Argumentatie en Discussie

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Caspar » wo jul 14, 2010 10:21 am

Iedereen heeft nogal eens kritiek op elkaars manier van beargumenteren en discussiëren hier, dus om te zorgen dat we niet verder off-topic raken kunnen we dat soort discussies voortaan hier voeren.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Caspar » wo jul 14, 2010 10:23 am

Uit: DD 2010-28 (http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... d=1621&p=2)

Rubberduck schreef:
Appie Aap schreef:
Rubberduck schreef:Aperte nonsens. Het is geen 'fout'; het is gewoonte in Donald Duck-strips.

Of het een fout is of niet, daarover kan men apart discussiëren. Maar dat maakt verder niet uit. De woorden 'fout' en 'gewoonte' zijn sowieso niet elkaars tegenpolen. Jij geeft een argument op basis van traditie/gewoonte: dat is een drogreden.

Helemaal niet. Jij stelt dat iets 'fout' is terwijl het géén fout is. Het is niet 'fout' dat niet-familieleden Oma, 'Oma' noemen. Waarom is dat niet fout? Inderdaad: omdat dat altijd al zo gedaan is. Dat is geen drogreden, dat is een constatering. Jij meent ergens een fout te zien die er niet is. Hoe kan iemand daar tegenop boksen?

Appie Aap schreef:
Rubberduck schreef:Waarom is dat niet fout? Inderdaad: omdat dat altijd al zo gedaan is. Dat is geen drogreden, dat is een constatering.

Dat is zowel een constatering als een drogreden voor je standpunt. Ik vraag me sterk af waarom je dat ontkent. Weet je überhaupt wel welke drogredenen er bestaan?

Caspar schreef:Ik denk dat 'gewoonte' wel degelijk een argument kan zijn. Kijk, Duckstad en omstreken, dat is een aparte wereld waar dingen anders gebeuren dan hier (for god's sake, er wonen pratende EENDEN! zonder BROEK!). Je kan dus maar in kleine mate de logica van ónze wereld afspiegelen op het Duck-universum (of is dat een Rosa-term?). Dus als Oma Duck al tientallen jaren lang Oma wordt genoemd, ook door niet-familieleden, en dat gebeurt consistent, dan past dat binnen de logica van de strip. En die logica ontstaat alleen maar door middel van traditie of gewoonte, net als 'in het echt' (zwaartekracht bijvoorbeeld, het aanspreken van ouderen met 'u', etc.).

Rubberduck schreef:
Caspar schreef:Dus als Oma Duck al tientallen jaren lang Oma wordt genoemd, ook door niet-familieleden, en dat gebeurt consistent, dan past dat binnen de logica van de strip. En die logica ontstaat alleen maar door middel van traditie of gewoonte, net als 'in het echt' (zwaartekracht bijvoorbeeld, het aanspreken van ouderen met 'u', etc.).

DANK JE!

Appie Aap schreef:
Rubberduck schreef:Waarom is dat niet fout? Inderdaad: omdat dat altijd al zo gedaan is. Dat is geen drogreden, dat is een constatering.

Dat is zowel een constatering als een drogreden voor je standpunt. Ik vraag me sterk af waarom je dat ontkent. Weet je überhaupt wel welke drogredenen er bestaan?

Ja hoor, maar wat jij doet is een geldig argument reduceren tot 'drogredenering', zonder dáárvoor een argument te geven. Eerst betitel je iets als een 'fout', terwijl het helemaal geen fout is, en vervolgens betitel je het verweer tegen deze dwaling als 'drogredenering'. Boks daar meer eens tegenop. Met jou blijf je in een circeltje ronddwalen, want je zult nooit je dwaling toegeven.

Appie Aap schreef:
Caspar schreef:Ik denk dat 'gewoonte' wel degelijk een argument kan zijn. Kijk, Duckstad en omstreken, dat is een aparte wereld waar dingen anders gebeuren dan hier (for god's sake, er wonen pratende EENDEN! zonder BROEK!). Je kan dus maar in kleine mate de logica van ónze wereld afspiegelen op het Duck-universum (of is dat een Rosa-term?). Dus als Oma Duck al tientallen jaren lang Oma wordt genoemd, ook door niet-familieleden, en dat gebeurt consistent, dan past dat binnen de logica van de strip. En die logica ontstaat alleen maar door middel van traditie of gewoonte, net als 'in het echt' (zwaartekracht bijvoorbeeld, het aanspreken van ouderen met 'u', etc.).

Een gewoonte kan nooit een argument zijn. Omdat omstandigheden altijd veranderen, hoeft de geldigheid van een argument niet meer hetzelfde te zijn. In het verleden bleek het argument wel geldig te zijn (of het was gewoon een kwestie van fouten maken), waardoor Oma Duck 'oma' werd genoemd door niet-familieleden. Op dit moment is er geen goed argument te vinden om dit voort te zetten. Voor alle voorbeelden die jij geeft, zijn er op dit moment echter wel geldige argumenten te geven.
Ik citeer van Wikipedia:
Wikipedia schreef:Bij het beroep op traditie wordt uitsluitend het feit dat iets in het verleden zus of zo gedaan is als argument aangevoerd om het op die wijze te doen. De verborgen aanname is, dat alles wat in het verleden goed gewerkt heeft, ook nu nog goed zal werken. Dat hoeft echter niet het geval te zijn. De drogreden gaat eraan voorbij dat er intussen betere methoden kunnen bestaan.

--------------------
Rubberduck schreef:Ja hoor, maar wat jij doet is een geldig argument reduceren tot 'drogredenering', zonder dáárvoor een argument te geven.

Ik denk dat het nutteloos is om nog argumenten te geven, omdat jij ze toch niet leest en weerlegt of kan weerleggen.

Rubberduck schreef:Eerst betitel je iets als een 'fout', terwijl het helemaal geen fout is en vervolgens betitel je het verweer tegen deze dwaling als 'drogredenering'. Boks daar meer eens tegenop. Met jou blijf je in een circeltje ronddwalen, want je zult nooit je dwaling toegeven.

Ik heb gezegd: of het een fout is, kun je nader bespreken. Dat heeft niets te maken met het feit dat jij een drogreden geeft. Jij gebruikt dit (dat ik 'fout' heb gezegd) als afleiding om je fout niet toe te hoeven geven. Boks dáár maar eens tegenop.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Caspar » wo jul 14, 2010 10:24 am

Maar ik zie het al hoor: Appie heeft een citaat gegeven uit Wikipedia. Wat voor een logische beredeneringen ik ook aanbreng om aan te tonen dat in dit geval gewoonte geen drogreden is, Wikipedia zal me altijd tegenspreken. Dus wat heeft het dan nog voor een zin om verder te praten?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rubberduck » wo jul 14, 2010 10:53 pm

Tja, we weten allemaal hoe gezaghebbend Wikipedia is, after all...
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Appie Aap » do jul 15, 2010 12:44 am

Rubberduck schreef:Tja, we weten allemaal hoe gezaghebbend Wikipedia is, after all...

Die bronnen onderaan een pagina staan er ook niet voor niets.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Redmess » do jul 15, 2010 1:55 am

Ik begrijp de goede bedoelingen, Caspar, maar ik denk niet dat dit een erg goed idee is. Zo moedig je mensen alleen maar aan om op de persoon te spelen in plaats van op een behoorlijke manier te discussieren.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » do jul 15, 2010 8:47 am

Redmess schreef:Ik begrijp de goede bedoelingen, Caspar, maar ik denk niet dat dit een erg goed idee is. Zo moedig je mensen alleen maar aan om op de persoon te spelen in plaats van op een behoorlijke manier te discussieren.

Ja, dat is wel het risico inderdaad...
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jul 15, 2010 9:48 am

Misschien kun je het zo wel verplaatsen uit de inhoudelijke topics.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rubberduck » vr jul 16, 2010 3:04 am

Ridder ter Geit schreef:Misschien kun je het zo wel verplaatsen uit de inhoudelijke topics.

Nee, dat wordt Dictator Daniel gewoon verwijderd. Heb je je net het leplazarus getypt op een post die Appie Aap wijst op zijn grenzeloze koppigheid en kortzichtigheid, wordt dat allemaal klakkeloos verwijderd... Waar doe je het nog voor? Appie Aap mag vrolijk tradities uit Duckstad als 'fout' bestempelen en als iemand wijst op die kollosale vergissing, die hij niet toe wil geven, gaat de admin er met de 'delete'-knop overheen.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Re: Argumentatie en Discussie

Berichtdoor Koen » di okt 23, 2012 5:07 pm

Wat een onzin! Een topic openen voor kritiek op elkaar. Ik durf te wedden dat ongeveer een kwart van de berichten op McDrake uit dat soort kritiek bestaat.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron