Spam spam spam

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Daniel73 » wo jan 03, 2007 10:10 pm

Topic om spam te melden en te bespreken.

Meldingen tot dusver:

Disney algemeen » HELLO
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=2
Dit vind ik nog wel kunnen, als welkoming of zo. Misschien kan het topic daarvoor gebruikt worden.

Over McDrake Nederland » test
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=38
Dit is een test van mij. Dat geldt ook voor de recente test-postings op de andere McDrakes. Ik had ze beter op slot kunnen zetten. Ze kunnen na het testen weggegooid worden.
Reden van de test is dat er momenteel een probleem is met het verplaatsen van topics.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DisneyRemc°o° » wo jan 03, 2007 10:23 pm

Daniel73 schreef:Disney algemeen » HELLO
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=2
Dit vind ik nog wel kunnen, als welkoming of zo. Misschien kan het topic daarvoor gebruikt worden.

Ik vind dit niet kunnen, aangezien het hier om een niet geregistreerde gebruiker gaat. Ook laat deze persoon onder deze naam niets meer van zich horen. En ook is een post met alleen de boodschap "HELLO" een beetje onzinnig. Iemand die een topic aanmaakt om zich voor te stellen kan dan op z'n minst een korte introductie over zichzelf schrijven.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Daniel73 » wo jan 03, 2007 11:15 pm

DisneyRemc°o° schreef:Ik vind dit niet kunnen, aangezien het hier om een niet geregistreerde gebruiker gaat. Ook laat deze persoon onder deze naam niets meer van zich horen. En ook is een post met alleen de boodschap "HELLO" een beetje onzinnig. Iemand die een topic aanmaakt om zich voor te stellen kan dan op z'n minst een korte introductie over zichzelf schrijven.

Ik wil de lat niet hoog leggen omdat ik dan consequent moet gaan kijken en vergelijken. Wat voor de een geldt, geldt ook voor de ander. Straks komen er weer spambots en die kosten ook tijd. Hoe meer er op de boards gepoetst wordt, hoe meer tijd dat kost, hoe meer kans op fouten en hoe meer men zal gaan verlangen dat topics/berichten consequent verwijderd blijven worden.
Vooral rechtvaardige beoordelingen vreten tijd, omdat ik dan moet gaan lezen en keuren. Ik besteed die tijd liever aan problemen zoals het gebrek aan indexen en een bibliotheek. Zo'n enkele brave "HELLO" is makkelijk te deleten, maar wat komt er daarna?
Spambots zijn vaak wel makkelijk te herkennen, en dan ben ik genadeloos.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DisneyRemc°o° » wo jan 03, 2007 11:36 pm

Misschien is het weigeren van posts van niet geregistreerde gebruikers iets om over na te denken. Ik weet dat velen vinden dat dit een forum gerbuikeronvriendelijk maakt, maar het scheelt wel een hoop onzinnig berichten/spam. Ook is een geregistreerde gebruiker te bannen, indien deze zich ernstig misdragen heeft.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Kjell » do jan 04, 2007 12:45 am

Alleen gereistreerde gebruikers laten posten vind ik een goed idee. Registreren is een kleine moeite voor mensen die hier graag willen posten, maar het zal herrieschoppers ontmoedigen. Ook types als Alberto moeten worden aangepakt, want het is wel de bedoeling dat hier normaal gediscusseerd kan worden in normaal Nederlands/Engels.
Kjell
Member
 
Berichten: 40
Geregistreerd: do jan 04, 2007 12:40 am

Berichtdoor Lelijke Eend » do jan 04, 2007 12:48 am

Met de meeste klachten over 'onzinnige berichten' ben ik het niet eens. Er kunnen heel leuke bij zitten. Als de moderator moet gaan keuren welke leuk zijn en welke niet, hebben we een probleem als hij een foutje maakt of als hij een slecht gevoel voor humor blijkt te hebben. Laat dan liever gewoon alles op het forum staan en de bezoekers beoordelen wat ze lezen en waar ze op reageren.

Registratie verplichten is geen goede maatregel. Als mensen echt zouden wilen klieren, registreren ze gewoon een paar accounts om dat te doen, simpel. Mensen die dan iets interessants willen bijdragen maar registreren wel te veel gedoe vinden, worden dan ondertussen geweerd. Op dat ene oude forum zijn een paar keer redactieleden van de Duck langsgeweest om mee te praten, en dat deden ze niet als lid.

Misschien wel een idee om 'onzinnige topics' niet in de verkeerde forums te laten zwerven. Zet HELLO desnoods in Over McDrake Nederland. Of maak meteen een apart subforum voor dergelijke topics.
Lelijke Eend
Member
 
Berichten: 19
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:46 pm

Berichtdoor Lelijke Eend » do jan 04, 2007 12:50 am

Kjell schreef:Ook types als Alberto moeten worden aangepakt, want het is wel de bedoeling dat hier normaal gediscusseerd kan worden in normaal Nederlands/Engels.

Alberto was geniaal. Waarom heeft hij nooit erelidmaatschap op McDuck gekregen (of eregastmaatschap, hoe heet dat)?
Lelijke Eend
Member
 
Berichten: 19
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:46 pm

Berichtdoor Rockerduck » do jan 04, 2007 2:32 am

Topics als 'Hello' met als enige tekst 'hello' voegen niets toe. Dat is ook mijn bezwaar, dus in dat geval ben ik het met Remco eens. Het probleem dat Daniel noemt gaat niet op. Immers: spam is heel makkelijk van niet-spam te onderscheiden. Beweren dat dit niet zo is, of aankomen met zogenaamde 'grappige' berichten en 'beoordelen wat wel of niet leuk is', is dan ook een smoesje. Ik ken een forum waar een regel is die zegt dat alle topics een duidelijke titel moeten hebben, en dat de openingspost een duidelijke vraag/stelling/mening moet uitdrukken. Topics die beginnen met één woord of smiley zijn niet toegestaan. Dat lijkt mij een logische en goede regel. Wat vinden jullie?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DisneyRemc°o° » do jan 04, 2007 9:55 am

Lelijke Eend schreef:Zet HELLO desnoods in Over McDrake Nederland. Of maak meteen een apart subforum voor dergelijke topics.

Dit lijkt me zeker geen goed plan. Ten eerste ga je dus een subforum toevoegen, terwijl er al teveel van zijn. Het subforum dat je dan toevoegd is dan ook nog eens van nul komma nul waarde. Ten tweede suggereer je hiermee dat dergelijke topics welkom zijn en nodig je alleen maar uit tot het openen van meer van dit soort topics.

Rockerduck schreef:Topics die beginnen met één woord of smiley zijn niet toegestaan. Dat lijkt mij een logische en goede regel. Wat vinden jullie?

Absoluut mee eens! Ook ben ik het er helemaalk mee eens dat een topic een duidelijke titel moet hebben, zodat je al aan de hand van de titel kan inschatten of je een topic zou willen lezen of niet.

Ook ben ik benieuwd wat Rockerduck vind van het idee om op dit forum alleen geregistreerde gebruikers te laten posten.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Daniel73 » do jan 04, 2007 3:39 pm

Lelijke Eend schreef:Met de meeste klachten over 'onzinnige berichten' ben ik het niet eens. Er kunnen heel leuke bij zitten. Als de moderator moet gaan keuren welke leuk zijn en welke niet, hebben we een probleem als hij een foutje maakt of als hij een slecht gevoel voor humor blijkt te hebben. Laat dan liever gewoon alles op het forum staan en de bezoekers beoordelen wat ze lezen en waar ze op reageren.

Mee eens. Mij storen vooral verkeerde geplaatste discussies. Mickey die onder Donald besproken wordt, etc. Dat vervuilt pas echt, omdat je dan overal en nergens moet zoeken naar nuttige informatie. Onzinbberichten kunnen genegeerd worden. Bij een verkeerd geplaatste discussie kan dat niet. Zo staat er op McDuck ergens een discussie verstopt over tekenfilms inspreken. Dat had een eigen topic moeten zijn.
Op dat soort zaken wil ik letten. De "onzinnige berichten" op McDuck waren relatief onschuldig. Problemen kwamen vooral voort uit negativiteit, waaronder die van mij. Zelf vind ik de "onzinnige berichten" een verademing tussen ernstige besprekingen. En ze kunnen een drempel wegnemen voor nieuwkomers. Hoe netter een board is, hoe plechtiger het wordt en hoe minder spontaniteit er is.

Lelijke Eend schreef:Registratie verplichten is geen goede maatregel. Als mensen echt zouden wilen klieren, registreren ze gewoon een paar accounts om dat te doen, simpel. Mensen die dan iets interessants willen bijdragen maar registreren wel te veel gedoe vinden, worden dan ondertussen geweerd. Op dat ene oude forum zijn een paar keer redactieleden van de Duck langsgeweest om mee te praten, en dat deden ze niet als lid.

Ik zie geen verschil tussen schade door gasten of door leden. Zo kunnen leden ook overal van alles plaatsen, zoals vragen over het beheer. En dat wordt ook een zootje. Ook leden kunnen ontzettend "spammen". Zonder dat ze het beseffen.

Lelijke Eend schreef:Misschien wel een idee om 'onzinnige topics' niet in de verkeerde forums te laten zwerven. Zet HELLO desnoods in Over McDrake Nederland. Of maak meteen een apart subforum voor dergelijke topics.

Er kan een subforum komen voor topics die zijn komen te vervallen, zoals 'Oude onderwerpen' op McDuck.

Rockerduck schreef:Topics als 'Hello' met als enige tekst 'hello' voegen niets toe. Dat is ook mijn bezwaar, dus in dat geval ben ik het met Remco eens. Het probleem dat Daniel noemt gaat niet op. Immers: spam is heel makkelijk van niet-spam te onderscheiden. Beweren dat dit niet zo is, of aankomen met zogenaamde 'grappige' berichten en 'beoordelen wat wel of niet leuk is', is dan ook een smoesje. Ik ken een forum waar een regel is die zegt dat alle topics een duidelijke titel moeten hebben, en dat de openingspost een duidelijke vraag/stelling/mening moet uitdrukken. Topics die beginnen met één woord of smiley zijn niet toegestaan. Dat lijkt mij een logische en goede regel. Wat vinden jullie?

Topics beginnen toch altijd met één woord? :) Ik wil letten op duidelijkheid van topic-titels. Maar als ik alle vage titels moet aanpakken en beoordelen, zou ik nergens anders meer aan toe komen. Er is blijkbaar iemand die hallo wilde zeggen. De aandacht die daar nu voor is, zou beter besteed kunnen worden aan zinvolle onderwerpen. Misschien is zo'n "HELLO" een mooie oefening om niet overal op in te gaan en keuzes te maken.
Het verwijderen van spambots kan al tijdrovend zijn, en het gevaar ontstaat dat ik (zoals nu) voor rechter moet spelen. Ditmaal is het makkelijke "HELLO", maar straks is er een dilemma. Ik kan niet zomaar alles wat makkelijk is gaan zitten verwijderen. Dan is er vroeg of laat een conflict, en dat vreet tijd die we beter kunnen besteden.

DisneyRemc°o° schreef:
Lelijke Eend schreef:Zet HELLO desnoods in Over McDrake Nederland. Of maak meteen een apart subforum voor dergelijke topics.

Dit lijkt me zeker geen goed plan. Ten eerste ga je dus een subforum toevoegen, terwijl er al teveel van zijn. Het subforum dat je dan toevoegd is dan ook nog eens van nul komma nul waarde. Ten tweede suggereer je hiermee dat dergelijke topics welkom zijn en nodig je alleen maar uit tot het openen van meer van dit soort topics.

Op zich zijn dergelijke topics wel welkom, zolang het maar geen plaag gaat worden. Op McDuck waren er soms bijzonder grappige topics die nergens over gingen. Zoals 'Taakverdeling', over wie beul moest zijn en wie hofnar, etc. Volgens mij is dat een belangrijke kracht van McDuck geweest.
Het zou voor mij als beheerder/moderator makkelijk zijn om alles maar te deleten wat me niet aanstaat. Maar dan is McDrake geen opvolger van McDuck.

Rockerduck schreef:Ook ben ik het er helemaalk mee eens dat een topic een duidelijke titel moet hebben, zodat je al aan de hand van de titel kan inschatten of je een topic zou willen lezen of niet.

Met die duidelijke titels kan ik helpen.

Rockerduck schreef:Ook ben ik benieuwd wat Rockerduck vind van het idee om op dit forum alleen geregistreerde gebruikers te laten posten.

Je zou er (bijv.) Disney-medewerkers mee buitensluiten. Kracht van McDuck was juist dat iedereen mee kon doen. Niet iedereen heeft zin in een registratie. Bovendien zijn er dan problemen met wachtwoord onthouden. Mensen kunnen zodoende zichzelf buiten hun eigen profiel sluiten.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » do jan 04, 2007 10:43 pm

Ik zie de onwil van Daniel om berichten als 'hello' (etc.) te verwijderen nog steeds als een uitnodiging tot spam. "Kom maar binnen mensen, maak wat rommel, voeg niets toe en haal de boel overhoop." Onzin-topics kunnen genegeerd worden, maar ondertussen verrommeld het forum. Mensen (ook gasten) komen hier om het lezen over Disney, niet om zich een weg te moeten banen door spam-topics. Dat is pas vervelend, dat is pas storend. Daniel is zeker Albert al vergeten?

Daniel maakt mijns inziens ten onrechte het onderscheid niet tussen de duidelijk 'leuke' berichten en de duidelijke spam. Daniel maakt daar van dat hij 'rechter' moet spelen, of moet 'beoordelen' of iets leuk is. Daar is geen sprake van. Wat mij betreft is het zo helder als glas. Posts zoals die van Ferry Mingelen (op McDuck) voegen iets toe aan een topic, posts als 'hello' duidelijk niet. En dat heeft niets met mijn smaak te maken, of dat ik mijn voorkeuren op zou willen leggen aan anderen, hoor. :)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » do jan 04, 2007 10:45 pm

Oh, vergeet ik nog te antwoorden op de vraag van Remco: in het geval van registreren ben ik het met Daniel eens. Spammers kunnen ook spammen onder geregistreerde namen. Ik ben op McDuck bij gaan dragen, doordat ik kon beginnen als gast. Er zijn veel mensen die niet meteen alle stappen door willen lopen om te registreren. Daardoor kun je interessante mensen afschrikken.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DisneyRemc°o° » do jan 04, 2007 11:09 pm

Rockerduck schreef:Oh, vergeet ik nog te antwoorden op de vraag van Remco: in het geval van registreren ben ik het met Daniel eens. Spammers kunnen ook spammen onder geregistreerde namen. Ik ben op McDuck bij gaan dragen, doordat ik kon beginnen als gast. Er zijn veel mensen die niet meteen alle stappen door willen lopen om te registreren. Daardoor kun je interessante mensen afschrikken.

Daniel schreef ook al en soortgelijk antwoord. Wat dat betreft kan ik het daar ook wel een beetje in vinden. Het zou zonde als het registratiesysteem een paar enthousiaste, mogelijk toekomstige leden afschrikt. Maar dan is het zeker zaak om spam goed en hard aan te pakken.

Rockerduck schreef:Daniel maakt mijns inziens ten onrechte het onderscheid niet tussen de duidelijk 'leuke' berichten en de duidelijke spam. Daniel maakt daar van dat hij 'rechter' moet spelen, of moet 'beoordelen' of iets leuk is. Daar is geen sprake van. Wat mij betreft is het zo helder als glas.

Inderdaad! Echte spam herken je direct. En ik blijf erbij dat het 'HELLO' topic absoluut uit den boze is, mits er iets in gestaan over de plaatser van het bericht. Bijvoorbeeld door zich voor te stellen.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Rockerduck » zo jan 07, 2007 9:47 pm

Topic 'Hello' kan wat mij betreft ook verplaatst worden naar 'Over McDrake', als topic om jezelf voor te stellen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 10, 2007 1:15 am

Heeft niets met Disney te maken. Heeft bovendien geen vraagstelling of doel in de eerste post geformuleerd. Spam.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... d=533#p533
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Volgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron