Tegengaan off-topic berichten & omhoog halen oude topics.

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Caspar » ma jun 29, 2009 10:11 am

Het gaat mij ook eigenlijk niet zozeer om een off-topic discussie zoals het Heijmans-voorbeeld van Carl Rosa, maar meer om het chatten wat sommige leden dan in sommige topics doen met vrij onzinnige korte berichten, die zijn soms misschien zelfs wel offtopic maar zo nutteloos dat het irritant is om doorheen te lezen.

Ik denk dat er sowieso een duidelijke regelgeving voor moet komen, liefst in een sticky-topic ergens prominent aanwezig, maar belangrijker lijkt me toch een paar nieuwe moderators, het is voor admin natuurlijk veel werk om alle off-topic praatjes te verwijderen of te verplaatsen, als er nou nog 2 mensen kwamen die dat ook konden doen dan zou het denk ik veel makkelijker en sneller gaan.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Redmess » ma jun 29, 2009 10:45 am

Als er werkelijk zoveel behoefte is aan slow-chat, dan is het misschien een idee hier een apart forumdeel voor te openen.

Wat betreft een nieuwe moderator: het is hier rustig en overzichtelijk genoeg om met de huidige admin te volstaan (die immers actief genoeg is hiervoor). Een mogelijk argument voor een nieuwe moderator zou moeten komen uit de richting van onpartijdigheid, maar het is hier zo kalm dat zelfs dat weinig problemen geeft.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » ma jun 29, 2009 11:08 am

Zo'n slowchat zie je inderdaad op meerdere fora en dat is wel een leuke oplossing. Wel stel ik dan voor om die in het offtopic gedeelte van McDrake te openen.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma jun 29, 2009 4:21 pm

Redmess schreef:Alsjeblieft niet zeg. :D Een sticky met dit soort regels is meer dan genoeg.

En off-topic is doorgaans niet zo heel erg. Als het onderwerp geen relatie meer heeft met de titel, dan word het tijd voor een nieuwe thread. Dan zeg je dat gewoon. Daar moet je zeker niet voor gaan bannen, want dan loopt je forum snel leeg.

Bannen is meer voor de MSN-achtige communicatie, die gewoon nergens op McDrake thuishoort, ook niet in een ander topic.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcDuck King » ma jun 29, 2009 5:34 pm

Rockerduck schreef:Volgens mij ga jij niet vaak meer off-topic, maar soms laat je je verleiden door mcDuck King. :P

Dan zal deze het maar weer wezen, schuif het allemaal maar op mij. Mensen, is er iets gebeurd in dit forum, schuif maar op mij, mag wel.
On-Topic:
Mij lijkt 2 waarschuwen, en bij de 3e waarschuwing 4 dagen ban. En om elke maand beginnen met een schonen lei.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Caspar » ma jun 29, 2009 7:46 pm

McDuck King (en de andere nieuwere 'offtopic'-leden),

Jullie gaan vaak offtopic, dat is waar. Maar toch is het dankzij jullie veel leuker dan voor jullie komst. Sinds kort is er eindelijk een beetje leven hier op McDrake, dus bedankt voor jullie goede bijdragen, nu alleen nog die off-topic slowchats wegwerken en dan wordt alles alleen maar beter. Maar laat je het posten op dit forum vooral niet verzieken door ons gezeur!
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma jun 29, 2009 11:15 pm

Let op: Rockerduck is volgens zijn titel een "ouwe zeureend"! Niet vergeten.

Maar dit soort 'slowchat' inderdaad liever niet:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 735#p15735

Jullie kunnen veel beter!

Ik zou nu wel eens van de Admin willen horen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di jun 30, 2009 4:15 pm

Ik vond je oude titel veel beter, ouwe zeur (wat? je zegt zelf dat je er een bent). P.S.: ben ik zo'n jonger lid?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Daniel73 » do jul 02, 2009 2:44 pm

Rockerduck schreef:Ik weet niet of ik hier alleen in sta, maar ik word in ieder geval langzamerhand goed ziek van het feit dat ik topic na topic nakijk op 'nieuwe bijdragen' en ik alleen maar reacties vind die totaal niks van doen hebben met het topic.

Er is een hoog gehalte aan off-topic berichten. Dat is een probleem.

Rockerduck schreef:Zo worden topics vaak gebruikt voor MSN-achtige communicatie.

Als MSN-achtige communicatie inhoudelijk kan zijn, heb ik er persoonlijk niet zoveel problemen mee.

Rockerduck schreef:Een ander recent fenomeen is het omhoog halen van (heel) oude topics. Natuurlijk is het toegestaan om aan oude topics nieuwe informatie toe te voegen. Daar kan niemand iets tegen hebben. Maar wat er nu gebeurt, is dat vaak een topic uit 2008 of zelfs 2007 omhoog wordt gehaald met een mededeling als: "dat vind ik ook!" of iets dergelijks onbenulligs.

Dat heet een "topic bump". Is een mening als "dat vind ik ook!" onbenullig? Mag je op fora alleen reageren als je het ergens niet mee eens bent?
Tot dusver heb ik persoonlijk geen problemen met de bumps. Soms kwamen er topics omhoog die ik vergeten was.

Rockerduck schreef:Ik stel voor: een bekendmaking van de Admin dat degene die niet ophoudt met dit soort gedrag, voor korte tijd geband (verbannen) wordt. Een dagje of twee, om af te koelen.

Verbanning is te omzeilen. Daarbij denk ik dat iedere betrokkene van goede wil is en genoeg heeft aan een topic als dit.

Rockerduck schreef:Ik lees graag de mening van anderen en van de Admin.

"Admin" is slechts een profiel, dat door mij beheerd wordt. Waar ik vooral de baas in ben, is dat ik vetorecht heb. McDrake volgt in principe het beleid van McDuck. Ik zie het als mijn taak om dat te bewaken. Maar mocht de democratie mij niet als zo'n baas willen hebben, zou het McDrake-stokje in principe overgedragen kunnen worden aan een nieuwe baas. Of men maakt een nieuw forumboard. Punt is dat ik sowieso niet het eeuwige leven heb en McDrake nu een "single point failure" is. Als ik wegval loopt de hele boel vast. Dat wil ik in het kader van een toekomstbestendig McDrake vermijden. Heden kan ik niet eens op vakantie! :)

Caspar schreef:ik doe zelf ook m'n best om niet offtopic te gaan, maar het kan snel gebeuren. Dus ik denk dat als er 1 iemand offtopic is, dat er dan zo snel mogelijk die post verplaatst moet worden naar een relevant topic en dat men er vooral niet op ingaat.

Is er forumsoftware die dat kan?
Ik heb wel forumsoftware gezien waarmee je kunt klikken op een quote, om bij het oorspronkelijk bericht te komen. Dat zou volgens mij al veel schelen. Want dan hoef je niet zelf een link te plaatsen. Deze software heet 'Simple Machines Forum' (SMF).
Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Simple_Machines_Forum
Maker: http://www.simplemachines.org/

Caspar schreef:Misschien is het een idee om 1 of 2 moderators in te stellen, wat oudere leden die wat langer op McDrake zitten, zoals Rockerduck of Ridder ter Geit, die voor dat soort dingen zorgen. Dus mensen terechtwijzen als ze off-topic gaan en offtopic posts verplaatsen naar een ander topic. Of misschien zelfs erge offtopic posts verwijderen, hoewel dat niet echt past bij het beleid van McDrake.

Verplaatsen is niet mogelijk. Ook niet als Admin.
Voor terechtwijzen hoef je geen moderator te zijn. Dat kan iedereen.

Over het verwijderen, en over andere soorten wijzigingen: Tot op heden wordt bij elke wijziging door Admin, gemeld wat er precies gewijzigd is. Bijvoorbeeld bij het uitzetten van smilies bij storende linken. Dat kost extra tijd. Doel is dat iedereen kan volgen hoe een situatie was en hoe deze gewijzigd is. Zou het beheer wat zelfstandiger kunnen optreden zonder elke wijziging te verantwoorden? Bijvoorbeeld het corrigeren van spelfouten in een topictitel, moet dat gemeld worden aan de bezoekers?

Rockerduck schreef:Je schrijft meer om het aantal bijdragen op te krikken. Misschien is het een idee om de optie uit te zetten dat je kan zien hoeveel bijdragen iedereen heeft? Kan dat? Misschien dat die eindeloze stroom berichten in de trant van: "ja, dat vind ik ook", "oh", "goed dat je het zegt" etc. eens opdroogt.

Ik weet niet of die optie helemaal is uit te zetten. Ironischerwijs ben je zelf begonnen met het leggen van een verband tussen de top en het aantal berichten. Namelijk in het topic 'Top 10 bijdragen leden':
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=640
In plaats van zoeken naar technische grepen zou ik liever vragen wat nu zo indrukwekkend is aan het hoogste aantal berichten. Is 24 uur per dag op internet zitten soms iets op trots op te zijn?

Duckfan van Down Under schreef:Soms wil ik nog eens in een oud topic reageren, gewoon, maar moet ik dan denken: "O nee, de houdbaarheidsdatum van dit topic is verstreken."? Zo komt er binnenkort niemand meer in "Fanfictie en tekeningen".

Een open topic is een open topic, vind ik. Als het topic te oud is, zou het eigenlijk op slot moeten.
Voor oude topics is een apart subforum beschikbaar. Maar daar is op McDrake Nederland Disney tot dusver amper gebruik van gemaakt.

Oude topics
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewforum.php?id=8

Duckfan van Down Under schreef:En ik weet het, mijn berichten van "dit is mijn 1000e bericht" worden ook saai. Maar ik kan er gewoon niet mee stoppen.

Je kan er niet mee stoppen? Hoezo niet?

Caspar schreef:Je kan natuurlijk best in een oud topic posten, als je daarvoor een relevant bericht hebt of iets wat echt iets toevoegt. Maar veel berichten zouden bijvoorbeeld ook in een ander topic kunnen of voegen niks toe in een oud topic. Ik bedoel, je kan ook wel je mening geven over een Duck uit 2008, maar dat interesseert niemand meer en als je niet een heel uitgebreidde mening hebt maar in een paar zinnen zegt wat je vond, is het zo zinloos. Vertel dan in evenveel woorden wat je van de nieuwe Duck vindt.

Waarom zou een mening over een Duck uit 2008 niet interessant zijn? In het subforum 'Donald Duck weekblad' wordt doorgaans per nieuwe Duck een topic geopend. Maar dit zou ook moeten kunnen met oude Ducks. Dus niet alleen topics als "DD 2009-01", maar bijvoorbeeld ook "DD 1977-43".

Duckfan van Down Under schreef:
Caspar schreef:Denk je dat een edit-functie de offtopic berichten tegengaat? Ik zie niet in waarom dat zo zou zijn.

Dat denk ik ook niet. Maar dan kunnen de leden zelf hun berichten verplaatsen naar een relevanter topic.

Verplaatsen is niet mogelijk in PunBB. Ook niet voor Admin.
Verdere vragen kun je stellen aan forumsoftware-expert Caspar. (Toch?) :P

DuckBoy schreef:1. Mag je wel in oude topics over tekenaars je mening geven. Ik heb de laatste tijden vaak mijn menig gegeven in haast dode topics over onder andere Rota, Strobl en Barburdy.

Graag zelfs.

DuckBoy schreef:2. Ben ik een van de leden die volgens jou erg vaak off topic gaat? Als dat zo is ga ik er gelijk aan werken hoor.

Wie gaat er niet off-topic? Ik vind het zinloos om nu te gaan wijzen naar elkaar.

Rockerduck schreef:Ik ben natuurlijk niet de beheerder van het forum. Dat is 'Admin', oftewel Daniel73. Hij maakt het forum mogelijk, dus hij maakt de regels.

De regels komen grotendeels van McDuck. :) Ik ben veel meer een bewaker dan een maker. Regels zijn er om prettig samen te leven. Dus laten we die zoveel mogelijk samen vaststellen.

Rockerduck schreef:Ik doe alleen suggesties. Ik vind dat je best je mening mag geven in oude topics over tekenaars. Van iedere tekenaar is immers maar één topic, en het zou raar zijn om voor iedere reactie een nieuw topic te moeten maken. Bovendien dateren zulke topics niet. Waar ik meer moeite mee heb, is dat iemand opeens een topic naar boven haalt over Donald Duck nr. 3-2008 en dan zegt: "goed nummer" ofzo. Dat vind ik dan nutteloos.

Wat is daar nutteloos aan? Iemand geeft een mening over Donald Duck Weekblad 2008-03. De mening is dat het een goed nummer is. Ik zou daar graag een motivatie bij zien, maar het is een mening. Stel dat men zou schrijven: "Vandaag zag ik op de rommelmarkt nummer 2008-03. Ik heb het gekocht en ben het meteen gaan lezen. Wat een goed nummer!" Dan zegt men evenveel als met "goed nummer".

Ridder ter Geit schreef:Zeg eens, wat vinden jullie eigenlijk van de irritatiemogelijkheden in de Sahara-woestijn?

:)

Carl Rosa schreef:Off-topic is haast niet uit te bannen. Elk forum op de hele wereld heeft daar last van en het gebeurt heel snel. En waar ligt de grens van off-topic? Als iemand bijv. zegt in een topic over DD-26-2009 dat hij het tekenwerk van Heijmans niet goed vindt krijg je meteen een (kleine of grote) off-topic discussie over Heijmans. Dat is haast niet te vermijden. Het enige wat er aan te doen is dat admins constant ingrijpen met de melding "nu weer on-topic en als je verder wilt discusieëren over Heijmans ga dan naar blablabla...". Het is dweilen met de kraan open maar ik denk als de admins steeds "Laat nieuwe bijdragen sinds het vorige bezoek zien" aanklikt er snel ingegrepen kan worden. We moeten niet vergeten dat er misschien dagelijks nieuwe mensen op het forum komen die nergens van weten en het een leuk en interessant forum vinden en van voor naar achteren heel veel gaan lezen en zoeken.

Die meldingen kan iedereen doen. Een verschil tussen McDrake en veel andere forumboards is dat het beheer vooral technische klusjes doet, en dat de rest zoveel mogelijk door bezoekers zelf geregeld wordt. Zoals Rockerduck die dit topic opricht. Zelfregulatie, dus.

Carl Rosa schreef:Misschien op de openingspagina met grote letters zoiets vermelden als "AUB on-topic blijven, Disney-lovers! De goedwillende admins hebben ook een privé-leven" (ik zeg maar wat).

Er zou aandacht aan besteed kunnen worden in de regels, en in een eventueel te maken FAQ.
Zijn er mensen die een FAQ willen maken?

Caspar schreef:Het gaat mij ook eigenlijk niet zozeer om een off-topic discussie zoals het Heijmans-voorbeeld van Carl Rosa, maar meer om het chatten wat sommige leden dan in sommige topics doen met vrij onzinnige korte berichten, die zijn soms misschien zelfs wel offtopic maar zo nutteloos dat het irritant is om doorheen te lezen.

Off-topic is off-topic. Ik zou nog liever hebben dat men off-topic onzin ophangt, dan dat ik informatie over Donald Duck moet zoeken onder Mickey Mouse.

Redmess schreef:Als er werkelijk zoveel behoefte is aan slow-chat, dan is het misschien een idee hier een apart forumdeel voor te openen.

Gaat het om off-topic slow-chat of ook over Disney?
Het oprichten van speciale topics is alvast genoeg. Die kunnen dan eventueel verplaatst worden naar een apart forumdeel (subforum), maar alleen binnen een forumboard. (Verplaatsen van 'Nederland Disney' naar 'Nederland Off Topic' kan dus niet.)

Redmess schreef:Wat betreft een nieuwe moderator: het is hier rustig en overzichtelijk genoeg om met de huidige admin te volstaan (die immers actief genoeg is hiervoor). Een mogelijk argument voor een nieuwe moderator zou moeten komen uit de richting van onpartijdigheid, maar het is hier zo kalm dat zelfs dat weinig problemen geeft.

Wat bedoel je met onpartijdigheid? Ik denk (hoop!) dat het daarmee wel goed zit op McDrake. Wat zijn de meningen daarover?
Iedereen kan zijn zegje doen. Op McDrake is daar tot nu toe niets van gecensureerd.

Een probleem van meerdere moderators is dat mensen dan langs elkaar heen kunnen gaan werken. Zo kan partijdigheid en verwarring ontstaan. Ook heb ik op fora vaak de indruk dat moderators modereren om het modereren. Om zichzelf te doen gelden. Zodat moderators zich in feite tegen bezoekers keren, in plaats van ze te dienen. Als een moderator teveel heeft verwijderd, kan de Admin daar niets tegen doen. Er kan zelfs inhoud verwijderd worden die de Admin niet heeft gezien. Zo wordt de Admin een vreemde op eigen terrein en is de chaos compleet.

mcDuck King schreef:
Rockerduck schreef:Volgens mij ga jij niet vaak meer off-topic, maar soms laat je je verleiden door mcDuck King. :P

Dan zal deze het maar weer wezen, schuif het allemaal maar op mij. Mensen, is er iets gebeurd in dit forum, schuif maar op mij, mag wel.

Nee, dat mag niet. :) Want dat is discriminatie.
Dankzij leden als McDuck King is er meer leven op McDrake. Laat dat voorop staan!
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Redmess » do jul 02, 2009 8:22 pm

Met onpartijdigheid bedoel ik bv beslissingen over het bannen van een persoon. Met meerdere mods heb je meerdere gezichtspunten en loop je minder kans dat een overijverige mod een onterechte beslissing neemt. Ook accepteren forummers het oordeel van een team mods makkelijker, omdat het proces democratischer is.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Guus Geluk » za jul 04, 2009 6:53 pm

Daniel73 schreef:
Rockerduck schreef:Ik weet niet of ik hier alleen in sta, maar ik word in ieder geval langzamerhand goed ziek van het feit dat ik topic na topic nakijk op 'nieuwe bijdragen' en ik alleen maar reacties vind die totaal niks van doen hebben met het topic.
Er is een hoog gehalte aan off-topic berichten. Dat is een probleem.


Dat maakt toch niets uit, dan is het forum tenminste levend, wel zou je ze er op kunnen aanspreken als het TE erg is.

Daniel73 schreef:
Rockerduck schreef:Zo worden topics vaak gebruikt voor MSN-achtige communicatie.

Als MSN-achtige communicatie inhoudelijk kan zijn, heb ik er persoonlijk niet zoveel problemen mee.

Een forum is geen MSN, een waarschuwing of een ban daarop zou wel rendabel kunnen zijn. Of het inhoudelijk of niet is heb ik geen problemen mee.

Daniel73 schreef:
Rockerduck schreef:Een ander recent fenomeen is het omhoog halen van (heel) oude topics. Natuurlijk is het toegestaan om aan oude topics nieuwe informatie toe te voegen. Daar kan niemand iets tegen hebben. Maar wat er nu gebeurt, is dat vaak een topic uit 2008 of zelfs 2007 omhoog wordt gehaald met een mededeling als: "dat vind ik ook!" of iets dergelijks onbenulligs.

Dat heet een "topic bump". Is een mening als "dat vind ik ook!" onbenullig? Mag je op fora alleen reageren als je het ergens niet mee eens bent?
Tot dusver heb ik persoonlijk geen problemen met de bumps. Soms kwamen er topics omhoog die ik vergeten was.

Topic-bumps zijn in mijn ogen niet erg, wel moet de 'bump' inhoudelijk zijn. Dus er moet een reden bij zitten.

Daniel73 schreef:
Rockerduck schreef:Ik stel voor: een bekendmaking van de Admin dat degene die niet ophoudt met dit soort gedrag, voor korte tijd geband (verbannen) wordt. Een dagje of twee, om af te koelen.

Verbanning is te omzeilen. Daarbij denk ik dat iedere betrokkene van goede wil is en genoeg heeft aan een topic als dit.

Bannen voor een paar dagen is op zich een goede straf, daarmee kunnen ze er niet op en is de leut voor hun er van af. Na die paar dagen houdt men daar meer rekening mee, naar de gedachte van de ban. Invoeren, Daniel!!!

Daniel73 schreef:
Rockerduck schreef:Ik lees graag de mening van anderen en van de Admin.

"Admin" is slechts een profiel, dat door mij beheerd wordt. Waar ik vooral de baas in ben, is dat ik vetorecht heb. McDrake volgt in principe het beleid van McDuck. Ik zie het als mijn taak om dat te bewaken. Maar mocht de democratie mij niet als zo'n baas willen hebben, zou het McDrake-stokje in principe overgedragen kunnen worden aan een nieuwe baas. Of men maakt een nieuw forumboard. Punt is dat ik sowieso niet het eeuwige leven heb en McDrake nu een "single point failure" is. Als ik wegval loopt de hele boel vast. Dat wil ik in het kader van een toekomstbestendig McDrake vermijden. Heden kan ik niet eens op vakantie! :)

Je kunt ook onderbeheerders invoeren, zoals Rockerduck of Casper, als ze dat willen. Dan heb jij half werk.

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Misschien is het een idee om 1 of 2 moderators in te stellen, wat oudere leden die wat langer op McDrake zitten, zoals Rockerduck of Ridder ter Geit, die voor dat soort dingen zorgen. Dus mensen terechtwijzen als ze off-topic gaan en offtopic posts verplaatsen naar een ander topic. Of misschien zelfs erge offtopic posts verwijderen, hoewel dat niet echt past bij het beleid van McDrake.

Verplaatsen is niet mogelijk. Ook niet als Admin.
Voor terechtwijzen hoef je geen moderator te zijn. Dat kan iedereen.

Oneens, een moderator heeft voor een gebruiker toch meer gezag, dan een gewone gebruiker, die ze dan toch veel als betweter zien.
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Caspar » ma jul 06, 2009 12:24 pm

Werkt de knop 'rapporteren' onderaan een bericht eigenlijk? Wat gebeurt er als ik via die knop een bericht rapporteer? Als het goed is krijg de beheerder daar dan een melding van? Is het niet handig als we allemaal wat meer die knop gaan gebruiken, en dan zodra er iets offtopic gaat meteen rapporteren (en natuurlijk zelf even waarschuwen) zodat het zo snel mogelijk weer ontopic gaat. En als we een nieuwe forumsoftware hebben kunnen we waarschijnlijk wel berichten verplaatsen (ik dacht dat dat wel kon, maar handigmatig kan uiteindelijk ook als het niet teveel is).

Over extra moderators, daar ben ik een voorstander van. Wat Guus Geluk al zei, moderators hebben een soort gezag, als die zeggen 'nu on-topic' dan moet je stil zijn, terwijl een 'gewoon' lid dat gezag niet heeft. En misschien vind 'admin' het ook fijn om een helpende hand te hebben bij het veranderen van spelfouten, inducks-linken etc.?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor huugduck » di jul 07, 2009 5:22 pm

Toen ik nog actief was ging ik ook vaak oftopic nu niet meer dat komt omdat hier nooit meer ben. Maar het zou wel fijn zijn als er strengeren regels krijgen bij oftopic berichten. Omdat ik nu allemaal achterelkaar dit lees. oke, is goed, ja is waar. Daar word ik een beetje moe van ja
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Daniel73 » wo jul 08, 2009 7:57 pm

Redmess schreef:Met onpartijdigheid bedoel ik bv beslissingen over het bannen van een persoon. Met meerdere mods heb je meerdere gezichtspunten en loop je minder kans dat een overijverige mod een onterechte beslissing neemt. Ook accepteren forummers het oordeel van een team mods makkelijker, omdat het proces democratischer is.

Met meerdere mods heb je meerdere gezichtspunten, die met elkaar kunnen botsen. Er is grote kans dat een overijverige mod een onterechte beslissing neemt, waartegen de anderen niets kunnen doen. De situatie die jij voorstelt zou kloppen als er echt een team zou zijn, onder één dak. In praktijk gaat het om indivuele personen die elkaar nooit in het echt gezien hebben.
Er worden nu grote woorden zoals "bannen" gebruikt. Maar is bannen tot op heden nodig geweest? Ik zou zeggen dat McDrake heeft bewezen dat men geen politiestaat en geen wapenstok nodig heeft. Iemand klaagde over off-topic berichten en meteen werd daar gehoor aan gegeven. Dat is tock keurig?

Guus Geluk schreef:
Daniel73 schreef:
Rockerduck schreef:Ik weet niet of ik hier alleen in sta, maar ik word in ieder geval langzamerhand goed ziek van het feit dat ik topic na topic nakijk op 'nieuwe bijdragen' en ik alleen maar reacties vind die totaal niks van doen hebben met het topic.
Er is een hoog gehalte aan off-topic berichten. Dat is een probleem.


Dat maakt toch niets uit, dan is het forum tenminste levend, wel zou je ze er op kunnen aanspreken als het TE erg is.

Daniel73 schreef:
Rockerduck schreef:Zo worden topics vaak gebruikt voor MSN-achtige communicatie.

Als MSN-achtige communicatie inhoudelijk kan zijn, heb ik er persoonlijk niet zoveel problemen mee.

Een forum is geen MSN, een waarschuwing of een ban daarop zou wel rendabel kunnen zijn. Of het inhoudelijk of niet is heb ik geen problemen mee.

Dus off-topic berichten wel toestaan en bij MSN-achtige berichten gaan bannen?

Guus Geluk schreef:
Daniel73 schreef:
Rockerduck schreef:Ik stel voor: een bekendmaking van de Admin dat degene die niet ophoudt met dit soort gedrag, voor korte tijd geband (verbannen) wordt. Een dagje of twee, om af te koelen.

Verbanning is te omzeilen. Daarbij denk ik dat iedere betrokkene van goede wil is en genoeg heeft aan een topic als dit.

Bannen voor een paar dagen is op zich een goede straf, daarmee kunnen ze er niet op en is de leut voor hun er van af. Na die paar dagen houdt men daar meer rekening mee, naar de gedachte van de ban. Invoeren, Daniel!!!

Wat een enthousiasme om te gaan bannen. Zo ga je toch niet met elkaar om?

Guus Geluk schreef:
Daniel73 schreef:Voor terechtwijzen hoef je geen moderator te zijn. Dat kan iedereen.

Oneens, een moderator heeft voor een gebruiker toch meer gezag, dan een gewone gebruiker, die ze dan toch veel als betweter zien.

Er is een verschil tussen gezag en angst.
Laten we bij de praktijk blijven. Er was een klacht en daar is, zonder ingrijpen, meteen gehoor aan gegeven. Men luisterde zo goed, dat een vloed aan off-topic berichten plaatsmaakte voor een vloed aan waarschuwingen tegen off-topic berichten. Hoeveel meer gezag wil je hebben?

Caspar schreef:Werkt de knop 'rapporteren' onderaan een bericht eigenlijk? Wat gebeurt er als ik via die knop een bericht rapporteer? Als het goed is krijg de beheerder daar dan een melding van? Is het niet handig als we allemaal wat meer die knop gaan gebruiken, en dan zodra er iets offtopic gaat meteen rapporteren (en natuurlijk zelf even waarschuwen) zodat het zo snel mogelijk weer ontopic gaat.

Ja, de knop 'rapporteren' werkt. Er wordt soms gebruik van gemaakt, om technische fouten te melden.

Caspar schreef:Over extra moderators, daar ben ik een voorstander van. [...] En misschien vind 'admin' het ook fijn om een helpende hand te hebben bij het veranderen van spelfouten, inducks-linken etc.?

Ik heb liever een helpende hand in de techniek. Extra programmeurs, daar ben ik een voorstander van! :) Zodat er een mooie McDrake-bibliotheek komt, bijvoorbeeld. Wie wil daar moderator van zijn?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Redmess » wo jul 08, 2009 9:01 pm

Als een overijverige mod een onterechte beslissing neemt, en de andere mods (en gebruikers) komen daartegen in opstand, dan vliegt die mod eruit. Met maar een mod kan die persoon de macht in handen houden, er is dan geen onderlinge controle van andere mods.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron