Mau Heymans

Berichtdoor Daniel73 » vr jul 09, 2010 2:31 pm

Badeend schreef:
Daniel73 schreef:Het verhaal staat in 'Razzafrazz' No. 2, oktober 1992. (Pagina 26-29.) Het verhaal heet 'Jopie M'Bwale in Holland', door Mau Heymans. Het telt vier pagina's, vier stroken per pagina.

Via-via heeft Badeend scans van Jopie M'Bwale te pakken weten te krijgen. En het is behoorlijk lollig, Mau ten top zonder uitgemelkte figuren, politieke correctheid, kindvriendelijkheid en computerballonnen. Maar wel met lange nekken natuurlijk.

Waarschuwing voor minderjarigen: er komen woorden in voor die je nog niet mag (of wilt!) kennen. Vooral niet lezen dus.

Ja, erg lollig. Bij zowat elk plaatje heb ik zitten lachen. Schitterend hoe grof het taalgebruik wordt. Waarop Jopie beschaafd zegt: "Heren, heren, rustig nou... We kunnen toch..."
En wat een eindgrap. Hoe goed was Mau Heymans geworden als hij dit had doorgezet. Het tekenwerk en het verhaal bruist. Enerzijds is het melig, anderzijds zit er maatschappelijke kritiek in. Mau op z'n best.
Dit smaakt naar meer. Heeft Mau andere niet-Disney verhalen gemaakt?

Badeend schreef:Er zijn ook hogeresolutiescans, in totaal meer dan 17 MB. Als iemand interesse heeft, kan Badeend ze uploaden. Al heeft Badeend geen idee waar dat kan.

Ik adviseer http://www.mediafire.com/.
En ik stel voor om in de McDrake Wiki aandacht aan Jopie M'Bwale te geven, met linken erbij. Op het forumboard raakt alles zoek.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Badeend » zo jul 11, 2010 2:15 am

Badeend hoopt dat er meer is! Inderdaad heerlijk taalgebruik. Wel opvallend dat striptekenaars in blaadjes als deze al gauw lijken terug te grijpen op de plattere onderwerpen (grof geweld, drank, seks). Wat dat betreft is het mooie aan Duck dat er binnen bepaalde grenzen gewerkt wordt. O.a. Mau is daar erg goed in, maar inderdaad, Jopie M'Bwale is veel leuker dan veel Disney-werk van 'm.

De oorspronkelijke scans staan op:
http://www.mediafire.com/?wjodng0nazm
Badeend
Member
 
Berichten: 26
Geregistreerd: di maart 16, 2010 4:46 pm

Re:

Berichtdoor MatroosDuck » zo feb 03, 2013 6:23 pm

Ik vind Heymans een goede tekenaar. Hij tekent de snavel van Donald wel wat te lang, vind ik. Maar zijn stijltje is leuk en herkenbaar.
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: Mau Heymans

Berichtdoor Oom Paspasu » ma feb 04, 2013 9:28 pm

Is er iemand van de oudere generatie McDrakers die de grote scans van "Jopie M'Bwale in Holland" nog heeft? De bestanden staan niet langer op Mediafire. Bij voorbaat dank!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Mau Heymans

Berichtdoor Oom Paspasu » za sep 20, 2014 5:57 pm

Heel Holland Kwekt - Werk mee aan een Donald Duck-verhaal!
Gepubliceerd op 18 sep. 2014
http://youtu.be/Gc5WfNfMgvk

DonaldDuckWeekblad schreef:Doe van 25 september t/m 17 oktober 2014 mee met Heel Holland Kwekt op http://donaldduck.nl/heelhollandkwekt. Denk mee aan het Donald Duck-verhaal De Pechvogelkampioen en misschien staat jouw idee straks in Donald Duck 48! Tekenaar Mau Heymans vertelt alvast waarover het gaat...


Zie: viewtopic.php?p=65235#p65235
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Mau Heymans

Berichtdoor snowmansion » ma maart 09, 2015 6:59 pm

Mau Heymans heeft de Peter de Smet prijs gewonnen. Deze publieksprijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt tijdens De Stripdagen afgelopen weekend.

In de categorie 'Nederlands Jeugd' werd uiteindelijk het album De Grappigste Avonturen Van Donald Duck 44 tot winnaar uitgeroepen nadat het publiek zelf voor het eerst mocht stemmen!

Aangezien Mau er niet was en Frank Jonker en Kirsten de Graaff ook mee hebben gewerkt aan het album namen zij de prijs namens Mau in ontvangst.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Mau Heymans

Berichtdoor Jop Duck » vr maart 23, 2018 7:09 am

Mijn favoriete verhaal van Mau Heymans is: https://inducks.org/story.php?c=H+22072 ... %20Heymans
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Vorige

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron