Ridder ter Geit schreef:Op dit forum wordt veel gesproken over Thom Roep; hoe hij nieuwe personages weert, met name. Ik wil hier graag voor het evenwicht in de discussie ook wat punten noemen die ik goed vind aan hem als hoofdredacteur:
Ridder ter Geit schreef:- een ontdekking en herwaardering van de verhalen van Carl Barks
Ridder ter Geit schreef:- inbreng in eigen verhalen als Douwe Dabbert
Ridder ter Geit schreef:- de reeksen met nieuwe personages die er wel zijn gekomen: Aladdin, Madam Mikmak met sprookjes, de Duckies
Ridder ter Geit schreef:Verder zijn veel dingen die we goed vonden aan de Donald Duck, zoals speciale verrassingen (ik herinner me een sticker met de Geest uit Aladdin voor op een mok, waarbij de Geest zichtbaar werd als je een warme drank in de mok deed en een DuckTales 3d mini-boekje). We klagen dat dit vroeger beter was, maar dit vroeger was ook in Thom Roeps tijd.
Ridder ter Geit schreef:Dus Thom Roep heeft ook veel goeds gebracht.
Ridder ter Geit schreef:Voor het overzicht; de klachten over Thom Roep:
- tegenhouden van nieuwe personages
- tegenhouden van Otto en Diederik
- tegenhouden van de modernere Mickey-strips
Ui schreef:Dit is uit een periode toen Roep nog geen hoofdredacteur was. Namelijk de jaren 70. In het interview in Wim van Helden's boek 'Carl Barks en de mythe' (1985), vertelt Roep dat hij niet de enige was die Barks ontdekt had. Roep heeft, volgens eigen zeggen, bij zijn sollicitatie "de naam van Barks met veel bravour vermeld".
De vraag is dus, wie hier wie moet bedanken. Want zou de Barks-revival in Nederland of in Europa nooit hebben plaatsgevonden zonder Roep?
Mocht een Nederlands hoofdredacteur de eer krijgen van een ontdekking en herwaardering van de verhalen van Barks, dan is het toenmalig hoofdredacteur Paul Dekkers.
Ui schreef:Zijn de Aladdin-strips misschien ontstaan uit een deal met Disney, met betrekking tot promotie van nieuwe Disney-films? Sinds die deal is afgelopen, ziet Ui geen stripseries meer over nieuwe filmpersonages.
Daarbij is het maar de vraag of het idee van Aladdin-strips afkomstig is van Roep of van Egmont. Het eerste Nederlandse verhaal dat Ui kan vinden in Inducks, is voor het eerst gepubliceerd in september 1994.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+94093
Het eerste Deense verhaal dat Ui er kan vinden is voor het eerst gepubliceerd in 1992.
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+92222
Ui schreef:Die extra's bij Donald Duck Weekblad zijn ontstaan voordat Roep hoofdredacteur werd. Een bekend voorbeeld is de legendarische Supercomputer uit 1980.
Wat te denken van de stelling dat de meeste extra's zijn verdwenen onder Roep's hoofdredactie? In Duitsland krijgen lezers zowat wekelijks een speeltje, als Ui het goed begrepen heeft.
Ui schreef:Het blijven publiceren van Murry-achtige Mickeys heeft inmiddels obsessieve trekjes gekregen. Roep's onderdanen hebben beweerd dat dit een gevolg is van het opmaken van een stapel die op voorraad ligt. Maar die stapel moet of heel groot zijn, of regelmatig worden aangevuld.
Ui schreef:Er valt best wat goeds te zeggen over Roep. Maar het zal tegenvallen hoeveel van de complimenten, eigenlijk thuishoren bij andere mensen. Roep heeft zich vooral uitgeleefd in zijn niet-Disney werk, waarvoor hij Donald Duck Weekblad mooi kon gebruiken als etalage.
Ridder ter Geit schreef:Ui schreef:Daarbij is het maar de vraag of het idee van Aladdin-strips afkomstig is van Roep of van Egmont. Het eerste Nederlandse verhaal dat Ui kan vinden in Inducks, is voor het eerst gepubliceerd in september 1994.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+94093
Het eerste Deense verhaal dat Ui er kan vinden is voor het eerst gepubliceerd in 1992.
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+92222
Echter, dat eerste voorbeeld is de filmstrip. Verder kan ik me geen Deense Aladdin-verhalen heugen. In Nederland is het een hele reeks, waar nog af en toe een verhaal van langskomt.
Ridder ter Geit schreef:Ik denk trouwens niet dat de speeltjes in Duitsland veel voorstellen, ik hoor hier vaak dat het plastic rommel is wat er ongewenst bij zit.
Ui schreef:Blijft wel de vraag waarom er tegenwoordig geen Nederlandse stripverhalen meer verschijnen als vervolg op nieuwe Disney-films. Vandaar Ui's giswerk over een voorbije deal met Disney.
Haken jullie weleens in op buitenlandse initiatieven?
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik zelf óók weinig ideeën overneem. Een enkele keer probeer ik tegen beter weten in wel eens wat, maar meestal wordt het niks. Ach ja, ik zit hier al dertig jaar en weet inmiddels wel wat de mensen leuk vinden.
Rubberduck schreef:een oud interview van 'Stripschrift'
Rubberduck schreef:Haken jullie weleens in op buitenlandse initiatieven?
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik zelf óók weinig ideeën overneem. Een enkele keer probeer ik tegen beter weten in wel eens wat, maar meestal wordt het niks. Ach ja, ik zit hier al dertig jaar en weet inmiddels wel wat de mensen leuk vinden.
Ui schreef:Rubberduck schreef:een oud interview van 'Stripschrift'
Welk nummer? Welk jaar? (snik)
Ui schreef:"Ach ja, ik zit hier al dertig jaar en weet inmiddels wel wat de mensen leuk vinden." Dit zit je te verzinnen. Zo onverbeterlijk arrogant en neerbuigend kan onze Oom Thom niet zijn. Of wel?
Appie Aap schreef:Ui schreef:"Ach ja, ik zit hier al dertig jaar en weet inmiddels wel wat de mensen leuk vinden." Dit zit je te verzinnen. Zo onverbeterlijk arrogant en neerbuigend kan onze Oom Thom niet zijn. Of wel?
Ja, dat staat er wel. Zie hier:
http://i845.photobucket.com/albums/ab11/AppieAap/FragmentInterviewRoep.jpg
Verder is het ook een interessant interview. Zo zegt Roep letterlijk dat de verhalen in de pockets niet goed genoeg zijn voor het weekblad, geeft hij verderop aan dat Sander Gulien prachtig werk aflevert en legt hij uit waarom er geen credits bij de verhalen staan.
Appie Aap schreef:[Stripschrift 346, uit 2002] Verder is het ook een interessant interview.
Appie Aap schreef:Zo zegt Roep letterlijk dat de verhalen in de pockets niet goed genoeg zijn voor het weekblad,
Appie Aap schreef:geeft hij verderop aan dat Sander Gulien prachtig werk aflevert
Appie Aap schreef:en legt hij uit waarom er geen credits bij de verhalen staan.
e-mail 2010-03-29, Thom Roep schreef:-Credits. In een aantal albums worden af en toe credits vermeld. Grappigste Avonturen uiteraard; die serie is voor een deel op auteurs gebaseerd. In Donald Duck doen we dit niet, tenzij directie, uitgever of The Walt Disney Company dit de redactie zou opleggen.
Ik weet dat we hierin uitzonderlijk zijn, maar van de meer dan een miljoen wekelijkse lezers is er slechts een paar honderd man geïnteresseerd in de mogelijk storende en afleidende teksten met soms onuitspreekbare buitenlandse namen die plot, script, potlood, inkt en zoals in sommige landen zelfs kleurders, letteraars en vertalers opsommen.
Iemand die hier écht in is geïnteresseerd heeft wel enthousiasme, contacten en mogelijkheden (Inducks bijvoorbeeld) om erachter te komen. We maken er ook geen geheim van als iemand er naar informeert. Integendeel, we verstrekken de credits graag (Hoera voor Harry Fluks!) om ze te laten rubriceren. De doorsnee Ducklezer gaat het om de stripfiguren en niet om de makers. Kuifje kent iedereen, maar dat Hergé de geestelijk vader is en dat er ook door studiomedewerkers aan getekend werd interesseert slechts een heel klein groepje specifieke liefhebbers. Als je een autoliefhebber zou zijn die helemaal gek was van, noem maar wat... een Toyota Corolla, dan weet je als autofan heus wel dat dit opvallende, specifieke model ontworpen werd door de designer Hota Takoma en dat Taka Tomita het interieur ontwierp. Je zou raar opkijken als je die twee namen onder het merk Toyota op de wagen aantrof.
e-mail 2010-07-08, Daniel73 schreef:Ondertussen staat uw naam wekelijks in het Weekblad. U heeft me verteld dat de vermelding van uw naam in het colofon, verplicht is binnen de regels van uitgeverij Sanoma. Maar dat neemt niet weg, dat deze situatie gunstig voor u uitpakt. Uw kansen op de stripmarkt staan er zo beter voor dan die van anonieme medewerkers zoals Frank Jonker en Mau Heymans.
Hoe mooi u ook kunt vertellen over Hergé en Toyota, de naam Thom Roep prijkt wekelijks in Donald Duck Weekblad. En, wilt u zichzelf vergelijken met Hergé?
Waarom wilt u uitzonderlijk zijn in het weigeren van credits? Doen de andere landen het niet goed?
Onuitspreekbaarheid van buitenlandse namen is totaal geen argument om credits te weigeren. Het lijkt op discriminatie.
Volgens nieuws op McDrake staat u straks afgebeeld op de voorplaat van Beste Verhalen-album 135, samen met Carl Barks. Is deze verering van uw persoon ook verplicht? U verwijdert Disney-personages van de voorplaat van Kerstspecial 2007, omdat de nieuwere generatie lezers ze niet direct zou herkennen. Maar zelf bent u op een voorplaat van een aan Barks gewijd album te zien? Kennen de lezers u soms wel? Waarom wordt uw beeltenis niet weggewit?
Dat men u zou moeten "opleggen" om mensen eer van hun werk te geven, vind ik interessant om te lezen. Thom Roep krijgt eer, maar gunt geen eer aan zijn scenaristen en tekenaars.
Duckfan van Down Under schreef:Interessant. Kun je een keer het hele interview inscannen?
Ui schreef:Wil iemand het compleet inscannen? (snik)
Keer terug naar Disney medewerkers Nederland
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten