Beheer McDrake Nederland

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Rockerduck » di jan 02, 2007 10:42 pm

Dank je voor de antwoorden op mijn vragen. De meeste zijn helder/logisch beantwoord. Een paar reacties dan nog:

Daniel73 schreef:Bedoeling is dat een avatar hetzelfde moet kunnen zijn als op McDuck. Daar is bij mijn weten de maximum-grootte 60x60 en je avatar 53x60. Dat zou moeten passen.

Deze heb ik opgeslagen en geupload. Deze werkt ook. Bedankt. :)

Daniel73 schreef:Had je op McDuck een andere style ingesteld staan, in je profiel onder "Weergave"? De default style bij zowel McDuck als McDrake is "Oxygen".

Ja, op McDuck had ik m'n profiel ook ingesteld op "Oxygen". Sowieso had ik dat op alle McDuck-fora (dus ook Off-topic en International) zo ingesteld, maar McDuck Nederland was het enige forum dat van kleur verschoot bij in- en uitloggen. Sander weet vast wel hoe dat werkt. Ik vind het handig. Op die manier vergeet ik tenminste nooit dat ik nog uit moet loggen, bijvoorbeeld.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » di jan 02, 2007 10:51 pm

DisneyRemc°o° schreef:Katrien, Winnie de Pooh en alle andere Disney uitgaven kunnen samen met de albums en boeken in de catagorie 'Overige Disney uitgaven'. Het subforum 'Albums/Boeken' kan dan verdwijnen. In deze twee subforums zal waarschijnlijk weinig actie plaatsvinden, dus kunnen ze makkelijk samengevoegd worden. Dat houdt ook het forum overzichtelijk.

Hier ben ik het helemaal mee eens. (Mooie avatar, trouwens!)

DisneyRemc°o° schreef:Ook heb ik een beetje m'n twijfels bij het subforum 'Nieuwe uitgaven'. Hoelang blijft een uitgave nieuw? Zodra er weer een nieuwe komt is de vorige uitgave uit een serie verouderd. Dus eigenlijk zou dat subforum ook weg kunnen en samengaan met 'Overige Disney uitgaven'. Of je moet er een specifiekere naam aan geven, zoals bijvoorbeeld 'Nieuwe Donald Duck weekblad uitgaven', zoals je op McDuck.nl zag. Nu gebeurd dat in het subforum 'Donald Duck weekblad', een subforum dat misschien weer beter gebruikt kan worden voor onderwerpen over Donald Duck weekblad in het algemeen.

Op McDuck.nl heb ik nooit begrepen waarom er opeens, uit het niets, een subforum 'Nieuwe uitgaven' kwam. Precies vanwege het bezwaar wat jij hier noemt: al snel is een uitgave verouderd. Dan werd er een DD Extra besproken, maar vier weken later was-ie al niet nieuw meer, want dan was het volgende nummer al uit. Maar die oude Extra bleef wél in de 'Nieuwe uitgaven' staan. Zoek op die manier maar eens een topic. En wat moet er gebeuren onder de andere subfora als alle nieuwe uitgaven daar niet besproken mogen worden? Dat wordt een dooie boel, zonder leven. Ik ben voor de indeling zoals die in het begin op McDuck.nl ook bestond: 'DD Weekblad', 'Nieuwe weekbladen', 'DD Extra', 'DD Pockets' en 'Overige publicaties'.

DisneyRemco schreef:Misschien ga ik nu een beetje zeurend overkomen, maar nu ik nog eens goed kijk, vind ik eigenlijk ook dat Donald Duck Extra geen apart subforum nodig heeft en gewoon samen kan gaan met Donald Duck weekblad.

Dat vind ik dan weer onlogisch. Zo raak je het overzicht óók kwijt, als je alles bij elkaar gooit. DD Weekblad en DD Extra zijn twee zeer verschillende uitgaven, waar ook verschillende discussies over gevoerd worden (zo bleek op McDuck.nl).
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DisneyRemc°o° » di jan 02, 2007 10:59 pm

Rockerduck schreef:Mooie avatar, trouwens!

Bedankt! Ik vind dat deze klassieke uitvoering van Mickey hier wel mooi tot z'n recht komt.

Rockerduck schreef:Dat vind ik dan weer onlogisch. Zo raak je het overzicht óók kwijt, als je alles bij elkaar gooit. DD Weekblad en DD Extra zijn twee zeer verschillende uitgaven, waar ook verschillende discussies over gevoerd worden (zo bleek op McDuck.nl).

Hiermee heb je me vrij snel overtuigd. Nu ik er inderdaad nog eens over nadenk, is het misschien toch wel handiger om deze series gescheiden te houden, in plaats van ze door elkaar in één subforum te gooien.

Ik hoop dat er nog eens goed nagedacht wordt over de indeling van dit nieuwe forum na het lezen van onze commentaren in dit topic. Het kan namelijk echt veel en veel handiger en vooral ook duidelijker.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Rockerduck » di jan 02, 2007 11:35 pm

Nu ingrijpen is genoodzaakt. Een topic over de nieuwe film Ratta-touille staat onder 'Nieuws over Disney'; een topic over 'Duck Power' staat op twee subfora 'Nieuwe uitgaven' (dat wat mij betreft als subforum weg kan) en 'Overige publicaties'; een topic over 'Top 10 tekenaars' staat onder 'Disney Algemeen' terwijl het volgens mij onder 'Overige Disney medewerkers' hoort.

Ook ben ik het met Remco eens dat 'Medewerkers' wel vervangen mag worden door 'Auteurs'.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo jan 03, 2007 2:25 am

Beste Daniel,

Je had me gevraagd om op creatieve wijze iets moderator-achtigs te gaan doen op dit forum. Ik zal eens gaan bedenken hoe ik dit in kan vullen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Daniel73 » wo jan 03, 2007 3:27 am

Momenteel is er een probleem met de PunBB-software van McDrake, dat geldt voor alle boards. Bij verplaatsing van topics verschijnen de omleidingen in de lijst van nieuwe topics. Afgekapt en met dode linken. (Ze horen helemaal niet te verschijnen.)
Zie de "test"-topics, voor zolang de lijsten niet verouderen:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/search.php?action=show_24h
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/search.php?action=show_new

Op Off Topic heb ik het probleem omschreven op een chaotische manier:
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?pid=4010#p4010
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?pid=4011#p4011
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?pid=4013#p4013

Momenteel durf ik niet te verplaatsen omdat ik niet weet of de database daar corrupt door wordt, met de dooie topics die in de lijsten verschijnen met elk een eigen adres.

DisneyRemc°o° schreef:
Daniel73 schreef:Er is ook Katrien, Winnie de Pooh en zo. Als 'Duck Power' een album/boek is, zal ik dat topic verplaatsen.

Katrien, Winnie de Pooh en alle andere Disney uitgaven kunnen samen met de albums en boeken in de catagorie 'Overige Disney uitgaven'. Het subforum 'Albums/Boeken' kan dan verdwijnen. In deze twee subforums zal waarschijnlijk weinig actie plaatsvinden, dus kunnen ze makkelijk samengevoegd worden. Dat houdt ook het forum overzichtelijk.

Zijn er bezwaren? (Ik moet tijd winnen.)

DisneyRemc°o° schreef:Misschien kun je ook het subforum 'Overige Disney medewerkers' hernoemen naar 'Overige Disneytekenaars'. Een Disneymedewerker is een beetje te algemeen vind ik. Iemand die in een Disney themepark achter een bedieningspaneel staat is namelijk ook een Disneymedewerker. Maar je bedoel met dat subforum waarschijnlijk echt de tekenaars.

Ik bedoel medewerkers zoals tekenaars, schrijvers, animators, redacteuren, etc. En als er een Disney medewerker van een Disney themepark over zijn/haar werk wil vertellen, waarom niet.
"Auteurs" is te smal. Het maakt topics al gauw off-topic. Een omschrijving moet zo duidelijk en treffend mogelijk zijn.

DisneyRemc°o° schreef:Ook heb ik een beetje m'n twijfels bij het subforum 'Nieuwe uitgaven'. Hoelang blijft een uitgave nieuw? Zodra er weer een nieuwe komt is de vorige uitgave uit een serie verouderd. Dus eigenlijk zou dat subforum ook weg kunnen en samengaan met 'Overige Disney uitgaven'. Of je moet er een specifiekere naam aan geven, zoals bijvoorbeeld 'Nieuwe Donald Duck weekblad uitgaven', zoals je op McDuck.nl zag. Nu gebeurd dat in het subforum 'Donald Duck weekblad', een subforum dat misschien weer beter gebruikt kan worden voor onderwerpen over Donald Duck weekblad in het algemeen.

Het subforum 'Nieuwe uitgaven' is nagebootst van McDuck. Wat mij betreft kan het weg. Mijn bezwaar tegen dat subforum is de botsing met subforum 'Nieuws over Disney'.

Op McDuck werd 'Nieuwe uitgaven' meer gebruikt als een soort Inducks-achtige index, met code-achtige topic-titels. Een topic voor een uitgave.
Probleem is nu dat vermeninging met vrije topics zo'n lijst chaotisch maken. Wat vinden jullie daarvan?

DisneyRemc°o° schreef:Hetzelfde geldt eigenlijk een beetje voor het subforum 'Personages en stambomen'. Dit subforum staat nu onder 'Disney publicaties'. Dit suggereert dus dat dit subforum bedoeld is voor personages en stambomen van alle Disneyfiguren die er maar te bedenken zijn. Dat is natuurlijk prima, maar ik vraag me af of dat ook je bedoeling is geweest. Waarschijnlijk is dit subforum meer bedoel voor personages en stambomen uit Duckstad en omgeving.

Het subforum 'Personages en stambomen' staat niet onder 'publicaties', maar onder 'Disney algemeen'. Wat mij betreft mag men Disney-gerelateerde stambomen over van alles maken. Over Disney ducks, Disney muizen, Disney vossen, Disney beren, noem maar op. Dat is dus volgens bedoeling.
Op McDuck werd de suggestie gewekt dat onderwerpen alleen over Ducks en Duckstad zouden kunnen gaan. Verschil met McDrake is dat nu in een oogopslag duidelijk is dat alle onderwerpen zijn toegestaan die met Disney te maken hebben. (Op McDrake International staat nog wel ten onrechte dat het board om Disney strips gaat.)

DisneyRemc°o° schreef:Je vraagt je misschien af waarom ik vind dat er zoveel subforums moeten verdwijnen... Ik denk hier eigenlijk voornamelijk aan het overzicht dat je er dan makkelijk inhoud. Geen hele waslijsten aan subforums, maar een korter opgeruimd lijstje. :)

De verticale lengte is een nadeel. Ook bij Nedofftopic heb ik momenteel dat probleem. Hoe meer keuze aan subforums, hoe meer men moet scrollen om ze te overzien. Ideeën zijn welkom.

Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:Had je op McDuck een andere style ingesteld staan, in je profiel onder "Weergave"? De default style bij zowel McDuck als McDrake is "Oxygen".

Ja, op McDuck had ik m'n profiel ook ingesteld op "Oxygen". Sowieso had ik dat op alle McDuck-fora (dus ook Off-topic en International) zo ingesteld, maar McDuck Nederland was het enige forum dat van kleur verschoot bij in- en uitloggen. Sander weet vast wel hoe dat werkt. Ik vind het handig. Op die manier vergeet ik tenminste nooit dat ik nog uit moet loggen, bijvoorbeeld.

Er is een PunBB-topic geopend op Nedofftopic:
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?id=186
Vragen over profielen en layout vind ik zelf voorlopig even luxe-problemen. Er kan nog teveel technisch misgaan dat de nodige tijd vergt, zoals nu met het verplaatsprobleem. Misschien zouden technische ideeën en meldingen een prioriteit-indeling kunnen krijgen: bv. "noodzaak" en "luxe".
Profielen en layout lijken me meer iets voor als de boards een goede indeling hebben en technische problemen zijn opgelost. Misschien kan er dan een McDrake-style komen. Als er mensen zijn die weten hoe dat werkt.

Rockerduck schreef:Op McDuck.nl heb ik nooit begrepen waarom er opeens, uit het niets, een subforum 'Nieuwe uitgaven' kwam. Precies vanwege het bezwaar wat jij hier noemt: al snel is een uitgave verouderd. Dan werd er een DD Extra besproken, maar vier weken later was-ie al niet nieuw meer, want dan was het volgende nummer al uit. Maar die oude Extra bleef wél in de 'Nieuwe uitgaven' staan. Zoek op die manier maar eens een topic. En wat moet er gebeuren onder de andere subfora als alle nieuwe uitgaven daar niet besproken mogen worden? Dat wordt een dooie boel, zonder leven. Ik ben voor de indeling zoals die in het begin op McDuck.nl ook bestond: 'DD Weekblad', 'Nieuwe weekbladen', 'DD Extra', 'DD Pockets' en 'Overige publicaties'.

Wat is dan het verschil tussen 'Nieuwe weekbladen' en 'Nieuwe uitgaven'?

Rockerduck schreef:
DisneyRemco schreef:Misschien ga ik nu een beetje zeurend overkomen, maar nu ik nog eens goed kijk, vind ik eigenlijk ook dat Donald Duck Extra geen apart subforum nodig heeft en gewoon samen kan gaan met Donald Duck weekblad.

Dat vind ik dan weer onlogisch. Zo raak je het overzicht óók kwijt, als je alles bij elkaar gooit. DD Weekblad en DD Extra zijn twee zeer verschillende uitgaven, waar ook verschillende discussies over gevoerd worden (zo bleek op McDuck.nl).

Ik sta er neutraal tegenover. Ik zou een 'Donald Duck tijdschriften'-topic kunnen maken. Alleen vind ik het vreemd dat dan alleen de pockets nog een eigen subforum hebben, als ook 'Albums en boeken' vervalt.
Ik zit zelf meer met de index-achtige topic-titels die in lijsten tussen vrije topic-titels staan.

Rockerduck schreef:Nu ingrijpen is genoodzaakt. Een topic over de nieuwe film Ratta-touille staat onder 'Nieuws over Disney'; een topic over 'Duck Power' staat op twee subfora 'Nieuwe uitgaven' (dat wat mij betreft als subforum weg kan) en 'Overige publicaties'; een topic over 'Top 10 tekenaars' staat onder 'Disney Algemeen' terwijl het volgens mij onder 'Overige Disney medewerkers' hoort.

Er zijn nu diverse 'Duck Power' topics, en dat is overbodig. Vanwege het verplaatsprobleem zal ik daar later naar kijken.
De titel 'Top 10 tekenaars' omvat alle Disney tekenaars, dus niet alleen de 'Overige Disney medewerkers', ook Nederlandse tekenaars, Barks en Rosa.

Rockerduck schreef:Ook ben ik het met Remco eens dat 'Medewerkers' wel vervangen mag worden door 'Auteurs'.

Het is niet zozeer kwestie van mening, maar van definitie. Bij "Auteurs" zou er een apart subforum moeten komen voor niet-auteurs, en dan zit je onnodig met een extra subforum.

Ridder ter Geit* schreef:Je had me gevraagd om op creatieve wijze iets moderator-achtigs te gaan doen op dit forum. Ik zal eens gaan bedenken hoe ik dit in kan vullen.

Ik ben benieuwd. Zelf zal ik veel tijd kwijt zijn met het zoeken naar mogelijkheden voor een bibliotheek. Dat kan best pittig gaan worden. Zo bestaat het door mij gedroomde leger van COA/Inducks-programmeurs uit slechts een handjevol programmeurs (waaronder Harry), en verder tientallen leken. Er zijn maar weinig mensen zoals Harry en Sander die zoveel tijd voor internetprojecten over hebben. Het gevaar van veel vragen en daardoor wachtlijsten is een groot probleem. Ik begrijp nu een stuk beter waarom niet alles zomaar naar wens verloopt. Er zijn te weinig technische vrijwilligers, zoals programmeurs.

EDIT: * quote-verwijzing gecorrigeerd (Rockerduck naar Ridder ter Geit)
Laatst bijgewerkt door Daniel73 op wo jan 03, 2007 4:56 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 03, 2007 4:36 am

Daniel73 schreef:Wat is dan het verschil tussen 'Nieuwe weekbladen' en 'Nieuwe uitgaven'?

Nee, 'Nieuwe uitgaven' kan weg. 'Nieuwe weekbladen' is handig omdat het Weekblad iedere week komt: een hoge verschijningsfrequentie. Als je die topics onder 'DD Weekblad' zet, zal dat subforum al snel verstopt raken door topics over het nieuwste nummer, terwijl 'DD Weekblad' geschikt zou moeten zijn voor discussies over het Weekblad an sich.

Daniel73 schreef:Ik sta er neutraal tegenover. Ik zou een 'Donald Duck tijdschriften'-topic kunnen maken. Alleen vind ik het vreemd dat dan alleen de pockets nog een eigen subforum hebben, als ook 'Albums en boeken' vervalt.

Het Pockets-forum is er op McDuck gekomen omdat ze zo populair bleken te zijn, vooral onder de jonge bezoekers. Bovendien verschijnen ze nu ook veel vaker. Laat je die tussen andere publicaties staan, raakt dat ook weer snel verstopt. Eventueel zou 'Albums' kunnen blijven bestaan én 'Overige publicaties', maar dan is dat forum alleen voor de onder de kopiërmachine gehouden Katrien en Winnie de Poeh??
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DisneyRemc°o° » wo jan 03, 2007 11:20 am

Daniel73 schreef:Op McDuck werd 'Nieuwe uitgaven' meer gebruikt als een soort Inducks-achtige index, met code-achtige topic-titels. Een topic voor een uitgave.
Probleem is nu dat vermeninging met vrije topics zo'n lijst chaotisch maken. Wat vinden jullie daarvan?

Zo had ik het in eerste instantie ook in gedachten. Maar Rockerduck wist me al te overtuigen dat dit onoverzichtelijk zou worden. Een subforum voor bijvoorbeeld het Donald Duck weekblad met daarin de weeknummers is natuurlijk wel te overzien.


Daniel73 schreef:De verticale lengte is een nadeel. Ook bij Nedofftopic heb ik momenteel dat probleem. Hoe meer keuze aan subforums, hoe meer men moet scrollen om ze te overzien. Ideeën zijn welkom.

Hierbij heel voorzichtig een ruw overzicht, zoals ik het forum waarschijnlijk ingedeeld zou hebben (met de me ningen van Rockerduck in m'n achterhoofd):

Disney algemeen
Disney algemeen en nieuws over Disney
Personages en stambomen
Disney films
Disney spellen
Fanfictie & -tekeningen

Disney publicaties
Donald Duck weekblad
Donald Duck Extra
Nieuwe weekbladen
Donald Duck pockets
Albums, boeken en overig

Disney auteurs/tekenaars
Nederlandse auteurs/tekenaars
Carl Barks en Don Rosa
Overige Disney auteurs/tekenaars

Markt
Stripwinkels
Gezocht
Ruilen
Te koop
Disney sites

McDrake
Over McDrake Nederland
McDrake Nederland Off Topic (Alles wat niets met Donald Duck of Disney te maken heeft. Let op: dit is een ander board.)
McDrake International (Discuss Disney and Off Topic in English. Caution: this is another board.)

Buiten McDrake
McDuck.nl forum
McDuck.nl Archief
The DCML Archives
COA: Zoekmachine I.N.D.U.C.K.S. Database
O.U.T.D.U.C.K.S.


Zoals ik al zei, dit is een ruwe opzet, dus laat alle kritiek en wijzigingen maar horen! ;)
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Lucas » wo jan 03, 2007 2:22 pm

Ik heb een vraagje in het algemeen: waarom noemt het nu McDrake inplaats van McDuck? EN waar waarom is McDuck gesloten?
Lucas
 

Berichtdoor DisneyRemc°o° » wo jan 03, 2007 8:27 pm

Hoewel ik eigenlijk een voorstander ben om de subforums te verminderen, viel het me op dat ik eigenlijk een noodzakelijk subforum mis. In de catagorie 'Disney algemeen' heb je nu o.a. de subforums films, spellen en sites staan. Ik mis hier eigenlijk het subforum 'Disney parken'. Al sje van plan bent de huidige subforums in de catagorie 'Disney algemeen' te behouden, dan mag het onderdeel 'Disney parken' ook niet ontbreken vind ik.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Rockerduck » do jan 04, 2007 2:27 am

DisneyRemc°o° schreef:Hierbij heel voorzichtig een ruw overzicht, zoals ik het forum waarschijnlijk ingedeeld zou hebben (met de me ningen van Rockerduck in m'n achterhoofd):

'Disney algemeen' en 'Nieuws over Disney' moeten twee aparte subfora blijven, volgens mij. Immers, nieuws is niet voor niks nieuws. Of je zou gewoon 'Disney algemeen' kunnen handhaven als naam en daar alle nieuws-topics neer kunnen zetten.

'Duck-sites' hoort onder 'Algemeen', het heeft immers niets met markt (kopen/ruile/verkopen) te maken.

De indeling van publicaties vind ik goed, alleen de volgorde niet. Ik zou 'Nieuwe weekbladen' direct onder 'DD Weekblad' zetten.

Carl Barks en Don Rosa zijn zo verschillend dat je ze niet op één subforum samen kunt gooien.

'Disney Parken' zou overbodig zijn. Er is niemand die ooit over Disney-parken gaat beginnen. En anders kan dat ene topic dat eventueel ooit gemaakt gaat worden onder 'Algemeen'.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Daniel73 » do jan 04, 2007 2:33 am

Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:Wat is dan het verschil tussen 'Nieuwe weekbladen' en 'Nieuwe uitgaven'?

Nee, 'Nieuwe uitgaven' kan weg. 'Nieuwe weekbladen' is handig omdat het Weekblad iedere week komt: een hoge verschijningsfrequentie. Als je die topics onder 'DD Weekblad' zet, zal dat subforum al snel verstopt raken door topics over het nieuwste nummer, terwijl 'DD Weekblad' geschikt zou moeten zijn voor discussies over het Weekblad an sich.

Ik kan het woord "Nieuwe" niet plaatsen. Bedoel je een onderscheid tussen individuele nummers en algemene discussies? Ook onder individuele nummers (DD 2007-01) kunnen discussies staan.

Op dit moment staat dat topic verkeerd, onder subforum 'Donald Duck weekblad'. Het had onder 'Nieuwe uitgaven' moeten staan.
Op McDuck stonden onder 'Nieuwe uitgaven tijdschriften' ook oude uitgaven, dus ook daar was het verwarrend.
Hoe dit op te lossen? Ik vind dat meteen duidelijk moet zijn waar men moet wezen, om verkeerde geplaatste topics en discussies te vermijden.

Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:Ik sta er neutraal tegenover. Ik zou een 'Donald Duck tijdschriften'-topic kunnen maken. Alleen vind ik het vreemd dat dan alleen de pockets nog een eigen subforum hebben, als ook 'Albums en boeken' vervalt.

Het Pockets-forum is er op McDuck gekomen omdat ze zo populair bleken te zijn, vooral onder de jonge bezoekers. Bovendien verschijnen ze nu ook veel vaker. Laat je die tussen andere publicaties staan, raakt dat ook weer snel verstopt. Eventueel zou 'Albums' kunnen blijven bestaan én 'Overige publicaties', maar dan is dat forum alleen voor de onder de kopiërmachine gehouden Katrien en Winnie de Poeh??

Er zijn ook buitenlandse uitgaven, zoals Uncle Scrooge en zo.

DisneyRemc°o° schreef:
Daniel73 schreef:De verticale lengte is een nadeel. Ook bij Nedofftopic heb ik momenteel dat probleem. Hoe meer keuze aan subforums, hoe meer men moet scrollen om ze te overzien. Ideeën zijn welkom.

Hierbij heel voorzichtig een ruw overzicht, zoals ik het forum waarschijnlijk ingedeeld zou hebben (met de me ningen van Rockerduck in m'n achterhoofd):

Disney algemeen
Disney algemeen en nieuws over Disney

Algemeen en nieuws is een verwarrende combinatie. Voordeel van een apart 'Nieuws'-subforum is dat duidelijk te zien is wat verplaatst kan worden. Zo kan elk topic na verloop van tijd verplaatst worden naar een specifieker subforum, zoals 'Disney films'.
'Algemeen' is handig voor topics die nergens anders te plaatsen zijn, en als inloop-subforum voor wie niet weet waar een topic te plaatsen.

Personages en stambomen
Disney films
Disney spellen
Fanfictie & -tekeningen

Waarom hier geen 'Disney sites'?

Disney publicaties
Donald Duck weekblad
Donald Duck Extra
Nieuwe weekbladen
Donald Duck pockets
Albums, boeken en overig

Waarom alleen weekbladen in 'Nieuwe weekbladen'? Dat komt bij Disney Nederland op Donald Duck weekblad neer, en daar is al een subforum voor.

Disney auteurs/tekenaars
Nederlandse auteurs/tekenaars
Carl Barks en Don Rosa
Overige Disney auteurs/tekenaars

Auteurs/tekenaars sluit animators uit. Het woord "medewerkers" omvat een ieder die met Disney "meewerkt", en het is korter dan "auteurs/tekenaars/animators".
Ik kan in de titel-onderschriften trefwoorden als "auteurs" en "tekenaars" neerzetten. Het gaat nu om een allesomvattende verzamelnaam die iedereen begrijpt. Ik weet tot dusver geen ander woord dan "medewerkers". Een woord als "personeel" vind ik verwarrend omdat veel medewerkers freelancers zijn.

Markt
Stripwinkels
Gezocht
Ruilen
Te koop
Disney sites

Waarom 'Disney sites' onder 'Markt'?

McDrake
Over McDrake Nederland
McDrake Nederland Off Topic (Alles wat niets met Donald Duck of Disney te maken heeft. Let op: dit is een ander board.)
McDrake International (Discuss Disney and Off Topic in English. Caution: this is another board.)

Zou dit wegkunnen, deze linken naar de andere boards? Dat zou al een hoop verticale ruimte schelen. Ik vind ze verwarrend en gebruik liever het door Sander bedachte 'McDrake forumoverzicht'-principe: een enkele pagina met een boards-menu. Ik vind het zelf erg handig.

Buiten McDrake
McDuck.nl forum
McDuck.nl Archief
The DCML Archives
COA: Zoekmachine I.N.D.U.C.K.S. Database
O.U.T.D.U.C.K.S.

De link 'McDuck.nl forum' zou ook verplaatst kunnen worden naar het 'McDrake forumoverzicht'. Dan is er één plek vanwaar de McDuck en McDrake boards direct te bereiken zijn, en dat scheelt veel verticale ruimte en verwarring. Bij het 'McDrake forumoverzicht' weet ik dat ik kies om naar een ander board te gaan. Via de links op de boards verdwaal ik vaak.

Lucas schreef:Ik heb een vraagje in het algemeen: waarom noemt het nu McDrake inplaats van McDuck? EN waar waarom is McDuck gesloten?

McDrake staat op een ander adres dan McDuck, omdat McDuck is gestopt met het beheer van actieve inhoud. Het bleek niet mogelijk om McDuck via anderen voort te zetten, omdat Sander op McDuck verantwoordelijk is en qua herkenbaarheid min of meer vastzit aan die naam, zelfs al zou deze overgedragen worden aan anderen. (Swiebertje-effect?) Verder zou Sander dan zelf niet meer bij zijn data kunnen komen. Tenzij McDuck gedeeld zou worden, of een andere server voor Sander gezocht werd. Met als probleem dat server-software kan verschillen. Het opzetten van het nieuwe adres McDrake scheelt veel gedoe, en er is meteen duidelijk dat Sander er feitelijk los van staat.
Op http://forum.mcduck.nl staan veel berichten van Sander als beheerder. Dat was een reden om dat board niet op McDrake over te nemen. (De andere twee boards bevatten wel de inhoud van hun McDuck-equivalenten.)

DisneyRemc°o° schreef:Hoewel ik eigenlijk een voorstander ben om de subforums te verminderen, viel het me op dat ik eigenlijk een noodzakelijk subforum mis. In de catagorie 'Disney algemeen' heb je nu o.a. de subforums films, spellen en sites staan. Ik mis hier eigenlijk het subforum 'Disney parken'. Al sje van plan bent de huidige subforums in de catagorie 'Disney algemeen' te behouden, dan mag het onderdeel 'Disney parken' ook niet ontbreken vind ik.

'Disney parken' vind ik een goed idee. Maar ik zou dan wel elders willen bezuinigen in verticale lengte.

Ideeën over het indelen van het 'Nederland Off Topic'-board zijn ook welkom. Daar mankeert nog van alles aan.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » do jan 04, 2007 2:34 am

Kunnen er onder de titels van de subfora geen korte beschrijvingen komen, over het doel van het betreffende subforum? Dat zou kunnen voorkomen dat topics op verkeerde fora worden geplaatst.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » do jan 04, 2007 2:43 am

Daniel73 schreef:Ik kan het woord "Nieuwe" niet plaatsen. Bedoel je een onderscheid tussen individuele nummers en algemene discussies? Ook onder individuele nummers (DD 2007-01) kunnen discussies staan.

Onder 'Nieuwe weekbladen' versta ik elk weekblad dat vanaf vandaag nieuw uitkomt. Maar je kent het subforum 'Nieuwe weekbladen' van McDuck.nl, dus je weet het verschil tussen subfora 'DD Weekblad' en 'Nieuwe weekbladen'. Ik zie het probleem dan ook niet.

Daniel73 schreef:Op dit moment staat dat topic verkeerd, onder subforum 'Donald Duck weekblad'. Het had onder 'Nieuwe uitgaven' moeten staan.

'Nieuwe uitgaven' kan weg, wat mij betreft. 'Nieuw' is al snel oud. Voor de Weekbladen is dat niet erg, want daarvan verschijnt iedere week een nieuwe. De hoge verschijningsfrequentie maakt een apart subforum noodzakelijk, om 'DD Weekblad' te verlichten. Bovendien kan men in één oogopslag zien dat 'Nieuwe weekbladen' alleen maar gaat over de specifieke inhoud van die specifieke nummers.

Daniel73 schreef:Er zijn ook buitenlandse uitgaven, zoals Uncle Scrooge en zo.

Die niemand bespreekt. Je zou 'Overige publicaties' kunnen behouden, maar dan zou ik 'Albums/boeken' weg doen. Die vallen dan immers ook onder 'Overig' (in de zin van: geen Weekblad/Extra/Pocket).
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Daniel73 » do jan 04, 2007 4:27 am

De titel van subforum 'Over McDrake Nederland' heb ik veranderd in 'Over McDrake Nederland Disney', omdat 'Nederland Off Topic' een subforum heeft dat 'Over McDrake Nederland Off Topic' heet.

Rockerduck schreef:'Disney algemeen' en 'Nieuws over Disney' moeten twee aparte subfora blijven, volgens mij. Immers, nieuws is niet voor niks nieuws. Of je zou gewoon 'Disney algemeen' kunnen handhaven als naam en daar alle nieuws-topics neer kunnen zetten.

Voordeel van subforum 'Nieuws over Disney' is dat het mensen motiveert om nieuws te plaatsen. Nadelen zijn dat de versheid bijgehouden moet worden en dat mensen nieuws toch elders kunnen plaatsen.

Rockerduck schreef:Carl Barks en Don Rosa zijn zo verschillend dat je ze niet op één subforum samen kunt gooien.

Mee eens. Deze vergat ik in mijn opmerkingen.

Rockerduck schreef:'Disney Parken' zou overbodig zijn. Er is niemand die ooit over Disney-parken gaat beginnen. En anders kan dat ene topic dat eventueel ooit gemaakt gaat worden onder 'Algemeen'.

Een subforum als 'Disney Parken' kan mensen motiveren om over attracties, etc., te schrijven. Het lijkt mij interessant en wezenlijk genoeg om het idee tenminste een kans te geven. Misschien kunnen voorstanders en tegenstanders een wedje leggen. :)

Daniel73 schreef:
McDrake
Over McDrake Nederland
McDrake Nederland Off Topic (Alles wat niets met Donald Duck of Disney te maken heeft. Let op: dit is een ander board.)
McDrake International (Discuss Disney and Off Topic in English. Caution: this is another board.)

Zou dit wegkunnen, deze linken naar de andere boards? Dat zou al een hoop verticale ruimte schelen. Ik vind ze verwarrend en gebruik liever het door Sander bedachte 'McDrake forumoverzicht'-principe: een enkele pagina met een boards-menu. [...] Dan is er één plek vanwaar de McDuck en McDrake boards direct te bereiken zijn, en dat scheelt veel verticale ruimte en verwarring. Bij het 'McDrake forumoverzicht' weet ik dat ik kies om naar een ander board te gaan. Via de links op de boards verdwaal ik vaak.

Wat betreft deze breinstorm van mij, over weglaten van linken naar 'Andere McDrake boards' op de boards zelf, ben ik nu zelf in twijfel. Het zou vreemd zijn om wel te linken naar bijv. DCML, maar niet naar een eigen McDrake-board.

Met de verticale ruimte moet te leven zijn. Grootste probleem voor mij is dat ik nu niet in één keer zie op welke McDuck- en McDrake-boards ik zit. De boards zouden beter van elkaar onderscheiden kunnen worden door ze elk een eigen kleur te geven.
Zijn er mensen die (bijv.) de 'Oxygen'-style kunnen aanpassen? (Risico kan zijn dat bij een update van PunBB, nieuwe styles gemaakt moeten worden.)

Rockerduck schreef:Kunnen er onder de titels van de subfora geen korte beschrijvingen komen, over het doel van het betreffende subforum? Dat zou kunnen voorkomen dat topics op verkeerde fora worden geplaatst.

Er kunnen korte omschrijvingen komen. Ideeën zijn welkom. Mijn voorkeur gaat uit naar duidelijke trefwoorden. Let wel op dat een te lange regel-lengte kan zorgen voor meer verticale ruimte.

Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:Ik kan het woord "Nieuwe" niet plaatsen. Bedoel je een onderscheid tussen individuele nummers en algemene discussies? Ook onder individuele nummers (DD 2007-01) kunnen discussies staan.

Onder 'Nieuwe weekbladen' versta ik elk weekblad dat vanaf vandaag nieuw uitkomt. Maar je kent het subforum 'Nieuwe weekbladen' van McDuck.nl, dus je weet het verschil tussen subfora 'DD Weekblad' en 'Nieuwe weekbladen'. Ik zie het probleem dan ook niet.

Ook op McDuck vind ik de indeling vaag. Onder 'Nieuwe weekbladen' staan er oude nummers en onder 'DD Weekblad' zijn er geen nummers te vinden. Dat is niet uit te leggen.
Volgende week is DD 2007-01 een oud nummer, dus dat past niet bij 'Nieuwe'. En waarom wel onder 'Extra' de topic-verwarring van vaste en vrije topics?

Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:Op dit moment staat dat topic verkeerd, onder subforum 'Donald Duck weekblad'. Het had onder 'Nieuwe uitgaven' moeten staan.

'Nieuwe uitgaven' kan weg, wat mij betreft. 'Nieuw' is al snel oud. Voor de Weekbladen is dat niet erg, want daarvan verschijnt iedere week een nieuwe. De hoge verschijningsfrequentie maakt een apart subforum noodzakelijk, om 'DD Weekblad' te verlichten. Bovendien kan men in één oogopslag zien dat 'Nieuwe weekbladen' alleen maar gaat over de specifieke inhoud van die specifieke nummers.

Een weekblad is een uitgave. Onder 'Nieuwe weekbladen' zou alleen de Donald Duck mogen staan die nu in de winkel ligt of nog niet verschenen is. Dat is de definitie van de titel, en daarom maak ik er bezwaar tegen. Ik stel voor dat er in plaats van 'Nieuwe uitgaven' een subforum komt waarin 'Individuele uitgaven' worden behandeld, waaronder Donald Duck weekblad. (Bijv. DD 2007-01.) Dan kunnen oude nummers blijven staan zonder dat dit vragen oproept.

Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:Er zijn ook buitenlandse uitgaven, zoals Uncle Scrooge en zo.

Die niemand bespreekt. Je zou 'Overige publicaties' kunnen behouden, maar dan zou ik 'Albums/boeken' weg doen. Die vallen dan immers ook onder 'Overig' (in de zin van: geen Weekblad/Extra/Pocket).

Ik vind het vreemd om wel een subforum voor pockets te hebben, maar niet voor album-uitgaven zoals 'Dubbelalbum', 'Beste Verhalen', 'Oom Dagobert' en 'Grappigste avonturen'. Albums en boeken vormen een wezenlijk aandeel in de Disney-publicaties. Hoe valt het weglaten uit te leggen aan albumliefhebbers?
Er zou een reeks topics gemaakt kunnen worden over individuele albums. Er zijn er genoeg, zowel oud als nieuw. Vroeg of laat zou zo'n subforum toch nodig worden, als men er diepgaand op in wil gaan.
En het bestaan van zo'n subforum kan mensen motiveren om er invulling aan te geven. Bijvoorbeeld door ook albums per nummer te bespreken. Dat zou ik onder een subforum 'Overige publicaties' niet doen, tussen de gekopieerde Katriens.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten

cron