McDrake Wiki

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jul 18, 2010 2:01 pm

Caspar schreef:Bovendien ben ik niet echt meer een begaan lid; ik heb nog wel een abonnement op het weekblad, maar als traditie dan omdat ik de verhalen nog echt leuk vind, maar zoals Redmess doet uitgebreide beschouwingen plaatsen of zoals jij in de pen klimmen en Thom Roep mailen of zoals Appie Aap en Michiel P op Italiaanse fora Rosa-citaten opzoeken, zo'n groot fan ben ik nu eenmaal niet.

Ik ben er ook nog, Duckfan van Down Under. Hallo. Ja, hoi en zo. :P Ik verdiep me in oude zaken. Maar ja, als we alles moesten opschrijven wat iedereen ooit voor McDrake heeft gedaan, zijn we nog wel even bezig. :) Dubbelduck moeten we niet vergeten, voor alle pocketinfo. We nog meer? Kom maar, hoor. We zetten je hier wel neer. :)



Caspar schreef:Wat me wél oprecht leuk lijkt is om een soort McDrake-fanzine op te zetten, aangezien de huidige uitgaven in de stripwinkel niet echt meer de interesse kunnen wekken van McDrakers. Volgens mij was daar op McDrake ook wel animo voor dus als de wiki en het nieuwe forum dan toch afgerond zijn ga ik me daar op storten.

Dat is leuk, dat bestaat in Nederland nog niet. Wel van strips in het algemeen, maar daar wordt (bijna) geen aandacht aan Donald Duck gegeven. Maar helaas, ik denk dat McDrake een te klein groepje mensen is. Of je moet het digitaal willen doen, dat gaat wel. Dan moet je ook nog iets met Disney zien te regelen. Wel leuk om te weten: ik heb lang geleden een tekening gemaakt, als cover voor het "McDrake Magazine". Maar als ik nu terug kijk, is mijn tekenstijl van een jaar geleden niks vergeleken met nu. Iemand anders ideeen?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Daniel73 » zo jul 18, 2010 4:25 pm

Ik heb inmiddels tot mijn schrik begrepen dat Inducks maar enkele programmeurs heeft. Roddelflop.nl is spoorloos verdwenen. De eens zo grote Duckhunt.de (over Rosa) staat al jaren stil.
Vroeger had ik grootse ideeën over een digitaal Duckstad, maar kon ik niet beter het witte busje bellen? Er zijn weinig mensen die hun leven willen leiden als een monnik, met een internetsite als klooster. Ik heb me daar vreselijk in vergist. Ook in mezelf, want ik ben minder monnik dan ik dacht.

Caspar schreef:'Vaste, leidinggevende medewerker'... Dat klinkt wel erg verantwoordelijk. Maar daar is voor mij eigenlijk weinig keuze in, want zolang ik de enige technische 'medewerker' (vrijwilliger) van McDrake ben zal ik ook altijd de eindverantwoordelijke zijn. Wie anders is er aan te spreken?

Voordeel van Mediawiki is dat het een bekend programma is. Als je mij ook instelt als beheerder van de wiki, kan ik mezelf het een en ander aanleren. En misschien is er ergens een forum over Mediawiki?

Maar ik wil je op jonge leeftijd niet vastzetten aan een lange-termijnproject. Mocht jij de enige blijven die zich technisch kan en wil inzetten, dan zijn de mogelijkheden uiterst beperkt voor McDrake.

Caspar schreef:Ik wil McDrake best technisch draaiende houden, maar dan wel op een laag pitje. Bovendien ben ik niet echt meer een begaan lid; ik heb nog wel een abonnement op het weekblad, maar als traditie dan omdat ik de verhalen nog echt leuk vind, maar zoals Redmess doet uitgebreide beschouwingen plaatsen of zoals jij in de pen klimmen en Thom Roep mailen of zoals Appie Aap en Michiel P op Italiaanse fora Rosa-citaten opzoeken, zo'n groot fan ben ik nu eenmaal niet. Ik volg wel alles hier, met interesse, maar ben het type lid dat veel leest maar bijna nooit post. En ik denk dat het ook als 'leidinggevende medewerker' van een wiki belangrijk is om je écht voor het onderwerp te interesseren.

Mee eens. Ik had je in gedachte als mede-eigenaar. Ook omdat je eind vorig jaar een eigen forum wilde opzetten, als tegenhanger van McDrake.
Het kan niet zo zijn dat je de hoeder bent van andermans hobby. Dat gaat vroeg of laat wringen.

Caspar schreef:[McDrake Wiki] De technische kant kan ik best aanpassen, maar ik denk dat een projectleider ook moet nadenken over bijvoorbeeld welke categorieën er moeten komen of, zoals het vraagstuk hierboven, hoe de scheiding tussen fanfictie en 'feiten' moet plaatsvinden. Als je niet begaan bent met je onderwerp kan je je ook niet echt inzetten en bij een betaalde klus heb ik dan nog een goede reden om toch iets te doen, maar hier mis ik motivatie. Ik hoop dat je dat begrijpt.

Jazeker begrijp ik dat.
Zelf heb ik weinig met software installeren en bijhouden. Ik wil me dolgraag concentreren op mijn hobby, in dit geval strips. In plaats daarvan zit ik al jaren met software-zorgen en komt er van de hobby weinig tot niks terecht. Ik had moeten uitkijken met computers.

Caspar schreef:De wiki maak ik wel graag zover mogelijk af, over het nieuwe forum heb ik mijn bedenkingen geplaatst, maar echt actief meewerken en beide projecten groots uitbreiden, daar, tja, heb ik gewoon geen zin in.

Als jij geen zin hebt, dan is bij mij de zin ook grotendeels weg. Dat lage pitje klinkt dan bijzonder aantrekkelijk. Ik voel me steeds meer een veerman die vastzit op zijn boot, smachtend naar iemand die de taak overneemt.

Caspar schreef:Wat me wél oprecht leuk lijkt is om een soort McDrake-fanzine op te zetten, aangezien de huidige uitgaven in de stripwinkel niet echt meer de interesse kunnen wekken van McDrakers. Volgens mij was daar op McDrake ook wel animo voor dus als de wiki en het nieuwe forum dan toch afgerond zijn ga ik me daar op storten.

Dit is een ander onderwerp. :) Wat ik zou willen is het scannen van materiaal dat anders verloren zou gaan. Bijvoorbeeld Piet Wijn's 'Keep Your Eye On the Clock'. Als jij die scans verder verzorgt en er bijvoorbeeld een CD-rom van maakt, wil ik veel van mijn verzameling scannen voor je. Nu stel ik dat scannen uit omdat ik dan met wéér een technische klus zit, namelijk het archiveren ervan.

Caspar schreef:En wat ik me verder nog afvroeg: zijn er geen andere leden van McDrake die ook wat technische kennis hebben en mij een handje willen helpen?

Dat vraag ik mij ook af.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Appie Aap » zo jul 18, 2010 5:03 pm

Daniel73 schreef:
Appie Aap schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Appie Aap? Wat vind jij?

Tja, in vind het in principe wel kunnen zolang je maar duidelijk aangeeft dat het (door jou gemaakte) fanfictie is en het niet overheersend wordt.

Probleem is dat werkelijkheid en fictie door elkaar gaan lopen. Als je met een zoekterm zoekt naar feiten, kun je in de war gebracht worden met fanfictie. Stel dat iemand bedenkt dat Dagobert en Brigitta getrouwd zijn, dan komt dat bij zoekopdrachten tussen de werkelijke situatie te staan.
Zo'n wiki is volgens mij alleen mogelijk als het gaat om een aparte, losstaande wiki.

Daar heb je helemaal gelijk in (treffend voorbeeld trouwens :P). Maar hoe kunnen we dat anders oplossen? Is het niet een beetje omslachtig om een Wiki enkel voor fanfictie te maken?

Caspar schreef:Wat me wél oprecht leuk lijkt is om een soort McDrake-fanzine op te zetten, aangezien de huidige uitgaven in de stripwinkel niet echt meer de interesse kunnen wekken van McDrakers. Volgens mij was daar op McDrake ook wel animo voor dus als de wiki en het nieuwe forum dan toch afgerond zijn ga ik me daar op storten.

Dit lijkt mij ook heel erg leuk. Wat houdt het precies in en wat zijn de mogelijkheden? Kan je daarin ook bijvoorbeeld volledige Disney verhalen in opnemen?
(Moeten we voor dit onderwerp een nieuw topic maken of bestaat dat al?)
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Caspar » zo jul 18, 2010 5:30 pm

Daniel73 schreef:Ik heb inmiddels tot mijn schrik begrepen dat Inducks maar enkele programmeurs heeft. Roddelflop.nl is spoorloos verdwenen. De eens zo grote Duckhunt.de (over Rosa) staat al jaren stil.
Vroeger had ik grootse ideeën over een digitaal Duckstad, maar kon ik niet beter het witte busje bellen? Er zijn weinig mensen die hun leven willen leiden als een monnik, met een internetsite als klooster. Ik heb me daar vreselijk in vergist. Ook in mezelf, want ik ben minder monnik dan ik dacht.

Tja, ik denk dat er wel meer mensen zijn ingetrapt. 'Het internet' klinkt, ook nu nog, als een plek van onbegrensde mogelijkheden, waarin de mooiste websites gebouwd kunnen worden, waar iedereen vrijwillig elkaar helpt en samen grootste projecten tot stand komen. Ook ik ben vaker in mijn eentje aan een groot project begonnen en nooit is dat afgekomen. Voor Beautiful Freaks heb ik gebruikgemaakt van het CMS Wordpress en dat scheelt zoveel werk dat ik me in plaats van het programmeren bezig kon houden met het uiteindelijke doel: over muziekwebsite schrijven. Want dat is denk ik vaak een misvatting over programmeurs: niet het programmeren zelf is hun doel, maar het resultaat. Of tenminste, dat geldt voor mij. En dat is ook de reden waarom een eigen project programmeren veel makkelijker gaat dan in opdracht voor iemand anders iets doen, al is het maar een klein klusje.

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:'Vaste, leidinggevende medewerker'... Dat klinkt wel erg verantwoordelijk. Maar daar is voor mij eigenlijk weinig keuze in, want zolang ik de enige technische 'medewerker' (vrijwilliger) van McDrake ben zal ik ook altijd de eindverantwoordelijke zijn. Wie anders is er aan te spreken?

Voordeel van Mediawiki is dat het een bekend programma is. Als je mij ook instelt als beheerder van de wiki, kan ik mezelf het een en ander aanleren. En misschien is er ergens een forum over Mediawiki?

Had ik je nog geen beheerder van de McDrake-wiki gemaakt? Wat is je accountnaam?

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Wat me wél oprecht leuk lijkt is om een soort McDrake-fanzine op te zetten, aangezien de huidige uitgaven in de stripwinkel niet echt meer de interesse kunnen wekken van McDrakers. Volgens mij was daar op McDrake ook wel animo voor dus als de wiki en het nieuwe forum dan toch afgerond zijn ga ik me daar op storten.

Dit is een ander onderwerp. :) Wat ik zou willen is het scannen van materiaal dat anders verloren zou gaan. Bijvoorbeeld Piet Wijn's 'Keep Your Eye On the Clock'. Als jij die scans verder verzorgt en er bijvoorbeeld een CD-rom van maakt, wil ik veel van mijn verzameling scannen voor je. Nu stel ik dat scannen uit omdat ik dan met wéér een technische klus zit, namelijk het archiveren ervan.

Wil je de scans op een CD'tje? En dan? Opsturen naar andere McDrake-leden? Ik denk dat het veel beter is om die scans ook ergens online onder te brengen, bijvoorbeeld op de wiki. Zo zijn ze voor iedereen toegankelijk. En dan kan je als back-up nog een CD'tje hebben, want je kent het internet, sommige dingen kunnen zomaar verdwijnen! :o

@Appie Aap e.a. over het McDrake-fanzine: ik zag zelf een soort wekelijkse of maandelijkse e-zine, verspreid via mail of online voor me, waarin fanfictie staat, scans van uitgebracht en onuitgebracht werk, stukken uit het forum, informatie, etc. Maar ik wil liever éérst de wiki en het nieuwe forum afgerond hebben voordat ik weer aan iets nieuws begin. Ik kan me nu ook niet gaan terugtrekken uit beide projecten, maar op lange termijn beheren ben ik dus ook niet van plan. Tegelijkertijd lijkt het me voor Daniel vervelend om de hele voortgang van McDrake te laten afhangen van hoeveel tijd ik heb, maar ik wil mezelf niet ergens aan vastpinnen met allerlei beloftes. Ik heb gezegd dat ik deze vakantie aan de wiki ga werken en dat ga ik doen, daarom vraag ik nogmaals: zou iemand een lijst kunnen maken met welke taken door mij uitgevoerd moeten worden, dan ga ik kijken hoeveel ik kan doen.

EDIT: quote-fout verwijderd
Laatst bijgewerkt door Caspar op zo jul 18, 2010 6:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Appie Aap » zo jul 18, 2010 6:03 pm

Caspar schreef:Ik heb gezegd dat ik deze vakantie aan de wiki ga werken en dat ga ik doen, daarom vraag ik nogmaals: zou iemand een lijst kunnen maken met welke taken door mij uitgevoerd moeten worden, dan ga ik kijken hoeveel ik kan doen.

1) Spam blokkeren. Ik heb ergens in dit topic dit bericht geplaatst:

Appie Aap schreef:[...] Ik heb even rondgekeken op het internet hoe spam kan worden geblokkeerd. Misschien willen Daniël73 en Caspar even doorlezen wat ik gevonden heb:
http://www.umasswiki.com/wiki/UMassWiki:Blocking_Spam_In_Mediawiki [...]

Gelukkig hebben we de laatste tijd minder last van spam, maar het is niet fijn als alle pagina's zijn verandert met spam-teksten (als voorlopige oplossing heb ik op sommige artikelen een slot voor niet- en net-nieuw-geregistreerde gebruikers gezet).

2) Templates/sjablonen maken voor:

a) Infoboxen (algemene informatie over personages en Disney-medewerkers)
b) Citaten (uitspraken van personages of Disney-medewerkers)

(Dit is alles wat ik nu terug kan vinden. Als iemand anders nog problemen is tegengekomen: vul maar aan)
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Badeend » ma jul 19, 2010 3:02 pm

Waarom zo moeilijk doen met zelfbeheerde software? Er zijn platforms zoals Wikia die de techniek volledig op zich nemen. Wikia is opgericht door o.a. een oprichter van Wikipedia, dus ze zullen het wel goed kunnen. Een nadeel is dat er advertenties komen te staan, maar die schijnen te verdwijnen zodra je inlogt. Voorbeeld: Carl Barks, The Disney Wiki.

Op dezelfde manier kun je een blog opzetten op bijvoorbeeld Wordpress.com. Onderhouden door de makers van Wordpress zelf. Voorbeeld: Uncle Scrooge in Ducktales Again, Here in Duckburg.

Als er zo weinig vrijwilligers zijn om technisch onderhoud te doen, waarom laat je het dan niet over aan een bedrijf dat het professioneel doet? Gratis?

(Badeend heeft trouwens zelf geen ervaring met beide diensten.)
Badeend
Member
 
Berichten: 26
Geregistreerd: di maart 16, 2010 4:46 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma jul 19, 2010 6:36 pm

Appie Aap schreef:Is het niet een beetje omslachtig om een Wiki enkel voor fanfictie te maken?

Ja. Bovendien is de een zijn fanfictie, niet die van de ander. Misschien is dit wat voor Wikia, waar iedereen zijn persoonlijke wiki kan maken?

Appie Aap schreef:[McDrake-fanzine] (Moeten we voor dit onderwerp een nieuw topic maken of bestaat dat al?)

Ik zie zo gauw geen bestaand topic. Een ander topic lijkt me beter. Ook omdat we nu een schimmig gebied ingaan, met betrekking tot copyrights.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Ik heb inmiddels tot mijn schrik begrepen dat Inducks maar enkele programmeurs heeft. Roddelflop.nl is spoorloos verdwenen. De eens zo grote Duckhunt.de (over Rosa) staat al jaren stil.
Vroeger had ik grootse ideeën over een digitaal Duckstad, maar kon ik niet beter het witte busje bellen? Er zijn weinig mensen die hun leven willen leiden als een monnik, met een internetsite als klooster. Ik heb me daar vreselijk in vergist. Ook in mezelf, want ik ben minder monnik dan ik dacht.

Tja, ik denk dat er wel meer mensen zijn ingetrapt. 'Het internet' klinkt, ook nu nog, als een plek van onbegrensde mogelijkheden, waarin de mooiste websites gebouwd kunnen worden, waar iedereen vrijwillig elkaar helpt en samen grootste projecten tot stand komen. Ook ik ben vaker in mijn eentje aan een groot project begonnen en nooit is dat afgekomen.

In voorjaar 1990 was ik 16 en zat ik nog achter een typemachine. Daar had men mij beter kunnen laten. :P Vanaf 1992 maakte ik via een vriend kennis met internet. (De vriend die me later zou helpen met DveGen.) Vanaf mei 1995 had ik op een 286-computer mailboxprogramma, om lid te worden van DCML. (Ik ging dus puur het internet op voor DCML.) Internet (toen met een hoofdletter) was toen nog grotendeels het domein van bedrijven en overheden. DCML draaide vanaf een universiteit. Toen Windows95 kwam kon "iedereen" lid worden en daar werd weleens over geklaagd, namelijk dat het niveau omlaag ging.
De vriend stampte vanaf pakweg 1993 al gauw met een aantal anderen, een wereldwijde index uit de grond. (Inducks.) Alsof het niets is. Dat heeft mijn beeld van het internet enorm vertekend en mijn verwachtingen ontzettend opgeblazen. Ik ben ontzettend verwend.

Caspar schreef:Voor Beautiful Freaks heb ik gebruikgemaakt van het CMS Wordpress en dat scheelt zoveel werk dat ik me in plaats van het programmeren bezig kon houden met het uiteindelijke doel: over muziekwebsite schrijven. Want dat is denk ik vaak een misvatting over programmeurs: niet het programmeren zelf is hun doel, maar het resultaat. Of tenminste, dat geldt voor mij. En dat is ook de reden waarom een eigen project programmeren veel makkelijker gaat dan in opdracht voor iemand anders iets doen, al is het maar een klein klusje.

Volgens mij programmeert die vriend echt voor zijn lol. Hij kan in geuren en kleuren vertellen over data-structuren, met behulp van apen en noten. Ik vind dat machtig interessant en kan er veel van begrijpen. Maar langzaam begint tot mij door te dringen hoe bijzonder hij is - en hoe groot de eenzaamheid dus zonder hem zal zijn.
Op McDuck dacht ik dat elke programmeur zoals hij was. 's Middags een bug melden, 's avonds gefixte software. Dat leert een mens veeleisend en ongeduldig te worden. :)

Zelf vind ik indexen leuk. Informatie gestructureerd verzamelen. Maar ik gruw van zorgen over software, compatibiliteit, etc. Dat zijn juist redenen om van het indexen weg te vluchten.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Voordeel van Mediawiki is dat het een bekend programma is. Als je mij ook instelt als beheerder van de wiki, kan ik mezelf het een en ander aanleren. En misschien is er ergens een forum over Mediawiki?

Had ik je nog geen beheerder van de McDrake-wiki gemaakt? Wat is je accountnaam?

Ik heb voor mezelf liever een apart account voor admin-functies. ("Adniel"?) Zoals op McDrake. Anders weet ik niet wat "gewone" gebruikers ervaren.

Caspar schreef:[McDrake-fanzine] Wil je de scans op een CD'tje? En dan? Opsturen naar andere McDrake-leden? Ik denk dat het veel beter is om die scans ook ergens online onder te brengen, bijvoorbeeld op de wiki. Zo zijn ze voor iedereen toegankelijk. En dan kan je als back-up nog een CD'tje hebben, want je kent het internet, sommige dingen kunnen zomaar verdwijnen! :o

Met copyright-gevoelig materiaal in de McDrake Wiki wil ik spaarzaam zijn. Hooguit bijzonder materiaal dat anders verloren zou gaan. Materiaal dat uitgevers weigeren te gebruiken, zoals dat Piet Wijn-verhaal. Dat kan ik moreel verdedigen. (Niet juridisch!) Van ongepubliceerd Barks-materiaal hebben ook kopieën gecirculeerd.
Ik ga in eerste instantie voor een CD. Wat je er buiten McDrake mee doet moet je zelf weten. McDrake mag geen piratenbaai worden, want dat brengt alle McDrake-data in gevaar. Stel dat de provider de site op zwart zet.

Caspar schreef:Maar ik wil liever éérst de wiki en het nieuwe forum afgerond hebben voordat ik weer aan iets nieuws begin. Ik kan me nu ook niet gaan terugtrekken uit beide projecten, maar op lange termijn beheren ben ik dus ook niet van plan. Tegelijkertijd lijkt het me voor Daniel vervelend om de hele voortgang van McDrake te laten afhangen van hoeveel tijd ik heb, maar ik wil mezelf niet ergens aan vastpinnen met allerlei beloftes.

Dat wil ik zelf ook niet meer. Ik zie websites maken/bijhouden als werk. Ik heb mijn hobby vaak opzij gezet om me uit noodzaak te verdiepen in computers en software. Ik heb mezelf basis-HTML aangeleerd om websites te kunnen maken. Daarom heb ik weinig geduld met mensen die makkelijk zeggen: "Dat snap ik niet, hoor!" Want waarom moet ik werken terwijl een ander wel mag hobbyen? Waarom moet ik mij in mijn vrije tijd zorgen maken over bitjes en bijtjes, terwijl een ander de Duck zit te lezen? Ik doe het ook niet voor mijn lol. 't Is een plichtsbesef, dat ik per vergissing ook van van anderen heb verwacht: wat nou, mooi weer buiten?

Mensen die met BBcodes kunnen omgaan, kunnen ook HTML schrijven. Met een handvol HTML-codes kun je al een eenvoudige website maken. Daar ben ik zeker niet onmisbaar in.

Caspar schreef:Ik heb gezegd dat ik deze vakantie aan de wiki ga werken en dat ga ik doen, daarom vraag ik nogmaals: zou iemand een lijst kunnen maken met welke taken door mij uitgevoerd moeten worden, dan ga ik kijken hoeveel ik kan doen.

Mijn hoofdwensen:
- voortbestaan McDrake forumboards en wiki veiligstellen (o.m. spam)
- een "paniekknop" om McDrake te bevriezen
- mij helpen het een en ander van de software te begrijpen, zodat je zelf minder omkijken hebt
- alternatief voor McBieb (m.b.t. vaste artikels, plaatjesgalerij)

Mijn wens is dat McDrake zo geconfigureerd is, dat het elk moment bevroren kan worden. Is dat misschien eenvoudig mogelijk door databases op de server, op "read-only" te zetten? Wat zou bijvoorbeeld gebeuren als de database van McDrake Wiki op "read-only" wordt gezet? Is de Wiki dan nog te bezoeken en te lezen?

Appie Aap schreef:2) Templates/sjablonen maken voor: [...]

Daar zou ik van maken:
- voordoen hoe templates/sjablonen werken, zodat gebruikers dit zelf kunnen

Badeend schreef:Waarom zo moeilijk doen met zelfbeheerde software? Er zijn platforms zoals Wikia die de techniek volledig op zich nemen. Wikia is opgericht door o.a. een oprichter van Wikipedia, dus ze zullen het wel goed kunnen. Een nadeel is dat er advertenties komen te staan, maar die schijnen te verdwijnen zodra je inlogt. Voorbeeld: Carl Barks, The Disney Wiki.

De software van de provider (Installatron) neemt veel werk uit handen. Eventueel met advies van de helpdesk. De McDrake Wiki is zodoende door mijzelf geïnstalleerd. (Jawel!) Met een paar drukken op de knop. Dat is dus eigenlijk al uitbesteed werk.

Nadeel van platforms die de techniek volledig op zich nemen is dat ze weleens teveel op zich nemen, waar je als gebruiker niet bij kan. Bijvoorbeeld Mypunbb.com en Nabble.
Advertenties kunnen een probleem zijn als het gaat om zogenaamd volwassen materiaal.

Ik wil me wel verdiepen in algemene software, zoals Mediawiki. Zolang ik én anderen er maar mee verder kunnen. Omdat wiki een populair formaat is, kan die kennis altijd van pas komen.

Badeend schreef:Als er zo weinig vrijwilligers zijn om technisch onderhoud te doen, waarom laat je het dan niet over aan een bedrijf dat het professioneel doet? Gratis?

Gratis bestaat niet. :) Ik meen juist van McDuck geleerd te hebben, hoe fijn het is om te betalen voor goede webdiensten. Neem bijvoorbeeld Installatron en de tot dusver uitmuntende helpdesk.

Hier een lijst van Content Management Systems die met Installatron geïnstalleerd kunnen worden:
b2evolution (blog), Pivot (blog), WordPress (blog), Drupal (cms), Soholaunch (cms), Moodle (education), Code Igniter (framework), Coranto (framework), Joomla (portal), Mambo (portal) ocPortal (portal), PHP-Nuke (portal), Xoops (portal) en Zikula (portal).

Andere categorieën zijn: Community Software, e-Commerce and Business, Images and Files, Miscellaneous, Surveys and Statistics.

Bedankt dat jullie meedenken!
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jul 19, 2010 6:48 pm

Vergeet je de anti-vries niet? :P We willen niet dat het zoals McDuck eindigt.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma jul 19, 2010 6:54 pm

Duckfan van Down Under schreef:Vergeet je de anti-vries niet? :P We willen niet dat het zoals McDuck eindigt.

Ga dan alvast maar leren hoe je een website beheert. Jij bent de jeugd, jij bent de toekomst. Als McDrake alleen om mij draait, is het een doodlopende straat.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » ma jul 19, 2010 11:31 pm

Badeend schreef:Waarom zo moeilijk doen met zelfbeheerde software? Er zijn platforms zoals Wikia die de techniek volledig op zich nemen. Wikia is opgericht door o.a. een oprichter van Wikipedia, dus ze zullen het wel goed kunnen. Een nadeel is dat er advertenties komen te staan, maar die schijnen te verdwijnen zodra je inlogt. Voorbeeld: Carl Barks, The Disney Wiki.

Op dezelfde manier kun je een blog opzetten op bijvoorbeeld Wordpress.com. Onderhouden door de makers van Wordpress zelf. Voorbeeld: Uncle Scrooge in Ducktales Again, Here in Duckburg.

Als er zo weinig vrijwilligers zijn om technisch onderhoud te doen, waarom laat je het dan niet over aan een bedrijf dat het professioneel doet? Gratis?

(Badeend heeft trouwens zelf geen ervaring met beide diensten.)

Er zijn een paar nadelen:
A: Er is niet de mogelijkheid om een eigen domein te dragen, je hebt altijd een domeinnaam die eindigt op -.wordpress.com of -.wikia.com. Dit is en langer dan een 'gewone' URL en bovendien staat het onprofessioneel.
B: Je zegt het zelf al, de diensten bevatten vaak advertenties die, hoe klein en onopvallend ze ook zijn, toch vaak irriteren.
C: En dit is het belangrijkste bezwaar, je hebt zelf GEEN CONTROLE over je eigen website. Het is een doemscenario, maar bijvoorbeeld Wikia zou van de ene op de andere dag je website kunnen verwijderen en dan ben je al je content kwijt. Je bent dus veel afhankelijker en constant bezig met het back-uppen voor behoud van gegevens. Ik denk dat Daniël deze afhankelijkheid en onzekerheid heel vervelend vindt en ook ik vind het niet zo leuk. Bovendien, wat Daniël ook al zegt, zoveel moeite is het niet om, desnoods via Installatron, een wiki, blog of forum op te zetten. Ik denk dat de voordelen van zo'n niet-zelfbeheerde software niet opwegen tegen de nadelen.

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Ik heb inmiddels tot mijn schrik begrepen dat Inducks maar enkele programmeurs heeft. Roddelflop.nl is spoorloos verdwenen. De eens zo grote Duckhunt.de (over Rosa) staat al jaren stil.
Vroeger had ik grootse ideeën over een digitaal Duckstad, maar kon ik niet beter het witte busje bellen? Er zijn weinig mensen die hun leven willen leiden als een monnik, met een internetsite als klooster. Ik heb me daar vreselijk in vergist. Ook in mezelf, want ik ben minder monnik dan ik dacht.

Tja, ik denk dat er wel meer mensen zijn ingetrapt. 'Het internet' klinkt, ook nu nog, als een plek van onbegrensde mogelijkheden, waarin de mooiste websites gebouwd kunnen worden, waar iedereen vrijwillig elkaar helpt en samen grootste projecten tot stand komen. Ook ik ben vaker in mijn eentje aan een groot project begonnen en nooit is dat afgekomen.

In voorjaar 1990 was ik 16 en zat ik nog achter een typemachine. Daar had men mij beter kunnen laten. :P Vanaf 1992 maakte ik via een vriend kennis met internet. (De vriend die me later zou helpen met DveGen.) Vanaf mei 1995 had ik op een 286-computer mailboxprogramma, om lid te worden van DCML. (Ik ging dus puur het internet op voor DCML.) Internet (toen met een hoofdletter) was toen nog grotendeels het domein van bedrijven en overheden. DCML draaide vanaf een universiteit. Toen Windows95 kwam kon "iedereen" lid worden en daar werd weleens over geklaagd, namelijk dat het niveau omlaag ging.
De vriend stampte vanaf pakweg 1993 al gauw met een aantal anderen, een wereldwijde index uit de grond. (Inducks.) Alsof het niets is. Dat heeft mijn beeld van het internet enorm vertekend en mijn verwachtingen ontzettend opgeblazen. Ik ben ontzettend verwend.

Als een onheilsprediker ben ik inmiddels ook de dood van het internet aan het voorspellen. In tegenstelling tot enkele jaren geleden (goed, die tijd heb ik zelf niet meegemaakt, maar wel over gelezen en gehoord) wordt het internet veel minder actief gebruikt. Het gros van internetters gebruikt het wereldwijde web passief, dat wil zeggen ze maken enkel gebruik van bestaande webapplicaties als hyves. De content die ze daarop posten is vaak voor anderen nauwelijks interessant, en alleen in een beperkte vriendenkring voor een beperkte tijd leuk om te lezen. In tegenstelling tot een informatief forum, waarop vragen kunnen zijn waarvan de antwoorden vele jaren later nog relevant kunnen zijn.

Waar ik overigens ontzettend dankbaar voor ben zijn projecten als Wordpress of MediaWiki. Dat neemt ongelofelijk veel werk uit handen![/quote[

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:
Daniel73 schreef:Voordeel van Mediawiki is dat het een bekend programma is. Als je mij ook instelt als beheerder van de wiki, kan ik mezelf het een en ander aanleren. En misschien is er ergens een forum over Mediawiki?

Had ik je nog geen beheerder van de McDrake-wiki gemaakt? Wat is je accountnaam?

Ik heb voor mezelf liever een apart account voor admin-functies. ("Adniel"?) Zoals op McDrake. Anders weet ik niet wat "gewone" gebruikers ervaren.

Maak dan een account aan genaamd 'Adniel', of gewoon 'Admin' (of ben ik dat al?), dan kan ik je adminrechten verlenen.

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:[McDrake-fanzine] Wil je de scans op een CD'tje? En dan? Opsturen naar andere McDrake-leden? Ik denk dat het veel beter is om die scans ook ergens online onder te brengen, bijvoorbeeld op de wiki. Zo zijn ze voor iedereen toegankelijk. En dan kan je als back-up nog een CD'tje hebben, want je kent het internet, sommige dingen kunnen zomaar verdwijnen! :o

Met copyright-gevoelig materiaal in de McDrake Wiki wil ik spaarzaam zijn. Hooguit bijzonder materiaal dat anders verloren zou gaan. Materiaal dat uitgevers weigeren te gebruiken, zoals dat Piet Wijn-verhaal. Dat kan ik moreel verdedigen. (Niet juridisch!) Van ongepubliceerd Barks-materiaal hebben ook kopieën gecirculeerd.
Ik ga in eerste instantie voor een CD. Wat je er buiten McDrake mee doet moet je zelf weten. McDrake mag geen piratenbaai worden, want dat brengt alle McDrake-data in gevaar. Stel dat de provider de site op zwart zet.

Ik denk dat copyright geen groot probleem zal zijn. Voor zover ik weet zal je sowieso eerst een waarschuwing krijgen om de content offline te halen en pas als je dat niet doet kunnen er consequenties komen variërend van het offline gaan van McDrake tot gevangenisstraf en geldboetes voor de eigenaar. Maar dat is wel het ergste wat er maar kan gebeuren; als ik eerlijk ben denk ik dat niemand de 'illegale' scans op McDrake zou opmerken. Zolang McDrake méér is dan alleen maar een 'piratenbaai' waar scans gedumpt worden, voorzie ik geen problemen. Maar ik begrijp natuurlijk dat je liever geen risico's neemt. Misschien moet ik of jij eens opzoeken hoe het precies zit: of je echt eerst een waarschuwing krijgt of dat meteen McDrake op plat zou kunnen gaan door een paar scans.

Daniel73 schreef:Mijn hoofdwensen:
- voortbestaan McDrake forumboards en wiki veiligstellen (o.m. spam)

Oftewel het nieuwe forum (zijn we mee bezig, zie topic elders). Wat betreft de wiki: die is nog in een beginfase en het lijkt me dat we die eerst opstarten alvorens we het behoud gaan bespreken. Misschien kan je uitzoeken of jouw hosts regelmatig back-ups maakt en hoe jij die in handen kan krijgen? Andere hosts doen dat wel, sommige dagelijks, en dat is natuurlijk altijd een extra veiligstelling.

Daniel73 schreef:- een "paniekknop" om McDrake te bevriezen

Zal ik hem op je toetsenbord monteren? Deze ziet er wel goed uit.

Daniel73 schreef:- mij helpen het een en ander van de software te begrijpen, zodat je zelf minder omkijken hebt

Zal ik zeker doen!

Daniel73 schreef:- alternatief voor McBieb (m.b.t. vaste artikels, plaatjesgalerij)

Is het niet de bedoeling dat dat de Wiki wordt?

Daniel73 schreef:Mijn wens is dat McDrake zo geconfigureerd is, dat het elk moment bevroren kan worden. Is dat misschien eenvoudig mogelijk door databases op de server, op "read-only" te zetten? Wat zou bijvoorbeeld gebeuren als de database van McDrake Wiki op "read-only" wordt gezet? Is de Wiki dan nog te bezoeken en te lezen?

Ik denk het wel, maar wellicht zal de wikisoftware errors geven. Ik zal 'de mogelijkheden verkennen'.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Daniel73 » za jul 24, 2010 9:48 pm

Caspar schreef:[uitbesteden beheer] C: En dit is het belangrijkste bezwaar, je hebt zelf GEEN CONTROLE over je eigen website. Het is een doemscenario, maar bijvoorbeeld Wikia zou van de ene op de andere dag je website kunnen verwijderen en dan ben je al je content kwijt. Je bent dus veel afhankelijker en constant bezig met het back-uppen voor behoud van gegevens. Ik denk dat Daniël deze afhankelijkheid en onzekerheid heel vervelend vindt en ook ik vind het niet zo leuk.

Het geen controle hebben over aangedragen gegevens is ook een probleem voor bezoekers van McDrake. "Admin" kan ook elke dag verdwenen zijn. Daarom hoop ik de situatie zo te regelen dat jij een kopie van de databases krijgt. Op voorwaarde dat je ze vertrouwelijk behandelt.

Caspar schreef:[beheer van McDrake-wiki]Maak dan een account aan genaamd 'Adniel', of gewoon 'Admin' (of ben ik dat al?), dan kan ik je adminrechten verlenen.

Geen idee wie of wat daar "Admin" is. Er zit geen e-mail adres aan gekoppeld. Kun jij zien wat er mee is?
Ik heb inmiddels account "Adniel" opgericht.

Caspar schreef:[copyrights] Maar ik begrijp natuurlijk dat je liever geen risico's neemt. Misschien moet ik of jij eens opzoeken hoe het precies zit: of je echt eerst een waarschuwing krijgt of dat meteen McDrake op plat zou kunnen gaan door een paar scans.

Ik vind dat de grenzen al genoeg zijn opgezocht op McDrake. Dat er directe links staan naar scans op externe websites, is al heel wat. Wetten over auteursrechten zijn strenger dan je denkt.

Caspar schreef:Wat betreft de wiki: die is nog in een beginfase en het lijkt me dat we die eerst opstarten alvorens we het behoud gaan bespreken. Misschien kan je uitzoeken of jouw hosts regelmatig back-ups maakt en hoe jij die in handen kan krijgen? Andere hosts doen dat wel, sommige dagelijks, en dat is natuurlijk altijd een extra veiligstelling.

De wiki is al opgestart. Wat er nu staat moet behouden blijven. Anders is het veel werk voor niets. Met name Appie heeft er al veel tijd in gestoken.
Ik kan zelf backups maken. Al zou ik dat gaarne automatiseren. Ik zou kunnen informeren of de provider een backup-service heeft en hoeveel dat kost.

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:- alternatief voor McBieb (m.b.t. vaste artikels, plaatjesgalerij)

Is het niet de bedoeling dat dat de Wiki wordt?

Een wiki is volgens mij niet geschikt voor vaste artikels en plaatjesgalerijen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » wo aug 04, 2010 2:08 pm

Inmiddels heeft de McDrake Wiki een software-update achter de rug. Dit had met Installatron wat voeten in de aarde, want ik kreeg een foutmelding. Het ging om een bug. Het probleem is door de provider opgelost, die contact heeft gezocht met Installatron. Top-service!

Is Caspar er nog? :) Is "Adniel" inmiddels tweede administrator? En wat gebeurt er met de mysterieuze, huidige "Admin"?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » wo aug 04, 2010 8:29 pm

Sorry, ik ga er mee bezig! Dan moet jij ook nog even reageren op mijn berichten over het forum, want daar wil ik ook mee aan de slag ;)
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Caspar » do aug 05, 2010 8:43 am

Adniel heeft administratierechten. Voor 'admin' ga ik even de database induiken.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Daniel73 » zo aug 08, 2010 8:39 pm

Caspar schreef:Adniel heeft administratierechten.

Dank.


Momenteel is de McDrake Wiki weer gevandaliseerd door spammers:
http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=Special:RecentChanges
Het gaat om een spammer met IP-adres en/of username "94.102.51.196". En om spammers met usernames "AssaCom" en "EmmaWatson55‎".

Ik probeer als Adniel de bijdragen en de accounts van deze spammers te verwijderen, maar hoe moet ik dat doen?
Waarom werken de help-pagina's van MediaWiki niet? Dus ook niet na installatie door Installatron? Ik vind de software van MediaWiki maar raadselachtig. Is deze software eigenlijk wel geschikt voor "gewone", simpele mensen zoals ik? Of moet ik eerst een universitaire studie volgen?

Afgelopen dagen ben ik uren en uren bezig geweest met het verwijderen van meer dan 5000 spambots uit de forumboards, waarvan ik inmiddels de registratie maar heb uitgezet.
Moet ik nu ook zo gaan vechten tegen spambots op de MediaWiki?? Zet dan ook daar maar de nieuwe registraties uit.

Als er zoveel tijd en energie nodig is om met software om te gaan, vind ik het maar rotzooi. PunBB en MediaWiki zijn blijkbaar niet standaard te gebruiken zonder ten prooi te vallen aan massa's spammers. Kortom, je kunt de software niet gebruiken waarvoor deze gemaakt is! Dat is einde verhaal voor de gemiddelde internetter.
Dat men allerlei noodzakelijke hulpsoftware moet installeren is een grote zwakte. Noodzakelijke software hoort in PunBB en MediaWiki zelf te zitten. Voor hulpsoftware is meer computerkennis nodig dan een gemiddelde internetter heeft.

Momenteel ben ik ontzettend wanhopig over dit aanhoudende digitale gedonder. Ontzettend wanhopig en verdrietig! Als mijn taak als beheerder betekent dat ik aan weinig anders meer toekom dan aan het verwijderen van spammers en aan het verzieken van mijn schouders, bevries de hele boel dan maar! Want onmogelijk is onmogelijk.

Ben ik hier voor bezig? Verdorie! Ik denk ik zal als beheerder even die MediaWiki opschonen, maar ik beland er in een cryptisch doolhof. Dus in plaats van zelfstandig een site te beheren, moet ik om hulp gaan smeken bij andere gebruikers. Terwijl de spammers vrolijk doorgaan!
"Alsjeblieft help me nou toch", huilde de beheerder.. De behéérder!

Op andermans platform ben ik afhankelijk en op een eigen platform ben ik ook afhankelijk! Moet ik soms 24 uur per dag in mijn computer gaan wonen, om iets relatief eenvoudigs als McDrake te laten draaien??
Zei Caspar iets over de dood van internet? Ik denk dat veel mensen geen zin meer hebben in het vechten met software.

Laat ik maar uitloggen en een flinke wandeling gaan maken. Mocht straks blijken dat men dit alles maar mijn probleem vind, dan is de McDrake Wiki een ontzettend slecht idee. Laat ik in dat geval maar wachten tot een ander persoon wel heil ziet in een eigen platform. Blijkbaar ben ik totaal ongeschikt om zoiets te beheren. Blijkbaar ben ik sowieso ongeschikt voor internet.

Wat heb ik ongelofelijk de balen van deze toestand. Internet mag blijkbaar overgenomen worden door criminelen. Ik wilde als burger op internet mijn hobby's uitoefenen maar ik voel me er meer een machteloze misdaadbestrijder: "Help dan toch! Help dan toch!" Zo ben ik mezelf tot last en ook de techneuten die maar onbezoldigd moeten opdraven omdat Daniel zo nodig moet computeren. Ik kan wel janken.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten