Carol Voges

Berichtdoor Rockerduck » zo jun 14, 2009 8:09 pm

Bij dezen een topic over Carol Voges:

Ei schreef:Ook het afkraken van Carol Voges schijnt erbij te horen. Ook hier papegaait iedereen elkaar na. Want Voges's stijl wijkt af van die van Barks. Maar dezelfde personen prijzen de ingedeukte eenden van Ben Verhagen. Alsof die wel op Barks lijken. En lijkt Taliferro's eend op die van Barks? Om de een of andere reden moet Carol Voges bloeden, en niemand die er wat van zegt. Dat zijn van die duckmysteries.

Carol Voges is een van de betere Nederlandse tekenaars. Vooral bekend van illustraties voor kinderboeken, waaronder 'Tup en Joep'. Ei wordt altijd vrolijk van zijn herkenbare, goedmoedige stijl. Misschien is zijn stijl te lief? Zijn personages kijken meestal vrolijk, met weinig of geen plaats voor negativiteit zoals bij Barks.
Meer informatie over Voges: http://nl.wikipedia.org/wiki/Carol_Voges

Duckfan van Down Under schreef:Voges' kinderboekenstijl lijkt een beetje op die van de jaren 20. Maar dat afkraken, ik snap ook niet waarom mensen denken dat Verhagen's Ducks lijken die van Barks. Maar ik vind hem gewoon een slechte imitator. Dan kijk ik liever naar Vicar, Rosa, Rota of Jippes. Ook Voges' stijl moet je leuk vinden. Ei vindt het toevallig leuk. De generatie van mijn ouders ook. Maar ik niet. Ik vind hem niet slecht omdat hij niet op Barks lijkt (mag ook wel na die eeuwige imitators), maar hij moet het gewoon op mensen houden. Zo vind ik de mensen van Heymans minder (hoewel ze erg lijken op die van Jippes). En waarom wordt er zo weinig aandacht besteed aan de tekenaars voor de Barks-imitators? Bijvoorbeeld Voges, Kelly, Gottfredson, Taliaferro, Hubbard, Lukacks, enz...? Die zie ook zo weinig in Nederland tegenwoordig (klink ik nu oud?). Maar dit is een topic over de Facsmile serie, dus Ei mag dit citeren, in een ander topic neerzetten en daar verder gaan.

Rockerduck schreef:Het heeft helemaal niks met wel of niet op Barks lijken te maken. Dat maak jij er zelf van. Bij mijn weten heeft DvDU de naam Barks niet genoemd in relatie tot Voges. Waarom mag je geen liefhebber zijn van Ben Verhagen en tegelijkertijd Voges foeilelijk vinden? Ei presenteert het als een óf-óf situatie. Óf je vindt beiden slecht, óf je vindt beiden goed. Maar zo ligt het niet. Voges was een heel gebrekkige, gemankeerde tekenaar als het op Disney-figuren aankomt. Zijn personages zijn stijf en zien eruit als gefiguurzaagde, platte wezens. Ze hebben ook constant dezelfde gezichtsuitdrukking en emotie tonen ze al helemaal nooit.

Uit: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=550&p=2
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » ma jun 15, 2009 1:54 am

2009-06-14 20:07:58, Robb_K schreef:Carol Voges was, inderdaad, een van de betere Nederlandse tekenaars, in het bijzonder met tekening van mensen en bijna-realistisch dingen. Maar, ik houd niet met zijn tekening stijl met de Ducks en andere Disney figuren.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=14714#p14714

Duckfan van Down Under schreef:En waarom wordt er zo weinig aandacht besteed aan de tekenaars voor de Barks-imitators? Bijvoorbeeld Voges, Kelly, Gottfredson, Taliaferro, Hubbard, Lukacks, enz...? Die zie ook zo weinig in Nederland tegenwoordig (klink ik nu oud?).

Werk van Endre Lukacs is herdrukt en beschikbaar in facsimile-jaargangen van Donald Duck weekblad. En Gottfredson, Taliaferro en Hubbard (Rakker) worden heden nog gebruikt.

Lukacs en Voges's eenden hebben een eigen stijl. Ook de eenden van Hubbard (Diederik). Ze wijken veel af van hoe mensen de ducks gewend zijn. Namelijk de Donald van de tekenfilms, Taliaferro en Barks.
Voges is vooral bekend geworden van Dombo-verhalen die verschenen in Donald Duck weekblad tot pakweg 1982. Herkenbaar aan deze verhalen zijn drie pratende kraaien-personages, wat voortborduurt op de tekenfilm. Volgens Ei heeft Voges zich die kraaien eigen gemaakt. Ei herinnert zich een kraai die de rand van een hoed droeg als hoofddeksel, waarbij de rand rustte op zijn snavel en hij over de rand keek. Of zit die ook in de tekenfilm?

Rockerduck schreef:Het heeft helemaal niks met wel of niet op Barks lijken te maken. Dat maak jij er zelf van. Bij mijn weten heeft DvDU de naam Barks niet genoemd in relatie tot Voges.

Moet dat dan?

Rockerduck schreef:Waarom mag je geen liefhebber zijn van Ben Verhagen en tegelijkertijd Voges foeilelijk vinden? Ei presenteert het als een óf-óf situatie. Óf je vindt beiden slecht, óf je vindt beiden goed. Maar zo ligt het niet.

Waarom zou je Voges afkraken als een "heel gebrekkige, gemankeerde tekenaar", en Ben Verhagen wel mooi vinden tekenen. Volgens Ei was Voges een veel grotere vakman dan Verhagen. Veel groter. Dat je die twee in één zin durft te noemen. :O
Natuurlijk mag je Verhagen mooi vinden, en Voges lelijk. En Ei mag zich afvragen hoe je dat voor elkaar krijgt. :)

Rockerduck schreef:Voges was een heel gebrekkige, gemankeerde tekenaar als het op Disney-figuren aankomt. Zijn personages zijn stijf en zien eruit als gefiguurzaagde, platte wezens. Ze hebben ook constant dezelfde gezichtsuitdrukking en emotie tonen ze al helemaal nooit.

Aldus Rockerduck. Bij Voges is de gezichtsuitdrukking duidelijker dan bij Verhagen. Wat betreft variatie herinnert Ei zich van Verhagen vooral wanhopig kijkende Ducks, waar iemand vervolgens op is gaan zitten. Verhagen is een geplette taart, in vergelijking met het solide tekenwerk van Voges. Vergelijk alleen al het inktwerk. Alsof je een leerling met een meester vergelijkt. Vindt Ei.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Carl Rosa » di jun 16, 2009 9:45 pm

De Voges Donald Duck strips uit de tweede helft van de jaren 60 en begin jaren 70 zijn één van de dieptepunten in de DD weekblad historie. Hij was voltallig aanwezig in die periode en de weekbladen verkoop zakte in elkaar. Vanaf 73/74 als er met de herstyling van het weekblad begonnen wordt om er een beter en mooier blad van te maken om de verkoop weer aan te trekken is het afgelopen met zijn DD verhalen en komen masaal de herdrukken van de klassieke strips aan bod wat een enorme impuls aan de verkoop van de weekbladen geeft.
Voges heeft heel mooie strips gemaakt in de jaren 50 al (oa Pa Pinkelman, Jimmy Brown) en Dinkie en Opa in de jaren 60 die allemaal leuk en mooi strak getekend waren. We kunnen iedereen wel democratisch heel positief behandelen maar voor DD was hij niet de juiste man.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Rockerduck » di jun 16, 2009 11:23 pm

Ei schreef:Bij Voges is de gezichtsuitdrukking duidelijker dan bij Verhagen. Wat betreft variatie herinnert Ei zich van Verhagen vooral wanhopig kijkende Ducks, waar iemand vervolgens op is gaan zitten. Verhagen is een geplette taart, in vergelijking met het solide tekenwerk van Voges. Vergelijk alleen al het inktwerk. Alsof je een leerling met een meester vergelijkt. Vindt Ei.

Dat Ei zich alleen maat "wanhopig kijkende Ducks" herinnert van Verhagen, zegt meer over het selectieve geheugen van Ei dan over de kwaliteiten van Ben Verhagen. Ik heb zojuist even dat album van hem ingekeken en ik vraag me af hoe Ei op zo'n absurde gedachte komt. Ik vind dat Verhagen in de manier waarop hij de emoties van de Ducks weergeeft zelfs heel dicht tegen Barks aan zit. Waar Ei het vandaan haalt dat zijn figuren "ingedeukt" zijn, is me helemaal een raadsel. Zijn figuren zijn dynamisch; die van Voges stijf. In de figuren van Verhagen zit beweging; de figuren van Voges bewegen zich houterig. Verhagen maakt Disney-figuren; Voges maakt figuren die op Disney-figuren lijken.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » wo jun 17, 2009 2:20 am

Carl Rosa schreef:De Voges Donald Duck strips uit de tweede helft van de jaren 60 en begin jaren 70 zijn één van de dieptepunten in de DD weekblad historie.

Het is zeker verboden om werk van Carol Voges goed te vinden. Ei vindt o.m. zijn Oma Duck-verhalen leuk. Mag het van de Voges-bashers?

Carl Rosa schreef:[Carol Voges] was voltallig aanwezig in die periode en de weekbladen verkoop zakte in elkaar. Vanaf 73/74 [...] is het afgelopen met zijn DD verhalen en komen masaal de herdrukken van de klassieke strips aan bod wat een enorme impuls aan de verkoop van de weekbladen geeft.

Absurde stelling. Alsof Carol Voges dat allemaal op zijn geweten had.

En vergeet niet dat Voges een van de eerste Ducktekenaars was. In vergelijking met Nederlands tekenwerk uit de jaren 50, vindt Ei het werk van Voges een grote vooruitgang. Voges's tekenwerk is stevig en vormvast.
De jaren 50-59 verkopen nu als facsimile. Zou de verkop van die serie gaan dalen als het tijdperkl Voges aanbreekt. Dat het klachten regent op de redactie, dat het Nederlands tekenwerk van de jaren 60 niet meer zo goed als is dat van de jaren 50? :lol:

Carl Rosa schreef:We kunnen iedereen wel democratisch heel positief behandelen maar voor DD was hij niet de juiste man.

We kunnen ook meningen als feiten presenteren. Ei vindt(!) dat Carol Voges wel een aanwinst was.
Je kunt ook stellen dat de verkoop van de Duck nog verder gedaald was, als Voges had ontbroken. Heb je het zo weleens bekeken? Voges heeft de Nederlandse Duck een gezicht helpen geven, dat is in de jaren 70 verder is ontwikkeld. Denk aan de redactionele bijdragen van Voges.

Rockerduck schreef:Dat Ei zich alleen maat "wanhopig kijkende Ducks" herinnert van Verhagen, zegt meer over het selectieve geheugen van Ei dan over de kwaliteiten van Ben Verhagen. Ik heb zojuist even dat album van hem ingekeken en ik vraag me af hoe Ei op zo'n absurde gedachte komt. Ik vind dat Verhagen in de manier waarop hij de emoties van de Ducks weergeeft zelfs heel dicht tegen Barks aan zit. Waar Ei het vandaan haalt dat zijn figuren "ingedeukt" zijn, is me helemaal een raadsel. Zijn figuren zijn dynamisch; die van Voges stijf. In de figuren van Verhagen zit beweging; de figuren van Voges bewegen zich houterig. Verhagen maakt Disney-figuren; Voges maakt figuren die op Disney-figuren lijken.

Voges heeft vormvast, solide tekenwerk. Voges kan tenminste snavels en pupillen tekenen. Of je de Ducks van Voges mooi vindt of niet, het tekenwerk is sterk. Vergelijk dat met Verhagen. Ei vindt dat Verhagen daar niet aan kan tippen.
En wat betreft houterigheid zit Rockerduck ondertussen wel te genieten van Don Rosa. Mag je dan nog een mening als feit presenteren? :)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Carl Rosa » wo jun 17, 2009 10:17 pm

Als een sssssssssslang kronkelde hij ssssich in alle bochten om maar niet toe te geven. Het zal toch eens, zeg!
Het lezerspubliek kon het toen niet en nu ook geen ene reet schelen of een tekenaar van de Nederlandse redactie komt of uit Timboektoe.
Als het maar goed is! Je mag ook wel aanhalen dat ik Voges een goede tekenaar vindt - of heb je dat niet gelezen - maar voor Duck niet geschikt.
Gelukkig zijn er meer die er zo over denken. Waar ben je nou mee bezig dat je zo lacherig reageert op het feit dat de verkoopcijfers kelderde in die periode?
Als dat niet zo was hadden ze het blad niet zo gerestyled. Logisch nadenken en vraag eens bij de redactie.
Was een leuke en aardige vent die Voges trouwens!
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Ei » do jun 18, 2009 2:55 pm

Carl Rosa schreef:Als een sssssssssslang kronkelde hij ssssich in alle bochten om maar niet toe te geven. Het zal toch eens, zeg!

Aha, dus Ei moet de Ducks van Voges gaan haten omdat ene Carl Rosa dat dicteert? Dat zou pas kronkelen zijn! :lol:

Carl Rosa schreef:Het lezerspubliek kon het toen niet en nu ook geen ene reet schelen of een tekenaar van de Nederlandse redactie komt of uit Timboektoe.
Als het maar goed is! Je mag ook wel aanhalen dat ik Voges een goede tekenaar vindt - of heb je dat niet gelezen - maar voor Duck niet geschikt.
Gelukkig zijn er meer die er zo over denken. Waar ben je nou mee bezig dat je zo lacherig reageert op het feit dat de verkoopcijfers kelderde in die periode?

Ach, er zijn er "gelukkig" meer die zo denken. Is Carl Rosa even opgelucht. Blatend liep het schaapje achter de kudde aan.

Carl Rosa schreef:Als dat niet zo was hadden ze het blad niet zo gerestyled. Logisch nadenken en vraag eens bij de redactie.

Aha, dus die restyling in 1974 kwam alleen maar neer op het de laan uit sturen van Carol Voges - die niettemin tot zeker 1982 verhalen voor Duck heeft gemaakt.
Schattig hoe Carl Rosa aanbeveelt om vragen aan de redactie te stellen. Alsof de redactie alles weet. Een aantal redacteurs moesten toen nog geboren worden. Maar zij zullen het weten! Jammer dat Carl Rosa blijkbaar niet zelf het woord kan voeren en zelf geen bewijzen kan geven.

Carl Rosa schreef:Was een leuke en aardige vent die Voges trouwens!

Je bent voor Ei de eerste die eens wat aardigs over Carol Voges zegt.

Het schijnt erbij te horen een tekenaar als Carol Voges te haten. Wee degene die waagt een goed woord over te hebben voor zijn stijl! Er was ooit een Ducklezer die zowat begon te schuimbekken. Want Voges zou in een interview gezegd hebben het werken voor Donald Duck niet erg te vinden. (Wat!? Zei hij "niet erg"!?) Er werd schande van gesproken. Het werd gezien als gebrek aan liefde voor de Ducks. Want Voges had natuurlijk moeten roepen dat hij elke dag zingend en fluitend eenden zat te tekenen. Of zoiets. Maar het bewijs was geleverd, wat was die Voges vreselijk. Afserveren die hap. En dan ondertussen geen kwaad woord over de lieve Don Rosa. Je mocht wel Voges haten, je mocht als Voges-hater boos en onredelijk worden tegen anderen. Dat was het goed recht van de Voges-hater. Maar Rosa, die als gemankeerd artiest via DCML het internet tegen Barks zat op te stoken, daar moest men blinde waardering voor hebben. Volgens diezelfde Voges-hater.

Als Ei het tekenwerk van Voges ziet, dan wordt Ei vrolijk. Sorry daarvoor. De Ducks van Voges hebben een nadruk op vrolijkheid. Dat past goed bij een "vrolijk weekblad". Ei vindt de Ducks van Voges echt leuk.
Het werk van Rosa daarentegen legt veel aandacht op negativiteit en het dramt Rosa's bekrompen visie over Barks naar voren. Ei wordt er naar van. En Ei vindt het tekenwerk van Voges beter dan dat van Verhagen. Ei vindt dat Voges's tekenwerk veel meer met Barks's vakmanschap te maken heeft, dan heel Verhagen. Kijk naar het tekenwerk, hoe netjes Voges tekent. Hoe verzorgd. Dat had Barks ook.

Ei wordt vrolijk van Carol Voges. Helaas is het verboden. Gij zult Verhagen en Rosa prijzen. Mèèèèh!
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do jun 18, 2009 3:31 pm

Allez, vrinden, gaan we schaapskes tellen ofzo? Eesrt ikke, dan komt 'ier die Carl Rosa blàààten, dan die 'n Ei, en als laatsten die 'n Haan! Wa's da' hier voor 'n boerenstal? Tss... 'T is 'ier BTW 'n forum! Gaat 'ier iemand met 'n ac'cent blaten!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jun 19, 2009 1:06 am

Nee, het zal Ei zijn die hier gaat dicteren dat we Voges leuk moéten vinden! Want anders wordt je uitgemaakt voor 'schaap'. Want volgens Ei kan het idee dat Voges een gemankeerde tekenaar is, niet uit jezelf ontstaan. Nee, iemand zal je tot die gedachte aangezet hebben. :rolleyes:
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Carl Rosa » za jun 20, 2009 8:43 pm

Ei schreef:Ei wordt vrolijk van Carol Voges. Helaas is het verboden. Gij zult Verhagen en Rosa prijzen. Mèèèèh!

Ei, ik heb niet zoveel met Vogels zoals je weet maar met Verhagen heb ik ook niet veel. Ik vind het tekenwerk een beetje een afgeraffelde en een te gehaaste indruk maken. Misschien is het net als met Willy Vandersteen. Toen hij voor het weekblad Kuifje de befaamde "blauwe reeks" ging tekenen zag er het er ineens allemaal veel beter uit omdat hij van Hergé beter zijn best moest doen op de tekeningen anders kwam hij het blad niet in.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Ei » za jun 20, 2009 9:14 pm

Rockerduck schreef:Nee, het zal Ei zijn die hier gaat dicteren dat we Voges leuk moéten vinden! Want anders wordt je uitgemaakt voor 'schaap'.

't Is maar dat je het weet!!

Ei wordt vrolijk van Voges's eenden. Ze hebben een kalmerende werking op Ei. Dus ook Rockerduck zou Voges moeten prijzen. Het is dankzij Voges, dat Rockerduck nog tanden heeft. :P

Rockerduck schreef:Want volgens Ei kan het idee dat Voges een gemankeerde tekenaar is, niet uit jezelf ontstaan. Nee, iemand zal je tot die gedachte aangezet hebben. :rolleyes:

Wie heeft Voges een gemankeerde tekenaar genoemd? De kritiek en de discussie gaan over zijn Duckstijl.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » za jun 20, 2009 11:15 pm

Ei schreef:Ei wordt vrolijk van Voges's eenden. Ze hebben een kalmerende werking op Ei. Dus ook Rockerduck zou Voges moeten prijzen. Het is dankzij Voges, dat Rockerduck nog tanden heeft. :P

Liever gezegd: Het is dankzij Voges, dat Rockerduck nu met z'n mond vol tanden staat. :P :P
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Re: Carol Voges

Berichtdoor Richulan » za okt 28, 2017 12:01 pm

Ik was eerst ook zeker niet zo'n liefhebber van Voges, maar ben hem de laatste tijd meer gaan waarderen. Herkenbaar, en zoals iemand hierboven schreef, vormvast. Als ik aandachtig zijn tekeningen analyseer, kan ik er geen bezwaar in vinden. Emoties worden ook goed weergegeven. Maar ieder zijn voorkeur, als we de discussie maar inhoudelijk en op aardige toon houden. Persoonlijk begon voor mij, als bewuste Donald Duck-lezer vanaf 1963, (toen bijna 8 jaar) Donald Duck met de verhalen van Tony Strobl. Een beetje de "klare lijn van Duckfiguren", zeg maar.
Richulan
New member
 
Berichten: 1
Geregistreerd: di apr 11, 2017 11:30 pm

Re: Carol Voges

Berichtdoor Snater2 » vr apr 02, 2021 11:12 am

Richulan schreef:Ik was eerst ook zeker niet zo'n liefhebber van Voges, maar ben hem de laatste tijd meer gaan waarderen. Herkenbaar, en zoals iemand hierboven schreef, vormvast. Als ik aandachtig zijn tekeningen analyseer, kan ik er geen bezwaar in vinden. Emoties worden ook goed weergegeven. Maar ieder zijn voorkeur, als we de discussie maar inhoudelijk en op aardige toon houden. Persoonlijk begon voor mij, als bewuste Donald Duck-lezer vanaf 1963, (toen bijna 8 jaar) Donald Duck met de verhalen van Tony Strobl. Een beetje de "klare lijn van Duckfiguren", zeg maar.

Ik vind Voges geen slechte tekenaar. Hij was een verdienstelijk illustrator van kinderboeken en wat DD betreft is hij toch ook een beetje oude garde die in de "kwakkeltijd" van eind jaren 60, begin jaren 70 enorm productief was. Maar zijn eenden vond ik als kind al vreselijk lelijk. De bolle hoofden, de veel te stompe snavels, de overmaat aan spetters rond het hoofd bij zowat elk plaatje waarin ze zichtbaar zijn, en boze Donalds die er in mijn ogen uitzagen als huilende baby's. (Boos schreeuwende Suskes en Wiskes hadden dat manco ook.) Die kritiek doet niets af aan zijn technische kwaliteiten, maar de "sfeer" van de tekeningen voelde gewoon niet goed. En dat is een kwestie van persoonlijke smaak.
Snater2
New member
 
Berichten: 3
Geregistreerd: vr apr 03, 2020 6:34 pm


Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron