Thom Roep

Re: Thom Roep

Berichtdoor Ui » za jul 06, 2013 9:36 pm

Koen schreef:Ik vind het opmerkelijk omdat Hij bijvoorbeeld zegt dat zijn enige principe is zo min mogelijk principe's te hebben, maar toch heeft hij (minstens) één duidelijk principe: Geen Diederik, Otto, Brigitta, Tobber etc..

Hij met een Hoofdletter? Is de vergoddelijking van Thom Roep compleet? Haha! (snotter)
Zo "min mogelijk" wil niet zeggen, dat hij geen principes heeft.

Hoe zou je jouw stijl als hoofdredacteur beschrijven?
Oei! Ik probeer een ieder in mijn vurig enthousiasme mee te slepen en voor een groot deel lukt dat doorgaans zonder dwang.

Lees: Ik probeer een ieder mijn smaak en visie op te dringen. Doorgaans lijkt dat zonder dwang te gaan. Mensen die het er niet mee eens zijn zullen minder graag voor Donald Duck Weekblad werken en zodoende vergaar ik een kudde ja-knikkers.

Wat is jouw grondregel, jouw onwankelbaar principe?
Mijn enige principe is zo min mogelijk principes hebben, want je doet jezelf wel eens te kort als je je aan principes houdt!

Inderdaad Thom Roep, "je doet jezelf wel eens te kort als je je aan principes houdt!" Het principieel tegenhouden van Diederik, Otto, Brigitta, Tobber doet ook de lezer te kort. (snik)

Wat was jouw mooiste hoofdredacteur-moment?
Joan Lommen als adjunct-hoofdredacteur naast mij krijgen. Zij is mijn geweten en vaak ‘betere ik’!

Joan Lommen het geweten van Thom Roep? Ui is niet onder de indruk.

Over welke ontwikkelingen in de journalistiek maak jij je zorgen?
Dat het creatieve gedeelte, de inhoud, de redactionele ‘value for money’ volledig ondergeschikt raakt aan het resultaat. Kortom dat kwantiteit de kwaliteit volledig ondersneeuwt.

Dit interview is uit 2009. Wat een verschil met recentere jaren, waarin de consument bedolven wordt onder striplawines. Roep lijkt hier een glazen bol te hebben.

Maak de volgende zin af: journalistiek is een mooi vak omdat…
...het interessant klinkt. Er zijn altijd mensen die er tegenop kijken, ook al rammelt hetgeen iemand schrijft soms aan alle kanten. Vergelijk het met tv: Wie met zijn hoofd op de buis is geweest is eventjes een bekende Nederlander.

"Er zijn altijd mensen die er tegenop kijken, ook al rammelt hetgeen iemand schrijft soms aan alle kanten." Hiermee vertelt Roep dat hij over Otto van Drakenstein onzin mag schrijven, namelijk dat deze in Duckstad onwelkom zou zijn.
http://coa.inducks.org/story.php?c=Qnl%2FDDCAD++8A
En dat hij onzin mag schrijven over de geschiedenis van Donald Duck Weekblad.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/JUB2012-2
Er zijn altijd mensen die het geloven. Dat is de macht die Roep heeft, en hij weet het.

Donald Duck 60 Jaar een Vrolijk Weekblad
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?f=12&t=2540

Heb je idealen, zo ja welke?
Een 100% perfecte Donald Duck, in mijn ogen althans, maken.

Een Donald Duck Weekblad met alleen de in Nederland bekendste Duckfamilieleden? Met plaatjes die volgeprakt zijn met tekst? Met zo leeg mogelijke achtergronden?

Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?
Gewoon redacteur of chefredacteur zijn bij de Disney uitgaven beviel me vroeger ook best! Ik stap zo weer terug, hoor!

Yeah, right. Valse bescheidenheid, kent u die uitdrukking? Iemand die zo overheersend is als Thom Roep, die stapt niet zo weer terug.

Vertel eens iets verrassends over jezelf?
In mijn hoofd ben ik een jaar of vijfendertig, in de spiegel tegen de zestig en in mijn paspoort zevenenvijftig. Andere rare streken mogen pas na mijn pensionering bekend worden.

Rare streken die pas na zijn pensionering bekend mogen worden? Die tijd is bijna aangebroken. Haha! (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Thom Roep

Berichtdoor Ui » di jul 16, 2013 1:30 pm

Tip uit de Donald Duck Nieuwtjesbrief van 12 juli 2013:

Les van de hoofd-redacteur!

[foto van Thom Roep voor groep leerlingen]

Het was feest voor de leerlingen van De Noordwijkse School omdat de hoofdredacteur van Donald Duck Weekblad 9 juli voor de klas stond.

Hoe zijn strips ontstaan? Hoe wordt een strip opgebouwd? Waar wordt deze gemaakt? In hoeveel landen worden Donald Duck strips gemaakt? Deze en nog heel veel meer vragen van leerlingen zijn beantwoord in een twee uur durende les van Thom Roep. Thom neemt binnenkort na ruim veertig jaar afscheid van zijn geliefde vak om te genieten van zijn pensioen. Daarom stond hij nog een laatste keer voor de klas om zo ook afscheid te nemen van de kinderen, de doelgroep waarvoor hij al die jaren Donald Duck Weekblad heeft gemaakt.


Thom: "Ik heb ervan genoten! Het is al veertig jaar geleden dat ik het voor het laatst voor de klas stond. Had ik die baan in Duckstad niet gekregen, dan had ik lesgeven vast ook leuk gevonden!".

Ook directeur Francis van Ree was zeer enthousiast over het bezoek van Thom aan De Noordwijkse school: " Het is geweldig om zoveel blije gezichten te zien. Dit is leuk en leerzaam tegelijkertijd. Dat is waar De Noordwijkse School voor staat”.

En dit is ook waar Donald Duck Weekblad voor staat, al bijna 61 jaar lang.

bron: http://www.donaldduck.nl/pagina/les
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Thom Roep

Berichtdoor Ui » di jul 16, 2013 2:00 pm

Ui schreef:Het was feest voor de leerlingen van De Noordwijkse School omdat de hoofdredacteur van Donald Duck Weekblad 9 juli voor de klas stond.

Als een bezoek van Oom Thom al een feest is, zullen die arme kindertjes het doorgaans zeer zwaar hebben op die school. Haha! (snik)

Ui schreef:Deze en nog heel veel meer vragen van leerlingen zijn beantwoord in een twee uur durende les van Thom Roep.

Het heeft de dictator behaagd om het volk twee uur lang toe te spreken? Haha! (snotter)

Maar nu serieus, is dat "les" te noemen? Donald Duck is een product van Walt Disney. Het gaat in feite om het maken van reclame. In de ruimte waar Roep spreekt, hangen zeker vier posters met daarop de naam Donald Duck. Dit is voor het geven van "les", helemaal niet nodig.

Ui schreef:Thom neemt binnenkort na ruim veertig jaar afscheid van zijn geliefde vak om te genieten van zijn pensioen. Daarom stond hij nog een laatste keer voor de klas om zo ook afscheid te nemen van de kinderen, de doelgroep waarvoor hij al die jaren Donald Duck Weekblad heeft gemaakt.

Nu zijn kinderen toch weer "de" doelgroep? Volgens Roep zou het gaan om een "gezinsblad". Getuige een vacature van Sanoma is Roep, of anders tenminste zijn opvolger, "Hoofdredacteur Kids & Teens".
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=55246#p55246

Op 17 maart 2010 schreef Roep in een e-mail:
Het allergrootste misverstand. Donald Duck weekblad is een gezinsblad. Het feit dat jij het leest bewijst toch al dat het geen kinderblad is? Of ben je opeens ook minderjarig?

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=22519#p22519

(Het woord "familieblad", elders genoemd op McDrake, is foutief geciteerd.)

Overigens een grappige bewijsvoering. Het feit dat een volwassene een stripblad leest, maakt het volgens Oom Thom een gezinsblad. Oftewel, ga als volwassene met een fopspeen in je mond zitten en het is officieel geen kinderspeelgoed meer.

Ook directeur Francis van Ree was zeer enthousiast over het bezoek van Thom aan De Noordwijkse school: " Het is geweldig om zoveel blije gezichten te zien. Dit is leuk en leerzaam tegelijkertijd. Dat is waar De Noordwijkse School voor staat”.

En dit is ook waar Donald Duck Weekblad voor staat, al bijna 61 jaar lang.

Reclame voor De Noordwijkse School. Reclame voor Walt Disney. Allemaal in het kader van het geven van "les".
Zijn leerlingen verplicht om bij zo'n infomercial aanwezig te zijn? Valt zo'n commercieel beladen bijeenkomst onder de leerplicht?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Thom Roep

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma aug 05, 2013 7:41 am

Thom Roep bij De Perstribune op Radio 1: http://deperstribune.productie.omroepma ... thom-roep/
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Thom Roep

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma aug 12, 2013 1:13 pm

Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Re: Thom Roep

Berichtdoor Ui » ma aug 12, 2013 1:51 pm

NU.nl:
Oud-hoofdredacteur Donald Duck koninklijk onderscheiden

Thom Roep, oud-hoofdredacteur van Donald Duck, is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij heeft de onderscheiding ontvangen van minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk.


[Foto Thom Roep: ANP]

Roep kreeg de onderscheiding maandag tijdens zijn afscheidslunch in Hoofddorp.

De 61-jarige Roep is 40 jaar in dienst bij Donald Duck. In 1984 werd hij hoofdredacteur. Onder zijn leiding groeide Donald Duck uit tot het Disneyblad met de hoogste oplage ter wereld.

Hij zorgde er onder meer voor dat er Nederlandse auteurs en tekenaars aangesteld werden toen de Amerikaanse verhalen op begonnen te raken. Eerder dit jaar maakte Roep bekend dat hij gaat stoppen. Sinds 1 mei is hij geen hoofdredacteur meer en in augustus is hij helemaal uit dienst.

Dick Molman, bestuursvoorzitter van Sanoma (uitgever van Donald Duck), vindt de onderscheiding zeer verdiend. "Geen kind of volwassene in Nederland die niet ooit iets van Thom heeft gelezen. Deze koninklijke onderscheiding is zeer op zijn plaats."

Geen geheim

Roep vindt de ridderlijke onderscheiding 'de ultieme eer'. "Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik dit wel eens zou willen, want ik ben erg oranje-gezind", zegt hij tegen NU.nl.

"Het woord ridder vind ik al zo spannend. Door de strips ben ik altijd dat jongetje van vroeger gebleven en toen wilde ik altijd al ridder worden. Dat heb ik nu bereikt."

Het is voor hem tot het eind toe een grote verassing geweest, maar Roep vertelt dat hij wel een vermoeden had. "Vanochtend keek iedereen me al raar aan bij het binnenstappen van de redactieruimte. En in de bushokjes stond een andere cover voor de nieuwe editie van het weekblad dan we hadden afgesproken. Daar stond ik nu namelijk op!"

Familieblad

De grootste verdienste van Roep is volgens Plasterk dat hij van de Donald Duck een familieblad heeft gemaakt. "Er staan voortdurend verwijzingen naar grote mensen-dingen in waardoor het voor volwassenen ook leuk is om te lezen, zonder dat kinderen daar last van hebben", vertelt de minister tegen NU.nl. "Het is een prestatie om dat zo te doen."

Plasterk noemt het ook opmerkelijk dat iemand als Roep 40 jaar bij zijn werk kan blijven. "Hij had bijvoorbeeld ook geen leiding kunnen geven bij een koekjesfabriek. Hij heeft dat gedaan bij iets waar hij van kinds af aan al van droomde."

Donald Plasterk


De minister werd voor zijn toespraak gekscherend 'Donald Plasterk' genoemd. "Dat heb ik wel vaker gehoord", zegt hij lachend. Plasterk weet echter niet of hij overeenkomsten heeft met het stripfiguur.

"Donald Duck is wel iemand met een opvliegend karakter die steeds door zijn neefjes gecorrigeerd moet worden. Andere mensen moeten daarom maar bepalen of ik op hem lijk."

In juli kreeg Roep de Disney Publishers Milestone Award, een jaarlijkse prijs van het Amerikaanse concern

Door: NU.nl/René Hartkamp

bron: http://www.nu.nl/media/3548242/oud-hoofdredacteur-donald-duck-koninklijk-onderscheiden.html
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Thom Roep

Berichtdoor Ui » ma aug 12, 2013 3:33 pm

Wat meer informatie over het artikel:
Gepubliceerd: 12 augustus 2013 12:31 uur

De hier geciteerde, laatste update was van rond 12:25 uur. Inmiddels is de laatste update van 14:56 uur. Er staat nu een fotoserie bij, van 2 foto's. Foto's van Roep en Plasterk tijdens het uitreiken.

Duckfan van Down Under schreef:Thom Roep koninklijk onderscheiden
http://www.nu.nl/media/3548242/oud-hoofdredacteur-donald-duck-koninklijk-onderscheiden.html

Dat ridderen was te verwachten. (snik) (snotter) Precies zoals Ui heeft voorspeld. (huil huil)

Het gaat om de "Orde van Oranje-Nassau".
Maar deze is toch hopelijk lager dan de "Orde van de Nederlandse Leeuw"?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_Oranje-Nassau
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_de_Nederlandse_Leeuw

NU.nl schreef:De 61-jarige Roep is 40 jaar in dienst bij Donald Duck. In 1984 werd hij hoofdredacteur. Onder zijn leiding groeide Donald Duck uit tot het Disneyblad met de hoogste oplage ter wereld.

Nee. Toen Thom Roep hoofdredacteur werd, was het Weekblad reeds over de hoogste oplage heen.
Volgens een artikel in het Algemeen Dagblad ('Na 40 jaar afscheid van unieke eendenhumor', 06-08-2013) was het hoogtepunt rond 1980, met een oplage van 440.000 stuks. Roep werd pas hoofdredacteur in 1984.

NU.nl schreef:Hij zorgde er onder meer voor dat er Nederlandse auteurs en tekenaars aangesteld werden toen de Amerikaanse verhalen op begonnen te raken.

Nee. Reeds in de jaren '50 en '60 werden Nederlandse tekenaars aangesteld.

NU.nl schreef:Roep vindt de ridderlijke onderscheiding 'de ultieme eer'. "Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik dit wel eens zou willen, want ik ben erg oranje-gezind", zegt hij tegen NU.nl.

Roep heeft dan ook zitten solliciteren naar die orde, door middel van een Kroningsspecial.

NU.nl schreef:"Het woord ridder vind ik al zo spannend. Door de strips ben ik altijd dat jongetje van vroeger gebleven en toen wilde ik altijd al ridder worden. Dat heb ik nu bereikt."

Het jongetje van vroeger, dat Diederik Duck en Otto van Drakenstein niet leuk vindt. Andere jongetjes die personages niet leuk vinden, moeten van Oom Donald leren, dat anderen ze wel leuk vinden en dat we rekening moeten houden met elkaar. Maar het jongetje in Thom Roep gaat solliciteren en roeit de personages met wortel en tak uit.

Kinderen, kijk uit voor oude kerels die "altijd dat jongetje van vroeger gebleven" zijn. Dat zijn doorgaans engerds.

NU.nl schreef:De grootste verdienste van Roep is volgens Plasterk dat hij van de Donald Duck een familieblad heeft gemaakt. "Er staan voortdurend verwijzingen naar grote mensen-dingen in waardoor het voor volwassenen ook leuk is om te lezen, zonder dat kinderen daar last van hebben", vertelt de minister tegen NU.nl. "Het is een prestatie om dat zo te doen."

Nee, Carl Barks was reeds bezig met "verwijzingen naar grote mensen-dingen".
Onder Thom Roep zijn dubbelzinnigheden geschrapt. Roep is van de oppervlakkigheid. Een bijnaam als "Harry Muesli" wordt door Roep geprezen als dubbelzinnigheid voor volwassenen, maar vroeger was zo'n bijnaam niet meer dan een flauwigheidje tussen de wérkelijke verwijzingen naar grote mensen-dingen.

NU.nl schreef:Plasterk noemt het ook opmerkelijk dat iemand als Roep 40 jaar bij zijn werk kan blijven. "Hij had bijvoorbeeld ook geen leiding kunnen geven bij een koekjesfabriek. Hij heeft dat gedaan bij iets waar hij van kinds af aan al van droomde."

Don Rosa, ook zo'n man die werk deed waar hij van kinds af aan al van droomde: Duckstad verbouwen en er een groot hek omheen zetten. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Thom Roep

Berichtdoor donaldducksubsnl » wo aug 28, 2013 10:31 pm

Dit is de master in de jaren 70! http://www.youtube.com/watch?v=6rdRAwcUF-M
"According to caregiver Serene Hunickle, "funny up to the end." "
Avatar gebruiker
donaldducksubsnl
Maakt filmpjes over Donald Duck.
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: di aug 27, 2013 6:39 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Thom Roep

Berichtdoor DD » wo aug 28, 2013 11:31 pm

Correctie: 1993.

Zo te zien een aflevering van Klokhuis.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Thom Roep

Berichtdoor donaldducksubsnl » do aug 29, 2013 9:27 am

DD schreef:Correctie: 1993.

Zo te zien een aflevering van Klokhuis.

Yep ik kan niet lezen sorry ik was een beetje moe!
en het is geen klokhuis het is teleac school TV!
"According to caregiver Serene Hunickle, "funny up to the end." "
Avatar gebruiker
donaldducksubsnl
Maakt filmpjes over Donald Duck.
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: di aug 27, 2013 6:39 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Thom Roep

Berichtdoor Ui » do aug 29, 2013 7:22 pm

donaldducksubsnl schreef:Dit is de master in de jaren 70! http://www.youtube.com/watch?v=6rdRAwcUF-M

Bedoel je misschien Ed van Schuijlenburg?
http://coa.inducks.org/creator.php?c=EvS
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Thom Roep

Berichtdoor donaldducksubsnl » do aug 29, 2013 7:32 pm

Ui schreef:
donaldducksubsnl schreef:Dit is de master in de jaren 70! http://www.youtube.com/watch?v=6rdRAwcUF-M

Bedoel je misschien Ed van Schuijlenburg?
http://coa.inducks.org/creator.php?c=EvS

Ik heb te snel gehandeld!
"According to caregiver Serene Hunickle, "funny up to the end." "
Avatar gebruiker
donaldducksubsnl
Maakt filmpjes over Donald Duck.
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: di aug 27, 2013 6:39 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Thom Roep

Berichtdoor Hidde » do aug 29, 2013 9:29 pm

Dit filmpje hoort bij http://assets.catawiki.nl/assets/3/2/1/c/21c015b0-7cda-012c-c84e-0050569439b1.jpg boek. Bij dit boek zijn filmpjes gemaakt met Hanco Kolk en Peter de Wit (deze zijn op de laatste paar seconde te zien). Ze bezoeken hier ook tekenaars of in dit geval een studio waar strips gemaakt worden. In les 10 gaf Albert Uderzo bijvoorbeeld les, zie: http://www.youtube.com/watch?v=PoKBIskeIh8. Als je zoekt op Youtube naar 'striptekenen' komen meer filmpjes. Het komt dus niet van School TV en Klokhuis.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Thom Roep

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr aug 30, 2013 8:20 am

Strip en cartoon tekenen van Teleac was een hele leuke en grappig cursus, die zeker twee keer op tv is uitgezonden. Ik heb daar vroeger met veel plezier naar gekeken.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Thom Roep

Berichtdoor snowmansion » ma maart 09, 2015 7:10 pm

Thom Roep heeft afgelopen weekend de Bulletje en Bonenstaak schaal 2015 in ontvangst mogen nemen.

Daarnaast ging de P.Hans Frankfurtherprijs naar Tina.

http://www.stripschap.nl/pages/het-stri ... nieuws.php
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Vorige

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron