Mau Heymans

Berichtdoor De steenrijke eend » ma jan 01, 2007 9:53 am

Hier kan je alles kwijt over Mau Heymans
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor Rockerduck » ma jan 01, 2007 11:47 pm

Neem nu eens het Mau Heymans-verhaal uit nr. 37-1993. Dat ken ik nog uit mijn jeugd. Dit nummer heb ik letterlijk stuk gelezen (omslag ligt eraf). Dat verhaal is van een enorme schoonheid.
http://coa.inducks.org/story.php/x/H+93066//

Donald zit bij Katrien op te scheppen dat het trompetspel van ene Chet Quaker niets voorstelt en dat hij dat in zijn jonge jaren een stuk beter deed. Dan komen de neefjes van zolder: ze hebben Donald's oude trompet gevonden. Katrien vraagt of Donald 's avonds op wil treden voor de Damesclub. Donald kan er niet meer onderuit en zit in de nesten. Hij gaat oefenen in de vrije natuur, waar niemand last van hem heeft. Daar ontmoet hij een professor in de zoölogie en zijn studenten, die op zoek zijn naar de geelgebekte trompetbekkwekker, een vogeltje met een snavel als een trompet die de mooist trompetgeluiden uitstoot. Het steeds weer herhalen van de naam van het beestje zorgt voor hilariteit. Dan horen deze mensen in de verte Donald's trompetspel en denken dat het zo'n beestje is, zij het met een hevige verkoudheid en op sterven na dood. De professor en Donald gaan op de vuist, waarbij de professor zijn trompetbekkwekkerlokfluitje inslikt en steeds als hij spreekt het geluid van het vogeltje nabootst. Een echt vogeltje komt op Donald af en nestelt zich in zijn trompet. Daardoor kan Donald doen alsof hij zelf speelt en zijn optreden is een groot succes.

Dit verhaalt vloeit voort; dit loopt als een trein; dit is een verhaal in Barks-traditie. Het is geschreven door Remco Polman (waar is die gebleven?). En kijk eens naar de tekeningen! Welk een prachtwerk. Hier is de eerste pagina (vergelijk ook die mooie inkleuring met de lelijke Egmont-kleuren in Inducks):

Afbeelding

Deze eenden hebben vorm, zijn mooi rond, Katrien is een echte vrouw en de compositie is perfect. De achtergronden zijn mooi ingevuld, ook met leuke details.

De laatste pagina vind ik ook Barksiaans mooi:

Afbeelding

Vergelijk dit prachtwerk uit 1993 eens met het meest recente Mau Heymans-verhaal dat ik in m'n bezit heb (Duckies achterkanten niet meegeteld) uit nr. 23-2005. Dat verhaal heet 'De leukste thuis' en is geschreven door Mau zelf samen met Kristen de Graaff.
http://coa.inducks.org/story.php/x/H+24042//

Het verhaal gaat over Donald die snel geld wil verdienen door een filmpje in te sturen naar het tv-programma 'De lolligste thuis'. Mau heeft dit thema eerder al gebruikt in een verhaal uit 1994, waarin hij het aan de stok heeft met Buurman Bolderbast. In dit verhaal echter, leent hij de viedocamera van Katrien en krijgt hij moeilijkheden met verschillende inwoners van Duckstad alvorens een filmpje gereed te hebben. Als hij het naar de tv-studio heeft gebracht, komt Katrien naar Donald toe en zegt dat er nog een filmpje van de Damesclub op staat. Donald haast zich naar de studio en kan alleen uitbrengen dat er nog iets anders op de band staat voor hij struikelt en het bewustzijn verliest. Dan kijken de tv-lui naar wat er nog meer op de band staat en zenden dat uit. Het verhaal eindigt met een woedende Damesclub die achter Donald aan zit. Die eindig naakt op een boei in de haven terwijl hij gefilmd wordt door de dames.

Het is een voorspelbaar verhaal, met een heleboel afgezaagde clichés. Dan de tekeningen: de bijfiguren zijn ongeïnspireerd. De Ducks zijn uitgerekt en uitgemergeld. Die stomme neefjes zien eruit alsof ze weken niet geslapen hebben en waarom zitten die petjes steeds achterstevoren op hun hoofd? Katrien ziet eruit als een vent. De compositie is saai: meestal recht van voren of semi-close-up. De achtergronden zijn kaal en de tekeningen zijn met computerballoons beplakt.

Kijk maar naar de eerste pagina:

Afbeelding

Vergelijk dat eens met die rijkdom van het verhaal uit nr. 37-1993!

En neem die laatste pagina:

Afbeelding

Vergelijk dat eens met die briljantheid en schoonheid van het nr. 37-verhaal!

Mau, wat ben je aan het doen? Kom terug! Sla eens een oude Duck open. Kijk naar je eigen werk. Ga je in een hoekje zitten schamen. En maak dan een spetterende come-back met een ouderwets goed verteld en getekend verhaal. Beloofd? Anders is de Duck echt verloren.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » ma jan 01, 2007 11:54 pm

De genoemde voorbeelden van mij, over 'de trompetbekkwetteraar' en 'de lolligste thuis' zijn bijvoorbeeld uitstekend om te vergelijken. Het eerste verhaal heeft balloons die met de hand getekend zijn. Het tweede heeft computerballoons. Die zijn te herkennen aan de dunne lijnen aan de randen en het feit dat ze meestal zo perfect rond zijn aan de zijkanten. Vaak zie je ook waar ze erin geplakt zijn, als je kijkt waar ze de randen van de panels raken. Daar is de lijn veel dunner. Soms zitten ze niet goed tegen de rand aan, en dan zie je nog een reepje tekening tussen de panel-rand en de balloon. Ze zijn makkelijk te herkennen.

Wat ik ook nog een vreselijk voorbeeld vind, is 'De valentijnsstraal' uit DD 7-2000. Plot en script: Evert Geradts. Potlood: Mau Heymans. Inkt: studio ComicUp
http://coa.inducks.org/story.php/x/H+99028//

Nu valt me meteen op dat het niet waar is dat Mau alleen nog maar scenario's van zichzelf tekent en dat verhalen die door anderen zijn geschreven een stuk beter verteld zijn.

Anyway, ik vroeg me af: wie heeft bedacht dat er zo gruwelijk veel tekst in elk plaatje moet staan? Geradts? Mau? Of toch de redactie, die vaak na inlevering van het verhaal een boel verandert. Een goed verhaal vertelt zich in vloeiende, korte dialogen. In dit verhaal ratelen de Ducks maar door en door, zonder een beetje ruimte te krijgen. Met de tekst die zij uitstoten, zou je 20 pagina's kunnen vullen, maar het zijn er tien. De eenden verzuipen letterlijk in de balloons, die van alle kanten op hen afkomen: onder, boven, links en rechts. Je ziet nog haast geen tekening meer. En de helft van de tekst is ook nog eens overbodig. Wie weet meer over het ontstaansproces van dit verhaal? Daniel?

Bekijk met name pagina 6 van het verhaal (pagina 10 van de Duck) eens, de Ducks kletsen en kletsen maar door, ten koste van het tekenwerk en de leesbaarheid:

Afbeelding
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor De steenrijke eend » do jan 04, 2007 8:14 am

Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor Lelijke Eend » vr jan 05, 2007 3:38 pm

Mau Heymans zou de laatste zijn over wie je moet klagen wat betreft computertekstballonnen. Hij schijnt juist een van de grotere voorvechters van handgetekende ballonnen geweest te zijn. Sinds pakweg half 2005 (mijlpaal) zijn z'n tekeningen er dan ook weer op vooruitgegaan. Sterker nog, nu ik er zo over nadenk, is het best aannemelijk dat slechte kwaliteit van de voorgaande jaren deel was van een protestactie tegen computerballonnen. Dan moet die kachelschoonmaak-gag van een paar weken geleden doorslaggevend geweest zijn voor de redactie:
Afbeelding

Ik hoop nog steeds op een nieuw verhaal als "De geneesheren van de Andes" van een paar jaar geleden. Dat was toch wel een klassieker.
Afbeelding
http://coa.inducks.org/story.php/x/H+97030

Weet iemand of hij ook wel eens iets anders dan Ducks heeft getekend?
Lelijke Eend
Member
 
Berichten: 19
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:46 pm

Berichtdoor Daniel73 » vr jan 05, 2007 5:37 pm

Lelijke Eend schreef:Weet iemand of hij ook wel eens iets anders dan Ducks heeft getekend?

Er is ooit een ergens non-Disney stripverhaal van Mau verschenen. Maar ik kan het niet vinden. Volgens mij bevatte het een stereotype medicijnman-achtige neger.
...
Gevonden! Het verhaal staat in 'Razzafrazz' No. 2, oktober 1992. (Pagina 26-29.) Het verhaal heet 'Jopie M'Bwale in Holland', door Mau Heymans. Het telt vier pagina's, vier stroken per pagina.
In deze 'Razzafrazz' staan verder ook verhalen waaraan Wilma vd Bosch, Jaap Stavenuiter, Michel Nadorp en Frank Hasselaar hebben gewerkt.

Heb je zin om een keer te komen scannen? :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jan 05, 2007 6:49 pm

Wel, Rockerduck riep me op mijn mening te geven!

Ik vraag me af of Heymans zoveel fouten maakte uit protest, eigenlijk. Het lijkt mij meer op onzorgvuldigheid.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Luuuuk » vr jan 05, 2007 8:22 pm

Mij lijkt het ook op onzorgvuldigheid.
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rockerduck » za jan 06, 2007 12:42 am

Ridder ter Geit schreef:Wel, Rockerduck riep me op mijn mening te geven!

Ik vraag me af of Heymans zoveel fouten maakte uit protest, eigenlijk. Het lijkt mij meer op onzorgvuldigheid.

Dat lijkt mij ook. Als Heymans met opzet slordige tekeningen gaat maken en met opzet slecht gaat werken, heeft hij toch veel meer kans om eruit geknikkerd te worden bij de Duck? Mij lijkt Heymans gewoon lui geworden, en de redactie niet oplettend genoeg. Mau kan dan wel geprotesteerd hebben tegen die balloons, dat maakt zijn tekeningen er nog niet beter op. Zijn werk van de afgelopen jaren was afschuwelijk. Ik weet dat hij de enige is die nu weer zelf zijn balloons tekent, maar zijn Ducks zijn er heus niet mooier op geworden. Bovendien: dat hij zich ertegen verzette, wil niet zeggen dat die pagina's die ik aanhaalde niet oerlelijk zijn.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcprul » za jan 06, 2007 7:35 pm

Lelijke Eend schreef:Weet iemand of hij ook wel eens iets anders dan Ducks heeft getekend?

Tom en Pieter :)
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor mcprul » za jan 06, 2007 8:05 pm

Mau was het best in 93 en 94. Sinds 1995 heeft hij zijn lange-nek/lange-snavel stijl.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor DisneyRemc°o° » za jan 06, 2007 9:30 pm

Rockerduck schreef:Neem nu eens het Mau Heymans-verhaal uit nr. 37-1993. Dat ken ik nog uit mijn jeugd. Dit nummer heb ik letterlijk stuk gelezen (omslag ligt eraf). Dat verhaal is van een enorme schoonheid.
http://coa.inducks.org/story.php/x/H+93066//

Ik vind vooral die openingstekening erg geslaagd. Die zolder ziet er ook echt uit als een oude stoffige zolder. Tegenwoordig zien de huizen in de Donald Duck er vrijwel allemaal hetzelfde uit, met vrolijk felgekeleurde muren. Vooral de 'staat' van de voorwerpen lijkt tegenwoordig te ontbreken. Je ziet niet goe dof iets antiek is, of stoffig.

In de voorbeelden die je ons hebt laten zien, zie ik inderdaad een heel verschil tussen z'n oudere en recentere werk.

Wanneer je z'n werk niet vergelijk, is dit echt niet zo zeer een probleem natuurlijk. Maar dat oudere werk ziet er inderdaad leuk uit!
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Rockerduck » zo jan 07, 2007 3:09 am

Het is een schrikbarend verschil, vind ik. Een schrikbarende teruggang van de kwaliteit.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jan 08, 2007 3:40 am

De man schreef ooit klassieke teksten als: "Waar ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn roddelflop?". Een tekst die allerlei mensen zo'n 15 jaar na het gelezen hebben zich nog feilloos herinneren, merk ik.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Luigi » vr jan 19, 2007 8:25 pm

Drieënnegentig en vierennegentig zijn van voor mijn tijd. Ik ben van '92 maar pas in 1999 ben ik Ducks gaan lezen. Ik vond die lange nekken stijl altijd komisch. Net zoals die kauwende wangetjes. Ik ben praktisch nooit met het vroegere werk van Mau in contact geweest. Op enkele sites kan men ze nog steeds lezen en dat heb ik ook wel eens gedaan. Toen viel mij het verschil niet echt op. Ik stelde mijzelf alleen de vraag: 'Waar zijn die lange nekken gebleven?'. Pas de laatste tijd valt mij die belachelijke inkleuring op, en die volgepropte plaatjes.
Uitgemergeld is een uitstekend woord. Wat dat betreft geef ik soms nog wel de voorkeur aan Bas. Daar valt dat mee.
Ik wens niet geassocieerd te worden met die infantiele loodgieter!
Luigi
Member
 
Berichten: 140
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 4:51 pm

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron