Toekomst McDrake

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Daniel73 » ma maart 13, 2023 6:53 pm

Excuses voor het late antwoord!

Govertgoudglans schreef:Er zijn twee dingen die ik voor de toekomst van Mcdrake zou willen aandragen:
1. Het archiveren van de gehele website inclusief alle forums in een database zodat de schat aan informatie over de Duck strips voor de toekomst bewaard blijft (in een forumpakhuis).

Hoe archiveren, qua leesbaarheid voor mensenogen, zonder de forumsoftware nodig te hebben?
Iets als McDrake's voorganger McDuck? Omgezet van forum naar HTML-pagina's.

Het enige probleem met zomaar openbaren van de McDrake-databases is privacy-gevoelige data zoals e-mail-adressen.
Ik weet niet, hoe die eruit te filteren. Jij?

Govertgoudglans schreef:Dit zou bijvoorbeeld kunnen door het op te nemen in het Internet Archive door met de Wayback Machine de websitepagina's te laten indexeren of hierin de database van de website te uploaden. Hiermee kunnen toekomstige Duck Fans de informatie uit het verleden van Mcdrake voor het geval het verloren zou gegaan nog raadplegen.

Wayback Machine is beter dan niets, maar in mijn ervaring zeer traag ladende pagina's.
Kan men er zelf websites/data aanbieden ter archivering?

Govertgoudglans schreef:2. Tegenwoordig worden forums voornamelijk vervangen door de applicatie Discord dus de suggestie van de admin om een Mcdrake Discord te creëren zou naar mening ook een goede optie zijn om toch een plek te behouden waar McDrake leden met elkaar zouden kunnen blijven kletsen en discussies kunnen voeren. Het handige is dat recent in Discord de forum functionaliteit is toegevoegd waarmee men gebruikers topics kan laten maken die het makkelijk maken om bijvoorbeeld oude topics te doorzoeken om daar verder over te communiceren en het overzichtelijk te houden per onderwerp.

Wat vind je van het door jou opzetten van een Discord-groep onder vooralsnog de naam 'McTest'? Zo ja, stuur een uitnodiging!
Wellicht praat dat wat makkelijker. Ik kan dan bijvoorbeeld schermdelen hoe de server is ingericht... laten zien hoe het één en ander mij technisch boven het hoofd groeit... :O
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Daniel73 » ma maart 13, 2023 8:02 pm

Daniel73 schreef:Wat vind je van het door jou opzetten van een Discord-groep onder vooralsnog de naam 'McTest'? Zo ja, stuur een uitnodiging!

Ik wil het zelf ook doen, maar dat is nu juist het probleem! :|
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Govertgoudglans » do maart 23, 2023 6:11 pm

Daniel73 schreef:Excuses voor het late antwoord!

Govertgoudglans schreef:Er zijn twee dingen die ik voor de toekomst van Mcdrake zou willen aandragen:
1. Het archiveren van de gehele website inclusief alle forums in een database zodat de schat aan informatie over de Duck strips voor de toekomst bewaard blijft (in een forumpakhuis).

Hoe archiveren, qua leesbaarheid voor mensenogen, zonder de forumsoftware nodig te hebben?
Iets als McDrake's voorganger McDuck? Omgezet van forum naar HTML-pagina's.

Het enige probleem met zomaar openbaren van de McDrake-databases is privacy-gevoelige data zoals e-mail-adressen.
Ik weet niet, hoe die eruit te filteren. Jij?

Govertgoudglans schreef:Dit zou bijvoorbeeld kunnen door het op te nemen in het Internet Archive door met de Wayback Machine de websitepagina's te laten indexeren of hierin de database van de website te uploaden. Hiermee kunnen toekomstige Duck Fans de informatie uit het verleden van Mcdrake voor het geval het verloren zou gegaan nog raadplegen.

Wayback Machine is beter dan niets, maar in mijn ervaring zeer traag ladende pagina's.
Kan men er zelf websites/data aanbieden ter archivering?

Govertgoudglans schreef:2. Tegenwoordig worden forums voornamelijk vervangen door de applicatie Discord dus de suggestie van de admin om een Mcdrake Discord te creëren zou naar mening ook een goede optie zijn om toch een plek te behouden waar McDrake leden met elkaar zouden kunnen blijven kletsen en discussies kunnen voeren. Het handige is dat recent in Discord de forum functionaliteit is toegevoegd waarmee men gebruikers topics kan laten maken die het makkelijk maken om bijvoorbeeld oude topics te doorzoeken om daar verder over te communiceren en het overzichtelijk te houden per onderwerp.

Wat vind je van het door jou opzetten van een Discord-groep onder vooralsnog de naam 'McTest'? Zo ja, stuur een uitnodiging!
Wellicht praat dat wat makkelijker. Ik kan dan bijvoorbeeld schermdelen hoe de server is ingericht... laten zien hoe het één en ander mij technisch boven het hoofd groeit... :O


Allereerst eveneens excuses voor de late reactie maar zoals gezegd wist ik aangezien dit forum qua activiteit aardig dood is dat het wel een tijdje kon duren voordat er op mijn voorstel zou worden gereageerd dus in ieder geval alvast bedankt dat je als admin toch binnen dezelfde maand de tijd neemt om te reageren op mijn belangrijke bericht.

Over de archivering van Mcdrake:
1. Het is mij als actieve gebruiker bekend dat je als admin niet meer de oorspronkelijke forumsoftware ter beschikking hebt maar dat is voor archivering niet persé nodig want het is mij bekend dat er verscheidene software beschikbaar is op het internet om de gehele website om te zetten naar html pagina's zoals met Mcdrake's voorganger McDuck ook is gedaan. Zelf heb ik ervaring met de gratis en open source software Httrack (https://www.httrack.com/) waarmee gemakkelijk een lokale kopie van de hele website in de huidige staat is te maken in HTML formaat wat in je eigen ogen prettig leesbaar is voor mensenogen. Hierbij worden ook enkel de openbare gegevens opgeslagen zodat gegevens zoals emailadressen (zover ik weet) niet worden meegenomen en dat is indien we dan zouden willen dan ook met een account te uploaden naar The Internet Archive (https://archive.org/upload/) zodat het daar openbaar op een gemakkelijke methode valt te raadplegen.

Discord:
2. Het is opzich een goed idee om verder te communiceren in een aparte discord groep voor gemakkelijkere communicatie. Het zou inderdaad fijn zijn als je daar als admin je eigen scherm zou kunnen delen want dan heb ik meer overzicht hoe dit forum in elkaar steekt om je te helpen met de archivering.
Ik heb alvast een server genaamd McTest aangemaakt zodat we daar verder kunnen praten en om alvast op technisch vlak uit te kunnen testen of we met de forum functionaliteit de groep tot een soort forum kunnen omvormen. Dit is de uitnodigingslink: https://discord.gg/CYRMRC8tex
Ik zal en moet de rijkste eend ter wereld worden.
Avatar gebruiker
Govertgoudglans
New member
 
Berichten: 4
Geregistreerd: za maart 22, 2014 1:08 pm

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Daniel73 » zo maart 26, 2023 8:48 pm

Govertgoudglans schreef:1. Het is mij als actieve gebruiker bekend dat je als admin niet meer de oorspronkelijke forumsoftware ter beschikking hebt maar dat is voor archivering niet persé nodig want het is mij bekend dat er verscheidene software beschikbaar is op het internet om de gehele website om te zetten naar html pagina's zoals met Mcdrake's voorganger McDuck ook is gedaan. Zelf heb ik ervaring met de gratis en open source software Httrack (https://www.httrack.com/) waarmee gemakkelijk een lokale kopie van de hele website in de huidige staat is te maken in HTML formaat wat in je eigen ogen prettig leesbaar is voor mensenogen. Hierbij worden ook enkel de openbare gegevens opgeslagen zodat gegevens zoals emailadressen (zover ik weet) niet worden meegenomen en dat is indien we dan zouden willen dan ook met een account te uploaden naar The Internet Archive (https://archive.org/upload/) zodat het daar openbaar op een gemakkelijke methode valt te raadplegen.

Je hebt nu, na ons Discord-gesprek vanavond, via backup-functie en Wetransfer, blijkbaar alle bestanden op de server.

Govertgoudglans schreef:Discord:
2. Het is opzich een goed idee om verder te communiceren in een aparte discord groep voor gemakkelijkere communicatie. Het zou inderdaad fijn zijn als je daar als admin je eigen scherm zou kunnen delen want dan heb ik meer overzicht hoe dit forum in elkaar steekt om je te helpen met de archivering.
Ik heb alvast een server genaamd McTest aangemaakt zodat we daar verder kunnen praten en om alvast op technisch vlak uit te kunnen testen of we met de forum functionaliteit de groep tot een soort forum kunnen omvormen. Dit is de uitnodigingslink: https://discord.gg/CYRMRC8tex

Discord McTest, ik ben lid!
Met elkaar callen i.p.v. alleen maar typen! :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Daniel73 » ma maart 27, 2023 7:43 am

Daniel73 schreef:
Govertgoudglans schreef:Ik heb alvast een server genaamd McTest aangemaakt zodat we daar verder kunnen praten en om alvast op technisch vlak uit te kunnen testen of we met de forum functionaliteit de groep tot een soort forum kunnen omvormen. Dit is de uitnodigingslink: https://discord.gg/CYRMRC8tex

Discord McTest, ik ben lid!
Met elkaar callen i.p.v. alleen maar typen! :)

Inmiddels zie ik dat Discord McTest verwijderd is.
En ik kan je niet meer bereiken via privé-chat.

Hoe dat zo?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Daniel73 » zo apr 16, 2023 9:31 pm

Daniel73 schreef:Hoe dat zo?

Misverstand qua onbereikbaarheid opgelost!

Nieuwe link van Discord McTest:
https://discord.gg/tGbxEhe7
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Daniel73 » ma mei 01, 2023 6:09 pm

Nieuwe, permanente link: https://discord.gg/BAGgJwJacw
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Vorige

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron