken hoor.

Ik ben natuurlijk niet de beheerder van het forum. Dat is 'Admin', oftewel Daniel73. Hij maakt het forum mogelijk, dus hij maakt de regels. Ik doe alleen suggesties. Ik vind dat je best je mening mag geven in oude topics over tekenaars. Van iedere tekenaar is immers maar één topic, en het zou raar zijn om voor iedere reactie een nieuw topic te moeten maken. Bovendien dateren zulke topics niet. Waar ik meer moeite mee heb, is dat iemand opeens een topic naar boven haalt over Donald Duck nr. 3-2008 en dan zegt: "goed nummer" ofzo. Dat vind ik dan nutteloos. Volgens mij ga jij niet vaak meer off-topic, maar soms laat je je verleiden door mcDuck King. :P

En ik ga ook wel eens off-topic, hoor. Ik laat me altijd verleiden door Ei. ;)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo jun 28, 2009 10:07 pm

Zeg eens, wat vinden jullie eigenlijk van de irritatiemogelijkheden in de Sahara-woestijn?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Carl Rosa » ma jun 29, 2009 12:15 am

Off-topic is haast niet uit te bannen. Elk forum op de hele wereld heeft daar last van en het gebeurt heel snel. En waar ligt de grens van off-topic? Als iemand bijv. zegt in een topic over DD-26-2009 dat hij het tekenwerk van Heijmans niet goed vindt krijg je meteen een (kleine of grote) off-topic discussie over Heijmans. Dat is haast niet te vermijden. Het enige wat er aan te doen is dat admins constant ingrijpen met de melding "nu weer on-topic en als je verder wilt discusieëren over Heijmans ga dan naar blablabla...". Het is dweilen met de kraan open maar ik denk als de admins steeds "Laat nieuwe bijdragen sinds het vorige bezoek zien" aanklikt er snel ingegrepen kan worden. We moeten niet vergeten dat er misschien dagelijks nieuwe mensen op het forum komen die nergens van weten en het een leuk en interessant forum vinden en van voor naar achteren heel veel gaan lezen en zoeken.
Misschien op de openingspagina met grote letters zoiets vermelden als "AUB on-topic blijven, Disney-lovers! De goedwillende admins hebben ook een privé-leven" (ik zeg maar wat).
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Redmess » ma jun 29, 2009 7:01 am

Alsjeblieft niet zeg. :D Een sticky met dit soort regels is meer dan genoeg.

En off-topic is doorgaans niet zo heel erg. Als het onderwerp geen relatie meer heeft met de titel, dan word het tijd voor een nieuwe thread. Dan zeg je dat gewoon. Daar moet je zeker niet voor gaan bannen, want dan loopt je forum snel leeg.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Volgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten