Nieuw Forum

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Daniel73 » ma jul 19, 2010 6:45 pm

Duckfan van Down Under schreef:Kunnen we McDuck dan niet ook over zetten op dat n ieuwe forum? En de naam? We zijn wel uitgeMc't. McDonald gaat al niet. Misschien O'Drake? :P Of eerst O'Duck?

Zo kun je wel domeinen blijven registeren. :) En een apostrophe in een URL kan niet.

Badeend schreef:
Daniel73 schreef:Van het Nederlandse Disney-forum van McDuck heb ik alleen tekstbestanden:
http://www.mediafire.com/download.php?mhjgumzy4zn (discussion.mcduck.nl.20070131.tar.bz2)
Daar zou ik dolgraag een HTML-versie van willen.

Badeend heeft via die overzichtspagina wel een HTML-versie van 'McDuck.nl forum' op kunnen duiken: mcduck-forum.zip.

Bestaat er een HTML-versie van forum.mcduck.nl?? Hoera! Dat wist ik helemaal niet!

Badeend schreef:Maar goed, het is je niet kwalijk te nemen, ook Badeend zal op haar 73ste waarschijnlijk niet meer zo goed kunnen zien.

Admin, Badeend zit te bitsen tegen me! :)

(Is Badeend een meisje? Wordt mijn alwetendheid voor schut gezet door een MEISJE???) :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » ma jul 19, 2010 11:08 pm

Badeend schreef:
Daniel73 schreef:Van het Nederlandse Disney-forum van McDuck heb ik alleen tekstbestanden:
http://www.mediafire.com/download.php?mhjgumzy4zn (discussion.mcduck.nl.20070131.tar.bz2)
Daar zou ik dolgraag een HTML-versie van willen.

Badeend heeft via die overzichtspagina wel een HTML-versie van 'McDuck.nl forum' op kunnen duiken: mcduck-forum.zip. Maar goed, het is je niet kwalijk te nemen, ook Badeend zal op haar 73ste waarschijnlijk niet meer zo goed kunnen zien.

Ja, dat is het archief waarin ik ook ooit heb gezocht. Zo zie je maar, wat er al dan niet op internet kan verdwijnen en weer kan opduiken. Applausje voor Badeend!

Daniel73 schreef:Voordeel van een HTML-versie is dat de pagina's dan lokaal bekeken kunnen worden, zonder noodzaak van internet.
Voor een bevroren forum moet software blijven draaien, met gevaar van hacking. Dit nadeel is mij verteld door de (inmiddels voormalige) McDuck-beheerder.

Daniel73 schreef:Dat McDrake tot op heden geen last heeft gehad van hacks, wil niet zeggen dat er geen gevaar is. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. :)
Van de McDuck-beheerder begreep ik dat het beter is om wel aan de veiligheid te denken.

Het is inderdaad verstandig om tot op zeker hoogte aan de veiligheid te denken van je website, MAAR ik durf met zekerheid te stellen dat 99% van alle websites op het internet gehackt kan worden. Zelfs het Amerikaanse government is al eens gehackt. Misschien dat enkel een paar banken 'onhackbaar' zijn. Zeker met bekende softwarepaketten als PunBB/phpBB of Wordpress, en waarschijnlikj ook MediaWiki, loop je veel risico om een makkelijk doelwit te zijn van hacks. Ondanks alle updates, die meestal voornamelijk veiligheid verbeteren. Dat betekent niet dat veiligheid is te verwaarlozen, maar wel dat je het niet moet overdrijven. Een online archief lijkt mij vele malen handiger, en zolang er ook een goede offline back-up beschikbaar is, kunnen we het risico op hacks wel nemen. Enige nadeel is inderdaad dat men internet nodig heeft om de archieven te bekijken, maar wie heeft er tegenwoordig nou geen internet? De noodzaak om McDrake ook offline te kunnen bekijken lijkt mij eerlijk gezegd niet groot. Maar misschien onderschat ik dit forum.

Daniel73 schreef:De McDuck-beheerder heeft een programma geschreven waarmee PunBB vertaald kan worden naar HTML. Daar is de HTML-versie van het Montoyaruler-forum mee gemaakt. Zou je met die software overweg kunnen? Het was volgens mij niet geschikt voor Windows.

Als het niet geschikt is voor windows wordt het sowieso lastig voor mij om er wat mee te proberen. Maar wij hebben ook een zwaar verouderde macintosh staan dus wellicht kan ik eens kijken wat ik ermee aan kan.

Daniel73 schreef:Als PunBB vorig jaar nog is geupdate en er 'official extensions' beschikbaar zijn, dan kan McDrake wat mij betreft verder met PunBB. Maar voor hoe lang?

Zoals Badeend al zei en wat ik ook vagelijk al wist, is het originele PunBB-team enkele tijd geleden uit elkaar gevallen en is het ene deel verder gegaan met PunBB maar is blijkbaar gestrand medio 2009, terwijl een ander deel de afsplitsing FluxBB is begonnen, dat nog altijd lijkt te bestaan. FluxBB zal toch niks te maken hebben met de bekende Inducks-programmeur Harry Fluks? Het wereldje is klein...
Maar goed, FluxBB is een actieve forumsoftware maar zo te zien kan ik wél vanuit PunBB naar FLuxBB updaten, met een paar tussenstappen. Wat véél minder werk is dan een nieuw forum opzetten en alle content overzetten. Of de extensies voor PunBB ook voor FluxBB werken weet ik niet, maar FluxBB zal ook wel wat extensies hebben, of functies die niet in de huidige versie van PunBB zitten.
Het lijkt mij dan ook het beste om PunBB zover mogelijk te updaten, dwz naar de nieuwste versie van FluxBB, en vervolgens te kijken of er enkele extensies McDrake nóg beter kunnen maken. Krijg ik daar goedkeuring voor? :P

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Voor de verkeerde Inducks-links is er een workaround, namelijk de smilies uitzetten.

McDrake zonder smilies? :O Smilies zijn hard nodig om berichten luchtig te houden. Anders had ik deze workaround allang gebruikt.

Ik bedoel ook niet de smileys totáál uitzetten, maar het aanvink-knopje onder aan een bericht, 'Laat nooit smilies zien voor deze bijdrage'.

Daniel73 schreef:Zou jij PunBB kunnen aanpassen? Misschien is het een bug van PunBB, zodat een fix in een update kan worden meegenomen? Voor zover versie 1.3.4 niet reeds een fix heeft?
Of heeft DCF een oplossing?

Ik weet het niet. Werken op DCF de Inducks-linken correct? Kan iemand dat controleren en bevestigen? Het is volgens mij niet echt een bug, maar in Inducks-links (of linken?) zitten gewoon stukken tekst die PunBB als smilies opvat. Ik zie in Inducks-links geen dubbele punten, die normaal gezien een smilie vormen icm een ander teken, maar behalve : P verandert PunBB ook = P in een smilie. Dat kan ik denk ik uitzetten door iets in de database te veranderen, wat een stuk handiger en veiliger is dan iets veranderen in de broncode, en dan werken de inducks-links weer.

Daniel73 schreef:DCF heeft een upload-functie. Ik neem aan dat men deze zelf heeft gemaakt.

Bij de officiële extensies voor PunBB 1.3.4 zit ook een upload-functie. Wellicht heeft DCF die gebruikt. Maar ik had begrepen dat McDrake zo'n functie toch niet zou kunnen gebruiken, vanwege de beperkte serverruimte. Maar naar ik heb begrepen hééft McDrake helemaal niet zoveel serverruimte. Host als http://antagonist.nl of http://gethost.nl bieden allebei tegen een heel redelijke prijs (rond de 30 euro per jaar) meerdere gigabytes. Ik heb bij beide een website gehost (http://beautifulfreaks.nl zit momenteel bij Gethost) en beide hosts verstrekken uitstekende services! En er is ook bij beide een Installatron-ding beschikbaar.

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Ik zou je graag als mede-beheerder willen. Maar dan zou je jezelf op jonge leeftijd vastleggen aan iets waar je over 5-10 jaar misschien nog aan vast zit. Eigenlijk heb ik spijt dat ik mezelf ooit zo heb vastgezet, want nu heb ik een probleem.

Ik wil mijzelf best als een soort back-up beschikbaar stellen; als jij bij wijze van spreken plotseling dood neervalt heb ik de juiste rechten en wachtwoorden om, mogelijk tijdelijk, jouw functie over te nemen, maar zolang jij aanwezig bent hoef ik niks te doen. Op die manier is er in elk geval niet het risico dat zodra jij wegvalt het forum admin- en bestuurderloos achterblijft en zo vanzelf verloedert. Maar ik reken erop dat zelfs als dat gebeurt, de McDrake-community zelf een nieuw forum kan opzetten en verdergaan waar McDrake ophield.

Dank je wel! Dit zou ik ideaal vinden. [...] Jouw aanbod geeft me een mogelijkheid om een map samen te stellen met overdrachtgegevens. Voorwaarde is natuurlijk wel, dat je vertrouwelijk met die gegevens omgaat en niets op de server doet dat ik niet wil.

En dat is een kwestie van vertrouwen. Maar het lijkt mij dat we dit via e-mail verder moeten bespreken?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma jul 26, 2010 4:52 pm

Caspar schreef:Applausje voor Badeend!

(klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap klap)

Caspar schreef:Het is inderdaad verstandig om tot op zeker hoogte aan de veiligheid te denken van je website, MAAR ik durf met zekerheid te stellen dat 99% van alle websites op het internet gehackt kan worden. Zelfs het Amerikaanse government is al eens gehackt. Misschien dat enkel een paar banken 'onhackbaar' zijn. Zeker met bekende softwarepaketten als PunBB/phpBB of Wordpress, en waarschijnlikj ook MediaWiki, loop je veel risico om een makkelijk doelwit te zijn van hacks. Ondanks alle updates, die meestal voornamelijk veiligheid verbeteren. Dat betekent niet dat veiligheid is te verwaarlozen, maar wel dat je het niet moet overdrijven. Een online archief lijkt mij vele malen handiger, en zolang er ook een goede offline back-up beschikbaar is, kunnen we het risico op hacks wel nemen.

Een goede offline back-up is lastig, omdat deze altijd achterloopt. Ander nadeel is dat niet persé duidelijk hoeft te zijn wanneer de hack is gemaakt. Als je dan nietsvermoedend verder gaat met een corrupte database, kun je niet zomaar terug naar een back-up.

Een reden waarom ik uitzag naar een nieuw forum is dat de huidige database dan afgesloten kan worden, zodat deze nooit meer gehackt kan worden. Als ik heden meerdere moderators op het forumboard zou hebben, kunnen zij in de periode komen die ik solo heb beheerd. Oude berichten die zijn goedgekeurd kunnen dan alsnog zomaar gewijzigd of verwijderd worden, zonder dat ik dit weet. Gooit een moderator een topic of bericht weg, dan is het ook voor mij verloren.
Met "nieuw forum" bedoel ik niet alleen software, maar ook de mogelijkheid om meerdere moderators te hebben - zonder dat men de tot op heden opgebouwde database kan beschadigen.

Caspar schreef:Enige nadeel is inderdaad dat men internet nodig heeft om de archieven te bekijken, maar wie heeft er tegenwoordig nou geen internet? De noodzaak om McDrake ook offline te kunnen bekijken lijkt mij eerlijk gezegd niet groot. Maar misschien onderschat ik dit forum.

Groot voordeel van een off-line forum is dat er geen server meer hoeft te draaien. Om het forum online te houden, bevroren of lopend, is een server nodig en een beheerder. Tot nu toe staat niemand in de rij om het McDrake-internetcontract van mij over te nemen. Wat me overigens een beetje tegenvalt na de opstand van eind vorig jaar.
Een off-line HTML-archief kan altijd bekeken worden. Ongeacht of er nog een McDuck of McDrake online is. Het off-line archief van forum.mcduck.nl neemt niemand je meer af, als je het eenmaal hebt gedownload.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:De McDuck-beheerder heeft een programma geschreven waarmee PunBB vertaald kan worden naar HTML. Daar is de HTML-versie van het Montoyaruler-forum mee gemaakt. Zou je met die software overweg kunnen? Het was volgens mij niet geschikt voor Windows.

Als het niet geschikt is voor windows wordt het sowieso lastig voor mij om er wat mee te proberen. Maar wij hebben ook een zwaar verouderde macintosh staan dus wellicht kan ik eens kijken wat ik ermee aan kan.

Volgens mij gaat het om software in een Linux-omgeving. Kun jij wat met Linux?
Maar nogmaals, zijn er inmiddels geen Windows-spiders waarmee fora, weblogs, etc., kunnen worden gedownload?

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Als PunBB vorig jaar nog is geupdate en er 'official extensions' beschikbaar zijn, dan kan McDrake wat mij betreft verder met PunBB. Maar voor hoe lang?

Zoals Badeend al zei en wat ik ook vagelijk al wist, is het originele PunBB-team enkele tijd geleden uit elkaar gevallen en is het ene deel verder gegaan met PunBB maar is blijkbaar gestrand medio 2009, terwijl een ander deel de afsplitsing FluxBB is begonnen, dat nog altijd lijkt te bestaan. FluxBB zal toch niks te maken hebben met de bekende Inducks-programmeur Harry Fluks? Het wereldje is klein...
Maar goed, FluxBB is een actieve forumsoftware maar zo te zien kan ik wél vanuit PunBB naar FLuxBB updaten, met een paar tussenstappen. Wat véél minder werk is dan een nieuw forum opzetten en alle content overzetten. Of de extensies voor PunBB ook voor FluxBB werken weet ik niet, maar FluxBB zal ook wel wat extensies hebben, of functies die niet in de huidige versie van PunBB zitten.
Het lijkt mij dan ook het beste om PunBB zover mogelijk te updaten, dwz naar de nieuwste versie van FluxBB, en vervolgens te kijken of er enkele extensies McDrake nóg beter kunnen maken. Krijg ik daar goedkeuring voor? :P

Als een Induckser achter FluxBB zou zitten, neem ik aan dat DCF er gebruik van had gemaakt.

Het lijkt me handig om eerst te weten wat de verschillen tussen PunBB en FluxBB zijn, als het bijvoorbeeld gaat om extensies. En hoe levendig is FluxBB? Wordt er echt aan gewerkt of is het een nachtkaars?
Is PunBB helemaal gestopt of beperkt het zich tot noodzakelijke updates?

Ik stel voor om tenminste de PunBB-sotware te updaten, mits dat geen problemen geeft. Is er bijvoorbeeld kans dat eventuele conversie-software niet meer werkt na het upgraden? Op het forum van phpBB.com staat, uit 2005, een oud bericht van iemand die bezig is met een convertor van punBB naar phpBB:
http://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=298342
Het gaat er om een oude software-versie van PunBB.

Prima als je PunBB of vork FluxBB een kans wil geven, maar als het een doodlopende straat is, zit je als technicus de volgende vakantie weer te tobben. Het is maar hoeveel energie met name jij in de techniek wilt (blijven) steken. Ik probeer een oplossing te vinden die McDrake de meeste vrijheid geeft. Hoe obscuurder de software, hoe groter de kans dat slechts een paar enkelingen een oplossing kunnen bieden. Bij veelgebruikte software kunnen meer beheerders advies geven.

Verder is er nog de vraag om een edit-functie met een tijdklok. Kan PunBB of FluxBB die bieden?

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:[Inducks-linken en smilies] McDrake zonder smilies? :O Smilies zijn hard nodig om berichten luchtig te houden. Anders had ik deze workaround allang gebruikt.

Ik bedoel ook niet de smileys totáál uitzetten, maar het aanvink-knopje onder aan een bericht, 'Laat nooit smilies zien voor deze bijdrage'.

Bezoekers vergeten dat. Ik zie dat hoofdschuddend aan, om vervolgens zelf een bericht te versturen waarin ik de optie vergeet uit te zetten.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Zou jij PunBB kunnen aanpassen? Misschien is het een bug van PunBB, zodat een fix in een update kan worden meegenomen? Voor zover versie 1.3.4 niet reeds een fix heeft?
Of heeft DCF een oplossing?

Ik weet het niet. Werken op DCF de Inducks-linken correct? Kan iemand dat controleren en bevestigen? Het is volgens mij niet echt een bug, maar in Inducks-links (of linken?) zitten gewoon stukken tekst die PunBB als smilies opvat. Ik zie in Inducks-links geen dubbele punten, die normaal gezien een smilie vormen icm een ander teken, maar behalve : P verandert PunBB ook = P in een smilie. Dat kan ik denk ik uitzetten door iets in de database te veranderen, wat een stuk handiger en veiliger is dan iets veranderen in de broncode, en dan werken de inducks-links weer.

Nee maar, DCF heeft ook last van smilies in URLs. Dat had ik niet verwacht. Zie een bericht van Dutch Duckfan Down Under, 2010-02-28 14:34, topic 'Goofy's and Mickey's family trees':
http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?pid=8874#p8874
Ik hoop dat je een oplossing vindt. Eventueel kunnen we die verkopen aan DCF. :P

Caspar schreef:Bij de officiële extensies voor PunBB 1.3.4 zit ook een upload-functie. Wellicht heeft DCF die gebruikt. Maar ik had begrepen dat McDrake zo'n functie toch niet zou kunnen gebruiken, vanwege de beperkte serverruimte. Maar naar ik heb begrepen hééft McDrake helemaal niet zoveel serverruimte [nodig]. Host als http://antagonist.nl of http://gethost.nl bieden allebei tegen een heel redelijke prijs (rond de 30 euro per jaar) meerdere gigabytes. Ik heb bij beide een website gehost (http://beautifulfreaks.nl zit momenteel bij Gethost) en beide hosts verstrekken uitstekende services! En er is ook bij beide een Installatron-ding beschikbaar.

Interessant! Maar hoe meer geld ik investeer in McDrake, hoe kleiner de kans dat iemand het platform wil voortzetten.
Voorlopig is er nog ruim 500Mb beschikbaar.

Misschien is Outducks bereid om ruimte te bieden voor fantekeningen en andere scans? (Maar dan is McDrake afhankelijk van Outducks.)
Ik zou gaarne een blijvende plek willen hebben waar ik scans van mijn verzameling kan stallen. Een digitaal museum, als het ware. Ik denk dat ik genoeg interessant materiaal heb om er een plek op Outducks mee te verdienen.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:[eventueel wegvallen beheer McDrake] Jouw aanbod geeft me een mogelijkheid om een map samen te stellen met overdrachtgegevens. Voorwaarde is natuurlijk wel, dat je vertrouwelijk met die gegevens omgaat en niets op de server doet dat ik niet wil.

En dat is een kwestie van vertrouwen. Maar het lijkt mij dat we dit via e-mail verder moeten bespreken?

Mijn voorkeur gaat uit naar openbaar overleg, zodat anderen kunnen meedenken. We bespreken nu niets geheims, zover ik zie. Of heb jij redenen waarom je privé wilt gaan?
E-mail is handig voor wachtwoorden en zo.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor mcDuck King » ma jul 26, 2010 5:08 pm

Ja, dat is handig voor mensen die ook als gast iets willen zeggen. Maar als je dan iets als gast wilt zeggen krijg je dan als naam Guest/Gast of moet je er eentje invullen?
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor McDuck Menu » ma jul 26, 2010 8:19 pm

Daniel73 schreef:McDrake zonder smilies? :O Smilies zijn hard nodig om berichten luchtig te houden. Anders had ik deze workaround allang gebruikt.
Ik bedoel ook niet de smileys totáál uitzetten, maar het aanvink-knopje onder aan een bericht, 'Laat nooit smilies zien voor deze bijdrage'.
Bezoekers vergeten dat. Ik zie dat hoofdschuddend aan, om vervolgens zelf een bericht te versturen waarin ik de optie vergeet uit te zetten.

Is er geen programmacode te bedenken dat zodra je een[/url] dingetje ziet, het forum tussen die [url]'s automatisch smilies uitzet?
Ik ben een leek op dit gebied, dus ik weet niet precies in hoeverre je de software van zo'n forum aan kunt passen..

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Bij de officiële extensies voor PunBB 1.3.4 zit ook een upload-functie. Wellicht heeft DCF die gebruikt. Maar ik had begrepen dat McDrake zo'n functie toch niet zou kunnen gebruiken, vanwege de beperkte serverruimte. Maar naar ik heb begrepen hééft McDrake helemaal niet zoveel serverruimte [nodig]. Host als http://antagonist.nl of http://gethost.nl bieden allebei tegen een heel redelijke prijs (rond de 30 euro per jaar) meerdere gigabytes. Ik heb bij beide een website gehost (http://beautifulfreaks.nl zit momenteel bij Gethost) en beide hosts verstrekken uitstekende services! En er is ook bij beide een Installatron-ding beschikbaar.

Interessant! Maar hoe meer geld ik investeer in McDrake, hoe kleiner de kans dat iemand het platform wil voortzetten.
Voorlopig is er nog ruim 500Mb beschikbaar.

Ik denk dat er best wel gebruikers zijn die af en toe een financiële bijdrage willen leveren aan het forum. Ik ben er in ieder geval toe bereid, al weet ik niet aan wat voor bedrag ik dan moet denken.

Daniel73 schreef:Misschien is Outducks bereid om ruimte te bieden voor fantekeningen en andere scans? (Maar dan is McDrake afhankelijk van Outducks.)
Ik zou gaarne een blijvende plek willen hebben waar ik scans van mijn verzameling kan stallen. Een digitaal museum, als het ware. Ik denk dat ik genoeg interessant materiaal heb om er een plek op Outducks mee te verdienen.

Als ik link naar een tekening, dmv de [img] tags, neemt die toch geen ruimte in op het forum neem ik aan? Anders moet ik ze wat verkleinen :P Maar ik neem aan dat het gewoon een stukje tekst is, dat doorlinkt naar een plaatje.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Caspar » ma jul 26, 2010 9:02 pm

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Het is inderdaad verstandig om tot op zeker hoogte aan de veiligheid te denken van je website, MAAR ik durf met zekerheid te stellen dat 99% van alle websites op het internet gehackt kan worden. Zelfs het Amerikaanse government is al eens gehackt. Misschien dat enkel een paar banken 'onhackbaar' zijn. Zeker met bekende softwarepaketten als PunBB/phpBB of Wordpress, en waarschijnlikj ook MediaWiki, loop je veel risico om een makkelijk doelwit te zijn van hacks. Ondanks alle updates, die meestal voornamelijk veiligheid verbeteren. Dat betekent niet dat veiligheid is te verwaarlozen, maar wel dat je het niet moet overdrijven. Een online archief lijkt mij vele malen handiger, en zolang er ook een goede offline back-up beschikbaar is, kunnen we het risico op hacks wel nemen.

Een goede offline back-up is lastig, omdat deze altijd achterloopt. Ander nadeel is dat niet persé duidelijk hoeft te zijn wanneer de hack is gemaakt. Als je dan nietsvermoedend verder gaat met een corrupte database, kun je niet zomaar terug naar een back-up.

Daniel73 schreef:Een reden waarom ik uitzag naar een nieuw forum is dat de huidige database dan afgesloten kan worden, zodat deze nooit meer gehackt kan worden. Als ik heden meerdere moderators op het forumboard zou hebben, kunnen zij in de periode komen die ik solo heb beheerd. Oude berichten die zijn goedgekeurd kunnen dan alsnog zomaar gewijzigd of verwijderd worden, zonder dat ik dit weet. Gooit een moderator een topic of bericht weg, dan is het ook voor mij verloren.

Dan lijkt het mij het beste om het huidige forum te archiveren, zowel in een off-line beschikbaar archief (indien gemakkelijk realiseerbaar) als een bevroren forumboard op de servers van McDrake. Dan zetten we alle berichten en topics van dit forum ook over naar het nieuwe, zodat oude discussies nog voortgezet kunnen worden en waardevolle berichten meekomen, maar tegelijkertijd bewaard blijven tegen de gevaren van het internet.

Er is niet echt een mogelijkheid om dagelijks een publiek toegankelijke back-up te maken, hoe graag jij of ik het ook zou willen. Dat betekent dus dat het forum telkens vatbaar blijft voor hackers en moderators die stiekem berichten wijzigen en deleten. Hoewel ik de kans op beiden klein acht. Regelmatig de database updaten dus (ik kan je uitleggen hoe dat handmatig kan, of vraag of je host dit kan doen en bijvoorbeeld de bestanden ook op de McDrake-server zet of naar jou e-mailt). Af en toe kan ik dan proberen een publieke update maken, handmatig. Maar ik zal inderdaad eens op zoek gaan naar programma's die dat automatisch kunnen doen, indien die bestaan.

Daniel73 schreef:Met "nieuw forum" bedoel ik niet alleen software, maar ook de mogelijkheid om meerdere moderators te hebben - zonder dat men de tot op heden opgebouwde database kan beschadigen.

Forumtechnisch kan dat niet, maar wat ik hierboven zeg - een back-up van de huidige database die onbewerkbaar is en een live-versie waar verder op gereageerd kan worden maar ook bewerkt door nieuwe moderators - is volgens mij een redelijke oplossing. Of zie ik mogelijkheden over het hoofd?

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Enige nadeel is inderdaad dat men internet nodig heeft om de archieven te bekijken, maar wie heeft er tegenwoordig nou geen internet? De noodzaak om McDrake ook offline te kunnen bekijken lijkt mij eerlijk gezegd niet groot. Maar misschien onderschat ik dit forum.

Groot voordeel van een off-line forum is dat er geen server meer hoeft te draaien. Om het forum online te houden, bevroren of lopend, is een server nodig en een beheerder. Tot nu toe staat niemand in de rij om het McDrake-internetcontract van mij over te nemen. Wat me overigens een beetje tegenvalt na de opstand van eind vorig jaar.

Maar er zijn toch geen plannen om McDrake de lucht uit te halen? Voorlopig blijven we toch nog gewoon draaien? Ik heb me al aangeboden als back-up admin en in dat geval, als jij plotseling neervalt, kan ik het draaiende forum overzetten en de back-ups ook op een nieuwe server zetten.

Ik denk dat we moeten focussen op de huidige problemen en wensen, in plaats van op toekomstnoodscenario's. Dat betekent dus éérst de software van het nieuwe forum klaarmaken, inclusief (een) nieuwe moderator(s), betere spampreventie, een tijdslot, en daarnaast een archief, in elk geval online en zo mogelijk offline, van het forum zoals het er nu aan toe is. Daarná kunnen we gaan nadenken hoe we in de toekomst back-ups gaan regelen en hoe we de verre toekomst van McDrake kunnen veiligstellen. Dat zijn mijn prioriteiten.

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:
Daniel73 schreef:De McDuck-beheerder heeft een programma geschreven waarmee PunBB vertaald kan worden naar HTML. Daar is de HTML-versie van het Montoyaruler-forum mee gemaakt. Zou je met die software overweg kunnen? Het was volgens mij niet geschikt voor Windows.

Als het niet geschikt is voor windows wordt het sowieso lastig voor mij om er wat mee te proberen. Maar wij hebben ook een zwaar verouderde macintosh staan dus wellicht kan ik eens kijken wat ik ermee aan kan.

Volgens mij gaat het om software in een Linux-omgeving. Kun jij wat met Linux?
Maar nogmaals, zijn er inmiddels geen Windows-spiders waarmee fora, weblogs, etc., kunnen worden gedownload?

Ik heb geen idee of er dat soort programma's beschikbaar zijn. En heel snelle google-zoektocht levert niks op, maar ik kan altijd nog uitgebreider kijken. Linux kan ik mee werken, dus dat programma mag je opsturen, misschien kan ik er iets mee.

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Als PunBB vorig jaar nog is geupdate en er 'official extensions' beschikbaar zijn, dan kan McDrake wat mij betreft verder met PunBB. Maar voor hoe lang?

Zoals Badeend al zei en wat ik ook vagelijk al wist, is het originele PunBB-team enkele tijd geleden uit elkaar gevallen en is het ene deel verder gegaan met PunBB maar is blijkbaar gestrand medio 2009, terwijl een ander deel de afsplitsing FluxBB is begonnen, dat nog altijd lijkt te bestaan. FluxBB zal toch niks te maken hebben met de bekende Inducks-programmeur Harry Fluks? Het wereldje is klein...
Maar goed, FluxBB is een actieve forumsoftware maar zo te zien kan ik wél vanuit PunBB naar FLuxBB updaten, met een paar tussenstappen. Wat véél minder werk is dan een nieuw forum opzetten en alle content overzetten. Of de extensies voor PunBB ook voor FluxBB werken weet ik niet, maar FluxBB zal ook wel wat extensies hebben, of functies die niet in de huidige versie van PunBB zitten.
Het lijkt mij dan ook het beste om PunBB zover mogelijk te updaten, dwz naar de nieuwste versie van FluxBB, en vervolgens te kijken of er enkele extensies McDrake nóg beter kunnen maken. Krijg ik daar goedkeuring voor? :P

Als een Induckser achter FluxBB zou zitten, neem ik aan dat DCF er gebruik van had gemaakt.

Het lijkt me handig om eerst te weten wat de verschillen tussen PunBB en FluxBB zijn, als het bijvoorbeeld gaat om extensies. En hoe levendig is FluxBB? Wordt er echt aan gewerkt of is het een nachtkaars?
Is PunBB helemaal gestopt of beperkt het zich tot noodzakelijke updates?

FluxBB is heel erg levendig, het nieuwste bericht is van enkele dagen geleden en daarin wordt gevraagd aan de community hoe zij het liefste zien dat FluxBB verdergaat. Klinkt goed. Ook heeft FluxBB net als PunBB extensies tegen spam, en ook een voor een tijdslot op berichten. PunBB is echt gestopt, die brengen geen updates meer uit.

Daniel73 schreef:Ik stel voor om tenminste de PunBB-sotware te updaten, mits dat geen problemen geeft. Is er bijvoorbeeld kans dat eventuele conversie-software niet meer werkt na het upgraden? Op het forum van phpBB.com staat, uit 2005, een oud bericht van iemand die bezig is met een convertor van punBB naar phpBB:
http://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=298342
Het gaat er om een oude software-versie van PunBB.

Conversie-software zal waarschijnlijk niet meer werken nee, maar dat werkt nooit écht goed. Probleem is dat als we nu updaten naar PunBB, de afslag naar FluxBB vervalt, omdat je alleen van oudere versies van PunBB naar FluxBB kan updaten. Maar dat weet ik niet zeker, ga ik uitzoeken! Mij lijkt het nog steeds het beste om gewoon te updaten naar FluxBB.

Daniel73 schreef:Prima als je PunBB of vork FluxBB een kans wil geven, maar als het een doodlopende straat is, zit je als technicus de volgende vakantie weer te tobben. Het is maar hoeveel energie met name jij in de techniek wilt (blijven) steken. Ik probeer een oplossing te vinden die McDrake de meeste vrijheid geeft. Hoe obscuurder de software, hoe groter de kans dat slechts een paar enkelingen een oplossing kunnen bieden. Bij veelgebruikte software kunnen meer beheerders advies geven.

Als ik deze vakantie update naar de nieuwste versie van FluxBB, extensies installeer om spam te voorkomen (zodat ook de gastenbijdragen weer aankunnen), een tijdslot in te stellen en alle andere gewenste functies uit te voeren, en jij komt over een jaar dat het nog stééds niet goed is, dan ga ik denk ik niet nóg verder updaten. Up-to-date blijven is altijd goed, maar zolang het niet écht nodig is, moet er niet te veel moeite voor gedaan worden. Nu is het nodig, omdat er functies zijn die wij graag willen gebruiken en bovendien spam een hardnekkig probleem is, maar als we over een jaar nog steeds tevreden zijn, ook al is de stekker er bij FluxBB misschien uitgetrokken, hoeven we toch niet meteen wéér te gaan updaten?

Daniel73 schreef:Verder is er nog de vraag om een edit-functie met een tijdklok. Kan PunBB of FluxBB die bieden?

Ja.

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Zou jij PunBB kunnen aanpassen? Misschien is het een bug van PunBB, zodat een fix in een update kan worden meegenomen? Voor zover versie 1.3.4 niet reeds een fix heeft?
Of heeft DCF een oplossing?

Ik weet het niet. Werken op DCF de Inducks-linken correct? Kan iemand dat controleren en bevestigen? Het is volgens mij niet echt een bug, maar in Inducks-links (of linken?) zitten gewoon stukken tekst die PunBB als smilies opvat. Ik zie in Inducks-links geen dubbele punten, die normaal gezien een smilie vormen icm een ander teken, maar behalve : P verandert PunBB ook = P in een smilie. Dat kan ik denk ik uitzetten door iets in de database te veranderen, wat een stuk handiger en veiliger is dan iets veranderen in de broncode, en dan werken de inducks-links weer.

Nee maar, DCF heeft ook last van smilies in URLs. Dat had ik niet verwacht. Zie een bericht van Dutch Duckfan Down Under, 2010-02-28 14:34, topic 'Goofy's and Mickey's family trees':
http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?pid=8874#p8874
Ik hoop dat je een oplossing vindt. Eventueel kunnen we die verkopen aan DCF. :P

De hierboven beschreven oplossing werkt volgens mij. Ik heb daarvoor adminrechten nodig of, als dat niet werkt, toegang tot de database. Dit kan gewoon binnen de huidige versie van PunBB.

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Bij de officiële extensies voor PunBB 1.3.4 zit ook een upload-functie. Wellicht heeft DCF die gebruikt. Maar ik had begrepen dat McDrake zo'n functie toch niet zou kunnen gebruiken, vanwege de beperkte serverruimte. Maar naar ik heb begrepen hééft McDrake helemaal niet zoveel serverruimte [nodig]. Host als http://antagonist.nl of http://gethost.nl bieden allebei tegen een heel redelijke prijs (rond de 30 euro per jaar) meerdere gigabytes. Ik heb bij beide een website gehost (http://beautifulfreaks.nl zit momenteel bij Gethost) en beide hosts verstrekken uitstekende services! En er is ook bij beide een Installatron-ding beschikbaar.

Interessant! Maar hoe meer geld ik investeer in McDrake, hoe kleiner de kans dat iemand het platform wil voortzetten.
Voorlopig is er nog ruim 500Mb beschikbaar.

Ik weet niet hoeveel geld de huidige McDrake-hosting kost, maar veel minder dan 20 à 30 euro per maand kan het toch niet zijn? Voor zover ik weet bieden Antagonist en Gethost hun diensten aan voor bodemprijzen.

Daniel73 schreef:Misschien is Outducks bereid om ruimte te bieden voor fantekeningen en andere scans? (Maar dan is McDrake afhankelijk van Outducks.)
Ik zou gaarne een blijvende plek willen hebben waar ik scans van mijn verzameling kan stallen. Een digitaal museum, als het ware. Ik denk dat ik genoeg interessant materiaal heb om er een plek op Outducks mee te verdienen.

Die plek is alleen blijvend als het op je eigen server staat. Anders ben je altijd afhankelijk. Van de host, indien je bij hen een server huurt, of van een andere website, indien je je scans uploadt naar bijvoorbeeld photobucket of flickr.

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:
Daniel73 schreef:[eventueel wegvallen beheer McDrake] Jouw aanbod geeft me een mogelijkheid om een map samen te stellen met overdrachtgegevens. Voorwaarde is natuurlijk wel, dat je vertrouwelijk met die gegevens omgaat en niets op de server doet dat ik niet wil.

En dat is een kwestie van vertrouwen. Maar het lijkt mij dat we dit via e-mail verder moeten bespreken?

Mijn voorkeur gaat uit naar openbaar overleg, zodat anderen kunnen meedenken. We bespreken nu niets geheims, zover ik zie. Of heb jij redenen waarom je privé wilt gaan?
E-mail is handig voor wachtwoorden en zo.

Ik ben ook voor openbaar beleid, maar ik had het ook voornamelijk over 'wachtwoorden en zo'. Want volgens mij waren we al bijna rond; jij overhandigt mij de wachtwoorden van database en admin-account, zodat ik die kan gebruiken wanneer jij wegvalt. En uiteraard beloof ik die wachtwoorden en de gegevens en functies die ik daarmee in bezit krijg vertrouwelijk te gebruiken. Dat wil zeggen: geen persoonlijke informatie vrijgeven of voor eigen belang gebruiken, niks stiekem weggooien of wijzigen (vervalsen), etc.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Caspar » ma jul 26, 2010 9:05 pm

McDuck Menu schreef:
Daniel73 schreef:McDrake zonder smilies? :O Smilies zijn hard nodig om berichten luchtig te houden. Anders had ik deze workaround allang gebruikt.
Ik bedoel ook niet de smileys totáál uitzetten, maar het aanvink-knopje onder aan een bericht, 'Laat nooit smilies zien voor deze bijdrage'.
Bezoekers vergeten dat. Ik zie dat hoofdschuddend aan, om vervolgens zelf een bericht te versturen waarin ik de optie vergeet uit te zetten.

Is er geen programmacode te bedenken dat zodra je een[/url] dingetje ziet, het forum tussen die [url]'s automatisch smilies uitzet?
Ik ben een leek op dit gebied, dus ik weet niet precies in hoeverre je de software van zo'n forum aan kunt passen..

Da's een lastige manier om het probleem op te lossen, bovendien heb ik eerder al een manier beschreven die veel makkelijker is.

McDuck Menu schreef:
Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Bij de officiële extensies voor PunBB 1.3.4 zit ook een upload-functie. Wellicht heeft DCF die gebruikt. Maar ik had begrepen dat McDrake zo'n functie toch niet zou kunnen gebruiken, vanwege de beperkte serverruimte. Maar naar ik heb begrepen hééft McDrake helemaal niet zoveel serverruimte [nodig]. Host als http://antagonist.nl of http://gethost.nl bieden allebei tegen een heel redelijke prijs (rond de 30 euro per jaar) meerdere gigabytes. Ik heb bij beide een website gehost (http://beautifulfreaks.nl zit momenteel bij Gethost) en beide hosts verstrekken uitstekende services! En er is ook bij beide een Installatron-ding beschikbaar.

Interessant! Maar hoe meer geld ik investeer in McDrake, hoe kleiner de kans dat iemand het platform wil voortzetten.
Voorlopig is er nog ruim 500Mb beschikbaar.

Ik denk dat er best wel gebruikers zijn die af en toe een financiële bijdrage willen leveren aan het forum. Ik ben er in ieder geval toe bereid, al weet ik niet aan wat voor bedrag ik dan moet denken.

Ook ik wil best een kleine bijdrage leveren. Zoals je hierboven ziet kost de hosting van McDrake niet veel meer dan 30 euro per jaar, dus bijdrages hoeven dan helemaal niet groot te zijn, lijkt mij.

McDuck Menu schreef:
Daniel73 schreef:Misschien is Outducks bereid om ruimte te bieden voor fantekeningen en andere scans? (Maar dan is McDrake afhankelijk van Outducks.)
Ik zou gaarne een blijvende plek willen hebben waar ik scans van mijn verzameling kan stallen. Een digitaal museum, als het ware. Ik denk dat ik genoeg interessant materiaal heb om er een plek op Outducks mee te verdienen.

Als ik link naar een tekening, dmv de [url]tags, neemt die toch geen ruimte in op het forum neem ik aan? Anders moet ik ze wat verkleinen :P Maar ik neem aan dat het gewoon een stukje tekst is, dat doorlinkt naar een plaatje.

Ja, plaatjes die je uploadt naar bijvoorbeeld imageshack nemen geen ruimte in op McDrake.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Caspar » ma jul 26, 2010 9:06 pm

Sorry voor de triplepost:

Als je zo'n forumberichtje te summier vindt als verzekering dat ik vertrouwelijk met de gegevens van McDrake omga, kan je natuurlijk ook zelf je eisen opstellen en een soort contract opsturen, dat ik dan onderteken.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Daniel73 » do aug 05, 2010 5:28 pm

Caspar, wat heb je nodig? Als je adminrechten in de PunBB-forumboards wilt, maak dan er even een apart profiel aan.
Of wil je ook de hoofdtoegang, zodat je op de server kunt kijken?


Gisteren en vandaag ben ik uren bezig geweest met het verwijderen van spambots uit de gebruikerslijst.
McDrake Nederland Off-topic is opgeruimd. Het aantal leden is teruggegaan van ruim 1555 naar 128.
McDrake Nederland Disney is nu aan de beurt. Het aantal leden is inmiddels teruggegaan van ruim 3450 naar momenteel 2992. Ik schat dat er uiteindelijk ongeveer 200-250 leden zullen overblijven. Ik moet er dus letterlijk duizenden profielen verwijderen. Ik wist niet dat het zo erg was. Ik heb zitten slapen.

Het verwijderen van gebruikers is in PunBB een heuse rotklus. Er is geen optie om meerdere gebruikers tegelijk te verwijderen. Echt matig. (Misschien een voorbeeld van een programmeur die zijn eigen programma's niet gebruikt?)

Omdat per dag inmiddels letterlijk tientallen spambots zich registreren en PunBB daar niet tegen is opgewassen, is er na McDrake International nu helaas ook een registratie-stop op McDrake Nederland Disney en McDrake Nederland Off-topic.

Om de echt geïnteresseerden toch toegang te geven wil ik een apart e-mail adres oprichten. Mocht dat adres teveel spam krijgen, dan kan ik het deleten en een nieuw adres maken.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » do aug 05, 2010 9:14 pm

Ja, administratie-rechten heb ik sowieso nodig, en ook toegang tot de huidige database van McDrake en FTP-toegang naar de hoofdmap van McDrake.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Caspar » do aug 05, 2010 9:15 pm

Daniel73 schreef:Caspar, wat heb je nodig? Als je adminrechten in de PunBB-forumboards wilt, maak dan er even een apart profiel aan.
Of wil je ook de hoofdtoegang, zodat je op de server kunt kijken?

:o Hoe kan ik nou een account aanmaken, als je zelf de registratiemogelijkheid hebt uitgezet! Kan jij dat doen? Verzin maar iets leuks, als 'Adpar' ofzo :P
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Sander » vr aug 06, 2010 5:27 pm

Daniel73 vroeg me per e-mail of mijn PunBB-naar-HTML-converter bruikbaar is voor Caspar, en of ik de McDrake-fora eenmalig wil omzetten. De antwoorden zijn: ja, in principe wel, en: ja, ik wil het wel proberen als het Caspar niet lukt.

De converter heet punbbdownloader, en is gratis met broncode beschikbaar op: http://code.google.com/p/punbbdownloader/

Het betreft een aantal Python-scripts, die vooralsnog alleen in Ubuntu getest zijn. De code is nogal rommelig, inefficiënt en zit vol met bugs. Gebruik is op eigen risico (zie de licentie). Het is echter niet moeilijk om ermee om te gaan: je moet alleen een paar commando's overtypen.

Het programma werkt in drie stappen:
1. Download alle relevante pagina's (categorieën, topics, profielen, enz.) naar een map.
2. Download alle media (opmaak, smiley's, avatars) naar een andere map.
3. Maak een kopie van de pagina's, waarin onbruikbare HTML (zoals de reply-knop) is weggehaald en links voor zover mogelijk zijn aangepast.

Het resultaat kun je bijvoorbeeld in een ZIP-bestand als download aanbieden. Het betreft een map die duizenden bestanden kan bevatten. Trage computers zouden hier problemen mee kunnen hebben, maar voor zover ik weet werkt het archief voor McDuck zelfs in Windows XP.

Zoals gezegd wil ik wel eenmalig proberen McDrake's neddisney, nedofftopic en engdisney door punbbdownloader te halen. Ik kan niet verzekeren dat het me lukt. Ik vermoed dat bovenstaande stappen 1 en 2 wel lukken, waardoor je in ieder geval de tekst en avatars hebt maar misschien geen werkende interne links.

Als je hier gebruik van wilt maken, stel ik voor dat je de forums voor 1 september bevroren klaar hebt staan, en ik mijn poging voor 1 oktober onderneem. Stuur me een e-mail als de forums klaar zijn.

(Voor McDuck heb ik ook wel eens archieven in platte tekst gemaakt met punbbarchiver. Dat werkt voornamelijk met PHP, maar daar kan ik niet meer mee helpen.)

Hier volgen de instructies voor punbbdownloader. Vragen kun je hier stellen, maar stuur me ook een e-mail zodat ik niet vergeet te kijken.


INSTRUCTIES VOOR DE BEHEERDER (Daniel73)

1. Maak een lokale backup van de database!
2. Zorg dat er even niemand kan registreren, inloggen of posten. Ik denk dat ik dat deed door alle wachtwoorden in 1x te verwijderen in de database. Caspar weet vast wel hoe dat moet. Misschien moet je ook in config.php de $cookie_seed veranderen, zodat iedereen wordt uitgelogd.
3. Maak de bovenbalk klaar voor de backup: verander eventueel de extra links (McDrake overzicht, Wiki, Nieuws) en de aankondiging ('Je bekijkt nu een bevroren versie van het forum'). Het plaatje met de neefjes rechtsboven moet je misschien weghalen, of verhuizen naar een ander adres dan het online engdisney-forum.


INSTRUCTIES VOOR DE BACKUPPER (Caspar, of desnoods ik)

1. Maak backups van je eigen bestanden.
2. Installeer Ubuntu. (Als je hier geen ervaring mee hebt, pas goed op dat je je Windows-installatie niet kwijtraakt.)
3. Start de pc op in Ubuntu.
4. Open de terminal: Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminalvenster.
5. Voer in de terminal de volgende commando's uit, en volg de instructies:
Code: Selecteer alles
sudo apt-get install mercurial python-utidylib
mkdir bb
cd bb
hg clone https://punbbdownloader.googlecode.com/hg/ punbbdownloader

De volgende stappen volg je per forum. Als voorbeeld heb ik 'engdisney' genomen.
6. Voer uit:
Code: Selecteer alles
mkdir -p engdisney/download
mkdir -p engdisney/media
mkdir -p engdisney/engdisney
gedit engdisney/punbb.cfg

7. De teksteditor 'gedit' start op. Voer de volgende tekst in, sla het bestand op en sluit gedit af.
Code: Selecteer alles
[Extern]
location = http://bb.mcdrake.nl/engdisney/

[LocalTargets]
download = engdisney/download/
media = engdisney/media/
output = engdisney/engdisney/

8. Voer uit:
Code: Selecteer alles
python punbbdownloader/download.py engdisney/punbb.cfg
python punbbdownloader/getmedia.py engdisney/punbb.cfg
python punbbdownloader/makearchive.py engdisney/punbb.cfg
cp engdisney/media/* engdisney/engdisney
zip -r ~/Bureaublad/engdisney-`date +%Y%m%d`.zip engdisney/engdisney

Nu verschijnt er op je bureaublad een ZIP-bestand met het archief. Je kunt het testen door het uit te pakken en een van de HTML-bestanden te openen. Mediafire schijnt een goede plek te zijn om het te uploaden, maar zorg wel van tevoren dat je daar ingelogd bent.

Voor de zekerheid kun je ook een ZIP-bestand met de onbewerkte pagina's uit de map bb/engdisney/download uploaden. Het zou kunnen dat er bij het bewerken berichten verloren zijn gegaan.


OPMERKINGEN VOOR DE BACKUPPER

- In de terminal kun je een commando afbreken met Ctrl+C.
- In de terminal kun je een stuk tekst plakken met Ctrl+Shift+V.
- Als je een beetje Python kunt lezen, kun je in makearchive.py de manier aanpassen waarop pagina's worden bewerkt.
- Als je goed genoeg in Python kunt programmeren en het leuk/belangrijk vindt, kun je het beheer van punbbdownloader overnemen. Ik ben niet van plan het programma zelf nog te verbeteren.
Sander
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:20 pm

Berichtdoor Sander » vr aug 06, 2010 6:01 pm

O ja, je moet vooral niet PunBB upgraden naar een nieuwere versie voordat punbbdownloader gebruikt wordt. Met de huidige versie moet het in principe werken, maar voor nieuwe versies zijn aanpassingen nodig die ik niet ga doen.
Sander
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:20 pm

Berichtdoor Sander » za aug 07, 2010 12:54 am

Voor de grap heb ik punbbdownloader weer even uitgeprobeerd op de McDrake-forums, en het lijkt nog te werken ook. Met neddisney was m'n pc wel een uur of 5 bezig, maar nu heb ik een compleet archief van 49 MB (13 MB gezipt). IJskoud ingevroren, sneller dan ooit en niet te hacken. Heerlijk!
Sander
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:20 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma aug 09, 2010 9:57 pm

Momenteel ben ik totaal afgeleid door de spam in de McDrake Wiki. Dit nadat ik dagenlang, vele uren ben bezig geweest met het verwijderen van ongeveer 5000 spambots.
Ik hoop morgen inhoudelijk te reageren.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten