McDrake Wiki

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Daniel73 » wo aug 11, 2010 2:55 pm

Appie Aap schreef:Ik krijg nu aldoor na twee pogingen een captcha. En als ik het daarna te vaak doe krijg ik deze melding: "You have made too many recent login attempts. Please wait before trying again." En dan kan ik helemaal niet meer inloggen (voor een tijdje).

Die melding heb ik nog niet gehad. Hoe lang is "een tijdje"?
Ik ben in de configuratie iets tegengekomen dat blijkbaar een timer in werking zet. Maar daar heb ik niets aan gewijzigd.


2010-08-10 11:58:10, Caspar schreef:Want als ik eerlijk ben, bevalt de MediaWiki-software niet echt. Alles is zo onzettend ingewikkeld en onhandig. Voor de meest simpele instellingen moet je al in de broncode gaan zitten wijzigen, in plaats van dat er een simpel admin-panel is, waar je functies kan in- en uitschakelen.

Nu ik enigszins een beeld heb van het configureren van de MediaWiki, ben ik best te spreken over het rechtstreeks bewerken van bronbestanden.
Een admin-panel biedt weinig tot geen mogelijkheden om een configuratie te bewaren. Als je daar iets wijzigt, moet je maar zien te onthouden hoe je de wijziging kunt terugdraaien. In het geval van MediaWiki hoef ik slechts een kopie van het te bewerken bestand te maken. Als het wijzigen mislukt, hoef ik slechts het oude bestand terug te plaatsen.

De configuratie was ook verwarrend geweest met een admin-panel. Want ConfirmEdit werkte achteraf meteen, alleen wist ik niet waar.

Caspar schreef:Ook voor gebruikers is het vervelend om iets op de wiki te posten; simpele tekst met HTML-opmaak gaat nog wel, maar zelfs met plaatjes wordt het al moeilijk.

Zelfs een Aap is in staat om plaatjes in de wiki te plaatsen! :P Ik weet momenteel ook niet hoe het moet, maar dat ga ik domweg afkijken van wat Appie heeft gedaan.
Een HTML-code voor een plaatje kan ook best pittig zijn, op het eerste gezicht.
MediaWiki geeft veel terug voor de moeite. Het plaatje krijgt een thumbnail. Het komt in een lijst te staan, met kenmerken erbij vermeld. (Toch?)

Caspar schreef:Ik heb, als de beheerder-in-functie van de wiki, totaal geen verstand van de software, en ook geen zin om me daar goed in te gaan verdiepen voordat ik echt wat ermee kan. Ik had gehoopt dat zulke software die door veel mensen gebruikt wordt en ook door grote instanties (Wikipedia) net als Wordpress of willekeurige forumsoftware intuitief en zonder veel moeite zou werken, maar ik heb me vergist. Eigenlijk wil ik op deze manier niet verder werken aan de wiki, omdat ik me dan eerst moet gaan verdiepen voor ik vanalles voor elkaar kan krijgen.

Inmiddels heb ik, als zijnde een leek, de spambeveiliging weten te installeren. Dit ging makkelijker dan ik dacht, want de software werkte al voordat ik het doorhad.
Als ik als leek (niet-programmeur) zover kom, denk ik dat MediaWiki ook jou zal meevallen. Het is geen eenvoudige software, maar volgens mij krijgt de gebruiker er veel voor terug.

Mensen zijn tegenwoordig niet gewend om eerst een gebruiksaanwijzing te lezen. Zelfs de ingewikkelste apparatuur moet binnen 1 minuut meteen naar wens werken. (Preek, preek.)

2010-08-10 20:04:57, Caspar schreef:Ik twijfel er niet aan dat ik bovenstaande en meer problemen van de wiki wel kan verhelpen en allerlei functies toevoegen, maar ik vraag me af of het wel alle tijd waard is.

De tijd van de spambeveiliging is je tot dusver bespaard en je kunt in de berichtgeving een indruk krijgen van het installeren van extensies.
Volgens mij is het de tijd meer dan waard.

Caspar schreef:Ik ben inderdaad zwaar teleurgesteld in MediaWiki en stel dan ook voor iets anders te proberen. Misschien zijn we te enthousiast geweest, door zo 'kaal' te beginnen en pas naderhand te kijken of er problemen waren en hoe we die moesten gaan oplossen.

Wat vind je nu? Ik ben weer helemaal blij met de McDrake Wiki. Volgens mij is zo'n site de toekomst. Veel informatieve discussies van de forumboards zouden beter passen op de talk-pagina's, vanwaar de conclusies direct kunnen worden ingevuld op de informatie-pagina's. Nu zitten we in PunBB te tobben met 'verzameltopics' en informatieve topics die moeilijk terug te vinden zijn.
Ik hoop dat je de McDrake Wiki in elk geval een kans wil geven. De software nu al laten vallen zou ik voorbarig vinden. Zeker nu ik allerlei interessante opties zie, zoals een import- en een export-functie.

Een nadeel dat ik nu zie is dat MediaWiki mij iets teveel bewaart. Dit kost extra ruimte. Daar wil ik me nog in verdiepen.

Caspar schreef:En ik zou toch nog een keertje willen wijzen op Wordpress. Niet alleen is het een erg goede, solide en intuitief-werkende software, ook heb ik er al een aantal jaar ervaring mee en ben ik nooit teleurgesteld. De uitgebreide userbase zorgt voor vele plugins en themes. Ja, Wordpress is eigenlijk blog-software, maar er valt ook een mooie biblioheek mee te maken.

MediaWiki biedt meer mogelijkheden. Ik wil me daar liever eerst in verdiepen. Zo overweeg ik de informatie van een site zoals 'A Guidebook' te verplaatsen naar een wiki. Zie zo'n grote site maar te verwerken in blogsoftware zoals Wordpress, samen met weet-ik-welke informatie er nog meer komt. Ik heb een olifant nodig om die kar te trekken.
Tot dusver heb ik geen enkele blogsite gezien die ik overzichtelijk vind. Ik scrol me suf op zulke sites.

Caspar schreef:Voor het plaatsen en aanpassen van berichten zijn verschillende instellingen. Ik zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat iedereen berichten mag plaatsen, maar alleen bepaalde leden (bijvoorbeeld iedereen met meer dan x aantal gecontroleerde posts) mogen ook berichten van anderen aanpassen.

Alsof een kwantiteit van berichten voldoende garantie is voor een goede moderatie.
Voordeel van MediaWiki is dat iedereen kan bewerken, en dat dit keurig wordt bijgehouden. Mocht iemand onterechte wijzigingen maken, dan zijn deze makkelijk terug te draaien.

Caspar schreef:En al deze opties zijn door mij makkelijk te maken! Ben jij geinteresseerd, Daniel? Is dit een uitkomst?

Mocht de MediaWiki mislukken, dan is iets als Wordpress beter dan niets. Maar het zou voor mij een schaduw zijn van wat ik met de McDrake Wiki voor ogen heb. En volgens mij is de software makkelijker dan je denkt, als de resultaten tot dusver, representatief zijn voor gebruikersvriendelijkheid. Als ik überhaupt iets werkend krijg en de werking ervan enigszins kan verfijnen, dan moet jij met dezelfde software kunnen toveren. Of overschat ik je nu? :)

Als je geen zin hebt, heb je geen zin. Dan kan ik je natuurlijk niet dwingen. Ik kan je alleen vragen om de McDrake Wiki tenminste een goede kans te geven.

EDIT: quote-tag gecorrigeerd
Laatst bijgewerkt door Daniel73 op wo aug 11, 2010 3:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » wo aug 11, 2010 9:58 pm

Vervolg.

2010-08-09 22:11:30, Appie Aap schreef:
Daniel73 schreef:Inmiddels meen ik een pagina gevonden te hebben waarop alle(?) logs van McDrake Wiki te bekijken zijn:
http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=Special:Log&user=%2A
Als ik zonder iets in te vullen druken op "Go", krijg ik een lijst van veranderingen die veel verder teruggaat dan op de pagina"Recent changes". De vroegste datum is er 6 maart 2010, waarop het account van Caspar is aangemaakt.

Dat is handig. Moet die link voor de duidelijkheid op de hoofdpagina (dat we hem niet vergeten tussen alle posts?).

Onder 'Special pages' vind ik een handigere link:
http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=Special:AllPages
Ja, dit zou handig zijn op de hoofdpagina.

Appie Aap schreef:
Daniel73 schreef:Het blokkeren van IP-adressen vind ik bezwaarlijk omdat het adres vervalst kan zijn. Op die manier blokkeer je een IP-adres van iemand die onschuldig is, terwijl de spammer doodleuk overstapt op het volgende valse adres.

Ik wist niet dat spammers ook konden spammen op een al bestaand IP-adres (ik heb wat betreft IP-adressen niet erg veel verstand :| ). Ik kan de blokkades altijd opheffen, zeker wanneer alle pagina's op 'protected' staan. Dan kunnen niet-geregistreerde gebruikers niets bewerken.
Accounts blokkeren gaat op Username. Er is ook nog een extra optie die kan worden aangevinkt:
"Automatically block the last IP address used by this user, and any subsequent IP addresses they try to edit from"
Misschien moet ik dat in het vervolg niet meer doen?

Er zijn IP-manipulators. Ik heb daar geen ervaring mee.
Het aantal IP-adressen is beperkt, dus de kans is groot dat het IP-adres van een onschuldig persoon wordt misbruikt. Zeker nu er spambeveiliging is, stel ik voor om terughoudend te zijn met het blokkeren van IP-adressen.

Appie Aap schreef:
Daniel73 schreef:Volgens mij heeft Caspar het wachtwoord voor de wiki-directory. Als jij om kunt gaan met de server en het aanpassen van zulke bestanden, mag je wat mij betreft dat wachtwoord hebben. Is dat een werkbare situatie?
Maar wat als meerdere personen tegelijk inloggen met dat account? Ik weet niet of de provider meerdere FTP-accounts biedt voor een subdirectory. Het lijkt van wel, maar ik zou het voor de zekerheid moeten navragen.
Wat vindt Caspar? Mogen meerdere personen, waaronder ik, aanpassingen maken in zulke bestanden? Is dat handig of is het vragen om problemen?

Tja, ik heb eigenlijk totaal geen ervaring met het beheren van servers en bijbehorende bestanden. Ik zou het wel kunnen proberen, maar ik wil niet het risico lopen dat er iets helemaal fout gaat, terwijl er geen back-up of iets dergelijks is gemaakt. In dit licht lijkt het me geen goed idee.
Neemt niet weg dat ik het graag wil proberen. Als ik de hele tijd met oplossingen aankom die anderen moeten uitvoeren, voel ik me ook weer wat bezwaard. En een stukje code veranderen lijkt me ook niet zo heel moeilijk.

Bij nader inzien kan het hebben van meerdere kapiteins op één schip een probleem zijn. Maar misschien kun je tenminste meekijken en meedenken?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Appie Aap » do aug 12, 2010 12:34 pm

Daniel73 schreef:Onder 'Special pages' vind ik een handigere link:
http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=Special:AllPages
Ja, dit zou handig zijn op de hoofdpagina.

De link staat nu op de hoofdpagina.

Daniël73 schreef:Er zijn IP-manipulators. Ik heb daar geen ervaring mee.
Het aantal IP-adressen is beperkt, dus de kans is groot dat het IP-adres van een onschuldig persoon wordt misbruikt. Zeker nu er spambeveiliging is, stel ik voor om terughoudend te zijn met het blokkeren van IP-adressen.

Ik zal de blokkades opheffen, die ik een tijdje geleden heb opgezet.

Daniel73 schreef:Bij nader inzien kan het hebben van meerdere kapiteins op één schip een probleem zijn. Maar misschien kun je tenminste meekijken en meedenken?

Dat zal ik doen. Ik ga denk ik de komende tijd ook weer artikelen van de McDrake Bieb kopiëren naar de McDrake Wiki. :)
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor mcDuck King » vr aug 13, 2010 11:20 am

Ziet er in opzichte goed uit. ;)
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma aug 16, 2010 9:52 pm

Bij nader inzien heeft MediaWiki toch een paar eigenschappen die voor ernstige problemen kunnen zorgen, tenzij iemand dat weerlegt:

- Admins hebben standaard geen inzage in andere accounts. Bij MediaWiki.org verwijst men daartoe naar "Mysql" (wat het ook moge wezen), het maken van queries en het rechtstreeks benaderen van de user-tabel in de wiki database.
http://meta.wikimedia.org/wiki/MediaWiki_FAQ#User_administration
Als een lid zijn/haar wachtwoord verliest, moet een admin blijkbaar rechtstreeks gaan graven in de database.

- Ongewenste users en data kunnen niet worden verwijderd. Alles is terug te halen. Veel door bezoekers en de rest door admins. MediaWiki vindt dat álles moet kunnen worden teruggehaald. Heeft een spammer zich uitgeleefd op de wiki, dan krijg je dat nooit meer weg. Veel is door iedereen terug te halen via de geschiedenis. Ik heb op internet over een gebruiker gelezen wiens wiki geweigerd is door Google, vanwege de spam in de geschiedenis.
Een voorbeeld van het undelete-extremisme is de geschiedenis van de McDrake Wiki hoofdpagina:
http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=Main_Page&action=history
Als je bij de bijdragen van spammers op de bijbehorende datum klikt, staat de verwijderde spam weer voor je neus. Ik kan zelfs directe linken naar die spam geven. (Wat ik niet doe.) Het kan haast niet spamvriendelijker. Het lijkt wel alsof MediaWiki een produkt is van spammers. Wie anders heeft baat bij een volledig terug te halen geschiedenis?
Zou men bij Wikipedia ook zo extreem zijn, dat alles (inclusief spam) is terug te halen? Dan is het geen wonder dat men geld wil collecteren. Want voor al die onnodig opgeslagen data moet wel betaald worden.

Met deze twee punten heb ik als admin (Adniel) de indruk dat eigenlijk MediaWiki de baas is op McDrake. Als een politie-agentje vertelt MediaWiki mij dat ik álles wat binnenkomt moet bewaren. Sterker nog, MediaWiki verhindert mij dat ik data verwijder. Alsof spam niet bestaat. Is een spammer eenmaal binnen, dan kan hij nooit echt verwijderd worden. Gewoon belachelijk. Ik snap best de wiki-gedachte van logbestanden en mogelijkheid tot undeleten, maar álles inclusief spam opslaan is extreem. MediaWiki is zo een herberg voor spammers.

Hier een pagina met alternatieven voor een wiki:
http://www.mitchelaneous.com/2009/04/30/need-a-wiki-top-alternatives-to-mediawiki/

Wat mij betreft kan men de McDrake Wiki voorlopig blijven gebruiken. Maar ik kijk met interesse naar de export-functie.
Ik wil best wat extensies een kans geven. Maar hun werking is afhankelijk van de gebruikte MediaWiki-versie. Zodra MediaWiki een nieuwe update stuurt is er kans dat de extensies niet meer werken.

Heeft iemand een tip voor een ander content management systeem? Een die door meerdere leden tegelijk bewerkt kan worden, maar die wel mogelijkheden biedt om bestanden op te schonen?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » za aug 28, 2010 9:22 pm

Daniel,

Wederom een aanbod: als de MediaWiki software je niet bevalt, kan ik een Wordpress-systeem voor je in elkaar zetten. Geen traditionele blog met alle berichten in omgekeerde chronologische volgorde, maar iets wat qua functionaliteit een wiki benadert (er zijn categorieen met daarin berichten, een goede zoekfunctie, meerdere mensen kunnen berichten wijzigen, afhankelijk hoe permissies ingesteld zijn), maar dan met een gebruiksvriendelijkheid die ik bij de huidige software mis.

Als je liever met de MediaWiki-software wilt verdergaan wens ik je veel succes. Zo te zien kan jij het met de hulp van Appie Aap prima aan, en ik weet zeker dat je er wat moois uit krijgt. Je weet dat je me altijd kan vragen om nog eens ergens naar te kijken, maar verder trek ik me terug uit het project.

Ik hoor het wel,
Gr., Caspar
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor admin » vr jan 14, 2011 3:36 pm

Informatie van Webwereld, auteur Loek Essers, 3 januari 2011:
Wordpress gevaarlijkste online software
De prijs voor gevaarlijkste websoftware wordt toegekend aan WordPress. De gratis blogsoftware vertoonde vele gaten die vaak ongepatcht bleven. Hierdoor waren cybercriminelen in staat om tienduizenden sites te misbruiken voor malware-aanvallen.

bron: http://webwereld.nl/nieuws/105261/-google-gevaarlijkste-site-van-2010--.html
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » vr jan 14, 2011 6:28 pm

Ben ik naïef dat ik erop vertrouw dat niemand geïnteresseerd is in het misbruiken van relatief kleine Wordpress-installaties? Zoals Beautiful Freaks bijvoorbeeld.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Appie Aap » do jun 02, 2011 7:30 pm

Sinds een tijd heb ik weer wat artikelen van de McDrake Bieb naar de Wiki gekopieerd, namelijk die van Oma Duck en Rockerduck:
Link: http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=Oma_Duck
Link: http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=John_D._Rockerduck

Verder heb ik nog wat kleine aanpassingen gemaakt. Zie: http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=Special:RecentChanges
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Appie Aap » ma jun 13, 2011 10:06 pm

Nieuw aangemaakte pagina's zijn die van Donald Duck, Zwarte Magica, Brigitta MacBridge en het Geldpakhuis:
Link: http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=Donald_Duck
Link: http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=Zwarte_Magica
Link: http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title= ... _MacBridge
Link: http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=Geldpakhuis

Van de categorie 'Personages' moet alleen Govert Goudglans nog naar de Wiki worden gekopieerd. Er is alleen een klein probleempje: er zijn twee verschillende artikelen. Is de eerste misschien een bewerking van de tweede?
Zie: http://info.mcdrake.nl/mc_dpersonages.html

Verder heb ik een vervelende spammer en account-kloon geblocket en zijn pagina's verwijderd:
Zie: http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title= ... entChanges
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Ui » ma jun 13, 2011 10:16 pm

Dank! Complimenten! Je zou ere-lid moeten worden! Terwijl anderen zich drukmaken over berichten-aantallen, waar niemand wat aan heeft, lever jij inhoud op constructieve wijze. Waren er maar meer Appies! (snif)

Appie Aap schreef:Van de categorie 'Personages' moet alleen Govert Goudglans nog naar de Wiki worden gekopieerd. Er is alleen een klein probleempje: er zijn twee verschillende artikelen. Is de eerste misschien een bewerking van de tweede?
Zie: http://info.mcdrake.nl/mc_dpersonages.html

Geen idee. Daarvoor moet je bij de makers Rubberduck en gjhjf/sian zijn. (snik)

Appie Aap schreef:Verder heb ik een vervelende spammer en account-kloon geblocket en zijn pagina's verwijderd:
Zie: http://wiki.mcdrake.nl/index.php?title=Special:RecentChanges

Dank! Let op, dat je het veld "content was" leegmaakt. Anders blijft er alsnog een deel van de spam staan, in de bewerkingslijst. Het restant kan soms genoeg zijn om alsnog zoekmachines te beïnvloeden (en er de McWiki eventueel een ban te bezorgen, als site met foute inhoud).
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ui » di jun 14, 2011 2:17 am

Sorry voor de vervelende vergelijking. (snik) Ui zou gewoon graag wat meer aandacht voor McWiki zien. Maar dat had Ui ook anders kunnen zeggen. (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Appie Aap » zo jun 26, 2011 7:25 pm

Ui schreef:Geen idee. Daarvoor moet je bij de makers Rubberduck en gjhjf/sian zijn. (snik)

Komen zij eigenlijk nog wel eens op het forum? Ik zie ze namelijk (de laatste tijd) niet meer.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Ui » zo jun 26, 2011 7:40 pm

Rubberduck wil geen lid meer zijn, vanwege zijn kritiek op het beheer. Geen idee waar gjhjf/sian is. (snik)
Zijn de Goudglans-artikels moeilijk samen te voegen? Uiteindelijk bevatten ze beide een feitelijke benadering van dezelfde eend.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor admin » zo jun 26, 2011 9:30 pm

Eventueel commentaar over wie weg is en wie niet, is hier off-topic en zal verwijderd worden.
Ga voor het sturen van zulke berichten naar een ander topic onder 'Over McDrake', of maak er een aan.
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron