Thom Roep

Berichtdoor Bruno » ma nov 29, 2010 8:49 pm

Duckfan van Down Under schreef:
Bruno Kopsky schreef:
Rockerduck schreef:Onzin. Jij neemt nu jezelf als voorbeeld: *jij* weet niet hoe de personages in elkaar zitten (waarschijnlijk nooit een pocket of een Donald Duck uit de jaren '60 gelezen) en redeneert door dat het *dus* oppervlakkige personages zijn. Met grote stappen snel thuis.

Antwoord: Ik geef toe dat ik niet zoveel pockets uit de jaren '60 heb, maar de hele nieuwe pocketreeks telt dan volgens jou niet. Ik zei trouwens niet dat ik niet wist hoe de personages in elkaar zaten, en DUS oppervlakkig waren. Ik zei dat de personages letterlijk in elk verhaal dat ik dus heb gelezen van de nieuwe reeks (die wel al 20 jaar bezig is) ongelofelijk voorspelbaar zijn en dat ze van mij in de Donald Duck mogen MITS ze een wat minder saai karakter krijgen in plaats van steeds die ene zelfde eigenschap.

Maar dat juist het hele punt. Donald, Katrien, Guus, Willie, Dagobert, die hebben allemaal een belangrijke karaktereigenschap. Met Diederik en Brigitta is dat precies zo. En Duck's uit de jaren 60 laten zien dat Diederik best een interessant karakter heeft; een karakter dat haast is weggevaagd. Hij gaat van manie naar manie en trekt Donald en Tobber iedere keer mee in de problemen. Brigitta probeert op allerlei manieren Dagoberts hart te veroveren, en soms helpt ze Linke Lowie als zakenpartner. Ik zie genoeg potentieel voor verhalen. En zo niet, dat is nog geen reden om de personages niet te publiceren. Er zijn al honderden verhalen met die personages gemaakt, maar die worden ook niet gepubliceerd. Het gaat niet alleen om nieuwe verhalen te maken. En wees, net zoals Barks, niet bang om steeds nieuwe personages te intorduceren als je dat wilt, of als het goed is voor het verhaal. Dat mag hoor. Anders bestond Duckstad nu niet en woonde Donald nu gewoon in Burbank. Geen neefjes, Katrien of Oma (Taliaferro). Geen Dagobert, Guus, Willie of Magica (Barks). Die personages zijn alleen bedacht voor een goed verhaal.Zie je, er moet originaliteit komen, daar leeft ieder medium van. Originaliteit van de schrijver (geen cliches), van de tekenaar (niet natekenen) en ook van de uitgever (variatie in de verhalen).

Bruno Kopsky schreef:Voor de duidelijkheid, dit zeg jij:
Rockerduck schreef:Dat is anders helemaal niet wezenlijk anders dan de andere personages die je zonet genoemd hebt. De neefjes zijn óf stiekeme ondeugden, óf über-brave Woudlopers. Dagobert is bezeten van geld en doet alles om aan méér geld te komen. Katrien is jaloers, driftig en onredelijk. Guus is een bofkont en een klaploper. Barks gebruikte Guus bijvoorbeeld maar zelden omdat het een heel beperkt karakter was. Wat jij nu aan het doen bent, is een persoonlijke voorkeur aan het projecteren op personages die heel goed bruikbaar zijn náást de Barks-cast.

Wat jij hier beschrijft zijn inderdaad oppervlakkige personages, maar dat is de schuld van veel schrijvers/tekenaars. Bij Barks hadden ze WEL veel eigenschappen en die worden nu weggelaten op basis van de laatste jaren. Volgens mij zijn we het eigenlijk eens en dat zal ik uitleggen. Die Barks-cast die nu wordt gebruikt in de het weekblad is OOK zo oppervlakkig als wat! Dus eigenlijk vind ik dat die ook wat minder oppervlakkig mogen zijn. De eigenschappen die jij ze nu geeft, hebben ze in de laatste jaren inderdaad, maar dat was eerst OOK niet zo. Wat er nu aan de hand is, is dat ik mijn verhaal baseerde op de afgelopen 20 jaar pockets. En ik ken blijkbaar hun karakters in de verhalen die daarvóór geschreven waren (nog) niet. En jij, jij hebt als argument dat de huidige 'Barks-cast' zoals die gebruikt wordt OOK ontzettend oppervlakkig zijn, maar (al kan ik het me niet voorstellen dat je het niet kent) ook zij waren tijdens Barks niet zo oppervlakkig als nu.

Dus eigenlijk is de conclusie dat ALLE karakters in de laatste twintig jaar oppervlakkiger (en dus saaier) zijn geworden. En die conclusie is niet leuk.

Dat klopt toch niet helemaal. Zie je, die eigenschappen van Barks waren er alleen als ze in een verhaal gebruikt konden worden. Die eigenschappen zijn nu dus vaak verdwenen. Soms is Dagobert te gierig om beveiliging te huren (comendy of plotrelevant) en soms heeft hij een gigantisch beveiligingsysteem (vaak plotrelevant). Dat zie je zelfs bij Barks.

Ja okee je hebt gelijk, maar mijn punt is dat ik gek word van al die saaie Diederik en Brigitta. En ook van de Donald en Guus en Katrien en Dagobert verhalen. Net zoals iedereen... Ik hoop dat we later allemaal de nieuwe redactie vormen! Het lijkt net of de huidige redactie niet de ambitie heeft om cliché's te vermijden...
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma nov 29, 2010 9:50 pm

Bruno Kopsky schreef:Ik hoop dat we later allemaal de nieuwe redactie vormen! Het lijkt net of de huidige redactie niet de ambitie heeft om cliché's te vermijden...

Tja, wij hebben ook best wel een goede smaak. Ik wil dat de Nederlandse redactie wat meer kijkt naar Gladstone. Dat was gewoon een groepje fans, zoals wij.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Bruno » ma nov 29, 2010 10:53 pm

Duckfan van Down Under schreef:
Bruno Kopsky schreef:Ik hoop dat we later allemaal de nieuwe redactie vormen! Het lijkt net of de huidige redactie niet de ambitie heeft om cliché's te vermijden...

Tja, wij hebben ook best wel een goede smaak. Ik wil dat de Nederlandse redactie wat meer kijkt naar Gladstone. Dat was gewoon een groepje fans, zoals wij.

Haha jaaaa! Wij beginnen over een aantal jaar ons eigen Gladstone!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor McDuck Menu » ma nov 29, 2010 11:09 pm

Bruno Kopsky schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Tja, wij hebben ook best wel een goede smaak. Ik wil dat de Nederlandse redactie wat meer kijkt naar Gladstone. Dat was gewoon een groepje fans, zoals wij.

Haha jaaaa! Wij beginnen over een aantal jaar ons eigen Gladstone!

Van jezelf vinden dat je goede smaak hebt :P Persoonlijke voorkeur iemand?
Waar is Gladstone nu?
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ridder ter Geit » di nov 30, 2010 10:16 am

Als je de personages wat beperkter vind dan de rest kun je ze minder vaak gebruiken. Het is geen reden om ze helemaal maar te verbieden. Al gebruik je oom Otto af en toe voor een grapje, zoals op de scheurkalender van dit jaar.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor McDuck Menu » di nov 30, 2010 4:08 pm

Het lijkt mij wel leuk om te zien hoe de Nederlandse tekenaars deze personages zouden tekenen. (Otto, Diederik en Brigitta bedoel ik)
Heb ze zelf ook nog nooit getekend.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di nov 30, 2010 7:05 pm

McDuck Menu schreef:
Bruno Kopsky schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Tja, wij hebben ook best wel een goede smaak. Ik wil dat de Nederlandse redactie wat meer kijkt naar Gladstone. Dat was gewoon een groepje fans, zoals wij.

Haha jaaaa! Wij beginnen over een aantal jaar ons eigen Gladstone!

Van jezelf vinden dat je goede smaak hebt :P Persoonlijke voorkeur iemand?

:) Euh, mezelf? :P He, wie vindt nou dat hij/zijzelf een slechte smaak heeft? Dat kun je toch niet van jezelf zeggen?
McDuck Menu schreef:Waar is Gladstone nu?

Weg, helaas. Je kunt alleen nog back issues kopen via de site van Bruce Hamilton (die zelf al een aantal jaren is overleden, trouwens).
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Bruno » di nov 30, 2010 8:16 pm

Duckfan van Down Under schreef:He, wie vindt nou dat hij/zijzelf een slechte smaak heeft? Dat kun je toch niet van jezelf zeggen?

Tuurlijk kan dat wel. Maar meestal liegt diegene dan.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor McDuck Menu » wo dec 01, 2010 1:41 am

Duckfan van Down Under schreef:
McDuck Menu schreef:
Bruno Kopsky schreef:Haha jaaaa! Wij beginnen over een aantal jaar ons eigen Gladstone!

Van jezelf vinden dat je goede smaak hebt :P Persoonlijke voorkeur iemand?

:) Euh, mezelf? :P He, wie vindt nou dat hij/zijzelf een slechte smaak heeft? Dat kun je toch niet van jezelf zeggen?

Inderdaad. Maar ik bedoelde meer dat het lijkt alsof je je eigen smaak hoger inschat dan die van de redactie. Dat terwijl de zogeheten "Persoonlijke voorkeur" van de redactie of Thom Roep hier een veelbesproken onderwerp was.

Ik denk niet dat de strategie van een Gladstone, Gemstone of Boom! hier veel geld op zal leveren. En dat heb je toch wel nodig wil je je product staande houden en een kwaliteitsproduct wil neerzetten.
De redactie probeert voor iedereen een leuk blad te maken, en soms komen daarbij de die-hard fans zoals de meesten op dit forum wat op de tweede plaats te staan. Zij zijn nou eenmaal niet de grootste doelgroep. (Anders zou dit forum ook wel een stuk drukker zijn) Jammer, maar geld is wel nodig om draaiende te blijven. Natuurlijk zie ik ook af en toe dingen in het blad die ik anders zou willen zien, maar als je het blad helemaal naar persoonlijke voorkeur zou inrichten, loop je eerder de kans dat een grote groep mensen er niks aan vindt. Je moet juist kijken naar wat de markt leuk vind, daarna pas kun je kijken of jouw favoriete verhaal daar in past. Het zijn zaken, en sommige zaken zijn moeilijk te accepteren.

Natuurlijk mag dit nooit een excuus voor slappe plots of slordige tekeningen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dat een bredere doelgroep zou trekken :P

Kan er misschien een opsomming van de karaktereigenschappen worden gemaakt die verloren zijn geraakt van Donald, Dagobert etc? Of die niet meer worden gebruikt? Ik zie namelijk weinig tot geen verschil in karakter met vroeger.
In de pockets merk ik dit wel af en toe, maar ik zie dat eigenlijk als een heel andere kijk op het Duck universum, weinig Barksiaans naar mijn idee.

Het lijkt mij daarom wel interessant als de redactie de karakters (Brigitta Diederik en Otto) eens zou proberen, in een verhaal in de klassieke stijl. De Duck is al een tijd zonder nieuw volk, in de 90's werden Aladdin, Ariel, en de Leeuwenkoning nog geïntroduceerd, en die komen nu nog af en toe langs. Ik zou een soortgelijke strategie adviseren voor deze figuren. Het blad verandert dan niet ingrijpend, maar het krijgt wel een fris windje.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Bruno » wo dec 01, 2010 2:15 am

McDuck Menu schreef:Natuurlijk mag dit nooit een excuus voor slappe plots of slordige tekeningen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dat een bredere doelgroep zou trekken :P

Dat is precies mijn mening over alles wat met de redactie te maken heeft.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » do maart 17, 2011 12:11 pm

Uit het topic 'DD 2012-43: Een Dag Als Hoofdredacteur':
2011-03-15 17:24:39, Bruno Kopsky schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Weet iemand trouwens hoeveel voorgangers Roep heeft?
De Donald Duck begon op "1 Week, 1 Jaar, 1e Dokter".

Juist! Ik weet niet wie zijn voorgangers zijn... Ui, kan je hierbij helpen? Ik geloof dat Daan Jippes de voorganger was van Thom Roep, maar er schijnen vroeger ook steeds 2 'dokters' tegelijkertijd aan het werk geweest te zijn.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=31637#p31637

(snotter) Daan Jippes is, voor zover Ui weet, nooit hoofdredacteur van Donald Duck Weekblad geweest. Was hij niet de chef van de Art-afdeling? Dus een voorganger van Frans Hasselaar?
Volgens informatie in Striprofiel 1976-04 is Roep in 1973 begonnen bij Donald Duck Weekblad, onder hoofdredacteur Paul Dekker. Die is daarna hoofdredacteur van Muziek Express geworden. Frits van der Heijden was als tweede redacteur een jaar lang Roep's 'leermeester' en werd hoofdredacteur van Eppo. Voormalig eerste redacteur Cees de Groot mocht het opperhoofd van Duck worden, "waardoor ook Thom het trapje mee op kon klimmen." Aldus Striprofiel.
Dus blijkbaar is de volgorde als volgt:
- 1973 Hoofdredacteur Dekker
- 1976 Hoofdredacteur De Groot
- 1984 Hoofdredacteur Roep
Overigens verwijst de voorplaat foutief naar Roep als hoofdredacteur. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Robb_K » do maart 17, 2011 4:15 pm

Ui schreef:Uit het topic 'DD 2012-43: Een Dag Als Hoofdredacteur':
2011-03-15 17:24:39, Bruno Kopsky schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Weet iemand trouwens hoeveel voorgangers Roep heeft?
De Donald Duck begon op "1 Week, 1 Jaar, 1e Dokter".

Juist! Ik weet niet wie zijn voorgangers zijn... Ui, kan je hierbij helpen? Ik geloof dat Daan Jippes de voorganger was van Thom Roep, maar er schijnen vroeger ook steeds 2 'dokters' tegelijkertijd aan het werk geweest te zijn.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=31637#p31637

(snotter) Daan Jippes is, voor zover Ui weet, nooit hoofdredacteur van Donald Duck Weekblad geweest. Was hij niet de chef van de Art-afdeling? Dus een voorganger van Frans Hasselaar?
Volgens informatie in Striprofiel 1976-04 is Roep in 1973 begonnen bij Donald Duck Weekblad, onder hoofdredacteur Paul Dekker. Die is daarna hoofdredacteur van Muziek Express geworden. Frits van der Heijden was als tweede redacteur een jaar lang Roep's 'leermeester' en werd hoofdredacteur van Eppo. Voormalig eerste redacteur Cees de Groot mocht het opperhoofd van Duck worden, "waardoor ook Thom het trapje mee op kon klimmen." Aldus Striprofiel.
Dus blijkbaar is de volgorde als volgt:
- 1973 Hoofdredacteur Dekker
- 1976 Hoofdredacteur De Groot
- 1984 Hoofdredacteur Roep
Overigens verwijst de voorplaat foutief naar Roep als hoofdredacteur. (snik)

Daan was chef van Art-afdeling voor Eddy van Schylenburg. Eddy was voor Frans.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do maart 17, 2011 7:02 pm

Robb_K schreef:Daan was chef van Art-afdeling voor Eddy van Schylenburg. Eddy was voor Frans.

Is het niet Van Schuijlenburg?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Bruno » do maart 17, 2011 7:13 pm

Duckfan van Down Under schreef:
Robb_K schreef:Daan was chef van Art-afdeling voor Eddy van Schylenburg. Eddy was voor Frans.

Is het niet Van Schuijlenburg?

Het is duidelijk.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » di maart 29, 2011 10:44 pm

Op dit forum wordt veel gesproken over Thom Roep; hoe hij nieuwe personages weert, met name. Ik wil hier graag voor het evenwicht in de discussie ook wat punten noemen die ik goed vind aan hem als hoofdredacteur:

- een ontdekking en herwaardering van de verhalen van Carl Barks
- inbreng in eigen verhalen als Douwe Dabbert
- de reeksen met nieuwe personages die er wel zijn gekomen: Aladdin, Madam Mikmak met sprookjes, de Duckies

De Duckies was een speciale reeks. De nichtjes kregen een nieuwe haarstijl en er kwamen nieuwe personages als meester Warbol. Aladdin was een nieuwe Disney-film, waaruit een hele reeks Nederlandse strips voortkwam. Aladdin stond zelfs een jaar lang op de achterkant!

Verder zijn veel dingen die we goed vonden aan de Donald Duck, zoals speciale verrassingen (ik herinner me een sticker met de Geest uit Aladdin voor op een mok, waarbij de Geest zichtbaar werd als je een warme drank in de mok deed en een DuckTales 3d mini-boekje). We klagen dat dit vroeger beter was, maar dit vroeger was ook in Thom Roeps tijd.

Dus Thom Roep heeft ook veel goeds gebracht.

Voor het overzicht; de klachten over Thom Roep:

- tegenhouden van nieuwe personages
- tegenhouden van Otto en Diederik
- tegenhouden van de modernere Mickey-strips

Ergens waardeer ik het oudwerwetse aan het blaadje soms ook wel, maar inderdaad, wat meer afwisseling kan zeker geen kwaad.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron