Toekomst McDrake

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Ui » wo jul 22, 2015 2:56 am

Oom Paspasu schreef:Alle kindertjes willen met je buiten spelen op McDrake. Zonder jou is het hier niks aan.

Dank u voor het compliment! (snif)

Maar het is niet helemaal eerlijk tegenover degenen die wel actief zijn op McDrake. (snotter)
Waaronder dus ook Oom Paspasu.


Over de toekomst van McDrake:

Oom Paspasu schreef:Maar goed, hoe werkt dat dan, medebeheerder worden?

Er zou voor noodgevallen tenminste een tweede persoon moeten zijn,
die de inloggegevens van het McDrake-beheer kent
om tenminste de databases te redden.

Zodat de toekomst van McDrake niet afhangt
van het wel en wee van één persoon (admin/Daniel73/Ui).
Want dat is een zogenaamde "single-point of failure".
https://en.wikipedia.org/wiki/Single_point_of_failure

Nu zou bij bijvoorbeeld overlijden, wat nooit is uit te sluiten,
de database van McDrake praktisch onbereikbaar worden. (snik)

Het beste is dus, om te overleggen
met volwassenen die zich kandidaat willen stellen
om McDrake een toekomst met zekerheid te bieden.

Wie heeft interesse?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Jordy » wo jul 22, 2015 5:14 pm

Toevallig heb ik een lange tijd met phpBB3 gewerkt. Ook kan ik omgaan met databases. Verder verstand van FTP en alle andere benodigdheden om een forum te onderhouden.
Het enige waar ik niet goed in ben is de vormgeving van een website, althans van begin tot het eind ::mrgreen:
Jordy
Verslaafd aan DD Pockets
Member
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: wo jul 10, 2013 10:45 am
Woonplaats: Vlissingen

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Oom Paspasu » zo jul 26, 2015 4:40 pm

Heb je ook interesse?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Jordy » zo jul 26, 2015 8:31 pm

Ja, lijkt mij geen probleem!
Jordy
Verslaafd aan DD Pockets
Member
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: wo jul 10, 2013 10:45 am
Woonplaats: Vlissingen

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor jan Baksteen » zo sep 06, 2015 11:14 pm

Mensen, ik stel mij ook beschikbaar.
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Daniel73 » ma aug 17, 2020 11:59 pm

Antwoord van 'admin', onder eigen naam.

Om McDrake te laten voortbestaan, is hulp van technische mensen nodig.
Zelf heb ik zeer weinig verstand van server-software. (Anders dan een angstige "if it ain't broke, don't fix it".)

Jordy schreef:Toevallig heb ik een lange tijd met phpBB3 gewerkt. Ook kan ik omgaan met databases. Verder verstand van FTP en alle andere benodigdheden om een forum te onderhouden.
Het enige waar ik niet goed in ben is de vormgeving van een website, althans van begin tot het eind ::mrgreen:

Dit is hulp die ik bedoel!
Een kundig persoon die met de server aan de slag kan.
Helaas zie ik dit bericht 5 jaar te laat...


Citaten uit het topic 'Toename van meer inactiviteit':

15 sep 2018 01:50 pm, Dagopoetser schreef:Ik ga hier natuurlijk helemaal niet over, maar naar mijn mening heeft Mcdrake gewoon zijn einde bereikt. Er zijn veel interessante discussies geweest, etc., en die zouden we bijvoorbeeld kunnen archiveren voor degenen die het als naslagwerk willen gebruiken, wat bij het oude Nederlandse "McDuck forum" volgens mij ook is gebeurd.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=70632#p70632

De McDuck archivering, als download (geplaatst op MediaFire), is ooit gedaan door de beheerder van McDuck.
Dus het publiekelijk archiveren van ook McDrake is een technisch vraagstuk op zich.

Biedt phpBB een mogelijkheid om de database om te zetten in HTML-pagina's?
(McDuck draaide op PunBB.)

12 maart 2019 01:09 pm, Redmess schreef:Discord is een populaire chat client waar je effectief een forum kan bouwen, alleen gebaseerd rond instant messaging in plaats van geschreven berichten (hoewel dat ook zeker mogelijk is). Het is volledig modereerbaar, en groepen zijn niet zichtbaar voor niet-leden, wat spam haast onmogelijk maakt. Het is natuurlijk wel mogelijk om een publieke uitnodiging beschikbaar te maken op een website.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=70789#p70789

Nadeel van Discord is, dat men software moet installeren alvorens te kunnen deelnemen.
Anders dan slechts een browser nodig te hebben, omdat de software (phpBB) op de server draait.

01 apr 2020 09:21 pm, snowmansion schreef:Heeft McDrake nog hoop op leven?

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=71149#p71149

McDrake kan alleen blijven voortleven als er mensen zijn die de techniek kunnen verzorgen.
Zelfs al zou ik alles helemaal zelf leren, dan nog is slechts één beheerder een "single point failure"!
Eén beheerder is geen beheerder.

04 jul 2020 09:55 pm, Big Bad Wolf schreef:
RedArrow schreef:Mijn virusscanner (Norton) blokkeert deze website. Ik ken geen andere websites waarbij dat gebeurt. Ik denk niet dat er nog veel nieuw leden gaan bijkomen.

Dat komt omdat deze site geen ssl certificaat heeft. Sommige programma’s blokkeren tegenwoordig onveilige sites. Vermoed dat je wel kunt instellen dat een site te vertrouwen is.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=71185#p71185

De blokkades van add-on 'Norton Safe Web' ervaar ik als een doodsteek.

De bijbehorende rapportages melden 0 bedreigingen.
Wat dus vals alarm zou moeten betekenen!

Niet alleen McDrake heeft dit probleem.
Op de site van Norton heb ik onder meer deze klacht gevonden:
Safe Web blocks my website (04-Mar-2020 | 2:13PM)

Vooralsnog is mijn workaround, die add-on (in mijn browser) domweg uit te zetten als ik op McDrake ben.

'Norton Safe Web' biedt een optie om in een veilige omgeving te browsen, via het Norton-gebruikersprofiel. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Geen SSL-certificaat... Heeft dat te maken met beveiligde verbindingen?
Buiten McDrake bezoek ik een ander verouderd forum met een onbeveiligde verbinding, maar daar heeft 'Safe Web' geen moeite mee.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Redmess » di aug 18, 2020 1:50 pm

Het zijn niet alleen virusscanners meer, Firefox zelf geeft ook aan dat deze website onveilig is.

De website moet duidelijk worden vernieuwd om in de moderne tijd mee te komen.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Luuuuk » wo aug 19, 2020 1:48 pm

Ah, fijn! Ik heb zelf weinig technische achtergrond.

Ik krijg trouwens geen meldingen of problemen met het McDrake-forum. Bij mij werkt het eigenlijk nog erg goed.
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Redmess » wo aug 19, 2020 3:13 pm

Je krijgt geen melding op Firefox, maar het slotje naast de weblink geeft aan dat de website onveilig is. Dat is natuurlijk niet zo, maar het schrikt bezoekers wel af.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: DCF - The Disney Comics Forum

Berichtdoor Redmess » do aug 20, 2020 12:33 pm

Misschien moeten we eens aan een Patreon account voor McDrake gaan denken, zodat we een potje hebben om onderhoud en eventueel advertenties te bekostigen. Kunnen we misschien een keer advertentieruimte in het blad of elders kopen. Hoewel een advertentie voor een halve pagina nog altijd over de 8.000 euro is...

https://www.dpgmediamagazines.nl/produc ... -magazine/

Ik zie ook dat het blad zo'n 200.000 lezers heeft. Ik dacht dat dat vroeger veel hoger was?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Big Bad Wolf » vr aug 21, 2020 9:26 pm

SSL is inderdaad een veiligheidcertificaat. Het verzekerd de bezoeker ervan dat de site die hijbezoekt hoort bij het webadres wat hij bezoekt. Hoewel ik weet hoe het werkt kan ik helaas niet meer doen dan uitleggen waar het voor is.
Het slotje geeft aan in hoeverre je zeker bent van een bezoek aan de echte sitw.

Inderdaad heeft Donald Duck heel ruim boven de 350.000 gezeten (volgens mij zelfs nog wel boven de 400.000), maar zoals met alle tijdschriften is de jeugd minder geinteresseerd in papier. Dus 200.000 is nog niet eens zo slecht. Nadeel is wel dat het blad ieder jaar een beetje duurder wordt.
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Daniel73 » di jun 08, 2021 11:01 pm

Wilde gedachte.

Zou 'Discord' een optie kunnen zijn?
Deze software biedt mogelijkheden om tekst-kanalen en voice-channels in te delen.
Men kan dan met elkaar schrijven en met elkaar praten, zelfs cammen.

Zomaar een gedachte, om McDrake toekomst te geven.
Via schermdelen kunnen kenners bijdragen aan het updaten van de McDrake-software (forums/wiki), wat ik tot dusver (als "admin") zelf moet onderzoeken.

McDrake Discord...
De vraag voor mij is vooral, moet/kan ik daarvan admin zijn?
Zelf weet ik amper hoe beheer werkt op Discord. Al heb ik wel contact met enkelen die Discord-admin zijn.
Mij gaat het vooral om het dragen van verantwoordelijkheid, het duwen van de kar, dat ik (getuige verouderd McDrake.nl) best moeilijk vind!

McDrake Discord, als aanvulling op McDrake Forums...
Wat zijn de voors, wat zijn de tegens?
En hoe het "admin"-gebeuren bestendig te regelen?

Ik wil best admin van McDrake zijn/blijven, maar niet als ik onvervangbaar ben.
Nu hoef ik maar een vrachtwagen niet te zien en... het is einde McDrake.nl...

Vooralsnog moet ik (als leek) uitzoeken waarom Norton dit domein blokkeert.
Mogelijk komt dat vanwege qua software verouderde wiki-sectie ('MediaWiki').
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Big Bad Wolf » za jun 12, 2021 10:43 pm

Daniel73 schreef:Vooralsnog moet ik (als leek) uitzoeken waarom Norton dit domein blokkeert.
Mogelijk komt dat vanwege qua software verouderde wiki-sectie ('MediaWiki').


Meest waarschijnlijke is dat het komt omdat deze site geen SSL heeft en dus een “onveilige” site is. Tegenwoordig wordt door webbrowsers ook erg de nadruk gelegd op veiligheidscertificaten. Als een site dus geen certificaat heeft maakt de browser het moeilijken of onmogelijk de site te bezoeken en gezien de wijzen die oplichters gebruiken geen overbodige luxe.
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Redmess » za jun 12, 2021 11:23 pm

Dat zou zeker een optie zijn.

Bijkomende vraag is dan: houden we het Nederlands, of maken we het internationaler?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: Toekomst McDrake

Berichtdoor Govertgoudglans » vr maart 03, 2023 2:13 am

Daniel73 schreef:Wilde gedachte.

Zou 'Discord' een optie kunnen zijn?
Deze software biedt mogelijkheden om tekst-kanalen en voice-channels in te delen.
Men kan dan met elkaar schrijven en met elkaar praten, zelfs cammen.

Zomaar een gedachte, om McDrake toekomst te geven.
Via schermdelen kunnen kenners bijdragen aan het updaten van de McDrake-software (forums/wiki), wat ik tot dusver (als "admin") zelf moet onderzoeken.

McDrake Discord...
De vraag voor mij is vooral, moet/kan ik daarvan admin zijn?
Zelf weet ik amper hoe beheer werkt op Discord. Al heb ik wel contact met enkelen die Discord-admin zijn.
Mij gaat het vooral om het dragen van verantwoordelijkheid, het duwen van de kar, dat ik (getuige verouderd McDrake.nl) best moeilijk vind!

McDrake Discord, als aanvulling op McDrake Forums...
Wat zijn de voors, wat zijn de tegens?
En hoe het "admin"-gebeuren bestendig te regelen?

Ik wil best admin van McDrake zijn/blijven, maar niet als ik onvervangbaar ben.
Nu hoef ik maar een vrachtwagen niet te zien en... het is einde McDrake.nl...

Vooralsnog moet ik (als leek) uitzoeken waarom Norton dit domein blokkeert.
Mogelijk komt dat vanwege qua software verouderde wiki-sectie ('MediaWiki').


Aan alle leden van Mcdrake,

Al meer dan 10 jaar kom ik als groot liefhebber van de Donald Duck Strips met name de klassieke Duck verhalen van Carl Barks en Don Rosa en de pockets als oningelogde gast op de Mcdrake Forums om van jullie als andere Duck fanaten de discussies en verhalen te lezen want dit blijft de beste Nederlandstalige plek op het internet voor diepgaande achtergrondinformatie over de Nederlandstalige Donald Duck en Oom Dagobert strips met jullie vele kennis.
Weliswaar heb 9 jaren geleden ooit twee berichten hier gepost die ik onder personages en stambomen vond missen maar verder kwam ik hier vooral ieder jaar na het lezen van nieuwe strips als vaste lezer weer terug om jullie meningen hierover te lezen en tot op heden ben ik dit nooit dit diepgaande forum vergeten.
Helaas is het mijn in de laatste jaren opgevallen dat dit forum steeds inactiever is geworden met als dieptepunt maar enkele tientallen berichten die in het afgelopen jaar (2022) hier zijn geplaatst waardoor het hier langzaamaan vrijwel stil is gevallen want onder ander te weten valt aan de harde conclusie dat forums tegenwoordig steeds meer verdwijnen doordat ze als uit de tijd worden beschouwd en in combinatie met een verouderde website infrastructuur en er maar één admin is waar het hele forum van afhangt is de toekomst van Mcdrake in mijn ogen zeer onzeker.
Ik betreur deze bovenstaande ontwikkelingen ten zeerste omdat ik in de afgelopen drie jaren ben gaan vrezen bent geworden dat de McDrake Forums in de toekomst gaan verdwijnen wat erg zonde zijn niet alleen door de schat aan kennis die dan verdwijnt maar ook dat een eigen plek voor Nederlandstalige Duck fans om over strips te kletsen in dit doemscenario dan niet meer zou bestaan dus daarom ben ik vandaag overgegaan tot het schrijven van dit eerste bericht van 2023(!).
Er zijn twee dingen die ik voor de toekomst van Mcdrake zou willen aandragen:
1. Het archiveren van de gehele website inclusief alle forums in een database zodat de schat aan informatie over de Duck strips voor de toekomst bewaard blijft (in een forumpakhuis). Dit zou bijvoorbeeld kunnen door het op te nemen in het Internet Archive door met de Wayback Machine de websitepagina's te laten indexeren of hierin de database van de website te uploaden. Hiermee kunnen toekomstige Duck Fans de informatie uit het verleden van Mcdrake voor het geval het verloren zou gegaan nog raadplegen.
2. Tegenwoordig worden forums voornamelijk vervangen door de applicatie Discord dus de suggestie van de admin om een Mcdrake Discord te creëren zou naar mening ook een goede optie zijn om toch een plek te behouden waar McDrake leden met elkaar zouden kunnen blijven kletsen en discussies kunnen voeren. Het handige is dat recent in Discord de forum functionaliteit is toegevoegd waarmee men gebruikers topics kan laten maken die het makkelijk maken om bijvoorbeeld oude topics te doorzoeken om daar verder over te communiceren en het overzichtelijk te houden per onderwerp.
Naar eigen zeggen heb ik met zowel met het archiveren als met discord veel ervaring dus op technisch gebied zou ik jullie hiermee als jullie zouden willen kunnen helpen voor de mogelijke toekomst van McDrake.
Ik weet niet of jullie mijn bericht überhaupt nog zouden lezen maar bij deze wil ik toch even kwijt wat mij al jaren heeft beziggehouden en wat mijn gedachten en ideeën zijn over Mcdrake en de toekomst van dit forum.
Indien jullie nog meer willen weten over mij en/of mijn ideeën mag je mij gerust contacteren.

Govertgoudglans.
Ik zal en moet de rijkste eend ter wereld worden.
Avatar gebruiker
Govertgoudglans
New member
 
Berichten: 4
Geregistreerd: za maart 22, 2014 1:08 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron