Minderjarigen vragen om geheimhouding

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Ui » za aug 20, 2011 10:03 pm

In het topic 'Pocket 189' is een vreemde discussie gaande geweest. Bij dezen een bezorgde, serieuze reactie van Ui.
Het gaat om een discussie tussen Dubbelduck en De Zwarte Schim. Zij hebben het over geheimhouding en een persoon die daarom heeft verzocht.

2011-08-15 21:22:49, De Zwarte Schim schreef:ik heb diegene beloofd dat ik daar verder niet op in zal gaan.
want hij stuurde een mailtje.

Maar ik heb het niet via mcdrake.nl gehoord en hiermee stop ik, anders ga ik te ver

Wat is dit voor mysterieus gedoe? (snik) Wie stuurde een mailtje en wat moest je beloven? Ui houdt niet van onbekende volwassenen die geheimpjes aangaan met andermans minderjarigen. Helemaal niet, als het gaat om een producent tegenover een minderjarige klant. En laten De Zwarte Schim en Dubbelduck nu beiden minderjarig zijn.

Wat heeft De Zwarte Schim aan die persoon (een volwassene?) moeten beloven? Vanwaar de zwijgplicht?
Weten jullie ouders hiervan? En weten ze, wat een wereldje Duckstad is als een Disney-medewerker voor een webcam gaat strippen tegenover minderjarigen? Dat moest ook geheim blijven, in 2006. En de medewerkers namen elkaar in bescherming. (snik)

Grapjes over dubbelspionnen en geheim agenten zijn leuk, maar hier is meer gaande. Iemand bemoeit zich met jullie vrijheid van meningsuiting. Dus hoezo, "diegene beloofd dat ik daar verder niet op in zal gaan" en "anders ga ik te ver"?

Wat is hier gaande?
Misschien moet er een manier bedacht worden om privé-berichten helemaal uit te schakelen, zodat McDrake niet misbruikt kan worden voor geheime boodschappen? Of moet McDrake 18+ gaan worden?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » za aug 20, 2011 10:16 pm

Goed!

ik heb wat onderling contact met ferdi gehad hieronder onze mail's, te lezen van beneden naar boven.


Hoi Hans,

Was het echt nodig om Dubbelduck aan te vallen op McDrake? Hij is zo aardig om informatie met jullie op McDrake te delen. Fijn, toch?

Gr Ferdi


Op 15 augustus 2011 13:13 schreef Ferdi Felderhof <[...]@gmail.com> het volgende:

Hoi Hans,
Dubbelduck krijgt de indelingen wel van me, omdat hij ze indext op Inducks.
Gr Ferdi


Op 15 augustus 2011 12:46 schreef <@live.nl> het volgende:



Hallo Ferdi,

Nog een vraagje: heb jij ook enig idee hoe iemand anders van mcdrake.nl daar aankomt?
Ik ben wel benieuwd waar hij zijn informatie vandaan haalt. via Egmont zelf?

Mvg Hans



--------------------------------------------------------------------------------
Date: Mon, 15 Aug 2011 08:38:58 +0200
Subject: Re: Pocket's
From: [...]@gmail.com
To: @live.nl




Hoi Hans,
De informatie van de aankomende pockets krijgen we van Egmont (de Deense uitgaver) waar ze worden samengesteld. Die informatie mag ik alleen niet delen met mensen van buiten het bedrijf.
Gr Ferdi


Op 15 augustus 2011 07:30 schreef De Zwarte Schim <@live.nl> het volgende:

De Zwarte Schim van McDrake Nederland Disney heeft je een bericht gestuurd. Je kunt De Zwarte Schim beantwoorden door deze e-mail te beantwoorden.

De bijdrage luidt als volgt:
-----------------------------------------------------------------------

Hallo Ferdi,

Ik heb een vraagje: waar haal je die informatie vandaan van de aankomende pocket's? of met inhoud etc.
En zou U mij anders wel eens die informatie willen verlenen? als ik het vraag)


Mvg. Hans P


Ik zei op mcdrake.nl dat ik dubbelduck ontmaskerd had. en dat vond waardeerde Ferdi niet.

zodoende


EDIT: e-mail adres van Ferdi verwijderd, op verzoek
Laatst bijgewerkt door De Zwarte Schim op zo aug 21, 2011 11:06 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » za aug 20, 2011 10:21 pm

maar je overdrijft weer eens met een apart topic met allerlei vragen ui
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Ui » za aug 20, 2011 10:42 pm

De Zwarte Schim schreef:maar je overdrijft weer eens met een apart topic met allerlei vragen ui

In het andere topic is het off-topic.

Als jij of anderen liever gaan heulen met onbekende informanten en nu ter afleiding naar Ui gaat zitten wijzen, is er echt een groot probleem. Ui heeft geen zin in dat soort gedoe. Als men in Duckstad niet normaal kan omgaan met komende publicaties en er blijkbaar iemand in het geheim minderjarige lezers zit te bespelen, dan zal dit natuurlijk gevolgen hebben voor McDrake. Dit platform is niet bedoeld als een geheim contactpunt tussen minderjarigen en volwassenen. Zo simpel staan de feiten ervoor. (snik)

Misschien is een discussieplatform over Disney gewoon niet mogelijk, zonder dat dit soort stiekeme toestanden gaan spelen. Dan kan McDrake meteen de vrieskist in, samen met McDuck. Dus, wat willen jullie?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Dubbelduck » za aug 20, 2011 10:56 pm

Ui, wat zit je weer eens GI-GAN-TISCH te overdrijven. Moeten we elk privé mailtje dat via McDrake wordt verstuurd aan jou melden? Mogen minderjarigen geen contact met meerderjarigen hebben zonder dat jij ervan weet? Je bent misschien een moderator van dit forum, maar dat geeft jou niet het recht om alles te weten. Een geheim is een geheim, dat hoeft niet openbaar te worden.

De Zwarte Schim schendt bovendien de privacyrechten. Hij verwijdert wel zijn eigen emailadres, maar niet dat van Ferdi. Daardoor is Ferdi's email nu voor de hele wereld zichtbaar en kan elke gestoorde gek een mailtje naar hem sturen.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Ui » zo aug 21, 2011 12:39 pm

Oeps. Ui heeft dat eerste bericht van De Zwarte Schim, met die e-mails, gisteravond niet gezien. Alleen zijn tweede bericht, over overdrijven. (snotter)

De Zwarte Schim schreef:Ik zei op mcdrake.nl dat ik dubbelduck ontmaskerd had. en dat vond waardeerde Ferdi niet.

zodoende

Je schreef iets op McDrake over een medelezer (Dubbelduck) en daar gaat iemand anders (Ferdi) je in privé, vermanend over benaderen? Dat is niet de bedoeling van McDrake.

Ui vreesde al voor deze toestand. Het een en ander wees al naar die richting. McDrake wordt door mensen uit het bedrijfsleven gebruikt om klanten persoonlijk te benaderen over hun publieke uitspraken. Dat zijn DCML-achtige toestanden. Hoe valt dit dicht te timmeren? In de regels zou minstens een waarschuwing kunnen komen tegen dit soort communicaties.

Dubbelduck schreef:Ui, wat zit je weer eens GI-GAN-TISCH te overdrijven. Moeten we elk privé mailtje dat via McDrake wordt verstuurd aan jou melden? Mogen minderjarigen geen contact met meerderjarigen hebben zonder dat jij ervan weet? Je bent misschien een moderator van dit forum, maar dat geeft jou niet het recht om alles te weten. Een geheim is een geheim, dat hoeft niet openbaar te worden.

Ui hoeft helemaal niet alles te weten, maar kan wel wat zeggen over een geheimzinnige sfeer die ontstaat. Misschien vind men het geheimzinnige gedoe iets om trots op te zijn, maar Ui wil er toch voor waarschuwen.

Een aantal Disney-medewerkers zijn helaas stiekeme mensen gebleken, die moeite hebben met reageren in het daglicht. En zelfs als je ze iets opmerkelijks ziet doen in het openbaar, liegen ze dat jij hun privacy hebt geschaad. Ze hangen zodoende het slachtoffer uit en maken van de boodschapper een misdadiger, met steun van klanten die hun gratis voordeeltjes in gevaar zien komen. Zulke medewerkers zijn niet te vertrouwen. Wie er toch mee in zee wil gaan, doet dat op eigen risico.

Waar Ui in elk geval op wil wijzen, is dat zij minderjarigen nóóit een geheim kunnen afdwingen. Mocht je moeite of vragen hebben, raadpleeg meteen een volwassene die je vertrouwt. Laat de communicatie aan die volwassene zien. Al zou het gaan om een topgeheim en beweringen dat er banen op het spel staan, laat jezelf nooit in de tang nemen.

Ten tijde van McDuck, in 2006, hebben Disney-medewerkers een grens gepasseerd door in privé een toen minderjarige beheerder te benaderen over het censureren van een uitgelekte zedenzaak. Men speelde in privé voor eigen rechter, door medelijdenwekkend te stellen dat de veroordeelde medewerker onheus is bejegend door de rechter. Dat soort uitwassen kunnen helaas ontstaan. Een Disney-medewerker in het nauw maakt rare sprongen. En dat heeft wat betreft Ui, grappenmakerij over geheimzinnigheid een vervelende bijsmaak gegeven.

Het onlangs in een slachtofferrol liegen over een openbaar twitterbericht, dat zogenaamd privé zou zijn, heeft aangetoond dat men de lafhartigheid niet is verleerd. Zodra men in paniek raakt, is de boodschapper de dader en zijn zij zielig. En van je medelezers kun je verwijten verwachten, omdat die vrezen dat je geklaag hun informatievoorziening in gevaar brengt. Sommige medelezers zien de medewerkers zelfs als goede vrienden, waar je voor op moet komen. Welkom in Duckstad. (snik)

Dubbelduck schreef:De Zwarte Schim schendt bovendien de privacyrechten. Hij verwijdert wel zijn eigen emailadres, maar niet dat van Ferdi. Daardoor is Ferdi's email nu voor de hele wereld zichtbaar en kan elke gestoorde gek een mailtje naar hem sturen.

Je eigen privé-adres weghalen en niet dat van een ander, is natuurlijk niet de bedoeling.
Maar misschien kan Ferdi wat zuiniger met zijn privé-adres omgaan: als je een privé-adres gaat gebruiken om je klanten te beantwoorden, moet je niet gek kijken als men het adres even gemakkelijk verspreidt als je werk-adres. Je haalt immers zelf het werk en je privé-leven door elkaar.

Maar ben je nu behalve geheim agent, ook bodyguard? (snotter) Ferdi is zelf mans genoeg om voor zichzelf op te komen. Dat je als klant nu voor hem op gaat komen is enerzijds aardig, maar anderzijds ook een beetje plantjes water geven voor de juffrouw. Ferdi's adres staat nog geen dag online en je belt zowat de politie: help, biedt het arme slachtoffer Ferdi bescherming voordat die gestoorde gekken hem bereiken! Over overdrijven gesproken. (snik)

Er is helemaal niets mis met het verwerken van aangeleverde publicatieschema's. Integendeel, het is leuk. Maar houdt afstand. Het gaat om een medewerker met professionele belangen. Zie maar, hoe afstandelijk zo'n persoon reageert in openbare discussies. Ze doen zelden spontaan mee aan fandiscussies, waar ze natuurlijk ver boven staan. Ze blijven vooral en bovenal gericht op hun werk. En och, wat aardig dat ze dat in hun vrije tijd doen. Daardoor lijken ze zowat normale fans, "één van ons", maar ze zijn het niet en willen het niet zijn.

Het geheimzinnige gedoe heeft helaas een schaduwzijde. Dat is waar raaskallend Ui voor waarschuwt.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor MatroosDuck » zo aug 21, 2011 12:56 pm

McDrake,een vrolijk forum
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Berichtdoor Dubbelduck » zo aug 21, 2011 1:27 pm

Ui schreef:Je schreef iets op McDrake over een medelezer (Dubbelduck) en daar gaat iemand anders (Ferdi) je in privé, vermanend over benaderen? Dat is niet de bedoeling van McDrake.

Ferdi is niet begonnen met e-mailen. De Zwarte Schim heeft Ferdi via McDrake benaderd, zoals ook is te zien aan de correspondentie.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » zo aug 21, 2011 1:57 pm

UI hou hier alsjeblieft mee op!

je gaat nu echt te ver met je preken over een paar mailtjes.

als ik met Ferdi in gesprek ben dan hoeft ik daar geen verklaring bij jou voor af te leggen toch?

kap ermee!
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor McDuck Menu » zo aug 21, 2011 1:57 pm

Natuurlijk kan er gevraagd worden om geheimhouding, maar daar is een minderjarige niet toe verplicht geloof ik. bij volwassenen ligt dat geloof ik anders. Volgens mij is er in dit voorbeeld ook geen sprake van vragen om geheimhouding, voor zover ik de situatie kan inschatten. Andere/eerdere zaken, daar laat ik het oordeel maar aan anderen over.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ui » zo aug 21, 2011 2:01 pm

MatroosDuck schreef:McDrake,een vrolijk forum

(huil huil)

Dubbelduck schreef:Ferdi is niet begonnen met e-mailen. De Zwarte Schim heeft Ferdi via McDrake benaderd, zoals ook is te zien aan de correspondentie.

De laatste e-mail, die blijkbaar bovenaan staat, is geen antwoord op voorgaande e-mails, maar een vermaning naar aanleiding van iets op McDrake. ("Was het echt nodig om Dubbelduck aan te vallen op McDrake? Hij is zo aardig om informatie met jullie op McDrake te delen. Fijn, toch?")
Geen idee, welke "aanval" hier bedoeld wordt. De opmerking "zo aardig om informatie met jullie op McDrake te delen" vindt Ui een beetje betuttelend. Straks is admin ook "zo aardig", wegens activiteiten op McDrake. En eigenlijk is admin aardiger dan jou: want zonder de aardigheid van admin, had jij zo aardig niet kunnen wezen om informatie te delen die je krijgt via aardige Ferdi. Pfoe, Ui krijgt het stikbenauwd van al die aardigheid. Laten we van elkaar geen watjes maken. (snotter)

Overigens ziet Ui niets terug over iets "beloofd" hebben. ("ik heb diegene beloofd dat ik daar verder niet op in zal gaan") Het iets moeten beloven aan iemand in privé, baarde Ui de meeste zorgen. Want er valt als minderjarige niets te beloven aan vreemden, en dat moeten die vreemden ook niet willen.

Maar goed, Ui heeft weer aardig zitten preken. De handjes zijn weer hard toe aan een mosterdbad. (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » zo aug 21, 2011 2:14 pm

dat klopt dat jij niks terug kunt vinden over wat ik beloofd heb. dat laatste bericht wat ik verzonden heb is dus niet opgeslagen, omdat berichten die ik verzend niet bijm ijn verzonden item's komen te staan. zo is dat ingesteld.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Ui » zo aug 21, 2011 2:47 pm

De Zwarte Schim schreef:als ik met Ferdi in gesprek ben dan hoeft ik daar geen verklaring bij jou voor af te leggen toch?

Jij schreef over iemand die je in privé iets hebt moeten beloven. Mag Ui zich dan geen zorgen maken?
We zitten hier op een platform over getekende beestjes, waarom wordt daar geheimzinnig gedaan over beloften afdwingende informanten? Waarom dat enge gedoe? (snotter)

McDuck Menu schreef:Natuurlijk kan er gevraagd worden om geheimhouding, maar daar is een minderjarige niet toe verplicht geloof ik.

Dat is waar ook Ui op wijst.
Vandaar ook de kritiek richting Oom Thom, vorig jaar, met betrekking tot een geheimhouding oproepende disclaimer in zijn e-mail. Alsof je een brief van de hoofdredacteur van Donald Duck Weekblad niet voor het raam zou mogen hangen. Dat hij het zelfs maar probeerde, toont aan hoe vrijpostig sommige Disney-medewerkers kunnen zijn.
- "Wat heeft Oom Donald je geschreven?"
- "Dat is topgeheim!"
Blèh, moet het die kant uitgaan? Omdat een hoofdredacteur aantoonbaar moeite heeft om rechtstreeks met zijn lezers te communiceren, zonder zichzelf voor joker te zetten?

En alsof het Sanoma een worst kan schelen, als het publiek een voorspelling ontvangt waar geen enkel recht aan ontleend kan worden. Het is vooral reclame. Pssst, volgende maand verschijnt een verhaal waarin Donald ruzie krijgt met Bolderbast. Niet verder vertellen, want het is topgeheim die niet met mensen buiten het bedrijf gedeeld mag worden. Grutjes, wat zijn we interessant.
Als er zo zielig en geheimzinnig gedaan moet worden over komende strips, is dat die informatie dan wel waard? Want het gaat Ui heus niet om de knikkertjes, anders had Ui wel gezwegen over deze sfeer. (snik)

Mocht een Disney-medewerker inderdaad leuren met o zo gevoelige informatie onder minderjarigen, laat hij daar dan meteen mee ophouden. Want op zo'n manier is het delen van informatie natuurlijk niet leuk meer.
Prima als je informatie via een vast doorgeefpunt verspreidt, maar daar hoeft niet geheimzinnig over gedaan te worden. Dat onder anderen Ferdi informatie aan Inducks verstrekt, waar Dubbelduck lid van is, is gewoon algemeen bekend. Wat is daar nu gevoelig aan. Ga niet doen alsof er meer geheimzinnigs gaande is, als dat niet het geval is.

McDuck menu schreef:Volgens mij is er in dit voorbeeld ook geen sprake van vragen om geheimhouding, voor zover ik de situatie kan inschatten.

Binnen Inducks wordt geregeld geheimzinnig gedaan om niets. Moord en brand als je een geheim verklapt. Het einde van Inducks is aangebroken! Ui denkt, dat sommigen zichzelf er interessant mee willen maken. (Of zouden ze echt zo angstvallig aangelegd zijn?) Natuurlijk is het niet de bedoeling om wachtwoorden op straat te gaan gooien, maar wat valt er verder geheimzinnig te doen over getekende beestjes? Dat men op mysterieuze wijze weet wat volgende maand in het Weekblad staat? Doe toch niet zo maf. Hoogste tijd voor wat relativering. Op straat zouden ze je vierkant uitlachen: "Voorwaar, ik voorspel dat Broer Konijn over een maand in Donald Duck Weekblad staat, maar ik mag niet zeggen van wie ik het weet!" Is het dan niet aardig, als medelezers je terugfluiten? (snif)

De Zwarte Schim schreef:dat klopt dat jij niks terug kunt vinden over wat ik beloofd heb. dat laatste bericht wat ik verzonden heb is dus niet opgeslagen, omdat berichten die ik verzend niet bijm ijn verzonden item's komen te staan. zo is dat ingesteld.

Wat valt er te beloven aan Ferdi? Het kan niets bijzonders zijn, hoopt Ui, maar vertel je zulke beloften wel aan volwassenen in je omgeving?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma aug 22, 2011 10:58 am

Hmjah, grotendeels vind ik Ferdi hier vrij open. Hij zegt gewoon duidelijk dat Dubbelduck de indelingen krijgt omdat hij ze indext op McDrake. Het enige geheimzinnige eraan is dat Ferdi de informatie eigenlijk niet met mensen buiten het bedrijf mag delen, en dat Dubbelduck dus een uitzondering is. Dat Dubbelduck dit dan nog op McDrake mag delen is eigenlijk dan nog een voorrecht.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor De Zwarte Schim » ma aug 22, 2011 11:16 am

ik vind dat je dit nu wel kunt sluiten ui
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Volgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron