McDrake Wiki

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Daniel73 » za nov 19, 2011 6:33 pm

Paniek!

Vraag: Is het mogelijk om de Wiki te bevriezen?

De McWiki is helaas een flop. Er wordt wat betreft bijdragen, vooral gebruik van gemaakt door spambots. Dagelijks stroomt de spam binnen.

Op welke manier moet de software zijn ingesteld, dat men eerst moet inloggen om bij te dragen? Ik kan ook die optie niet vinden.
Is er geen optie, om iedereen (behalve admins) te verbieden om bij te dragen? In dat geval zou Appie een admin kunnen worden, zodat hij wel kan blijven bijdragen.

Over MediaWiki. Zelden heb ik zulke gebruikersonvriendelijke, eigenwijze, gebruikersonvriendelijke software gezien. Het basisconcept ("iedereen kan bijdragen") is interessant, maar in de praktijk hebben vooral spambots hier de meeste baat bij. Alles en iedereen kan lid worden en de pagina's besmetten. En als de admin er wat tegen wil doen, zit de software te preken dat alles bewaard en omkeerbaar moet blijven. Ik wil geen spam bewaren! Ik vind dat een admin zélf moet kunnen bepalen wat hij/zij aan rotzooi bewaard. Wat denken ze wel.

Inmiddels zit ik dagelijks te blokkeren en (schijnbaar) te deleten. En nergens zie ik een knop om de boel stil te zetten. Zeer frustrerend.
En als hier geen verbetering in komt, als er geen gewenste update of plug-in is, moet er straks wéér een migratie van de informatie gedaan worden. :(

Misschien is Wordpress geschikt? Zoals Caspar heeft voorgesteld?
Een Wordpress, met Appie als een van de admins?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor kwuk duck » zo nov 20, 2011 4:44 pm

ik zie het, hoeveel je r weg moet gooien door: "vandalism" ik weet hier helaas geen oplossing voor.
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Daniel73 » za nov 26, 2011 4:09 pm

Appie Aap, weet je nog hoe gastbijdragen op de McWiki zijn geblokkeerd? Ik kan niets, maar dan ook niets vinden om te regelen dat niemand anders dan een administrator (jij, Caspar, ik) kan bijdragen.
Als je geen administrator bent, dan kun je dat alsnog worden.

Wat een gigantische flop, deze software. Hooguit geschikt voor mensen die in een computer willen wonen. Het grootste deel van de database en het ledenbestand bestaat inmiddels uit spammers, en nergens is een stopknop! Wie MediaWiki installeert, kan amper op vakantie. Je moet in een internetcafé maar kunnen inloggen in de diepste laag van een server, om daar programma-bestanden aan te passen.

Kortom: Help! Hoe kan kan de Wiki bevroren worden voor iedereen behalve de admins?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » za nov 26, 2011 5:23 pm

Daniel73 schreef:Kortom: Help! Hoe kan kan de Wiki bevroren worden voor iedereen behalve de admins?

Vanaf vanmiddag moeten nieuwe Wiki-accounts worden aangevraagd. Dit kan via dit McWiki topic, of via e-mailen naar het registreer-adres dat heden bovenaan elke forumpagina staat.

Ook het anonieme bewerken (en creëeren) is uitgezet. Blijkbaar stond dit toch nog open, op de één of andere manier.

Wijzigingen in "LocalSettings.php":

# Prevent new user registrations except by sysops
$wgGroupPermissions['*']['createaccount'] = false;

# Restrict anonymous editing
$wgGroupPermissions['*']['edit'] = false;

Documentatie: http://www.mediawiki.org/wiki/Manual:Preventing_access#Restrict_anonymous_editing

Afhankelijk van hoe de MediaWiki-updates zich gedragen*, is er misschien toch toekomst voor de McWiki.
* Als bij elke update de bronbestanden opnieuw moeten worden aangepast, wordt de toekomst alsnog onzeker.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor kwuk duck » za nov 26, 2011 6:41 pm

Dus, er is nu nog een kans?
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Daniel73 » za nov 26, 2011 6:51 pm

kwuk duck schreef:Dus, er is nu nog een kans?

Ja.
En de data (de inhoud) blijft sowieso bewaard. Is het niet als Wiki, dan wel als Wordpress of iets anders. Dus men kan sowieso bijdragen aan de McWiki, als men dat wil. En hoe meer men bijdraagt, hoe lonender het bestaan van de McWiki is.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Appie Aap » za nov 26, 2011 6:55 pm

Daniel73 schreef:Vanaf vanmiddag moeten nieuwe Wiki-accounts worden aangevraagd. Dit kan via dit McWiki topic, of via e-mailen naar het registreer-adres dat heden bovenaan elke forumpagina staat.

Goed dat je een oplossing hebt gevonden, maar betekent dit nu dat jij als sysop alle accounts moet gaan aanmaken? Ik ben wel admin bij de wiki, maar ik heb deze functie volgens mij niet.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Daniel73 » za nov 26, 2011 8:45 pm

Appie Aap schreef:Goed dat je een oplossing hebt gevonden, maar betekent dit nu dat jij als sysop alle accounts moet gaan aanmaken? Ik ben wel admin bij de wiki, maar ik heb deze functie volgens mij niet.

Volgens de 'User list' ben je "bureaucrat" en "administrator". Dezelfde functies als die bij "Adniel" en "Caspar" staan. Of zijn er toch verschillen?
Heb jij onder 'Special pages' de optie 'Log in / create account' staan? Daarmee zou het account aanmaken moeten gebeuren.

Zie voor meer informatie: http://www.mediawiki.org/wiki/Manual:Preventing_access
Daar haal ik de mijne vandaan. :)

Een verschil met "Adniel" en misschien ook "Caspar", is dat deze diep kunnen inloggen op de server. Wat nodig is voor aanpassingen zoals het beperken van spam. Dat er zo diep voor gegraven moet worden, vind ik een groot nadeel van MediaWiki.
Mocht je interesse hebben om ook diep in te loggen, laat het weten. Wat mij betreft word jij de admin van de McWiki, als je weet hoe je die serverbestanden kunt aanpassen.

Wat betreft het deleten van geschiedenis, is deze extensie misschien een oplossing:
http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:SpecialDeleteOldRevisions2

En, wat betreft het deleten van ongewenste user accounts:
http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:User_Merge_and_Delete

Hieronder enkel wat geraas mijnerzijds, over de software:

"Anyone can edit", ja ja. Vooral de spammers. En moet er iets tegen gebeuren, het minste geringste, dan moet er toch een grote baas gaan graven op de server. Die mag dus nooit op vakantie. (grom)

Dat MediaWiki een admin een basisrecht zoals het deleten van ongewenste data, standaard weigert, is bizar. Wat nu, als iemand toch auteursrechtelijk beschermd materiaal in de Wiki zet? Dan blijft deze altijd op te roepen, als het MediaWiki ligt. Of men moet gaan tobben met het (voor het publiek) geheel deleten van pagina's, wat dan toch ook de geschiedenis (voor het publiek) onbereikbaar maakt. Mijn indruk is dat hier sprake is van idealistische programmeurs die zich niet laten hinderen door de harde werkelijkheid. Op internet zag ik eens een klacht van iemand die zijn wiki zag belanden op een zwarte lijst, omdat de spam gewoon zichtbaar bleef via de pagina "Recent changes".
Maar ja, hopelijk is die extensie "SpecialDeleteOldRevisions2" een oplossing. Al weet ik niet of zulke aanpassingen behouden blijven bij een software-update.

Ik maak me druk over de MediaWiki software, omdat deze van een afstandje ideaal lijkt en pas na installatie zijn eigenwijze, wereldvreemde aard laat zien. Het is geen software die "anyone" kan gebruiken. Dus in praktijk zitten, als vanouds, enkele techneuten opgescheept met het onderhoud en het beheer - tot in details. Dit is een groot verschil met forumsoftware zoals PunBB, wat je voor iemand kunt installeren en vervolgens (inmiddels) een kleine 5 jaar, redelijk zelfstandig kunt laten lopen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Vorige

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten